Laikas ir žmonės
Turbūt jau gervės skrenda...
Marija Macijauskienė
|
E. Olbis Kas bijo Virdžinijos Vulf?
Marta Marija Černiauskaitė
|
|
Just. Marcinkevičius Mindaugas.
Morta Marija Černiauskaitė,
Mindaugas Vytautas Paukštė
|
|
J. Glinskis Po svarstyklių ženklu.
Sofija Marija Černiauskaitė,
Konstantinas Balys Barauskas
|
Aktorius tikriausias jūrininkas, per audras
ir štilius vedantis naujintėlaitį l a i v ą, trokšdamas drauge
su mumis, žiūrovais, pasiekti vis kitą, iki šiol nepažintą uostą.
Tad pasikliaukime juo ir į kelionę.
Pirmas prisipažinimas
Esu mačiusi turbūt dvidešimt Klaipėdos ir Kauno
dramos teatrų spektakliuose sukurtų liaudies artistės Marijos Černiauskaitės
vaidmenų, ir ne po kartą. Tačiau giliausiai įstrigęs jos paveikslas
iš sunkių ir sudėtingų 1950-ųjų, kai mes, pulkelis jaunų žmonių,
buvom pasiryžę kristi prie teatro slenksčio, kad tik būtų leista
nors kartą suvaidinti žymaus Vilniaus dramos teatro scenoje. Po
antrojo stojamųjų egzaminų turo iš 75-ių stojančiųjų buvo likę tik
25. Marija man priminė spalvingą plaštakę didelėje, jai Viešpaties
skirtoje erdvėje. Marija buvo tokia efemeriška, neįmenama ir sklidina
iš senolių, nežinia iš kurios kartos genties paveldėto dvasinio
turto, sakyčiau, dvasiniais kerais persmelkto neapčiuopiamo įtaigumo
stiprybės. Visa tai, tarsi šventos Veronikos skara, atspindi jos
aktoriniai darbai ir gyvenimas. Esu dėkinga likimui, kad teko pamatyti
šias įvairiu laikotarpiu vaidinusias kerinčio dvasingumo artistes:
Oną Rymaitę, Moniką Mironaitę, Rūtą Staliliūnaitę ir Mariją Černiauskaitę.
Visos jos skirtingos ir išskirtinės, nes jų darbuose sklandė paslaptis.
Kartą telefono ragelyje (mudvi dažnai susiskambinam)
išgirdau Marytės (Černiauskaitės) balsą. Pameni, pirmame kurse
mums aktoriaus meistriškumą dėstė Juozas Grybauskas (mane tada pavergė
jo romantiška prigimtis. M. M.). Etiudas. Aš turiu nešti menamą
sklidiną stiklinę vandens. Sklidiną, sklidiną. Matyt, nešdama pakreipiau.
Tai J. Grybauskas man per ranką, per ranką. Per etiudą pamačiau
jo pamėlusius nagus, skaudu pasidarė; jis buvo širdininkas, todėl
atsisakė mūsų kursui vadovauti. Jau vėliau, tada jis dirbo Operos
ir baleto teatre režisieriumi, sakė, kad taip pasielgė, nes matė,
jog aš galiu geriau padaryti, privalėjo išreikalauti.
Kad Marija pašaukta scenai ir teatrui, pastebėjo
ir kiti dėstytojai, ypač daug dėmesio jai skyrė J. Grybauską pakeitusi
mūsų kurso vadovė žinoma artistė Galina Jackevičiūtė. Ji ne tik
mano meistriškumo mokytoja, viename interviu yra sakiusi M. Černiauskaitė,
bet ir antroji motina, visada besirūpinanti, ar aš pavalgiusi,
ar šiltai apsirengusi. Esu jai didžiai dėkinga už motinišką gerumą
ir šilumą. A. Kernagis, J. Siparis, B. Lukošius, J. Jovaišaitė,
V. Derkintis, V. Maknys, P. Bekeris, N. Sykčinas menininkai, kurie
perdavė žinias ne tik mums, Dramos studijos auklėtiniams, bet ir
davė vaidybos pagrindus ne vienai Valstybinės konservatorijos aktorių
laidai.
Dėkinga likimui, kad turėjau laimės būti jų mokine.
Staiga dėl mums nežinomos priežasties 1952-ųjų rudenį uždarė studiją,
kai mums buvo likę paskutinieji mokslo metai. Tada šie dėstytojai
sutiko dirbti be jokio atlygio ir taip, sujungus du kursus, drauge
su kitais baigiau dramos studiją. Iš jų išmokau daug ko, o svarbiausia
aktorystės abėcėlės. Išmokau persikūnydama pradėti nuo savęs,
nuo savo jausmų, nuo savo asmenybės. Aš skolinu visą save tam
personažui, kurį kuriu.
Meilės sklidina
Didžiausia pasaulyje vertybė yra M e i lė.
Žmogus, patyręs meilę, sugebąs ja dalintis su kitais, yra pats laimingiausias
Žemėje. M y l ė t i! Mokėti išklausyti ir kartu patylėti
Meilė
yra tokia daugialypė, žaižaruojanti nuo kiekvieno jos brangakmenio
blyksnio ir niekad nepasikartojanti. Dovanojanti ir atleidžianti,
dosni ir... reikli.
Ar kalbėtume apie Marijos Černiauskaitės (Barauskienės)
aktorinius darbus moteris, turinčias savo pasaulius ir likimus,
ar apie ją kaip motiną ir žmoną, gyvenimo draugę, apie kasdienybę
ir tą skaidrų vaikystės ir jaunystės pasaulį, kai pilnomis rieškučiomis
sėmė meilę ir artimųjų dėmesį, kiekvienas faktas, diena ir prisiminimas
palytėti M e i l ė s rankos.
Atplaukė Marijos pasakojimas.
Mano senelė, Tėvo motina, buvo kažkada Krokuvos
ir Lvovo vodevilio teatro artistė, šokėja. Tai ji, triūsdama virtuvėje
ar ką nors siuvinėdama, vis pasakodavo man įvairias istorijas, jas
vaidindama, deklamuodama. Iš jos lūpų pirmą kartą išgirdau liūdną
Romeo ir Julijos (Džiuljetos) istoriją. Pasakojo ji man ir apie
Otelą. Žinoma, tai buvo supaprastinti siužetų variantai arba atskiri
monologai. Skaitė man ir Adomo Mickevičiaus sonetus. Mano senelė
lietuvių kalbos nemokėjo, deklamuodavo lenkiškai (ir namuose visi
kalbėjome lenkiškai). Labiausiai žavėjausi šokiu. Ji pasakojo apie
garsius tų laikų šokėjus: Aną Pavlovą, Petipa. Senelė rodydavo man
įvairius judesius, vadindama juos keistais, man nesuprantamais vardais,
pyko, kad juos greit užmirštu ir nemoku pakartoti.
Dažniausiai ji tik nupasakodavo judesį arba šokio
temą, o aš turėdavau pašokti. Mano mama ir pykdavo, ir juokdavosi
iš mano baleto pamokų. Buvo ir kita senelė, mamos mama, pats geriausias
ir dėkingiausias mano žiūrovas. Ji ateidavo pas mus ir prašydavo,
kad parodyčiau, ką išmokusi. Tada ir pradėdavau šokdama improvizuoti.
Ir mokykloje nuo pirmos klasės visą laiką šokau, vyresnėse klasėse
jau pati pradėjau mokyti mergaites šokti, tapau vos ne mokyklos
baletmeistere.
Tai turbūt ir buvo jos, aktorės, pradžių pradžia.
Tačiau reikėjo baigti gimnaziją, iš pagrindų suvokti
ir išmokti ne tik kalbėti, bet ir mąstyti lietuviškai. Marija gimė
1931 m. liepos mėnesį, kai gamta skendėjo žieduose ir gimtuosius
Zarasus supantys ežerai atspindėjo plaukiančius debesis.
Vėl su meile pasakoja Marija. Mano gimtoji kalba
buvo lenkų. O reikėjo, įstojus į gimnaziją, išmokti gerai lietuvių.
Esu dėkinga savo lietuvių kalbos mokytojai Stasei Andriūnienei (su
ja susirašinėjau ir bendravau iki jos mirties). Jos dėka susipažinau
su literatūra, išmokau taisyklingai kalbėti. Iš tų laikų turiu N.
Gogolio knygą Peterburgo apysakos (Gogolio personažų man neteko
vaidinti) su gimnazijos direktorės Onos Kairevičiūtės (su ja taip
pat visą laiką palaikiau ryšius) parašu ir įvertinimu už visuomeninę
veiklą; dalyvavau gimnazijos kultūriniame gyvenime. Šią knygą labai
branginu. Direktorė manimi didžiavosi ir, man atvykus į Zarasus,
kur nutvėrusi, vis sakydavo, kad tai mūsų gimnazijos mokinė.
Tu žinai, aš bajorė. Yra ir herbas. Suradau
ir turiu dokumentus. Vilniuje, senamiesty, švento Ignoto bažnyčioje
buvau įvesdinta.
Dabar šiek tiek apie Klaipėdos teatro primadonos
(atleisk man, Maryte!) kasdienybę. Aktorių atlyginimai ubagiški,
kartais gamyklos valytoja gaudavo daugiau... Bet išgyventi reikėjo,
nes be teatro nematė kitos perspektyvos. Pradžioje spaudėsi ir vienam
kambarėlyje. Į pasaulį atėjo juodviejų su Baliu (aktorius Barauskas)
mergytės Jūratė ir Eglė, labai prisirišusios prie tėvų, o šie
jų ir neturėdavo kur palikti. Tėvai teatre, mergytės užkulisyje,
ir į gastroles visi kartu. Juk net rūbelių tada nebuvo kur nusipirkti,
tai Marija pati mezgė, siuvo suknutes, paltukus, rankomis skalbė.
Tik kai Balys po filmo Tadas Blinda (vaidino čigoną) gavo honorarą,
žmonai nupirko skalbimo mašiną. Ak, gastrolės. Pradžioje teatras
neturėjo autobuso, tai sunkvežimio kėbule šalia dekoracijų glaudėsi
ir aktoriai. Su spektakliais apvažinėjo visą Lietuvą, tekdavo nakvoti
klubuose, mokyklose, kino salėse: nepasirinksi, tačiau kaip jų laukdavo,
ypač atokiausi kaimai ir miesteliai, laukdavo Kaunas ir Vilnius.
Klaipėdos dramos teatras turėjo stiprią kūrybinę komandą ir buvo
didžiai vertinamas.
Ir dukros pasirinko teatrą: Jūratė dėsto Klaipėdos
universitete, o Eglė yra Klaipėdos dramos teatro aktorė. Dar vienas
lašas iš meilės temos.
Buitis, kuri atseikėja iš tavęs gramą po gramo
energijos, emocijų, ir teatras, kai kurdamas scenoje vaidmeniui,
žiūrovui atiduodi visą save, kirto Marijai; infarktas po infarkto
ir dėl širdies teko ryžtis operacijai. O kai prieš sudėtingą ir
rizikingą operaciją palatoje ją aplankė teatro vyr. režisierius
Povilas Gaidys, ji nedejavo, nesiskundė, tik paprašė dukrą Eglę,
vos pradėjusią aktorės kelią, pagloboti. Nieko daugiau. Tai buvo
tarsi motinos palaiminimas ir testamentas.
Laiko žingsniai
Aktorius scenoje kiekvienąkart atsiduria labai
sudėtingo proceso centre, nes kuriant vaidmenį dalyvauja ne tik
protas, sceninio judesio valdymas ir pateisinimas, bet ir visa siela.
Čia negali būti jokio kompromiso. Dalyvauja ir partneris, režisieriaus
mintis (sumanymas), scenoje vykstančių įvykių juosta, erdvė ir visa
tai sugeriantis, priimantis žiūrovas. Bet atėję į teatrą apie tai
nesusimąstome.
Gal šiandien esi Barbora Radvilaitė ar Kleopatra.
Ir rytoj būsi, bet jau su naujais potyriais, partnerio netikėta
reakcija atsiras tam paveiksle ir naujos spalvos. Aktorius veikiamas
ir nuotaikos, ir žiūrovo. Tai labai trapi būtis. Ir laimingas kūrėjas,
visą spektaklį išlaikęs reikiamą temperatūrą. Ak, Kleopatra!..
Mano svajonė buvo vaidinti Kleopatrą, prisipažino
M. Černiauskaitė. Tai beveik visų aktorių, kurios vaidina didelius
vaidmenis, svajonė. Mačiau Kleopatrą Estijos teatre, dar kelias.
Aš šį vaidmenį įsivaizdavau kitaip ir svajojau, kol pamačiau, kaip
Kleopatrą vaidina Julija Borisova Maskvoje. Po to daugiau nesvajojau;
supratau, kad taip aš niekada nesuvaidinsiu. Ji sukūrė tai, ką aš
mintyse mačiau. Man atrodė, kad tai viršūnė.
Tačiau Marija, būdama tik 23-ejų metų, spektaklyje
Romeo ir Džiuljeta (Šekspyras) sukūrė jos senelės, vodevilio teatro
aktorės, išsvajotą Džiuljetą taip, kad įvairiuose periodiniuose
leidiniuose prabilo net teatro kritikai. Priekabusis A. Churginas,
šią dramą išvertęs į lietuvių kalbą, sužavėtas pasakė: Neįtikėtinai
gera Džiuljeta! Svarbiausia tai, pasak vertėjo, kad aktorė talentingai
atskleidė eiliuoto teksto vidinę jėgą.
M. Černiauskaitė vaidino dar keliose Šekspyro
dramose: Otele, Karaliuje Lyre, Koriolane. Ji sukūrė scenoje
daugiau kaip 120 įvairiausių moterų paveikslų. Vien tų pjesių autoriai
daug sako: Šatrijos Ragana, Balys Sruoga, Just. Marcinkevičius,
J. Grušas, K. Saja, B. Brechtas, M. Meterlinkas, A. Ostrovskis,
I. Krylovas, V. Majakovskis, E. Radzinskis ir dešimtis kitų.
Būta visko. Štai iš Romeo ir Džiuljetos istorijos.
Pasakoja šypsodamasi M. Černiauskaitė.
Kartą klūpome mudu su V. Kancleriu (Romeo M.
M.) priešais vienuolį, kurį vaidino J. Paplauskas, tačiau beskubėdami
neišlaikėme deramo atstumo. Kai vienuolis liepė mums pasibučiuoti,
neišlaikėme pusiausvyros ir nugriuvome ant scenos grindų. O kitą
sykį, kai mano Džiuljeta jau gulėjo mirusi, priėjo herojės tėvas
(jį vaidino Kazys Juršys) ir, pamiršęs tekstą, užuot pasakęs sustingo
kūnas, kraujas nebetvinksi... , pasakė dingo kūnas... Visi ėmė
juoktis, neišlaikė net mirusi Džiuljeta.
Aktoriaus sukurtas paveikslas gyvena tik tą vakarą.
Tiesa, gėlės, plojimai, nuotraukos. Bet... Marija Černiauskaitė
moka išsaugoti tai, kas brangiausia. Su pagarba ir meile.
Aktorius gauna vaidmenį, žino režisieriaus požiūrį
ir ieško savojo varianto, kaupia medžiagą, ją analizuoja, apmąsto,
brandina, formuoja, tapo.
Režisierius Povilas Gaidys nutarė statyti J. Glinskio
Po svarstyklių ženklu (1976 m.). Dvi ryškios figūros M. K. Čiurlionis
ir Sofija Kymantaitė. Režisierius vaidmenis patikėjo Marijai ir
jos vyrui Baliui Barauskui. Atsakomybė neįtikėtinai didelė!
Vos tik paskyrė vaidmenis, nutarėme vykti į Kauną.
Norėjau pabūti tuose namuose, kur sklando jų dvasia, kur gyveno
S. Čiurlionienė, išsiklausinėti, sužinoti detales. Ėmė pasakoti
M. Černiauskaitė. Danutė Čiurlionytė sutiko mus šiltai. Aplink
lakstė anūkai, kuriuos ji labai mylėjo. Ir Vladys, jos vyras, rodė
jo sukurtus dokumentinius filmus, ir apie garsiuosius literatūrinius
šeštadienius... Matėm Salomėją Nėrį ir kitus dalyvius, net Sofiją
Čiurlionienę pjaustant pyragą. Rodė nuotraukas, pasakojo. Po to
karto dažnai atvažiuodavom. Tik Danutė prašydavo iš anksto pranešti,
kad galėtų iškepti pyragą. Sėdėdavome, gerdami arbatą ar kavą, valgydavom
pyragą ir klausydavom abiejų Danutės ir Vladžio Zubovų pasakojimų,
prisiminimų. Pameni, Sofijos Čiurlionienės atsakymą, kai jos paklausė,
kodėl tokia skani kava?
Ji sakė perkanti geriausią, dedanti į virdulį
negailėdama, o kokia išeina, tokia, tik dėl pyrago galima ją kritikuoti.
Tuomet kaip tik buvo sunku gauti kavos. Toks laikas. Man pavyko
nupirkti kavos pupelių, tai su malonumu ir atvežiau. Danutės sveikinimai,
laiškeliai ant atvirukų, kurių kitoj pusėj vieno ar kito jos Tėvo
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio darbo reprodukcija.
Laiškai atspindi nuoširdžius jų ryšius. D. Čiurlionytė
su meile stebėjo jaunąją porą, jų kūrybinį kelią. Štai pora jos
rašytų laiškų.
Džiaugiamės taip mielai prasidėjusia Bičiulyste...
(kitoj laiško pusėj M. K. Čiurlionio Bičiulystės reprodukcija
M.M.) 77-IV-20 d. V. D. Zubovai
Brangieji!
Sveikiname Mariją su aukštu kūrybos įvertinimu!
(aktorei buvo suteiktas Liaudies artistės vardas M. M). Linkime
Naujiesiems metams sveikatos, sėkmės kūryboje! Dėkojame už pasveikinimą
ir gero vėjo!
1986 1987 (I 12) Danutė ir Vladys Zubovai
Tie abiejų nesavanaudiški džiaugsmai, išsilieję
laiškuose, atspindi, kaip vos gimusi išaugo kūrėjų bičiulystė.
Spektaklyje Po svarstyklių ženklu Marija ir
Balys partneriai. Tokių duetų jų kūrybinėje biografijoje ne vienas:
A. Žaliavutskio (pagal E. Voinič) Gylys Artūras Rivaresas
B. Barauskas, jo siekiamoji Džema M. Černiauskaitė, Just. Marcinkevičiaus
Krintančios žvaigždės skaitovai, J. Grušo Barboroje Radvilaitėje
Žygimantas Augustas B. Barauskas, Barbora Radvilaitė M. Černiauskaitė...
Ak, negalima praeiti pro vieną rimčiausią intrigą
sukėlusį teatro pastatymą, režisuotą Vytauto Čibiro. Tai E. Olbio
pjesė Kas bijo Virdžinijos Vulf?, kur vyro ir žmonos vaidmenis
taip pat sukūrė Barauskai. Spektaklyje kunkuliuoja neapykanta vienas
kitam, už išdavystes pritvinkęs žiaurumas... Ir viename interviu
paklausta, kaip realiam gyvenime jie vyras ir žmona galėjo persikūnyti
į tokius personažus ir kaip jausdavosi po spektaklio sugrįžę namo,
M. Černiauskaitė atsakė: Kai ėjo Virdžinija Vulf, mudu buvome
kartu pragyvenę ar ne trisdešimt metų. Per tą laiką įvairiausių
sąskaitų tarp vyro ir žmonos buvo susikaupę tiek, kad tame spektaklyje
buvo nebloga proga išsilieti. Man netgi palengvėjo. Kurdami tuos
personažus daug ką ėmėme iš gyvenimo patyrimo. Aš net negalvojau,
kad manyje gali būti tiek neapykantos, žiaurumo. Čibiras tikrai
įžvelgė manyje visai kitą pusę.
Gyvenimas Marijos neglostė, o tokie sudėtingi
darbai spektakliuose atseikėdavo savo duoklę. Ir staiga per vienerius
metus M. Černiauskaitė patyrė du infarktus. Tai rimtas įspėjimas,
ypač aktoriui. Tačiau medikų jautrumas, artimųjų dėmesys ir begalinė
scenos trauka, meilė savo pašaukimui ją prikėlė vėl naujam duetui.
Tada jiedu su Baliu Barausku suvaidino garbaus amžiaus porą Senelę
Tilę ir Senelį Tilį (M. Meterlinkas Žydroji paukštė).
Manęs nestebina M. Černiauskaitės reiklumas sau
ir kitam. Žinoma, ypač kai tai liečia spektaklį, dėmesys ir dėkingumas
už kiekvieną dvasinę dovaną. Apie jos reiklumą ilgalaikis jos partneris
Vytautas Paukštė taip yra pasakęs: Marytė buvo negailestingai reikli
partneriui ir sau. Ji visad ateidavo į repeticiją pasiruošusi. Jai
rūpėjo tai, ką šiuo metu daro. Nemėgo jokios tuštybės. O juk būna,
kad ir nusikeiki, bet Marytė to netoleruodavo. Prie jos ne. Juk
mūsų profesija nenuspėjama, čia nėra jokių taisyklių, bet viskas
sutelkta tam, ką darai...
Toks partnerio žodis. Trumpas, bet taiklus. Na,
o jau spektakliuose (Just. Marcinkevičiaus Mažvydas) Marija Černiauskaitė
Benigna ir Vytautas Paukštė Mažvydas taip atsiskleidžia, kad
jautiesi atsidūręs toje epochoje, ir jų jausmai ir pozicija kaip
ant delno. Arba dramoje Mindaugas: Marija Černiauskaitė Morta,
Vytautas Paukštė Mindaugas. Viskas kaip juvelyrikoje. Nei pridėsi,
nei atimsi, o prikausto; net išėjus iš teatro lieki neabejingas.
Dirbti teko su daugeliu režisierių: K. Juršiu,
N. Bernotu, V. Limantu, ima vardinti M. Černiauskaitė, V. Jasinsku,
H. Vancevičium, R. Juknevičium, V. Čibiru, estų režisieriumi L. Kalmetu,
S. Čaikausku, N. Guseva, A. Žadeikiu, Br. Gražiu, vengrų J. Šandoru.
Visų ir nesuminėsi... Visiems esu dėkinga, nes kiekvienas mane padarė
turtingesnę.
Prisimenu vaidmenis, sukurtus su režisieriumi
Povilu Gaidžiu Šekspyro Koriolane, K. Sajos Poliglote ir Abstinente,
G. Kanovičiaus pjesėje Penketas ir teisiamojo žmona, žinoma, ir
kituose. Režisierius padėjo man atrasti savyje pačiai nežinomus
labirintus, kur slypėjo dar nepanaudoti resursai naujiems charakteriams
kurti. Dažnai stebiuosi, kiek daug viename žmoguje yra įvairių žmonių
charakterių.
Man režisierius pati svarbiausia figūra teatre,
jau nekalbant apie vaidmens kūrimą. Neužtenka geroje pjesėje gauti
įdomų vaidmenį. Reikia, kad ją statytų talentingas režisierius,
menininkas, kuriuo tu beatodairiškai tiki, jį supranti, o jis tiki
tavimi ir supranta tave. Tada ir mažiausią vaidmenį kurdamas jautiesi
darąs didelį darbą, esi reikalingas išreikšti bendrai spektaklio
minčiai, idėjai, kuri yra ir tavo mintis. Abipusė pagarba, pasitikėjimas
ir bendras tikslas!
Čia vėlgi nuotykis iš santykių su režisieriais.
Jį savo laiku perpasakojo Lietuvos žinių žurnalistė Aldona Svirbutavičiūtė.
Marija džiaugiasi savame teatro pasaulyje sutikusi
daugybę puikių režisierių, sugebėjusių joje atrasti fatališkas istorines
asmenybes. Režisierius Povilas Gaidys sugebėjo sukurti kitokią Mortą
Justino Marcinkevičiaus dramoje Mindaugas. Šiuo vaidmeniu pagrįstai
didžiuojasi ir Marija. Ji puikiai prisimena, kad tuomet buvo trumpai
pasikirpusi plaukus ir labai išgyveno, kaip atrodys scenoje. Todėl
nuolat klausinėjo režisierių, ką reikės dėvėti ant galvos. Kai šiam
įkyrėjo aktorės klausimai, atšovė: Užmausiu kojinę. Marija (irgi
nepėsčia M.M.) atrėžė: Gerai, aš pati numegsiu tą kojinę. Ir
nunėrė vąšeliu nuostabų galvos apdangalą. Galimas daiktas, kad panašų
nešiojo ir tikroji Morta XIII amžiuje. Marija ieškojo literatūros
aprašymų, nuotraukų, piešinių ir pati improvizuodama sukūrė puošmeną,
kurią dėvėjo kiekviename spektaklyje. Patiko kūrinys ir režisieriui.
Tuomet Lietuvos teatruose buvo stiprios keturios
Mortos: trys Lietuvos valstybiniame akademiniame dramos teatre,
o ketvirtoji Marija Černiauskaitė, Klaipėdoje. Teatrologai vieningai
teigė, kad antrojoje Mindaugo dalyje nė vienai iš vilniškių nepavyko
priartėti prie M. Černiauskaitės sukurtos Mortos. Reiklioji teatro
kritikė Dana Rutkutė rašė, kad Mortos išmintinga beprotybė skambėdavo
kaip iššūkis pasaulio žiaurumui, kaip priekaištas dėl Mindaugo likimo,
nes aktorė akcentuodavo ne tik meilę, bet ir pareigą, taip į vieną
mazgą sumegzdama Mindaugo konflikto siūlus. O žinoma mūsų klasikinės
dramaturgijos režisierė ir aktorė Kazimiera Kymantaitė taip yra
pasakiusi: Šį sezoną (Mindaugas pastatytas 1969 m. M. M.) didelį
įspūdį paliko Černiauskaitė ir Varnaitė. Įprasta, kad teatro mene
moterys stovi žemiau už vyrus. Moterys iš tikrųjų nedidelės kasdieniškume,
bet jos didingos vienatvėje. Šios dvi aktorės stovi skirtinguose
poliuose. Černiauskaitę Mindauge režisierius Povilas Gaidys pastato
vienišą, trapią, ir ji palieka neišdildomą įspūdį. Subtiliai atskleidusi
neišbrendamą moters kančią šiame vaidmenyje Černiauskaitė man atsistojo
šalia didžiųjų mūsų aktorių Rymaitės ir Mironaitės.
Neįmanoma aptarti šios aktorės ryškiausių darbų,
bet aš to ir nesiekiau; tik norėjau skaitytojui parodyti ją teatre
ir gyvenime. O gyvenime, kaip ir teatre, ji reikli ir principinga,
ieško tiesos ir už ją kovoja, neleidžia nei kultūros, nei ją formuojančio
žmogaus paminti. Taigi, Justino Marcinkevičiaus Mindaugas ir Mažvydas
Klaipėdos teatre buvo kaip žuvies kaulas, įstrigęs tuometiniam vieninteliam
turėjusiam teisę iš peties tvoti, t. y. neleisti statyti to ar ano
veikalo, pašalinti iš teatro už nusikaltimus, propaguojant nacionalistines
idėjas... Ir, žinoma, buvo norėta, kaip sakoma, sutrinti į miltus
režisierių Povilą Gaidį, jo viziją. Režisieriaus žmona aktorė Elena
Gaigalaitė prisiminė, kad nebijodama nei priekaištų, nei bausmių,
oficialiuose sluoksniuose Povilą Gaidį stojo ginti aktorė Marija
Černiauskaitė ir jos logika, įtaigus ir ramiai reiklus žodis padėjo.
Išliko kaip buvo sumanyta.
Dėl labai prastos sveikatos ji negali stoti į
dvikovą su didžiausiu noru vėl būti scenoje. Marija Černiauskaitė
dar neišnaudojo savo kūrybinio ir emocinio potencialo. Prisimindama
savo vaidmenis Marija sako: Kiek malonių, kiek kančios akimirkų!
Visus vaidmenis menu, ir nemigos naktimis kartoju monologus iš Šekspyro,
Sruogos, Hikmeto, Marcinkevičiaus kūrinių ir vėl grįžtu, kaip vaikystėje,
į iliuzijų pasaulį.
Esu laiminga, mano svajonė išsipildė. Aš aktorė
Ak, Dieve, kiek jai gyvenime teko patirti nepriteklių,
ligų, mirčių... Gyvenimas yra gyvenimas. Marija skaudžiausiai išgyveno
vyro, savo vaikų tėvo, artimiausio draugo ir dažname spektaklyje
partnerio aktoriaus Balio Barausko mirtį. Ne, ne, ji teatro nepaliko
ne tik mintyse. Po Balio mirties režisieriui Povilai Gaidžiui pasiūlius
Marijai Černiauskaitei teko Harwoodo pjesėje Kvartetas pagrindinis
Džinės Horton vaidmuo. Minimaliomis, tiesiog šykščiomis priemonėmis
kaip geras tapytojas kūrė ji savo herojės paveikslą savo meile,
moteriška nuojauta subūrė ir savo draugus, buvusius menininkus,
į prisiminimų stoginę, į menamą sielų verandą, kai tiek erdvės ir
žodžiui, ir jausmui, kurie apsvaigina žiūrovą (pati patyriau, nes
mačiau šį pastatymą), jaudina, prikelia minčiai ir susimąstymui.
Ir vėl švysteli tas laikas, kai Klaipėdos teatro
aktoriai važiuodavo žiūrėti Rygos teatrų pastatymų, kai su Liepojos
teatru švęsdavo sezono atidarymus, kai Kauno jaunųjų rašytojų sekcija
urmu lėkdavom pas klaipėdiečius ir į Juodkrantę, kai svečiuodavomės
pas Panevėžio literatus ir aktorius, kai Juozas Grušas sutelkdavo
bendruose kūrybiniuose vakaruose... O laiškai skriedavo kaip gervės,
ilgesio paukščiai. Dabar laiškai jau nebe madoj, nežinau, gaila
laiko, popieriaus ar litų pašto ženklam, retai jau apsilankome dailininkų
dirbtuvėse... Susvetimėjom. Ne visi, žinoma. Tačiau neišliko ta
šiluma, kai per gastroles Klaipėdos teatro aktoriai kartu su dekoracijomis
kratydavosi sunkvežimių kėbuluose... Važiuodavo su šeimomis, nes
teatre buvo Petkevičiai, Barauskai, Kancleriai, Grincevičiai ir
jų vaikai kartu, o dar kerogazai, puodai ir šiokios tokios maisto
atsargos. Vaidindavo kino teatruose, klubuose. Ten ir miegodavo.
O pakeliui koks upeliukas ar ežerėlis...
Viską mokėjome kitaip vertint, džiaugtis kiekviena
diena, sekunde, draugų sėkmėm, ištikimybe. Taigi. Mes tos pačios
kartos, sklidinos troškimo uždegti ir palikti savo darbais Lietuvai
šviesos žibintus.
Ričardo Šaknio fotokopijos
© 2011 XXI amžius
|