Skaitykla
Du portretai
Janina Švambarytė-Valužienė
|
Stasys Tumėnas, Kanauninko Jurgio
Danio pėdsakas Linkuvos parapijoje.
Šiauliai: S. Tumėno leidykla
Šiaurės Lietuva, 95 p.
|
|
Stasys Tumėnas, Aleksandro
Stasiūno veikla Salako parapijoje
tarpukario Lietuvoje. Šiauliai:
S. Tumėno leidykla
Šiaurės Lietuva, 2010, 79 p.
|
Stasys Tumėnas, Kanauninko Jurgio Danio pėdsakas
Linkuvos parapijoje. Šiauliai: S. Tumėno leidykla Šiaurės Lietuva,
95 p.
Stasys Tumėnas, Aleksandro Stasiūno veikla Salako
parapijoje tarpukario Lietuvoje. Šiauliai: S. Tumėno leidykla Šiaurės
Lietuva, 2010, 79 p.
Stasys Tumėnas lituanistas, leidyklos savininkas
pradėjo knygų seriją Praeitis kalba dabarčiai Šiaurės Lietuvos
portretai. Tikslas papasakoti apie pirmosios nepriklausomos Lietuvos
žmones, darbus, viltį gyventi ir jų elgesį pačiu sunkiausiu prieškario,
karo, pokario, okupacijos metu. Per asmenybes norima atskleisti
kiek įmanoma daugiau istorinės tiesos.
Pirmoji biografinė apybraiža skirta kanauninkui
Jurgiui Daniui, Linkuvos parapijoje išdirbusiam pastoracinį darbą
net 39 metus. J. Danys gimė 1898 m. birželio 26 dieną, Trumpiškių
kaime, Rokiškio apskrities Obelių valsčiuje. Mokėsi Subatės pradžios
mokykloje, savarankiškai pramokęs vokiečių kalbos, vertėjavo Puodžiulaukėje,
vėliau Rokiškio gimnazijoje, su draugais nutarė vykti į Kauno
karo mokyklą, bet po savaitės tėvai gavo žinią, kad jų sūnus įstojo
į Kauno kunigų seminariją. Čia atsiskleidė esminis būsimo kunigo
bruožas tyli refleksija, dvasinio gyvenimo pilnatvės siekimas,
žodžio šykštumas ir nenoras apie save daug kalbėti. Į pareigingą
klieriką dėmesį atkreipė Kauno kunigų seminarijoje profesoriavęs
K. Paltarokas ir paskyrė jį dirbti į savo vaikystės miestą Linkuvą.
Romoje tęsti studijas jam buvo siūlęs ir nuncijus arkivyskupas Rikardo
Bartoloni. J. Danio būta įžvalgaus kunigo: dar 1941 m. per pamokslą
įspėjo, kad nevalia kelti ranką prieš žmogų, nesvarbu, ar jis būtų
katalikas, ar žydas, o baltaraiščius bandė sulaikyti nuo talkos,
talkinimo vokiečiams sakydamas, kad Kraujas šaukiasi kraujo! (7879);
1945 m., eidamas į kapines lapkričio 2. d., praeidamas sovietinės
valdžios išniekintuosius pašlakstė švęstu vandeniu. (79)
1949 m. vasario 16 d. areštuotas, jam neleista
net paskutinį kartą pasimelsti bažnyčioje, atsisveikinti su žmonėmis,
susirinkusiais prie bažnyčios. J. Danys areštuojamas todėl, kad
savo pažįstamus aprūpindavo antitarybine literatūra. Danio bute
vykdavo nelegalūs antitarybinių elementų, kurie čia skaitydavo antitarybinius
laikraščius, susirinkimai. Danys užmezgė nelegalų ryšį su iškeltaisiais
iš LSSR į Tomsko sritį buržuaziniais nacionalistinių ir fašistinių
partijų ir organizacijų nariais, juos aprūpindavo antitarybine literatūra,
leista pogrindyje. Periodiškai bažnyčioje skelbė antitarybinę propagandą.
Iki 1948 metų rugsėjo slėpė savo namuose pogrindžio dalyvį nelegalą
Petkevičių, kuris žinomas ir kaip Tomašauskas. (22)
Įdomiausi tardymo protokolai, kuriuose matyti
ori kunigo laikysena, minčių branda. Kaltintas J. Danys už veiklą
savitarpio pagalbos organizacijoje, kuri šelpė žmones, nukentėjusius
nuo karo; už tretininkų organizaciją ir paslaptinguosius sąrašus
54 pavardes žmonių, ištremtų iš Linkuvos ir jos apylinkių į Sibirą
dorų, pasiturinčių gyventojų. Saugumiečius domino ir 1941 m. birželio
sukilimo atgarsiai Linkuvoje. Sunkiai sekėsi rasti liudytojų, o
jie protokoluose nurodo, kad J. Danys kalbėdavo, jog reikia lietuviams
tarpusavyje sutarti, gyventi taikiai, mylėti Dievą ir Tėvynę; Danys
taip pat davė man nurodymų, kai būsiu kaime, mokyti žmones meilės
savo nacijai, meilės savo kraštui. (59) Kunigo ištrėmimui saugumiečiai
ruošėsi net trejus metus. Primintina, kad NKVD norėjo silpninti
Bažnyčios įtaką. Agentų dvasininkų tikėtasi užsiverbuoti iš suimtų
kunigų ir religinių veikėjų. Lietuvos sovietai nesitikėjo pavergti,
kol nesunaikintas tikėjimas, neišrauta tautos istorinė ir tautinė
sąmonė. Ištremti, sušaudyti kone visi vyskupai: Mečislovas Reinys,
Vincentas Borisevičius, Teofilius Matulionis, Pranciškus Ramanauskas;
uždarytos Vilkaviškio, Telšių ir Vilniaus kunigų seminarijos, o
Kauno kunigų seminarijoje klierikų skaičius apribotas iki minimumo.
Po Stalino mirties, apie 1956-uosius į Lietuvą sugrįžo per 130 kunigų,
o 1955 m. buvo leista konsekruoti du naujus Lietuvos vyskupus: Julijoną
Steponavičių ir Petrą Maželį. N. Chruščiovas per 20 metų buvo užsimojęs
sunaikinti religiją. Tuomet į atkampius Lietuvos regionus ištremti
vyskupai: Vincentas Sladkevičius (1959 m. į Nemunėlio Radviliškį),
Julijonas Steponavičius 1961 m. į Žagarę; atimta naujai pastatyta
Klaipėdos bažnyčia, jos statytojai kunigai nuteisti. J. Danio nusikalstama
veikla pripažinta itin pavojinga valstybei, todėl ir tremties vieta
parinkta ypatinga. Dubravnas vienas iš seniausių Mordovijos lagerių,
apgaubtas kraupių istorijų. (68) Kad J. Danio gyvenimas lageryje
nevirto tokia dvasine dykuma, gelbėjo tikėjimas, maldos, orumas,
meilė Žmogui ir Tėvynei, suvokimas, kad nuleisti rankas tai pasiduoti
blogio imperijai, kuri sąmoningai ir sistemiškai siekė, kad į Lietuvą
iš lagerių grįžtų kuo mažiau šviesių asmenybių. (6869) Po Stalino
mirties, J. Danys, brolio Balio Danio, gyvenusio Rokiškio rajono
Paminiūnų kaime, skatinamas ėmėsi aktyvesnių veiksmų. J. Danio ir
jo brolio, aplankiusio jį Mordovijos lageryje 1955 m., atkaklumas
ir įsitikinimas dėl nekaltumo, davė rezultatų: J. Danio byla persvarstyta
1955 m. ir nuspręsta: Pripažinti kaltinimą teisėtu, bet, atsižvelgus
į invalidumą, gerą elgesį lageryje, Danį Jurgį, Jono sūnų, paleisti
į laisvę. (71) Grįžęs J. Danys siekė būti visiškai reabilituotas.
Birutė Stasiūnaitė prisimena, kad Labai patiko
kunigo J. Danio pamokslai. Niekada nešaukė, nemoralizavo, o labai
gražiai stengdavosi mokyti, įtikinti. Savotiškai įdomus ir jo darbo
stilius. Šv. Mišias laikydavo greit, lyg skubėdamas ėjo Kryžiaus
kelius (vos spėdavome atsakinėti). Prie klausyklos neužlaikydavo.
Rėmė bėdos ištiktus kunigus. [...]
Labai gražiai organizavo Škapliernos atlaidus
jie vykdavo visą savaitę. Kiek kunigų, kiek delegacijų! Žmonių
minios. Geriausi pamokslininkai. Kai mano sesuo ištekėjo už kanauninko
giminaičio, turėjau galimybės iš Jo milžiniško knygų fondo paskaityti
religinių knygų, smetoninių žurnalų. Niekada negirdėjau, kad kanauninkas
dejuotų, pyktų. Buvusiam vikarui M. Petkevičiui siųsdavo nors kiek
šv. Mišių aukų, nes šis, po tremties gavęs Dusmenis (kelių kaimų
parapija), neturėjo iš ko gyventi, tvarkyti lūženą kleboniją. (75)
Lietuvos sovietiniam saugumui J. Danys buvo potencialus liaudies
priešas, antitarybininkas, antiateistas. J. Danio net trys bylos
saugomos ypatingame archyve Vilniuje, nors kunigas tarsi niekur
neišsišoko: Iš tų L. Brežnevo valdymo laikų įstrigo nepajudinama
kanauninko laikysena jis niekada nešaukė, nekoneveikė tarybų valdžios,
bet tarsi sakė: Dievas viską mato, Dievas atsirinks mūsų gyvenimų
poelgius, veiksmus. (87)
J. Daniui, geram pamokslininkui, visada rūpėjo
kalbos reikalai. Stasė Lovčikaitė, lietuvių kalbos mokytoja, prisimena:
Paėmęs gabalėlį rūkyto kumpio, tarė: Gardi ta mėsa ir čia pat
pradėjo kalbą apie dabartinio žodyno skurdinimą: Dabar visur sako
ar rašo skanus. O tai neišsemia žodžio gardus spalvingumo. Tai bespalvis
žodis, toks laikraštinis, knyginis. Paprasti žmonės kur kas vaizdingiau
šnekėdavo, įdomiau pasakydavo. Taip įsileidom į įdomų ir prasmingą
pašnekesį apie frazeologizmus, sinonimus ir kalbos jausmą, kuriuos
dažnai paprastas kaimo žmogus kur kas geriau suvokia negu vadinamasis
šiandieninis mokytojas. Nė nepamatėm, kaip greitai praslinko valanda.
(86)
Pačiam S. Tumėnui kunigas J. Danys išliko toks:
Kadangi studijavau lietuvių kalbą ir literatūrą, kanauninkas mėgdavo
kviesti diskusijai, paabejoti, kodėl kai kurie žodžiai traukiasi
iš vartosenos, pavyzdžiui, kodėl žodį dėkui išstūmė ačiū, kodėl
blogas žodis gardus, kurį pakeitė skanus. Tokie pokalbiai mane,
pirmakursį, tarsi pakylėdavo, jaučiau, kad kanauninkui patinka mano
pasirinktos studijos. (86); Mokėdavo klebonas ir supykti, bet
tas pyktis buvo pagrįstas, trumpalaikis, o kartais net žaismingas.
Mano mama visada juokdavosi sakydama, kad kanauninko didžiausi keiksmažodžiai
būdavo paršas (dažniausiai girtuoklėliui įvardyti) ir višta. (88)
1977 m. ruoštasi švęsti J. Danio 50 m. kunigystės
jubiliejų. Bet nespėta. Laidotuvėse dalyvavo neregėtai daug kunigų
110. O kunigas Aleksandras Dapkus iš JAV, buvęs J. Danio jaunystės
draugas, sveikinime, kurio J. Danys nebeišgirdo, rašė: Savo žodį
baigsiu, pripažindamas Tau, mielas Jurgi, pagrindinį nuopelną,
kurį išreiškiu Išminčiaus žodžiais: gyvenai, laikydamasis principo,
kad kai turtai ir titulai atpigs, tai š i r d y s
p a b r a n g s. (83)
* * *
Kita biografinė apybraiža skirta Salako parapijos
vargonininkui, asmeniui, stovėjusiam prie savivaldybės kūrimo Zarasų
apskrityje ištakų, Aleksandrui Stasiūnui (nuo 1944 m. Bežertui),
kuris net ketvirtį amžiaus atidavė savivaldai. Knygoje pasakojama
ir apie A. Stasiūno šeimą žmoną Oną (mergautinė pavardė Rudžianskaitė),
sūnų Algirdą, dukras Birutę ir Alfredą.
A. Stasiūnas gimė 1891 m. Ignalinos rajone, Tverečiaus
valsčiuje, Vilėkų kaime. 1914 m. mobilizuotas į Rusijos carinę
kariuomenę. 1918 m. atvyksta į Salaką ir tampa bažnyčios vargonininku,
suburia chorą. Vargonininkavo A. Stasiūnas įvairiose Lietuvos vietose
net iki 1960 m. 1919 m. sukuria šeimą su Ona Rudžianskaite. 19191940
m. tampa Zarasų apskrities ir valsčiaus Tarybos narys, 19201926
m., 19341943 m. Salako viršaitis. Tuomet O. ir A. Stasiūnų šeimoje
lankėsi A. Voldemaras, Salake viešėjo prancūzas grafas J. Žiunjonas.
1925 m. A. Stasiūnas įsteigia smulkaus kredito draugiją; 1927
pieno perdirbimo bendrovę. 19441960 m. slapstosi Raseinių rajone
Bežerto pavarde nuo saugumo persekiojimo ir vargonininkauja Truskavoje,
o nuo 1960 m. apsigyvena Linkuvoje. 1962 m. gegužės 6 d. A. Stasiūnas
mirė. 1985 m. mirė ir Ona Stasiūnienė, aktyvi tarpukario Salako
visuomenininkė, Katalikių moterų draugijos pirmininkė (abu palaidoti
Salako kapinėse). 2010 m. rugsėjo 3 d. Salako Kultūros namuose įvyko
minėjimas, skirtas artėjančioms A. Stasiūno 120-osioms gimimo metinėms.
Visa A. Stasiūno vargonininko, tarpukario Lietuvos
Salako viršaičio, Zarasų apskrities Tarybos nario ir pirmininko
veikla atskleidžiama per laiškus, prisiminimus, pasakojimus, pateikiama
autentiškų nuotraukų.
Kalbos istorikams ir dialektologams įdomiausi
turėtų būti A. Stasiūno laiškai Žmonai, kurie visada pradedami kreipiniu
su šauktuku: Mieliausia mano Onyte! (14), Mylima Onyte! (15) Gerbiama
ir mylima Genovaite-Ona! (17) Atsisveikinimuose žodžių junginys
viso gero vartojamas kita palinkėjimo reikšme, nei dabar mes
įpratę. Juo palinkima sėkmės: Linkiu visiems viso gero (14), Linkiu
viso gero Onytei ir visai šeimynėlei. (16) Pasirašoma paprastai
prie vardo pridėjus vieną kitą žodį ar žodžių junginį, nusakantį
rašančiojo emocijas, dvasinę būseną: Tavęs ylgstantis Tavo Alexas
(14); [...] didžiausis Našlaitis tavo Aleksytis (16); tavo draugas
Al. (17); Jūsų Aleksas (31) Laiškuose išlaikytos tarmybės, būdingos
rytų aukštaičiams. Pirmiausia minėtinos fonetinės: balsių ilginimas
(ylgstantis (14), ylgesio (16); ą, ę virtimas į u, i (Antarų, sugrįžįs
(15), išmirį (15), tų pačių dienų (17); vietoje nosinių ę, į vartojami
dvigarsiai en, in (sprenst (15), inkurtuvės (30); žodžio galo o
virtimas a (nurima (16). Iš morfologinių ypatybių minėtinas priesagos
istas vedinys (senas rusų policistas (29) vietoj policininkas;
kamienų -is formos (Aukščiausis (17); popierio (16), didžiausis
(16); dažnos adesyvo formos (miestan (15), Zarasuosna (15); tarminės
įvardžių mumi, kuomi, vietoj mus, kuo formos (O jei laimė kokia
mumi sutinka, ir tą su malonumu praleiskim... (17); Bet tas viskas
turi būti pusiau padalytas... jei yra su kuomi. (17); dalelytė ba
vietoj nes (Šiaip taip naktį praleidau, ba miegojau 3 valandas.
(30), pagrečiui vartojamos prieveiksmių plačiaus /plačiau formos.
Laiškuose atsispindi tarmės sintaksė, frazeologija:
Tik daug miestely išmirį iš Rusijos sugrįžusių, begal žmonės pas
mus miršta. (15); Daug kalbų pridirbau aš su savo žiedu, nešioju
ant dešinės rankos. Kaip pamatė visų šventėj bažnyčioj, tuoj visaip
pradėjo sprenst. (15); Pas man viskas ant vietos tik viena širdis
jau ne vietai, ka toliaus tai tankiaus pradeda muštis nuo ylgesio
biški jau nurima [
] (16); Sugrįžįs atradau visus po senam, visi
sveiki. (15); Kad Nemunas neužšalt, tai nuvykčia po Kalėdų. (16);
Aš laukdamas jo ir su Onyte pasikalbėsiu, t. y. savo žodžius parašysiu
ant popierio, o po kelių dienų Onytė ir skaito mano žodžius. (16);
Kaip tik galėsi, tučtuojau parašyk, nes lauksiu be kantrybės. (29);
Antarų parašiau tuoj sugrįžįs, bet niekas nevažiavo Zarasuosna [
]
(15); Kaip tu išvažiavai, tų pačių dienų gavau laišką nuo tėvų.
(17); Iš Vilniaus išvažiuodamas parašiau, bet stoty nepriėmė, o
miestan nebuvo laiko grįžt. (15)
Matyti, kad tarmėje, šnekamojoje kalboje ilgai
vartotos vietovardžių Ežerėnai (16); į Ežerėnus (17) formos vietoj
Zarasai, į Zarasus.
Įvairuoja ir rašybos dalykai. Tą pačią kalbos
mados sukeltą problemą galima įžvelgti formose Alexas (14), vėliau
tik Aleksandras, Aleksas, Aleksytis; extra telegramą (30) [plg.
Maxima]
Pacituodama dukters Birutės Stasiūnaitės-Gruzdienės
žodžius Manau, kad tuomet buvom jautresni negu šių dienų vaikai.
(41), pridursiu: jautresni viskam, ir sakomam žodžiui, ir minčiai,
ir kalbai, ir auklėjimui, ir elgesiui, ir darbo kultūrai, ir šeimos
vertybinėms nuostatoms, ir suvokimui, kad kiekvieno gyvenimas yra
ištisa istorija, apie kurią reikia kalbėti, kuri turėtų būti gera
paspirtis gyvensiantiems po mūsų.
© 2011 XXI amžius
|