Lietuvių tautos, valstybės ir ūkio ugdytojas
Saliamono Banaičio 145-osioms gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Saliamonas Banaitis
|
Saliamonas Banaitis
Ši pavardė daug metų kartojama
savo tėvynę mylinčių lietuvių. Tačiau istorinių permainų metais
kai kada ši pavardė būdavo nutylima, nes mūsų tėvynėje šeimininkaujant
svetimiesiems, savo tėvynės laisvei pasiaukojusių žmonių pavardes
buvo stengiamasi ištrinti iš lietuvių istorijos puslapių. Taip buvo
užmarštin skandinami ir S. Banaičio nuopelnai iš carinės priespaudos
atgimstančiai lietuvių tautai ir valstybei. Šiandien, kai Lietuva
ir jos šviesuomenė dūsta modernizmo ir kitų svetimybių mums patiekiamuose
teršaluose, vis dažniau vertėtų prisiminti lietuvių tautos ąžuolus.
Tarp pastarųjų buvo ir knygnešys, varpininkas, spaustuvininkas,
Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras, lietuviškų akcinių bendrovių
steigėjas nepriklausomoje Lietuvoje Saliamonas Banaitis.
S. Banaitis gimė 1866 m. liepos 15 dieną Šakių
apskrities, Sintautų valsčiaus, Vaitiekupių kaime Simono Banaičio
ir Ievos Leveriūtės-Banaitienės šeimoje. Saliamonas Banaičių šeimoje
buvo tryliktas, jauniausias vaikas. Tad, kaip anuomet buvo įprasta
visur, taip pat ir Banaičių šeimoje, namus su ūkiu buvo numatyta
palikti vyriausiam Banaičių sūnui, tuo tarpu jaunesnį sūnų leisti
į mokslus.
Pravartu pažymėti tai, jog Banaičių namuose anuomet
vyravo lietuviška dvasia. Tautiniam židiniui rusenti čia padėjo
I. Banaitienė. Šiuose namuose anuomet ne kartą lankėsi kunigai Martynas Sederevičius
ir Antanas Tatarė, knygnešiai ir kiti susipratę lietuviai. Tad lietuvybė
ir katalikiška pasaulėžiūra buvo perduota ir vaikams.
Saliamonui einant trečiuosius savo gyvenimo metus,
mirė tėvas, palikdamas jį su vyriausiuoju broliu ir dviem seserimis.
Seserims ištekėjus, Banaičiai persikėlė gyventi į Bridžius. Kiti
Banaičių vaikai anksti išmirė nuo šiltinės, raupų ir epideminių
ligų.
Nuo ankstyvos vaikystės pažinęs Banaičių šeimą
ir ypač Saliamoną, jo artimas draugas ir bendražygis J. Kriaučiūnas
rašė: Saliamukas mamą labai gerbia ir jos klauso. Jam tiesiog džiaugsmas
vykdyti, ką ji liepia. Savo ruožtu mama netrukdo jo veiksmų. (
)
Tarp motinos ir sūnaus klesti santarvė, pavyzdingai gražus sugyvenimas,
kokio aš niekur lietuvių ūkininkų šeimose nebuvau matęs. Toks sugyvenimas
tegalimas tiktai gerose inteligentų šeimose.
Kurį laiką motinos pramokytas skaityti iš elementoriaus
ir maldaknygės, Saliamonas pasirodė esąs be galo žingeidus ir imlus
įvairiems dalykams. Jis tuo suspėjo išsiskirti ir iš kitų bendraamžių
ir labai troško mokytis.
S. Banaičiui tris metus teko lankyti Sintautų
pradžios mokyklą, kurią baigęs ir Šakių vikaro kun. A. Radušio parengtas,
1873 metais įstojo į Marijampolės gimnaziją.
Besimokant šioje gimnazijoje, S. Banaičiui viename
bute teko gyventi kartu su pasiturinčių lenkų vaikais, lankiusiais
tą pačią gimnaziją, tačiau lenkiškai S. Banaitis mažai temokėjo,
nes tarpusavyje anuomet gimnazistai turėdavo kalbėtis ir kalbėdavo
tik rusiškai. Lietuvių kalba anuomet buvo ujama, cariniai tarnautojai
anuomet ne tik rusino lietuvius, bet ir stengėsi juos supriešinti
su lenkais. Pastarieji, jausdami valdžios protekciją, ta padėtimi
nedorai naudojosi.
Savo autobiografijoje S. Banaitis daug vėliau
rašė: Po vasaros atostogų susirinkome į trečią klasę ir aš užėmiau
suole vietą su vienu vokietuku, Eduardu Hofmanu iš Prienų valsčiaus.
Tuo tarpu lenkutis Lempickis nutraukė Hofmaną nuo suolo ir atsisėdo
šalia manęs. Aš tuojau nustūmiau nuo suolo Lempickį ir pasisodinau
Hofmaną, nes mudu antroj klasėj sėdėjom drauge. (
) Lempickis supykęs
sudavė man per veidą ir pasakė: Przieklenty litwin paganin (Prakeiktas
pagonis lietuvis). Aš jam už tai nieko nedariau nekeršijau, tik
ilgai negalėjau suprasti to pasakymo. Juk aš esu katalikas, mane
visi laikė lenkiškose kvatierose. Tas atsitikimas labai paveikė
Banaičių Saliamoną. Mokydamasis lietuvybę slopinančioje mokykloje,
jis tik darėsi tvirtesniu lietuviu.
Būdamas trečioje gimnazijos klasėje, S. Banaitis
netruko susižavėti Lietuvos istorija. Jis sužinojo, kad Lietuva
ir Lenkija kažkada buvo atskiros valstybės. S. Banaitį ypač domino
Gedimino, Algirdo, Kęstučio bei Vytauto asmenybės jų valdymo laikotarpiu.
Tuo pačiu metu S. Banaitis apie save subūrė ir grupę Marijampolės
gimnazijos mokinių, baigęs gimnaziją rengėsi kovoti prieš lietuvių
pavergėjus rusus ir lenkus.
Sėkmingai baigęs gimnazijos trečiąją klasę, 1883
metų vasarą Banaičių Saliamonas atostogoms grįžo į Vaitiekupius.
Tačiau čia Banaičių šeimą užgriuvo bėdos. Netrukus mirė vyresnysis
brolis. Susirgo ir Saliamonas. Tad pastarajam teko nutraukti ir
mokslus. Juo labiau kad nebuvo kaip palikti vienos motinos.
Nors ūkio darbai visu sunkumu užgulė S. Banaičio
pečius, tačiau jis su visa energija pasinėrė į tautinę veiklą. Banaičių
namuose dažnai apsilankydavo kun. A. Radušis, kuris skatino S. Banaitį
šviesti kaimo žmones ir kultūrinti savo ūkį. Apie tai S. Banaitis
savo autobiografijoje rašė: Vasaros metu, liepos ar rugpjūčio mėnesyje,
atvežė kunigas Radušis Aušros pirmą numerį ir pradėjo aiškinti
apie reikalingumą palaikyti laikraštį, platinant tarp žmonių, ir
apie Lietuvos kėlimą. Aš kunigui Radušiui pareiškiau apie savo planus
ir organizavimą mokinių gimnazijoj. Bet jis man patarė, kad tai
per anksti. Dar dabar reikia varyt kultūrinį darbą, reikia paimt
gyvenimo kokią nors šaką ir kelti, pavyzdžiui, ūkę; kuom aš ir užsiėmiau.
Perskaitęs pirmąjį Aušros numerį, S. Banaitis
ėmė platinti draudžiamąją lietuvišką spaudą. Čia įsikūrė ir slapta
lietuviška mokykla, kurioje jam teko daraktoriauti. Tad šiuose namuose
anuomet netrūko apylinkės gyventojų ir šiaip užklystančiųjų. Banaičių
namai netrukus tapo didele kultūros ir tautiškumo įstaiga.
Tačiau, nors ir prisilaikant konspiracijos, anuomet
nebuvo apsieita be skaudžių netekčių ir didelių praradimų. Cariniai
žandarai, įtarę kun. A. Radušį užsiimant tautine veikla, 1884 metais
iškėlė jį į Dzūkiją. Tad lietuviškų spaudinių platinimas gulė ant
vieno S. Banaičio pečių. Neišvengė ir jis carinių žandarų apsilankymų.
Apie tai S. Banaitis savo autobiografijoje rašė: 1884 metų pabaigoje
Radušis buvo iškeltas toli į Dzūkiją. Jis paliko mane savo vietoje
toliau varyt pradėtą darbą. 1884 metų gruodžio mėnesyje atvyko mano
giminaitis Petras Markusa, buvęs Rusijoje gimnazijos inspektoriumi.
Su juo pradėjome platinti knygeles. Praėjus pusei metų, 1885 pradėjo
jį persekioti ir daryt kratas, o podraug ir pas mane. Kartą gruodžio
mėnesyje buvo atvykę du žandarai mane suimti už skelbimą propagandos
žodžių. Nerado namuose, o mama mano, nesuprasdama, dėl ko jie manęs
ieško, pavaišino gerais pietumis, knygas ir laikraščius apkrovė
ant stalo paduškomis. Žandarai vis tik ton vieton važiavo, kur jiems
nurodė; aš buvau išėjęs. Mano kaimynas Jonas Dėdinas matė, kaip
aš ėjau toliau nuo kelio; pamatęs aš, kad tokiam bjauriam kely važiuoja,
jaučiau, kas nors čia yra blogo. Jis, žandarams nieko nesakydamas,
vežė juos tyčia nurodyton vieton. Neradę važiavo tolyn, nes buvo
vakaras.
Kad ir kiek anuomet buvo rizikingas tautinis darbas,
bet S. Banaitis net nemanė jo atsisakyti. Kad knygnešystė vyktų
sklandžiau, jis, neva, savo ūkio darbams pasisamdė knygnešį J. Kalvaitį,
kuris be Aušros ir kitų lietuviškų spaudinių, parsinešdavo ir
kontrabandinių prekių. S. Banaičiui anuomet teko pats pavojingiausias
darbas spaudinių platinimas savo apylinkėje. Tačiau netrukus pabūgęs,
kad gali įkliūti cariniams žandarams, J. Kalvaitis iš Prūsų Lietuvos
gabenti lietuvišką spaudą atsisakė.
Iš Prūsų Lietuvos spaustuvininkų gaudamas lietuviškų
spaudinių, S. Banaitis ir pats puoselėjo viltį įkurti spaustuvę.
Nuvykęs pas M. Jankų, jis susitarė, kad šis priims į savo spaustuvę
mokytis keletą lietuvių iš Suvalkijos. Ir iš tiesų, paraginti S. Banaičio,
keletas jaunuolių išvyko pas M. Jankų mokytis darbo spaustuvėje
paslapčių, prieš tai kiek pasimokę Marijampolės gimnazijoje.
Būdamas karštu savo tėvynės patriotu, 1888 metais
S. Banaitis įsijungė į besiburiantį varpininkų sąjūdį, artimiau
suartėdamas su V. Kudirka. Tad netrukus abu šie šviesuoliai numatė
ateities uždavinius ir visą gyvenimą (iki V. Kudirkos mirties 1899
m.) bendradarbiavo, žadindami iš letargo lietuvius laisvintis iš
carinės vergijos. Apie tą laikotarpį, kai S. Banaičiui teko dalyvauti
varpininkų sąjūdžio veikloje, jis savo autobiografijoje rašė: 1888
metais atostogų metu atvyko pas mane susipažinti daktaras Kudirka.
Vėliau daktaras Kudirka apsigyveno Šakiuose ir pradėjome varyt propagandą
kaimuose.
Žiemos metu daktaras Kudirka sumanė pasiekt kokiu
nors būdu Ragainę, Tilžę ir susipažinti su Prūsų Lietuvos to laiko
redaktoriais Naujosios Ceitungos Kiošiu, Tilžės Keleivio Lapinu,
Apžvalgos Angrabaičiu, su Voskais, Jankum, Kašeliausku ir Vejeriu.
Jis (dr. Kudirka) negalėjo gauti užsienių paso.
Aš patariau iš daktaro pasidaryti arklių kupčiumi.
Jis sutiko ir aš tuojau tą dieną nupirkau jo vardu du arklius, savo
vardu kitus du. Parvažiavęs parūpinau pasą pereit sieną Naumiestyje
ir mes laimingai nuvykom Ragainėn. Tuomet Jankaus spaustuvė buvo
Ragainėj Kristupo Vosko vedama. Pardavę arklius, vakare nuėjome
pėsti iš Ragainės į Tilžę. Apžiūrėjome Mauderodės ir Vejerio spaustuves,
aplankėme laikraščių redaktorius ir užkvietėm pavakarieniauti: Tilžės
Keleivio redaktorių Lapiną, Naujos Ceitungos du broliu Kiošius,
du broliu Voskus, Angrabaitį Apžvalgos redaktorių ir porą vokiškai
kalbančių. Mus visur rekomendavo kaip Russische Pferdehändler.
Tuomet labai sekė vokiečių policija atvykusius lietuvius. Vakarieniaujant
daktaras Kudirka pasakė, jog Lietuvoje yra tokia betvarkė, kokios
pasaulis nematė.
1890 metais Ūkininko ir Varpo reikalai visiškai
silpnai ėjo. (
) Daktaras Kudirka sirgo, rengėsi išvažiuoti į Krymą,
pinigų spaudai nebuvo. P. Jankus netesėjo sutarties pildyti, negalėjo
apmokėti redaktorių algas, nė išlaidų laikraščiui. Aš su daktaru
Kudirka nutariau, kad aš paimsiu į savo rankas Varpą ir Ūkininką
trims metams. Tuo tikslu pakviečiau p. Jankų atvykti iš Tilžės ir
raidžių rinkėją Dovydaitį, kurį aš buvau išsiuntęs mokytis Ragainėn.
Sudarge spalio 8 dieną sutarėm su p. Jankum, kad jis leis savo spaustuvėje
spausdinti laikraščius. Daktaras Kudirka pranešė man prieš išvažiuosiant
jam į Krymą, kad reikia sutvarkyti laikraščių reikalą. Paskirtą
dieną susirinkome lapkričio paskutinėse dienose pas daktarą Bagdoną
Naumiestyje.
Buvome nutarę, kad Varpą redaguos daktaras Bagdonas,
o Ūkininkas turi būti pavedamas mano nuožiūron. Bet kada sužinojo
daktaras Kudirka, kad laikraščiai bus spausdinti p. Jankaus spaustuvėje,
užprotestavo, nes jis negalėjo sutikti, kad jo vardas drauge būtų
su p. Jankaus. Daktaras Kudirka būtinai reikalavo spausdinti pas
Mauderodę ar pas Vejerį. Aš negalėjau atsakyti Jankui, nes jau sutartis
yra, ir, antra, kitoje spaustuvėje per brangiai kainuotų. Laikraščiai
paliko žinioje daktaro Bagdono.
1890 metais S. Banaitis sukūrė šeimą, vesdamas
Marijoną Pranaitytę iš kaimyninio Barzdų valsčiaus, Panenupių kaimo.
Nors žmona ir nebuvo baigusi didesnių mokslų, tačiau buvo prasilavinusi,
labai religinga, tautinio nusistatymo ir labai kukli moteris. Tad
Saliamono motina netrukus jai užleido savo vietą.
Pravartu pažymėti tai, jog S. Banaitis anuo laikotarpiu
neužsidarė vien šeimyniniuose reikaluose. Jis toliau platino lietuviškus
spaudinius, bendravo su savo krašto ir Prūsų Lietuvos šviesuoliais.
Stengėsi neapleisti ir net bandė tobulinti savo ūkį kooperacijos
pagrindais. Kaip pastarasis darbas S. Banaičiui sekėsi, jis apie
tą laikotarpį savo autobiografijoje rašė: 1891 metais pradėjau
kelti pienininkystės klausimą Lietuvoje. Darydavau aplinkiniuos
kaimuos susiėjimus ir aiškindavau, kad tik pieno ūkis išgelbės žemdirbius
iš sunkios padėties. Pritarimo gavau tik nuo vieno ūkininko. Kad
nebūtų tušti žodžiai, ėjau mokytis šveicariškus sūrius dirbti. Pabuvojęs
dirbtuvėje pamačiau, kad brangus įtaisymas, reikia daug kapitalo.
Vis dėlto, nieko nežiūrėdamas, užvedžiau pieno ūkį ir paprastu būdu
daviau dirbti sviestą ir lietuviškus sūrius, bet, esant mažam kiekiui
pieno, turėjau paliaut, nieks nepritarė.
Tiek ūkio reikaluose, tiek ir tautiniame darbe
besireiškiant, S. Banaitis suprato, jog trūksta šiems tikslams teorinių
žinių. O kad to pasiekti, jis puikiai suprato, kad reikia turėti
aukštesnį išsilavinimą. Tad S. Banaitis nusprendė toliau siekti
mokslo.
Jau 1900 metų vasarą S. Banaitį pradėjo keturių
gimnazijos klasių egzaminams rengti Peterburgo universiteto studentas,
poetas Pranas Vaičaitis. Tarp jų buvo iš anksto sutarta, kad Pr. Vaičaitis
gyvens Banaičių namuose Vaitiekupiuose bei gaus maistą ir sutartą
atlyginimą už pamokas. Labiausiai S. Banaičiui ramybės anuomet nedavė
matematikos žinios, kurios ypač buvo reikalingos komercijos mokslams.
Pr. Vaičaitis su S. Banaičiu pamokomis užsiimdavo
iki pietų, o po to ilsėdavosi, skaitydavo knygas, dažnai išvažiuodavo
į Sintautus tvarkyti savo reikalų. Nors S. Banaitis net eidamas
ūkio darbų dirbti nepaleisdavo iš rankų knygos ar mąstydavo, kaip
išspręsti matematikos lygtį ar kitą ką, tačiau taip pasimokius keletą
dienų, netrukdavo paaiškėti, kad prie ūkio darbų praleistas laikas
jam iš atminties ištrynė kai kuriuos jau žinomus dalykus. Tad tekdavo
naudotis žemesnių klasių vadovėliais ir pagal programą kartoti lotynų
bei prancūzų kalbas, prisiminti fizikos ir matematikos formules.
Taip vasarą pasimokęs Pr. Vaičaičio priežiūroje, o pastarajam susirgus,
vėliau mokomas kun. F. Martišiaus, S. Banaitis pasirengė egzaminams
iš keturių gimnazijos klasių kurso ir ryžosi mokytis toliau. Trokšdamas
greičiau įgyti specialybę ir kibti į darbą, S. Banaitis eksternu
baigė visą gimnaziją ir negaišdamas laiko išvyko į Peterburgą, kur
stojo į Buhalterijos ir komercijos kursus. Čia išėjęs visą mokymo
kursą, S. Banaitis baigė mokslus ir gavo komercijos buhalterio diplomą.
Baigęs šiuos kursus, S. Banaitis gavo paskyrimą
važiuoti dirbti pagal specialybę į Viatkos guberniją. Tačiau ilgėdamasis
tėvynės, šeimos ir tautinio darbo, atsisakė pelningos vietos svetur
ir grįžo į tėviškę tęsti pradėto darbo. Tik grįžęs iš Peterburgo,
S. Banaitis nedelsiant ėmėsi kultūrinti žemės ūkį. Tam tikslui jis
įsigijo veislinių galvijų, įrengė pieninę. S. Banaitis, nuvykęs
į Varšuvą, iš ten parsigabeno separatorius ir kitus pieninės įrengimus.
Tačiau senų kaimo tradicijų veikiami, apylinkės gyventojai S. Banaičio
tikslų nesuprato, paprasčiausiai apsiribodami grūdinių kultūrų auginimu,
o galvijų bandas gerinti nesiėmė. Savo svajonę S. Banaičiui pavyko
įgyvendinti tik nepriklausomoje Lietuvoje.
Susipažinęs su didmiesčio Peterburgo gyvenimu,
S. Banaitis, turėdamas tokią specialybę Vaitiekupiuose anuomet taip
ir nepritapo. Jo žvilgsnis kaskart nuolat krypdavo į artimiausią
didmiestį Kauną. Čia 1904 metais S. Banaitis su šeima atvyko ir
praleido bemaž trisdešimt metų.
Gyvendamas Kaune S. Banaitis gavo tarnybą R. Šliūpo
įsteigtame Nemuno kooperatyve. Tačiau darbu šiame kooperatyve
S. Banaitis anuomet neapsiribojo ir pabandė įkūnyti bene pagrindinę
savo svajonę įkurti spaustuvę.
1904 m. gegužės 7 dieną, atgavus lietuvišką spaudą,
susidarė lietuviams palankios aplinkybės laisvai leisti ir spausdinti
lietuviškus spaudinius. Tad energingasis S. Banaitis ėmė kurti Kaune
lietuvišką spaustuvę. Tačiau tik 1905 metų rudenį S. Banaičio spaustuvė
pradėjo pilnu pajėgumu veikti. Apie tai S. Banaitis savo atsiminimuose
rašė: 1901 metais atvyko pas mane Jonas Kriaučiūnas ir patarė kreiptis
į dr. Romą Šliūpą, nes jis buvo pirmininku naujai įsteigto kooperatyvo
Nemunas Kaune. Atvykus į Kauną, dr. Šliūpas davė man tarnybą,
o pats išvažiavo Japonų karan. Atidarius krautuvę, susipažinau su
Daukša ir su juo nutarėm leisti laikraštį ir įsigyt spaustuvę. Atsitraukiau
iš kooperatyvo ir pradėjau rengti spaustuvę, bet dar praėjo metai,
kol gavome leidimą spaustuvei ir laikraščiui. Turėjau važiuoti Petrapilin
pas švietimo ministerį ir ten gavau leidimą leisti Lietuvos balsą
ir steigti spaustuvę.
Pravartu pažymėti tai, jog spaustuvės įkūrimas
ir visi su tai susiję rūpesčiai gulė ant vieno S. Banaičio pečių.
A. Daukšai greitai nuo spaustuvės organizavimo pasitraukus, S. Banaitis
iniciatyvos neatsisakė. Jis jau buvo susipažinęs su poligrafijos
technika. Ypač daug praktinių įgūdžių S. Banaitis įsisavino lankydamasis
Prūsų Lietuvos spaustuvėse. Čia jis ne tik perprato anuomet dar
primityvią poligrafijos techniką, bet ir susipažino su spaustuvių
ekonominėmis problemomis. Tad Peterburge įgyta komercinės buhalterijos
specialybė S. Banaičiui tik padėjo susieti praktiką su teorija.
Pirmąją plokščią ranka sukamą su dideliu smagračiu
spausdinimo mašiną König und Bauer S. Banaitis įsigijo Peterburge
iš to paties pavadinimo firmos. Iš kitos Peterburgo firmos Tranz
Mark und Co buvo spaustuvei nupirkta įvairių šriftų.
Jei dar 1887 metais S. Banaitis savo lėšomis siuntė
jaunuolius į Ragainę mokytis raidžių rinkimo, tai po kurio laiko
pastarieji tapo bene pirmaisiais Didžiojoje Lietuvoje poligrafijos
specialistais. Spaustuvėn priimdavau jaunuolius, kurie galėjo kuo
nors pasižymėti, kad turėtų progos toliau lavintis. Tokiems darbininkams,
kiek galėjau, dariau lengvatų. Mano spaustuvėje dirbo Edmundas Steponaitis,
Jonas Pikčilingis, prof. Kazys Pakštas, majoras Sinkevičius, Varpo
spaustuvės vedėjas Jasiūnas, Smaigelis ir kiti. Kai kurie, dirbdami
mano spaustuvėje, baigė po 4-ias klases ir stojo mokiniais į aptiekas.
Smaigelis pasidarė komunistu ir buvo Rygoj leidžiamo komunistų laikraščio
Vilnis redaktorium. Spaustuvėje buvo daugiau kaip 30 darbininkų.
Su jų pagalba man pavyko įvesti Seminarijos ir Katedros bažnyčiose
lietuvių kalba pamokslus ir giesmes Velykų ir Kalėdų švenčių metu.
Spausdinant knygas, buvau nepatenkintas jų brangumu, knygų kainos
buvo aukštesnės negu Tilžėj spausdinamų, nors už darbą aš ir nebrangiau
ėmiau kaip Tilžėje. 1910 metais aš dėjau visas pastangas knygoms
ir kalendoriams kainas numušti. Taip man pavyko kalendorius išleisti
po 1,5 kapeikos už egzempliorių, o kaimuose juos buvo galima parduoti
po 3 kapeikas. Kalendorių atspausdinom 75000 egzempliorių. Tai buvo
pirmas atsitikimas Lietuvoje, kad atspausdinom tokį didelį kalendorių
skaičių, taip apie savo spaustuvės darbuotojus ir leidybą vėlesniais
metais rašė savo autobiografijoje S. Banaitis.
Galima teigti, jog lietuviškos poligrafijos pradininkas
S. Banaitis ėjo tokiomis pačiomis pėdomis, kaip ir P. Vileišis,
pirmąją lietuvišką spaustuvę keliais metais anksčiau įkūręs Vilniuje.
Tačiau abiejų šių lietuvių tautai nusipelniusių vyrų tikslai buvo
vienodi: šviesti Lietuvos liaudį.
Nevalia pamiršti tai, jog S. Banaičio spaustuvei
anuomet užsakymų netrūkdavo, juolab, kad kaimynystėje nuo 1906 metų
aktyviai veikė šv. Kazimiero draugija. Šios draugijos pagrindiniu
uždaviniu anuomet buvo katalikiškų knygų lietuvių kalba leidyba.
Šv. Kazimiero draugijos pirmaisiais vadovais buvo kun. A. Alekna,
V. Jarulaitis ir prof. P. Januševičius. Ypač artimi santykiai tarp
S. Banaičio ir Šv. Kazimiero draugijos užsimezgė, kai jai pradėjo
vadovauti prel. A. Dambrauskas-Jakštas. Tuo būdu S. Banaitis dar
labiau suartėjo ir susibičiuliavo su minėtos draugijos vadovais.
Šv. Kazimiero draugija ilgainiui tapo pagrindine S. Banaičio spaustuvės
leidinių rengėja.
S. Banaičio spaustuvėje anuomet buvo spausdinami
ir įvairūs lapeliai, kvietimai, o 1905 m. pabaigoje išleista ir
brošiūra. 1906 metais joje jau buvo išspausdinta keletas nedidelio
formato knygelių.
Bene svarbiausiu leidiniu, anuomet čia spausdintu
buvo, laikraštis Lietuvos balsas, ėjęs gana neilgą laiko tarpą.
Pats laikraštis nepatiko daugumai skaitytojų: skurdus turinys, mažas
formatas, prasta spaudos kokybė ir taip toliau. Šis laikraštis nustojo
ėjęs todėl, jog neturėjo pakankamai skaitytojų, nes, atgavus lietuvišką
spaudą, mokantys lietuviškai skaityti žmonės mieliau skaitydavo
praktines knygeles ar patrauklesnius periodinius leidinius.
Nebeeinant Lietuvos balsui, S. Banaičio spaustuvėje
pradėti spausdinti ir kiti periodiniai leidiniai. Tai Kauno kunigų
seminarijos rektoriaus A. Karoso, o vėliau ir prel. A. Dambrausko-Jakšto
redaguojamas katalikiškos minties savaitraštis Nedėldienio skaitymas,
o vėlesniais metais jo vietoje buvo spausdinamas ūkininkams skirtas
katalikiškas žurnalas Vienybė. Jame, redaguojamame kun. A. Aleknos,
M. Vaitkaus ir kitų, buvo skelbiamos religinės tiesos.
Panašios krypties, tik skirtas labiau išprususiam
skaitytojui, čia buvo spausdinamas ir mėnesinis žurnalas Draugija.
Jo spaudos kokybė ir turinys buvo žymiai geresni už anksčiau čia
iki tol leistus periodinius leidinius. Tačiau kiek prasčiau atrodė
čia vėliau spausdintas, įdomus savo turiniu juokų ir satyros laikraštis
Garnys.
Tuo pačiu laikotarpiu S. Banaičio spaustuvėje
buvo spausdinamas moterų žurnalas Lietuvaitė, kurio apipavidalinimas
jau buvo žymiai pagerėjęs. Gera spaudos kokybe puikavosi ir iliustruotas
Lietuvių katalikų jaunimo sąjungos leidžiamas dvisavaitinis žurnalas
Pavasaris, taip pat Bažnytinė apžvalga, Viensėdis ir kiti
periodiniai leidiniai.
S. Banaičio spaustuvėje anuomet gausiai buvo spausdinamos
ir lietuviškos knygos, kurių daugumą sudarė nedidelės apimties katalikiškos
bei didaktinės knygos. Čia buvo išleista ir vertingų pasaulietinio
turinio knygų, tarp kurių K. Būgos Kalbos dalykai, M. Dagilėlio
Dainos dainelės, V. Šekspyro Hamletas, kun. A. Aleknos Lietuvos
istorija ir daug kitų knygų.
Svarbiausiu šios spaustuvės anuomet išleistu leidiniu
laikytinas arkivyskupo J. Skvirecko išverstas Šventasis Raštas.
Šios knygos pirmąjį tomą išspausdino S. Banaitis. Kitus penkis tomus
pagal pirmojo pavyzdį išspausdino šios spaustuvės paveldėtoja Šv. Kazimiero
draugija.
Kilus Pirmajam pasauliniam karui, kurio pirmosiomis
dienomis jautėsi caro valdžios inspiruotas pakilimas. Carinės Rusijos
kariuomenės vadai, įžengę į Karaliaučiaus kraštą, manė per trumpą
laiką sutriuškinti kaizerinės Vokietijos kariuomenę. Tačiau, vos
savaitę pakariavus, carinės Rusijos kariuomenė patyrė didžiulius
nuostolius. Tai atsiliepė ir S. Banaičio spaustuvei, kurios darbų
apimtis žymiai sumažėjo. Dauguma jos darbininkų buvo mobilizuoti
į carinę kariuomenę, kiti išvyko į savo gimtąsias vietoves.
Po carinės Rusijos kariuomenės pralaimėjimų Mozūrų
ežerų apsuptyje, kaizerinės Vokietijos kariuomenės daliniai nesulaikomai
veržėsi į Lietuvą. Apžvelgdamas vokiečių kariuomenės įsiveržimą
į Kauną, savo autobiografijoje S. Banaitis rašė: Rugpjūčio mėnesį
jau pradėjo šaudyti į fortus. Prieš paimsiant Kauną, šeštadienį,
granatos krito viena po kitos. Spaustuvėj buvo tiesiog nebepakenčiama
nuo artilerijos trenksmų. Iš miesto bėgo kas tik galėjo, visas darbas
sustojo. Aš bijojau, kad darbininkai (
) neišsibėgiotų, todėl juos
nuvedžiau į prieglaudos kambarius ir pats duris užstojau. Nors ir
pačiam buvo labai baugu, bet visus drąsinau. Tuo tarpu mane kažkas
pakvietė į spaustuvę
Apie darbą spaustuvėje naujomis sąlygomis S. Banaitis
savo autobiografijoje tęsė: Antradienį, rugpjūčio 15 d. (1915 m.)
vokiečių kariuomenė užėmė Kauną. Iš ketvirtadienio į penktadienio
naktį, apie antrą valandą, užėjo pas mane trys karininkai ir pareikalavo
atspausdinti kariuomenės vado atsišaukimą į gyventojus vokiečių,
rusų ir lenkų kalbomis. Po ilgų derybų sutiko įdėti lietuvišką tekstą,
o rusišką išmesti. Toliau pradėjom spausdinti kariuomenės įsakymus
lietuvių ir vokiečių kalbomis, o laikraštį Kauno žinios lietuvių,
vokiečių ir lenkų kalbomis.
Pravartu pažymėti tai, jog vokiečių reakcija anuomet
į lietuvišką spaudą buvo labai neigiama. Jei prieš kaizerinės Vokietijos
kariuomenei užimant Kauną čia buvo leidžiama 10 lietuviškų periodinių
leidinių, tai okupacinė valdžia juos visus uždraudė, vietoje viso
to įsteigdami vokišką oficiozą Anzeiger für Kowno. Šiame laikraštyje
buvo spausdinami okupacinės valdžios pranešimai, trumpi straipsneliai
ir žinios iš fronto. S. Banaitis, kreipdamasis į okupacinę valdžią,
prašė šį laikraštį leisti ir lietuvių kalba, tačiau vokiečiai tai
daryti neleido.
Savotiškos pozicijos anuomet Kaune laikėsi tik
vokiečių feldmaršalas P. Hindenburgas. Nors vokiečiams pastarasis
buvo be galo griežtas ir iš jų reikalavo didelės drausmės, tačiau
prieš lietuvius jis pasirodydavo paprastas ir kilniadvasiškas. Manoma,
jog P. Hindenburgui įsikišus, po kurio laiko buvo leidžiama spausdinti
Kauno žinias ir lietuvių kalba.
Kaizerinės okupacijos metais Kaune kartais pasirodydavo
lietuvių kalba atspausdintų atsišaukimų, nukreiptų prieš okupacinės
valdžios vykdomą priespaudą ir šiurkštų lietuvių tautos skriaudimą.
Šiuos atsišaukimus išspausdindavo S. Banaitis, tam tikslui panaudodamas
iš vokiečiams lojalių spaustuvių gautą šriftą. Nors okupantai ir
įtarė, jog tai gali būti S. Banaičio darbas, tačiau, padarę kratas
ir ištyrę šriftus, negalėdavo jo apkaltinti.
Karo metu S. Banaičio spaustuvės darbų apimtis
buvo labai maža. Anot tuo metu šioje spaustuvėje dirbusio B. Baužos,
vokiečių okupacinė valdžia nevedė griežtos spaustuvei įteikiamų
įsakymų apskaitos. Tad kai kurie įsakymai spaustuvėje užsimesdavo.
B. Bauža toliau tęsė: Iš tokių nuslėptų įsakymų dar du paliko mano
atminty. Pirmas: visiems nusižengusiems prieš išleistuosius įsakymus
bus taikoma piniginė bauda, ir nusižengusieji bus prievarta varomi
išeinamų vietų valyti. Antras: tiems, kurie suardys telefonų vielas
ir geležinkelio bėgius, bus taikoma mirties bausmė. Be to, buvo
pastaba, kad jeigu nusikaltėlis būsiąs vokiečių tautybės, ta bausmė
bus per pusę mažesnė. Pirmasis įsakymas visiškai nepasirodė. Antrasis
gi išėjo vėliau Ober Osto spaustuvėje be minėtosios pastabos.
Toliau savo atsiminimuose B. Bauža rašė: S. Banaitis
suprato, kad atėjo laikas kovoti dėl Lietuvos nepriklausomybės.
Susipažino su Ober Osto spaustuvėje dirbusiu susipratusiu lietuviu
klaipėdiečiu p. V. Šaulinskiu ir pakvietė jį bendron kovon, kuris
mielai prisidėjo prie darbo. V. Šaulinskis iš Ober Osto spaustuvės
kasdien atnešdavo po porą saujų šrifto. Kuomet šrifto jau būdavo
pakankamai, darbas galėjo prasidėti; liko tik išspręsti vienas klausimas
surasti vietą, kur būtų galima atsišaukimą surinkti. S. Banaitis
sumanė kasą su šriftu nunešti į Šv. Kazimiero knygyno sandėlį
požemį.
Pasitarėm su to knygyno vedėju A. Kniūkšta, kuris
mielai sutiko. Laiko negaišdamas tą pačią dieną pritemus susitvarkiau
minėtame požemy vieną kertelę, pasidėjau čia tuščią šrifto kasą
ir kiek galint ją užmaskavau, kad užėjus (net ir saviesiems) nebūtų
pastebima. Rytdienai išaušus, aš pradėjau darbą rinkti atsišaukimą,
o S. Banaitis ėjo tuo tarpu žvalgo pareigas ir dairėsi, ar neseka
kas nors. Buvome sutarę, jei kas nors pasirodytų įtartino, tai jis,
eidamas pro šalį, su lazda pabarškins į požemio langą, tuomet aš
turėsiu kuo greičiausiai kasą su šriftu užmesti knygomis ir pats
išsinešdinti. Atsišaukimą surinkti pavyko be trukdymų. Padariau
ten pat pirmykščiu būdu nuotrauką, nunešiau ją atsišaukimo autoriui
p. J. Kriaučiūnui, kuris jau laukė bute. Ištaisius korektūrą, atsišaukimą
reikėjo kuo greičiausiai spausdinti. Laikyti buvo pavojinga, nes
vokiečiai jau buvo pradėję smarkiai sekti ir net kelis kartus padarė
kratas Šv. Kazimiero knygyne, S. Banaičio spaustuvėje ir jo bute.
Nutarėm su S. Banaičiu, visiems kitiems jo spaustuvės darbininkams
išėjus pietums, atsišaukimą atspausdinti.
12 valandą, darbininkams išėjus pietauti, atėjo
S. Banaitis susitarti dėl pavojaus ženklo.
Jeigu bus pavojus, pabaldysiu į duris, dabar
užsirakink ir,
Dieve, tau padėk, pasakė S. Banaitis.
Greitai atsišaukimą įrakinau mašinon, pakišau
po raidėm kartono gabalą mat, vokiečių šriftas buvo žemesnis už
rusų fabrikuose gamintą šriftą ir per 45 min. atspaudžiau apie
800 atsišaukimų. Makulatūrą ir šiaip visą mašinos pritaisymą,
kas galėtų liudyti apie atliktąjį darbą, viską sukišau į krosnį
ir sudeginau. Šriftą įteikiau A. Kniūkštai, kuris jį požemyje užkasė.
Atsišaukimus pasiėmė S. Banaitis ir juos dar tą pačią dieną įteikė
žmonėms, kurie jau laukė. Sekantį sekmadienį beveik visoj Suvalkijoj
atsišaukimai kybojo ant medžių ir stulpų.
Po atsišaukimų pasirodymo vokiečiai sujudo ir
pradėjo daryti kratas kasdien tai Banaičio spaustuvėj, tai Šv. Kazimiero
knygyne. Žvalgyba ištisas dienas ir naktis slankiojo apie Šv. Kazimiero
draugijos namus. Tačiau visos jų pastangos surasti kokių nors pėdsakų
būtų buvę veltui, jeigu nebūtų atsiradęs vienas judošius gimnazistas
F. Juchnevičius, areštavo mane kartu su p. A. Kniūkšta.
Nors vokiečiai visokiais būdais stengėsi mus suprovokuoti
ir kas antrą dieną vesdavo tardyti, bet viskas buvo veltui. Mums
kalint, S. Banaitis visomis išgalėmis stengėsi mums padėti: siuntė
maistą kalėjiman ir rūpinosi mus išliuosuoti iš kalėjimo, siūlydamas
užstato, kas galiausiai už dviejų mėnesių ir pasisekė. Už mane S. Banaičiui
teko užmokėti 600 markių, o už Kniūkštą prel. Dambrauskas uždėjo
1200 markių. Tuomet mus išleido laisvėn iki teismo, bet likome policijos
priežiūroje. Kilus vokiečių revoliucijai, byla buvo numarinta ir
užstatas grąžintas.
(Bus daugiau)
© 2011 XXI amžius
|