Naujienų vaivorykštė
Ąžuolų vainikas Jonui
Prof. Petras Bielskis
|
Vyskupas Jonas Kauneckas
tarp studenčių
|
|
Ąžuoliuko sodinimas
Naujikų palivarko vietoje
|
|
Kelionė arkliais į Naujikus
|
|
Panemunėlio klojime (iš dešinės):
vysk. J. Kauneckas, prof.
R. Balsys, Šilalės meras
J. Gudauskas ir jo sūnus,
Rokiškio meras V. Kanopa,
prof. P. Bielskis
|
|
Vertinimo komisijos nariai
prof.P.Bielskis, prof. R. Balsys
(pirmininkas),vysk. Jonas Kauneckas
|
|
Klaipėdos studentai parodė
spektaklį Ilgesio dainos
|
|
Skapiškio teatras, šiaudinė
pastogė,centre 90-metis Jonas Uzėla
|
|
Prof. P. Bielskis ir vysk.
J. Kauneckas aptaria pagrindinį
kun. J. Katelės prizą
|
|
Vysk. Jonas Kauneckas
ir kiti žiūrovai liepų alėjoje
|
|
Koplytėlė, Gordijaus mazgas
pagrindinis prizas
|
Kai prieš metus Tautkaičiuose Onos Miliauskienės
sodyboje susirinkę Lietuvos klojimo teatrai nutarė savo 23 suvažiavimą
sušaukti Panemunėlyje, pagerbiant klojimo teatrų patriarchą kun.
Joną Katelę, buvo daug abejonių. Pastaraisiais metais šiai asmenybei
viešojoje erdvėje akivaizdžiai mažinamas dėmesys. Visuotino pagerbimo
nesitikėta. Bet įvyko kultūros stebuklas kun. J. Katelės prikėlimo
idėja pasiekė Panevėžio vyskupą Joną Kaunecką. Kaimiškieji teatrai
vyskupo Jono asmenyje įgijo šviesų globėją ir bičiulį, o kun. J.
Katelė savo atstovą žemėje.
Šventę dar balandžio mėnesį pradėjo Klaipėdos
universitetas moksline konferencija Kun. Jonas Katelė ir mūsų laikai,
o pabaigė Lietuvos klojimo teatro draugija drauge su Panevėžio vyskupija,
Panemunėlyje sušaukdami dvidešimt trečiąją Lietuvos klojimo teatrų
krivūlę. Kartu paminėtos kun. J. Katelės 180-sios metinės ir jo
pastatytos Panemunėlio šv. Juozapo Globos bažnyčios šimtmečio jubiliejus.
Organizuojant ir vykdant paminėjimą, susivienijo Bažnyčia ir kultūros
žmonės. Vyskupas vadovavo organizaciniam komitetui, asmeniškai rūpinosi
konferencijų organizavimu, pranešimais, remontais, spaudiniais.
Aukštas dvasininko rangas nesuvaržė jo charizmatiško būdo: visuose
renginiuose pats dalyvavo, matė visus iki vieno konkursinius spektaklius,
su visais liaudies artistais pabendravo, visus vaikus ir močiutes
apdalijo saldainiais ir ledais, su žmonėmis labinosi kaip geras
kaimynas. Be to, visas tris dienas dirbo spektaklių vertinimo komisijoje.
Vyskupo J. Kaunecko rūpesčiu įsteigta kasmetinė Panevėžio vyskupijos
kun. Jono Katelės premija ir ženklas už senojo lietuvių teatro propagavimą.
Gegužės 27 dieną ant kelio KupiškisRokiškis naujutėlaitė
paminklosaugininkų pastatyta rodyklė Švietėjo kun. Jono Katelės
kapas kreipė keleivių srautą į Panemunėlį. Savo pastatytos Šv.
Juozapo Globos bažnyčios šventoriuje kanauninkas Jonas Katelė ir
palaidotas. Senosios klebonijos kieme rinkosi miestelio gyventojai,
sugrįžo išeiviai, atvyko vyskupas J. Kauneckas, Rokiškio rajono
meras Vidmantas Kanopa su rajono savivaldybės darbuotojais, vertinimo
komisijos pirmininkas Klaipėdos universiteto profesorius Rimantas
Balsys, nariai teatrologijos magistrai Artūras Butkus ir Darius
Peckus ir Lietuvos klojimo teatrai iš Rokiškio, Punsko, Agluonėnų,
Bilionių, Skapiškio, Jurbarko, Klaipėdos bei Viešintų.
Kun. J. Katelės laikais (1893 m.) slapta buvo
vaidinama dvare ir klebonijos palivarko klojime Naujikų kaime, už
kelių kilometrų nuo miestelio. Gretimo kaimo ūkininkas Jonas Bitinas
melioracijų metais išgelbėjo ir į savo kiemą parsigabeno Naujikų
palivarko klėtį, kurioje prieš vaidinimus persirengdavo artistai.
Dabar toje klėtyje jo rūpesčiu įrengtas ir prižiūrimas etnografinis
muziejėlis. Deja, paslaptingieji ir gražieji klojimai laiko ir melioracijos
jau sulyginti su žeme. Dabar vaidinimai vyksta senosios klebonijos
kieme, greta sodo ir įspūdingos liepų alėjos, tos pačios, kuria
mėgo vaikščioti kun. J. Katelė. Čia dar gyva jo dvasia.
Rokiškio teatras, vadovaujamas literatūros mokslininko
ir režisieriaus Egidijaus Daugnoros, į Panemunėlio jubiliejinę krivūlę
atvežė spektaklį pagal Vaižganto pjesę Nepadėjus nėr ko kasti.
Prieš 118 metų tą pjesę čia statė pats Vaižgantas, abu su kun. J.
Katele vaikščiojo po kaimus, rinko vaidintojus ir mokė. Po šitiekos
metų sukurtos kultūrinės paralelės įgyja ir emocinį krūvį.
Teatras gerai žinomas, turintis gražią istoriją.
Ir labai atjaunėjęs. Įdomiausia, kaip teatras sumaniai pasinaudoja
neįprastomis erdvėmis. Čia išnaudojama viskas, kas yra po ranka:
funkcionuoja senosios klebonijos gonkelės, atviri langai kai kam
atstoja duris, pagaliau veiksmas persikelia į seną sodą, drauge
išjudindamas ir žmones. Teatras natūralioje aplinkoje būdinga
liaudies vaidinimo savybė.
Punsko teatras jau seniai yra tapęs mūsų liaudinio
vaidinimo dalimi. Pirmą kartą, vadovaujami Teklės Paransevičienės,
jie atvyko į Lazdynų Pelėdos dvarelį Paragiuose (1990 ), į Lietuvos
trečiąją klojimo teatrų krivūlę. Ir jau daugiau kaip dvidešimt metų
yra mūsų krivūlės svečiai. Dabar teatrui vadovauja teatro edukologijos
magistrė, Jono Vaitkaus mokinė Jolanta Malinauskaitė-Vektorienė.
Jos teatras žaismingas, aktorinės technikos spragos užpildomos režisūrine
išmone arba kompensacinėmis priemonėmis. Aktoriai jauni ir pakankamai
kūrybingi. Jų pastatyta Juozo Grušo pjesė Nenuorama žmona pateikia
daug aštrių situacijų, yra pakankamai dėkinga medžiaga liaudies
spektakliui. Pirmoji dalis žaismingesnė, į pabaigą žaismė pradeda
silpti ir viršų ima tiesmukas siužeto atpasakojimas arba iliustratyvumas.
Gal būtų galima priekaištauti režisierei dėl netikslaus
prisitaikymo prie vietos duotybės. Kiemas ir tik kiemas, dar prieangis,
laiptai, o spektaklis kuriamas kambaryje ir dar buduare. Atsiranda
vizualinis prieštaravimas.
Pirmąją šventės dieną užbaigė tautodailininko
Vidmanto Zakarkos stogastulpio atidengimas.
Antrąją dieną nuo pat ryto kvepiančioje dažais
ir švara neogotikinėje bažnyčioje veikė Rokiškio krašto ir Kupiškio
etnografijos muziejų turtinga paroda, istorikai ir etnografai skaitė
pranešimus apie Panemunėlio parapiją ir jos lietuvybės apaštalą
kun. J. Katelę.
Po pietų liepų alėjoje prie senosios klebonijos
vaidino net penki teatrai. Skapiškio teatras bene tobuliausiai iš
visų panaudojo natūralią aplinką savo vaidinimui pasirinko vietelę
tarp senų liepų. Krėvės tekstai apie žmogaus ir gamtos vienybę čia
skambėjo kaip muzika ir Grainio liepos kirtimo tema atrodė labai
dramatiška ir lyg čia gimusi. Be to, ir Dievas padėjo pačiu svarbiausiu
momentu skaidriai sužibę besileidžiančios saulės spinduliai nušviesdavo
senojo kerdžiaus Lapino baltą galvą, jaunuolių vainikuotas galvas
ar vaiko lininę galvelę. Vyko sutaurinta, apibendrinta, ritualizuota
drama.
Teatras apima keletą kartų: Jonas Uziela (Lapinas)
jau švenčia savo devyniasdešimtmetį, o Nojus (Antanukas) gal tik
savo pirmąjį dešimtmetį. Petronėlė Ribokienė savo patirtimi gretinasi
prie Jono, o Steponas Kraskauskas (Grainis) pačiame žydėjime,
tikras kaimo armonikierius, velnio neštas ir pamestas. Stovi basas
vandens pripiltoje skobtinėje geldoje ir priešgyniauja: Kirsiu,
mano liepa, kas man neleis! Atrodo, nieko nedaro, bet iš jo eina
ugnis, šaipė, erzelis. Tai ir yra įgimtas talentas, mokėjimas laikytis
ant keteros.
O jaunimas (Ligita Bugailiškytė, Rasa Kaušakytė,
Marius Lekavičius, Jurgita Pakalnytė, Mindaugas Baranauskas, Irena
Žalnieriūnienė, Elena Merkienė, Vita Vadoklytė ) kaip iš pieno plaukęs
plaukai lininiai, rūbai lininiai, veidai dega kaip bijūnų, o balsingi,
o dainingi.
Viešintų ir Jurbarko teatrai yra žinomi kaip turtingo
tipažo meistrai. Ir dar tuos teatrus ir jų režisierius (Vytautą
Germanavičių, Danutę Budrytę-Samienę) vienija regioninio teatro
idėja. Viešintų teatro repertuare nuolat surasi iš Anykščių krašto
kilusius autorius Liudviką Didžiulienę-Žmoną, Aleksandrą Kazakevičienę,
o Jurbarkas stato savo krašto dramaturgų veikalus Gasparą Veličką,
Hermaną Zudermaną, Ernstą Vichertą, Vydūną. Į kultūrinį kontekstą
įrašoma daugiau pajėgų ir, kas ypač svarbu, išsaugomas etninis savaimingumas.
Viešintiškiai suvaidino K. Būgos ir M. Palionio
komediją Dėdė atvažiavo, o jurbarkiškiai nežinomo autoriaus
Ūpo žmones. Daugelį sudomino Klaipėdos universiteto studentų spektaklis
Ilgesio dainos. Siužetą sudaro dialogai iš Eugenijaus Matuzevičiaus
pokario metų eilių, bet jaunimas čia plėšia retas daugiabalses partizanų
dainas. Pradžią spektakliui davė Veronikos padovanotas pokarinių
dainų įrašų diskelis. Jaunimas išgirdo pirmą balsą, paskui antrą,
trečią ir užgiedojo patys. Kitas dainas atsinešė iš savo močiučių
jaunystės, papildė tekstus, įvedė kitokius melodijų variantus. Paskui
prireikė to laikotarpio tekstų. Visos dainos atsirado iš sumaitoto
gyvenimo, jas kūrė tokie pat jauni žmonės, aiškiai žinodami, kad
yra pasmerkti. Todėl dainos pilnos ilgesio: nelauk, motinėle, prie
klevo vartelių, trys sūnūs negrįš niekados, žydės vosilkos mėlynai,
bet mes jų nematysime. Greta skamba tekstai apie viltį ir pareigą:
Oi, neverk, motinėle, kad jaunas sūnus eis ginti brangiosios Tėvynės...
Studentai atkuria gyvenimus, kurių patys jau nebeprisimena. Iš degančių
akių ir susiklausymo atrodo, kad jie dainuoja savo bendraamžių likimą,
kurį supranta ir atjaučia. Tai yra jų valioje, jų laike ir jų jėgose,
ir tai yra graudžiai gražu.
Iš Šilalės rajono Bilionių atvažiavo kaimo bendruomenės
teatras. Jiems netiko senosios klebonijos kiemas, tad su savo Kazimiero
Čiplio-Vijūno kaimiška komedija Bobutės susipyko nusidangino į
apleistą senąją mokyklą. Žmonės susisėdo po alyvomis, o aktoriai
įsikūrė mokyklos prieangyje. Teatro vadovė Zita Grudienė per daug
metų išmoko parinkti vietas. Kaimo žmogaus gyvenimas išguldytas
dalimis kieme, prieangyje, dalis troboje, kažkur giliai kambariuose.
Moka sukurti gyvenimą. Komedija irgi parinkta išmintingai. Autoriaus,
buvusio kunigo, visos pjesės turi aiškų didaktinį pradą, konkrečiai
pažymėtą moralą, bet veikia per paradoksalias situacijas, nesuderinamas
priešpriešas. Teatre vaidina giminės: Salomėja ir Ona Gargasienės,
Asta ir Antanas Gutaučiai.
Kad ir kokia gera teatro vadovė Z. Grudienė, bet
be Zenono Levickio jai būtų ne kas. Jis tarsi to gražaus moteryno
povo plunksna. Visom prasmėm puošmena. Teatre jis nepamainomas,
nes nepriekaištingai išlaiko sceninės teisybės toną. Tikras ir kartu
originalus, spalvingas, šarmingas, žaismingas. Turi jis kažkokį
ritmo pajautimą, moka klausyti, priimti ir atiduoti. Tarsi nieko
ypatingo nedaro, bet prikausto dėmesį, nešūkauja, bet jį visada
girdi. Tokiu pasidaryti negalima tokiu reikia gimti. Vienas ir
jis, žinoma, yra vienas, o visi drauge jau Bilionių kaimo bendruomenės
teatras.
Trečioji kun. Jono Katelės paminėjimo diena
atlaidų diena. Jo plyta prie plytos prieš šimtą metų statyta Šv.
Juozapo Globos bažnyčia išpuošta vainikais, bijūnais, iškeltos vėliavos.
Atgijo varpas. Toli girdėti. Žmonių pilna bažnyčia kaip Vilniaus
Katedroje. Suma. Vyskupas J. Kauneckas sako pamokslą: Aš girdžiu
plakant kanauninko Jono Katelės širdį! Ir iš tikrųjų visi girdėjo
plakant mūsų didžiojo gentainio širdį. Žmonės meldėsi, verkė, priėmė
komuniją, norėjo būti geresniais.
Krivūlė tęsiasi. Senojoje mokykloje Agluonėnų
teatras laužia kažkada seniai sudėtas langų grotas, nes pro duris
netelpa statinės, o be jų nesuvaidinsi Žydo statinėje. Teatras
turi du režisierius Egidijų Kupčiūną ir Augustiną Šutkų ir abu
šiame spektaklyje vaidina žydelius. Šitą jie moka daryti tobulai,
virtuoziškai parodija jų arkliukas. Pati komedija neturi aiškaus
autoriaus, tekstas verstas iš lenkų kalbos, bet panašu, kad yra
Šekspyro komedijų kompiliacija. Kažkas iš Šailoko, kažkas iš Falstafo
ar dar kažko. Draminė struktūra remiasi netikėtomis situacijomis,
paradoksais, lengvai suvokiama intriga ir vienareikšmišku moralu.
Charakteriai beveik nesivysto, bet tipažai labai ryškūs ir komiški.
Beveik visi liaudinės komedijos pagrindiniai bruožai.
Žiūrovai mėgsta šį spektaklį, bet teatro repertuare yra ir daug
sudėtingesnių pastatymų.
Klaipėdos universiteto studentų teatras suvaidino
antrą savo spektaklį Juozo Grušo novelę Tu mušei Adomą. Tai
kolektyvinis darbas. Jiems patinka vaidinti noveles, kadangi draminė
medžiaga suteikia daug laisvės improvizacijai. Autorius, matyt,
kūrė žmogų tarp noro išlikti ir tarp sąlygų, neleidžiančių išlikti.
Jis net nurodo, kad vieni šaudė iš namo, kiti šaudė iš miško. Vadinasi,
žmogaus vieta apibrėžiama kažkur tarp tų šaudančių. Tai viena iš
paradoksalių novelių. Spektaklis bando kalbėti apie dabartį. Protai
ir sąžinės sujauktos. Norėdami išsigelbėti, nuraminti save, perrašome
tikrąjį gyvenimą, pakeičiame jį iliuzija. Jauniems protams sunki
tema, bet jie narsiai kelia atsakomybės problemą ir suranda teatralių
formų tam išreikšti. Pirmiausia bendruomenės įvaizdis: vienuoliai,
juokdariai, šiaip jaunimas. Ilgi balti abitai, juodi triko, raudonos
skraistės sudaro labai apibendrintą vaizdą. Kuriamas apeiginis ritualas:
šventinama ir apsivaloma vandeniu, giedamos ir imituojamos kolektyvinės
maldos, baldakimai ir procesijos, signoriai, varpeliai ir būgnai.
Apeigiškumą ir vyksmo misticizmą stiprina įnešamos vyskupo regalijos,
mirtingojo karūnavimas mitra, minios ritmingas siūbavimas ir gyvas
giedojimas.
Visas spektaklis suskirstytas į tris dalis: kentėti
ir išsilaikyti, surasti kaltę kitame ir pasislėpi mistikoje. Pirminis
aukštas vidinis ritmas ir žemas tempas palaipsniui keičiasi vietomis,
kol pasiekia metafizinę ramybę. Būtent tas virsmas ir sudaro spektaklio
dramatizmą.
Man atrodė, kad Agluonėnų teatras turi svarių
nuopelnų visam klojimo teatrų judėjimui: ten jau trečią dešimtmetį
dirba labai talentingi režisieriai, kurie ir sukūrė naują klojimo
teatro bangą, pirmieji iškėlė dar uždraustą trispalvę vėliavą, kad
visada įdomus ir netikėtai naujas jų repertuaras. Galvojau ir apie
Punską, ir apie Bilionis, ir apie Jurbarką, ir...
Man atrodė, kad visi turi pakankamai nuopelnų
senojo teatro kultūrai, kad galėtų pretenduoti į kun. Jono Katelės
prizą.
Svarstant atsirado netikėtų motyvų: kokią įtaką
turės apdovanojimas būsimoms krivūlėms? Pirmasis Panevėžio vyskupijos
ir Lietuvos klojimo teatrų draugijos prizas įteiktas už kokią tematiką,
už kokią dramaturgiją, už kokią formą, už kokias idėjas? Savaime
aišku, kad spektaklis Žydas statinėje, kad ir koks nuotaikingas,
neatlaiko pirmųjų klausimų. Taip dauguma ėmė linkti į Skapiškio
pusę. Nebepamenu, bet galėjo būti, kad čia lemiamas buvo vyskupo
balsas.
Pirmasis 2011 metų Panevėžio vyskupijos ir Lietuvos
klojimo teatro draugijos kun. Jono Katelės prizas ir dviejų tūkstančių
litų premija paskirta Skapiškio klojimo teatrui už senojo lietuvių
teatro propagavimą ir Vinco Krėvės Šiaudinė pastogė spektaklio
pastatymą (režisierė Vita Vadoklytė).
Kasmetinė Laukuvos seniūnijos (Šilalės r.) tūkstančio
litų premija paskirta Agluonėnų klojimo teatrui už senojo lietuvių
teatro propagavimą ir Žydas statinėje spektaklio pastatymą (režisieriai
Egidijus Kupčiūnas ir Augustinas Šutkus). Premiją įteikti atvyko
pats Šilalės rajono meras Jonas Gudauskas.
Gerai prisimenu, kad vyskupas džiaugėsi studentų
spektakliais. Patiko jų pilietiškumas, įvaizdžių sakralumas, dainingumas.
Jaunus būtina vertinti. Apdovanojimas Klaipėdos universiteto teatrui
taip ir vadinasi: Už senojo lietuvių teatro propagavima skirti
vyskupo premiją.
Panemunėlis, Rokiškio rajonas
© 2011 XXI amžius
|