Atmintis
Kūrėjas ir pedagogas, sugebėjęs išlikti savimi
Gerardo Bagdonavičiaus 110-osioms gimimo metinėms
Vilmantas KRIKŠTAPONIS
(Pabaiga. Pradžia Nr. 61)
Be jau paminėtų scenografijų, G. Bagdonavičiui
priklausė ir daugiau šios srities darbų. Visa ketvirtojo dešimtmečio
dailininko kūryba augte įaugo į anuometinį Lietuvos kultūrinį gyvenimą.
Ji gretinama su Vl. Dubeneckio ir P. Kalpoko scenovaizdžiais. Anot
G. Bagdonavičiaus, jis nebuvo abejingas kritikai, bet jautriai sekė
eilinio žiūrovo nuomonę ir ja remdamasis formavo savo tolimesnės
kūrybos kryptį. Tai kartais pastūmėdavo į detalizavimą, perdėtą
puošnumą. Sceninė kūryba jam taip pat buvo meninės pasaulėjautos
dalis, kuri anuomet glaudžiai siejosi su peizažais bei mažosios
grafikos kūriniais.
G. Bagdonavičiaus kūrybinėje bibliografijoje yra
pluoštas gana atsitiktinių, būtinybės padiktuotų darbų. Jie nesudaro
atskiro dailininko kūrybos baro, tačiau išlieka kaip įdomūs eksperimentai.
Didesnio dėmesio verti yra 1937 metais G. Bagdonavičiaus projektuoti
du baldų komplektai, skirti Kauno Vytauto Didžiojo Karo muziejui
ir Kauno Karininkų ramovei. Pirmasis dvylika vienodos formos suolų.
Į antrąjį įeina septyni skirtingi objektai: konferencijų stalas,
keli krėslai, kėdės, taburetės, spinta ir kt. Abu komplektai buvo
puošnūs apdailai naudota ąžuolo, buko ir riešutmedžio mediena,
kai kurios vietos apvestos karnizais bei inkrustuotos. Šie darbai
reprezentaciniai. Inkrustacijomis tinkamai parinkta rievėta mediena,
jie praturtina aplinką, teikia jai prabangos. Šiuose baldų projektuose
susipina keli kūrybiniai stiliai jaučiamos romaninės apraiškos,
konstruktyvizmo, secesijos, liaudies meno stilistinės kryptys; gerai
tarp savęs suderintos, jos nekenkia bendram baldų vieningumui. Šiuos
G. Bagdonavičiaus suprojektuotus baldus aukštai įvertino ir prezidentas
A. Smetona. Tai parodė ir dailininko gerą skonį bei išmanymą.
Be šių darbų G. Bagdonavičiui teko imtis ir kitokių
darbų: projektuoti parkų namelius, parduotuvių vitrinas, stendus.
Būdamas Šiaulių mieste vienintelis patyręs dailininkas, jis daug
metų buvo pagrindinis konsultantas, ekspertas ir patarėjas visais
su menu susijusiais klausimais.
1940 metų vasarą, besikeičiant politinei santvarkai
Lietuvoje, jos įvykiai sujaukė tolesnius G. Bagdonavičiaus planus.
Daug sunkių smūgių dailininkas išgyveno dėl sovietinių ir hitlerinių
barbarų, naikinusių lietuvių kultūrinį palikimą. Kai 1944 metų vasarą
į Lietuvą įsiveržė sovietai ir artėjo link Šiaulių, kai jų bombonešių
daužomas Šiaulių miestas sparčiai nyko, o jo gyventojai miestą apleido,
dailininkas išsikasė savo sode slėptuvę ir joje su motina praleido
visas įnirtingų mūšių dienas ir naktis. Išliko jiedu gyvi, ir medinis
gyvenamasis namas nesudegė
Tai tik atsitiktinumas, kad jis išliko
beveik visiškai sugriautame ir sudegusiame mieste.
Nenutrūko G. Bagdonavičiaus kūrybinė veikla ir
sunkiais pokario metais, nors pastaruoju laikotarpiu iš lietuvių
menininkų buvo reikalaute reikalaujama šlovinti sovietinį rojų
ir jo dievus, atnešusius Lietuvai laisvę. Daugelis likusių tėvynėje
meno žmonių tai buvo prievartaujami daryti. Tokios prievartos auka
buvo ir G. Bagdonavičius, nors vėlesniais metais jis daugiau laiko
atiduodavo pedagoginiam darbui, kūrybai pasilikdamas laisvalaikį.
Ir tik vėlesniais dešimtmečiais dailininkas tartum išgyveno savo
antrąją jaunystę daugelyje parodų eksponavo naujus darbus, taip
pat dažnai panaudodavo ir ankstesniųjų metų savo sukurtus etiudus
ir eskizus.
Būdamas meno žmogus, G. Bagdonavičius mėgo lankytis
kitų dailininkų parodose. Jis nevengdavo ir autoreklamos, dėl kurios
ne kartą buvo kritikuojamas. Tai rodo ir kelios ištraukos iš žinomo
dailėtyrininko šiauliečio V. Rimkaus dienoraščio:
1968.VI.17
Vakar buvo G. Bagdonavičiaus parodos atidarymas
Aušros muziejuje 12.00 val. Atidaryme buvo 3040 žmonių, nežiūrint
į nepaprastai energingą B. B. veiklą. Kalbėjo V. Trušys, gana ilgai,
apibūdino kūrybą, kalbėjau aš trumpai, po to A. Toleikis, K. Juodka,
J. Adomaitis ir kt. Po to pats G. B. Labai ilgai, šiek tiek apie
pašalinius daiktus. Parodoje apie 1000 eksponatų.
Privačios nuomonės:
J. Naudužas ir kiti muziejininkai: G. B. išsikraustė
iš proto, prikankino visus, vien autoreklama ir t. t.
V. Trušys: visą gyvenimą žmogus dirbo, kūrė, o
jo darbo niekas neįvertina. Šiaulių visuomenei menas nereikalingas.
Panašios nuomonės ir A. Toleikis. Apskritai paroda įdomi, naudinga,
įvairi.
Gana kurioziškas katalogas.
Prieš ruošiant parodą įvyko toks susirašinėjimas:
Dėstytojui, skulptoriui A. Toleikiui. Prašau
paskolinti man galvą. G. Bagdonavičius.
Dailininkui, pedagogui, pensininkui G. Bagdonavičiui:
Galvą aš jums paskolinu, prašom pasiimti. A. Toleikis.
1968.VII.2
G. Bagdonavičius labai kaltinamas autoreklama.
Man atrodo, kad svarbiausia ne autoreklama iš principo, o jos metodai,
formos, kurios atrodo kartais net juokingos. Kiti dailininkai taip
pat reklamuojasi, bet tam naudoja diplomatiškesnes, labiau slėptas
formas.
1969.XII.12
Dailininkų sekcijos susirinkimas.
G. Bagdonavičius ir vėl kėlė iš dalies nerealius
klausimus: dėl reklamos, dėl parodų paviljono statybos (!), dėl
muziejaus darbo, darbų pirkimo ir t. t.
V. R. komentaras: o vis tik G. Bagdonavičius buvo
teisus! Parodų rūmai pastatyti, bet daugybė anų problemų tebėra
aktualios ir šiandien, kai atidaroma trisdešimtoji paroda.
Kad ir kiek anuomet Šiauliuose G. Bagdonavičius
turėjo sau oponentų, tačiau, kaip asmenybė jis buvo gerbiamas. Didelė
paroda, skirta dailininko 75-mečiui, 1975 metais buvo suruošta Šiauliuose.
Tarp daugelio kolegų, bičiulių ir svečių G. Bagdonavičiaus parodą
aplankė ir buvęs jo mokinys prof. A. Gudaitis. Po minėtos parodos
praėjus nedaugeliui laiko, A. Gudaitis susirūpinęs G. Bagdonavičiaus,
kaip kūrėjo ir pedagogo platesnio mąsto pagerbimu, šiauliečiui V. Rimkui
savo laiške rašė:
Gerb. Drauge, grįžau iš Šiaulių dail. parodos
ir noriu pakalbėti apie Bagdonavičių. Man rodos, kad apie Bagdon.
darbą reikėtų išleisti leidinį. Jis to vertas. Ir dar man labai
gerą įspūdį padarė jo piešiniai, ypač tie, kur jis neforsuoja moderniškos
išraiškos, o stengiasi pagauti architektūros charakterį, senų miestelių
dvasią ir nuotaiką. Man rodos, kad ryšium su jo 75 m. imkitės to
darbo. Jūs ir pasiūlykite Vagos leidyklai. Tik nereikėtų susismulkinti
ir išsikarstyti po visokius pašalius. Ko jis nėra daręs: jis ir
pats nežino, kas ko vertas (kaip ir mes visi dailininkai). Mano
giliu įsitikinimu reikėtų sustoti prie jo piešinių iš gamtos, žinoma,
nepriduodant pirmaeilės reikšmės etnografijai, o meninei vertei.
Šis A. Gudaičio laiškas atskleidė ne tik mokinio
pagarbą savo mokytojui, bet ir platesnį požiūrį į lietuvių dailės
reikalus. Tad po dviejų metų dailėtyrininkas J. Sidaravičius parengė,
o Vagos leidykla išleido knygą apie G. Bagdonavičių.
G. Bagdonavičiaus personalinė paroda buvo suorganizuota
1981 metų pabaigoje Vilniuje, Respublikinėje bibliotekoje (dabar
M. Mažvydo biblioteka), kurioje buvo eksponuojama daugiau kaip 100
dailininko sukurtų ekslibrisų, kurie anuomet buvo išleisti ir atskiru
katalogu. Šio katalogo įžanginiame žodyje dailininkas V. Kisarauskas
apie G. Bagdonavičiaus sukurtus ekslibrisus rašė:
Jis pasižymi dideliu stilistiniu vieningumu
ir kartu vaizduojamų objektų, siužetų, nuotaikų įvairove, detalės
ir visumos pajautimu, konstruktyvizmu, vėliau pereinančiu į smulkesnes
faktūras, lyriškesnes nuotaikas. Ypač tai būdinga pastarųjų metų
darbams
Paskutiniaisiais gyvenimo metais G. Bagdonavičiaus
kūryba ir jos eksponavimas buvo glaudžiai susiję su Pakruoju. Čia
1985 m. vasarą įvyko jo paskutinė ekslibristų paroda, kurioje eksponuota
50 skirtingais laikotarpiais jo sukurtų knygos ženklų, kurie dailininko
buvo sukurti įvairiu laikotarpiu. Tos parodos proga Pakruojo knygos
bičiulių klubo Akiratis nariai apsilankė pas G. Bagdonavičių jo
namuose. Dailininkas svečiams papasakojęs apie savo kelią į kūrybą,
sukurtus paveikslus, ekslibrisus, kitus darbus, surinktas meno vertybes,
pasidalino prisiminimais iš susitikimų su įžymiais žmonėmis. Atsisveikindamas
G. Bagdonavičius paliko įrašą Akiračio klubo atsiliepimų knygoje:
Pakruojo bibliofilų ekskursijos apsilankymo proga mano namuose
bei ekslibriso parodos ten malonia proga iš gilios širdies reiškiu
savo padėką ir nepaprastai džiaugiuosi ir laukiu naujų aplankymų!
Su susijaudinimu ir dėkingumu visuomet pasiruošęs Jums tarnauti.
Bagdonavičius Gerardas (pedagogas, dailininkas).
Koks G. Bagdonavičius buvo kūryboje, jau apžvelgta.
Tačiau, koks jis buvo kaip žmogus? Į tai tegul atsako jį iš arčiau
pažinoję žmonės.
Aušros muziejaus darbuotojas K. Račkauskas,
nuomojantis butą dailininko name, pasakojo, kad G. Bagdonavičius
sovietmečiu, priešingai nei nepriklausomybės metais, buvo ne ypač
patiklus, bet kuo nepasitikėdavo, apie viską turėjo susidaręs savo
nuomonę. Kartą pasikvietė mane pas save, sako, eikš, ką parodysiu.
Užlipau. O jis rodo man Lenino galvą. Būtinai ją spaliui turėjęs
baigti. Guodėsi, kad nesiseka, kad tos ideologijos jo nedomina.
Šnekėjo, šnekėjo, tik žybt ir perdūrė peiliu tą Leniną, pasakė,
teskrendie pavėjui.
Arčiau dailininko gyvenęs A. Petrauskas, G. Bagdonavičiaus
žmonos sūnus, teigė, kad jam su patėviu gyvenime nė karto neteko
susipykti. Buvo tolerantiškas. Dailininkas buvo sudėtingas žmogus,
galėdavo savaitę vaikščioti tylus, nešnekėti, net nesisveikinti.
Bet būdavo aišku, kad priežastis ne tarpusavio santykiai.
Apie dailininką yra pasakojusi ir jo žmona Sofija
Bagdonavičienė, kuri sakė: Susipažinome dar vokiečių laikais pas
farmacininkę Z. Domeikaitę, dar jo mama buvo gyva. Prisimenu, jis
taip atidžiai nužvelgė mane, ir man per širdį lyg koks šiurpas nuėjo
tokia nuojauta. Nors tai nebuvo meilė iš pirmo žvilgsnio. Jis
jau buvo solidaus amžiaus kavalierius. Patikau aš ir jo mamai. Gerardui
patiko mano sūnelis Antanas, jis jį vadino Toniu. Su Toniu galiu
visomis temomis pasikalbėti, man Tonis širdy, sakydavo jis.
Gerardas buvo originalus, išprusęs, mokėdavo užimti
ir vaiką, ir seną. Jaunos sielos. Jis buvo visiškas blaivininkas,
nesu mačiusi išgėrusio. Tiesa, vienintelį kartą tik per jo septyniasdešimtmetį.
O šiaip nei rūkė, nei gėrė, namuose jokios bohemos. (
) Nors sunku
buvo su tokiu sudėtingu žmogumi gyventi, bet ir įdomu. Nežiūrint
einančių metų, vis negailėdavo komplimentų: dabar man dar labiau
patinki, gražiai atrodai ir panašiai. Ir vertino. Sakydavo, aš išvažiuoju,
bet žinau namuose viskas gerai
Kūrė jis visada, kai tik turėdavo laiko. Ir naktimis
iki 4 val. ryto. Jo kabinete viskas buvo po ranka: rašomasis stalas
su atverčiamu staleliu, tušas, plunksna, parkeris. Jis ir eilėraščius
kurdavo, yra vieną man skyręs. Na kaip galima šitaip per naktis
dirbti, sakydavau. O jis vis papriekaištaudavo: kad man užėjo polėkis.
Tad taip, kaip savitą asmenybę, po daug metų jį charakterizavo pažinoję
žmonės.
Reikia paminėti, jog tarpukario metais G. Bagdonavičius
buvo apdovanotas Gedimino ordinu, keliais medaliais, sovietmečiu
Garbės ženklo ordinu, medaliu Už darbo šaunumą, LTRS Aukščiausiosios
Tarybos Prezidiumo garbės raštu. Tačiau visos pastangos suteikti
dailininkui nusipelniusio meno veikėjo garbės vardą net 80-mečio
proga nebuvo sėkmingos. Nepasisekė jam iškovoti ir personalinės
pensijos. Akivaizdu, jog G. Bagdonavičius kai kurioms instancijoms
buvo neparankus, neatitiko stereotipinio, niveliuoto ir paklusnaus
sovietinio žmogaus schemos, buvo laikomas keistuoliu, ne tų laikų
žmogumi. O kaip gi kitaip argi normalus žmogus būtų per kai
kuriuos iškilmingus parodų atidarymus, net ir Vilniuje, šalia sovietinių
apdovanojimų prisisegęs ir Gedimino ordiną? Tačiau ir tais sudėtingais
laikais G. Bagdonavičius sugebėjo išlikti savimi.
G. Bagdonavičius mirė staiga 1986 m. vasario 3
dieną, kai iki 85-erių metų trūko vos trijų mėnesių
Atgulė dailininkas
amžino poilsio Šiaulių kapinėse (K. Donelaičio g.), greta pokario
metais mirusios ir čia palaidotos savo motinos. Kapo vietą žymi
paties G. Bagdonavičiaus suprojektuotas stogastulpis čia palaidotai
jo motinai. Tad šis stogastulpis, po dailininko mirties papildytas
prof. A. Toleikio sukurtu bareljefu dailininkui G. Bagdonavičiui
žymi ir jo kapo vietą.
Šiaulių Aušros muziejuje tebesaugomas G. Bagdonavičiaus
kūrybinis palikimas, kurį sudaro daugiau kaip 2000 dailininko piešinių.
Vertingiausi jo kūriniai yra eksponuojami ne tik Lietuvos, bet ir
JAV, Švedijos, Vokietijos ir kitų šalių muziejuose, parodose, publikuojami
spaudoje. Nemaža dalis dailininko kūrinių, atsidūrę privačiose kolekcijose.
G. Bagdonavičių, kaip dailininką, galima lyginti su tokiais kūrėjais,
kaip M. Dobužinskis, A. Varnas, J. Zikaras, A. Žmuidzinavičius ir
kiti.
© 2011 XXI amžius
|