Ne rožėmis klotas gyvenimas buvo
|
Rožė Poškienė
Stasio POVILAIČIO nuotrauka
|
Klaipėdoje gyvena buvusi lietuvių kalbos
mokytoja, Kaimo rašytojų sąjungos narė, dešimties poezijos ir prozos
knygų suaugusiems ir vaikams autorė, dviejų knygų sudarytoja, redaktorė
ir leidėja, tris sūnus išauginusi aštuoniasdešimtmetė Rožė POŠKIENĖ.
Ją kalbina mūsų žurnalistas Stasys POVILAITIS.
Kokia Jūsų biografijos pradžia?
Pabjuręs 1929 m. rugsėjis. Mama skuba nukasti
bulves. Juk jau greit... Ne, nespėjo rugsėjo 10-ąją pasibeldžiau
į šio pasaulio duris. Tėvelis išlėkė parvežti bobutės Eglinskienės.
Vos spėjo. Aplankyti atėjo dėdė Pranciškus Venckus. Pažiūrėjo į
mane miegančią, tokią mažutę, rožinę: Tikra roželė... Tegul būna
Roželė, o tu su Veronika pabūsit kūmais. Taip ir gavau vardą
Rožė.
Buvau penktas vaikas šeimoje. Po dukros Anastazijos
ir trijų sūnų Stasio, Rufo ir Broniaus, žinoma, laukta mergaitės.
Bet dar nesulaukusi nė metukų, gerokai išgąsdinau tėvelius sunkiai
susirgau, kaip mama sakė, smauga. Parvežta gydytoja liepė visus
vaikus iš namų išvesti kitur, kad neužsikrėstų. Gydytoja man išrašė
vaistų, tėvelis išlėkė jų pirkti. Gydytoja sudavė juos: jei iki
ryto pagerės gyvens.
Mama per naktį klūpojo prie mano lopšio, meldėsi
ir paaukojo mane Tverų bažnyčios Stebuklingajai Dievo Motinai. Rytą
pramerkiau akis ir pirmą kartą pasakiau mama. Nuo tada prie mano
lopšio atsirado šv. Rožės Linietės, Amerikos žemyno ir mano globėjos,
paveikslas. Tik per sodybų tuštėjimo metą jis dingo kartu su tėviške.
Dabar turiu įsirėminusi nedidelį šv. Rožės paveiksliuką.
Kur mokėtės? Papasakokite apie savo kelią į
literatūrą.
Skaityti išmokau dar nepradėjusi eiti į mokyklą.
Mama maldaknygėje turėjo gražų Švč. Mergelės Marijos paveiksliuką.
Aš taip jo norėjau. Išdrįsusi paprašiau mamos. Jei perskaitysi,
kas apačioj parašyta, tai atiduosiu. Po kelių savaičių paveiksliukas
jau buvo mano. Ir dabar dar prisimenu prieš mokyklą išmoktus J. Janonio,
B. Brazdžionio, Trupinėlio, A. Matučio eilėraščius.
Prieš mokyklą iš vyresniųjų jau girdėjau apie
Brisių, apie nuskriaustą katytę, gailėjau V. Krėvės Marcės iš Silkių,
Janulio iš A. Vienuolio Grįžo. Įsivaizdavau, kaip Anykščių bažnyčios
varpai skamba: dan-gun dū-šia, kū-nas že-mėn, dan-gun dū-šia...
Jaudino Šatrijos Raganos berniukas Iš daktaro pasakojimų. Viskuo
jis norėjo tapti, kad tik būtų naudingas žmonėms.
Klumpėta lankiau Budrikių kaimo mokyklėlę netoli
Rietavo. Žiemą basa bridau per patvinusį Ežerupalį. Suskaldžiau
ne vienų klumpių užkulnius, daužydama sniegą. O kartais visa klumpė
perskildavo. Tada mokyklos sargas, kuris buvo ir namo šeimininkas,
apsukdavo klumpę viela, kad nereikėtų basai eiti namo. Tiesa, tų
kojinių tiek ir tebuvo apačia nuplyšusi, basakojė laksčiau po
klasę. Tik virš pėdos tabalavo kojinės viršus. Klumpes reikėdavo
pasidėti prieangyje, tik batelių nereikėjo nusimauti. O tokių su
bateliais buvo nedaug iš mūsų kaimo tik viena mergaitė.
Sykį mokykloj padariau baisų nusikaltimą. Pertraukos
metu lakstėme suolais, kažkas pastūmė, ir aš griuvau į langą. Iškūliau.
Rodos, dangus užgriuvo. Mokytoja nebarė, tik sakė susitarti su mokyklos
sargu. Kaip aš tarsiuos pinigų neturiu. Mamai juk nepasisakysi.
Išgelbėjo brolis Bronius. Miške ganydamas karves jis pynė krepšius.
Turgaus dienomis Medingėnų keliu važiuodavo daug žmonių į turgų
ir iš jo, o brolis prie kelio siūlydavo savo prekę. Gautus pinigus
atidavė už mano iškultą langą. Pradinėj mudu su broliu buvom geriausi
deklamuotojai. Kartais duetu deklamuodavome: Arė mano tėvas, būsiu
aš artojas..., Kas esi tu? Lietų Vytis. Čimžė rimžė šakar makar,
kur buvai, oželi, vakar...
Mokykloje kabėjo kryžius, o ant priešingos sienos
Lietuvos žemėlapis, įstrižai perkirstas raudona demarkacijos linija.
Ta linija mums į kraują įaugo, degino ir prašėsi panaikinama. Prieš
ir po pamokų kalbėjom maldelę ir šūkį: O Vilniaus nepamiršk, lietuvi!
Per istorijos pamokas mokėmės apie didelę ir galingą Mindaugo karalystę,
Jogailos dovaną lenkaitei Jadvygai už karaliaus vainiką, Kęstučio
ir Vytauto suėmimus, Kęstučio nužudymą ir veidmainiškas Jogailos
suruoštas laidojimo iškilmes, sutrukdymą Vytautui užsidėti karaliaus
vainiką... Iš geografijos mokėmės, kad Naručio ežeras yra didžiausias
Lietuvoje, Seinai, Suvalkai, Gardinas, Lyda Lietuvos miestai.
Žinojau visus Lietuvos kalnus ir ežerus, upelius ir upes, miestus
ir miestelius, mat per žiemą pagrindinis pertraukų žaidimas būdavo
prie žemėlapio surasti miestą ar upę, ežerą. Fizinio lavinimo pamokose
žygiavom Vilniaus vaduoti, per piešimą būdavo piešiama Gedimino
pilis, Geležinis vilkas, Trakų pilis... Per dainavimą Buvo Vilniuj
žali bromai...
Ką teko patirti prieškaryje?
1939 m. rudenį mokytoja pirmą kartą mus įsivedė
į savo kambarį. Per radiją transliavo laidą apie Lietuvos kariuomenės
įžygiavimą į Vilnių. Grįžę į klasę, kreida užpaišėm tą raudoną liniją,
atskyrusią Vilniaus kraštą nuo Lietuvos, paleidome upes, ištiesinome
kelius sujungėme Lietuvą. Širdy pasidarė gera ir lengva. Tada
dar nežinojom, kad Vilnius mūsų, o mes rusų. Sąsiuviniai mokykloj
irgi buvo su lietuviškais simboliais: Trakų pilis, eilėraštis Geležinis
vilkas, antroj pusėj įvairūs matavimo dydžiai. Tokį sąsiuvinį
su IV klasės diktantais dar tebeturiu. Buvo tai Maironio, Vaižganto,
kun. Katelės vis Lietuvos veikėjų portretai. Nesuprantu, kuriems
galams dabar sąsiuviniai importuojami su visokiais mikimauzais.
Mokykla ugdė patriotizmą. Patriotizmą mūsų šeimoj
išugdė ir dainos. Visi turėjom gerus balsus, mokėjom daug dainų,
Šeima didelė, kai užplėšdavom kaimas skambėdavo. Ir vis ne tokias,
kokias kaimas dainavo: Tylus vakars be vėjo, Tykus buvo vakarėlis,
Gale lauko toli, Sutems tamsi naktužėlė, Šėriau žirgelį, Kur
bėga Šešupė, Ten, kur Nemunas banguoja, Sunku gyventi, Lietuva
brangi ir kt.
Pirmoji mano perskaityta knyga buvo M. Valančiaus
Mažų vaikų knygelė, joje buvo gražios K. Šimonio iliustracijos,
o po jomis parašai išliko mano atminty. Štai angeliukas joja ant
arklio ir sutinka berniuką: Sukalbėk Tėve mūsų, gausi tą žirgelį.
Berniukas kalba ir galvoja: Kažin, ar su pamautais man duos tą
žirgelį, ar be? Gana, gana, vaikuti, jau suklydai... Trečiame
mokyklos skyriuje perskaičiau A. Vienuolio Viešnią iš Šiaurės.
Labai gailėjau Aldutės ir prašiau tėvelio, kad pasiimtume kokią
našlaitę iš vaikų namų. Gal savo turėsim, nuramino tėvas. Je,
aš nuoro mergėlėkės, atsakiau. Iš tikrųjų 1941 metais gimė dar
viena sesutė Rūta. Vėlesnės perskaitytos knygos I. Simonaitytės
Aukštujų Šimonių likimas, G. Petkevičaitės-Bitės Ad astra, A. Venclovos
Draugystė, R. Rolano Žanas Kristofas. Pastarąją knygą skaičiau
penktoje klasėje, nusirašiau ištraukas, jas iki šiol išsaugojau.
Dar tada, vaikystėje, ji mane sužavėjo. Dabar į negyvenamą salą
pasiimčiau K. Donelaičio Metus ir Šventąjį Raštą.
Atėjus 1940 m. rudenį į klasę kryžiaus nebėr,
knygelės plonos, išplėšytos: nei Lietuvos himno, nei Maironio Lietuva
brangi... Pamenu, su klasioke Kaste pareidamos iš mokyklos kiek
išgalim protestuodamos dainavome Lietuva brangi.
Per spalio šventes reikėjo dainuoti internacionalą.
Niekaip negalėjau ištarti: Nei Dievas, nei caras, nei galiūnas
mums išvadavimo neduos.
1940-ųjų birželio 15-oji. Lietuva nelaisvėj. Dunda
keliais rusų kariuomenė. Mudvi su penkeriais metais vyresne seserim
Naste svarstom, kaip išlaisvinti Lietuvą. Aš verkdama pasiūliau
eiti keliais aplink Lietuvą. O ką, dar nė dešimties neturėdama,
galėjau pasiūlyti?
Papasakokite apie savo tėvus.
Mamos Juzefos Venckaitės-Meškauskienės gyvenime
svarbiausia buvo darbas ir malda. Tėvelis žuvo, kai mažiausiam iš
mūsų septynių vaikų buvo vos trys mėnesiai. Mama tada ėmėsi visų
vyriškų darbų. Ji buvo pirmoji giedotoja pakasynose, parvežus kunigą
prie ligonio, gegužinėse, birželinėse pamaldose. Bažnyčia jai
šventas dalykas. Kaip višta vištyčius ji mus vedėsi į bažnyčią.
Suklupę aplink mamą, bijojom pasižvalgyti, atsigręžti į vargonus,
reikėjo žiūrėti vien į tabernakulį, gal Dievulis ten pasirodys.
Mišios, mišparai, karunka ir dar prie kryžiaus penkeri poteriai.
Į namus 5 kilometrus grįždavom gerokai pavakary, nevalgę iš pat
ryto. Juk reikia prieiti išpažinties, Komunijos. Kelio tiesaus į
Rietavą nebuvo, reikėjo minti takus per pievas, dirvas. Kartą eidama
į bažnyčią, pabraukiau rugio varpą, patryniau ir prarijau grūdus.
Ką tu padarei, vaikeli, kaip prie Komunijos eisi? Pasisakyk kunigėliui
per išpažintį, subarė mama. Kunigėlis atleido, tik apibarė, kad
kitą kartą eidama geriau savo nuodėmes susiskaičiuočiau, o ne žvalgyčiaus
į svetimus laukus, o tuo labiau skinčiau varpas. Bet tam ir išpažintis,
kad nuodėmes apgailėtum.
Mes, vaikai, vakarais po vieną nelįsdavom į patalą,
palaukdavom, kol visi susirinks. Tada suklupę pakalbam vakarinius
poterius: kasdieninė malda, po pirmos išpažinties, užmovus ant kaklo
rožančių prisideda penkeri poteriai, o gavus škaplierių dar
septyneri. Dar už mirusius gimines, kaimynus, kunigus, vyskupus,
už tuos, kurių niekas neatmena. Pabučiuodavome mamai į ranką ir
eidavome gulti. Be šitokios vakarinės ceremonijos niekas nėjom miegoti.
Mama buvo pranciškonų ordino tretininkė jai dar 12 poterių prisidėdavo.
O per dieną ji išvargusi... Melsdavosi ir dirbdama. Atsistojusi
arti pirmos vagos, peržegnoja lauką, pati persižegnoja ir aria.
Paėmusi sėtuvę, irgi kryžiaus ženklu paženklina ir tik tada pradeda
sėti. Kepa duoną ant pirmo kepalo padaro kryžiaus ženklą, peržegnoja
ir kiša į pečių. Atsitupia melžti karvės, peržegnoja tešmenį. Išleisdama
vaikus iš namų palaimina. Užbrėžę degtuką, sakome: Garbė Jėzui
Kristui. Prieš kryžių, bažnyčią priklaupiam. Jei sekmadienį negalim
nueiti į bažnyčią, palaukę pamaldų laiko, namuose suklaupiame ir
skaitome Mišių maldas namie pasilikusiems, sukalbam rožančių,
litaniją, Dievas mūsų prieglauda, Suplikacijas, psalmes už mirusius,
poterius. Kartais ateidavo tuo metu kaimynai nė vienas nė neatsisukdavom,
o šis klūpt ir meldžiasi kartu. Kartą pas mus apsinakvojo keli rusai.
Sekmadienis, mes suklupom maldai, tą patį padarė ir jie. Iškentėjo
visas maldas, giesmes, poterius, o vienas dar ilgai klūpojo susikaupęs.
Po maldos jokių komentarų kiekvienas dirbam, kas kam priklauso.
Mes visada sveikindavome mamą per Motinos dieną,
dar maži būdami ir jau suaugę suvažiuodavome. Alksnyne tada pražysdavo
plukės gėlės mamai. Kiekvienas ką nors padarydavom. Man tekdavo
eilėraštį mokytis. Prisimenu B. Brazdžionio Motina, man saulė Tavo
veidą mena... Viską darydavome paslapčiom, kad mama nepamatytų,
nesužinotų.
Pamenu, kartą mama išėjo darbuotis pas gyvulius,
o mes greit susiorganizavom: papuošėm plukėmis kėdę, rankose lauko
gėlių puokštės. Mama įeina su kiaušiniais prijuostėje, o mes uždainuojam
Tu, mano motinėle. Mama nebežino, kur dėti kiaušinius, ir sumeta
į čia pat ant krosnies verdantį katilą. Aš deklamuoju eilėraštį,
o kai prieinu: nepalik našlaičio nelyg vieno, mama, niekur neik,
motule, dar iš šios šalies... visi paleidžiam dūdas. Mamai išbučiuojame
rankas, atiduodame savo megztas, pieštas, dirbtas dovanėles ir išeiname
nevalgę į bažnyčią. Juk reikia už mamą pasimelsti: atlikti išpažintį,
priimti Šv. Komuniją. Bet tie kiaušiniai, kaip tam Žemaitės Švento
Jurgio aukų herojui pyragiukai, nedavė ramybės. Kiaušinius galėjome
suvalgyti tik pavakariop, grįžę iš bažnyčios. Paprastai kiaušinių
gaudavom pavalgyti tik kartą metuose per Velykas, nors laukai
baltavo nuo vištų. Kiaušiniai ir sviestas buvo pagrindinis mūsų
ūkio pajamų šaltinis. Jokio saldainio ar pyragiuko mama niekada
nepirko ūkio skolos, žemės mokesčiai. Pamenu, atvažiavo antstolis
aprašyti ūkio. Mes verkėme apkabinę mamą. Antstolis šį kartą pasigailėjo,
mamai pažadėjus parduoti karvę ir atiduoti mokesčius. Matyt, antstoliai
turėjo ryšių su žydais. Tuoj prisistato žydas pirkti karvės. Lygosi
iš paskutiniųjų. Pabėga toliau ir vėl grįžta. Žino, mama nusileis,
nes mirtinai reikia pinigų. Ir pardavė už 60 litų. 1940-1941 metais
rusai parodė savo nagus. O birželio 14-oji siaubo diena masiniai
suėmimai, trėmimai. Labai laukėm vokiečių. Ir kai tą giedrą 22-os
dienos sekmadienio rytą subildėjo, sutratėjo tankai, atbėgo kaimynas,
džiugiai šaukdamas: Karas! Karas! Kaimynai iš džiaugsmo kepures
mėtė į dangų. Tada dar buvo gyvas tėvelis. Tuoj liepė langus skersai
išilgai popieriais išklijuoti, viską išnešti iš trobos lauk, pats
išėjo valyti bulvių ir burokų rūsius paruošti juos pasislėpti
mums po du, kad visi kartu nežūtume. Geriausius drabužius sudėjome
į skrynią ir užkasėme į žemę, grūdus taip pat, lašinius išslapstėme
alksnyne, trobos duris palikome atviras. Toks atsargumas pasiteisino
kaip tik mūsų kaimo ūlyčia, jungiančia Plungės ir Medingėnų kelią,
ėjo vokiečių kariuomenė, apsupdama Rietavą. Rusai, bandę prasiveržti
iš Rietavo, kaktomuša susitiko su vokiečiais. Rusi, rusi!
šaukė vokiečiai ir pradėjo mūšį vos ne mūsų kieme. Kaimynai sudegė,
o mes, ačiū Dievui, išlikom. Tačiau netekome brangiausio savo tėvelio.
Žuvo nuo atsitiktinės kulkos. Tėvelis buvo šviesus žmogus. Mokėjo
rusų, vokiečių, anglų, prancūzų, esperanto, ispanų, lenkų kalbas,
susirašinėjo su latvių šviesuoliu Arvydu Ploksu. 19401941 metais
jis savo vyresniuosius vaikus Rufą, Nastę ir kaimynų Dromantų Marytę
namuose mokė gimnazijos kursą. Per kelis mėnesius juos pramokė rusų
kalbos, gražiai rašyti gotiškom raidėm, lotynų kalbos, algebros,
geometrijos ir visų kitų septintoj klasėj dėstomų dalykų. Kai Plungėj
iš tos klasės kurso sesuo laikė egzaminus, rusų kalbos mokytoja,
parodžiusi į Lenino portretą, paklausė: Kto zdesj? Lenin? Net,
sako sesuo, zdesj tolko portret Lenina. Žinoma, išlaikė geriau,
kaip tie, besimokę gimnazijoje.
Karo metu nematėme jokio vokiečio, jokių represijų.
Kaimas gyveno įprastą gyvenimą. Tik mums buvo sunku be tėvelio.
Dar tėveliui gyvam esant visi darbai buvo dirbami
su daina. Ypač prieš karą. Dainuoti labai mėgau, dainas rinkau,
užrašinėjau nuo 1941 metų. Pamenu, Vasario 16-oji uždrausta minėti,
tai mes, vaikai, tą vakarą rašėm dainas. Pirmiausia, žinoma, įrašėm
Lietuvos himną, Lietuva brangi, Kur bėga Šešupė ir kitas patriotines
dainas. Tą sąsiuvinį tebeturiu. Tėvelio buvo galingas balsas, prisijungdavo
ir mama. Dainos ugdė patriotizmą. Tėveliui žuvus, viena kaimynė
atsiduso: Sakiau, kad ne prieš gera toks dainavimas.
Vėliau brolis Aloyzas, sesuo Rūta baigė konservatoriją,
tapo profesionaliais muzikais, vadovavo Plungės, Rietavo vaikų muzikos
mokykloms. Vyriausioji sesuo Nastė taip pat norėjo stoti į konservatoriją,
bet mama neleido: Pasensi, kur tada dėsies.
Gimnaziją lankėte Plungėje?
Kai man reikėjo toliau mokytis, Rietave atsirado
priauganti gimnazija. Buvau 1949 metų I laidos abiturientė. Rietave
mokiausi karo ir pokario metais. Frontui artėjant, padaugėjo mokytojų,
pasitraukusių iš rytų ir vidurio Lietuvos: Baronas Biržiška, direktoriumi
dirbo Ignas Saudargas, buvusio užsienio reikalų ministro tėvas.
Mokėmės visi septyni.
Kartais mama po vieną pasilikdavo namuose ūkis,
darbai. Į mokyklą ėjome po pietų, iki pietų namų darbai. Pamokų
ruoša viena ranka viralą maišai, kita knygą laikai. Kad gautum
darbininkų javų kūlimui, reikėjo užsidirbti iki 20 darbo dienų,
tai mudu su broliu Aliumi iki pietų eidavome pas kaimynus į mašinavonę
jau ir turim visai dienai darbininką. O po pietų, Rietavo lentpjūvei
sušvilpus, bėgdavom tekini 5 kilometrus į mokyklą. Žinojom: po švilpuko
už valandos pamokos. Žiemą, kai anksti temdavo, tekdavo mokykloje
užsidegti žvakes. Po karo mokykloje dirbo visi, kas netingėjo. Direktorius
buvo frontininkas. Jam krėsdavome visokias išdaigas, o kartais vaikinai
per pamoką iššokdavo pro langą į aikštę kamuolio spardyti. Dėstė
rusų kalbą. Todėl rusų kalbos per visą okupaciją neišmokau, kad
ir galėjau užsispyrusi nepratariau nė žodžio rusiškai. Jei klausė
rusiškai, atsakiau lietuviškai. Nors kalba niekuo dėta, kaip ir
eiliniai rusų žmonės, bet man visa tai buvo okupantų atnešta ir
nepriimtina.
Rietave mokėmės kunigaikščio Oginskio muzikantinėje
dviem pamainomis. Bet mane stebino, kad viena kampinė klasė visada
tuščia ir užrakinta, nors patalpų ir trūko. Tik palyginti neseniai
sužinojau, kad vakarais, pamokoms pasibaigus, čia virė darbas. Stribai
atvesdavo iš saugumo būstinės pasmerktuosius, čia kankindavo, tardydavo,
o parke buvo lengva nepastebimai užkasti. Kartą klasės draugai žaidė
aikštėj ir pamatė tris vyrus, einančius Oginskio oranžerijų link.
Draugai pasislėpę stebėjo. Grįžo tik du. Kiek palaukę nuėjo už oranžerijos
ir rado pakastą žmogų. Kunigaikščiai Oginskiai buvo palaidoti Rietavo
parko koplyčioje, prie Plungės ir Kulių kelio. Po karo iškilo visokios
padugnės į paviršių, gavo šautuvus ir pasidarė stribais. Parūpo
jiems kunigaikščių lobiai, įsilaužė į tą koplyčią. Mokykla netoli,
bėgom pažiūrėti: kunigaikštienės pinikai ištampyti iš karsto, palaikai
išniekinti...
Sesuo Anastazija su broliu Rufu mokėsi Plungės
gimnazijoje. Ten bendravo su poetu ir muziejininku Pranu Geniu,
aptarinėjo poeziją. Atveždavo ir man paskaityti eilėraščių. Iki
šiol tebeturiu sąsiuvinį su Prano Genio eilėraščiu, dovanotu seseriai:
Ir mirties sparnas pakels tave į aukštumas... Rašiau ir pati.
Rietave veikė geras literatų būrelis, čia skaitydavau savo eilėraščius.
Rašiau dienoraštį, nurašinėjau patikusias mintis iš Maironio, Kudirkos
eilėraščių. Ypač tas apie Tėvynės meilę, ištikimybę jai. Maironio
Pavasario balsus mokėjau atmintinai. Tai ugdė patriotizmą. Pamenu,
baigiant gimnaziją reikėjo parašyti, ką studijuosiu, kas labiausiai
patinka. Parašiau, kad studijuosiu lietuvių kalbą todėl, kad ji
lietuvių, atsakiau trumpai. Klasėje niekas mano vidinio pasaulio
nematė. Buvau uždara, nedrąsi, suvargusi pelenė. Kaip atsisėsdavau
į suolą ryte atėjusi, taip iki paskutinės pamokos išsėdėdavau
nė per pertraukas neatsistodavau. Bijojau savo batus parodyti.
Jie buvo brolio Rufo, kuris parvažiavęs iš gimnazijos suplyšusiais
batais mediniais padais gavo naujus, o man mama pasiūlė brolio paliktuosius.
Su klumpėmis juk neisi nė vienas taip nebenešioja. Bevaikštant
su tais didžiaisiais brolio batais visai atkrito padai. Ištraukiau
batraiščius, perrišau juos per padą, ir toliau kaip klipata vaikščiojau
į paskutines gimnazijos klases. Gimnaziją baigiau vilkėdama miline
namie austa suknele.
Mokytojai pasakėte studijuosianti lietuvių kalbą.
Kur mokėtės?
Įstojau mokytis lietuvių kalbos ir literatūros
į Klaipėdos mokytojų institutą. Instituto pastate vokiečiai gal
kokią tvirtovę buvo įsirengę pirmas aukštas buvo paslėptas po
žemės pylimu. Direktoriumi dirbo Ričardas Mironas, literatūrą dėstė
Steponas Skeivys, lietuvių kalbą didžiai gerbiamas mūsų auklėtojas
Bronius Kalinauskas, o koks puikus buvo instituto choro vadovas
Juozas Karosas! Marksizmą dėstė lietuviškai nemokąs storulis rusas.
Jam kalbėk bet ką, vis įkišdamas Lenin, Stalin, partija, komunist,
proletariat, ir įtiksi.
1950 m. pavasarį susipažinau su baigiančiu institutą
Stasiu Poška, taip pat lituanistu. Ta mūsų pažintis tęsėsi tik mėnesį,
nes jį saugumas už pogrindinę veiklą suėmė, tardė Klaipėdos saugumo
rūsiuose ir nuteisė 25 metams.
Sekmadieniais lankydavau Klaipėdos bažnyčią, o
gegužės mėnesio vakarais gegužines pamaldas. Antro kurso pabaigoje
ir užkliuvau. Už akių mane svarstė komjaunimo ir partijos biuruose,
siūlė neleisti laikyti valstybinių egzaminų, darbą paskirti Veisiejų
rajone, Kučiūnų bažnytkaimy, ant raudonos Lenkijos linijos. Vis
dėlto leido laikyti valstybinius. Pirmasis marksizmo egzaminas.
Į klausimą, kiek žinojau, atsakiau. Tada vienas iš komisijos narių
paklausė: Kaip marksizmas žiūri į religiją? Žinojau, kaip atsakyti.
Tai liaudies opiumas ir panašiai, bet supratau, kad tas klausimas
man specialiai skirtas. Nutilau negalvodama apie pasekmes. Patylėjom
visi. Pasikonsultavę, ką daryti, uždavė man dar keletą klausimų:
apie nepertraukiamą revoliuciją, apie tuos Lenino žingsnius pirmyn
ir atgal, apie pirmuosius darbininkų judėjimus: kur, kada ir kodėl.
Viską atsakiau nepriekaištingai. Tai šimtus kartų girdėti, bet širdies
nepalietę dalykai. Penketo vis tiek negalėjo rašyti, tai parašė
ketvertą. Tada vėl savo posėdžiuose stebėjosi manim, kad taip sugebėjau
persiauklėti. Atšaukė paskyrimą į Veisiejų r. ir paliko dirbti
Klaipėdos srity.
Institute nemažai rašiau, bet tai buvo rezistenciniai
eilėraščiai, tad niekam jų nerodžiau. Lankiau Klaipėdos literatų
klubą prie Raudonojo švyturio redakcijos. Čia girdėjau pirmuosius
savo apsakymus skaitantį Algirdą Pocių.
Kokie buvo pirmieji darbo žingsniai Klaipėdoje?
Klaipėdos srities valdininkai mane nukreipė dirbti
į Skaudvilės rajoną, į Eržvilko aštuonmetę mokyklą. Tais metais
mokyklos kolektyve pasikeitė devyni žmonės, direktoriumi buvo paskirtas
Juozas Šapoka. Prieš porą metų mokykloj būta partizanų štabo, o
mokyklos direktorius Henrikas Danilevičius partizanų vadas Vidmantas
1949 metais žuvo. Į mane, jauną ne komjaunuolę, tuojau atkreipė
dėmesį mokyklos komjaunimas. Turėjo su manim vargo. Kai vietiniai
aktyvistai neįkalbėjo stoti į komjaunimą, pasikvietė komjaunimo
valdžią iš rajono vėl nieko. Tada pradėjo kitaip: laikraštyje
spausdina, konferencijose skelbia, kad blogai dirbu. Tas spaudimas
mane labai nustekeno, nebevalgiau, nebemiegojau. Viena mokytoja
nuoširdžiai man patarė stoti: jauna, visas gyvenimas prieš akis,
kur dingsi išmesta? Gerai! Stosiu! Parašiau pareiškimą, gyvenimo
aprašymą. Stalas apsėstas teisiųjų, klausinėja. Jau ceremonija baigiasi,
toks A. Vyžintas dar paklausia, ar noriu stoti į komjaunimą. Nenoriu!
sakau tiesiai, ką galvoju. Tai ko atėjai, jei nenori? Mes tik
savanorius priimam.
Vasarą mane Švietimo skyrius pasikviečia į kursus
pasimokyti. Kam aš be reikalo laiką leisiu, geriau stosiu į institutą,
pamaniau. Taip ir padariau. Įstojau į Vilniaus pedagoginio instituto
neakivaizdinio skyriaus III kursą. Rudeniop grįžtu, o direktorius
jau naują lituanistę pasikvietęs. Man lieka mažai pamokų. Siunčia
į kaimyninę Adakavo septynmetę mokyklą. Su ašaromis išvažiavau
labai prisirišau prie savo mokinių. Pirmieji auklėtiniai ir dabar
brangūs, mieli: buvęs Švietimo ministerijos kultūros inspektorius
Julius Balšaitis, profesoriai Jonas Banys, Stasys Martišius, Kanadoj
gyvenanti Agnė Preilauskaitė-Butvila.
Atvažiavau į Adakavą prieš Kalėdas. Turėjau ryšulėlį
knygų ir patalynės. Iš ten buvusių senelių namų gavau geležinę
lovą, stalą, kėdę mokykla davė, spintelę atstojo iš parduotuvės
parsinešta prekių dėžė. Tokia buvo pradžia. Pirmąją algą atidaviau
mamai, nupirkau jai medžiagos kostiumui, palaidinei ir skarelę.
Adakave praleisti metai vieni maloniausių. Gerai sugyvenom. Vadovavau
vaikų šokių rateliui ir pati šokau suaugusiųjų šokių rately, dainavau
chore, dalyvavau ir puikiame dramos būrelyje, kuriam vadovavo Marcinkienė.
Pastatėm Gieda gaideliai, Atžalynas. Iš Adakavo važinėjau
į studijas Vilniuje. Sugalvojau perstoti iš Pedagoginio instituto
neakivaizdinio skyriaus į stacionarias studijas Vilniaus universitete,
tačiau nepasisekė perstoti, palikau be darbo. Tada Švietimo ministerijoje
pasiūlė direktoriaus pavaduotojos vietą Skaudvilės r., Stulgiuose.
Kada ištekėjote?
Dirbant Stulgiuose iš lagerio grįžo Stasys Poška.
Susituokę abu įsidarbinome Spitrėnuose. Iš ten po metų grįžom į
Žemaitiją ir pradėjom dirbti Priekulės r. Stemplių septynmetėje
mokykloje. 1956 metais pabaigiau institutą, o Stasiui po lagerio
neužskaitė nė vidurinio, nors iki suimant Mokytojų institute Klaipėdoje
buvo likę tik valstybinius egzaminus išlaikyti. Tad teko vėl laikyti
vidurinės mokyklos egzaminus. Laikė dvejose mokyklose ir gavo du
brandos atestatus, todėl galėjo įstoti į Vilniaus universitetą
ir į Pedagoginį institutą studijuoti lietuvių ir rusų kalbas. Iš
Stemplių persikėlėme į Plungės r. Paukštakių aštuonmetę mokyklą.
Įdarbino mane direktore. Kartu muzikos mokytoju dirbo ir mano brolis
Alius. Vaikų mokykloje buvo apie 60, o Dainų šventei paruošdavo
po du kolektyvus: chorą ir skudučių ansamblį. Ir mokytojai buvo
labai šviesūs geri, nė vieno partinio. Paskutinė darbovietė
Plungės r. Žadvainiuose kaime, vėl mokyklos direktore. Čia radau
porą partinių mokytojų. Kur teko dirbti, vis gyvenome mokyklos
patalpose. Sakoma, kad ir sienos turi ausis. O taip norėjosi pasiklausyti
užsienio radijo. Vyras naktimis, užsidangstęs langus ir prisikišęs
tranzistorių prie ausies, klausydavo Laisvės radijo. Laikraščiai
ir jų publikacijos manęs nedomino. Tik kai Iranas pagrobė amerikiečius
įkaitais, pradėjau sekti užsienio įvykius, galvojau, kad įsiliepsnos
pasaulinis karas. Kitokios išeities išsivaduoti iš priespaudos nemačiau.
Aplink tvyrojo dvasinis genocidas: visuotinė girtuoklystė, betėvystė,
soc. lenktynės tarp kolūkių, mokyklų viskas apgaulė, išpūstas
burbulas. Propaganda kilo į padanges, gyvenimas į dugną. Lietuvių
kalba buvo pamotės vietoje. Mokyklose už rusų kalbos pamokas mokėjo
brangiau. Kur vienas rusas ir nors dešimt lietuvių pokalbiai jau
vyko rusiškai. Tinginystė, vagystės buvo visuotinai priimta norma
juk viskas mūsų. Jei mūsų, galima pasiimti be grieko. Tėvai valdišką
daiktą vogė, o vaikai jau ir žmonių.
Kaip sutikote Atgimimą?
Labai ilgėjausi laisvės. Jei žinočiau, kad Lietuva
bus laisva galėčiau ramiai mirti, galvodavau. Todėl Atgimimas
man buvo brangiausia Dievo dovana. Gaila, kad laisvės sulaukiau
režimui atidavusi pačius geriausius ir darbingiausius savo gyvenimo
metus jau išėjusi į pensiją. Įstojau į Krikščionių demokratų partiją,
jai susiskaldžius į Tėvynės sąjungą, priklausau Jūros šaulių
sąjungai, Lietuvos kaimo rašytojų sąjungai.
Išleidote 10 savo poezijos ir prozos knygų
bei dviejų išėjusių Amžinybėn kunigų raštus. Kada pradėjote rašyti?
Užaugus vaikams, pradėjau daugiau rašyti. Labai
traukė beribio dangaus paslaptys. 1999 metais išleidau Kosmines
miniatiūras. Po to per dešimtmetį išleista eilėraščių knyga Atsiremk,
apsakymų rinkiniai Jūzupo pasakojimai, Trinkutis, humoreskų
knyga Ne tik Jeronimas, publicistikos rinktinė Atspindžiai.
Vaikams parašiau ir išleidau eilėraščių rinktines Metų ratai,
Žmogeliukas, Onytė, apysaką Antano nuotykiai kaime, dabar
turiu paruošusi spaudai eilėraščių knygelę Su močiute. Mano kūryba
publikuota 17-oje almanachų ir antologijų. Bet labiausiai džiaugiuosi
išleidusi mons. Tado Poškos eilėraščius Mėnulio ašara žieduos
ir kunigo jėzuito Antano Šeškevičiaus Dienoraščius. Iliustracijas
šioms knygoms sukūrė dailininkė Irena Kačenauskaitė. Kad kun. Tadas
Poška rašo eilėraščius, sužinojau atsitiktinai. Ieškojau vyro giminės
šaknų ir nuvažiavau į Telšius pas Švč. Mergelės Marijos Dangun Ėmimo
bažnyčios kleboną Tadą Pošką. Aiškių giminystės ryšių neradom. Bekalbant
kunigas prasitarė, kad dar nuo sovietmečio rašo eilėraščius. Pasisiūliau
tuos eilėraščius perspausdinti rašomąja mašinėle (kompiuterių tada
dar nebuvo). Įdavė man 13 eilėraščių. Juos perspausdinusi grąžinau
su rankraščiais. Numaniau, kad jis ir daugiau turi. Vėliau kun.
T. Pošką susitikau Telšiuose lankydama Katechetikos kursus, jis
man dėstė bažnytinę teisę. Po 10 metų išgirdau, kad kun. T. Poška
iškeliavo Amžinybėn. Man vis nedavė ramybės kur jo eilėraščiai?
Ir tik praėjus septyneriems metams po jo mirties per jo sesę Elenutę
Norkienę, gyvenančią Šilutėje, eilėraščius pavyko surasti. Kelis
kartus kreipiausi į Telšių vyskupiją, kad paremtų leidybą. Jūs
giminės, apsiėmėt, jūs ir leiskit, atsakė. Bet giminės net
nežinojo, kad kun. Tadas Poška rašo. Palangiškė Irena Poškaitė,
sutikta per jau išleistos knygos pristatymą, labai nustebo, kad
čia jos dėdės knyga pristatoma.
Kun. Antano Šeškevičiaus pavardę pirmą kartą pamačiau
skaitydama savo kurso draugo Česlovo Karecko knygą Raudonųjų vilkolakių
brydė. Ten rašoma, kad su nauju kalinių etapu į jų lagerį pateko
ir kunigas Antanas Šeškevičius, po darbų, suvargęs, sušalęs, alkanas,
klausydavo kalinių išpažinčių, teikė jiems sakramentus, guodė ir
ramino. Tai buvo nuoširdžiai pasišventęs Dievo tarnystei kunigas.
Iki 1999 metų, kol pradėjau leisti savo knygas,
daug rašiau į periodinę spaudą Žemaičių saulutė, XXI amžius,
Literatūra ir menas, Klaipėda, Vakarų ekspresas ir kt. Neėmiau
jokio honoraro, nes tie labai reikalingi Lietuvai laikraščiai sunkiai
vertėsi. Sumaniau parašyti straipsnį apie kunigą jėzuitą Antaną
Šeškevičių, o tuo metu kunigas Antanas tarnavo tikintiesiems Klaipėdos
Šv. Juozapo Darbininko bažnyčioj. Nuvažiavau pas jį į namus. Prie
namo būriuojasi balandžiai, virtuvėj čiulba kanarėlė, kambary kaimiška
medinė lova, paprastas stalas, pora kietų kėdžių ir galybė knygų.
Labai kukli ir paprasta buitis. Dar jaunystėj įsipareigojęs sau
būti kuklus ir neturtingas, toks ir išliko visą savo gyvenimą. Tada
jis man davė penkias rankraštines savo knygutes Dienoraštis lageryje,
Mintys ir apmąstymai, Penktasis Dievo įsakymas, Tikrai yra
Dievas, Šv. Mišios. Mačiau, kaip jis brangina tas knygeles, todėl
skubėjau perskaičiusi jas grąžinti. Publikavau apie jį straipsnį
XXI amžiuje, Vakarų eksprese. Tai žmogus, kurio 37-eri metai
praleisti lageryje. Savanoriu pasilikęs Sibire kaip misionierius
keliavo į tremties vietas teikdamas sakramentus. Vėliau išgirdau,
kad Klaipėdoje jau nebėra kun. Antano Šeškevičiaus, o 2002 m. pasiekė
žinia apie jo mirtį Kauno jėzuitų namuose. Nieko nebežinojau apie
jo kūrybos likimą. Ir nebuvo ko paklausti.
Išleidusi kun. T. Poškos eilėraščius, ėmiausi
intensyviai ieškoti kunigo Antano raštų. Atsitiktinai sužinojau,
kad kunigas Klaipėdoj lankė gyventojus su savo vadinama apaštale
Ona Deveikiene. Susiradau ją. Ji su keliomis kitomis draugėmis ranka
perrašinėjo kunigo dienoraštį iš lagerio šimtasiūlėje slėptų ir
saugotų skiautelių, spausdino rašomąja mašinėle, o vėliau Audronė
Gedgaudienė surinko kompiuteriu.
Vaikai būdami, vakarais su mama giedodavom kantičkines
giesmes. Jos labai ilgos, kartais ir snauda imdavo. Vaikeliai,
sakydavo mama, giesmes reikia baigti iki galo. Nebaigsit po
mirties teks pabaigti. O kunigas Antanas, palesinęs balandžius,
irgi sakė: Aš buvau Dievo ranka, kad juos pamaitinčiau. Gal ir
aš buvau Dievo rankoje, kuri įkvėpė ir leido man praėjus 7-eriems
metams po šių kunigų mirties surasti ir išleisti jų kūrybą žemiškąjį
turtą, kad juo galėtų pasidalyti su likusiais šioj žemėje. Kun.
A. Šeškevičius savo kančias lageriuose irgi mato kaip Dievo planą,
kad jis galėtų čia, lageriuose, laimėti kuo daugiau sielų dangui.
Gal ir mano nuolatinės ligos, ilgi mėnesiai ligoninėse įėjo į Dievo
planą, kad taip sutaupyčiau savo pensiją šių knygų išleidimui. Paramos
leidybai niekur nebesikreipiau. Jei Telšių kurijos kunigai neparėmė
kun. T. Poškos kūrybos išleidimo, supratau, kad kuklaus jėzuito
Antano kūrybos irgi neparems. Spaustuvė išspausdino tiek, kiek galėjau
iš sutaupytos pensijos išsipirkti. Jos neplatinamos knygynuose.
Nemažai knygų tiesiai iš spaustuvės įsigijo kun. T. Poškos giminės.
Atspindžių bene 100 egzempliorių išpirko Ablingos Lurdo puoselėtojas
Alfonsas Šiaulytis. Siūliau knygų kartu su kun. Antanu Šeškevičiumi
dirbusiam jėzuitui klebonui, Kauno jėzuitų namams, kur jis mirė,
jų nesudomino. Knygą be jokio atlygio spaudai paruošė mano sūnus
Giedrius ir jo žmona Raimonda Namikaitė. Be jų pagalbos didžioji
dalis ir mano pačios knygų nebūtų išėję. Dailininkė Irena Kačenauskaitė
be honoraro iliustravo. Išleidžiant kun. A. Šeškevičiaus knygą dirbo
Audronė Gedgaudienė, Onutė Deveikienė. Esu labai joms dėkinga.
Nepaprastai nudžiugino Panevėžio vyskupo Jono
Kaunecko apsilankymas knygų pristatyme Klaipėdoje, jo suteiktas
palaiminimas man ir mano šeimai. Žinau, kad vyskupas nepaprastai
gerbia kun. A. Šeškevičių, kuris į Sibirą vyko vietoje jo, kuris
organizavo pogrindinę kunigų seminariją ir kuris buvo tikro, pasišventusio
kunigo pavyzdys.
Išleidusi kunigų Antano Šeškevičiaus ir Tado Poškos
knygas jaučiuosi laiminga. Lyg didžiulė našta nukrito nuo pečių
taip lengva pasidarė. Po septynerių metų nuo šių kunigų mirties
pabaigiau jų žemiškuosius darbus. Ačiū Dievui.
© 2010 XXI amžius
|