Atmintis
Lietuvių tautos žadintoja
Liudvikos Didžiulienės-Žmonos 155-osioms gimimo
metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Liudvika Didžiulienė - Žmona
|
XIX a. pabaigoje XX a. pradžioje, kai lietuvių
tauta kentė svetimųjų priespaudą, kai kova dėl tautinės kultūros,
gimtosios kalbos išsaugojimo pareikalavo daug jėgų, pasišventimo,
nuo vyrų, dalyvavusių lietuvių tautiniame judėjime, neatsiliko ir
moterys. Vienos jų tapo knygnešių talkininkėmis, kitos slaptų
lietuviškų kaimo mokyklų mokytojomis, o labiau prasilavinusios ėmėsi
plunksnos, pradėjo bendradarbiauti draudžiamojoje lietuviškoje spaudoje,
kūrė grožinės literatūros kūrinius. Prie pastarųjų priskiriama ir
knygnešių talkininkė, pirmoji lietuvių literatūros istorijoje moteris
beletristė, viena iš lietuvių tautos žadintojų Liudvika Didžiulienė-Žmona,
nuo kurios gimimo gegužės 3 dieną sukanka 155 metai.
L. Didžiulienė gimė 1856 m. gegužės 3 dieną Roblių
kaime, anuometinėje Rokiškio apskrityje, Petronėlės Puteikytės ir
Antano Nito šeimoje. Motina, būdama griežto būdo ir ūmoko charakterio
moteris, auklėjimo priemone tepripažino rykštę. Priešingybe motinai
buvo tėvas. Jis buvo švelnaus, atlaidaus būdo. Dirbdamas dvarų administratoriumi,
turėdamas laisvo laiko, buvo prisirišęs prie knygų.
Skaityti Nitų dukra išmoko gana anksti. Pradžioje
tėvo pamokinta namuose skaityti iš knygos, vėliau, taip pat tėvo
pastangų dėka, Liudvika mokėsi pas privačius mokytojus, išmoko penkias
kalbas. Be gimtosios kalbos, ji mokėjo latviškai, lenkiškai, prancūziškai,
rusiškai ir vokiškai. Taip pat mėgo skambinti fortepijonu. Išmoko
siūti, austi, gaminti valgį.
Dar iš senelės, tėvo motinos, išmokusi daugybę
pasakų ir liaudies dainų, daug dėmesio Liudvika skyrė ir knygai.
Turėdama laisvo laiko ji labai mėgo skaityti. Perskaitė K. Aleknavičiaus
Pasakas, M. Valančiaus Palangos Juzę ir Vaikų knygelę. Daug
džiaugsmo Liudvikai suteikė A. Baranausko knyga Kelionė Peterburkan.
Apie šią knygą ji vėliau savo atsiminimuose rašė: Dievulėli brangus!
Kiek grožybių aš tenai randu! Kiekvienas sakinys, kiekvienas žodis
toks gražus, toks malonus. Persirašiau ją ir laikiau paslėpus lyg
kokią šventenybę, neduodama rankoms profanų.
Kai merginai sukako 15 metų, tėvai pradėjo galvoti
apie dukros ateitį, šeimyninį gyvenimą. Pati Liudvika ryžtingai
apsiskelbė, jog tekėsianti tiktai už lietuvio ir turėsianti daug
vaikų. L. Nitaitei piršlių netrūko. Darbščios, dailios ir išprususios
panelės rankos ir širdies norėjo daug turtingų jaunikių. Jai piršosi
net 80-metis dvarponis, atsiklaupęs ant kelių su ašaromis akyse
maldavo už jo tekėti, žadėdamas būsimai žmonai užrašyti visus savo
dvarus. Netgi ir tėvai buvo šiek tiek susvyravę, suvilioti jaunikio
turtų. Tačiau visiems sulenkėjusiems dvarponiams, siekusiems jos
rankos ir širdies, Liudvika buvo kategoriška, neperkalbama ir atkakliai
tvirtino: Tekėsiu tik už lietuvio! Net tėvai pradėjo baimintis
dėl tokio dukros elgesio. Jie nežinojo, ką reikia daryti, kad jų
dukra yra tokia užsispyrusi. O juk nedaug žingsnių tereikėjo žengti
link senmergystės. L. Nitaitei anuomet senmerge likti nebuvo lemta,
nes jai pasipiršo Stanislovas Didžiulis, senos lietuvių bajorų giminės
palikuonis. Liudvikai didelį įspūdį darė S. Didžiulio lietuvybė,
bet kai kurie būdo bruožai ją baidė. Kiek palaukusi, tėvų ir giminių
raginama, L. Nitaitė sutiko už S. Didžiulio tekėti. 1877 m. rugpjūčio
25 dieną juodu susituokė Daugailių bažnyčioje. Po vestuvių jaunavedžiai
įsikūrė Griežionėlių palivarke, S. Didžiulio tėviškėje. Jaunai idealistei
šeimyninio gyvenimo pradžia tapo sunkiu išbandymu. Iš šio šeimyninio
gyvenimo laikotarpio jai teko patirti nemaža realybės pamokų. Vyro
ir žmonos požiūriai dažnai nesutapdavo. Jaunos moters nusivylimas
buvo didelis. Po daugelio metų L. Didžiulienė viename savo laiške
prisipažino: išėjau už vyro didžiausio palaidūno, jis apie dorą
nė girdėt nenori ir netiki, kad yra dorų žmonių, kiekvieną mano
pagal savęs. Ko man teko datirt per eilę metų! Kiek iškentėt! Būdama
optimiste ir tvirto būdo moterimi, L. Didžiulienė gyvenimo kelyje
nepalūžo. Susilaukė gausios šeimos: šešių dukrų ir keturių sūnų,
iš kurių du kūdikystėje mirė. Reikėjo auginti vaikus, tvarkyti namų
ūkį, tad darbo buvo per akis. Būdama visada rami, susitvardanti
ir švelni, ji savo vaikams bei aplinkiniams, kurie L. Didžiulienę
tik pažinojo, buvo gerumo, optimizmo ir tvirtybės pavyzdžiu. Kasdieninė
rutina neatitraukė jos ir nuo lietuviškos veiklos. Pirmiausia ji
pasistengė aplinkinius, kalbėjusius lenkiškai lietuvišku žargonu,
išmokyti taisyklingai lietuviškai kalbėti, skaityti ir rašyti. Mokė
rašto ir kaimo vaikus. Tad L. Didžiulienės veikla neapsiribojo rūpinimusi
savo namų buitimi ir šeima.
Didžiulių namai anuomet tapo draudžiamų lietuviškų
knygų sandėliavimo ir platinimo vieta. S. Didžiulis dar iki šeimos
sukūrimo buvo pradėjęs kaupti savo unikalią lituanistinę biblioteką
(prieš mirtį jis ją padovanojo Vytauto Didžiojo universitetui),
lietuviškų knygų reikalais susirašinėdavo su garsiais bibliografais
Peterburge gyvenusiu S. Baltramaičiu, Krokuvos Jogailos universiteto
bibliotekos direktoriumi, daugiatomės Lenkų bibliografijos autoriumi
K. Estreicheriu ir kitomis šviesiomis asmenybėmis. Čia L. Didžiulienės
ir jos vyro požiūriai visiškai sutapo. Knygų siuntos ateidavo iš
Krokuvos, Peterburgo, Rygos, Varšuvos. Šia biblioteka vėlesniais
metais naudojosi J. Basanavičius, M. Biržiška, J. Jablonskis ir
kiti. Didžiulių namų neaplenkdavo ir cariniai žandarai, kurių uolumą
sumažindavo vaišinga ir dosni šių namų šeimininkė, jos gausiai vaišėmis
nukrautas stalas, įdėti nemenki gastinčiai. Prisimindama tai,
Didžiulių jauniausioji dukra Aldona daug vėliau rašė: Būdavo daug
baimės ir pergyvenimų laukiant, kada užgrius policija, ieškodama
draudžiamos literatūros. Žandarai sujaukdavo visus namus, sudraskydavo
knygas. Tad ir tai teko Didžiulių šeimai ne kartą iškęsti. O baimintis
ir nerimauti buvo dėl ko. Jei žandarai ar uolūs carinės valdžios
pareigūnai užkluptų į Griežionėlius užėjusį knygnešį su lietuviška
spauda, jei imtų ir aptiktų sumaniai užmaskuotą literatūros slėptuvę?..
Juk Didžiulių sodyboje kryžiavosi aktyviausių Lietuvos knygnešių
keliai. Čia su lietuviškomis knygomis ir laikraščiais lankydavosi
garsūs knygnešiai J. Bielinis ir K. Ūdra. Sumaniai įrengtoje slėptuvėje
spauda buvo sandėliuojama, o vėliau skirstoma po visą Šiaurės Rytų
Lietuvą Anykščius, Ukmergę, Uteną, net Vilniaus kraštą. Knygas
platino L. Didžiulienės sesers vyras J. Šiaučiūnas, kaimynas J.
Mickūnaitis ir kiti vietos knygnešiai. Spaudą platino ir S. Didžiulis,
neretai padedamas ir žmonos. Tokioje įtampoje gyveno ši lietuvybei
atsidavusi šeima, manydama, kad tautinis darbas yra svarbesnis už
asmeninį saugumą ir gerovę.
Neverta užmiršti, jog Didžiulių namuose, ypač
vasaromis, niekada netrūkdavo lietuvių šviesuomenės. Čia mėgo lankytis
anuometinis Kauno kunigų seminarijos vicerektorius A. Baranauskas,
padovanojęs šių namų šeimininkei Anykščių šilelį su savo autografu,
kunigai Kl. Kozminas bei A. Karosas, M. Čepas, S. Davainis-Silvestraitis,
J. Jablonskis, būsimasis Didžiulių žentas A. Sketeris ir daug kitų
lietuvių tautinio judėjimo veikėjų. Apie tai L. Didžiulienė savo
atsiminimuose rašė: Svečius aš labai mėgdavau: jie tiek pralinksmindavo
pilką mūsų gyvenimą, jog tai ilgai pasilikdavo neužmiršta. Ypač
kunigas Baranauskas išmintinga savo kalba tartum visą mano esybę
pripildydavo sveikatos ir stiprybės. Užtat kasmet jo laukdavau išsiilgus,
lyg saulės užtekant. Didžiulių namuose anuomet būdavo aptariami
tautinio darbo reikalai, svarstoma, kokia ateitis laukia pavergtos
tėvynės. L. Didžiulienės žodis, jos samprotavimai čia viešinčiųjų
būdavo dėmesingai išklausomi, ji buvo lygiavertė diskusijų dalyvė.
Sušvitus Aušrai, netruko suskambėti platų atgarsį
lietuvių tautinės inteligentijos tarpe palikęs Varpas. Ypač L.
Didžiulienei į širdį įstrigo pirmame Varpo numeryje programinio
straipsnio žodžiai: meskime grūdą po grūdo ant tautiškos dirvos,
o nors negreit ir palengva išaugs gražūs, sveiki javai, nes dirva
yra išsigulėjusi ir seniai jau sėklos laukia
Išmokinti lietuvius
lietuviškai mislyti, sujudinti ir sutraukti juos į darbą, papratinti
kaip pridera lietuviams elgties, išaiškinti kelius, kuriais eidami
garsiai galėtų pasakyti: Lietuviais esame! Šie žodžiai L. Didžiulienei
tapo lyg priesaku, rūpėjo kuo nors prisidėti prie tautinio atgimimo.
Ji dalyvavo slaptuose varpininkų susirinkimuose. Giliai į širdį
įstrigo V. Kudirkos raginimas remti Varpą dailiosios literatūros
kūriniais: Kuo labiau platinsis literatūra, tuo labiau tauta reikš
savo gyvybę
Suradusi tarp gausybės darbų minutėlę kitą laisvo
laiko, L. Didžiulienė sėsdavo rašyti. Užgimusi kaip rašytoja, ji
siųsdavo savo prozos kūrinėlius bei publicistikos straipsnius į
Varpą ir Ūkininką, pasirašinėdama Žmonos slapyvardžiu. Savo
kūryboje bei publicistikoje autorė aiškiai akcentavo lietuvybės
idėją, sielvartavo dėl nutautėjimo ir pasisakė prieš carinės valdžios
vykdomą politiką pavergtųjų tautų atžvilgiu. Rašytojos kūrinių veikėjai
paprasti kaimo žmonės arba iš lietuviško sodžiaus kilę inteligentai,
tai, kas anuomet jaudino ją, šiandien aktualu ir mums. Paminastis
kiekvieno žmogaus gyventi ne tik pačiam dėl savęs, bet ir dėl savųjų,
tai yra dėl savo tautos. Nenaudėlis panašus tai erkei, kurioji minta
ir auga krauju tūlų gyvulių. Ir galima sakyti drąsiai, toks žmogus
nedaug už erkę vertesnis, šie L. Didžiulienės apysakos Ne pagal
Jurgį kepurė pagrindinio veikėjo Liudviko Vazgirdo žodžiai yra
ir pačios rašytojos gyvenimo bei kūrybos asmeninė nuostata. Kaip
V. Kudirka neatsiejamas nuo lietuvių tautos, taip ir L. Didžiulienės
veikla neatsiejama nuo jos. Rašytojos veikla, jos raštai visų pirma
turi būti vertinami tautos to paties brangiausio, aukščiausio
jos idealo šviesoje, nes rašytojui svarbiausias ir pagrindinis kiekvieno
žmogaus vertės matas tai, ką jis gero yra nuveikęs tėvynei, savo
tautiečiams. Irtis ir veržtis pirmyn prie šviesos, prie laisvės
tai ir yra svarbiausia gyvenimo užduotė. Nuo kiekvieno individo
pastangų siekti aukštesnės kultūros, saugoti dvasines vertybes priklausys
tolimesnis Lietuvos likimas. Tautystės pamatų užlaikymas tai
ne tik sąžiningas kasdienybės triūsas, bet ir gimtosios kalbos,
papročių, istorinės atminties išsaugojimas. Tokie tautiniai siekiai,
sekant rašytojos mintimi, yra kiekvieno individo būties prasmė.
Nevalia tuščiai praleisti savo gyvenimo, nes gyvenimas ne vien
mūsų savastis, bet ir visuomenės, kurią privalome sergėt ir dorai
jį suvartot. Gyvenimas tai paskola, iš kurios turime ataduot sąskaitą.
L. Didžiulienė, kaip ir daugelis ano meto lietuvių
tautiškumo žadintojų, tikėjo, jog siekiant laisvės prarastų žmogaus
teisių atgavimo kultūrai tenka pagrindinis vaidmuo. Rašytoja šią
mintį formulavo taip: Jei tik lietuviai bus kiek apšvietesni, pažins
kuomi esą, tada galės susilyginti su kitais, ir svetimi jų nebeįveiks,
nebepergalės ir negalės laikyti už vergus arba, kaip sakoma, už
melžiamas karves.
L. Didžiulienės kūriniuose keltos idėjos buvo
bundančios lietuvių tautos sąmonės balsas, raginantis save aukoti
tautai, žadinantis dar miegančius, raginantis keltis, siekti bendro
tikslo. Matai gi koks mūsų kraštas vargingas, tamsus, ė kam noras
mums padėti? Kam noras mūsų žmoneliams šviesą parodyt? Negi atėjuonims
rūpi mūsų gerovė? Vienintelis jų troškimas, vienutinis jų noras
sau kišenes prisikimšt, tokiais apysakos Svetimi giminės veikėjo
Jurgio Valio žodžiais rašytoja kreipėsi į lietuvius, kurie turėtų
dirbt saviesiems, jiems gelbėt ir padėt atsikelt iš to purvo, girtuoklystės
ir tinginio. Kam kitam, jeigu ne jiems, iš liaudies kilusiems
mūsų tautos šviesuliams, turėtų rūpėti pavergtos tautos likimas,
matant pavergėjus mūsų kailius beplėšiančius ir mūsų kraštą betamsinančius.
L. Didžiulienė tikėjo, jog tautą į priekį gali
vesti tik pasišventėliai, tautinio idealizmo pakylėti žmonės, todėl
teigiamų personažų idealizavimas visiškai suprantamas. L. Didžiulienė
per teigiamus savo kūrinių herojus reiškė ir savo pačios siekius,
tautiniu idealizmu paremtą pasaulėžiūrą ir gyvenimo nuostatą. Ji,
laikydama kovą už teisybę ir liuosybę švenčiausia pareiga, aukštindama
pasirinkusius šį kelią, vadindavo juos mūsų apaštalais: žvaigždėmis,
mums kelią rodančiomis, nevengė poetizacijos, tam tikro pakilumo.
Turi mūru eiti minios ranka rankon, vieni kitiems padėdami, vieni
kitus šelpdami. Atmink tamsta, kad apaštalai turi daug nukentėti,
o tarpais ir aukomis tapti. Be aukų ir pasišventimo nieko didesnio
negalima pasiekti, šie apysakos Atgajėlė herojaus J. Strazdo
žodžiai yra ir rašytojos ideologijos postulatai, kuriuos ji grindžia
pasišventėliška veikla ir meile carinės priespaudos luošinamiems
lietuviams.
L. Didžiulienė jautė pareigą ne tik tautiškai,
bet ir doroviškai žadinti tautiečius. Ji savo kūriniuose skleidė
humanizmo idealus, keldama visa tai, kas kilnu ir paprasta, gerbdama
žmogų ir jo jausmus, jo vertingumo ieškodama darbuose. Rašytoja
neapkentė tuščio pasipūtimo, išorinio blizgesio, paprastų žmonių
niekinimo
Nelengvas gyvenimas Didžiulių šeimai anuomet buvo
Griežionėlėse. Vaikai augo, reikėjo galvoti apie jų ateitį. Pajamos
iš palivarko buvo nedidelės, o vaikams išmokslinti reikėjo nemenkų
lėšų. Tam M. Čepo ir J. Jablonskio patarta, gavusi oficialų raštišką
vyro sutikimą, apskrities ispravniko pasirašytą politinio patikimumo
liudijimą (davus nemenką kyšį) ir pluoštą tam reikalui skirtų dokumentų,
L. Didžiulienė su aštuoniais savo vaikais išvyko į Mintaują (dabar
Jelgava), kur prasidėjo naujas jos gyvenimo etapas.
Pravartu pažymėti tai, jog XIX a. pabaigoje Mintauja
buvo lietuvių jaunimo telkimosi vieta. Čia veikusioje gimnazijoje
apie pusė moksleivių buvo atvykę iš Lietuvos. Čia carinė valdžia
taip žiauriai neslopino lietuvių kultūrinės veiklos kaip Lietuvoje.
Gimnazijos vadovybė tolerantiškiau nei kituose carinės imperijos
pakraščiuose esančiose gimnazijose žiūrėjo į neturtingus gimnazistus,
nedraudė po pamokų moksleiviams kalbėti gimtąja kalba.
Lietuvių moksleivių veiklą Mintaujoje labai pagyvino
čia nuo 1889 metų graikų ir lotynų kalbas dėstęs J. Jablonskis.
Tačiau jis valdžios buvo iškeltas į Revelį (dabar Talinas), o jo
vietą Mintaujos gimnazijoje turėjo užimti L. Didžiulienė.
Atvykusi į Mintaują L. Didžiulienė iš karto išsinuomojo
patogų, erdvų butą ir įkūrė jame moksleivių bendrabutį pensioną,
kuriame jo gyventojai už tam tikrą mokestį gaudavo kambarį ir išlaikymą.
Pirmaisiais L. Didžiulienės bendrabučio kvartierantais, be jos vaikų,
buvo vyresniųjų klasių gimnazistai J. Glemža, Vl. Požela, A. Rymas,
A. Smetona, J. Šlapelis. Vėliau jos globotiniais tapo K. Jasiukaitis,
V. Mickevičius-Kapsukas, J. Šepetys, J. Vaičkus, J. Vienožinskis
ir kiti gimnazistai. Nemaža jų, Lietuvai atkūrus nepriklausomybę,
tapo žinomais politikos, visuomenės ir kultūros veikėjais. O V.
Mickevičius-Kapsukas, vedęs Didžiulių dukrą Vandą, tapo Didžiulių
žentu. Tad bendrabučio šeimininkė žiūrėjo tvarkos, tikrindavo, kaip
moksleiviai ruošia pamokas, mokė gražaus elgesio. Tokios tad buvo
oficialios pensiono šeimininkės pareigos. Nuo pirmųjų bendrabučio
gyvavimo dienų L. Didžiulienė tapo ir lietuviškos veiklos organizatore.
Ji su savo gyventojais rengdavo lietuviškus vakarus, rašydavo jiems
nedidelės apimties scenos veikalėlius, parūpindavo draudžiamų lietuviškų
knygų, mokydavo lietuviškų dainų. Ji suorganizavo literatūrinę kuopelę,
kurioje vykdavo literatūrinės diskusijos, būdavo analizuojami ir
vertinami lietuvių rašytojų kūriniai. Ji skatino moksleivius rašyti
į varpininkų leidžiamą spaudą. Tam darbui L. Didžiulienė negailėjo
savo jėgų, nes ši veikla džiugino ją. Malonus ir nenuobodus darbas
vaikų auginimas ir auklėjimas, tai nors pavargstu, džiaugsmas, kad
vaikai irias pirmyn, teikia pajėgų ir sveikatos. Vaikus, pavestus
mano globai, visus mylėjau ir rūpinausi jais, kaip savaisiais, ragindavau
ne žodžius kalt, bet žadindama jų mintį, lavindama jų protą ir sąmonę,
judindama gerus jų jausmus. Tad visa ši L. Didžiulienės veikla
turėjo aiškų tikslą ugdyti sąmoningus ir apsisprendusius lietuvius.
L. Didžiulienės bendrabutyje-pensione gyvenę lietuviai
moksleiviai gaudavo ir artimo meilės pamokas. Kas iš lietuvių gimnazistų
su įvairiomis bėdomis kreipdavosi į L. Didžiulienę, visados gaudavo
paramą. Apie tai L. Didžiulienė rašė: Kas buvo mūsų nepriglaustas,
kas nepavaišintas, kas nesuramintas, kas nesušelptas? Ar tai pakeleivingas,
ar likimo bei kalėjimo persekiojamas, o kokioje bėdoje pavarytas
iš gimnazijos, netesėjęs mokesčio sumokėti, likęs be buto, likęs
be batų ir kąsnio duonos, kiekvienas pas mus rasdavo pašalpos
ir prieglaudos.
Rūpintis ir padėti L. Didžiulienė buvo pasiruošusi
bet kam ir bet kokia kaina. Dar 1896 m. rudenį iš Mintaujos gimnazijos
buvo pašalinta daugiau kaip trisdešimt lietuvių gimnazistų už tai,
kad viešai atsisakė rusiškai kalbėti maldą. L. Didžiulienė aktyviai
prisidėjo prie jaunimo kovos dėl lietuvybės ir tikėjimo, rašydama
protesto ir pagalbos laiškus carinės Rusijos švietimo ministrui
ir net pačiam popiežiui Leonui XIII, įrodinėdama ir aiškindama,
jog turi būti leista mums garbinti Viešpatį Dievą kalvoje mūsų
lietuviškoje. Deja, carinė valdžia buvo neperkalbama pašalintiesiems
gimnazistams užsivėrė Mintaujos gimnazijos durys. Tada L. Didžiulienė
kreipėsi į Amerikon išvykusį J. Šliūpą, pastarojo prašydama materialiai
paremti valdžios represuotus gimnazistus. Daktaro J. Šliūpo atsiųstieji
500 rublių anuomet buvo rimta parama L. Didžiulienės bendrabutyje
gyvenusiems A. Smetonai, J. Šlapeliui ir kitiems iš Mintaujos gimnazijos
pašalintiems moksleiviams. Gavę lėšų jie išvyko į kitus miestus,
kur sėkmingai galėjo tęsti nebaigtą mokslą.
Gyvendama Mintaujoje, kaip ir Griežionėlėse, L.
Didžiulienė neapleido ir literatūrinio darbo. Ji rašydavo kartkartėmis,
neturėdama laiko kūriniams taisyti. Rašytojai atrodė, kad gyvenimas
laikui bėgant palengvės, o ir rūpesčių bus daug mažiau, nes vaikai
suaugo, juos mažiau reikės remti. Tačiau greitai visos jos viltys
žlugo. L. Didžiulienė nė nepagalvojo, kad ateityje jos laukia daug
sunkesni gyvenimo išbandymai.
Įžengus į XX amžių vis labiau aktyvėjo pavergtų
tautų kova dėl tautinių ir politinių teisių. Tad ir didžioji dalis
L. Didžiulienės globotinių ir jos pačios vaikai su pakilimu gyveno
tautinio išsivadavimo nuotaikomis. Plūstelėjus 1905 metų revoliucijos
įvykių bangai, sustiprėjo ir persekiojimai, moksleivių bendrabutyje
dažnai buvo daromos kratos. Pati L. Didžiulienė visa širdimi pritarė
išsivaduojamajam judėjimui, rėmė politinius kalinius, slėpė anticarinę
literatūrą, savo bute priglausdavo carinės valdžios persekiojamus
žmones.
Prasidėjusios represijos skaudžiai palietė ir
Didžiulių šeimą. Už dalyvavimą revoliucinėje veikloje 1906 metais
buvo suimtas ir įkalintas S. Didžiulis su sūnumis Antanu ir Algirdu.
Suimtųjų laukė teismas ir sunki bausmė. Nors ir prislėgta širdgėlos,
L. Didžiulienė kiek galėdama stengėsi padėti artimiesiems. Lankėsi
pas teisėjus ir tardytojus, ieškojo advokatų, rašė prašymus, net
važiavo į Peterburgą. Bet veltui nuėjo jos vargas ir pastangos.
Įkalčiai buvo rimti, nuosprendžiai žiaurūs. Tėvas ir sūnus Antanas
ištremti į Sibirą iki gyvos galvos, sūnus Algirdas penkeriems metams
išsiųstas į tremtį į Turuchaną, netoli Krasnojarsko.
1907 metais L. Didžiulienė, grįžusi į be šeimininkų
likusius namus, rado juos nusiaubtus, ūkį išdraskytą. Prasidėjo
sunki kasdienybė. Ji rūpinosi, kiek buvo įmanoma, ištremtais artimaisiais,
gimtuosius namus palikusiomis dukromis, siuntė jiems siuntinius,
kiek išgalėdama rėmė pinigais. Motinos neapleido nerimas dėl kitų
vaikų. Sūnui Antanui, pabėgusiam iš Sibiro tremties ir pradėjusiam
studijuoti mediciną Krokuvos universitete, ji negalėjo niekuo padėti.
Dukra Vanda, ištekėjusi už V. Mickevičiaus-Kapsuko, išgyveno visas
pabėgusio katorgininko žmonos odisėjas: pateko į kalėjimą, keletą
metų gyveno Peterburge svetimu pasu. Prie visų pastarosios dukros
nelaimių prisidėjo dar viena: susirgo džiova jos dukrelė Vandytė.
Nors motina ją ir išvežė į Jaltos džiovininkų sanatoriją, mergaitė
mirė. Vanda liko gyventi Jaltoje, o jos vyras V. Mickevičius-Kapsukas,
suardęs žmonos gyvenimą, paliko ją likimo valiai.
Slegiama rūpesčių L. Didžiulienė rankų nenuleido.
To meto iš Griežionėlių rašyti laiškai buvo giedrios nuotaikos,
be nusiskundimų ir dejonių. Ji rado savyje jėgų ir literatūriniam
darbui bei kultūrinei veiklai. Rašytoja tapo 1907 metais įsikūrusios
Lietuvių mokslo draugijos aktyvia nare. Šioje draugijoje aktyviai
reiškėsi tokie lietuvių tautos šviesuoliai: J. Ambrozaitis, J. Basanavičius,
M. Davainis-Silvestraitis, J. Dielninkaitis, A. Domaševičius, J.
Jablonskis, A. Janulaitis, J. Kairiūkštis, P. Kriaučiūnas, M. Kuprevičius,
G. Landsbergis-Žemkalnis, V. Palukaitis, G. Petkevičaitė-Bitė, A.
Sketeris, M. Slančiauskas, J. Spudulis, broliai A., J. ir P. Vileišiai,
J. Žymantienė-Žemaitė ir daugelis kitų lietuvių inteligentų. L.
Didžiulienė dalyvaudavo šios draugijos suvažiavimuose. Ji siuntinėjo
J. Basanavičiui savo surinktas liaudies dainas, iš žmonių išgirstus
ir užrašytus prisiminimus apie kun. A. Strazdą, liaudies atmintyje
išlikusias jo giesmes. Apie L. Didžiulienės intensyvų tautosakos
rinkimo darbą liudija Lietuvių mokslo draugijos iš jos gauti rinkiniai,
kurie dabar yra saugomi Lietuvių kalbos ir literatūros instituto
bibliotekos rankraštyne, taip pat jai rašyti J. Basanavičiaus laiškai.
Štai kad ir šie jo rašyti padėkos ir paskatinimo žodžiai: Labai
ačiū už išreikštąją L. Tautai simpatiją ir pasižadėjimą dirbti
folkloro dirvonuose, kuriuos Tamsta, rodos, gerai pažįsti. Rinkimas
dainų, pasakų ir kitų yra ne taip sunkus darbas. Iš tamstos atsiųstos
medegos matome, gali tapti mylimu, brangiu užsiėmimu, labai naudingu
mūsų atsirandančiam mokslui. Tą, ką Tamsta jau turi surinkusi, mums
labai tiks vislab, kur galima, progai atsitikus, L. Tautoje ar
kur kitur, sunaudosime, kad tik panašios folkloro medegos kuo daugiau
būtų renkama ir surinkta.
L. Didžiulienė kiek begalėdama pildė savo pažadą.
To meto lietuvių periodiniuose leidiniuose rašytojos kūrinių buvo
paskelbta nedaug, tačiau tai dar nereiškia, kad ji nekūrė
Ji rašė
ir tuo laikotarpiu buvo sukaupusi nemaža rankraščių. Rašytoja tikėjosi
vėlesniais metais juos atspausdinti. Apie tai byloja A. Didžiulytės
atsiminimai. Visus savo užbaigtus ir neužbaigtus rankraščius: apysakas,
vaizdelius, pjeses ir kt., rašytus ir kruopščiai surinktus per daugelį
metų, sudėjo į užrakinamą pintinę, gražiai suvyniojusi į popierių,
suraišiojusi į keletą nemažų pundelių.
Kilus Pirmajam pasauliniam karui, artėjant fronto
bangai link Lietuvos, kviečiama dukros Vandos, L. Didžiulienė ryžosi
neilgam nuvykti į Jaltą dukros aplankyti. 1915 m. pavasarį, susikrovusi
reikalingiausius daiktus, į atskirą pintinę kaip didžiausią brangenybę
susidėjusi parašytus ir neskelbtus rankraščius, lydima dukros Aldonos,
rašytoja išvyko į tolimą kelionę. Kelionės pabaigoje didžiausias
L. Didžiulienės gyvenimo turtas rankraščiai buvo pavogti. Vyko
karas, carinės Rusijos geležinkeliuose siautėjo plėšikų ir vagių
gaujos. Nedorėliams, matyt, pasirodė, kad žilstelėjusi, ori, tvarkingai
apsirengusi ponia, ypač sauganti vieną savo pintinių, turbūt veža
pasakiškus lobius. Tačiau ilgapirščių laukė nusivylimas krūva
nesuprantama kalba rašytų rankraščių. O L. Didžiulienei tai buvo
be galo skaudus smūgis. Atvažiavusi pas dukrą į Jaltą ji taip sielojosi,
kad net susirgo ir patale pragulėjo du mėnesius.
Išgulėjo apie du mėnesius. Ir dar ilgai po to,
daugeliui metų prabėgus, prisiminusi negalėjo nurimti. Nei man
tų mano drabužių, nei atmintinių žiedų ir visų daiktų negaila taip
Betgi mano rankraščiai! Mano rankraščiai! Jų niekas nebesugrąžins,
o taip svajojau čia juos išdailinti, išbaigti, su jumis pasiskaityti
Mano kelerių metų darbas! prisiminusi motinos susikrimtimą rašė
V. Didžiulytė.
Apsilankymas Jaltoje vietoj žadėtų kelių mėnesių
L. Didžiulienei užtruko devynerius metus. Karo atgarsiai netruko
pasiekti Krymą. Jaltoje nuolatos gausėjo be pastogės likusių karo
pabėgėlių, beglobių vaikų. Kiek atsigavusi po ligos L. Didžiulienė
su jai būdinga energija ir nuoširdumu stengėsi padėti nelaimėje
atsidūrusiesiems. Nors būdama šešiasdešimties metų, ji, nepaisydama
metų naštos, rengė viešus vakarėlius, loterijas, eglutes, šelpė,
guodė, slaugė
Jaltoje ji gavo skaudžią žinią apie sūnaus Algirdo
mirtį Rumunijos fronte. Tad L. Didžiulienei nusiraminimo teko ieškoti
prasmingoje veikloje. Slaugė sužeistuosius karo ligoninėje, motiniškos
globos išsiilgę kareivėliai L. Didžiulienę vadino motina. Galbūt
tokiomis mintimis ji pagalvodavo, kad ir prie jos sūnaus paskutinę
jo gyvenimo valandą budėjo kokia nors motina.
Daug jėgų, širdies šilumos L. Didžiulienė atidavė
kuriant lietuvių džiovininkų sanatoriją, o įkūrus ją, tapo šios
sanatorijos ūkvede. Lankė čia besigydžiusius amnestuotus tremtinius.
Rašė straipsnius, apsakymus, leido laikraštį. Dalyvavo rinkliavose
ir aukose šelpiant karo pabėgėlius ir nuo karo nukentėjusiuosius.
Susibičiuliavusi su vietos totoriais, domėjosi jų papročiais, buitimi,
parašė pjesę apie beteisę totorių moterų padėtį, kuri buvo suvaidinta
vietiniame teatre.
Po 1917 metų spalio revoliucijos Kryme dar negreit
įsitvirtino sovietų valdžia. Jalta ir kiti Juodosios jūros pakrantės
miestai ėjo iš rankų į rankas. Vokiečius keitė anglai, pastaruosius
baltagvardiečiai, kol pagaliau Juodosios jūros pakrantę užgrobė
bolševikai. Vyko dažnos kovos, susirėmimai, teroras
Trūko maisto
produktų, prasidėjo badas, epidemijos, suirutė. Savo laiške dukrai
Aldonai L. Didžiulienė anuomet rašė: Valdininkai lėbauja kaip tik
ištvirkimas gali ir išmano, o kiti miršta badu ir cholera. Nešvarumas,
netvarka baisiausia, ant to niekas nežiūri. Plėšimai, grobimai baisūs,
o Justicija iš čia išvyta, darbininkų (juodadarbių) padėjimas
labai sunkus, mokytojų algos neduoda daugiau kaip ¼ svaro duonos
nusipirkti. Valdininkų daug ir kiekvienas laiko save karaliumi,
tai tau brolybė, lygybė. Liūdna. Tiek žmonių kentėjo ir žuvo kovoje
už lygybę ir brolybę, ir viskas pražuvo veltui.
Atsivėrus kalėjimų durims politiniams kaliniams
ir tremtiniams, į Jaltą pas žmoną ir dukrą atvažiavo visiškai paliegęs
S. Didžiulis. Žmona atsidėjusi jį slaugė. Jaltoje L. Didžiulienę
aplankė J. Tumo-Vaižganto laiškai, raginę rašyti atsiminimus, gyventi
atkuriamais savo vaikystės ir jaunystės dienų vaizdais. Tėvynės
ilgesys Didžiulius slėgė vis labiau, o gauti leidimą grįžti į tėvynę
niekaip nepavyko. Pagaliau po ilgo laukimo ir nevilties dienų pavyko
gauti leidimą išvykti iš sovietų Rusijos, ir 1924 m. rugpjūčio mėnesį
L. ir S. Didžiuliai grįžo į tėvynę.
Grįžusi į tėvynę ir apsigyvenusi pas sūnų Antaną
Panevėžyje, L. Didžiulienė greitai pasijuto svetima ir nereikalinga
lietuvių visuomenei. Niekas, išskyrus jos artimuosius, nerodė jai
pagarbos ir dėmesio kaip buvusiai varpininkei, pirmajai lietuvių
beletristei, švietėjai, tautos dvasios žadintojai. Niekas neužeidavo
pasveikinti, aplankyti. L. Didžiulienės Lietuvoje nebeatsiminė
net jos mylimieji ir ne kartą iš keblių situacijų gelbėti Mintaujos
laikų globotiniai. Idealistų laikai baigėsi. Vyko šiltų vietų
prie valdžios lovio dalybos. Ne be širdgėlos L. Didžiulienė paskutinėje
savo kalboje artimai bičiulei ir bendražygei G. Petkevičaitei-Bitei
pagerbti sakė: ar tikėjais, ar svajojai, kad mes vietoj prevoschoditelstvų
ir presveščenstvų turėsime savo ekscelencijas ir eminencijas?..
Sulaukusi senatvės skubėdama L. Didžiulienė rašė
atsiminimus iš savo pragyvento turiningo gyvenimo. Persišaldžiusi
per G. Petkevičaitės-Bitės jubiliejų, L. Didžiulienė susirgo plaučių
uždegimu ir iš ligos patalo nebepakilo. Prieš mirtį rašytuose savo
laiškuose J. Tumui-Vaižgantui ji, jau sunkiai nulaikydama plunksną,
išvedžiojo popieriaus lape tokius žodžius: Mirštu su Dievu
, Dieve,
laimink Jums visus! L. Didžiulienė mirė 1925 m. spalio 25 dieną,
eidama 70-uosius metus, ir buvo palaidota netoli Griežionėlių esančiame
Padvarininkų kalnelyje senkapiuose. L. Didžiulienę laidojęs J.
Tumas-Vaižgantas prie ką tik supilto rašytojos kapo susirinkusiesiems
pasakė jaudinančią kalbą. Tuojau po laidotuvių, dienraštyje Lietuva
J. Tumas-Vaižgantas rašė: šių metų spalio 25 dieną mirė, priėmus
Šv. Sakramentus ir mano bei Indrioniškio klebono J. Kazakevičiaus
X.27 palaidota ten pat aukštuose senkapiuose, iš kur reginys per
20 kilometrų aplink. Vieta poetingiausia Lietuvoje, kaip tik atitinkama
didžiai Lietuvos mylėtojai ir jos darbininkei.
Po poros metų, tose pačiose kapinaitėse buvo palaidotas
ir S. Didžiulis. Čia atgulė ir ištikimiausias Didžiulių talkininkas
knygnešys J. Šiaučiūnas. Kaimo kapinėse daugėjo kapų, ne visi čia
palaidoti buvo tikintieji, gal todėl šias kapines kažkas pavadino
laisvamanių kapinėmis, o tai tiko sovietmečio ideologams, kuriems
rūpėjo ir L. Didžiulienę paversti ateiste
L. Didžiulienės amžinoje poilsio vietoje, ant
paminklo postamento yra iškalti pačios rašytojos parašyti žodžiai.
Gal nedaug kas susimąstė, jog tik krikščioniška moralė galėjo padiktuoti
žodžius, kurie buvo jos prasmingo gyvenimo devizu: Džiaugiuosi,
kuomet galiu nors vienam žmogui ašaras nušluostyt! Tai nedaug, tai
kaip lašas mariose
Bet jeigu kiekvienas nušluostytų ašaras nors
vienam varguoliui, tai jam būtų lengviau gyventi
Kaip ir dauguma XIX a. pabaigos XX a. pradžios
lietuvių tautinio judėjimo dalyvių, L. Didžiulienė-Žmona jautė pareigą
savo dvasios ir proto galias skirti tėvynei Lietuvai, savo kūryba
ir visuomenine veikla prisidėti prie tautystės pamatų užlaikymo.
Tad šiandien kiekvienas lietuvis turėtų sekti jos pėdomis ir stengtis
ateities kartoms nuo svetimų audrų išsaugoti sveikus lietuvių tautos
pamatus.
© 2011 XXI amžius
|