Vyskupas, kurio anksti netekome
Vyskupo Vincento Padolskio (1904-1927-1940-1960)
mirties 50-osioms metinėms
|
Bičiuliai Romoje (iš kairės):
kun. Vytautas Kazlauskas,
kun. Vincas Bartuška, vysk.
Vincentas Padolskis, kun. Jonas
Patašiusir kun. Kazimieras Senkus.
Apie 1947 metus
|
Prieš 50 metų, 1960-ųjų gegužės 6 dieną, Romoje
mirė vysk. Vincentas Padolskis. Šis Lietuvos Katalikų Bažnyčios
hierarchas, būdamas 36 metų, tapo Vilkaviškio vyskupo padėjėju su
paveldėjimo teise. Ganytojo pareigas ėjo iki 1944 metų, kol per
antrąją rusų okupaciją pasitraukė į Vokietiją. Jei ne ankstyva jo
mirtis, daugelio jį pažinojusiųjų nuomone, galbūt Lietuva jau popiežiaus
Pauliaus VI valdymo laikais būtų turėjusi lietuvį kardinolą.
Romas BACEVIČIUS
V. Padolskis gimė 1904 m. balandžio 24 dieną Virbalio
mieste (Vilkaviškio apskr.), pasiturinčių ūkininkų Navickų-Padolskių
šeimoje (Jo motina buvo ištekėjusi už Navicko, o jam mirus už
Padolskio. Iš pirmosios santuokos gimė keturi sūnūs. Tarp jų žymus
muzikas Stasys Navickas ir karšta lietuviška dvasia bei uolia veikla
JAV pagarsėjęs kun. dr. J. Navickas MIC. Iš antrosios gimė duktė
ir būsimasis vyskupas Vincentas). Pradžios mokyklą jis lankė Virbalyje,
Pirmojo pasaulinio karo metais gimnazijos mokslą ėjo Kybartuose.
Pradėjęs lankyti gimnaziją, įstojo į ateitininkų
kuopą ir visą laiką buvo veiklus jos narys. Ypač mėgo sportą ir
meną, sugebėjo ruošti įvairias pramogėles. Kad būtų ką vaidinti,
parašė veikaliuką, kurį su nemažu pasisekimu vaidino Kybartų ateitininkai
ir Virbalio pavasarininkai. Norėdamas paruošti jį spaudai, jau būdamas
kunigu atsidėjęs jį perdirbinėjo, tobulino, bet, deja, kiti darbai
ir rūpesčiai sukliudė išspausdinti.
Augdamas giliai pamaldžioje šeimoje ir turėdamas
prieš akis vyresniojo brolio kunigo pavyzdį, Vincukas nuo mažens
troško pasišvęsti Dievo tarnybai. Todėl 1922 metais, dar nebaigęs
gimnazijos, išvyko į užsienį mokytis. Su lėšomis vargo neturėjo:
jų pakankamai parūpino mylintis tėvas (motina jau buvo numirusi)
ir broliai. Gana greitai pabaigęs gimnazijos kursą viename Missions
de la Salette vienuolyne Prancūzijoje, įstojo į Grigaliaus universitetą
Romoje. 1925 metais jam buvo suteiktas filosofijos daktaro laipsnis.
Tų pačių metų rudenį išvyko į Fribūro universitetą (Šveicarija)
studijuoti teologijos. Fribūre įstojo į lietuvių studentų draugiją
Lituania ir kurį laiką jai vadovavo. 1927 m. rugpjūčio 21 dieną
įšventintas kunigu. 1929 metais baigė universitetą. Prancūzų kalba
parašė ir apsigynė doktoratą Kryžiaus idėja laiške žydams ir gavo
teologijos daktaro laipsnį. Mokslas sekėsi, lėšų netrūko, todėl
ryžosi dar tęsti studijas. Įstojo į Šventojo Rašto institutą Romoje,
kurį baigė 1932 metais Šventojo Rašto kandidato laipsniu (Candidatus
ad Laureatu).
Daug metų studijuodamas užsienyje turėjo gerą
progą išmokti svetimų kalbų. Gerai mokėjo vokiečių, prancūzų, italų,
anglų, lotynų, hebrajų ir senovės graikų kalbas. Be to, neblogai
pramoko rusų ir lenkų kalbų. Taigi buvo pavyzdingai pasiruošęs užimti
filosofijos, teologijos ar Šventojo Rašto profesoriaus pareigas
bet kurioje aukštojoje mokykloje. 1932 metais grįžo į Lietuvą.
Grįžęs į tėvynę noriai padėdavo visoms katalikiškoms
organizacijoms, skaitė įdomias, rūpestingai paruoštas paskaitas.
Kalbėjo visada aiškiai, tvirtai ir įtikinamai. Per šventes ir atostogas
mielai padėdavo Virbalio ir apylinkės pavasarininkams. Tai darė
ir besimokydamas užsienyje.
Lietuvoje jo jau laukė vieta Vilkaviškio kunigų
seminarijoje, kur būtinai reikėjo Šventojo Rašto profesoriaus. Dėstė
įvairias Šventojo Rašto mokslo šakas ir hebrajų bei senovės graikų
kalbas.
Neseniai miręs apaštalinis protonotaras prof.
dr. Vincas Jonas Bartuška pasakojo, kad būdamas Vilkaviškio kunigų
seminarijos klieriku susidraugavęs su savo dėstytoju kunigu profesoriumi
V. Padolskiu. Sužinojęs, kad klierikas gimnazijoje mokėsi prancūzų
kalbos, kad ją geriau išmoktų, profesorius studentui susitikus siūlė
kalbėtis tik prancūziškai. Jie taip ir darydavo. Kartą kun. prof.
V. Padolskis Vilkaviškyje klierikus nusivedė į žydų sinagogą ir
rabino paprašė parodyti Torą. Atsivertęs ritinį skaitė hebrajiškai
ir aiškino klierikams, kas parašyta. Žydai klausėsi ir stebėjosi
tokiu mokytu kunigu.
1937 metais kun. prof. V. Padolskis buvo pakviestas
į Vytauto Didžiojo universitetą Teologijos-filosofijos fakultete
užimti išeinančio į pensiją arkivyskupo Juozapo Skvirecko vietą.
Atlikęs habilitacijos darbą gavo docento titulą ir ėmė dėstyti Šventąjį
Raštą bei graikų kalbą.
1940 metų vasaryje, Vilniuje mirus arkivyskupo
Romualdo Jalbžykovskio padėjėjui vysk. Kazimierui Michalkievičiui,
reikėjo parinkti kandidatą į jo vietą. Po diskusijų ankstesnysis
Vilkaviškio vyskupas koadjutorius Mečislovas Reinys buvo paskirtas
į Vilnių, o kun. prof. dr. V. Padolskis liepos 9 dieną nominuotas
tituliniu Larandos vyskupu ir Vilkaviškio vyskupo augziliaru su
paveldėjimo teise. Konsekracija vyko Vilkaviškio Katedroje rugpjūčio
4 dieną. Dalyvavo vyskupai Antanas Karosas, Mečislovas Reinys, Justinas
Staugaitis, Vincentas Brizgys ir Vincentas Borisevičius, taip pat
nuncijus Luidžis Centozas. Nors tą dieną komunistai šventė oficialų
Lietuvos priėmimą į SSRS, naujojo vyskupo konsekracija praėjo
ramiai, žmonės net gatvėje buvo suklaupę, kad gautų vyskupų palaiminimą.
Lietuva tada buvo ką tik netekusi laisvės ir nepriklausomybės.
Nors rusai bolševikai dar nespėjo parodyti savo vilkiškų nagų ir
nasrų, bet jau spėjo nemaža pikto padaryti, o ypač katalikams. Jie
jau buvo atėmę Vilkaviškio vyskupo namą ir viską, kas priklausė
Kunigų seminarijai. Vyskupui su visa raštine teko persikelti į kleboniją,
kur vos užteko vietos parapiją aptarnaujantiems kunigams. Į tokią
spūstį pateko ką tik konsekruotasis vysk. Vincentas. Bet to dar
maža. Netrukus bolševikai atėmė ir tą kambarėlį, kuriame jis buvo
prisiglaudęs, pasityčiojimui paversdami jį venerinių ligų dispanseriu.
Vyskupui teko apsigyventi žmonėms nelabai tinkančioje gyventi patalpoje.
Tačiau po kelių savaičių kilo vokiečių ir rusų karas, ir bolševikai
pakniopstomis išsinešdino iš Lietuvos.
Naujieji Lietuvos okupantai vokiečiai nebuvo linkę
grąžinti tikriesiems savininkams to, ką bolševikai buvo iš jų atėmę.
Jie planavo visa tai pasilaikyti sau. Tik tais atvejais, kai savininkai,
išsidanginus bolševikams, suskubo užimti jiems priklausančiąją nuosavybę
ir pastatė vokiečius prieš įvykusį faktą, jie nekliudė ja naudotis.
Taip atsitiko ir su Vilkaviškio vyskupo namu ir Kunigų seminarija.
Tai vysk. V. Padolskio nuopelnas, kad jis paliepė ir padėjo veikti
drąsiai ir greitai. Tuo būdu Vilkaviškio vyskupas galėjo grįžti
į savo namą, o Kunigų seminarija pradėti darbą, kurį tęsė visus
trejus vokiečių okupacijos metus, nors vysk. V. Padolskiui ne kartą
teko ginti ją nuo okupanto užmačių.
Profesoriaus darbo vysk. V. Padolskis nenutraukė
ir per pirmąjį bolševikmetį (19401941), nors tada jau buvo Vilkaviškio
vyskupas augziliaras, o važinėti iš Vilkaviškio į Kauną buvo sunku.
Kai 1941 metais, išsidanginus iš Lietuvos bolševikams, vėl pradėjo
veikti Vilkaviškio kunigų seminarija, ir toliau joje dėstė Šventąjį
Raštą, kol galėjo pasilikti Lietuvoje.
1944-ųjų vasarą sovietams priartėjus prie Vilkaviškio
vysk. V. Padolskis galvojo pasitraukti prie Lietuvos ir Vokietijos
sienos ir savo vyskupijos ribose palaukti, kol audra praūš. Deja,
taip neišėjo. Netrukus jis atsidūrė Vokietijoje, Regensburge, apsistojo
karmelitų vienuolyne, kur jau gyveno nacių internuotas prel. Mečislovas
Krupavičius. Susiradus pastogę, vysk. V. Padolskio, kaip ir kitų
tremtyje buvusių lietuvių dvasininkų arkivyskupo Juozapo Skvirecko
ir vyskupo Vincento Brizgio svarbiausias rūpestis buvo kunigų
seminarijų auklėtiniai. Į Vokietiją buvo atvykę nemažai klierikų
iš įvairių Lietuvos vyskupijų. Reikėjo apsaugoti juos nuo paėmimo
į kariuomenę ar į darbus ir surasti jiems galimybę tęsti mokslą.
Šiuo tikslu vysk. V. Padolskiui teko atlikti daug sunkių žygių pas
pasaulietinę ir dvasinę vokiečių vyresnybes. Bet ne veltui. Dar
1944 metų rudenį lietuviai klierikai galėjo susirinkti į dėl karo
ištuštėjusią Aichštato kunigų seminariją ir mokytis toliau.
Kai karui pasibaigus šiek tiek pagerėjo susisiekimas,
vysk. V. Padolskis pradėjo lankyti lietuvių stovyklas Vokietijoje,
Austrijoje ir kitose šalyse, teikdamas Sutvirtinimo sakramentą,
nešdamas nuraminimą ir paguodą. Ir lankė jas kasmet tol, kol dauguma
mūsų tautiečių išvyko į užjūrius. Bet ir pasilikusių Europoje neužmiršo.
Sunkiose tremties sąlygose lietuviams reikėjo dvasinės ir materialinės
pagalbos. Pagalba rūpinosi ir teikė vysk.V. Padolskis. Galima drąsiai
sakyti, jog nėra Vakarų Europoje tokios lietuvių gyventos vietos,
į kurią jis nebūtų keletą kartų nuvykęs. Jo ryšys su tremtinių stovyklomis
buvo glaudus. Mėgo jas lankyti ir savo žodžiu stiprinti lietuvius
tiek religiniu, tiek tautiniu atžvilgiu. Nesibaidė nė ilgesnių kelionių
Lietuvos reikalais pas aukštus bažnytinės ir civilinės valdžios
asmenis. 1947 metais vysk. V. Padolskis aplankė daug Prancūzijos,
Ispanijos, Belgijos, Olandijos, Airijos ir Anglijos vyskupų, informuodamas
juos apie sunkią lietuvių būklę tremtyje ir tėvynėje bei rinkdamas
pašalpas tremtiniams klierikams ir kunigams.
Apaštalinis protonotaras prof. dr. V. J. Bartuška
pasakojo, kad studijuodamas Romoje irgi bendravo su vysk. V. Padolskiu.
Kai kartą pasitaikė proga abiem kažkokiu reikalu užsukti į vieną
dikasteriją, vysk. V. Padolskį apspito būrelis prelatų, monsinjorų
visi su juo sveikinosi, o šis su kiekvienu kalbėjosi jo gimtąja
kalba.
1950 metais vysk. V. Padolskis atsikėlė į Romą
ir ėmė vadovauti Šv. Kazimiero kolegijai. Kaip žurnale Aidai rašė
prel. Feliksas Bartkus, svarbiausia vyskupui buvo tinkamas medžiaginis
kolegijos aprūpinimas ir pakankamo skaičiaus kandidatų į ją suradimas.
Tai per atostogas lankydamas Europoje gyvenančius lietuvius vysk.
V. Padolskis visada turėdavo prieš akis. Dėl to jis 1954 bei 1958
metų vasaromis važiavo į JAV ir Kanadą.
Kaip rašė kun. dr. J. Vaišnoras MIC, gyvendamas
krikščionybės centre vysk. V. Padolskis savaime pasidarė tarsi lietuvių
katalikų atstovas prie Šventojo Sosto. Savo įgimtu švelnumu ir taktu
jis daug pasitarnavo lietuviams katalikams Vatikane. Jau jo, kaip
lietuvio vyskupo, dalyvavimas įvairiose iškilmėse teikė lietuviams
garbę. Mokėdamas svarbiausias Vakarų Europos kalbas, jis galėjo
užmegzti ir palaikyti ryšius su įvairių kraštų dvasininkija ir tuos
ryšius panaudoti lietuviškam reikalui.
Savo prigimtimi buvo mokslo žmogus. Nuo 1950 metų,
vadovaudamas Šv. Kazimiero Kolegijai Romoje, aplankė Jungtines Amerikos
Valstijas ir Kanadą. Gyvendamas Šventajame Mieste, nuolat atstovavo
lietuviams didžiuosiuose suvažiavimuose, bet labiausiai Lietuvos
reikalus kėlė Vatikane. Dažnai kalbėdavo per Vatikano radiją į Lietuvą.
Ypač daug laiko skyrė arkivysk. J. Skvirecko verstojo Šventojo Rašto
leidimui: papildė komentarus, taisė korektūrą. Bene daugiausia laiko
ir jėgų jis skyrė naujų Šventojo Rašto laidų spausdinimui prižiūrėti.
Bendradarbiavo mokslinėje lietuvių spaudoje, rašė Aidams. Kai
buvo atgaivinta Lietuvių katalikų mokslo akademija, kelerius metus
jai vadovavo.
Dar vyresnėse gimnazijos klasėse pradėjo bendradarbiauti
spaudoje, siųsdamas rašinius Ateičiai. Studijuodamas užsienyje
ir profesoriaudamas Lietuvoje, bendradarbiavo Tiesos kelyje, Židinyje,
Logos.
1932 metų vasarą, skatinamas mokslinio susidomėjimo
bei maldingumo, aplankė Šventąją Žemę Palestiną, Siriją, Galilėją
ir aplinkines šalis. Parašė kelionių įspūdžius Kelionė į Šventąją
Žemę, iliustruodamas savo darytomis fotografijomis. Dar dvi knygos
apie kelionę dalys Kelionė po Šventąją Žemę ir Kelionė po aplinkines
Šventosios Žemės šalis turėjo netrukus pasirodyti. Deja, darbai
sutrukdė, o paskui kilo karas, pečius užgulė kitokios pareigos ir
rūpesčiai, ir spausdinimą teko atidėti neribotam laikui.
Pasak prel. F. Bartkaus, vysk. V. Padolskis turėjo
daug gilių minčių, kilnių sumanymų ir aukštų svajonių. Taip būtų
galima apibūdinti kiekvieną gerą ir naudingą Bažnyčiai bei tėvynei
darbą. Bet vyskupo mintys vis sukosi apie tai, kaip lietuviai grįš
į tėvynę, kaip joje kurs gyvenimą Dievo garbei ir žmonių gerovei.
O grįžti į tėvynę jis turėjo vilties juk buvo vos peržengęs šeštojo
kryželio pusę, buvo sveikas, stiprus, protingai atsargus. Deja,
jo svajos neišsipildė... Skaudžiausia, kad mirtis pakirto jį visai
netikėtai, pačiame jėgų žydėjime jis dar ilgai galėjo darbuotis
Bažnyčios naudai ir tėvynės gerovei.
Vysk. V. Padolskis palaidotas Campo Verano kapinėse
Romoje. Laidotuvėse dalyvavo Romos lietuviai ir daug svetimšalių,
tarp kurių kardinolai Agagianianas ir Pizzardas.
© 2010 XXI amžius
|