Atmintis
Kūrėjas ir pedagogas, sugebėjęs išlikti savimi
Gerardo Bagdonavičiaus 110-osioms gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
|
Gerardas Bagdonavičius
|
Gerardas Bagdonavičius vienas iš daugelio tų,
kurie priklauso jau išėjusiai amžinybėn lietuvių dailininkų kartai.
Jis savo kūrybinį ir pedagoginį darbą pradėjo trečiame praeito šimtmečio
dešimtmetyje. Prisiminti šį menininką mus paskatina ką tik minėtas
G. Bagdonavičiaus 110 metų jubiliejus.
G. Bagdonavičius gimė 1901 m. liepos 25 dieną
Radviliškyje, tarnautojų šeimoje. Taip jau Gerardo likimas susiklostė,
jog anuomet Bagdonavičių namuose vyravo kūrybinga atmosfera, kurią
puoselėjo būsimojo dailininko motina. Ji laisvai kalbėjo keliomis
kalbomis, gerai skambino pianinu, eiliavo
Radviliškis G. Bagdonavičiaus ankstyvos vaikystės
metais buvo nedidelis, nešvarus provincijos miestelis. Seni, sukrypę
bei susmegę mediniai nameliai, ankstyvo pavasario ir rudens metu
neišbrendami siauručiai skersgatviai, katalikų bažnyčia, pravoslavų
cerkvė ir geležinkelio stotis, su eilėmis nusidriekusių bėgių juostų,
per kuriuos kartas nuo karto prapūškuodavo garvežiai. O kur dar
miestelyje buvusios žydų parduotuvės, viliodavusios pirkėjus savo
spalvingomis reklaminėmis iškabomis. Būtent tų parduotuvių, o tiksliau
krautuvėlių reklamos anuomet giliai įsirėžė į būsimojo dailininko
atmintį, visa tai vėliau rado atgarsį G. Bagdonavičiaus kūryboje.
Bagdonavičių šeimoje Gerardas augo vienas. Tėvai,
susivilioję pelningesniu darbu ir norėdami išmokslinti savo sūnų,
1910 metais persikėlė gyventi į Šiaulius. Čia būsimam dailininkui
besimokant berniukų gimnazijos pirmoje klasėje, pastarasis iš bendraminčių
netruko išsiskirti kaip geras piešėjas. Dailę čia anuomet dėstė
dailininkas K. Mazinas, kuris gabesniems mokiniams nešykštėdavo
pagyrimų ir dovanų. Kiek buvo džiaugsmo Bagdonavičių Gerardui, pirmos
klasės gimnazistui, gavus premiją komplektėlį aliejinių dažų!
Ir jis laisvalaikiu pradėjo jais tapyti natiurmortus, peizažus
ant kartono, faneros gabaliukų, kopijavo atvirukų siužetus, bet
daugiausia laiko piešdavo būdamas gamtoje.
Kilęs Pirmasis pasaulinis karas, kaip nemažą dalį
lietuvių, taip ir Bagdonavičių šeimą privertė laikinai palikti tėvynę.
Bagdonavičių kelias, kaip ir kitų pabėgėlių nuo besiartinančio fronto
bangos, vingiavo į carinės Rusijos gilumą. Teko gyventi Vitebske,
Jaroslavlyje, Saratove.
Įspūdingu miestu G. Bagdonavičiui anuomet atrodė
senasis Jaroslavlis. Čia nuo amžių naštos sukrypusių ir susmegusių
siauros, kreivos ir nešvarios bei netvarkingos gatvelės, saulėje
blizgantys paauksuoti pravoslavų cerkvių kupolai ar tolumoje dunksančių
šimtamečių pastatų sienos, anuomet jaunuolį žavėjo savo paslaptingumu
ir romantika. Tad Gerardas, besimokydamas vietos gimnazijos trečioje
klasėje, vos tik radęs laisvesnio laiko, kiekvieną valandėlę skirdavo
mėgstamiausiam užsiėmimui piešimui iš natūros. Jis piešė lūšnas,
cerkves, vartų griuvėsius, parkų medžius, Volgą, į kurią jis ypač
mėgdavo ilgai žiūrėti sutemus, kai aplink mirgėdavo namelių žiburėliai,
o paslaptingoji Volga, lyg istorija, nešanti laiką, plukdė tolyn
savo vandenis.
Bagdonavičių šeimai gyvenant Jaroslavlyje, kilo
Spalio revoliucija, kurios metu valdžią užgrobę bolševikai pradėjo
plataus mąsto terorą, po kurio sekė įvairūs kiti sunkumai, palietę
ir Bagdonavičių šeimą. Būsimasis dailininkas buvo priverstas mesti
mokslą, kad galėtų pragyventi ir padėti tėvams. Jis netrukus įsidarbino
Jaroslavlio kino studijoje laborantu. Čia netruko susipažinti ir
su vaidybos, fotografijos bei grimo pagrindais. Ir pačiam G. Bagdonavičiui
anuomet teko suvaidinti apie 50 didesnių ir mažesnių antraeilių
vaidmenų. Taip jis tapo pirmuoju lietuvių kino aktoriumi.
Tolimesnis karo pabėgėlių kelias Bagdonavičių
šeimą nuvedė į Saratovą. Čia Gerardas, siekdamas tolimesnių mokslo
žinių, įstojo į vietos komercinę mokyklą. Tačiau meilė dailei nė
kiek nesusilpnėjo, jis laisvalaikiu lankė F. Kornejevo dailės
studiją, taip pat ir Saratovo Proletkulto organizuotą dailės ratelį,
nors šis ratelis dėl savo idėjiškumo anuomet G. Bagdonavičių, kaip
pats vėliau prisipažindavo, mažai težavėjo. Taip pat trūko darbui
tinkamų patalpų, modelių, nebuvo galimybės kurti siužetinių kompozicijų,
studijuoti anatomiją. Tad G. Bagdonavičiui teko kopijuoti reprodukcijas
ir piešti gamtoje.
Saratove lankant dailės studiją, o ypač F. Kornejevo
vadovaujamą, G. Bagdonavičius stengėsi perprasti kompozicijos pagrindus,
daug gilinosi į formų plastiką, o praleistas laikas gamtoje skatino
jį daugiau dėmesio skirti ir architektūrai, kurios elementai dažnai
yra neišvengiami peizažinėje kūryboje.
Metai, kuriuos G. Bagdonavičius praleido Saratove,
jam buvo reikšmingi. Čia dailininkas įgijo profesinių žinių. Šio
miesto bibliotekų ir muziejų fonduose jis spėjo susipažinti su lankytojams
pateikiamais pavieniais iš buvusių (likusiais po ideologinio valymo)
pasaulinių lobių kūriniais, kurie padėjo dailininkui kurti savo
estetinį pasaulį. Nors tuo laikotarpiu Sovietų Rusijoje meno žmogui
kūrybinės sąlygos buvo be galo sunkios, dažnais atvejais, kaip ne
kartą teigė pats dailininkas, už malkų vežimą tekdavo tapyti portretus,
energijos ir ieškojimų antplūdis atrodė begalinis.
Po šešerių metų, praleistų svetur, Bagdonavičių
šeima, kaip ir daugelis karo pabėgėlių, ilgėdamiesi tėvynės, 1920
metais grįžo į Lietuvą ir apsistojo Šiauliuose.
Koks buvo tolimesnis G. Bagdonavičiaus gyvenimo
ir veiklos kelias? Baigti du Saratovo komercinės mokyklos kursai
gal ir būtų dailininkui užtikrinę vietą Šiaulių miesto komercijos
srityse. Tačiau jo kelias pasisuko kitur nuo šiol jis visą savo
gyvenimą paaukojo menui. Dar tais pačiais metais Šiauliuose, kaip
ir visoje anuometinėje Lietuvoje, labai trūkstant pedagogų, G. Bagdonavičius
pradėjo dirbti Šiaulių mokytojų seminarijoje, dėstė dailę.
Pravartu pažymėti ir tai, jog G. Bagdonavičiui
dirbti pedagoginį darbą teko sunkiomis sąlygomis, jis buvo atleidinėjamas
iš darbo kaip neturintis mokslo cenzo ir tik nuo 1933 metų paskirtas
etatiniu mokytojų seminarijos mokytoju. Tad kurį laiką mokęsis savarankiškai,
jis 1932 metais įgijo Kauno meno mokyklos baigimo pažymėjimą.
Kadangi dar ir iki šiol dėl G. Bagdonavičiaus
mokslo cenzo nėra vieningos nuomonės, tikslinga pacituoti šį dokumentą:
(
) Laikinasis pažymėjimas. Nuorašas. Švietimo ministerija, pasirėmusi
Valstybės egzaminų komisijos įsakymo 8 c 4 (Vyriausybės žinios,
Nr. 244, eil. 2347), pristatytais mokslo cenzo dokumentais ir egzaminų
daviniais, šiuo raštu pažymi, kad Bagdonavičius Gerardas, gimęs
1901 m. liepos mėn. 25 d., Valstybės egzaminų komisijos 1932 metų
spalio mėnesio 3 dieną baigė laikyti iš Švietimo Ministerio nustatytos
programos grafikos dalykų mokytojo cenzo egzaminus, nustatytus egzaminų
taisyklių 8 c 55 ir 58 (Vyriausybės žinios, Nr. 291, eil. 1917),
ir įsigijo teises, nurodytas tų taisyklių 8 c 60, būtent: 1932 metų
spalio mėnesio 3 dieną įsigijo grafikos dalykų mokytojo cenzą ir
teisę mokyti grafikos dalykus visuose pradžios, vidurinėse ir aukštesnėse
mokyklose, išskyrus specialines grafikos dalykų mokyklas. Kaunas,
1933 metų sausio mėnesio 10 d, E. K. Nr. 804.
Visą tą laikotarpį, kol G. Bagdonavičius dirbo
pedagoginį darbą, į piešimą ir piešimo dėstymo metodiką žiūrėjo
labai rimtai, nuolat paįvairindamas užsiėmimus, stengdamasis įdiegti
naujas piešimo technikas. Tai kartą savo atsiminimuose yra pažymėjęs
ir praeityje buvęs žymus Šiaulių pedagogas J. Adomaitis, kuris rašė:
jis dėsto įvairius meno dalykus meno istoriją, piešimą, meninius
darbelius, braižybą, dailyraštį ir tų dalykų metodikas (
). Jaunuoliai
gavo daug žinių iš (
) reklamos, vitrinų dekoravimo, baldų, drapiruočių,
plakato, grimo, fotografavimo ir pramoko gaminti įvairias mokslo
priemones, daryti dekoracijas. Be to, mokytojų seminarijoje G. Bagdonavičiaus
iniciatyva kasmet buvo rengiamos piešinių ir darbų parodos, taip
pat nemaža personalinių parodų
Iš seminarijos laikų plačiai yra
žinomi dailininko auklėtiniai prof. A. Gudaitis, V. Mackevičius,
doc. T. Kulakauskas, V. Norkus. Jo mokiniais buvo tapytojai V. Banaitis,
J. Jukonis, A. Pociūtė-Juškevičienė, teatro dailininkė J. Taujanskienė,
grafikė D. Karaškaitė-Brusokienė ir t. t.
Nuo 1930 metų G. Bagdonavičius be mokytojų seminarijos
dar dirbo ir Šiaulių amatų mokykloje, kur anuomet buvo ruošiami
aukštos kvalifikacijos staliai medžio apdirbėjai, odininkai, galanterininkai
ir kitų profilių meistrai. Jis čia dėstė piešimą, dailųjį konstravimą,
baldų istoriją. Kasmet čia buvo ruošiamos moksleivių kūrybos parodos,
vadinamų stalių, minkštų baldų ir odos dirbinių parodomis. Jos anuomet
susilaukdavo didžiulio publikos ir spaudos dėmesio.
G. Bagdonavičiaus namuose, esančiuose Aušros alėjoje
Nr. 84, 19331938 metais buvo įsteigta privati dailės studija. Čia
moksleiviai į dailininko namus rinkdavosi du kartus per savaitę.
Čia be praktinio darbo dar būdavo daug dėmesio skiriama ir teoriniams
dailės dalykams. Dailininkas, kaip ir jo kolegos: P. Aleksandravičius,
J. Janulis, K. Sklėrius, J. Zikaras, Žmuidzinavičius tuo skyrėsi
nuo eilinių pedagogų. Jų pagrindiniu uždaviniu anuomet buvo ne vien
eiti dailės mokytojo pareigas, o laukti darbo rezultatų kūrybiniu
keliu einančių auklėtinių. Daug tokių išėjo ir iš G. Bagdonavičiaus
namų. Dailininkas didžiavosi savo mokiniais, nepraleisdamas progos
jais pasigirti, sudarinėdavo ištisus jų sąrašus. Tuose sąrašuose
galima rasti įvairių profesijų žymių specialistų pavardžių, mokslo
žmonių. Tarp jų reikėtų paminėti docentus R. Repšį ir A. Visockį,
architektus V. Čekanauską, I. Laurušą, A. ir V. Nasvyčius, B. Semašką,
muzikus V. Laurušą, S. Sondeckį, D. ir G. Trinkūnus bei daugelį
kitų.
Kokios gi G. Bagdonavičiaus pedagoginės sėkmės
paslaptys? Čia nėra jokių paslapčių, sakė jis, jokios įmantrios
metodikos aš nenaudojau, o ir nežinau. Aš labai mylėjau savo darbą.
Mokydamas turėjau tiktai vieną tikslą pasiekti, kad mokiniai pamiltų
meną. Pamokos metu vaikams parinkdavau įdomesnes užduotis, niekada
neapkraudavau jų nuobodžiais dalykais, todėl pamokai skirto laiko
mums dažnai nepakakdavo. Dirbdavome po pamokų, namuose, studijoje,
dirbdavome reikliai, daug, su ugnele, savo mokiniams aš niekada
nekėliau sąlygos būti dailininkais, aš siekiau, kad jie būtų kultūringi,
geri žmonės. jeigu vėliau jie nuėjo menininkų keliu, man tuo atsilygino
dvigubai.
Pedagoginis darbas netrukdė G. Bagdonavičiui ir
pačiam trečiojo dešimtmečio pradžioje aktyviai įsijungti į kūrybinį
darbą. Jau 1923 metais Kaune surengtoje Lietuvių meno kūrėjų draugijos
parodoje pirmą kartą buvo eksponuoti G. Bagdonavičiaus kūrybos darbai:
Sudžiūvusi eglutė, Vasarnamis iš kiemo, Pušis. Tos pačios
draugijos 1926 metais Kaune surengtoje parodoje G. Bagdonavičius
eksponavo jau keturiolika savo kūrybos darbų etnografinių peizažų,
dekoracijų eskizų, ekslibrisų. Tais pačiais metais Lietuvių dailės
draugijos parodoje, vykusioje Šiauliuose, dailininkas pateikė net
keturiasdešimt septynis savo kūrinius. Tačiau nuo 1928 metų lietuvių
dailę G. Bagdonavičius jau atstovavo tarptautinėje arenoje: pirmiausia
Latvijoje, vėliau Belgijoje, Vokietijoje, JAV, Švedijoje, Čekijoje
ir daugelyje kitų užsienio šalių. Los Andžele 1931 metais vykusioje
tarptautinėje parodoje už autoekslibrisą G. Bagdonavičius pelnė
pagyrimo raštą.
Po dalyvavimo parodose svetur G. Bagdonavičius,
grįžęs į tėvynę, daugiau dėmesio pradėjo skirti architektūriniam-etnografiniam
peizažui. Trečiojo dešimtmečio pabaigoje Šiauliuose įsisteigus Kultūros
bendrovei, G. Bagdonavičius aktyviai dalyvavo jos veikloje. Šios
bendrovės pagrindiniu tikslu buvo leidyba, švietimo įstaigų kūrimas,
liaudies namų, knygynų ir kitokių švietimo įstaigų steigimas. Dailininkas
kartu su kitais kultūrinio sąjūdžio entuziastais svariu indėliu
prisidėjo organizuojant ir Aušros muziejų Šiauliuose, kaupdamas
jam eksponatus. Jis taip pat piešė iliustracijas Kultūros žurnalui.
Kultūrinis darbas iš G. Bagdonavičiaus reikalavo ir kitokio pobūdžio
kūrinių. Kraštotyros ekspedicijų metu jam teko daug keliauti po
Lietuvą. Tų kelionių metu jam teko piešti liaudies architektūros
paminklus, buities daiktus. Jautri dailininko akis pastebėdavo ir
fiksuodavo tokius vaizdus, kurių kiti anuomet nelaikė vertais dėmesio.
Todėl G. Bagdonavičius nupiešė daugybę apleistų senamiesčių gatvelių,
su sukrypusiais ir susmegusiais nameliais Šiauliuose, Kelmėje, Ukmergėje,
Kaune, Šaukėnuose, Tytuvėnuose, Palangoje ir kitose vietovėse. Jei
tuomet visa tai atrodė mažai ko verta, tai dabar tapo neįkainojama
istorine medžiaga. Dailininkas bene pirmasis Lietuvoje atkreipė
išskirtinį dėmesį į žydų sinagogas. Ta tema jo piešinių kolekcija,
ko gero, yra vienintelė Lietuvoje. Jis taip pat surinko gausią liaudies
skulptūros kolekciją. Visa tai, ką pavyko išsaugoti karo metais,
šiandiena yra Šiaulių Aušros muziejuje.
Reikia paminėti ir tai, jog pirmuosiuose savo
etnografiniuose piešiniuose G. Bagdonavičius dažniausiai rinkosi
architektūrinių pastatų fragmentus. Čia viskas, kas atvaizduota
popieriaus lape, dvelkte dvelkia nuoširdžiu autoriaus noru perteikti
matytus įspūdžius, nors dar jautėsi dailininko kūrybinės patirties
stoka.
Tai daugiau buvo vienaplaniai mėgėjiški darbai,
kalbantys apie autoriaus kūrybinę darbo pradžią. Tačiau ankstyvųjų
architektūrinių vaizdinių fone jau ryškiai išsiskyrė dvylikos litografijų
ciklas Šiaulių Šv. Petro ir Povilo bažnyčia, kuris anuomet buvo
išleistas atskiru albumu. Pirmame lakšte dailininkas pateikė sudėtingą
fasado architektūrinių detalių kompleksą, šviesa ir šešėliais modeliuodamas
plastines jų formas. Tačiau čia šviesa bendros paveikslo nuotaikos
nekuria, ji tik padeda išryškinti įmantrų susipynusių architektūrinių
detalių reljefą. Pačios detalės piešiamos tiksliai, dokumentaliai,
ir nors atskiruose lakštuose keičiasi techninis sprendimas, tačiau
visur išlieka autentiškas architektūrinių formų grožis.
Dar po poros metų G. Bagdonavičiaus peizažinė
kūryba praturtėjo naujomis savybėmis. Tai matyti Tytuvėnų architektūrinio
ansamblio cikle. Nors dailininkas vis dar žavėjosi statiniu fragmentu,
tačiau jau ieškojo vientiso ryšio tarp atskiros detalės ir visumos.
Piešdamas pastatą, autorius nebeskaičiavo kapitelio lapų ar stogo
čerpių, viską stengdamasis atvaizduoti plačiau, labiau apibendrindamas.
Ypač charakteringas piešinys, vaizduojantis masyvią bažnyčią ir
greta jos esantį vienuolyno fragmentą. Statinys lyg per rūką ryškėja
šviesdamas dangaus fone, kurdamas ramią, monumentalią nuotaiką.
Lakoniškai, paprastai yra komponuotas dailininko paveikslas Kaunas.
Gardino g. 63. Labiausiai čia akcentuotas dekoratyvinis pastato
frontonas, tačiau su visu statiniu jis sudaro įdomią architektūrinę
visumą, gerai išryškėdamas dangaus fone.
Trečiojo dešimtmečio pabaigoje G. Bagdonavičius
etnografiniuose piešiniuose ėmė naudoti naujus komponavimo principus
dailininkas pradėjo taikyti kulisinę kompozicinę schemą. Šį kartą
pagrindiniai elementai nukelti į paveikslo gilumą, priekiniame plane
paliekant tik antraeilės reikšmės daiktus: arkos detalę, medžio
kamieną ir pan. Tuo metu G. Bagdonavičius sukūrė daug Kauno, Šiaulių
ir kitų miestų atskirų vietų peizažų, kuriuose stengėsi parodyti
architektūrinį objektą jo aplinkoje, tarp medžių ir kitų pastatų.
Šie peizažai nuo dailininko ankstesniųjų darbų skiriasi pasikeitusia
piešimo maniera. Virpantis atrodo Kretingos peizažo pirmojo plano
masyvas, palyginus jį su ramesniu Šiaulių vaizdu. Santūrumu ir
susikaupimu dvelkia Senojo Kauno motyvas. Čia kulisinę kompoziciją
dailininkas išnaudojo maksimaliai. Ji įtikinamai padėjo autoriui
perkelti seną skersgatvio perspektyvą, slogią, niūrią atmosferą.
Didelę istorinę ir etnografinę vertę turi senosios
medinės architektūros piešiniai. Čia randame G. Bagdonavičiaus kruopščiai
užfiksuotų, dabar jau išnykusių Kelmės, Panevėžio, Užvenčio, Ukmergės
ir kitų vietovių XVII-tą amžių menančius paminklus. Autorius savo
darbuose išryškino jų stiliaus savitumus, įdomias, originalias architektūrines
formas.
Kad anuomet G. Bagdonavičius visų savo kūrybinių
jėgų nepaskyrė etnografiniams vaizdams piešti, rodo ir tai, jog
ketvirtojo dešimtmečio pradžioje jis pradėjo bendradarbiauti teatre.
Šis darbas darė didelę įtaką dailininko peizažinei kūrybai. Teatrinė
kulisinė komponavimo maniera dailininko piešiniuose tapo dar ryškesnė.
Šiuo principu buvo komponuojamas ir Tytuvėnų ansamblio ciklas.
Kulisų vaidmenį čia vaidino arka priekiniame plane pro ją toliau
matyti pagrindinis vaizdas. Dailininkas čia piešė plačią panoramą:
pastatai išdėstyti terasiniais planais, kaitaliojant šviesius ir
tamsius siluetus, matyti sunkūs masyvai šviesaus dangaus fone. Ciklo
lakštuose jautriau naudojama šviesa ji padeda išryškinti erdvines
pastato formas, žemės paviršiaus reljefą, artimesnių ir tolimesnių
planų augmeniją, debesuotą dangų.
Toks komponavimo būdas G. Bagdonavičiui nebuvo
dogma. Tarp jo minimo laikotarpio kūrinių buvo ir kitokių kompozicinių
variantų. Kartais priekinio plano objektai būdavo priešpastatomi
didelei erdvei, smulkūs architektūros elementai gretinami su stambiomis
tolimesnių planų formomis ir kt.
G. Bagdonavičiaus peizažai turi ir vieną bendrą
komponavimo savybę: dailininkas nepertvarkė piešiamos aplinkos,
savaip neinterpretavo, bet ieškojo geriausio žiūrėjimo taško ir
iš jo fiksavo objektą. Jis savo kūriniuose sugebėjo parinkti tokius
gamtoje esančius fragmentus, kurie savo išorinių formų struktūromis
ir padėtimis jau pačioje gamtoje buvo sudarę glaudžią visumą.
Kita nemažiau svarbi, G. Bagdonavičiaus kūrybos
sritis buvo ekslibrisų piešimas. Šių knygos ženklų, apie 1925 metus,
žinovų tvirtinimu, Lietuvoje buvę tik apie trys dešimtys, kuriuos
kūrė M. Dobužinskis ir J. Mackevičius. Tad ir G. Bagdonavičiaus
susižavėjimas ekslibrisu netruko peraugti į aktyvų, sistemingą darbą.
Imtis šio žanro dailininką paskatino kultūrinė veikla. Didelis domėjimasis
kultūros, dailės istorija išugdė kolekcionieriaus jausmą. Tad, turėdamas
gausią asmeninę biblioteką, pirmuosius savo ekslibrisus G. Bagdonavičius
sukūrė sau. O vėliau, po sėkmingų bandymų ir pripažinimų, dailininkas
rimtai atsidėjo šiam kūrybos barui.
Skirtingai nuo kitų ekslibristikos autorių, G. Bagdonavičiaus
knygos ženkluose susipynė Vakarų Europos plastinio meno srovės.
Savo statistika dailininko ekslibrisai buvo nevienodi, mat, per
daugelį metų keitėsi dailininko požiūris, darbo metodas. Bendras
G. Bagdonavičiaus ekslibrisų bruožas kruopštus realistinis piešinys,
didelis preciziškumas, aiški kompozicija. Dailininkas piešiamus
elementus komponuodavo į paprastą geometrinę figūrą: kvadratą, stačiakampį,
kai kurie jo darbai turi ir sudėtingesnę konfigūraciją. Kartais
dailininkas vienam knygos ženkle sujungė ir kelias geometrines figūras,
kai viename ekslibrise autorius įkomponuodavo antikinės skulptūros
siluetus, o apačioje šriftinius trikampius ar stačiakampius.
G. Bagdonavičiaus ekslibrisuose gausu lietuviškų
ornamentinių motyvų. Tiesa, ornamentinis piešinys nebuvo mechaniškai
į knygos ženklą perkeliamas, jis buvo dailininko kūrybiškai interpretuojamas
ir gerokai skyrėsi nuo liaudies ornamentikos, kurią savo ekslibrisuose
taikė P. Galaunė ir P. Rimša. Ornamentinis motyvas ankstyvuosiuose
G. Bagdonavičiaus darbuose buvo naudojamas neilgai, savo vėlesniojoje
kūryboje jo atsisakė. Didelę reikšmę čia dailininkas teikė simbolikai.
Pavyzdžiui, 1925 ir 1926 metais jo autoekslibrisuose naudojami populiarūs
dailininko profesijos simboliai: teptukai, dažai, antikinės skulptūros
ir kt.
Pirmuosiuose savo ekslibrisuose G. Bagdonavičius
gana įdomiai derino pasirinktus elementus. Dailininkas gana drąsiai
komplektavo skirtingo charakterio daiktus: klasikinio meno pavyzdžius
jungdamas su lietuvių liaudies kūrybos motyvais, stilizuotus elementus
su realistiniais, perspektyviai pieštas formas derindamas su braižybiniu
piešiniu. Geras šių elementų derinys labai praturtino knygos ženklus.
Jie skyrėsi savo nuotaika: kartais priminė natiurmortą arba sumažintą
plakatą, kartais pretendavo į buitinę sceną, dvelkė ekspresyvumu,
dinamika arba, atvirkščiai, rimtimi, susikaupimu. Ekslibrisuose
panaudojamas šriftas ne vien knygos savininko pavardę nurodantis
elementas, bet ir svarbi meninė detalė. G. Bagdonavičiaus ekslibrisuose
naudotas šriftinis motyvas organiškai įaugo į knygos ženklo kompoziciją,
kuri nuo jo neatskiriama.
Pravartu pažymėti ir tai, jog ankstyvieji G. Bagdonavičiaus
darbai glaudžiai buvo susiję su besiformuojančia lietuviško ekslibriso
mokykla. O pats to laikotarpio bendras būdingas dailininkų kūrybos
bruožas knygos ženklo siejimas ne su bibliotekos pobūdžiu, bet
su jos savininko asmenybe.
Nuo 1929 metų G. Bagdonavičiaus ekslibrisų kūryboje
prasidėjo naujas ieškojimų etapas: dailininkas nors ir trumpam,
tačiau pasuko į konstruktyvizmo kelią. Šios srovės veikiamas jis
sukūrė visą eilę ekslibrisų, o 1929 metais ir autoekslibrisą, už
kurį, kaip jau minėjau, Los Andžele buvo apdovanotas pagyrimo raštu.
Savo ekslibrisuose dailininkas stengėsi plačiai papasakoti apie
žmogų, knygos savininką. Juose gausėjo įvairių detalių. Gausiai
iliustruotas pažodinis savininko pomėgių išskaičiavimas knygos ženklą
dažnai paversdavo painiu rezginiu, giliai slepiančiu pagrindinę
mintį.
Beveik visi ketvirtajame dešimtmetyje G. Bagdonavičiaus
sukurti ekslibrisai turėjo detalaus pasiaukojimo charakterį. Pats
piešinys pastebimai smulkėjo, ženkliai prarado aiškumą, darėsi panašūs
vienas į kitą. Atėjo laikas ir čia vietą užleisti konstruktyvizmui
Kaip galima paaiškinti ekslibristo G. Bagdonavičiaus
nutolimą nuo konstruktyvizmo? Toks lietuviško ekslibriso anuometinis
pasisekimas užsienyje, pripažinimas paskatino į ekslibrisistų gretas
stoti ir daugiau profesionaliai pasiruošusių lietuvių dailininkų.
Ypač gerai šioje srityje vėliau pasirodė P. Augius-Augustinavičius,
M. Bulaka, V. K. Jonynas, J. Steponavičius ir T. Valius, kurių ekslibrisistiniame
stiliuje gerą dirvą rado atskiros Vakarų Europos meninės kryptys,
tarp kurių buvo ir konstruktyvizmas. Pastaroji kryptis trumpam sužavėjo
ir G. Bagdonavičių, tačiau jis ne visiškai suvokė šios srovės racionalųjį
pradą ir tik iš dalies tepanaudodavo jį savo kūryboje.
Be jau minėtų dailės sričių, G. Bagdonavičius
produktyviai darbavosi ir kitose grafikos srityse. Jis iliustravo
ir apipavidalino nemažai knygų, vadovėlių, žurnalų. Kas suskaičiuos,
kiek jis pagamino plakatų, padėkos raštų ir įvairių skelbimų. Į
šį darbą dailininkas įsitraukė 1923 metais. Anuometiniai dailininkai
gana ribotai suprato teksto ir iliustracijų ryšį. Piešiniai ne visada
organiškai papildydavo knygos tekstą, sukurdavo vieningą nuotaiką.
Buvo mėgstami tautinių ornamentų motyvai. Tad liaudies meno motyvai
atsispindėjo ir G. Bagdonavičiaus pieštuose atvirukuose, etiketėse,
vinjetėse, iliustracijose, plakatuose ir kitur.
Pravartu pažymėti ir tai, jog pirmuosius bandymus
iliustruoti G. Bagdonavičius pradėjo nuo Gairių žurnalo užsklandų
ir vinječių. Šie dailininko darbai, kaip ir ekslibrisai, labai kruopštūs,
preciziški. Mažytis užsklandos piešinėlis gana įtaigus, realistinis,
niekur nesikartojantis. Dailininko pamėgtas motyvas lietuviško
kaimo sodyba su svirtimi, su palinkusiu medžiu vaizdai. Tuo pat
metu G. Bagdonavičius užsklandas piešė Kultūros žurnalui ir vaikų
žurnalui Žiburėlis.
Ryškus G. Bagdonavičiaus paliktas pėdsakas yra
ir teatro dailėje. Į ją dailininkas atėjo, kaip ir daugelis trečiojo
dešimtmečio dekoratorių, tam darbui neturėdamas specialaus išsilavinimo.
Išbandyti jėgas scenografijoje G. Bagdonavičių pastūmėjo tos srities
specialistų trūkumas bei jaunatviškas entuziazmas. Prasidėjus kultūriniam
sąjūdžiui, liaudies teatrams išėjus į plačią visuomenės gyvenimo
areną, talkininkauti buvo kviečiami ir dailininkai, kuriant dekoracijas
, kostiumų eskizus. Teatrinių židinių anuometinėje Lietuvoje buvo
nemaža didesniuose miestuose ir miesteliuose būrėsi profesionalios
ir mėgėjiškos trupės. Deja, negaunant iš valstybės paramos, joms
sekėsi sunkiai: vien gerų norų ir entuziazmo neužteko.
Teatrinis gyvenimas Lietuvoje kiek pagyvėjo, kai
Kaune 1922 metais buvo įkurtas Valstybės teatras. Tačiau ir tada
teatro trupėms veikti nebuvo lengva. Mūsų teatre dailininko nėra
Kur nėra vaizduotės, meninės fikcijos, ieškojimo ir kūrybos, ten
gana šablono ir amatininko, skundėsi Vl. Didžiokas.
Anuomet į Kauną buvo kviečiami ir kituose miestuose
gyvenę dailininkai. 1923 metais režisierius A. Sutkus, ketindamas
Valstybės teatre statyti Vydūno dramą Žvaigždžių takai, dekoracijas
pasiūlė kurti G. Bagdonavičiui. Tad šio darbo dailininkas ėmėsi
su didžiuliu entuziazmu, sukurdamas daug eskizų, kiekvienam veiksmui
net po kelis variantus. Tačiau dailininko dekoracijos anuomet nebuvo
priimtos pirmasis bandymas įsilieti į profesionalaus teatro scenografų
būrį G. Bagdonavičiui tuokart buvo nesėkmingas. Tad jam beliko tenkintis
mėgėjiška scena, jis piešė dekoracijas Šiaulių mokytojų seminarijos
teatrui, Šiaulių ir kitų miestų saviveiklininkams. G. Bagdonavičiaus
Šiauliuose yra apipavidalinta daug mėgėjiškų pastatymų, pareikalavusių
sudėtingo sceninio sprendimo. Šis darbas iš pradžių dailininkui
buvo gera profesinė mokykla jis turėjo progos įsigilinti į scenovaizdžio
funkciją, geriau suvokti teksto ir dekoracijų ryšį bei epochos charakterį.
Su G. Bagdonavičiaus scenografijos darbais galima
buvo susitikti profesionalaus, 1931 metais įkurto Šiaulių dramos
teatro scenoje. Dailininkas 1931 metais sukūrė dekoracijas F. Arnoldo
ir E. Bacho pjesei Izaokas. Apie šias G. Bagdonavičiaus sukurtas
dekoracijas spaudoje buvo atsiliepiama gana palankiai:
jų plotmė
ir išdėstymas geras
Bagdonavičius operuoja daugiau šviesa ir šešėliais,
negu šiltais ir šaltais tonais
Kostiumai parengti gerai, rašė
V. Vizgirda.
Gali būti, jog šiandien Izaoko scenografijai
būtų prikišamas natūralizmas bei racionalumo stoka, tačiau anuomet
į scenos veikalų apipavidalinimą buvo žiūrima kitaip, buvo siekiama
kuo tiksliau parodyti vaizduojamąjį laikotarpį. Šio požiūrio laikėsi
ir G. Bagdonavičius. Tuo jis artimas retrospektyvininkams, mėgusiems
savo kūryboje iki smulkiausių detalių išreikšti epochą. Tą epochą
jie stengėsi perteikti su visu istoriniu tikrumu, kartais net fotografiškai,
pradedant masyvais, baigiant nežymia, paprastam žiūrėtojui neįmatoma
surduto saga arba tokio pobūdžio kaspinėliu moteriškės kostiumų
eskizuose, rašė P. Galaunė.
Susižavėjimas detalėmis dažnai atitraukdavo teatro
dailininką nuo panoramiškesnių darbų, platesnio sceninės kūrybos
užmojo, ribojant spalvų ir šviesų derinimą, verčiant atsisakyti
taip pat ir dėsnių, kurie scenos mene yra labai svarbūs. Detalių
perteklius gali sumenkinti ir patį tekstą. Tai anuomet įžvelgta
ir G. Bagdonavičiaus sukurtoje F. Šilerio pjesėje Klasta ir meilė
scenografijoje. Šio spektaklio dramatinė akcija buvo paremta dideliais
kontrastais: prezidento sūnus ir neturtingo muzikanto dukra, puošnūs
rūmai ir varganas Luizos kambarėlis, taurios, didelės mintys ir
žemi, savanaudiški siekiai. Tad kontrasto principu vadovavosi ir
dailininkas, kurdamas scenografijos eskizus. Minėto spektaklio dekoracijos
itin puošnios: rokokiniais elementais apkrautas scenovaizdis mirgėte
mirgėjo žiūrovų akyse. Jį dar labiau išmargino prabangūs veikėjų
kostiumai, nors tai ir nebuvo F. Šilerio laikų klasika, o visu šimtmečiu
ankstyvesnis prancūzų rokokas.
Vienu iš reikšmingesnių to laikotarpio G. Bagdonavičiaus
darbų teatrinės dailės srityje buvo Šiaulių dramos teatre pastatyta
Moljero Tartiufo scenografija , dvelkianti taip pat prašmatniu
rokoku. Moljero komedijų charakteris reikalauja didelės prabangos,
blizgesio. Tai suvokdamas, dailininkas arčiausiai priartėjo prie
vaizduojamosios epochos, pasiekė teksto ir scenovaizdžio darną.
Tartiufo dekoracijų eskizuose visa aplinka be galo puošni, savo
besaike prabanga primenanti įmantrų, žiaurų, judantį mechanizmą,
į kurį patekęs žmogus yra negailestingai sumaitojamas jo apgaulingo
grožio.
(Bus daugiau)
© 2011 XXI amžius
|