Skaitykla
Knygą Tautotyros etiudai pasklaidžius
Elena Dekaminavičienė
Knygoje Tautotyros etiudai (Ona Voverienė. Tautotyros
etiudai. Prie tautotyros ištakų. V., 2011), naujai pažvelgiančioje
į tautotyrą, autorė profesorė Ona Voverienė pastebi, kad pavienių
tautotyros faktų Lietuvos kultūroje galima rasti gana daug, tačiau
žymių darbų, lėmusių lietuviškos tautotyros raidą šimtmečių istorijoje,
nėra daug. Autorė rašo, kad pradėjusi domėtis lietuvių tautos istorijos
ištakomis, nustebo atradusi, jog lietuvių tauta, kaip sąmoninga
bendruomenė, turinti savimonę, pradėjo formuotis ne dabartinėje
Lietuvos teritorijoje, mūsų nutautėjusių ir sulenkėjusių bajorų
išduotoje, o Prūsijos žemėje, kai tuometinis Prūsijos Kunigaikštystės
valdovas kunigaikštis Albrechtas Brandenburgietis, paskutinysis
Kryžiuočių ordino magistras, pasikvietė iš sulenkėjusio Vilniaus
jo šviesuolius Abraomą Kulvietį (15101545) ir Stanislovą Rapalionį
(14851545) ir pavedė jiems įkurti Karaliaučiaus universitetą (p.19).
Pasak profesorės, nors po Albertinos įsteigimo abu kūrėjai po metų
mirė, jų pasėta lietuvybės sėkla universitete sudygo ir sulapojo
jų buvusių studentų Martyno Mažvydo, vėliau Danieliaus Kleino, Kristijono
Donelaičio, Liudviko Gedimino Rėzos ir pagaliau Vydūno sielose,
jų buvo nešama kaip Prometėjo ugnis ir šviesa po visą Lietuvą (p.
20).
O. Voverienė knygoje Tautotyros etiudai vėl
žadina ir kelia lietuvių tautos savimonę, gilinasi į tautotyros
glūdumas, kurių šaknys yra ta požeminė versmė, kuri neduoda lietuvių
tautai apsitraukti maurais, užsnūsti purviname prūde, kur Lietuvos
papročiai, šeima, tradicijos, kultūra, taškomi purvais ir dumblais.
Todėl ir pažvelgta atgal, ieškota lietuvybės deimančiukų, tokių
kaip Žemaičių vyskupas Motiejus Valančius, Dr. Jonas Basanavičius,
dr. Vincas Kudirka, etnologas Age Meyeris Benedictenas, poetas
Maironis, Vincas Mykolaitis-Putinas, Vincas Krėvė-Mickevičius, Balys
Sruoga. Čia aprašomas kiekvieno indėlis į tautos dvasingumą, kultūrą
ir tautiškumą.
Pirmosios dvi knygos dalys ,,Prie tautotyros
ištakų ir ,,Tautotyrinė mintis tarpukario Nepriklausomoje Lietuvoje
tartum ta Prometėjo ugnis, kurią nešė Lietuvos šviesuoliai: knygnešiai,
kovotojai už lietuvišką žodį, tautos žadintojai, uolūs šaukliai,
kad žmonės suklustų, būtų budrūs.
Dalyje, pavadintoje,,Tautotyrinė mintis Lietuvos
išeivijoje, autorė apžvelgia išeivijos intelektualų indėlį išsaugant
lietuvybę, kalbą, raštą, papročius, pastangas išlikti lietuviais.
Išeivijos karta jau buvo gyvenusi Nepriklausomoje Lietuvoje, pajutusi
laisvės skonį, todėl svetimame krašte jautėsi tartum suaugę medžiai,
persodinti kitame klimate, kitoje žemėje, jiems sunku buvo įleisti
šaknis į nesvetingą žemę, todėl ta karta ypatingai ilgėjosi Lietuvos,
gimtųjų sodybų, upių, ežerų, miškų.
Antanas Adomėnas ir Linas Saldukas Klaipėdos
universitete leistame moksliniame žurnale ,,Tiltai rašė apie 1944
metais į Vakarus pasitraukusiųjų, tiksliau, bėgusiųjų nuo raudonojo
teroro intelektualų vertybes ir jų viltis greitai sugrįžti į Tėvynę.
Jų duomenimis, didžiausia pabėgėlių iš Lietuvos stovykla buvo
įsikūrusi Hanau apylinkėse, įėjusiose į JAV, Anglijos ir Prancūzijos
zoną. Čia 1945 metais gyveno 2837 lietuviai. Jungtinių Tautų Pagalbos
ir atstatymo administracijos UNRA duomenimis, tuo metu šioje
zonoje gyveno 47269 lietuviai. 1946 gruodžio mėnesį pabėgėlių iš
Lietuvos buvo užregistruota 57495. Tai buvo didžioji dalis iš 65
tūkstančių lietuvių, palikusių Lietuvą. (Adomėnas A., Saldukas L.
Tiltai, 2000, Nr.2, p. 18). Nesupratus tautiškumo, kaip dvasios
turto idėjos, neįmanoma suvokti dvasinių jėgų, leidusių lietuvių
pabėgėliams sukurti Lietuvių chartą. Tautos dvasinio turto idėjos
tvirtumas išreikštas pirmuoju chartos sakiniu: ,,Tauta yra prigimtoji
žmonių bendruomenė. Kitaip tariant, 1944 metų politinė išeivija
domėjosi ne tik politika jos rūpestis buvo lietuvybės saugojimas.1948
metų lapkričio 11dieną politinių pabėgėlių susirinkime VLIKo priimtame
Pasaulio Lietuvių bendruomenės konstituciniame projekte susidurta
su likimo nublokštų už Lietuvos ribų lietuvių problema išlaikyti
savąją lietuvišką savimonę, buvusią sielos dalimi ( Rugienius A.
Pasaulio lietuvių bendruomenės filosofija. Pranešimas LB pirmininkų
suvažiavimui Vasario 16 gimnazijoje. Huettenfeld, Vokietijoje. Pasaulio
lietuvis, 1999, Nr. 9, p. 2). Lietuvių chartoje įtvirtinama, jog
tauta yra prigimtoji žmonių bendruomenė, o pasaulyje pasklidę lietuviai
sudaro vieningą Pasaulio Lietuvių Bendruomenę. Taip pat įtvirtinama
kalba kaip stipriausias tautinės bendruomenės ryšys. Lietuvių kalba
lietuviui yra tautinė garbė. Kadangi šeima yra tautos gyvybė, lietuvis
kuria lietuvišką šeimą. Tautinė kultūra yra kelias į tarptautinį
pripažinimą ir bendravimą. Apreikšdama tautos genijų, tautinė kultūra
įneša savaimingą indėlį į visuotinius žmonių giminės laimėjimus.
Kiekvieno lietuvio priedermė sudaryti sąlygas tautinei kultūrai.
Tai paskelbė Vyriausiasis Lietuvos Išlaisvinimo Komitetas Tremtyje,
1949 m. birželio 14 d.
Išeivijos lietuviai Lietuvos tautotyrai nuveikė
daug darbų. Vytautas Alantas, ištikimas Vlado Putvinskio-Pūtvio
mokinys, tautinės ideologijos puoselėtojas ir saugotojas, visą gyvenimą
neturėjo kitos mūzos tik Lietuvą ir jos laisvės žvaigždę. Jo romanuose
vaizduojama Lietuvos senovė, aukštinama baltų kultūra, daug sentimentų
skirta anos nepriklausomos Lietuvos ūkio ir kultūros strategijai,
tautinei mokyklai, rašoma apie Lietuvos partizanų priešinimąsi
okupacijai, šlovinamas jų žygdarbis, atskleidžiamos išeivijos lietuvių
kultūrinio gyvenimo aktualijos ir problemos. Ne tik Vytautas Alantas,
bet ir daugelis kitų tautotyrininkų išeivijos lietuvių (dr. Juozas
Girnius, poetas Bernardas Brazdžionis, Adolfo ir Jadvygos Damušių
šeima, Jurgis Valaitis ir daugelis kitų) dirbo, rašė, kūrė, šelpė,
steigė įvairius fondus Lietuvos tautiškumo ir lietuvybės išsaugojimui.
Išeivijos lietuviai niekada nenusigręžė nuo savo Tėvynės.
Ketvirtasis skyrius Tautotyra sovietinės okupacijos
metais (19401990). Tada, kai ne tik rašyti, bet ir galvoti apie
tautotyrą buvo nusikaltimas, žmonės dirbo tylomis, rašė. Renginiuose
suskambėdavo liaudies dainos, buvo šokami lietuviški šokiai. ,,1991
metais pasirodžiusioje Pranės Dundulienės knygoje Lietuvių etnologija
apibendrintas viso produktyvaus mokslininkės gyvenimo savo Tautai
ir valstybei triūsas, atskleistos ribotos to meto galimybės tirti
tautos dvasinę kultūrą (p.180).
Sovietinės okupacijos metais daugiausia nuveikta
etnografijos srityje. A. Vyšniauskaitė ir V. Milius sudarė istorinį
etnografinį Lietuvos žemdirbystės atlasą (V., 1985), M. Miliuvienė
ir M. Kulikauskienė sudarė Pabaltijo istorinį ir etnografinį atlasą
(V., 1986), monografijas parašė P. Dundulienė, R. Merkienė, V. Milius.
Padaryta tikrai daug surinkta gausi medžiaga tautotyros ir etnologijos
tyrinėjimams. Lietuvai atgavus nepriklausomybę žymi tos medžiagos
dalis panaudota etnologijos tyrimuose, tačiau didžioji dalis dar
tebelaukia tyrinėtojų dėmesio. Savo darbus publikavo, tyrė, domėjosi,
daugelis specialistų, studentų, profesorių. Kiekvienas stengėsi
atgaivinti tautotyrą, surinkti po kruopelytę išbarstytus tautiškumo
gintarėlius ir sudėti į močiučių kraičių skrynią.
Laisvę mylintis, kovojantis su okupantais žodžiu
ir ginklu buvo poetas Bronius Krivickas. Jo eilėraščių nespausdino,
nėra jo poezijos rinkinio, tačiau savo trumpą ir tragišką gyvenimo
kelią jis nuėjo aukštai iškėlęs galvą. Bronius Krivickas žuvo 1952
metais rugsėjo 11 dieną Raguvos miške, slaptam agentui išdavus.
Operacijoje dalyvavo 1150 kareivių. Priešmirtiniame savo testamente
,,Vergijos ir priespaudos laikmečiui poetas užrašė tokius žodžius:
,,Rašančio žmogaus pareiga žadinti laisvės viltį ir rengti juos
laisvės dienai.
Prof. Vosyliaus Sezemeno straipsniai ,,Tautinės
kultūros klausimu ir ,,Vokiečių idealizmas XIX amžiaus pradžioje
ir tautos problema du gražiausi perlai jo kūrybos vėrinyje,
tik dabar Lietuvoje pradedantys švytėti savo grožiu (p. 186).
Bendradarbiavimo ir žmonių (individų) savarankišką veiklumą turi
harmonizuoti moralinis auklėjimas. Individo auklėjimas dvi vieningo
moralinio auklėjimo pusės, kurios papildo viena kitą.
Šviesaus atminimo rašytojas Romualdas Jurelionis
viename iš savo straipsnių skulptorių, tapytoją ir grafiką Lietuvos
nacionalinės premijos laureatą Antaną Kmieliauską pavadino menininku,
kuriam pavyko įkopti į pačias aukščiausias viršūnes, o iš jų
mums atskleisti pasakiško grožio panoramą (Jurelionis R. Apie dailininką,
įveikusį kalnų viršūnes/ XXI amžius, 2001, birželio 22, p. 6).
Apie Justiną Marcinkevičių jau daug kalbėta, rašyta,
ir dar bus daug rašoma. ,,Mindaugo Lietuva ūkuose, rašoma apie
Justino Marcinkevičiaus poetinę dramą ,,Mindaugas ir kitus jo
kūrinius. Čia šalia iškiliausių Lietuvos didžiavyrių skaitome ir
apie dar vieną Lietuvos perlą Lietuvos nacionalinės premijos laureatą
profesorių Antaną Kmieliauską. Jis tapytojas, skulptorius, grafikas.
Penktasis skyrius Tautotyra atgavus nepriklausomybę.
,,Audringų 19891990 metų Lietuvos atgimimo sūkuryje
daug vilčių tautotyros raidai Lietuvoje teikė pasirodžiusi knyga
Tautinis mentalitetas. Istoriosofiniai apmąstymai (V., 1989,)
ir analogišku pavadinimu Vilniuje vykusi mokslinė konferencija.
Nors vėliau pasirodė keletas kitų autorių knygų prof. Romualdo
Grigo ,,Lietuva nepriklausomybės kelyje (1991), ,,Pralaimėjęs
Kainas (1991), ,,Tautos savigyna (1993), ,,Tautos likimas (1995),
,,Savasties ieškojimas arba laiškai Amerikos lietuviams (2004)
ir kt., Broniaus Kuzmicko ir Lilijanos Astros Šiuolaikinė lietuvių
tautinė savimonė (1996), prof. Onos Voverienės straipsnių ciklai
,,Tautotyra, ,,Tauta ir valstybė, ,, Tautos sargyboje, ,, Tautinė
mokykla bei Mariaus Kundroto straipsniai tautotyros teorijos
klausimais, šios pirmosios knygos, pasirodžiusios pirmaisiais
atgautos nepriklausomybės metais, reikšmė tautotyros mokslui
neįkainojama (p. 218).
Didelę reikšmę Nepriklausomybės metais kaip tautotyros
žadintojas, pirmasis laisvės šauklys, kurį galima statyti greta
Vinco Kudirkos, Jono Basanavičiaus, profesorius Vytautas Lansbergis.
Leidykla ,,Pasviręs pasaulis išleido Liucijos Jasiukevičiūtės sudarytą
prof. V. Lansbergio minčių rinktinę ,,Būta ir pasakyta. Mintys
(2002). Dabar ši knyga jau tapo bibliografine retenybe, nes kai
kurios bibliotekos jos net nespėjo įsigyti.
Išsamiai, nuoširdžiai aprašoma Kęstučio Genio
poeto, aktoriaus, laisvės šauklio, tragiško likimo žmogaus, kuris
visada aukštino lietuvių tautos garbę, grožį, laisvės troškimą ir
visada buvo tarp žmonių su Lietuva, biografija ir kūryba. Dar
1950 metais, studijuodamas Vytauto Didžiojo universitete lietuvių
literatūrą, o gal jau Maskvoje, Lunačiarskio teatro institute, bene
pirmą kartą Kęstutis Genys pažvelgė ne į save, o į Lietuvą, kuri
jam atrodė kaip gilus šulinys.
Šeštasis skyrius Tautotyros teorijos pradmenys.
Tautotyra mokslo šaka, tirianti vienos tautos dvasinę ir materialiąją
kultūrą bei jos savitumus, siekiant plėtoti tos mokslo šakos teoriją,
istoriją, metodologiją, praturtinant tas jos struktūrines dalis
naujais mokslo faktais, kartu tobulinant ir visos tautos dvasinę
kultūrą. Tautotyros mokslinio pažinimo metodai bendramoksliniai
ir specialieji (A. Maceina kaip vieną tokių įvardijo etnologinį
tyrimo metodą), kuriais siekiama nustatyti to mokslo šakos dėsnius
ir dėsningumus bei jos raidos tendencijas. <...> Kaip jau
minėjome ankstesniuose skyriuose, terminą ,,tautotyra į mokslo
apyvartą įvedė panevėžietis Petras Būtėnas(p. 315).
Pagrindinės tautotyros sąvokos tauta, valstybė,
tautiškumas, pilietiškumas, tautinė sąmonė, tautinis patriotizmas,
tautinė ištikimybė, tautinė kultūra, nacionalizmas, kosmopolitizmas,
nutautėjimas, kurios dar skirstomos į tautinę savimonę, tautinį
mentalitetą, tautos idėją, tautinę valstybę, tautinę ideologiją
ir valstybingumą, tautos valią, tautos garbę, tautos vertybes,
teisingumą, tautos dvasinį paveldą. Kiekvienai tautotyros sąvokai
skiriamas atskiras skyrius, išaiškinama, kas tai yra, kaip privalo
kiekvienas Lietuvos pilietis suprasti, kas yra tauta, valstybė,
kokios tautos vertybės, kas yra nutautėjimas arba tautos garbė.
Galima būtų daug cituoti, kalbėti, tačiau ši knyga tebūna kaip vadovėlis
moksleiviams, studentams kaip mokymo priemonė, dėstytojams mokomoji
medžiaga, politikams valstybingumo išsaugojimo garantas.
Aštuntasis skyrius Tautiškumo sklaida dabarties
Lietuvoje. Tautiškumo sklaidą dabartinėje Lietuvoje perėmė nevyriausybinės
organizacijos, judėjimai, atskiri asmenys. Ypač aktyviai darbuojasi
Lietuvos moterų lyga, vadovaujama prof. O. Voverienės. ,,Lietuvos
moterų lyga, įsikūrusi 1992 metais, planuodama savo veiklą, pirmiausia
pakėlė A. Šliogerio mestą ,,pirštinę ir pirmuoju bei svarbiausiu
savo veiklos programos uždaviniu įsirašė: Gaivinti, puoselėti
ir propaguoti tautos dvasines, dorovines, kultūros, istorijos ir
šeimos vertybes, ugdant Lietuvos žmonių, ypač jaunimo, tautinę savimonę,
kovoti su komunizmo, globalizmo ir liberalizmo apraiškomis, griaunančiomis
Lietuvos valstybingumą, smukdančiomis tautos dorovę, demoralizuojančiomis
Tautą ir žmogų, propaguoti humanistinį krikščioniškąjį požiūrį į
šeimą(Lietuvos moterų lygos programa. V., 1993, p. 6).
Tautinės kultūros paveldo srityje iš visų visuomeninių
organizacijų galbūt daugiausia nuveikė Tėvynės pažinimo draugija
TPD (19892011). Ji įkurta 1919 metais Lietuvos dailininko ir
archeologo, muziejininko ir tautotyrininko kauniečio Tado Daugirdo,
o atkurta 1989 metais istoriko dr. Kazimiero Račkausko. Ši draugija,
savo kraštotyros, vėliau tautotyros darbais buvo prie tautotyros
ištakų ir skaidriausių jos versmių, du dešimtmečius leido savo mėnraštį
,,Gimtinė, kuriame publikuota per 6 tūkstančiai straipsnių, atsiminimų,
tyrimų aprašymų, literatūrinės kūrybos vaizdelių, eilėraščių, ese
(Račkauskas. K. Iš senolių atminties į amžininkų širdis. //Lietuvos
aidas, 2009 lapkričio 11, p.12).
Gražų ir prasmingą darbą atlieka Lietuvai pagražinti
draugija. Jie savo kūrybine veikla skatina žmones valyti šiukšles
ne tik iš savo aplinkos, sodybų, bet ir iš žmonių sielų, primindami
tautos istoriją, piliakalnius, skleisdami aukščiausios tautinės
įtampos jausmą, įtvirtintą Justino Marcinkevičiaus, Pauliaus Širvio,
Vinco Mykolaičio-Putino, Vinco Krėvės-Mickevičiaus ir kitų žymiausių
Lietuvos poetų ir rašytojų kūryboje, fotografijos mene. Lietuvai
pagražinti draugija didžiausia visuomeninė organizacija, turinti
63 skyrius visoje Lietuvoje ir daugiau nei 4000 narių.
Tauri ir prasminga yra Versmės leidyklos, rengiančios
ir leidžiančios knygą Lietuvos valsčiai, veikla. Tai daugiatomis
leidinys apie Lietuvos miestus ir miestelius, kaimus ir vienkiemius,
apylinkių kraštovaizdžio raidą bei istoriją nuo seniausių priešistorinių
laikų iki mūsų dienų, apie kovas už nepriklausomybę, apie tradicinę
kultūrą, verslus, kalendorinius ir šeimos papročius, papročių teisę,
liaudies išmintį, bažnyčias, įdomius žmones, tarmių ir vietos šnektų
ypatumus, tautosaką, tautines mažumas, jų papročius ir kt.
Vilniaus dailininkų klubas ,,Plekšnė prisideda
prie tautiškumo išsaugojimo. Lietuviško tautinio meno tradicijas
gaivina ir puoselėja žymiausi dabartinės Lietuvos dailininkai, Plekšnės
klubo dailininkai iš kitų dailininkų organizacijų išsiskiria dar
ir tuo, kad jie visapusiškai kūrybingi menininkai: daugelis jų
jau tapo pripažintais Lietuvoje poetais ir rašytojais. (p.460)
Knygoje plačiai ir išsamiai pasakojama apie Lietuvių
tautinį centrą, kitas organizacijas, mokyklas. Čia galima pasiskaityti
apie šviesios atminties poetę Birutę Lengvinienę, kuri savo eilėraščiais,
aktyviu dalyvavimu įvairiose organizacijose, tautiškumo puoselėjimu
paliko svarų indėlį tautotyros baruose. Savo veikla jai artimi aktorius
Tomas Vaisieta, dailininkas grafikas Antanas Šakalys, fotomenininkas
Vytautas Ylevičius. Dėkojame prof. O. Voverienei už nuostabų kūrinį,
padovanotą Lietuvos žmonėms.
© 2011 XXI amžius
|