Skaitykla
Neišvengta netikslumų
Albinas VAIČIŪNAS
Šių metų viduryje VšĮ Terra Publica išleido
iliustruotą žinyną Vilkaviškio vyskupijos bažnyčios. Reikia tik
džiaugtis, kad po 20 atgautos Nepriklausomybės metų buvo parengtas
toks reikšmingas ir reikalingas leidinys. Ši leidykla yra išleidusi
ir daugiau pažintinio pobūdžio knygų Lietuvos dvarai, Kauno
arkivyskupijos bažnyčios, Lietuvos miesteliai ir kt.
Per pastaruosius 10 metų Lietuvoje buvo išleisti
Vilkaviškio vyskupijos dekanatų sakralinės dailės katalogai, žinynai,
kuriuose moksliškai aprašyti meno paminklai, esantys vyskupijos
bažnyčiose, pateikta bažnyčių ir bažnytkaimių praeitis. Emigracijoje
Bronius Kviklys 9-ajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje išleido Lietuvos
bažnyčių šešių tomų leidinį. Verta priminti, kad prieš 100 metų
kun. prelatas Pranciškus Augustaitis Vadove paskelbė Seinų diecezijos
bažnyčių monografiją.
Manau, kad vienas iš svarbesnių šaltinių dabar
išleistai knygai ruošti turėjo būti Seinų vyskupijos Elenchai,
kartais vadinami rubricelėmis. Bet galbūt knygos autoriai jais nesinaudojo.
Literatūros sąraše jie nepažymėti. Jeigu autoriai būtų juos bent
pavartę, būtų išvengę daugelio knygoje esančių klaidingai pateiktų
istorinių faktų.
Naujasis leidinys albumo tipo knyga su gausiai
pateiktomis puikios kokybės fotografijomis. Yra ir naujos medžiagos,
surastos Lietuvos archyvuose arba bibliografine retenybe tapusiuose
leidiniuose. Prie kai kurių bažnyčių aprašymų pateiktos įdomios
žinios, pavyzdžiui, rašydama apie Plokščių bažnyčią straipsnio autorė
pažymėjo Žiburio draugijos, pirmosios bibliotekos steigimą, paminėjo
žymiausius parapijoje dirbusius kunigus, knygnešius, parapijos teritorijoje
gimusius žymius mokslininkus, kultūros žmones. Būtų buvę labai gerai,
jeigu visas žinynas būtų sudarytas iš tokių straipsnių.
Daugelio bažnyčių ir parapijų aprašymuose nenurodyta,
kokiems dekanatams jos priklausė ar kokių seniūnijų ar valsčių teritorijoje
jos buvo įkurtos. Mažai kur nurodyti paminklai, pastatyti žymiausiems
kunigams, kultūros švyturiams.
Labai krinta į akis nevienoda straipsnių apimtis
vieni trumpi (Lukšių, Miroslavo, Ilguvos bažnyčių aprašymai),
kiti pakankamai ilgi ir išsamūs (Griškabūdžio, Krosnos, Kučiūnų,
Plokščių bažnyčių aprašymai). Žinoma, straipsnius rašė keliolika
autorių, bet manau, kad jiems turėjo būti įteiktos atmintinės apie
straipsnių apimtį, turinį, pobūdį ir pan. Be to, ir knygos sudarytojai
turėjo daugiau padirbėti ir suvienodinti jų turinį.
Kiekvieno straipsnio pradžioje įvardinti vietovių
apibūdinimai, bet pasitaiko nemažai netikslumų. Štai, pavyzdžiui,
Žemosios Panemunės bažnytkaimis pavadintas miesteliu. Bet juk ten
jokio miestelio nėra ir nebuvo. Yra tik kelios sodybos prie kaimo
kelio. Straipsnio autorius, matyt, nėra buvęs šiame bažnytkaimyje
ir nežino, koks jo dydis. O štai Plokščiai, priešingai, pavadinti
kaimu. Kažkada šis miestelis, be abejo, yra buvęs kaimu, bet tik
XIX šimtmetyje. O juk užtenka žvilgtelėti į Bostone išleistą Lietuvių
enciklopediją arba į Vadovą po Lietuvą, išleistą 1938 metais,
ir rasime, kad juose Plokščiai įvardinti kaip miestelis. Ar galėjo
taip atsitikti, kad miestelis virstų kaimu? Manau, kad per daugelį
metų nemažai kaimų yra tapę miesteliais, bet ne priešingai. Netiksliai
nurodyti kai kurių miestelių atstumai iki rajono centro. Štai, pavyzdžiui,
nurodyta, kad Gelgaudiškis nutolęs nuo Šakių 13 km, o iš tikrųjų
šis atstumas yra gerokai ilgesnis.
Apmaudi klaida pateikta rašant Ilguvos istoriją.
Autorius mini, kad dabartinę bažnyčią statė Jonas Grincevičius.
Norisi paklausti, ar galėjo, kaip liaudyje sakoma, nabašninkas statyti
bažnyčią? Jonas Grincevičius mirė 1806 metais, o bažnyčia statyta
1814 metais. Nežinia iš kur autorius paėmė pirmosios bažnyčios statybos
datą 17651766 metus, kai visoje istorinėje literatūroje ir šaltiniuose
nurodyti tik 1765-ieji. Dar prieškario metais J. Gimbutas yra nustatęs
Lietuvos bažnyčių chronologiją ir statistiką. Sutkų dabartinė bažnyčia
statyta irgi ne 1824, o 1825 metais.
Netiksliai nurodyti pirmojo Veiverių bažnyčios
kunigo F. Rimkevičiaus darbo metai toje parapijoje. Šis kunigas
Veiveriuose darbavosi nuo 1844-ųjų ir ne klebonu, o administratoriumi.
Ir dar blogiau, kad klaidingai užrašyta šio dvasininko pavardė.
Turi būti F. Rimkevičius, o ne F. Rinkevičius. Netiksliai nurodytas
ir Veiverių bažnyčią konsekravęs vyskupas parašyta Jurgis Oleka,
o turi būti vysk. Juozapas Oleka.
Istorinėje dalyje mažai kur parašytas įvairiais
laikotarpiais buvęs parapijiečių skaičius. Tokie duomenys leistų
pastebėti tikinčiųjų skaičiaus didėjimą. Tokie skaičiai pateikti
tik straipsnyje apie Sudargo bažnyčią. Visų Vilkaviškio vyskupijos
parapijų tikinčiųjų skaičiai vėlgi yra nurodyti minėtuose Elenchuose.
Netiksliai nurodyta Žemosios Panemunės parapijos
steigimo, tiksliau atsiskyrimo nuo Seredžiaus parapijos data. Turi
būti ne 1830-ieji, o 1796-ieji metai. Po Lietuvos ir Lenkijos valstybės
padalinimo (1795) kairiajame Nemuno krante ėmė kurtis savarankiškos
parapijos, nes čia esančios bažnyčios buvo atitekusios kitai valstybei,
Varšuvos kunigaikštystei. Ilguvos parapija buvo įsteigta 1794 metais.
Apie visa tai galima rasti Elenchuose.
Leidinyje skirtingai rašoma ir vyskupo Povilo
Strašinskio pavardė. Štai, pavyzdžiui, aprašant Šakių bažnyčią vyskupas
vadinamas Paulium Strašynskiu, o aprašant Plutiškių bažnyčią Povilu
Strašinskiu.
Gal vertėjo paminėti ir žymų XIX amžiaus vidurio
rašytoją, lietuviškų elementorių autorių kun. Motiejų Brundzą. Jis
mirė ir palaidotas Plutiškėse. Nėra paminėti ir iš Griškabūdžio
parapijos kilę du mūsų ganytojai, vyskupai Juozas Preikšas ir Juozas
Žemaitis.
Pateikiau tik keletą pastabų apie naujo leidinio
netikslumus. Manau, kas nors parašys išsamią recenziją ir tai leis
pakartotiniame leidime išvengti netikslumų.
© 2011 XXI amžius
|