Prie tautotyros ištakų...
Minint Žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus 135-ąsias
mirties metines.
Ona Voverienė
|
Žemaičių vyskupas Motiejus Valančius
|
|
Paminklas vyskupui Motiejui
Valančiui Varniuose
|
|
Paminklas vyskupui
Motiejui Valančiui Kaune
|
Visą mūsų raštiją nuo pirmosios knygos ligi
šių dienų regime apšviestą vienos pagrindinės tradicijos šviesa.
Pačiais bendriausiais žodžiais šią tradiciją galima būtų nusakyti:
Tėvynės ir žmogaus kūrimas.
Justinas Marcinkevičius
Gegužės 29 dieną sukako 135 metai nuo Žemaičių
vyskupo Motiejaus Valančiaus mirties (mirė 1875 m. gegužės 29 d.
Kaune), o Jis vis dar beldžiasi į žmonių protus ir širdis, skatina
juos veikti. Jo gyvenime ir darbuose žmonės atranda naujų, aktualių
šiai dienai minčių ir paskatų. Išsipildė jo pranašiški žodžiai Norėčiau
ir po mirties būti jums naudingas.
Į vysk. M. Valančiaus gyvenimą ir veiklą krypsta
ir tautotyrininkų akys. Akivaizdu, kad vyskupas M. Valančius stovėjo
prie mūsų lietuviškosios tautotyros ištakų, kaip vienas ryškiausių
jos tyrimo objektų, kūręs tėvynę ir tobulinęs žmogų lietuvybės šviesa.
Lietuvos moterų lyga kartu su Tėvynės pažinimo
draugija gegužės 22 dieną Panevėžyje konferencijoje Tautotyros
sąjūdis Panevėžio krašte XX a. pirmoje pusėje užbaigė renginių
ciklą, skirtą tautotyros ištakoms. Panevėžietis mokytojas ekspertas
Juozas Brazauskas praeitais metais organizavo abiejų organizacijų
tautotyrininkams ekskursiją, kurios metu aplankėme žymiųjų žemaičių
vysk. Motiejaus Valančiaus, Simono Daukanto, Marijos Pečkauskaitės-Šatrijos
Raganos ir kitų gimtines-muziejus. Šiais metais konferencijoje Panevėžyje
prisiminėme Julių Lindę-Dobilą, Petrą Būtėną, Gabrielę Petkevičaitę-Bitę,
Matą Grigonį, Vincą Mykolaitį-Putiną.
Vysk. M. Valančius prie lietuvybės ištakų nebuvo
pirmasis, prieš jį buvo mūsų kultūros milžinai: Martynas Mažvydas,
išleidęs pirmąją lietuvišką knygą Katekizmo prasti žodžiai (Karaliaučius,
1547); Mikalojus Daukša, į lietuvių kalbą išvertęs J. Ledesmos katalikišką
Katekizmą, pirmąją lietuvišką knygą, išleistą Vilniaus krašte
(Vilnius, 1595) ir 1599 metais parašęs ir išleidęs Postilę. XVI
amžiuje buvo išleistos 29 lietuviškos knygos; XVII a. 54; XVIII
a. 395, o 18011864 m. 800 knygų lietuvių kalba. Tačiau Žemaičių
vyskupas iš visų išsiskyrė savo organizaciniu talentu ir įtakos
lietuvybės plėtrai platumu bei jos efektyvumu.
Motiejus Valančius gimė 1801 m.vasario 28 dieną
Nasrėnų kaime, Salantų valsčiuje, Kretingos apskrityje, pasiturinčių
ir gilaus tikėjimo ūkininkų Onos ir Mykolo Valančių šeimoje. Mokėsi
Žemaičių Kalvarijos mokykloje, vėliau Varnių kunigų seminarijoje,
ją baigęs tęsė studijas Vilniaus vyriausioje dvasinėje seminarijoje,
1828 metais buvo įšventintas į kunigus. Kurį laiką kunigavo. 1840
metais dėstė Vilniaus dvasinėje akademijoje tikėjimo dalykus; 1842
metais apgynė disertaciją ir gavo teologijos mokslų daktaro laipsnį.
Tais pačiais metais Vilniaus dvasinę akademiją perkėlus į Sankt
Peterburgą, čia atvyko ir dr. M. Valančius. Tapo Peterburgo dvasinės
akademijos profesoriumi. 1845 metais paskirtas Varnių kunigų seminarijos
rektoriumi. Subūrė Akademiją baigusių lietuviškos orientacijos kunigų
profesūrą, daugiau negu dvigubai padidino į seminariją priimamų
klierikų skaičių (nuo 50 iki 120). Parašė istorinį veikalą Žemaičių
vyskupystė.
1850 metais Vatikano siūlymu ir Rusijos caro sutikimu
M. Valančius Peterburge buvo įšventintas Žemaičių vyskupu. Istorikai
didžiausiu Žemaičių vyskupo nuopelnu lietuvių kultūrai ir ateičiai
laiko plataus parapinių mokyklų tinklo organizavimą ir lietuvių
jose mokymą lietuvių kalba.
Po 1863 metų sukilimo caro vietininkui Šiaurės
Vakarų krašto (taip buvo vadinama Lietuva) generalgubernatoriui
M. Muravjovui žiauriai numalšinus sukilimą, uždraudus lietuvišką
raštą ir intensyviai pradėjus lietuvių tautos rusinimą, M. Valančius
ėmė pasiaukojančiai grumtis su caro valdžia už lietuvišką Bažnyčią,
lietuvybę ir lietuvišką raštą. Jau 1867 metais jo iniciatyva buvo
įkurta lietuviškų knygų leidykla Tilžėje, o iš Varnių seminarijos
klierikų ir jau ją baigusių kunigų suburta pirmoji lietuviškos literatūros
knygnešių iš Tilžės į Lietuvą organizacija.Vėliau knygnešiais tapo
šimtai valstiečių, amatininkų, darbininkų, Vakarų universitetus
baigusių inteligentų. Vyskupas M. Valančius ragino kunigus dirbti
šviečiamąjį darbą, caro verčiamiems išdavystei pereiti iš katalikų
tikėjimo į stačiatikybę, nepasiduoti, o atvirkščiai puoselėti
lietuvybę, rinkti lietuvių tautosaką, dainas, skleisti lietuvybę
tarp parapijiečių. Pats vyskupas parašė apie 70 šviečiamojo didaktinio
pobūdžio knygų, tarp jų Broliai, katalikai (1868); Gromata apskrita
(1868); Iš tamsybės veda kelias teisybės (1868); Perspėjimai,
Šnekesys kataliko su ne kataliku (1868) ir t. t. Nors tose knygelėse
M. Valančius rašė tikybinio pobūdžio klausimais, jose buvo ir gausu
pamokymų, kaip nepasiduoti rusinimui, kaip elgtis persekiojant žandarams,
kaip puoselėti lietuvišką žodį ir t. t.
Garsėjo Žemaičių vyskupas ir kaip blaivybės sąjūdžio
iniciatorius ir organizatorius. Blaivybę jis pakylėjo į politikos
lygmenį, skelbdamas, kad carizmo prievarta lietuvių tautai brukama
alkoholizacija yra viena iš nutautinimo ir lietuvių tautos naikinimo
priemonių. Skelbė, kad tik blaivi tauta gali išlikti ir išlaikyti
sveiką genofondą.
Žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus skelbtos
idėjos yra labai aktualios dabartinei Lietuvai. Ko gero, tada Lietuvos
patriotams buvo daug lengviau, negu dabar: tada mus naikino svetimieji,
okupavę mūsų žemę. Dabar mes patys save naikiname, tik žymiai intensyviau
ir agresyviau. Štai, pavyzdžiui, negali džiugiai nuteikti Irenos
Smetonienės vadovaujama Lietuvių kalbos komisija, vis dažniau daranti
nuolaidas svetimų tautų įnoriams. Jeigu kada nors lietuvio dvasia
atsikvošės, ji Lietuvos istorijoje bus minima ne ką geriau, negu
Muravjovas-Korikas. Lietuvių tautinės ideologijos žymiausias kūrėjas
Vladas Pūtvis-Putvinskis rašė, kad niekad nežuvo laisva tauta, gynusi
savo vertybes: savo kalbą, savo istoriją, savo orumą, papročius
ir tradicijas, savo valstybės nepriklausomybę. Istorija to nerodo.
Tautos mirties priežastis visuomet buvo vidaus liga, o iš visų baisiausia
vergija. Savo ruožtu iš visų vergijų baisiausia yra ta, į kurią
einama laisvu noru, nes iš laikinos priverstinės vergijos galima
išsivaduoti, o iš laisvu noru prisiimtos sunkiau ištrūkti, kadangi
trūksta dvasios pasiryžimo ir jėgos. Todėl šviesiausi dabartinės
Lietuvos protai, nerasdami į ką atsiremti šiandieninėje Lietuvoje,
ieško dvasinių atramų ir autoritetų praeityje, grąžina gyvenimui
ir veiksmui iš istorijos tolių lietuvių tautos dvasinio atgimimo
pirmeivius.
* * *
Rašytojas Kazys Saja parašė puikią ir sajiškai
šmaikščią pjesę Žemaičių piemuo, kurioje išryškino esminius Motiejaus
Valančiaus katalikiškos ir tautinės veiklos įtaigius paveikslus.
Pjesėje vaizduojamas M. Valančiaus gyvenimas nuo įšventinimo į Žemaičių
vyskupus, nuo pat jo grįžimo į Varnius ir iki jo paskutiniųjų gyvenimo
metų.
Žemaičių piemens gyvenimo tikslas, tapus vyskupu
paprastas ir aiškus: tapti žmonelių ganytoju, nelyginant Mozė,
ir parodyti jiems kelią. Tik Mozė vedė į dykumas, o aš vesiu į
kalną, aukštyn. Su Dievo ir su jūsų pagalba. Svarbiausi uždaviniai,
siekiant šio tikslo Žemaitiškas raštas ir blaivybė du svarbiausi
pilioriai, du bokštai, kuriuos it skruzdės sukibę pradėjom statyti...
Prasigėręs vergas laisvės netrokšta... Toks tatai blaivystės politinis
atspalvis...
Ir veda M.Valančius žemaičius (jų tada per
milijoną!) į kalną, aukštyn, juos šviesdamas ir mokydamas, steigdamas,
kol galėjo parapines mokyklas, o kai jau M. Muravjovas panaikino
lietuvišką raštą ir uždarė lietuviškas mokyklas, skatindamas motinas
steigti vargo mokyklas, vėliau daraktorių mokyklas ir mokyti
lietuvius lietuviško rašto, naudojant knygnešių iš Tilžės parneštas
Lietuvoje caro uždraustas knygas ir laikraščius. Caro žandarams
suėmus aktyviausius knygnešius ir juos su grandinėmis ant kaklo
ir rankų išsiuntus į Sibirus ir iškilus pavojui pačiam vyskupui
būti suimtam, Jis, tarsi testamentą žemaičiams skelbia žodžius:
Susitūrėkit neprasigerkit, neužmirškit savo kalbos ir tikėjimo.
Tik tiek!..
Tiesą sakant, tik iš Žemaičių piemens ir sužinojau,
kad vyskupas Motiejus Valančius nepritarė kunigų dalyvavimui 1863
metų sukilime. Atvykusiam jo palaiminimo prašyti kunigui Antanui
Mackevičiui jis priminė Dekalogo priesaką: Nežudyk ir apaštalo
Povilo žodžius: Kiekvienas tebūnie klusnus aukštesnėms valdžioms,
nes nėra valdžios, kuri nebūtų iš Dievo... Kas priešinasi valdžiai,
tas priešinasi Dievo sutvarkymui..., ragino žiūrėti altoriaus
ir brevijoriaus. Prispaustas kunigo A. Mackevičiaus rūsčių argumentų,
kad jau neįmanoma toliau kęsti ir leisti tautai kentėti caro patvaldystės
siautėjimo ir siaubingo tautos nuskurdinimo, kunigo priekaištų,
kad daugelis nežino, su kuo eina išvien mūsų ganytojas. Su pavergėjais
ar su tais, kurie pasiryžę verčiau mirti, bet nebevergauti, vyskupas
liūdnai kalbėjo: Paguldysit savo jaunas galvas, čia nieko gero
nenuveikę, o kitiems užtrauksit dar baisesnę vergiją... Klausyk,
sūnau... Ne mūsų pareiga griauti valstybių sienas ir stoti laiko
upei skersai kelio. Mes turėtume būti kaip tos žolės, priaugusios
upėj prie akmens. Jas plaiksto plaiksto, daužo tėkmė į kairę ir
į dešinę, o jos vis tiek laikosi ir švarina tos upės vandenį.
Nepaklausė kunigas Antanas Mackevičius, nuėjo
pas dalgininkus kariauti prieš caro patvaldystę, už Lietuvos laisvę.
O Žemaičių vyskupas ir jo bendražygiai knygnešiai nešė į Lietuvą
šviesą ir lietuvišką žodį, švarino tos tekančios upės lietuvių
tautos vandenį, kūrė tėvynę ir tobulino žmogaus ir visos tautos
dvasią. Ir nors M. Valančius ir jo bendražygiai nesulaukė caro patvaldystės
žlugimo, tautos savimonės formavimuisi jie padėjo tvirtus šviesos
pamatus. Ant tų pamatų išdygo ir išaugo 1863 metų sukilėlių krauju
palaistyta Lietuvos laisvės gėlė, pražydusi 1918 metų vasario 16
dieną Tautos Tarybos paskelbtu Lietuvos Nepriklausomybės atstatymo
aktu.
O Žemaičių vyskupas paskutiniais metais prieš
savo mirtį susapnavo keistą sapną: tas piemenėlis su negyvu žąsyčiu
ant kaklo, kuris vienas pirmųjų pasitiko Jį, atvykusį ganyti savo
avelių Žemaitijoje, ir kurį Jis užtarė prieš žiaurų Plioterio dvaro
valdytoją Knežauską, padavė Jam ranką ir nusivedė į Varnių bažnyčią,
į katedrą. Bet visi altoriai pasikeitę. Vienam bestovįs Simonas
Daukantas, šalimais Jurgis Pabrėža, Mikalojus Daukša, Antanas
Drazdauskis, kurių nepažinau... Kitur Mackevičius bestovįs, Klemensas
Kairys, Izidorius Noreika... Ir mamalė tarp jų įsispraudus. O prie
altoriaus mišias belaikąs Juozelis Dovydaitis. Visi, kurie žuvo
arba kentėjo Sibiro tremtyse už tėvynės laisvę, jos raštą ir neštą
šviesą savo tautai.
© 2010 XXI amžius
|