Pokalbių niša
Mokytojas, rašantis knygas
|
Panevėžio K. Paltaroko gimnazijos
istorijos mokytojas ekspertas
Juozas Brazauskas
Autoriaus nuotrauka
|
Panevėžio J. Masiulio knygyne Pegasas
pristatyta Kazimiero Paltaroko gimnazijos istorijos mokytojo eksperto
Juozo Brazausko knyga Vaikams apie Lietuvos valdovus. Su pedagogu,
daugiau kaip 30 leidinių mokyklinių vadovėlių, vaizdo priemonių,
brošiūrų autoriumi Juozu BRAZAUSKU kalbėjosi XXI amžiaus korespondentas
Bronius VERTELKA.
Kaip kilo mintis parašyti knygą Vaikams apie
Lietuvos valdovus?
Pastaruoju metu Lietuva blaškosi tarp kosmopolitizmo
ir savotiško tautiškumo, kurį kai kas dar laiko nacionalizmu. Mūsų
šaliai įstojus į Europos Sąjungą pasijuto, kad tautinis identitetas
gana sparčiai nyksta iš atminties. Todėl prieš ketvertą metų kilo
man mintis surinkti enciklopedinio pobūdžio tekstą vaikams apie
Lietuvos valdovus, tačiau dėl lėšų stokos jis ilgokai neišvydo dienos
šviesos. Taip sulaukiau gražaus jubiliejaus Žalgirio mūšio 600-ųjų
metinių. Knyga kaip tik skirta jubiliejui. Tai jau ketvirtoji serijos
Smalsučio enciklopedija knyga, išleista Šviesos leidykloje.
Tai maždaug vienerių metų darbas (knygos gale
yra pateiktas naudotos literatūros sąrašas). Tai, ką mokslininkai
sugebėjo geriausia prieš ketvertą metų parašyti, man reikėjo vaikams
suprantama, trumpa ir aiškia kalba išdėstyti. Renkant tekstus talkino
žmona anglų kalbos mokytoja. Ši knyga vainikavo ir mano kūrybinės
veiklos 20-metį.
Esate ir knygos Užrašai. J. E. Juozas Preikšas
autorius. Kaip gimė ši knyga?
Artėjo vyskupo emerito 80-metis. Ką galėjo padovanoti
Panevėžys garbingam dvasininkui? Sulaukęs 75-erių pagal kanonų teisę
J. Preikšas atsisakė vyskupavimo ir išvyko gyventi į Kauną. Kadaise
buvo išleisti vyskupo Kazimiero Paltaroko laiškai, pamokslai, sveikinimai,
todėl pagalvojau, kad gražu būtų išleisti ir J. Preikšo pamokslų
ir sveikinimų rinkinį. Juk vyskupo ištartas žodis yra labai prasmingas.
Kai pasiūliau idėją ganytojui, jis labai nustebo: nejaugi yra tiek
nusipelnęs, kad apie jį būtų knyga? Galvojom, kaip turėtų ji atrodyti.
Kai surinkau iš vyskupo emerito visus lapelius, atrodė, teksto nemažai,
bet iškilo problema, kaip jo biografiją parašyti. Pasiūliau dr.
Aldonai Vasiliauskienei prisidėti prie knygos išleidimo. Ji sutiko
parašyti ganytojo biografiją. Taip gavosi solidi, graži knyga J.
Preikšo jubiliejui. Panevėžys tinkamai pagerbė jį, įteikė gražią
dvasinę dovaną. Vyskupas man pasakė: Kaip ir giminaitis netikėtai
tapai.
Džiaugiuosi, kad tapau ganytojo K. Preikšo širdies
draugu. Jo dekretu 1991 metų rugsėjo mėnesį buvo įkurta katalikiška
jaunimo mokymo įstaiga (dabar K. Paltaroko gimnazija). Dar vyskupas
K. Paltarokas čia vylėsi įkurti mažąją kunigų seminariją, bet sovietmetis
sujaukė jo vizijas.
Jūs parašėte ir knygą apie prieškaryje gyvenusią
talentingą tragiško likimo dailininkę Marcę Katiliūtę.
Mokantis Kėdainių pirmojoje vidurinėje mokykloje
lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Danutė Muzikevičienė mums
aiškino apie prieškario Lietuvą, apie nepriklausomos Lietuvos kultūros,
meno pasiekimus ir nevengė pasakyti, kas buvo ne taip gerai, kas
buvo dramatiška, tragiška. Tarp tragiško likimo asmenybių buvo jauna
dailininkė Marcė Katiliūtė, draugavusi su poete S. Nėrimi. Poetė
apie tragišką jos likimą yra parašiusi poemą Dailininkės tragedija.
Studijuodamas Vilniaus universitete pamačiau 1963
metais išleistą labai kuklią Akvilės Mikėnaitės monografiją apie
M. Katiliūtę tuo metu nebuvo galima viską pasakyti. Man pavyko
rasti gyvus jos tėvo antros santuokos vaikus brolį ir seserį (dabar
abu jau mirę). Jie man leido Nacionalinėje M. Mažvydo bibliotekoje
pasinaudoti rankraštynu. Be jų sutikimo praktiškai niekas negalėjo
prieiti prie tų dokumentų. Tas rankraštynas dar ne visai buvo sutvarkytas,
bet bandžiau sulipdyti vaizdą ir per jos gyvenimą ir kūrybą naujai
pažvelgti į dailininkės likimą. Kas nulėmė 25 metų talentingos dailininkės
tragišką likimą? Čia pasiūlau kelias versijas. Pirmiausia, man atrodo,
kad prieškario Lietuvoje moteris buvo nepakankamai vertinama ir
kuriančiai moteriai buvo labai sudėtinga prasibrauti tarp vyrų,
sulaukti pripažinimo. Antra, buvo pasaulinė ekonominė krizė. Tokiomis
sąlygomis mergaitė negalėjo gauti paramos, negalėjo sau sukurti
materialinio pagrindo. Kai kas aiškina, kad viena iš priežasčių
galėjo būti nelaiminga jos meilė. Yra daug versijų. Todėl knygoje
cituoju daug jos dienoraščio puslapių, bandau atkurti vaizdus. Ši
knyga atsirado iš didelės meilės, pagarbos, iš savotiško noro parodyti,
kad ir dabar, laisvos Lietuvos sąlygomis, auginame nemažą ir gabią
Lietuvos kartą, ir tragiška lemtis gali ištikti ne vieną. Mes turime
ne vieną gabų menininką, per anksti išėjusį iš šio pasaulio. Priežastys
gali būti analogiškos. Tai yra ir savotiškas perspėjimas, kaip reikia
branginti, sudaryti sąlygas, kad tie menininkai, mokslininkai galėtų
pilnaverčiai atsiskleisti tautos labui.
Esate istorikas, tad kaip įsižiebė kibirkštėlė
rašyti?
Mokykloje lietuvių kalbą ir literatūrą dėsčiusi
mokytoja Danutė Muzikevičienė visada skatino kuriančius ir rašančius,
dažnai per pamoką prieš klasę liepdavo perskaityti geriausius rašinius.
Dažniausiai tuos rašinius skaitydavo mergaitės, bet sykį ji pasiūlė
paklausyti mano rašinio (neprisimenu, kokia tema rašiau). Taip mokykliniame
suole įsižiebė kūrybinė kibirkštėlė. Mokytoja sakė, kad galėčiau
būti lietuvių kalbos mokytojas, bet aš nedrąsiai tą mintį puoselėjau.
Baigdamas mokyklą sugalvojau, kad galiu tapti žurnalistu. Tačiau
stojant į šią specialybę reikėjo turėti darbo stažo, tad pasirinkau
istoriją. Trečiame kurse dar norėjau grįžti į žurnalistiką, bet
persilaužiau ir 1976 metais baigiau istorijos studijas Vilniaus
universitete.
Universiteto dėstytojai buvo tautiškai, pilietiškai
nusiteikę, nežlugdė individualybių. Baigdamas istorijos studijas
dalyvavau Studentų mokslinės draugijos veikloje, ten mano darbas
buvo gana gerai įvertintas, netgi išsiųstas į sąjunginę mokslinių
darbų apžiūrą. Dirbdamas Svėdasų (Anykščių r.) vidurinėje mokykloje
sužinojau, kad gavau net apdovanojimą.
Drąsino mane imtis mokslinio darbo, bet pedagoginis
darbas mane taip įtraukė, kad net šiandien, atidirbęs daugiau nei
30 metų, negaliu iš jo ištrūkti.
Ar pedagoginis darbas neužgožia kūrybinių minčių?
Šiuo metu dar trys darbai laukia finansavimo.
Istorinė apybraiža Kančių keliai pasakoja apie tragišką Rytų Prūsijoje
gyvenusią kartą, jos papročius, žmonių tragiškus likimus.
Antras darbas tai Marcės Katiliūtės 100-mečiui
skirta istorinė apybraižą apie jos gyvenimą Trumpas žydėjimas.
Tai bus moksleiviams skirtas populiarus leidinukas. Kitąmet man
sukanka 60 metų. Turiu surinkęs savo naujausių straipsnių (pradedant
nuo 1990-ųjų) rinkinį tai, ką per paskutiniuosius 20 kūrybinės
veiklos metų sugebėjau aiškiai ir taupiai pasakyti popieriaus lape.
Sąlyginis jo pavadinimas Užrašyta trumpai arba Išliks tai, kas
užrašyta. Kompiuteryje jau surinktas darbas. Be to, esu įtrauktas
į istorikų ekspertų grupę, rengiančią kun. Alfonso Lipniūno paskelbimo
Palaimintuoju bylą. Padėjęs ranką ant Šventojo Rašto prisiekiau,
kad dirbsiu kaip pridera. Tai savotiškas mano darbo ir mano gimnazijos
pripažinimas.
Panevėžys
© 2011 XXI amžius
|