Naujienų vaivorykštė
Dainuodamos geriau jaučia krašto istoriją ir tradicijų
prasmę
Pastrėvio etnografiniam ansambliui Vuolasta
25-eri
Daiva Červokienė
|
Vuolastos ansamblio dalyvės
su Pastrėvio seniūnijos darbuotojų
apjuostomis jubiliejinėmis juostomis
|
|
Vuolastos 25-erių metų
jubiliejaus renginyje,
kuris tapo bendruomenės
švente, pasirodė ir kitas
seniūnijos meno kolektyvas
kaimo kapela Varnalėša
|
|
Vuolastos įkūrėja ir vadovė,
kraštotyrininkė Laima
Tidikienė su vaikaičiu
Klaudijaus DRISKIAUS nuotrauka
|
|
Pastrėvio etnografinio ansamblio
Vuolasta dainininkės Vuolastos
įkūrėją ir vadovę Laimą Tidikienę
sveikina Pastrėvio seniūnas
Arūnas Kanapeckas
|
Žvelgiant iš tautos raidos perspektyvos, 25
metai mažai, tačiau vieno žmogaus, kolektyvo gyvenime jau daugoka.
Lapkričio 18 dieną 25-erius gyvavimo metus atšventė Pastrėvio kaimo
(Elektrėnų sav.) etnografinis ansamblis Vuolasta, kuriam vadovauja
krašto šviesuolė, buvusi agronomė, kraštotyrininkė Laima Tidikienė.
Į šio ansamblio istoriją įsiliejo daug tautai svarbių įvykių ir
patyrimų.
Pradžių pradžia ir reikšmingiausi įvykiai
1986 metais įkurto folklorinio ansamblio vadovė
L. Tidikienė prisimena, kad 1960-aisiais atvykus dirbti į Pastrėvį
iš karto pastebėjo, jog žmonės čia labai mėgsta dainuoti. Ji, jaunutė
agronomė, dažnai nueidavo padainuoti su šviesios atminties Maryte
Blujiene į biblioteką, kurioje ši dirbo, ar užsukdavo pas ją į namus.
Per kolūkio šventes šis moterų duetas ir scenoje dainų užtraukdavo.
O jeigu jau kelios dainininkės yra, kodėl ir viso ansamblio nesuburti?
Taigi pasitarę su kultūros namų direktoriumi Aleksu Dulke, nutarė
suburti etnografinį moterų ansamblį. Aleksas ir daininga agronomė
kvietė dainą mėgstančias moteris ateiti dainuoti drauge, dalintis
šio krašto folkloro lobiais. Taip ansamblis pamažu augo. Buvo metas,
kai Vuolasta rinkosi kiekvieną savaitę, o prieš šventes, renginius,
kai tekdavo kur nors koncertuoti, ir dažniau. Kai 1992 metais Pastrėvy
kultūros namus uždarė ir visi kolektyvai išsibarstė, etnografinis
ansamblis gyvavo, moterys ėmė rinktis pas L. Tidikienę namuose.
Kolektyvas ne tik išliko, bet ir ketvirtį amžiaus beveik nepakito.
2001-aisiais, minėdamos etnografinio ansamblio 15 metų gyvavimo
sukaktį, moterys pasivadino mažo upelio Vuolastos vardu. Kodėl?
Rinkdamos kolektyvui pavadinimą jos siūlė įvairius variantus, norėjo
kažko išskirtinio, su jų vietove susijusio. Kai Bronė Cibulskienė
pasiūlė vadintis Vuolasta, kitos džiugiai pritarė. O pažymėjusios
savo veiklos 20-metį ir besiruošdamos išleisti savo video diską
su dainomis, ansamblio narės išsiruošė dar kartą pasidairyti, kaip
ta Vuolasta atrodo. Ekskursijai vadovavo Ona Sinkevičienė, kuri
ilgai gyveno Vindziulių kaime, netoli Vuolastos ištakų. Taigi moterys
pravažiavo Žuvyčių kaimą, paėjėjo iki miško. Netoli jo ir miškininkų
įkurta stovyklavietė su pirtele, tvenkiniu, pavėsine, prie kurios
susėdo pailsėti ir pabendrauti.
2008 metais Vuolasta į video plokštelę įrašė
36 savo atliekamas dainas. Plokštelės operatorė Aldona Kazakevičienė,
savo mėgėjiška kamera filmavo ir dainininkių sodybose, ir prie
Vuolastos ištakų.
Ansamblio repertuaras ir istorija
Pirmosiomis Pastrėvio moterų ansamblio dainų
skrynelėmis tapo Marytė Stančikienė ir Pranutė Taurienė. Jaunystėje,
Pakalnių ir Budzylių kaimuose, iš mamų ir senelių išmoktos dainos
apie kaimo gyvenimą ir moters dalią beveik penkerius metus dominavo
Vuolastos repertuare. Aš pas savo motuly, Anoj pusėj ežero,
Tėvelio dvarelis aukštai stovėjo, Išlėk sakale ilgai nesivėlink,
Aušta aušrele, teka saulelė tai bene dažniausiai tarybiniais
metais ansamblio dainuotos dainos.
Kai moterys užtraukdavo senovines dainas tarmiškai,
kaip žmonės įpratę, susirinkusieji noriai joms pritardavo, negailėdavo
plojimų. Pasak L. Tidikienės, kurį laiką moterys dainavo beveik
vien liaudies dainas, vėliau pradėjo dainuoti ir romansus. Per
koncertus labai svarbu, kad būtų dainų, kurias visi moka. Tada
publika greičiau išsijudina, garsiau ploja, gausiau vakaronėse dalyvauja,
pastebėjo L.Tidikienė.
Prasidėjus Sąjūdžiui, Vuolastos repertuaras
pasipildė tremtinių ir partizanų dainomis. Jos artimos visoms ansamblio
moterims, nors Vuolastoje tremtinių nėra. Pasak dainingų pastrėviškių,
šiame krašte nebuvo daug tremtinių, nes jo žmonės sąlygiškai buvo
neturtingi, žemės čia prastokos, nederlingos. Ponios Laimos šeima
tremtiniais taip pat nelaikyta. Tačiau jos tėvų sodyba Domeikavos
kaime, prie Kauno, pokariu buvo išdraskyta. Laimos tėvai buvo mokytojai.
Prieš Antrąjį pasaulinį karą, 1939 metais, nusipirko 10 ha žemės,
pradėjo kurti ūkį, pasistatė laikiną namelį, tvartą, ruošėsi mūryti
namą, nusipirko plytų, rąstų ir sudėjo sklype. Prasidėjo karas.
Frontas ėjo, sodybos nepalietė, bet išdraskė sovietai. Tėvą suėmė
ir išvežė, Laimą ir motiną išvarė iš namų...
Beveik penkeriais metais vyresnis brolis Algimantas
tada mokėsi Kaune, tad ji su mama prisiglaudė palėpėje, kur jis
nuomojo butą. Bet Kaune jie negalėjo išsilaikyti. Vėliau mama pažįstamiems
padedant gavo darbo Ariogalos rajone, o aštuonerių metų Laimą išsiuntė
pas tetą ūkininkę prie Žagarės. Netrukus ir ten pasirodė stribai,
tetos šeimą išvežė į Sibirą, o Laimą paliko.
Prasidėjus perestroikai, kai Vilniuje vykdavo
Lietuvos persitvarkymo Sąjūdžio renginiai, į juos skubėdavo ir Laima
su šviesios atminties vyru Juozu. Ji ėmėsi iniciatyvos, kad pastrėviškiai
1989-ųjų rugpjūtį prisijungtų prie Baltijos kelio, dalyvautų 1991
metų sausio 13-osios aukų šermenyse Vilniuje.
Su kokiu džiaugsmu važiavom į Baltijos kelią.
Kokia euforija! Susikimbam rankomis. Neįtikėtini jausmai, viltys,
džiaugsmas... 1990-ieji, kovo 11-oji. Nepriklausomybė! Didžiulis
džiaugsmas ir pakilimas! Dauguma kolūkiečių labai nuoširdžiai susirinkimo
metu ūkyje sugiedojo Lietuvos himną. Net stebėjausi, kad visi jį
prisimena ir moka. Galvojau: kaip gaila, kad mano tėvas, buvęs politinis
kalinys Vorkutos lageryje, ir mama, tiek patyrusi vargo, nesulaukė
tų džiaugsmingų dienų, savo parengtoje knygelėje Pastrėvio apylinkių
istorija rašė L.Tidikienė.
Po Baltijos kelio Laima su vyru pirmieji Pastrėvyje
pasisiuvo Lietuvos vėliavą ir iškėlė ją kaime 1990-ųjų vasario 16-ąją.
Laisvės gynėjų dienai, sausio 13-ajai, L.Tidikienė su
M. Stancikiene sukūrė dainą. L.Tidikienė parengė
ir išleido knygelę apie šio krašto Lietuvos savanorius.
Jubiliejaus šventė
Vuolastos jubiliejus tapo visos Pastrėvio kaimo
bendruomenės švente. Į renginį šio etnografinio ansamblio narės
įžengė pro Pastrėvio kaimo kapelos Varnalėša, perėmusio kelias
Vuolastos dainas, iškeltus tautinių juostų vartus. Vuolastos
vadovė L. Tidikienė trumpai papasakojo apie kiekvieną dalyvę, tylos
minute paprašė pagerbti Amžinybėn iškeliavusias dvi ansamblio dainininkes.
Visus pasakojimus apie ansamblio dalyves ir kolektyvo
veiklą vadovė sudėjo į knygutę Pastrėvio etnografinis ansamblis
Vuolasta, kurios išleidimu pasirūpino ir ansamblio narėms įteikė
Elektrėnų savivaldybės etnokultūrologė, tautodailininkė, poetė Ona
Rasutė Šakienė.
Vuolastos moteris sveikino Elektrėnų mero pavaduotojas
Viktoras Valiušis ir Kultūros skyriaus vyr. specialistė Ramutė Strebeikienė,
Pastrėvio pagrindinės mokyklos direktorė Dangutė Stasiūnienė, bibliotekos
vedėja Danutė Kananavičienė, Pastrėvio seniūnijos darbuotojai, Pastrėvio
kaimo kapela Varnalėša (vadovė Aldona Kazakevičienė, įkūrėja Irina
Bartusevičienė), Trakų kapela Linksmoji armonika (vadovas Aleksas
Dulkė), bardas Romas Naidzinavičius. Pastrėvio seniūnas Arūnas Kanapeckas
su seniūnijos darbuotojomis Vuolastos 25-erių metų jubiliejaus
proga išaustomis juostomis apjuosė visas ansamblio dalyves, joms
įteikė vardines padėkas, atminimo dovanas ir gėlių.
Kai moterys, pasipuošusios tautiniais rūbais,
savadarbėmis prijuostėmis, užsirišusios baltas skareles, uždainuodavo,
nejučia pritardavo beveik visa salė. Tai ir yra žavingiausia, nes
liaudies daina ne scenos menas, ji savo skausmingu ilgesiu rikiuoja
gyvenimo prasmes, o kartais ir šmaikščiu žodeliu užkabina žmogų,
jo esmę, moko nebijoti pasijuokti iš savęs, pabrėžė O. R. Šakienė.
Teikia ir sveikatos
Ilgiausiai Vuolastoje be ansamblio vadovės dainuoja
Marytė Stančikienė, Pranutė Taurienė, Bronė Cibulskienė, Verutė
Butkevičienė. Nuo Valkininkų kilusi Zofija Pinelienė, į Vuolastą
atėjusi prieš 22 metus, ansamblio repertuarą papildė keliolika
tikrų šilinių dzūkų dainų.
Dabar kaip niekad branginame jau retėjančius
mūsų grupelės susitikimus. Dainavimas mus atjaunina, suteikia sveikatos.
Žinome, kad už visus turtus svarbesnis tas mūsų bendravimas, jis
apsaugo nuo depresijos, vienatvės, rašė L. Tidikienė ansamblio
jubiliejui skirtoje knygutėje. Atšventus savo etnografinio ansamblio,
kuris Pastrėvyje gana ilgai buvo vienintelis meno kolektyvas, jubiliejų,
dainingoms pastrėviškėms kirba klausimas, ar pajėgs dar kito jubiliejaus
sulaukti juk susirinkti visoms padainuoti jau labai sunku, o taip
norisi..
Nevalia nepastebėti, kad Vuolastos moterys puoselėja
ne tik liaudies dainas, bet ir mūsų tėvų ir protėvių gyvenimo būdą.
Beveik visos gieda ir Semeliškių Šv. Lauryno bažnyčioje, pakviestos
neatsisako ir aplinkinių kaimų žmonių giesmėmis palydėti į amžinąją
kelionę, kelios jų dalyvauja Semeliškių parapijos Caritas veikloje.
Pastrėvys,
Elektrėnų savivaldybė
Autorės nuotraukos
© 2011 XXI amžius
|