Užkrečiantys pavyzdžiai
XXII klojimo teatrų krivūlė
Prof. Petras Bielskis
|
Lietuvos klojimo teatro draugijos
vėliava (dailininkė Sofija
Kanaverskytė, batika, aplikacija)
|
|
Žiūrovai Tautkaičių klojimo teatro kieme
|
|
Vertinimo komisija (iš kairės):
Telšių Žemaitės teatro direktorius
teatrologijos magistras Artūras
Butkus, teatrologijos magistras
Darius Peckus, Lietuvos klojimo
teatrų draugijos pirmininkas
prof. Petras Bielskis, komisijos
pirmininkas prof. Rimantas Balsys
|
|
Krivūlės uždarymas(iš kairės):
Sasnavos seniūnė, vertinimo
komisijos narė Nijolė Smilgienė,
vedantieji Rasa Jonuškienė
ir Kęstutis Krasnickas, krivūlės
organizatorė, Tautkaičių
teatro režisierė Ona Miliauskienė
|
|
Tautkaičių klojimo teatro
kluoninė arba žardinė
|
|
Klojimo teatro aktoriai po spektaklio
|
Liepos 3 dieną Tautkaičių klojime (netoli Marijampolės)
į savo metinę Krivūlę jau dvidešimt antrą kartą susirinko Lietuvos
klojimo teatrai: iš Punsko, Agluonėnų, Viešintų, Jurbarko, Marcinkonių,
Kalvarijos ir Tautkaičių... Prieš atidarymą, pertraukose ir vakaro
gegužinėje grojo Punsko lietuvių kultūros namų kaimo kapela (vadovas
Jonas Zakaravičius), Tautkaičių kaimo kapela (vadovas Linas Penkaitis),
koncertavo Igliaukos tautinių šokių grupė (vadovė Zita Venckūnienė).
Pagal Agluonėnuose atgimimo metais gimusią tradiciją suvažiavę į
Krivūlę teatrai būtinai iškelia trispalvę vėliavą. Tais metais (1988)
pirmojoje Krivūlėje dar trispalvė buvo uždrausta, o šiais metais
per darbus pamiršo iškelti. Bet užtat pačiame kiemo centre gandralizdyje
kleketavo gandrų šeimyna nei triukšmo, nei žmonių nesibaidė.
Per vieną dieną suvaidinti septyni spektakliai.
Dalyvavo šešiasdešimt du artistai iš visos Lietuvos. Ir žmonių prisirinko
daug. Ir vaidinant muštynes ar kaunantis jau niekas nekilo ir nebėgo
lauk. Nors iš atjautos ir gailumo verkiančių buvo. Vaidinimą žmogus
priima kaip tikrą gyvenimą, dar tikima išmonės sugestija. Teatras
ne vienos dienos darbas. Šventės viešnia aktorė Alvyda Čepaitytė,
tautkaitiškė, pasakojo, kad jos tėvas, buvęs Lietuvos karininkas,
dar prieškaryje statydavęs čia vaidinimus. Kiekvienas Lietuvos kaimas
turi savo vaidinimų istoriją. Į tokią apeigą kaip Lietuvos klojimo
teatrų suvažiavimas arba Krivūlė Tautkaičiuose tauta eina šimtmečiais.
Maloniai stebina gana išmintinga kaimo teatrų
repertuarinė politika. Čia niekas nesivaiko kitoniškumo, nors naujumo
ir nepaprastumo pakanka. Kad ir Tautkaičių teatras pasiima Vinco
Krėvės apysakos Raganius novelę Žemaitukas ir sukuria įtaigų spektaklį.
Ir tada, ir dabar tebegalioja tie patys vertybiniai dėsniai ne
turtas, bet gražus ir darbštus žmogus yra vertybė, padorumas visada
sunkiai skynėsi kelią. Žmonės pavargo nuo destrukcijos ir su didžiausiu
ilgesiu gaudė kiekvieną V. Krėvės žodį.
Novelėje konstruktyviai sukuriamos draminės situacijos:
turtingo ir padoraus ūkininko namuose auga dailus bernaitis Juoza,
greta kaip vijurkas sukasi darbšti ir dar dailesnė samdinė Elena.
Vienas turtingas, kita ne. Kažkas turi atsitikti. Teatras, įkeldamas
į sceną prozos kūrinį, privalo papildomai sukurti vyksmą arba įtampos
lauką apie jaunų žmonių gyvenimus. Nepakanka atpasakoti kažkas
turi vykti. Spektaklyje reikia paruošti žiūrovą būsimai dramai,
sudaryti sąlygas pamilti pagrindinius būsimo likimo herojus. Tėvų
ir vaikų turtinius ir moralinius santykius V. Krėvė sprendžia per
kelias noveles. Jei Žemaituko novelėje Juoza išrašytas epizodiškai,
tai Kukio ir Gugio novelėje analogiškas jaunuolio (Jonas) likimas
daug dramatiškesnis ir spalvingesnis. Ir tėvo elgsena abiejose novelėse
analogiška, tik vienoje jis vadinamas Grigu, o jau kitoje Kukiu.
Tada ir Gugio vaidmuo įgytų svarumo. Teatras turi išsirinkti dramatiškiausius
elementus ir sujungti į vieną. Spektaklyje jauni žmonės (I. Petkevičiūtė,
D.Urbonas) labai jau simpatiški ir šviesūs, bet jiems viena pirmoji
novelė neduoda draminės vyksmo erdvės.
Ko gero, visoje lietuvių literatūroje nesurasi
gražesnio ir motyvuotesnio personažo už seną kleboną kunigą Adomą
Šlepavičių, parapijonių meiliai Žemaituku vadinamo. Ne paslaptis
dar tebegalioja karingojo ateizmo suformuota neigiama arba pašaipi
pažiūra į kunigą. Dar spauda tebenaudoja iš rytų užsilikusi šaižų
žodį šventikas. Mūsų kunigas ne šventikas, o dvasinis lyderis,
visada buvo ir yra labai išsilavinęs ir inteligentiškas žmogus,
moka kalbų, gerai orientuojasi kultūros ir visuomenės dalykuose.
Toks pasirinkimas atskleidžia teatro pilietinę ir dorovinę poziciją.
Ir dar maloniau, kad tam šviesiam personažui surastas ne mažiau
šviesus aktorinis tipažas. Aktorius Adolfas Navickas, vaidinęs kleboną
Žemaituką, yra toks organiškas ir paprastas, taip tiksliai ir taupiai
veikia, kad atrodo kiekvienas galėtų taip padaryti. Deja. Jame yra
įgimta žmogiškumo šiluma, nedeklaruojamas geranoriškumas. Ir priemonės
paprastos stebi pašnekovą su lengva ironija, reikliai ir įsakmiai
(veiksmingai) paklausia, kažką tyliai svarsto, visą laiką nustebęs
ir besidžiaugiantis. Svarbiausia dėmesys ne sau, o partneriui.
Be šito nė iš vietos. Tinkamai pritaikytas tipažinis atrinkimo
principas yra vienas svarbiausių tautodailinio teatro meninių savitumų.
Svarbiausia surasti gamtos sukurtus grynuolius ir deramu laiku padėti
į deramą vietą.
Panašiu principu parinkta ir Levutė Ruseckienė
motinos Grigienės vaidmeniui. Vienas iš gražiausių ir nuosekliausiai
sukurtų vaidmenų krivūlėje. Ne veltui vertinimo komisija pripažino
juos geriausiais vyro ir moters vaidmenų atlikėjais.
Sukurti gudraus kerdžiaus charakterį, jei nėra
fizinio atitikmens, tautodailės teatre sudėtinga. Tai yra aukštojo
profesionalizmo sfera. Gugiui, senam kaimo kerdžiui (akt. P. Miliūnas
iš tikrųjų jaunas ir švytintis bernas), reikėtų ieškoti tam tikrų
kompensacinių ženklų arba charakteringumo bruožų. Iš ko matyti,
kad žmogus yra laisvas, kandus, sarkastiškas, keistas. Žinoma, būtina
sudaryti tam prielaidas, suteikti jam būdingo teksto ir situacijų.
Vien šiaudinės skrybėlės charakteriui atskleisti nepakanka.
Punsko teatras yra lietuvių klasikinio klojimo
teatro pavyzdys tiek turinio, tiek formos ir socialinės paskirties
požiūriu. Dėl geopolitinių priežasčių darbo ir veiklos sąlygos jiems
nepakito nuo spaudos draudimo laikų. Ten teatras buvo ir yra tautos
egzistencinė prielaida. Jų vitališkumas ir kūrybingumas ne tik stebina,
bet ir moko. Lietuvos rengiamose klojimo teatrų krivūlėse jie dalyvauja
nuo 1990 metų. Iki šiol Punsko krašte kiekvienas kaimas turėjo savo
teatrą. Deja, deja. Dabar jau to teigti nebegalima. Nors Punsko
teatras dar atrodo viltingai, turi daug ir gabaus jaunimo, išsilavinusius
ir jaunus vadovus. Studentai, buvę jų teatro artistai, vasarai grįžta
iš viso pasaulio universitetų į savo teatrą ir vaidina lietuviškas
pjeses. Mums, išpaikintiems savo tėvynėje, tai užima kvapą. Keletą
dešimtmečių teatrinį Punsko gyvenimą ir apskritai lietuviškumo idėją
kurstė didžiulio pilietinio temperamento veikėja Teklė Paransevičienė.
Užauginę pulką sūnų drauge su savo vyru, buvusiu mokytoju, ir dabar
dar globoja kultūrinę veiklą. Lietuva visada žavėjosi jais.
Garsaus teatro pedagogo Jono Vaitkaus režisūrines
aukštąsias studijas baigė ir gabiai pradėjo dirbti nauja teatro
vadovė Jolanta Malinauskaitė-Vektorienė. Ateina moderni režisūra,
ne tik gebėjimas, bet ir žinojimas. Punsko teatrą ilgametė ir ypatinga
kūrybinė bičiulystė sieja su Agluonėnų klojimo teatru. Savaitėmis
svečiuodamiesi vieni pas kitus stato bendrus spektaklius, ieško
teatrinės raiškos naujovių. Taip gimė Egidijaus Kupčiūno komedija
Kaip laimėti milijoną. Originali ir labai veiksminga komedija pirmiausia
buvo pastatyta Agluonėnuose, savame teatre, o paskui papildyta bendromis
pajėgomis ir galiausiai punskiškiai pasistatė pas save. Taip atsiranda
kelios režisūrinės redakcijos, savotiška dramaturgo laboratorija.
E. Kupčiūnas turi gerą teatrinę nuojautą, deramą išsilavinimą, lengvai
valdo žodį, įgimtą veiksminės situacijos organiką ir turime vilties,
kad ši laboratorija mus dar ne kartą nustebins. Kyla nauja tautodailinio
teatro dramaturgijos pajėga. Ne kiekvienas dramaturgas gali jiems
rašyti, čia nepakanka literatūros reikia pažinti kūrybinę teatro
specifiką.
Marcinkonių klojimo teatras irgi turi gerą vadovę
Rimutę Avižinienę. Ir pats teatras, išaugęs legendinio Margionių
teatro režisieriaus Juozo Gaidžio daug metų ugdytoje dirvoje, yra
plačiai žinomas ir mėgstamas. Paprastai tie pirmtakai tik saulę
užstoja ir pasekėjai ieško savų kelių. Gerai, bet gerai ir tai,
kad nereikia pradėti plyname lauke. J. Gaidys pats rašydavo savo
vaidinimams tekstus, pats vaidindavo, režisuodavo ir dainuodavo.
Tokia jau liaudinės kūrybos savastis. Rimutė daro ne taip, bet panašiai.
Visa Lietuva ją žino kaip šmaikščią ir originalią pasakorę, artistę
iš Dievo malonės. Šį kartą ji pasikvietė į talką Nataliją Čeplikienę
ir Vidą Vorienę ir sukūrė originalią žaislę apie Gyvenimo mokyklą.
Tekstai lengvi, situacijos žaismingos ir žmonės surinkti gražūs,
bet pati dramaturginė intriga pernelyg paprasta. Žmogus nori matyti
ne tik tai, kas vyksta, bet ir kaip vyksta. Daugelis svarbių dalykų
atsitinka ten, kažkur už sienos ar tvoros, o čia tik paskelbiama,
atpasakojama. Stinga akcijos, pajėgų mobilizacijos, įtaigos priemonių
įvairovės.
Viešintų teatras bene pirmasis Lietuvoje iškėlė
regioninės kultūros idėją. Gabių režisierių Galinos ir Vytauto Germanavičių
šeimyninis tandemas savo teatru pradėjo deklaruoti ir prikelti vietinės
kilmės dramaturgų kūrinius. Kiekviena Lietuvos vietovė yra išauginusi
daug talentingų žmonių, bet jie pasimeta laike, visuotinoje kultūros
sumaištyje. Regioninis teatras juos suranda ir iškelia, atkreipia
visuomenės dėmesį. Taip mūsų savastimi tapo L. Didžiulienės-Žmonos
arba Aleksandros Kazakevičienės teatras ir gyvenimas. Šių metų V.
Germanavičiaus darbas K. Būgos ir M. Palionio Dėdė atvažiavo lyg
ir nesiūlo platesnių apibendrinimų.
Tą pačią regioninę kultūros idėją gana kūrybingai
vysto Jurbarko teatras. Panemunės krašto kultūrą, savitą pasaulio
suvokimą jie geriausiai atskleidžia žaisdami savo kraštiečių Gasparo
Veličkos (Žmonės prie vieškelio), Hermano Zudermano (Kelionė į Tilžę),
Boleslovo Mačionio (Bišpilis), Ernsto Vicherto (Šaktarpis), Vydūno
(Sigutė) ar Antano Giedraičio-Giedriaus kūrinius. Per jų kūrybą
į mūsų laikus atėjo sudėtingos tremties, emigracijos, gyvenimo ilgesio
ir kovos temos. Išimk iš teatro repertuaro tuos autorius, ir mes
tapsime skurdesni savo dvasia.
Dramaturgai dramaturgais, bet ne mažiau svarbi
ir aktorinių pajėgų išsaugojimo bei paieškų problema. Jurbarkas
garsus savo ryškios prigimties aktoriais.
Žinoma, viršūnių viršūnė yra aktorius Konstantas
Glinskis. Jo teatrinė elegancija ir aristokratizmas persiduoda kartų
kartoms. Jau geras dešimtmetis, kai ryškios aktorinės individualybės
eina iš spektaklio į spektaklį, vaidina natūralioje aplinkoje senų
sodybų kiemuose, prie partizanų žeminių, priepiliuose Birutė Skandūnienė,
Jūratė Videikienė, Violeta Vazytė, Laima Ašmonaitienė, Aldona Orentienė,
Doma Mikelaitienė, Ada Zubačiova, Juozas Abromavičius, Alvydas Šimaitis,
Vincas Venclovas. Ir šiais metais už geriausiai sukurtą vaidmenį
apdovanoti net du teatro artistai Judita Vilimienė ir Arvydas
Višinskas. Dar džiugiau, kai į teatrą ateina nauji ir iniciatyvūs
žmonės. Už debiutą teatre apdovanotas Jonas Tamošaitis. Greta A.
Višinsko jo darbas spalvingumu, geru žanro ir stiliaus pajautimu
atrodo solidžiai. Su laiku ateis meistriškumas. Tokiu ryškiu senjorų
būriu ne bet kuris ir profesionalų teatras gali pasigirti.
Teatras energingai ieško liaudinio vaidinimo formų.
Jeigu teatras yra tam tikra tautodailės atmaina arba žmogaus meninės
prigimties laisvas reiškimosi būdas, arba, kitaip sakant, į teatrą
ateina žmonės, neturintys profesinių įgūdžių, pasikliauti aktorine
technika neišmintinga. Spektaklio pradžioje pasakojama grįžta
namo žmogus, kuriam mokama tik 35 rubliai algos. Kaip suvaidinti
tokį nuvertintą žmogų? Profesionalas artistas kurs charakterį, psichotechnikos
pagalba keis žmogaus fiziką. Aukštasis pilotažas greta talento
būtini kūrybiniai įgūdžiai. Jurbarko teatro režisierė, teatrologijos
magistrė Danutė Budrytė-Samienė nelaukia manos iš dangaus ir, sunkindama
artisto veiklos sąlygas, eina jam padėti žmogus vykdydamas žmonos
pavedimus iš miestelio parneša daugybę dėžių su pirkiniais. Dėžės
netelpa glėbyje, tai viena, tai kita krenta, išbyra pirkiniai. Žmogus
priverstas sustoti, ryšuliai neleidžia atpalaiduoti rankų, bando
nukritusias dėžes pakelti koja, besikuičiant išbyra visos dėžės.
Iš naujo surenka, apsikrauna kaip mulas, bando eiti, bet vėl viskas
prasideda iš naujo. Pagaliau netekęs kantrybės rėkia ar yra kas
gyvas šiuose namuose! Iki tos pirmos frazės teatras kuria situaciją
ir sava kalba pasakoja apie namus, jų gyventojus, psichologinį klimatą,
santykius. Režisierė per ženklus, juos atrinkdama ir grupuodama,
nužymi personažo charakterį. Situacija vaidina savaime, o savo gyvenimiška
patirtimi ar humoro pajautimu artistas tik paryškina ją, suteikia
žanro statusą.
Klojimo teatro kultūra iki šiol kelia daug kontraversiškų
nuomonių. Vieni sako, kad klojimų kultūros nebuvo ir nėra ko paveldėti,
o tuo labiau vystyti. Kiti mano, kad tai baisiausia saviveikla,
kuri kaip visuomenės blogybė užima trečią vietą po karo ir maro.
Dar kitiems atrodo, kad klojimo teatras turi profesionalėti ir įveikti
provincializmą. Atleisk jiems, Viešpatie, nes jie nežino ką kalba.
Pasiskaitykite Balio Sruogos teatrinį testamentą (Pasiaiškinimo
vietoje. Lietuvių teatras Peterburge, 1930), Vytauto Kavolio kultūrologinį
traktatą (Nuo metafizinio teatro į apšvietos baimę. Žmogus istorijoje,
1994), pagaliau kad ir Livonijos kronikas šviesiau pasidarys.
Kokia ten atsiveria galinga ir nuostabi lietuvių teatrinė savimonė
ir ji yra jau įvardyta tereikia tik atidžiai įsiklausyti į savo
prigimtį ir bent nesipriešinti jai. Gal vertėtų visiems susirinkus
į Krivūlę padiskutuoti ta tema, bet tautodailės negalima tobulinti
ji pati iš savęs turi tobulėti. Dar atsimenu anais laikais, būdavo,
surenka liaudies meistrus profesionalus skulptorius ir moko juos
anatomijos. Kiti žiopso, o buvo toks garsus meistras Stanislovas
Riauba iš Žemaitijos, tai tik numoja ranka ir, pasiėmęs rąstigalį,
pasislepia krūmuose. Po kiek laiko pareina su išdrožtu balvonu.
Seminaristai net aikteli. Anatomijos žinių ten nė ženklo, bet visi
supranta, kad kažkas atsitiko, kad rąstigalį Stanislovas pavertė
Dievo dovana.
Kodėl tokios keistos ir apskritos akys? klausia.
A! numykia meistras, Tas yr blogs žmogus,
ano akes kap vanagą.
Meistras žino ženklų kalbą. Asimetrija ir aproporcija
yra liaudies meno estetikos dėsnis. Kiekvienas meistras turi savus
ženklus, vadovaujasi sava patirtimi ir pasaulio suvokimu. Todėl
meistrų negalima mokyti.
Ir teatrai taip pat. Suvažiavimas yra jų mokykla,
laisva, savanoriška. Laikas suteikia jiems meistrystę, o meninę
kalbą pakužda prigimtis.
Vydūnas, o ypač B. Sruoga, aiškino, kad artistas
ateina nuo gamtos: pratybų nesulaužyta prigimtis, pirmapradė jėga,
o režisierius greta tos vertybės dar privalo turėti ir žinojimą.
Daugelyje Lietuvos klojimo teatrų šis patriarchų mokymas jau įgyvendintas.
Aukštuosius teatro mokslus baigę režisieriai žino, kad negalima
liaudies artistui brukti profesinio aktoriaus psichotechnikos.
Liaudinio vaidinimo virtuoziškumą kasmet demonstruoja
režisieriai Egidijus Kupčiūnas (Agluonėnų teatras) ir Kęstutis Krasnickas
(Kalvarijos teatras). Ilgą laiką į K. Krasnicko keistą teatrą buvo
žiūrima įtariai. Gal artistai primeta kažkokią čaplininkišką manierą?
Pasikeitė trupės sudėtis, atėjo nauji, o teatras liko keistas. Aišku,
kad tas išskirtinumas eina iš režisieriaus sampratos. Ir repertuarą
jis suranda, jei ne visai naują, bent jau nestandartinį: Plutelė
ir pelės, Žemės ar moteries, Moterims neišsimeluosi, Gyvieji nabašninkai.
Ką paskutiniajame spektaklyje išdarinėja aktorius Aurimas Golianovas,
žaidžiantis daktaro Sartavičiaus personažą, reikia pripažinti, yra
ne kasdieniškas reiškinys. Apie jį sukasi ir kiti personažai mažiau
ar labiau sėkmingai, bet tame pačiame rakte ir stiliuje.
Kas sudaro daktaro Sartavičiaus (I. Lisenska-Konyčius.
Gyvieji nabašninkai) vaidmens esmę? Taikliai surasti ir nuosekliai
išlaikyti viso spektaklio eigoje maniako skiriamieji ženklai. Iš
kur jame tiek jėgos ir azarto čia jau kitas klausimas. Toks žmogus
ne tik scenoje, bet ir gyvenime turi netilpti savo kailyje (klojimo
teatro žmonės visi netelpa savo kailyje). Jis visą laiką nustebęs,
visą laiką savo idėjų nešamas. Ir muzikalumas jam padeda. Spektaklis
sugrojamas ritmiškai kaip muzikinis kūrinys. Pakaktų nors vienoje
vietoje pamesti tempą arba sukeisti ritmus ir spektaklis žūtų.
Agluonėnų teatre jau daug metų dirba du diplomuoti
režisieriai Augustinas Šutkus ir Egidijus Kupčiūnas. Dar 1983
metais, klojimų teatrų atgimimo pradžioje, A. Šutkus su savo bendramoksliais
pastatė Žemaitės Tris mylimas. Spektaklis kuriamas ieškant liaudinio
vaidinimo principų naudojami vietos dainininkų ansambliai, veiksmas
perkeliamas į natūralią aplinką, tikri daiktai, vežimai, kinkomi
arkliai, vežimai pakraunami tikru šienu, plakami dalgiai, skalbiama,
semiamas iš šulinio vanduo. Veiksmas išdėstomas visoje valstiečio
sodyboje. Domicė, būdavo, parlekia iš bažnyčios per kiemus ir, vilkdama
atplėštą šatrą, daužosi visoje sodyboje ieškodama Liudviko, duos
jam, nežiūrėdama galva ar ne galva. Žiūrovai bėga jai iš po kojų,
glaudžiasi patvoriuose. Vaidybinius elementus jungdamas su natūralia
aplinka ir tikrais ūkio darbais režisierius pasiekia autentiškumo
ir didelės emocinės galios.
Labai vertingos pastangos panaudoti gyvo tipažo
principą aktorių atrankoje. Tada į kaimo teatrą atėjo ryškios prigimties
ir didelio temperamento žmonės Salomėja Rauktienė, Idalija Normantienė,
Aldona Radzevičienė, Jonas Čepas, Laimonas Tučas. Tipažas buvo tos
trupės gaivalinė jėga.
E. Kupčiūnui lengviau, nes jis pats yra ragavęs
Jono Vaitkaus aktorinės mokyklos. O ten labai svarbus partnerystės
dėsnis. Režisierius ne rodo, kaip reikia vaidinti, bet provokuoja
raiškai. Tas būdas išsaugo visų dalyvių autentiškumą ir individualumą.
Ir dar. E Kupčiūnas pirmas klojimo teatre pradėjo kurti miuziklus.
Jo spektakliai pagal S. Žemaičio (H. Prialgausko) Rickų, garsus
Lietuvos plėšikas ir Mirta Činčibiraitė ar B. Sruogos Dobilėlis
penkialapis virto teatrinėmis fejerijomis.
Agluonėnų teatras nuolat atsinaujina ir visame
kaime beveik neliko žmonių, kurie nebūtų vaidinę ar nevaidintų.
Kad ir naujausiame teatro vaidinime Juozo Pleirio Vagys matyti daug
naujų veidų. Labai įdomu, kad vaidina šeimomis: Laima Tučienė ir
Laimonas Tučas, Andželika Jasienė ir Edmundas Jasas, Daiva Vainauskienė
ir Vaclovas Vainauskas, neretai kartu su savo dukromis ir žmonomis
vaidina ir patys režisieriai.
Teatras niekada neverkšlena dėl pjesių stokos.
Yra sudarę kažkokį sandėrį su Lietuvių literatūros institutu ir
dramaturgijos specialistas Eligijus Daugnora, ieškodamas medžiagos
savo daktaratui rankraštynuose ar fonduose, atkasa jiems užsimetusią
ar retą literatūrą. O pastaraisiais metais ėmė reikštis ir paties
režisieriaus viltingi dramaturginiai bandymai (anekdotas apie Žydą
statinėje ir Kaip laimėti milijoną). Duok Dieve, duok Dieve, kad
sąvoka ėmė reikštis netaptų liovėsi reikštis. Jam viskas Dievo
duota, bereikia tik atkaklumo.
Lietuvos klojimo teatro bendruomenei nerimą kelia
2011 metai. Prieš 180 metų Suvainiuose (Kupiškio valsč.) gimė kunigas
Jonas Katelė. Nuo 1872 metų iki mirties klebonavo Panemunėlio parapijoje.
Tai graži tarnystė Dievui, bet ne mažesni jo nuopelnai ir Lietuvai.
Visą spaudos draudimo laikotarpį jo žinia ir rūpesčiu Panemunėlyje
veikė slaptas klojimo teatras. Jam savo pjeses rašė Vaižgantas,
čia teatru užsikrėtė Maironis. Tarybinė Lietuvos enciklopedija apie
kun. J. Katelę dar rašo, kad norėdamas pritraukti jaunimą, organizavo
lietuviškus spektaklius (TLE.1986, t. 2. p. 237). Ką tais laikais
reiškia parapijos klebonui organizuoti slaptus vaidinimus? Tai ištisa
lietuvybės odisėja. Bet Visuotinė lietuvių enciklopedija, dabartiniais
laisvos Lietuvos laikais, jau ir tos skurdžios formuluotės nebenaudoja
ir J. Katelė sąmoningai išstumiamas iš mūsų teatrinės kultūros atminties.
Kažkas reviduoja mūsų istoriją, naikina mūsų kovos
ir kultūros ženklus. Todėl atrodo, kad tikėtis kun. Jono Katelės
visuotino pagerbimo būtų naivu.
Lietuvos klojimo teatro draugijos Didžioji lieta,
susirinkusi į Tautkaičių dvidešimt antrą krivūlę, nutarė dvidešimt
trečią Klojimo teatrų krivūlę sušaukti 2011 m. gegužės mėnesį Panemunėlyje.
Taip būtų sudarytos prielaidos deramai pagerbti kunigo Jono Katelės
žygdarbį.
Mes žinome, kad Panemunėlyje ir dabar gyvas kun.
J. Katelės atminimas. Kaimo teatrai įrodė, kad net ir sunkiais
laikais žmonės ne tik apie pinigus galvoja. Seklyčia pavadinta
kaimų teatro šventė surengta jau dvyliktą kartą , rašė Gimtasis
Rokiškis (2009 06 16, Nr. 90). Teatrų šventėje iš metų į metus dalyvauja
Kriaunų, Pandėlio, Južintų, Bajorų, Obelių, Kazliškio, Laibgalių,
Pakriaunų vaidintojai. Panemunėlio teatrui vadovauja veikli visuomenininkė
ir režisierė Audronė Šakalienė.
Į krivūlę teatrai suvažiuos, respublikinę šventę
surengsime. Tikėtina, kad iniciatyvą palaikys ir Rokiškio rajonas,
bet svarbiausias rūpestis kaip apsaugoti tai, kas liko po atkaklaus
kun. J. Katelės palikimo naikinimo, išlieka. Pirmiausia neleisti
sugriūti senajai klebonijai ir atrasti jai visuomeninę funkciją,
pasirūpinti A. ir J. Tunaičių sodyba.
Čia reikia visų rūpesčio, pilietinės įtampos,
geros valios ir paramos.
© 2010 XXI amžius
|