Skaitykla
Prof. V. Landsbergis apie M. K. Čiurlionį
Benjaminas ŽULYS
|
Prof. Vytautas Landsbergis pristato
knygas apie M. K. Čiurlionį
Kazimiero DOBKEVIČIAUS nuotrauka
|
Neseniai sukako šimtas metų, kai Lenkijoje, Pustelniko
sanatorijoje mirė žymus lietuvių dailininkas, kompozitorius, poetas,
publicistas Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Pažymint tą datą
Lietuvoje, o ypač Kaune, kur veikia kūrėjo vardu pavadintas muziejus,
buvo organizuojami susitikimai, popietės ir kitokie renginiai.
Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje visuomenei
buvo pristatytos M. K. Čiurlionio tyrinėtojo prof. Vytauto Landsbergio
dvi knygos: Čiurlionio laiškai Sofijai ir Mažoji Čiurlioniana:
kūrėjo išvykimo šimtmečiui. Tai bene viena reikšmingiausių dovanų
kūrėjo atminimui. Knygų pristatyme dalyvavo ir autorius. Jis savo
pasisakyme daugiau dėmesio skyrė knygai M. K. Čiurlionio laiškai
Sofijai, kalbėjo apie kūrėjo asmenybę, jo erudiciją bei vietą Lietuvos
kultūroje. Dar 1973 metais V. Landsbergis parašė knygą apie M. K. Čiurlionį,
bet ir toliau rinko medžiagą apie kūrėją, peržiūrėjo savo gausų
archyvą, rinko duomenis apie menininką. Taip atsirado ši dabar jau
žymiai platesnės apimties knyga. Laiškuose atsiskleidžia jausmai
žmonai, taip pat, kas ypač svarbu ir reikšminga, tos visuomenės,
kuri supo Čiurlionius, bruožai, aplinka, plati tos visuomenės panorama.
M. K. Čiurlioniui rūpėjo ne vien asmeniniai išgyvenimai, svajos,
bet ir tai, kas apskritai vyksta Vilniuje, Varšuvoje, kitose Lietuvos
bei užsienio vietovėse. Paprastai vienokia ar kitokia proga apie
M. K. Čiurlionį kalbama kaip apie dailininką, kompozitorių, o jis
buvo ir rašytinio žodžio meistras. Daug jo rankraščių pražuvo, tačiau
ir iš to, kas išliko, galima susidaryti vaizdą apie įvairiapusį
kūrėjo talentą. Laiškuose pasakojama apie menininko bendravimą
su žymiais ir mažiau žinomais to meto žmonėmis, ką laiškų autoriui
reiškia bendravimas su jais. Pavyzdžiui, jam imponavo lietuvis simpatiškas
senis garsus mecenatas, Rusijoje projektavęs tiltus, tunelius,
prieškario Lietuvos ministras Petras Vileišis. Jis iš Rusijos parsivežė
apie pusę milijono aukso rublių, iš kurių beliko vos dešimtadalis,
nes kitus pinigus išleido Lietuvos švietėjiškai, kultūrinei ir leidybos
veiklai. M. K. Čiurlionis atkakliai teigė, kad Lietuvai reikia duoti
apsčiai kultūros. Jis sakė, kad visą savo kūrybą jis skiria Lietuvai,
o didžiausia jo svajonė buvo įkurti Vilniuje Lietuvos tautų namus,
kuriuose būtų koncertų salė, muziejus, kultūros, švietėjiškos įstaigos,
kuriose lietuviai dvasiškai augtų, tobulėtų. Taip pat su viltimi
tvirtino, kad į Lietuvą ateis didžioji muzika, dailė, kultūra. Pats
M. K. Čiurlionis dalyvavo Pirmojoje lietuvių dailės parodoje Vilniuje,
vadovavo Varšuvos lietuvių savišalpos draugijos chorui, vadovavo
Vilniaus kanklių draugijos chorui, organizavo Antrąją lietuvių
dailės parodą, jo iniciatyva buvo įkurta Lietuvių dailės draugijos
Muzikos sekcija, paskelbtas pirmasis lietuvių kompozitorių kūrybos
konkursas ir kt. Būdamas užsienyje savo laiškuose Mikalojus rašė,
kad ilgisi Lietuvos, Druskininkų. Kai kuriuose laiškuose jis užsimena
apie vienatvę. Laiškuose kūrėjas atvirai išsako meilę Sofijai. Savo
broliui Povilui į Ameriką jis nusiuntė Sofijos nuotrauką ir parašė,
kad Zozė yra toji, apie kurią svajojęs, tai tikras meilės harmonijos
pajautimas.
Mikalojus nevengia ir su buitimi, socialine būsena
susietų minčių. Jis gyvena skurdžiai, ilgą laiką neturėjo pianino,
pragyveno iš vienos kitos privačios pamokos. Vėliau Sofija sužinojo,
kad jis mito tik bulkute su arbata. Tiesa, jį dažnai pietums pasikviesdavo
geroji dantistė panelė Gimbutaitė. Mikalojus rašo atvirai, nevengdamas
intymesnių ar humoristinių posakių.
Prof. V. Landsbergio knygoje Mažoji Čiurlioniana:
kūrėjo išvykimo šimtmečiui vyrauja rašiniai apie menininką. Tai
paties profesoriaus publikacijos, archyvinė medžiaga ir kt. Trumpoje
anotacijoje rašoma: Ši knyga įvairiu laiku spausdinti ir nepatekę
į sovietmečio spaudą analitiniai, poleminiai, informatyviniai interviu,
perpinti apmąstymais ir plačiomis įžvalgomis į didžiojo menininko
kūrybos pasaulį, praturtinantys ir papildantys Mikalojaus Konstantino
Čiurlionio portretą.
Knygoje ne viena dešimtis rašinių: Apie simfoniją
Miške Berlyno klausytojams, siųsta Leonui Stepanauskui į Vokietiją
koncertui Berlyno filharmonijoje, Suomių semiotika apie Mikalojų
Konstantiną Čiurlionį, Menų suartėjimas Čiurlionio kūryboje ir
kt.
Prof. V. Landsbergis dabar prisimena, kaip sovietmečiu
po eilinio rašinio apie M. K. Čiurlionį uolūs sovietiniai partiniai
klerkai jam ėmė priekaištauti, kad esą nėra už ką Čiurlionį labai
girti, nes jis kūręs tuo metu, kai Rusijoje vyko revoliucinis judėjimas,
o menininko kūryboje tai neatsispindi. Ir apskritai kažkodėl Čiurlionio
kūryboje nėra revoliucinių motyvų, darbo žmonių išsivadavimo iš
carinės priespaudos temų. Bet V. Landsbergis nepaisė vadinamosios
kritikos ir toliau populiarino didžio menininko kūrybą.
Prof. V. Landsbergis net ir būdamas labai užsiėmęs
žada išleisti dar vieną knygą apie didį menininką M. K. Čiurlionio
straipsniai.
Kaunas
© 2011 XXI amžius
|