Naujienų vaivorykštė
Paroda Prisikėlimas
Antrą Velykų dieną pakvietė Žemaičių vyskupystės
muziejus
|
Parodos eksponatas
|
|
Apie krikščioniškąsias Velykų
tradicijas pasakojo vienuolė
Regina Teresiūtė SJE
|
Antrąją šventų Velykų dieną Varniuose, Žemaičių
vyskupystės muziejuje (ŽVM), buvo atidaryta paroda Prisikėlimas.
Parodos atidarymo metu muziejaus darbuotojai kvietė ne tik apžiūrėti
įvairius velykinius atributus bei simbolius, bet ir pabendrauti.
Parodoje Prisikėlimas galima dar kartą išgyventi
Prisikėlimo džiaugsmą ir juo pasidalinti su kitais. Vienas iš dalijimosi
būdų yra sveikinimai, kurie gali būti patys įvairiausi: sveikinimo
žodžiai, atvirukai, dalijimasis velykiniais margučiais. Apie krikščioniškąsias
Velykų tradicijas pasakojo vienuolė Regina Teresiūtė SJE.
Paroda Prisikėlimas sudaryta iš kelių segmentų:
ikonografijos, liaudiškos skulptūros ir daiktų, naudotų Velykų laiko
tradicijoje. Velykos ikonografijoje tai pirmiausia velykiniai
atvirukai, Žemaitijos bažnyčių šventinių velykinių altorių fotografijos.
Dėl pirmųjų atvirukų atsiradimo vietos Europoje ginčijamasi iki
šiolei, tačiau svarbu tai, kad pirmieji pašto lapeliai vėliau buvo
pagražinti ir gyvuoja iki mūsų dienų. Lietuvoje spaudiniai siejami
su spaudos draudimo panaikinimu, o iki to laiko buvo naudojami vokiški,
lenkiški, rusiški atvirukai. Tokių daugiausiai ir yra sukaupę Lietuvos
muziejai. Seniausias atvirukas parodoje, kurį tik sąlyginai galima
vadinti atviruku XIX a. pabaigos. Tai Peterburge dirbusio fotografo
N. Lorenkovičiaus daryta paveikslo fotografija, kurioje apaštalas
Petras ateina prie tuščio Kristaus kapo. Šis atvirukas neturi pašto
lapeliui būdingų reverso pusės elementų: nėra vietos pašto ženklui,
adresui, išlikusi kabinetinės fotografijos reverso tradicija. Greičiausiai
šis paveikslėlis galėjo būti skirtas siųsti voke arba tiesiog dovanoti.
Kiti senieji ŽVM rinkinyje saugomi atvirukai fotoreprodukcijos
neturi nurodytų autorių, ateljė ar leidyklų, tačiau visuose juose
paveikslų vaizdai.
Lituanistiniai atvirukai tai Onos Vitkauskytės
(Kaunas, apie 1920 m.), Marijos Šlapelienės (Kaunas, apie 1918 m.),
Juozo Šeškevičiaus (Kaunas), Felikso Milevičiaus (Telšiai) leisti
atvirukai. Didžiausią muziejaus rinkinio dalį sudaro atvirukai,
išleisti kitose šalyse: Vokietijoje, Prancūzijoje, Rusijoje, Lenkijoje.
Nemaža dalis jų turi lietuviškus spaudus averse, o reverse sveikinimai,
linkėjimai lietuvių kalba. Parodą papildo muziejaus rėmėjų Domo
Akstino ir Snieguolės Jurskytės sukauptų atvirukų dalis tai Atminties
leidyklos perleisti partizanų, tremtinių atvirukai, o kad lietuviškų
atvirukų tradicija buvo tęsiama ir JAV, puikiai parodo ir S. Jurskytės
parvežti atvirukai, kuriuose buvo panaudojami dailininkų paveikslų
atvaizdai.
Prasmingiausias linkėjimas Šv. Velykų proga atkeliavo
iš JAV (1993 m.), rašytas garsaus pedagogo, partizano Algirdo Vokietaičio:
Šiandien visas krikščioniškas pasaulis švenčia Prisikėlimą. Tikimės,
kad ir mūsų tauta pagaliau pabus ir prisikels naujam gyvenimui....
Kita ikonografinė parodos dalis Žemaitijos bažnyčių
Velykų laikotarpio fotografijos. Kai kuriose užfiksuoti įrengti
velykiniai Kristaus kapai, kitur altoriai, papuošti Prisikėlimo
šventei. Visos šios dekoracijos parodo įvairių parapijų, klebonų
pastangas papuošti bažnyčias šiai svarbiai šventei. Daugumoje parapijų
velykinės dekoracijos skaičiuoja dešimtis metų, keičiasi tik žaliųjų
(vainikų, gėlių kompozicijų ir pan.) papuošimų mados, kurios parodo
parapijiečių dosnumą ir klebono išradingumą. Fotografijos, surinktos
iš skirtingų asmenų archyvų, apima nevienodą laikotarpį. Seniausia
fotografija 1920 metų. Gaila, kad nepavyko identifikuoti bažnyčios
(spėjame, kad tai Bikavėnų koplyčia, kuri pavadavo po Pirmojo pasaulinio
karo sudegusią Žvingių bažnyčią), tačiau su aiškia data ir nurodyta
vieta yra 1938 metų Senosios Varnių bažnyčios Kristaus kapas. Kitos
fotografijos jau XX a. II pusės. Parodoje Alsėdžių, Žygaičių, Pikelių,
Rietavo, Panevėžio, Kaltinėnų, Kartenos, Žemaičių Kalvarijos, Salantų,
Lieplaukės, Nevarėnų, Židikų, Pavandenės, Sedos, Renavo velykiniai
altoriai. Ši parodos dalis eksponuojama ir muziejaus internetinėje
svetainėje www.varniai-museum.lt.
Ypatingą vietą parodoje užima XIX a. drožiniai:
erškėčiais vainikuotas Kristus, Pieta, Kristus, nešantis kryžių,
Nukryžiuotasis, angelai. Šie liaudies drožiniai atspindi žemaičių
pamaldumą, išreikštą gal kiek grubokomis formomis, tačiau nesumeluotą,
tikrą. Šie eksponatai dar nebuvo eksponuoti. Parodą paįvairina Reginos
Teresiūtės surinkti eksponatai tai XX a. pabaigoje Adolfo Teresiaus
sukurti drožiniai, o vainikuoja Prisikėlęs Kristus. Dar kartą pristatome
ir Rusijos meistrų sukurtus su medalionus, skirtus Prisikėlimo temai,
bei rusiškas XIX a. ikonas.
Kokios Velykos be margučių: parodoje jų daugiau
nei 100. Skutinėtų, vaškuotų, dažytų svogūnų lukštais, akmeninių,
medinių, stiklinių, gintarinių. Didžioji dalis margučių raštų įprasti
liaudiški pėdutės, brūkšneliai, taškeliai. Išskirti norėtųsi skutinėtus
su tautiniais simboliais: Vyčiu, Dariumi ir Girėnu, Dievo Motinos
atvaizdu. Parodoje ir varniškės Zosės Vaičekauskienės vašku marginti
bei vysk. M. Valančiaus bendruomenės vaikų dailės studijoje sukurti
stikliniai margučiai. Nemažą dalį stiklinių margučių edukacinių
užsiėmimų metu pasidarė vaikai ir iš kaimyninių seniūnijų. Kokios
linksmybės be muzikos: varpeliai, būgnai, įvairiausios tarškynės,
kuriais parodos atidarymo metu buvo galima patriukšmauti.
Parengė Jurgita Gustytė-Ivinskienė
Varniai, Telšių rajonas
© 2011 XXI amžius
|