Neparlamentinių partijų diskriminacija - mitas ar
tikrovė?
Gintaras VISOCKAS
Dažnai tenka laukti
visuomeninio transporto prie Žaliojo tilto bei Europos aikštės, kur apstu
reklaminių stendų. Tikriausiai nereikia aiškinti, kad man, eiliniam piliečiui,
iš tų stendų nėra jokios naudos, vieni nuostoliai. Juk jie įkyriai bando
įpiršti mintį, esą man būtina nusipirkti dar vieną mobilųjį telefoną, dar vieną
laikrodį ar dar vieną porą džinsų. Suprask, jei nenusipirksiu, būsiu
didžiausias kvailys ir nesusipratėlis, mat tik šiandien ir čia taikomos
pasakiškos nuolaidos. Prisipažinsiu, sykį ėmiau ir susiviliojau tokia reklama.
Užuot važiavęs namo, užsukau pasižiūrėti itin pigiai kainuojančių džinsų į
nurodytų parduotuvę ir, norit tikėkit, norit - ne, įsigijau išties pigiai
kainavusias velvetines kelnes. Žaviai besišypsanti pardavėja dar mane patikino:
nebijokit, pirkit, tikrai ilgai ir laimingai nešiosit". Dabar galiu tik
tiek pasakyti: begėdiškai melavo ir tas stendas, ir ta jaunutė pardavėja.
Džinsai kainavo tikrai nebrangiai, bet ir nešiojau juos labai trumpai - per
keletu mėnesių jie taip sudūlėjo, tarsi būčiau nešiojęs juos keletu metų.
Daugiau nebetikiu nei tais spalvotais stendais, nei gražiomis šypsenomis.
Man rūpi Jūsų nuomonė"
Šiandien į visus reklaminius stendus žvelgiu su
didžiausiu nepasitikėjimu. Bet ir vėl suklu-sau, viename iš stendų išvydęs
maloniai besišypsantį Mantą Adomėną. XXI amžiaus" skaitytojams
tikriausiai nereikia pristatyti šio Demokratinės politikos instituto vadovo,
konservatoriaus, mat su juo laikraštyje neseniai buvo skelbtas šių eilučių
autoriaus interviu dėl Lietuvos aukštojo mokslo problemų. Reklaminis stendas
tvirtino, esą šių metų rudenį į Seimą besibaloti-ruojančiam politikui tikrai
rūpi mūsų, eilinių piliečių, vargai ir rūpesčiai. Viename plakate buvo
nurodytas net internetinės svetainės, kur aš netrukus galėsiu ponui M.
Adomėnui pareikšti savo nuomonę bei poziciją, adresas. Grįžęs namo nesunkiai
radau internete tą svetainę ir, atvirai kalbant, nusivyliau, peržvelgęs ten
esančius klausimus bei atsakymus. Jokiu būdu nesakau, kad į parlamentą šių
metų rudenį ketinančiam patekti politikui tikrai nerūpi mūsų nuomonė".
Ir vis dėlto norėčiau nusistebėti kai kuriomis būsimojo politiko nuostatomis.
Kas teisus, o kas ne -tegul sprendžia skaitytojai.
Tik šešios problemos?
Demokratinės politikos instituto vadovas ten
pateikia šešetą išties aktualių klausimų. M. Adomėnas sieks, kad mūsų vaikai
arba anūkai gautų ne tik gerą išsilavinimą, bet ir tėvynės meilės bei doro
žmogaus pagrindus", kad būtų pasirūpinta jaunomis šeimomis -vaiko
priežiūra įsiskaičiuotų į darbo stažą pensijai gauti", kad geresnio
gyvenimo svetur ieškantys lietuviai galėtų lengvai grįžti į tėvynę", kad
mediniai namai nedegtų nei Šnipiškėse, nei Užupyje, nei visame Vilniuje",
kad studentai turėtų teisę patys nuspręsti, kur naudoti pinigus, valstybės
paskirtus studijoms", kad baigtume su nusikaltėliais - gana chuliganizmo
ir smurto". Visiems iškeltiems klausimams pritariu visomis keturiomis.
Tačiau aš tikėjausi, kad toje interne-tinėje svetainėje bus galima pateikti ir
daugiau klausimų, nei nurodė jos savininkas M. Adomėnas. Juk internete,
lyginant su reklaminiais stendais, vietos pakanka. Deja, toje svetainėje man,
demokatinės Lietuvos piliečiui, buvo suteikta tik dalinė teisė pasinaudoti
demokratija - aš negalėjau pateikti nė vieno papildomo klausimo. Demokratinės
politikos instituto vadovas suteikė galimybę tik sukeisti vietomis jo iškeltus
klausimus. Jei manau, kad Šnipiškėse degančių medinių griuvenų problema pati
aktualiausia, ją iškeliu į pirmąjį planą, jei esu įsitikinęs, kad pats
didžiausias rūpestis - derama aukštojo mokslo reforma, būtent ją išstūmiu į
pirmąją vietą. Daugiau jokių galimybių.
Primena Rusijos FST svetainę
Toje internetinėje svetainėje teigiama, esą M.
Adomėnas teiks įstatymo pataisas, kad visi lietuvai išsaugotų teisę į Lietuvos
pilietybę, sieks švietimo įstatymo pataisomis grąžinti aukščiausią kokybę ir
tikrą dorovinį ugdymą į Lietuvos mokyklas, teiks įstatymo pataisas, ginančias
viešąją tvarką ir skelbiančias visišką nepakantumą nusikaltėliams, siūlys
įstatymo pataisas, kad iš padegimų negalėtų turėti naudos nei padegėjai, nei
jų užsakovai... Ar kas nors gali būti gražiau bei prasmingiau už tokius
nusiteikimus? Aš tikiu, kad M. Adomėnas tikrai nuoširdžiai sieks, stums,
teiks pačius reikalingiausius, pačius kokybiškiausius įstatymus". Bet man
rūpėjo sužinoti ne tik tai, ko jis sieks, bet ir kaip jis sieks dorų, gražių
dalykų. O apie tai neužsimenama nė žodeliu ir nesuteikiama net teisė paklausti,
kaip bus siekiama, stumiama, teikiama". Naršiau po jos
vetainę itin atidžiai, bet taip ir neradau jokios galimybės nei komentuoti,
nei laišką parašyti. Neradau ir į tą svetainę užsukusių lankytojų komentarų.
Ir negalėjau rasti, kadangi jos savininkas nesuteikė teisės viešai komentuoti.
Tikiu, kad M. Adomėno ketinimai - kuo gražiausi. Sutinku, kad M. Adomėnas,
baloti-ruodamasis į Seimą, gali kurti internetinę svetainę pagal savo
sumanymą, įsivaizdavimą ar skonį. Ir vis dėlto žvelgdamas į svetainę pradedu
abejoti, ar tikrai jos savininkui rūpi, ką iš tiesų aš manau apie aukštojo
mokslo reformas ar degančius medinius namus Šnipiškėse ir Užupyje. Jei kas
nors manęs paklaustų, ką primena man Demokratinės politikos instituto M. Adomėno
internetinė svetainė, nedvejodamas atsakyčiau - Rusijos federalinės saugumo
tarnybos (FST) oficialų internetinį puslapį. Beje, Rusijos FST puslapis gal
net de-mokratiškesnis nei M. Adomėno svetainė. Rusijos FST vadovybei galima
bent elektroninį laišką parašyti, M. Adomėnui - ne. Tik nemanykite, jog šie
mano klausimai - retoriniai, iš piršto laužti, nereikalingi. Šį rudenį
ruošiuosi dalyvauti rinkimuose, todėl noriu kuo daugiau ir giliau žinoti, už ką
balsuoju. Kad nebūčiau apgautas kaip tada, kai pirkau velvetines kelnes ir
patikėjau žaviosios pardavėjos šypsena.
Svarbiausia ne idėjos, bet piniginės storis?
Štai M. Adomėno portretas kartas nuo karto
šmėkšteli itin brangiai kaštuojančiame reklaminiame ekrane Vilniuje prie
prestižinio prekybos centro Europa", o štai Socialdemokratų sąjungos
pirmininko Arvydo Akstinavičiaus portreto neišvysi nei Vilniaus stotelių
stenduose, nei reklaminiuose ekranuose prestižinėse sostinės vietose. Kodėl?
Ar, skirtingai nei parlamentinės partijos atstovas M. Adomėnas, neparlamentinės
partijos atstovas A. Akstinavičius neturi idėjų, minčių, nemoka teatrališkai
ištarti kelių žodžių Man rūpi Jūsų nuomonė"? Ne, tikriausiai ne. Čia
greičiausiai visai kitos priežastys. Paklausykime paties socialdemokratų
sąjungos vadovo. Štai jo nuomonė. Pastaruoju metu Lietuvoje vis labiau
ryškėja socialinė turtinė di-ferencijacija, savo mastais tampanti pavojinga
tolimesniam šalies vystymuisi. Lietuvos politiniame gyvenime taip pat
pastebime ryškias tendencijas nušalinti dalį visuomenės nuo politinės ir
visuomeninės veiklos. Jas ypač stiprina 2004 metų kovo mėnesį priimtos Politinių
partijų ir politinių organizacijų įstatymo pataisos. Pagal šį įstatymą LR Seime
neatstovaujamos politinės partijos yra atvirai diskriminuojamos ir net
dirbtinai žlugdomos, užkertant joms galimybę gauti biudžeto paramą savo
veiklai. Naujausi pasiūlymai uždrausti politinėms partijoms gauti paramą iš
bet kokių privačių rėmėjų, paliekant tik Valstybės biudžeto paramą,
neparlamentinėms partijoms reiškia paprasčiausią jų sunaikinimą, nes, neturint
jokių finansinių šaltinių, bet kurios organizacijos veikla tampa neįmanoma, o
piliečiams atimama reali teisė ir galimybė laisvai pasirinkti. Tvirtų
demokratinių tradicijų šalyse net negausios ir parlamentuose neatstovaujamos,
bet veikiančios partijos savo veiklai gauna valstybės paramą. Ten suvokiama,
kad tik reali piliečių galimybė rinktis politines organizacijas pagal savo
įsitikinimus, o ne pagal piniginės storį, yra būtinoji harmoningos demokratinės
pilietinės visuomenės raidos sąlyga. Tuo tarpu Lietuvoje priimti realūs politiniai
ir teisiniai sprendimai visiškai prieštarauja deklaruojamam susirūpinimui dėl
pilietinės visuomenės ir politinės sistemos plėtros. Taip atimamos ir lygios
rinkėjų galimybės pasirinkti savo įsitikinimus atitinkančias ir jiems galinčias
atstovauti politines organizacijas. Esame įsitikinę, kad besiklostanti
situacija yra antidemokratinė ir pažeidžia Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje įtvirtintus demokratinės valstybės principus. Negana to,
įžvelgiame akivaizdų prieštaravimą pačiame Politinių partijų ir politinių
organizacijų įstatyme. Įstatymas teigia, kad Politinių partijų ir politinių
organizacijų įvairovė užtikrina LR politinės sistemos demokratiškumą.
Politinės partijos ir politinės organizacijos jungia Lietuvos Respublikos
piliečius bendriems politiniams tikslams įgyvendinti, padeda formuoti ir
išreikšti Lietuvos piliečių interesus ir politinę valią (...). Politinės
partijos ir politinės organizacijos, atstovaujamos LR Seime, turi teisę
įstatymo nustatyta tvarka gauti dotacijų iš LR valstybės biudžeto". O
realus gyvenimas byloja visai ką kitą", -dėstė savo poziciją
neparlamentinės partijos vadovas A. Akstinavičius, beje, parlamentinių ir
neparlamentinių partijų finansavimo reikalus gvildenantis nuo 2005-ųjų metų.
VSD vadovo pozicija
O kokios nuomonės dėl partijų finansavimo
laikosi, pavyzdžiui, dabartinis Lietuvos valstybės saugumo departamento (VSD)
generalinis direktorius Povilas Malakauskas? 2006-aisiais, būdamas Specialiųjų
tyrimų tarnybos (STT) vadovu, P. Malakauskas palaikė pono A. Akstinavičiaus
poziciją. Štai nedidelė ištrauka iš oficialaus 2006 metų birželio 16-ąją
pasirašyto STT direktoriaus P. Malakausko rašto, adresuoto neparlamentinės
partijos vadovui A. Akstinavičiui: LR specialiųjų tyrimų tarnyba,
susipažinusi su Jūsų 2006 metų gegužės 27-osios rašte Dėl politinių partijų
finansavimo" suformuluotais siūlymais, pritaria būtinybei reformuoti
Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės
įstatymą, siekiant užtikrinti partijų veiklos skaidrumą ir didinti sociologinių
tyrimų bei gyventojų apklausų duomenimis pastebimai sumažėjusį pasitikėjimą
politinėmis partijomis. STT taip pat mato nemažai koreguotinų vietų politinių
partijų ir politinių kampanijų finansavimo tvarkos teisiniame reglamentavime
ir pagal savo kompetenciją panašaus turinio rekomendacijas 2006 metų sausio
23 dieną elektroniniu paštu pateikė LR Seimo valdybos 2005-aisiais sudarytai
darbo grupei, jų finansavimą bei politinę reklamą reglamentuojančių įstatymų
pakeitimų įstatymų projektams parengti ir Konstitucinio Teismo 2004-ųjų išvadai
įgyvendinti".
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba įžvelgia
diskriminaciją
Įdomu dar ir tai, kad neparlamentinės partijos
atstovas A. Akstinavičius, ieškodamas teisybės, kreipėsi net į Lygių galimybių
kontrolierę Aušrą Burneikienę, prašydamas paaiškinti, ar nediskriminuojamos
Lietuvoje neparlamentinės partijos. Sulaukta labai įdomaus ir išsamaus
atsakymo. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vadovė nusprendė pasiūlyti
LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetui, Žmogaus teisių komitetui, LR Finansų
ir Teisingumo ministerijoms apsvarstyti Politinių partijų ir politinių
kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo 13 straipsnio 3-ioje
dalyje įtvirtintą nuostatą dėl partijų finansavimo iš valstybės biudžeto ir
objektyviai įvertinti galimybę pakeisti ją taip, kad valstybės lėšos partijų
finansavimui būtų skirstomos taip, kad visos registruotos politinės partijos
gautų atitinkamą valstybės finansavimą, taip pat su tyrimo išvada supažindinti
Vyriausiąją rinkimų komisiją". Pasak socialdemokratų sąjungos vadovo A.
Akstinavičiaus, po tų raštų prabėgo daugiau nei dveji metai, o jų partija kaip
ir anksčiau, taip ir dabar negauna net minimalių lėšų bent jau patalpų nuomai.
Vakaruose remia ir mažas partijas
Tame atsakyme remiamasi ir kiek kitokia nuomone.
Sakykim, Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto
direktorius profesorius Raimondas Lopata yra teigęs, jog nuostata iš valstybės
biudžeto finansuoti tik tas partijas, kurios gavo ne mažiau kaip tris
procentus visų rinkėjų balsų, nėra diskriminuojanti. Prof. R. Lopatos
įsitikinimu, tokia pozicija optimali Lietuvos sąlygomis. Kartu prof. R. Lopata
pripažino, kad Vakarų Europoje esama valstybių, kurios finansuoja ir dar
mažiau rinkėjų balsų gavusias partijas. Pavyzdžiui, Austrija, Danija, Švedija,
Vokietija. Tačiau tos šalys, profesoriaus teigimu, turi stabilias partines
sistemas, be to, jų biudžetinio finansavimo galimybės visai kitokios.
Priklauso nuo įvairiausių kriterijų
Kitose Vakarų Europos valstybėse yra nustatyti
atitinkami valstybės dotuojami finansavimo apribojimai, kurie priklauso nuo
įvairiausių kriterijų, rodiklių. Pavyzdžiui, Prancūzijoje valstybės dotacijos
skiriamos pradžioje partijoms, kurios parlamento rinkimuose iškelia kandidatus
bent jau 50-yje vienmandačių apygardų ir lėšos skiriamos proporcingai laimėtų
mandatų skaičiui, o antroji lėšų dalis paskirstoma proporcingai pirmame rate
gautam balsų skaičiui. Ispanijoje parama rinkinių kampanijai ir kasmetinės
organizacijos subsidijos skiriamos pagal trejetą kriterijų: fiksuota suma
mokama už kiekvieną partijos parlamente gautą vietą, dar kita fiksuota suma
mokama už kiekvieną gautą balsą rinkimuose į parlamento Atstovų rūmus ir dar
kita fiksuota suma mokama už kiekvieną balsą rinkimuose į Senatą. Šios lėšos
gali būti skiriamos tik toms partijoms, kurios laimėjo bent vieną vietą
daugiamanda-tėje apygardoje. Italijoje valstybės lėšos skiriamos tik rinkimų
kampanijai finansuoti.
Kokia tvarka turėtų įsigalioti Lietuvoje -keblu
atsakyti. Šiuo metu mūsų šalyje - apie 40 oficialiai registruotų partijų
partijėlių. Dauguma jų - popierinės, merdinčios, sukurtos tik tam, kad
patenkintų vieno ar kelių žmonių asmenines ambicijas. Akivaizdu, kad partijoms
apsišaukėlėms nederėtų skirti lėšų iš biudžeto. Tačiau akivaizdu ir tai, kad
Lietuvai būtina reali tarppartinė konkurencija. Gal tada būtų mažiau tuščių,
nieko nesakančių šūkių.
© 2008 XXI amžius
|