Naujienų vaivorykštė
Kitaip: arčiau ir subtiliau
Laimutė Vasiliauskaitė
|
Ieva Rutė ir Arnoldas Kubilius
|
Vilniaus fotografijos galerijoje fotografijos
konkurso Debiutas (2010 m.) laureatų Ievos Rutės Ten, tarp ir
niekur ir Arnoldo Kubiliaus Arti odos paroda, kurią parėmė Kultūros
rėmimo fondas ir Lietuvos fotomenininkų sąjunga.
Pirmajame galerijos aukšte Arnoldo Kubiliaus darbai,
susiję su žmogaus kūnu, priartintu iš arčiau, per jo abstrahuotą
matymo kampą. Kokia neįtikėtinai stipri gali būti abstrakcijos
trauka, rodo dailės istorija, kurioje gausu radikalių ornamento
ar abstrakcijos išaukštinimų: musulmonų ir judėjų dailės tradicijos,
XX a. Europos ir Amerikos abstrakčioji dailė ir t. t. ...Arnoldo
Kubiliaus fotografijose (arnophoto.tumblr.com) nėra nusigręžiama
nuo abstraktaus rašto grožio priešingai, jo netgi primygtinai
ieškoma, pristatomame lankstinuke rašo Eglė Mikalajūnė. Tačiau,
akiai pakrypus į žmogaus kūną, ornamento estetikos tyrumas neišvengiamai
susvyruoja: raštai, suteikiantys akiai netrikdomą malonumą audinio
klostėse, vandens raibuliavime ar marmuro gyslose, tapę kūniškais
reljefais staiga praranda savo neįpareigojantį grožį ir virsta kūniško
jautrumo, nestabilumo ir pažeidžiamumo ženklais, tebesuteikiančiais
tam tikro estetinio malonumo, tačiau jau kitokio tokio, kuriame
kūniškas netobulumas nebėra paimtas į skliaustus, bet suvokiamas
kaip neatsiejama jo dalis.
A. Kubilius yra profesionalus vertėjas, baigęs
Vilniaus universitetą, anglų filologiją. Lankė respublikinių moksleivių
techninės kūrybos rūmų fotografijos studiją, dalyvaudavo fotokonkursuose
ir buvo pastebėtas profesionalų, kai mokėsi trečiame kurse. Negaliu
prisiminti, kodėl ėmiau domėtis fotografija. Ne, pradėjęs domėtis
dar nesupratau, kad fotografija ne vien būdas fiksuoti, stabdyti,
įamžinti, įrašyti, informuoti, bet ir būdas svajoti. Pats gražiausias,
taip tuomet jis rašė apie savo kūrybą.
Antrajame galerijos aukšte taip pat vertėjos,
šįsyk kinų kalbos, profesionalios orientalistės, gidės po Azijos
ir Rytų šalis, save vadinančios kosmopolite, Ievos Rutės fotografijos
Ten, tarp ir niekur iš tiesų nenurodo tikslios fotografavimo vietos.
Jos padarytos ten, kur mūsų nėra, be tikslaus pavadinimo, kur šventyklos,
kalnai, rytietiški apdarai, šešėliai, debesys ir keliai, jų šventi
simboliai tarsi sapne dėmėti ir neryškūs. Tai kelionių meditacijų
dienoraštis, kuris netinka fotoalbumui, tik parodai. Ievos Rutės
nuotraukas drįsčiau pavadinti asketiškomis fotografijomis. Jose
atsisakoma visko, kas primintų išoriškai efektingą, ryškų ir kokybišką,
tačiau nebylų atvaizdą, ir siekiama sprendimo, atskleidžiančio autorės
grynąjį, apnuogintą santykį su patyrimu, kurį fiksuoja fotografija.
Eidama ne formalaus fotografinio realizmo link, o vaizdo gilumo,
daugiasluoksniškumo kryptim, fotografė savo darbus priartina prie
kontempliatyvios tapybos akvarele, toje pačioje parodos anotacijoje
rašo Ieva Mazūraitė-Novickienė.
Parodos lankytojus žmogaus kūno specialistas
Arnoldas vaišino vynu ir sultimis, o antrame aukšte Rytų kultūrų
specialistė Ieva tradiciškai rytietiškai paruošta Tibeto arbata.
Ieva Rutė yra tolima lietuvių menininko Antano
Mončio giminaitė jo proprosenelė buvo Rutaitė, vietinių žmonių
Rutale vadinama. I. Rutė yra gyvenusi Kinijoje, rengia keliones
po Kiniją, Tibetą, Nepalą, keliauja į Boliviją, Maroką, Etiopiją.
Arnoldas sakėsi, kad su garsiais Lietuvos Kubiliais neturi jokio
giminystės ryšio. Taigi jiedu sieja ne tik fotografijos debiutas,
bet ir Vilniaus universitetas, kalbos (vertėjai), kelionės, amžius,
karta ir pozityvus mąstymas.
Vilnius
Autorės nuotrauka
© 2011 XXI amžius
|