Etnografija
Lietuvos kaimo dvasios laukas
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
Gerasis Lietuvos kaimas išaugino kartų kartas.
Ir nešė per visus laikus apaštališką gerumo šviesą, kuri amžiams
nuskaistino dvasios išliktį, grožio pajautas ir vis plazdančios
širdies tvaskesį. Rodos, kad iš darbščiųjų aitvarų klėtin suneštų
grūdų ilgainiui išaugo didžiulis turtas, prisotintas laumių pasakų,
mitų, išminties, gerumo auros ir ištikimybės savosios žemės grožiui.
Po šios romantiškai pakylėtos pratartėlės tenka
iškeliauti į Lietuvos kaimą, sustoti ties kryžkelės koplytėle ir,
nusiėmus kepurę, pasimelsti pagoniškiems dievams, taip pat ir moderniųjų
laikų dievybėms.
Skausmo naštą užsikrovęs lietuviškas kaimas ištvėrė,
išsaugojo kūrybos ir jausenos kibirkštis, nesuniveliavo kalbos,
folkloro, papročių, apeigų ir švenčių. Kaimo išaugintąja duona mito
ir pirmaklasis, ir profesorius, ir poetas, ir tremtinio vaikai.
Norisi iki pačios žemės nusilenkti kaimui, dėkoti
senolių ir pranokėjų kartoms už perduotą į rankas kraičio skrynių
gėrį, dvasios didybę.
Ir palaimos valandą, ir gėlos dieną, ir siaubo
naktį, ir sapno vienatvėje veidas glaudėsi prie veido, širdis jautė
širdį, o rankos laimino šventą ruginę duoną, ką tik motinos ištrauktą
iš krosnies. Ir įsitvyroja nemarumas kieme, ir sužaižaruoja vakaro
pagaisai, kad ramiai atsisėdus būtų galima apmąstyti praėjusią dieną
ir gyvybingai nusiteikti rytdienos darbams.
Kiekvienas žodis suskamba šventenybe ir tikrumu.
Senolis vis suka pančius, tėvas taiso durų velkę, motina verpia
baltos vilnos kuodelį, o vaikas norom nenorom sėdi prie elementoriaus,
klausosi keistų suaugusiųjų pasakojimų, paklusniai surenka nukritusius
duonos trupinius ir pluteles, kad amžiams sužinotų, kas dora ir
tvaru, o kas laikina ir nešventa.
Dega žibalinė lempa, neskubriai į kaimą atslenka
naktis. Jau merkiasi akys, jau nebedūzgena savo grandine didšunis,
jau sugulė tvartuose visi gyvulaičiai. Ateina kilnioji ramybė, greitai
sugiedos nenuorama gaidys, ūmai nušmėžuos šikšnosparnis, ūktels
topolio uokse pelėda, vėlyvas keleivis nutarškės ratais namolio.
Tylės liepa ir šermukšnis, pakils užmiškės mėnulio pilnatis, nuskaistės
Grįžulas, degs Šiaurės žvaigždė. Eis neramios ir kilnios kaimo dienos,
vis laukdamos ramybės, nešdamos nuovargį ir ilgesingą laukimą. Rodos,
sustos laikas prie kiekvieno kiemo tvorelės, įsirangys į poslenkstį
žaltelis ir nusibrėš aiškios kelio vėžės. Kažkas kažką paporins,
prisimins, kažkas apsiverks, prisiminęs tuos, kurie visiems laikams
išėjo į aukštąjį kalnelį. Tiktai darbai lauks ir lauks, norėdami
priminti, kad keičiasi laikai, kad vis ateina nauji žmonės su savais
vardais ir lemtimis.
Skausmas nudilgins, našta nepalengvės, bet noras
gyventi bus svarbiausias būties pamatas, po kuriuo šals akmenėlis,
o atokaitoje spindės kiekviena grumsto viršūnėlė, norėdama vis arčiau
saulės pasistiebti.
Didingumas susipins su menkumu, aiškės gyvenimo
tikslai, vaikai kasdien mokysis, kad nieko nepamirštų, kad būtų
visada mandagūs, dori ir darbštūs.
Kaimas sukūrė ir išsaugojo etninį paveldą, dovanojo
tautai neaprėpiamus tautosakos turtus, perdavė kitoms kartoms švenčių,
apeigų ir papročių sistemą, atskleidė savo kūrybingumą. Kaimas parodė,
koks turtingas ir savitas liaudies menas, kokia įvairi mėgėjų meninė
kūryba. Tai šimtmečiais gludinta ir grūdinta, saugota ir pateikta
pačiais natūraliausiais pavidalais. Tai tautos savastis ir brangiausia
minties ir valios, jausmo ir jausenos išliktis, kuria visais laikais
žavėjosi kaimynai. Tai piliakalniai, partizanų ir tremtinių dainos,
kurias literatūrologas profesorius Vytautas Kubilius pavadino europinės
kultūros unikumu. O kaip nesižavėti kryždirbyste, tuo didžiuoju
individualiu medžio drožybos ir liaudies sakralinės dailės fenomenu.
Kryždirbystė tai dievdirbių darbai, drožybos pavyzdžiai, kalvystės
ir ornamentikos vaizdiniai. Ištakos kaimo staliaus rankose, kūrybingo
meistro skaptelyje, kalte, peilyje, medžio drožtuve.Teisėtai ši
mūsų krašto paveldo šaka 2002 metais pateko į UNESCO sąrašus kaip
ypatingos vertės tautos genijaus atspindys.
Dainų švenčių tradicijos sakralumas taip pat jau
UNESCO sąrašuose. Mūsų metodinė ir praktinė medžiaga, pateikta kartu
su latviais ir estais, atskleidė įdomų XIXXXI amžiaus tradicijų
perteikimo ir saugojimo pavyzdį. Žinia, kaimas dainavo ir tebedainuoja
nuo senų senovės, ir šiandien retame kaime nesurasime eiliuotojo,
muzikanto tradicijas saugančių asmenų.
Pereikime per žemaičių sodas ir sodybas, per aukštaičių
trobas, stubas ir pirkias, aplankykime kaimus ir miestelius, bažnytkaimius
ir vienkiemius, kad įsitikintume, kokie turtai čia slypi atmintyje,
kiemo darželyje, pakelėse, paupyje, kryžkelėje... Čia išvysime koplytstulpį
ir koplytėlę, ornamentuotą kryžių ir stogastulpį memorialines
atminties vietas. Čia šventosios šeimos, šventųjų siužetai ir simboliai,
biblinių laikų personažai, vėlyvųjų viduramžių žmonės su būdinga
kaimo žmogaus apranga, veido anatomija, drožybos elementais. Šiame
sakraliniame mene daug archetipinių, mitų laikus menančių metaforų
ir vaizdinių. Visa tai kaimo genijaus rankos sukurta, apmąstyta,
išreikšta ir pateikta pačia natūraliausia forma. Kaip gera, kad
gentainiai daug ką išsaugojo, globojo.
Nesinori nė prisiminti tų slogių sovietinių metų,
kai vertingi liaudies meno pavyzdžiai, religiniai papročiai, atlaidai
buvo slopinami, stichiškai naikinami, kai ne vienas kaimo šviesuolis,
mokytojas ir kraštotyrininkas nukentėjo, buvo pašalintas iš darbo
už tai, kad pasimeldė bažnyčioje, šventė Kalėdas, krikštijo savo
vaikus, laidojo tėvus su religinėmis apeigomis. Netgi už J. Aisčio
ir B. Brazdžionio knygas, leistas smetoninėje Lietuvoje, ne vienam
universiteto studentui ar dėstytojui teko skaudžiai nukentėti.
Sovietai su patyčia žvelgė į kaimą, kaip Vėlinių,
vasaros atlaidų procesijų, kryžių statymo tęsėją ir papročių saugotoją.
Ir neįtikėtinai nuostabu, kokiais tempais 19851995 metais buvo
atstatinėjami arba restauruojami Nepriklausomybės metams skirti
paminklai. Kilo memorialiniai statiniai partizanų žūties vietose,
tremties stotelėse, miškų žeminėse. Visa tai, kas kaimui buvo šventa,
pavyko arba slaptomis išsaugoti, arba autentiškai atkurti. Nesuskaičiuojamas
valstybės trispalvių vėliavų skaičius buvo išsaugotas kuparuose,
kraičių skryniose. Audėjos tebesididžiuoja savo plačiajuosčiais
rankšluosčiais su juose išaustais Lietuvos himno Lietuva, Tėvyne
mūsų žodžiais. Širdies prakartėlėje visąlaik degė laisvės ugnys
ir Nepriklausomybės tikėjimo aidai tebeskambėjo. Garsioji partizanų
daina Palinko liepa šalia kelio visuomet girdėjosi uždaruose šeimų,
giminių susiėjimuose, ją labai greitai perprasdavo mažyliai ir paaugliai.
Taip, kaimas augino šventąją duoną, taip, kaimas praturtino tautos
doros sampratą ir ilgalaikę dvasios išliktį. Kaime užaugo sukilėliai
ir knygnešiai, savanoriai ir partizanai, sąjūdininkai ir sausio
tryliktosios dienų herojai su daina širdyse, o ne su ginklu rankose,
su meile savo gimtajam kraštui ir didžia neapykanta rusų okupantams.
Nepamirštama, kaip 19481958 metais į aukštąsias
mokyklas plūdo kaimo mokyklų abiturientai, išsaugoję tarmių grožį,
dainų melodijų skambesį ir kilnias apeigų sąšaukas. Būta nemažo
romantizmo, uoliai mokėsi tie, kurių nesumalė stribizmo mėsmalė,
kurių šeimos išsaugojo mokslo troškulį. Toji pokarinukų karta
tai šiandieniniai profesoriai, Nepriklausomybės akto atkūrimo signatarai,
meno žmonės, kultūros žiburiai. Apie 19611964 metus Lietuvoje kilo
aktyvus kraštotyrinis sąjūdis, suskantama rinkti, užrašyti, kaupti,
spausdinti. Pasirodė miestelių ir buvusių valsčių monografijos,
pasipildė kraštotyros muziejų ekspozicijos, asmeninės kolekcijos,
pagausėjo archyvų stalčiai. Šiandien tai yra neįkainojama. Šioje
srityje pirmaisiais smuikais grojo kaimo mokytojai, kultūros darbuotojai,
gydytojai, miškininkai. Tenka tiktai gerais žodžiais minėti telšiškių,
šilališkių, lazdijiečių, uteniškių, zarasėnų, varėniškių didžiulį
šviesuomenės triūsą. Susidomėta žmonėmis, rašančiais eilėraščius,
prisiminimus, miniatiūras, kuriančiais autorines dainas, kurpiančiais
ir mezgančiais, drožiančiais ir giedančiais.
Nepriklausomybės atkūrimas ir vėl, jau antrąsyk
dvidešimtajame amžiuje, sudarė sąlygas skleistis žmonių savimonei.
Vėl atgijo tautos gyvastingumo jausena, atsigavo iškankintoji kaimiečių
dvasia, kūrybingumas ir gerokai didesnis noras siekti gerovės, tauresnės
savo vaikų ateities. Nauja viltis dirbti žemę, savo lauką, pažadino
vidines potencijas ir atskleidė naujų žygių prasmę.
Aišku, kaip ir visur ir visada, atsirado nemažai
niurzgalių, gudreivų, norinčių visus kasdien mokyti, iš visų pasišaipyti.
Kaimo bendruomenės šnairom sužiuro į tokių filosofų keistas pranašystes
ir sukluso, ką reikia toliau daryti savo krašte. Sunkumai sunkumams
nelygu. Dirbti žemę visuomet buvo nelengva, nesvarbu, ar tu eitum
paskui plūgą, ar sėdėtum prie kombaino vairo. Tačiau tenka pabrėžti,
kad Lietuvos kaimo žmogus nori greičiau išsikovoti jam priklausančias
teises ir tiesiai tarti vyriausybės vyrams: mes norime gyventi naujoviškai,
norime jausti po savo kojomis žemę, mums priklauso Europos Sąjungos
investicijos ir daug didesnė metinė Lietuvos biudžeto eilutė.
Ir kaimo kultūros darbuotojai nenori sėdėti rankas
ant krūtinės susidėję. Jie reikalauja iš vietos savivaldybių, kad
kultūros namų pastatai būtų atnaujinami, kad galima būtų įsigyti
naujo inventoriaus.
Užsidarius mažoms pradinėms mokykloms, vaikai
į tolesnę pradinę ar pagrindinę mokyklą yra vežami geltonaisiais
autobusėliais.
Miestelio gydytojas taip pat prašo modernios diagnostikos
aparatūros, efektyvesnių vaistų.
Miškininkai saugo, kad nebūtų iškertami privatūs
miškai, giraitės, šilai, melioratoriai vis pataiso ankstesnių projektuotojų
klaidas, o agronomai nejučiom pasidairo į kaimynus latvius, lenkus,
vokiečius, siekdami tobulesnės žemdirbystės, intensyvesnio ūkininkavimo.
Tiesa, kaime negausėja šeimos, nedaugelis vaikų
iš didmiesčių sugrįžta prie savo tėvų žemės. Radosi nemažai dirvonuojančių
žemės plotų, bet po sovietmečio išdraikų galbūt dirvai reikia atsigauti
nuo besaikio pesticidų ir herbicidų naudojimo.
Žemdirbiui ūkininkui dar labai trukdo elektros
linijų betono stulpai, kilometrais žengiantys per vasarojaus laukus,
per ganyklas, per linieną ar dobilieną.
Kaimas jau atsiduso, bet dar užtektinai neįkvėpė
gaivesnio rytdienos oro.
Buities paveikslas išplaukia iš smurtingųjų pokario
metų, kai Lietuvos kaimai patyrė ir išgyveno patį sunkiausią ir
sudėtingiausią savo egzistencijos laiką. Praūždamas karas staiga
sudegina ir pasitraukia tolyn. Praeidamos prancūzų, vokiečių ir
švedų ordos apiplėšia kraštą, išprievartauja moteris, sugriauna
pilis ir būstus, bet po kurio laiko išnyksta, sugrįžta į savas niekingąsias
irštvas. Atėjęs slogusis ir nuožmusis partokratinis sovietmetis
visus penkiasdešimt metų naikino, žudė, slopino, plėšė ir trėmė,
negailestinga ranka trynė mūsų istorijos ženklus ir tiesas. Tie
baisieji metai žlugdė asmenybes, griovė ir uždarinėjo šventyklas,
dvarus, atėmė iš valstiečio žemę ir pastatus, palikdavo apgailėtiną
60 arų priekiemio lopinėlį, kad bado šmėkla visiškai nepražudytų
šeimų. Menu visus 19451953 metų pavasarius ir rudenis, regėjau
skausmo ežerus ir kančios upes. Liejosi kraujas, siautėjo Maskvos
statytiniai stribukai, nuožmiai vadovavo komunistų partija, apsiskelbusi
sauganti visų tiesų monopolį, priversdama žmogų tapti ideologinės
mašinerijos sraigteliu, begalviu nomenklatūriniu valdininku, korumpuotu
skundiku. Sudegintos pačios vertingiausios smetoninėje Lietuvoje
išleistos knygos, sugriautas tikėjimas, įsisiautėjo ateistinis tvaikas,
iš visų pakampių girdėjosi liaupsės, himnai ir odės didžiajam visų
tautų draugui, pačiam žiauriausiam visų laikų žmonijos naikintojui.
Kaimo žmogus bijojo ištarti šį vardą, jis iki šiol liko kaip laisvės
išniekintojas, tikras tremties demonas. Kaimas nešė savo naštą,
palydėjęs į sibirus tūkstančius pačių darbščiausių ūkininkų, sumaniausių
mokytojų, šviesiausių dvasininkų, gabiausių karininkų, visuomenininkų,
ištvermingiausių tiesos ieškotojų. Tai buvo baisus, neregėto pasaulinio
masto kraujo nuleidimas, visuotinis tautos inteligentijos išnaikinimas,
visiškas dvasinio pasipriešinimo sustabdymas. Todėl ir atsirado
stribijos klanas, kuris beveik visą pokarinį dešimtmetį metodiškai
terorizavo kaimą ir jo darbštų žmogų. Įvairiausių pavyzdžių yra
be galo daug.
Kaime išplito alkoholizmas, padidėjo savižudybių,
sumažėjo noras mokytis ir kultūrintis, gimė tam tikras išlaikytinių
sluoksnis, daug ką ėmė slėgti nedarbas, lėšų stygius, kai kur dar
nesutvarkyta žemėtvarka, neprivatizuota žemė ir jos turtai.
Po šių tamsių, pesimistinių spalvų vis dėlto tenka
pripažinti, jog kaimo bendruomenės vis labiau atsigauna ir bando
prisikelti iš stagnuojančios aplinkos gniaužtų, iš negalių ir seno
palikimo.
Kol Lietuvos kaime tvyrojo tam tikros laikinumo
nuotaikos, kol svarstyta, ar blogai, ar gerai, kad savaime sugriuvo
kolūkinė prievarta, kol tikėta socialdemokratų pertvarkomis ir greitai
ateisiančiomis materialinėmis gėrybėmis, tol žmonėse formavosi tam
tikras nestabilumas ir neapsisprendimas. Atvirai tariant, kaimo
šviesuomenė švietimo, kultūros, medicinos darbuotojai taip pat
vengė atvirai reikšti savo nuomonę, aktyviau dalyvauti politiniuose
debatuose, daryti teigiamesnę įtaką seniūnijų mąstymui, ar dalyvauti
rajono, miestelio, kaimo bendruomenės darbuose.
Laikas bėgo, o partinės rietenos ir įvairūs nesutarimai
vis būdavo kaimo nenaudai. Ūkininką dar tebeslegia mokesčių našta,
neaiškus rytojaus materialusis statusas. Nemažą meškos paslaugą
kaimui daro gamtinės aplinkybės tai sausringa, tai lietinga vasara
lemia žemdirbio derlius, pelną, išlaidas. Kita vertus, pabrangusios
mineralinės trąšos, kuras, miško mediena, mažėjantys maisto produktų
supirkimo įkainiai taip pat slopina optimistiškesnes veiklos nuotaikas.
Reikia keletą žodžių tarti apie šiandieninį kaimo
kultūros etninį paveldą, praeities vertybių saugą. Jis dar pakankamai
gajus ir prasmingas. Džiugina vien tai, kad senoji karta spėjo ir
tebespėja perduoti jaunajai kartai vaikams ir anūkams tautosakos
lobius, folkloro dvasią. Tai liudija faktas, kad Lietuvoje veikia
daugiau kaip 600 folkloro grupių kultūros centruose, bendrojo lavinimo,
aukštosiose mokyklose ir kolegijose. Kasmet vyksta įvairūs regioniniai
ir tarptautiniai folkloro ansamblių festivaliai, kuriuose noriai
dalyvaujama. Visa Europa žino Balticą, Ežerų sietuvą, vilniečius
Skamba, skamba kankliai, telšiškę Ir paauga veina liepa.
Didelį atgarsį turi mėgėjų teatrų pasiekimai.
Vyksta žavūs šių teatrų susibūrimai Pastogėje ir Atspindžiuose,
o moksleivių ir vaikų teatrus kasmet sukviečia respublikinė šventė
Molinuko teatras. Dešimtys mėgėjiškų trupių išvyksta gastrolių
į kaimynines Latvijos, Lenkijos, Rusijos, Vokietijos, Danijos, Estijos
šalis.
Nors kultūros srityje biudžetinės lėšos yra nepaprastai
sumenkusios ir, deja, vis dar nedidėja, reikia susitikti su statistika,
kuri akivaizdžiausiai prakalbės apie šios srities rezultatus.
Į respublikines dainų šventes, kurios vyksta kas
penkeri-ketveri metai, susirenka iki 3600 meninės kūrybos puoselėtojų.
Tai pati didžiausia tautos kultūros savastis, jos reikšmingas veidas,
pamatinis žmonių laisvalaikio įvykis, laukiamas ir senolių, ir vaikų,
kurie mėgsta šokti, žaisti, dainuoti, muzikuoti.
Yra Lietuvoje du miesteliai tai Kybartai ir
Rūdiškės, pirmasis Vilkaviškio, o antrasis Trakų rajone. Ten susibūrė
puikūs, meniškai įtaigūs pučiamųjų orkestrai, kuriuose pagrindiniai
muzikantai moksleiviai. Jų pasiekimai itin džiugina.
Vyresni žmonės rašo eilėraščius, miniatiūras,
leidžia almanachus, bendrauja su rašytojais kraštiečiais, rašo atsiminimus
apie buvusius kaimus ir miestelius, kaupia šeimų istorijos duomenis,
aplanko ir pagerbia menininkų memorialines vietas, susitinka su
kitais, surengia savos kūrybos aptarimus. Literatai randa bendrą
kalbą su tautodailininkais, muzikantais, giesmininkais. Šioje srityje
išsiskiria Kybartai, Kalvarija, Svėdasai, Rokai, Linkuva, Laukėsa,
Židikai.
Literatus globoja rajonų viešosios bibliotekos.
Čia kas mėnesį rengiamos knygų parodos, sudaromi gimtinės knygų
katalogai ir literatūrinių straipsnių kartotekos.
Galima būtų kurti ilgą poemą apie Lietuvos kaimą,
kaip dvasios savasties saugotoją, etninio paveldo kūrėją ir tęsėją,
kaip ištikimą žmogiškumo nešėją per smurto, tremčių, dvasinio naikinimo
metus. Epochos palieka pėdsakus ir savo atradimais, ir savo praradimais.
Svarbiausia, lieka epochos ženklai kūryba, istorijos apreiškėja
ir tautos sąmonės įkūnytoja.
Kaimas ne miestas, nes miestas sudėtingas
internacionalus reiškinys, susipynęs ekonomikos ir politikos ryšiais.
Tiesa, čia gimsta meno stiliai, čia žymiai greičiau bręsta meno,
mokslo, kultūros, visuomeninės asmenybės, bet negalima pamiršti,
kad visą dvidešimtą amžių kaimas miestą augino visais savo parametrais.
Maitino duona, turtino kraičio skrynios turtais, nešė kalbos duomenis,
dovanojo tautosakos vertybes, perdavė amžinas ir nepamirštamas folkloro
tradicijas. O svarbiausia miestą dengė kaimiška sermėga, mieste
brendo talentai, atėję iš kaimų gilumos. Kaime išaugo naujos rašytojų,
dailininkų, muzikų, teatralų kartos, įrodžiusios, kad drąsiai galima
meno sferose varžytis su Europos įžymybėmis.
Šiandien dėmesingumas kaimui yra gerokai priblėsęs.
Tik priešrinkiminiuose vajuose ir būsimieji prezidentai, ir būsimieji
Seimo nariai skuba į kaimo kultūros namus ir mokyklas su patarimais,
nurodymais ir pažadais, kurie po rinkimų subliūkšta lyg muilo burbulai.
Tokia praktika žeidžia kaimietį, mažina jo savigarbą, neugdo pasididžiavimo
protėvių žygiais ir darbais.
Kaimas išaugino sukilėlius ir knygnešius, dievdirbius
ir dailininkus, medžio drožėjus ir meninės kūrybos mėgėjus, muzikantus
ir giedotojus, savanorius ir partizanus. Tai pagrindiniai Lietuvos
išlikimo pasaulyje etniniai ir etiniai ženklai, tai svarbiausios
istorijos žymės, jausenos dėmenys. Jos amžiais kaime buvo gyvos.
Miela buvo gyventi gimtajame kaime, kai gyvi buvo
tėvai, kai greta dirbo seserys, kai kaimo žmonių gyvensena ir jausena
buvo darni, nuotaiki ir labai jautri.
Kaimo patriarchališkumas tai tradicijų saugojimas,
gamtos pajautimas, žemės darbų įvairovė, kalendorinių ir religinių
švenčių giliamintiškumas, žmonių bendravimo natūralumas, šeimos
santykių idealumas, žemės garbinimas, genties narių artinimas.
Nepaprastai daug darbų visus įtraukdavo, nebuvo
kada nuobodžiauti, tinginiauti ar peštis. Kaimietis žmogus nesiaikštijo,
bet kasdien ieškojo darnos, buvo pakantus kaimynui, noriai ėjo į
talkas. Vaikai šienpjoviams ir rugiapjoviams nešdavo pietų lauknešėlius,
uogavo ir grybavo, mokėsi dainų iš savo senolių, klausėsi pasakų.
Upė gaivino ir viliojo žuvies gausa, netoliese
giraitėje buvo renkamos malkos, o kalnelis tapdavo dūkimo vieta
žiemos pūgoms siaučiant ar žemuogių pievelėms raudoniu patvinstant.
Daug žaista ir žuvauta, riešutauta, daug dirbta ir nemažai pasakų
knygų skaityta, daug kartų turguje lankytasi ir atlaidų švęsta.
Gerai menu mėšlavežius, skiedraplėšą ir apyniavimą,
alaus darymą ir naminukės samanės varymą, kūlimo talkokes ir kilnų
vestuvių ar krikštynų šurmulį.
Tai niekada iš sąmonės ir pasąmonės neišdildoma.
Daug kas sapnuose vis iškyla, daug kas jau sugulė į tūkstantinius
prisiminimų puslapius, į kraštotyrinių ekspedicijų straipsnius ir
publicistinių pamąstymų puslapius, eseistinius pasvarstymus. Tai
tarytum išoriniai buities vaizdiniai, bet kasdien vėrėsi ir vidinė
ištvermė, savisaugos instinktas, gėrio pajautos ir grožio atsivėrimai
žvaigždėtų naktų metu, saulėlydžiai, vakaronės. Darbai fiziškai
išvargindavo, bet dvasiškai stiprino, ugdė pagarbą tėvams ir kaimynui,
darbui ir gyvuliui.
Prasidėjus mokslams pradinėje, o vėliau vidurinėje
mokykloje, iškilo nauja rūpesčių banga. Tuomet augome kaip ant mielių,
bet staiga lyg viesulas į kaimą įsiveržė stribų kohortos, enkavedistų
būriai, visokių pareigūnų ordos, partokratų šutvės. Naikintas senasis
tradicinis paveldas, prievartautas žmogaus kūnas ir dvasia, ieškota
nebūtų priešų, vogta ir grobta, smurtauta, vograuta negrabia lietuviška
kalba, keiktasi. Žmogus tapo lieptu, per kurį visi ėjo nešvariomis
kojomis, vis reikalavo, bet ničnieko nežadėjo rytdienai.
Pasikeitė santvarka, išsibogino rusų kariuomenė,
atėjo naujosios Nepriklausomybės metas, išlaisvėjo mintis, stiprėja
viltis, o kaimas lyg stabtelėjo kryžkelėje, laukdamas vis šviesesnio
saulėtekio.
© 2011 XXI amžius
|