Beveik 50 metų dirbęs kaimo klebonu
|
Kun. Vytautas Užkuraitis
2000 metais
|
|
|
Kun. Vytautas Užkuraitis jaunystėje
|
|
Šv. Mišiose Griškabūdyje 2009 metais
(iš kairės): kan. prof. dr. Kęstutis
Žemaitis, vysk. Juozas Preikšas
ir kun. Vytautas Užkuraitis
|
|
Griškabūdyje su Pirmąją Komuniją
priėmusiais vaikais apie 1975 metus
|
|
2009 metais Griškabūdyje minint
kun. Antaną Skeltį
Vido VENSLOVAIČIO ir asmeninio
archyvo nuotraukos
|
Balandžio 13 dieną kunigystės 50-metį
minėjo Marijampolės specialiuosiuose globos namuose gyvenantis Vytautas
UŽKURAITIS. Rugsėjo 8 dieną jam sukaks 80 metų. Taigi yra proga
pasikalbėti su šiuo kukliu kunigu, per savo gyvenimo metus klebonavusiu
tik kaimo parapijose.
Iš kur esate kilęs, kaip brendo Jūsų pašaukimas?
Esu gimęs Šakių apskrityje, Ilguvos parapijos
Mikniškės kaime. Buvau jauniausias septynių vaikų šeimoje, turėjau
dvi seseris ir keturis brolius (dabar gyvi esame tik dviese su vyresniuoju
broliu). Su tėvais sekmadieniais eidavom į Ilguvos arba Sutkų bažnyčią.
Man, mažam vaikui, įdomu buvo stebėti, kaip kunigas per šv. Mišias
varto storą knygą ir vis ją skaito ne iš eilės, stebėjausi, iš kur
jis viską supranta. Buvau dar tik penkiolikmetis paauglys, kai Ilguvos
bažnyčioje pirmąkart pamačiau Primicijas. Tada pirmąsias šv. Mišias
aukojo iš mūsų parapijos kilęs kun. Juozas Širvaitis. Visą šv. Mišių
eigą stebėjau iš tolo ir gėrėjausi jaunojo kunigo švente.
Lankiau Tvirbutų pradinę mokyklą, paskui Kriūkų
vidurinę. Tačiau netrukus vyresnieji broliai ėmė slapstytis nuo
tarnybos sovietinėje armijoje, tėvams prireikė pagalbos ūkyje, todėl
aš, regis, aštuntoje klasėje turėjau nutraukti mokslą. Man tai labai
nepatiko, nes aš mokytis norėjau. Vis dėlto dvejus metus padėjau
tėvams namuose, kol vėl sugrįžau į mokyklą ir mokiausi su jaunesniais
bendraklasiais. 10 klasėje mane paėmė į sovietinę armiją, nors dar
buvau nebaigęs vidurinės, o visi bendraklasiai mokykloje dar vienerius
metus mokėsi 11 klasėje. Tada abiturientų į armiją neimdavo, o man
18 metų suėjo besimokant 10 klasėje, taigi nebuvau abiturientas.
Pirmiausia patekau į Barnaulą. Ten buvo blogai. Bet po kelių mėnesių
nuvežė dar toliau į Rytus atsidūriau Sachalino saloje. Čia dirbau
štabe, buvo visai nesunku. Aš, Baltijos jūros dar nematęs, jau žvejojau
Ochotsko jūroje. Bet ten klimatas man labai netiko palikau dantis
ir vešlius plaukus. Labai sunku buvo plaukioti. Pusketvirtų metų
armijoje tarnavau. Ir štai vieną dieną mane išleido namo. Kai sugrįžau
į Kauną, galvojau, kuriuo keliu geriau vykti namo ar per Seredžių
ir ties Kriūkais keltis per Nemuną, ar per Lekėčius? Matyt, Dievo
planas buvo toks, kad nusprendžiau grįžti per Seredžių ir su kario
miline užsukau į Kriūkų vidurinę mokyklą. Direktoriui pasisakiau,
kad norėčiau čia toliau mokytis. Kadangi į armiją paėmė iš 10 klasės,
sako, eik į 10 klasę ir mokykis. Bet aš į 10 klasę nenorėjau prašiau
leisti stoti iškart į paskutinę 11 klasę. Taip ir sutarėm. Tada
grįžau namo. Broliai, sužinoję, kad aš, vyras po armijos, nusprendžiau
eiti į mokyklą, ėmė šaipytis. Sako, eik rimtą darbą dirbti, o ne
su vaikais kamuolį spardyti. O tėtė pasakė, kad esu vyras su ūsais,
todėl pats ir turiu spręsti, ką toliau daryti. Taigi ėjau į 11 klasę.
Tik matematika sunkiai sekėsi. Kriūkuose gyvenau bendrabutyje, kuriame
gyveno ir matematikos mokytojas, jis man padėjo. Šiaip taip išėjo
ketvertas. Užtat labai lengva buvo rusų kalba juk pusketvirtų
metų armijoje vien rusiškai kalbėjau. Kai, būdamas 24 metų, baigiau
vidurinę, galvoje ėmė suktis mintys apie ateitį. Tada pradėjau rimčiau
galvoti apie kunigystę, nes tik joje įžvelgiau gyvenimo prasmę.
Kadangi Sutkuose tada gyveno kun. Antanas Lukošaitis, nuėjau pas
jį pasitarti. Bet kartu su juo buvo tokia senutė. Kunigui pasakiau,
kad noriu su juo vienu pasikalbėti. Nekreipk dėmesio į tą senutę,
ji kurčia, gali sakyti, ką nori, ji vis tiek negirdės, pasakė
kun. Lukošaitis. Aš jam, atrodo, visai negarsiai ir pasakiau, kad
norėčiau stoti į Kunigų seminariją. Jis, žinoma, irgi patarė. Bet
netrukus vėl išgirdau priekaištus iš brolių, kodėl aš jiems nepasisakiau,
kad noriu stoti į seminariją. Aš iš tiesų niekam apie tai nebuvau
sakęs, tik kunigui Lukošaičiui. Broliai apie tai išgirdo iš kurčios
senutės paskleistos žinios. Mama ėmė verkti, o tėtė vėl sakė neprieštaraus
tam, ką pats pasirinksiu. Kai nuėjau pas kleboną rekomendacijos,
jis liepė užeiti po poros savaičių. Tai buvo naujas klebonas ir
apie mane nieko negirdėjęs turėjo sužinoti, kas aš esąs. Kai nuvežiau
dokumentus į seminariją ir išlaikiau reikalingus egzaminus, pasakė,
kad jei būsiu priimtas, nesiųs laiško, rugsėjo pradžioje galiu atvažiuoti.
Aš tada iškart išvykau į Kaliningrado sritį šienauti. Per tas kelias
savaites, kol buvau Kaliningrado srityje, namuose keliskart lankėsi
vyrai iš KGB, matyt, norėjo duoti instrukcijas. Bet manęs vis nerado,
nors aš niekur nesislapsčiau. Džiaugiausi, kad išvengiau susitikimo
su šiais veikėjais. Kai grįžau į tėviškę, gavau laišką iš seminarijos.
Pagalvojau, kad jei atėjo laiškas, tai manęs nepriėmė. Bet vis dėlto
laiške buvo kvietimas atvykti į seminariją ir pradėti studijas.
Taigi jas sėkmingai baigiau ir 1960 m. balandžio 13 dieną vyskupas
Julijonas Steponavičius vienuolika mūsų įšventino kunigais. Taigi
mano ilgokai brandinta svajonė pagaliau išsipildė.
Kur teko darbuotis, kokie įspūdžiai liko iš
darbo parapijose?
46-erius metus darbavausi kaime. Tik pirmoji vieta,
kur vikaravau, buvo mieste Alytaus Angelų Sargų parapija. Didžiausią
įspūdį padarė klebonas kun. Juozas Adomaitis, kuris net naktį iškviestas
pas ligonį pats eidavo, o ne vikarą siųsdavo. Jis manęs pagailėdavo
ir nežadindavo. Po pusantrų metų gavau galimybę rinktis Didvyžius
kartu aptarnaujant ir Žaliąją arba Barzdus. Tuometinis Griškabūdžio
klebonas kan. Pranas Liutvinas, kurio brolis buvo vedęs mano seserį,
patarė rinktis vieną parapiją. Taigi tapau Barzdų klebonu. Teko
pradėti remontą. O prie altoriaus sumaniau ką nors gražaus didelėmis
raidėmis užrašyti. Pagalvojau, kad visai tiktų Viešpatie, kaip
gera mums čia būti. Bet paskui vis dėlto nusprendžiau, kad žmonės
gali nesuprasti, todėl užrašėme: Tikiu Dievą, tikiu amžinąjį gyvenimą.
Vietinė valdžia labai nemėgo savo klebonų, jiems kenkė, todėl ir
man Barzduose padarė niekšybę užkalė kapinių vartelius, pro kuriuos
iš klebonijos per kapines eidavau į bažnyčią. Taip man gerokai
pailgėjo kelias.
Iš Barzdų paskyrė į Kauno arkivyskupiją, tapau
Surviliškio klebonu. Čia jokių nemalonumų nepatyriau. Kaimyninės
Paberžės klebonas tėvas Stanislovas vėliau grįždamas iš kur nors
autobusu išlipdavo Surviliškyje ir, užėjęs pas mane, prašydavo pavėžėti
jį namo. Sakydavau, pernakvokit pas mane, rytoj anksti ryte parvešiu.
Bet jis vis tiek nenakvodavo. Kam tas automobilis, jei nenori vežti,
sakydavo jis.
Paskui vėl grįžau į gimtąjį Šakių rajoną ir tapau
Griškabūdžio klebonu. Čia praleidau septyniolika metų, patyriau
daug svarbių įvykių. Įspūdingiausios buvo dienos, kai galėjom iškelti
Trispalvę. Nupirkau medžiagos, moterys pasiuvo, pakabinome bažnyčioje,
tai žmonės po tiek metų ją vėl laisvai išvydę iš džiaugsmo verkė.
O juk dar visai neseniai, 1987-aisiais, švenčiant krikščionybės
Lietuvoje 600 metų jubiliejų, kai šventoriuje pakabinome užrašą
Katalikiškai Lietuvai 600 metų, iš vienos rajono valdžios aktyvistės,
tebedirbančios ir dabar, išgirdau raginimą viską nuimti, nes Lietuva
ne katalikiška, o tarybinė. Turėjau paklusti.
Griškabūdyje net devyni vyrai, dėl įvairių priežasčių
nepriimti į Kunigų seminariją, rengėsi kunigystei. Tai iš šios parapijos
kilę broliai Albinas ir Bronius Paltanavičiai, Kęstutis Vosylius,
Vytautas Grigaravičius, Kęstutis Latoža, Petras Avižienis, Kęstutis
Brilius, Jonas Gaveckis ir Vytautas Kurtinaitis. Netoli Griškabūdžio,
Paluobiuose, klebonavo kun. Pranas Račiūnas MIC, kuris tikrindavo
jų žinias, nurodydavo, ką reikia išmokti. Dirbant Griškabūdyje atsitiko
ir labai nemalonus dalykas 1980 m. spalio 18-osios naktį klebonijoje
buvau sumuštas ir apiplėštas. Plėšikai pasidarbavo taip, kad kartu
nakvojęs klierikas nieko negirdėjo. Laimė, viena kaimynė įsidėmėjo
automobilio, su kuriuo atvyko plėšikai, valstybinį numerį, nors
niekada neprisiminė savo kieme stovinčio sūnaus motociklo valstybinio
numerio. Plėšikus sugavo, tai buvę kaliniai. Vykstant teismui, kadangi
tarp plėšikų buvo čigonas, prisirinko daug jo tautiečių. Nukentėjusius
įleido be eilės, bet reikėjo brautis. Įėjęs į teismo salę pajutau,
kad čigonai ištraukė piniginę. Taigi buvau apvogtas ir teisme. O
tie plėšikai, Griškabūdyje mane apiplėšę ir sumušę, aiškino, kad
jie, kaip paukščiai, ištrūkę iš narvo, išėję iš kalėjimo stengiasi
kuo daugiau pasinaudoti laisve, nes žino, jog netrukus vėl teks
į tą patį narvą sugrįžti. Nuo vagių esu ir daugiau nukentėjęs, bet
gal labiau dėl savo patiklumo.
Turėjau motociklą. Jį vis man vienas žmogus paremontuodavo,
aš jam sumokėdavau už darbą keletą rublių. Kartą bandau motociklą
užvesti nepavyksta. Tada pasitaikė kitas žmogus, paprašiau, kad
pažiūrėtų, kas atsitiko, tas pamatė, kad motociklas specialiai sugadintas.
Matyt, norėjo, kad aš vėl tą meistrą prašyčiau į pagalbą, o paskui
sumokėčiau už remontą. Tada mūsų draugystė baigėsi. Kitąkart užeina
moteris su vaiku ir ima pasakoti, kokia nelaimė jai atsitikusi,
neturinti už ką parvažiuoti namo. Daviau jai kelionei pinigų. Paskui
sužinojau, kad ne man vienam tą pačią istoriją pasakojo.
Iš Griškabūdžio atsidūriau Liubave. Čia labiausiai
įsiminė, kaip sutikome vienus Naujuosius metus. Iš anksto visiems
pranešiau, kad Naujųjų metų sutikimas bus bažnyčioje. Išvakarėse
visi rinkosi kultūros namuose, o paskui atėjo į bažnyčią. Tačiau
kolūkio pirmininkas negalėjo pakęsti, kad žmonės kultūros namus
išmainė į bažnyčią ir įsakė miestelyje išjungti elektrą, kad bažnyčioje
būtų tamsu. Jis turbūt labai nekentė Bažnyčios, tačiau rytą, matyt,
žmonių raginamas, atėjo pasiteisinti, kad esą buvo girtas ir neprisimena,
ką padaręs. Tačiau Liubave sutikau buvusį komunistą, kuris mielai
pagelbėjo, kai reikėjo remontuoti bažnyčios altorių. Nustebino ir
kitas buvęs komunistas, gulėjęs ligonio patale, pas kurį buvau pakviestas.
Pirmiausiai iš po pagalvės jis ištraukė komunistų partijos nario
bilietą, sakydamas, kad šis jam visai nereikalingas galiu pasiimti.
Bet ir man jo nereikia, atsakiau aš. Šis žmogus visai nevertino
komunistų partijos, kurios nariu buvo turbūt tik todėl, kad galėtų
gauti geresnį darbą. Bet buvęs komunistas atliko nuoširdžią išpažintį.
Netrukus jis mirė. Jo buvę bičiuliai komunistėliai įkalbėjo jo žmoną,
kad vyrą laidotų be Bažnyčios. Iš tiesų laidotuvių dieną mačiau,
kaip procesija lydi į kapines. Bet netrukus iš kapinių, žiūriu,
į kleboniją ateina jo sūnūs. Pareiškiau jiems užuojautą dėl tėvelio
mirties, sakiau, mačiau, kaip ką tik palaidojot. Nepalaidojom,
o užkasėm, atsakė jie. Tada susitarėm, kad kitą dieną už mirusįjį
bus aukojamos šv. Mišios.
Liubavo žmonės uoliai dalyvaudavo procesijose,
nestigo giedančių bažnyčios chore, visada minėdavome Bažnyčios gyvenime
dalyvaujančių parapijiečių gimtadienius. Bet Liubave buvo ir vienas
blogas dalykas buvo žmonių, geriančių eterį. Niekur kitur apie
tai nesu girdėjęs.
Iš Griškabūdžio mano klebonavimo maršrutas vedė
į Ūdriją, o paskui Keturvalakius. Ūdrijoje dirbau penkerius metus,
o Keturvalakiuose beveik devynerius. Įdomūs man, zanavykui, atrodė
Ūdrijos dzūkai: geri, nuoširdūs, darbštūs.
Paskutinė mano klebonavimo vieta Keturvalakiai.
Čia ypatingų atvejų nepatyriau, gal todėl, kad darbavausi jau Nepriklausomoje
Lietuvoje, kai žmonės gali laisvai tikėti ir niekas nedraudžia eiti
į bažnyčią. Bet pajutau, kad pasenau, todėl 2006 metų pabaigoje
paprašiau, kad išleistų dirbti altaristu į Griškabūdį, kur anksčiau
klebonavau. Buvau labiausiai pamilęs šio krašto žmones, o kadangi
parapija turi atskirą gyvenamąjį namą, tai galėjau atskirai apsigyventi.
Tuometinis klebonas kun. Žydrūnas Kulpys džiaugėsi, kad turės pagalbininką.
Čia aukodavau šv. Mišias, pagal galimybes padėdavau klebonui, o
2007 metų pabaigoje, pajutęs, kad vis dažniau negaluoju ir nenorėdamas
niekam būti našta, apsigyvenau Marijampolėje, Specialiuosiuose globos
namuose. Tada buvau turbūt geriausiai tarp visų gyventojų atrodantis,
kad mane paskyrė seniūnu. Džiaugiuosi čia esama tvarka ir priežiūra.
Bet Jūs iš tiesų dar gerai atrodote, o ir automobiliu
dar važinėjate?
Ir dabar dažnai nuvykstu į Griškabūdį, vienai
kitai dienai apsistoju tame pačiame name, kuriame prieš keletą metų
gyvenau, padedu klebonui pastoracijoje. Turiu automobilį, todėl
kai paprašo, jei leidžia sveikata, visada nuvažiuoju. Nueinu ir
į šalia mūsų namų esančią Baziliką, prieš šv. Velykas čia buvo daug
darbo klausykloje.
Dėkoju už pokalbį. Linkiu, kad Dievas dar duotų
sveikatos ir galėtumėte talkinti pastoracijoje.
Kalbėjosi Romas BACEVIČIUS
Kunigų Vytauto Užkuraičio ir Kazimiero Valeikio
MIC kunigystės 50-mečio iškilmingas minėjimas vyks Marijampolės
Šv. arkangelo Mykolo Bazilikoje gegužės 9 dieną, šv. Mišios 12
valandą.
© 2010 XXI amžius
|