Etnografija
Praeities žingsniai šiandien
Kultūrologinis esė
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
|
|
Tautodailininkų mugėje
primenamas puodžių amatas
Vido VENSLOVAIČIO nuotraukos
|
Kalbėti apie kultūrą tai mąstyti apie žmogų
ir apie tautos ateitį, tai suvokti pasaulį savyje ir save pasaulyje.
Tai absoliutu, nes tikresnio dorovės mato negu kultūra nebuvo ir
nėra. Mūsų tautos kultūros šaknys ne kartą buvo itin pažeidžiamos,
o šakos apkapojamos, bet kultūros medis tebėra gyvas ir gyvybingas,
nes yra kas jį puoselėja ir saugo. Tai, deja, nevienareikšmiška.
Mes išėjome iš savo gimtojo kaimo ar miestelio, kuriame tėvų kraičio
skrynia buvo pilnut pilnutėlė, ir išsinešėme nemažą dalį to turto.
Juk negalima pamiršti tai, ką įgijome su motinos pienu ir istorine
senolių atmintimi. O kas tie mūsų senoliai? Tai sukilėliai ir knygnešiai,
kovų savanoriai ir pokario partizanai, nešę laisvės deglą, kovoję
dėl tėvynės ateities, padėję savo galvas ant nepriklausomybės aukuro.
Tik jų aukos išgelbėjo mūsų kraštą nuo visiškos pražūties. Jų atminimas
šventas.
Einu per kaimą, dairausi į sodybas, susitinku
su darbštuoliais, pasiklausau vieversio pavasarinio skambesio, paglostau
ištekinės liepos kamieną, parymau prie koplytėlės, susimąstau kryžkelėje.
Ir nejučiom mintimis sugrįžtu į vaikystės dienas. Jos buvo gaivios
ir pilnavertės. Neturėjome knygų, bet suvokėme jų vertę, neturėjome
kompiuterio, bet turėjome pilną rašalinę rašalo, metalinį plunksnakotį,
laikėme rankose ne automobilio vairą, o baltos kreidos gabalėlį.
Ir šiandien dar kartą lenkiamės mūsų buvusiems mokytojams patriotams
ir auklėtojams piliečiams.
Kaimo gyvensenos ypatumus sąlygojo bendruomeninis
gyvenimas, žemdirbių dvasia, gamtos ritmas, senolių išminčių paliktis,
tautosakos gyvastingumas, liaudies meno sklaida. Kaimo žmonių jausena
atsispindėjo religinėse šventėse, kasdieniniuose kaimynų pašnekesiuose,
vaikų auklėjime, senuosiuose papročiuose, liaudiškajame mąstyme,
šeimos kūrime. Žemdirbys gyveno natūralų (gamtišką) gyvenimą. Visų
pirma jam rūpėjo buitis, apie būtį mintyta šventadieniais, atlaiduose.
Reikia tik paskaityti M. Katkaus Balanos gadynę, I. Končiaus Žemaičio
šnekas, peržiūrėti fotografo, kraštotyrininko B. Buračo fotoalbumus,
kad suvoktume Lietuvos kraštų etninę įvairovę. Garsieji etnologai
A. Vyšniauskaitė ir V. Milius, mitologas N. Vėlius moksliškai įvertino
mūsų tėvų ir protėvių paliktį, atskleidė slaptingąją žmonių dvasinės
kūrybos raišką ir atgaivino kraičio skrynių turtų spalvas, kad ateinančios
kartos jų niekados nepamirštų ir neišduotų,
Šiandieniniai kaimo buities ir būties pokyčiai
didelio džiaugsmo kelti dar negali, nes vislab tvyro papročių pilkumas,
apeigų užmarštis, tarpusavio santykių seklumas. Priežasčių galbūt
nereikėtų ieškoti toli, nes jos slypi toje pačioje aplinkumoje,
kurioje sotinasi kūnas ir tarpsta dvasia. Tegul giliau apie tai
kalba sociologai ir psichologai, tegul jie apsilanko mokyklose,
pavieši šeimoje, pabendrauja su kunigais, kaimo šviesuomene. Ne
vien tiktai ekonominės negalios atveda žmones į alkoholizmo ar narkomanijos
liūną. Ne lengviau gyventa XIX amžiuje, kuris subrandino tautos
genijus, suvokusius laisvės idėjų svarbą, praregėjusios, kad gėris
ir grožis turi sugyventi gretimais.
Kaimo senoviškumas, išlikęs net iki pirmųjų pokario
metų, reiškėsi įvairiais pavidalais: ilgadienėmis vestuvėmis, talkomis,
pasidainavimais gegužinėse, šeimų vakarojimais prie žibalinės lempos.
Senolių ir tėvų mokėta pasakų ir padavimų, žmonių pravardės nieko
neįžeisdavo, o rudeninio kūlimo dienų laukta vos ne su ilgesiu.
Dar sukosi vėjo malūnų sparnai, dulko jaujos per linamynį, kasdien
dundėjo kalvių priekalas. Itin mylėta arklius, tikrus duondavius,
gražiai kaimynautasi. Per vasaros atlaidus į svečius sugužėdavo
visa giminė. Į vieną kitą gryčią žinių ir muzikos subėgdavo pasiklausyti
prie radijo aparato, ne visų ir dviratis turėta. Sukosi verpimo
ratelis, dūzgė ąžuolinės audimo staklelės. Gyventa paprastai ir
išmoningai. Sekmadieniais vis eita į pamaldas, skubiai dardėta į
turgus ir jomarkus. Tačiau ilgainiui dienos darėsi vis slogesnės.
Prasidėjo stribų tūžmas, masinės tremtys, kurios sukėlė didžiulį
partizaninį pasipriešinimą ir kovą dėl tautos laisvės. Pamažu nebūtin
išėjo senoji karta, palikusi dar neišgrobtas kraičio skrynias, gėlių
darželius, koplytėles, raštuotas drobules, langinių pjaustinius,
rankšluostines ir komodas, giesmes ir dainų dainynus, verpstes ir
verbas.
Dienos bėgo, metai keitėsi, atėjo romansų laikas,
užplūdo estradinių dainelių siausmas. Kaimas buvo įtrauktas į kolūkinį
gyvenimą, žmogus prarado savo žemę, gyvulį, padargą, pastatą. Pradėta
brukti rusiškos šventės ir jubiliejai, suklestėjo dirbtiniai ir
prievartiniai papročiai. Pasmerkta bažnyčios veikla, partokratinė
cenzūra ir budri saugumiečių akis slopino laisvą asmenybių mąstymą,
žalojo asmenybes, koneveikė praeitį, garbino būsimą ateitį, kurios
pasėti ar sėjami grūdai, deja, nesudygo ir nesuvešėjo. Imtos ardyti
dvarvietės, uždarinėti kulto pastatai, sunyko parkai ir jų šimtametės
alėjos. Visa tai tėra tiktai primintis, bet kultūros žaizdos negali
būti pamirštos.
Buvo žagrė, arklas, yra kombainas, buvo jautis,
arklys, yra traktorius, buvo vyža ir žibalinukė, dabar kompiuteris.
Laiko pokyčiai, sudarę lengvatas buityje, deja, sukėlė nemažą sumaištį
dvasioje, kuri apskurdo, apsivėlė globalizacijos dulkėmis. Kai paskaitau
senosios kartos žmonių atsiminimus, suima pavydas, regint, kaip
mokėta bendrauti (ne tiktai vergiškai dirbti), kaip mokėta padėti
ir atjausti. Visas šis kaimiškosios gyvensenos gėris subtiliausiomis
spalvomis sužibėjo tautosakoje, koplytėlėje ir Rūpintojėlyje. Buvo
išsaugota daina, todėl šiandien ji atskamba iš Dainų švenčių estradų.
Susiformavo amatų tradicijos, todėl jas dar išsaugojo Viekšniuose
ir Zervynose, Skriaudžiuose ir Marcinkonyse. Nors praeitis nesugrįžta,
bet atmintys išlieka, nes sėtuvė, pilna grūdų, vis perduodama iš
vienų rankų į kitas.
Kultūra natūralus dvasinis organizmas. Tai nelyg
tiltas tarp praeities ir ateities. Juk šitaip buvo visais laikais.
Ir šiandien dėmesys kultūrai dar nėra visiškai išnykęs. Tiktai neramina
kai kurios įsisenėjusios tendencijos: įvairios kultūros rūšys Lietuvos
kaime prieinamos labai nevienodai. Apytikslė statistika teigia,
kad teatrų spektakliai sukviečia 14 proc. lankytojų, klasikinės
muzikos mėgėjai tesudaro vos 13 proc., o estradiniai renginiai suvilioja
per 70 proc. žmonių. Tokia nelygiava nedžiugina. Vadinasi, kaimo
ir miestelio kultūros centras turėtų tapti jaukesne, įvairaus amžiaus
žmones viliojančia vieta. Dievaži, juk turėtų pabosti tūnojimas
prie televizijos ekrano. Ne paslaptis, jog televizija negali atstoti
visos kultūros. Kultūrininkas kūrybinga asmenybė, laiko pulsą
ir gyventojų poreikius jaučiantis žmogus. Jis gerai žino, kaip puoselėti
etninę kultūrą, kaip švęsti šventes, kaip surengti parodą, ekspediciją,
koncertą, gastroles, kaip suburti saviveiklininkus į ratelius. Žinia,
kaimuose nori burtis ir senoliai, ir jaunimas, ir vaikai. Ar pakankamai
bendraujama su mokykla, biblioteka, seniūnija ir bažnyčia?
Tylioji kultūra tai įvairių pomėgių turinčių
žmonių sambūriai, susitikimai, pažintinės ekskursijos, ryšiai su
meno veikėjais ir kraštiečiais, etiniai ir etniniai pokalbiai, muzikos
ir literatūros popietės, vaikų žaidynės ir viktorinos, tautinių
švenčių minėjimai, naujų knygų sutiktuvės, kultūros paminklų globa.
Neįmanoma išvardinti visko, kas šiandien ruoština, plėstina. Kiekvienas
Lietuvos kraštas turi savą meninę spalvą. Sūduviai labiau mėgsta
kankliuoti, dzūkai turi daugiausia folkloro grupių, žemaičiai garsėja
šokėjais, o aukštaičiai visiems žinomi kaip dainoriai. Pamarėnų
paprotynas kuršišką dvasią išsaugojusi žemė. Žmonės vis rašo prisiminimus,
dienoraščius, saugo senąją spaudą ir laiškus, mėgsta dailiadirbystę.
Kaimuose dar drožiama ir audžiama, mezgama ir pinama, karpoma ir
žiedžiama. Tos išsaugotos tradicijos lyg veidrodyje atsispindi Kaziuko
mugėse, tautodailininkų susibėgimuose.
© 2011 XXI amžius
|