Atmintis
Laisvės šauklio balsas lieka nemarus
Poeto ir aktoriaus Kęstučio Genio 15-osioms mirties
metinėms
|
Poetas ir aktorius Kęstutus Genys
|
|
Kęstutis Genys Žygimanto
Augusto vaidmenyje dramoje
Barbora Radvilaitė
|
Kęstutis Genys gimė 1928 metų spalio 10 dieną
(dokumentuose klaidingai nurodoma lapkričio 3-ioji) Kaune, šviesių
ir susipratusių lietuvių Juozo ir Eleonoros (Skalandžiūnaitės) Genių
šeimoje. Kęstutis dažnai prisimindavo laimingą vaikystę: Kai aš
buvau mažas berniukas, šventadieniais, po pietų, mūsų visa šeima
įsitaisydavo jaukioje buto kertelėje, tėvas pagarbiai imdavo į rankas
kankles, pasigirsdavo linksmai graudus skambesys, ir mes užtraukdavome
liaudies dainą. Aš, mano broliai Algirdas ir Vytautas, mama Eleonora,
tėvas Juozas... Buvome laiminga šeima, mokėjome dalintis džiaugsmu
bei skausmu, kas taip pat buvo laimė, ir mums atrodė, kad taip tęsis
amžinai. Ir saulė visada švies skaisčiai, ir lietus visada švelniai
barbens į stiklą, ir kanklių stygos niekada nenustos skambėti, o
virš Lietuvos žemės visada rymos laisvas dangaus skliautas. Tačiau
tokį beveik kiekvienam mūsų tautiečiui idilišką gyvenimą pažeidė
prasidėjusių okupacijų metai. Po trumpos, bet žiaurios pirmosios
sovietų okupacijos, kai prasidėjus juodajam birželio košmarui Lietuvą
gyvuliniuose vagonuose trėmė į Rusiją, atėjo vokiečiai, o paskui
vėl atsekė antroji sovietų okupacija. Kęstučio broliai Algirdas
bei Vytautas, vokiečių prievarta išvežti, į rusų okupuotą Lietuvą
nebegrįžo ir pasiliko anglų okupacinėje zonoje, o vėliau išplaukė
ieškoti laimės į Australiją. Kęstutis vokiečių okupacijos metais
pradėtą kūrybą tęs ir vėliau, bet jau slapta. Įstojęs į Kauno universiteto
Istorijos ir filologijos fakultetą lankė dramos studiją, 1947 metais
atliko Danko vaidmenį inscenizuotame M. Gorkio apsakyme Senė Izergilė.
Tačiau okupantui siaučiant ir persekiojant patriotus, nebuvo tinkamų
sąlygų nei studijoms, nei produktyviam kūrybiškumui. Motinos brolis
veikė partizanų būryje apie Veiverius. Bolševikams sunaikinus būrį,
jis sugebėjo išsigelbėti ir rasti prieglobstį Genių šeimoje Kaune,
Kapinių gatvėje. Ten iškastame bunkeryje Skalandžiūnas ir laikėsi,
kartais išeidavo aplankyti savo žmonos ir vaikų, bet buvo įskųstas
ir suimtas. Kęstučio Genio mamos sesuo Stanislova buvo ištremta
į Sibirą su dviem mažamečiais vaikais, o vyras išvežtas į Maskvą
ir sušaudytas, nes priklausė Šaulių sąjungai. Geniams teko palikti
namus ir slėptis. Motina slapstėsi pas gimines Plokščiuose, tėvas
kitur provincijoje, o Kęstutis Kaune pas savo bendramokslį Antaną
Šilinį. Viena koja jau buvo miške. Antanas parūpino drabužių,
suruošė maisto atsargas. Išgelbėjo Antano vyresnysis brolis mokytojas:
Žūsi ten! Šito vaiko aš nieku gyvu neleisiu į mišką! Po kelių
dienų būrys, į kurį turėjo ateiti Kęstutis, buvo iššaudytas.
Kaip tik tuo metu iš Maskvos į Kauną atvyko Veronika
Michailovna Motilevska, būsimoji Kauno dramos teatro direktorė.
Ji rinko lietuvių studentų grupę GITISui. Gyvendamas pas savo draugą,
K. Genys lankė paskaitas, tačiau saugumas jau buvo pradėjęs kabinėtis.
Jautė, kad arešto neišvengs. A. Šilinio padedamas, nuvyko į V. Motilevskos
komisiją ir išlaikė egzaminus studijuoti. 1952 metais Maskvoje baigęs
minėtąjį A. Lunačarskio teatro meno institutą, tais pačiais metais
pradėjo dirbti Kauno dramos teatro aktoriumi. Sukūrė ryškių vaidmenų
teatre: grafas Almaviva (P. Bomaršė Figaro vedybos, 1952), Protasovas
(L. Tolstojaus Gyvasis lavonas, 1954), Martynas (J. Avyžiaus romano
Kaimas kryžkelėje inscenizacija, 1965), Žygimantas Augustas (J. Grušo
Barbora Radvilaitė, 1972), Kiurmanas (M. Frišo Biografija: vaidinimas,
1974), Lebedevas (A. Čechovo Ivanovas, 1978), Ignatis (S. Karo
Imtynininkas, 1979), Vyriausiasis krivis (V. Krėvės Šarūnas,
1980), Herėja (A. Kamiu Kaligula, 1983) ir kt. Vaidino kine, režisavo
spektaklius (A. Griciaus Ir ūsai nepadėjo, 1962, Č. Aitmatovo
Mano tuopelė raudona skarele, 1964, K. Chinskio Nakties istorija,
1967).
Juozo Grušo dramoje Barbora Radvilaitė, kurią
režisavo Jonas Jurašas, žodžiai Lietuva, Tėvynė, Dievas karaliaus
Žygimanto Augusto (K. Genys) lūpose skambėjo ne vieną kartą ir tokiame
kontekste, kad aliuzijos į nūdieną buvo neišvengiamos. Žiūrovai
salėje sėdėjo lyg užhipnotizuoti, pilnomis ašarų akimis ir jausdavo,
kad jų širdys kyla aukštyn, įsižiebia viltis ir tikėjimas, kad niūri
vergijos naktis pasibaigs ir išauš naujas laisvės rytas, kuris patekės
kaip tas įsišviečiantis scenos gilumoje Švč. Mergelės Marijos paveikslas...
Partijos šulai ir kagėbistai net drebėjo iš pasiutimo. Spektaklis
kurį laiką buvo nerodomas, o Jonas Jurašas išmestas iš teatro ir
paliktas bedarbio daliai. Tai anuomet oficialiai buvo įvardijama
kaip valkatavimas, už kurį sodindavo į kalėjimą. Į darbą niekas
niekur nepriima, nes yra duotas čekistų nerašytas nurodymas nepriimti,
o jei nedirbi, esi valkata, ir tokiems vieta už grotų.
K. Genys Žygimanto Augusto vaidmenį mėgo labiau
nei kitus, nors jų buvo daug ir įdomių. Saugumiečiai vis kabinėjosi,
kad jis savavališkai pakeičia tekstą ir kursto nacionalistines aistras.
Tokie kaltinimai buvo ir po R. Rolano Meilės ir mirties žaidimo,
tačiau tekstas buvo toks, kokį parašė autoriai, tik transformuotas
aktoriaus temperamento gelmių kertelėse. Pamėlynavusiems iš pykčio
saugumiečiams nelikdavo nieko daugiau, kaip tik išreikšti palinkėjimą,
kad tokiems, kaip Genys, vis vien atsiras vieta lageryje, jei ne
šiandien, tai rytoj. Ir jie beveik neklydo. Kelis kartus išsisukti
pavyko tik per stebuklą. Okupantams ir jų klapčiukams didžiausią
nerimą kėlė K. Genio eilės, kurių bijojo ne mažiau nei velniai kryžiaus.
Apie K. Genio antitarybinius išsišokimus saugumo komitetui pranešdavo
kai kurie kolegos artistai ir poetai. Paskui, kai įskundinėti nebebuvo
prasmės, nes prasidėjo Atgimimas, tapo ramūs, o laikui bėgant vėl
įsidrąsino ir vis garsiau ėmė šnekėti apie K. Genio tariamai neprofesionalią
kūrybą. Vienas gerai žinomas profesionalas sovietmečiu lakstė
su pranešimais į saugumo komitetą apie K. Genio veiklą, net girdėtus
eilėraščius iš atminties mėgindavo užrašyti, žinoma, su netikslumais
ir iškraipymais. Vieną tokį subjaurotą eilėraštį K. Genys saugumo
komitete iš naujo perrašė ir pasirašė po juo. Gal būt kokiuose KGB
archyvuose guli tas popieriaus lapelis su eilėraščiu Kryžkalnio
motina, parašytu 1970 metais.
Atgimimo metai buvo pilni didžiųjų lūkesčių. K.
Genys, kurį per dieną po kelis kartus kviesdavosi ir atsikuriančios
organizacijos, ir visos Lietuvos Sąjūdžio grupės, neatsakė niekam
nė karto. Žmonės jo laukė, ir jis važiuodavo pas juos su greitomis
parašytomis eilutėmis, kurias padiktuodavo laikas ir aplinkybės.
Eilių tikslas buvo labai aiškus ne meninė vertė, o begalinis troškimas
įkvėpti žmonėms pasitikėjimą savimi, įteigti viltį ateinančiu laisvės
rytojumi, pagaliau, pasakyti paprasčiausią tiesą, kai iš visų pusių
gaudė gausybė melo trimitų. Jis buvo Laisvės šauklys ir už tai neprašė
nieko, nes Laisvė neturi kainos.
K. Genys mirė 1996 metų gruodžio 15 dieną. Mirė
su tikėjimu širdyje, kad Oskaro Milašiaus pranašystė apie Lietuvos
ateitį išsipildys, kad Tėvynėje įsišvies naujieji Šiaurės Atėnai.
(Čia buvo pasinaudota, kaip spėjama, a. a.
A. Grubliausko parašytomis mintimis.)
* * *
19931994 metais K. Genys lankėsi JAV, bandė gydytis
nuo sunkios jį ištikusios ligos. Tada keletas jo ištikimų gerbėjų
Los Andžele ir Čikagoje surengė kūrybos vakarus. Skelbiame juose
pasakytus poeto žodžius. Šios kalbos yra publikuojamos pirmą kartą.
Broliai ir seserys, brangieji, nežinau, kaip
išreikšti savo pasigėrėjimą, susijaudinimą ir visas tas nuotaikas,
kuriomis aš dabar gyvenu. Esu lyg sapne. Šiandien išsiunčiau faksą:
Gyvenu kaip karalius, lyg pasakoj tolimoj Amerikoj, Los Andžele.
Kur tik važiuoju, vis lietuviškai šneka seserys, broliai tokie
puikūs žmonės, nepamiršę lietuvių kalbos. Sėdžiu bažnyčioje, prieina
mergaitė ir sako: Aš visai neseniai iš Lietuvos. Taigi ir čia
Lietuva.
O Lietuva, mano gentainiai, broliai, seserys,
mes dar gyvi, gyvi dar esame,
dar skamba lūpose šventa
mūsų lietuviška šnekta.
Dangaus paukšteli, pilkas vytury,
dėkoju tau, kad gyvas, kad esi,
dėkoju tau, lakštingalėle, kad gyva
tavo giesmelėje Tėvynė Lietuva.
Jau baigiasi žiema, dangus pavasarėja,
iš tolimų kraštų sugrįžta paukščiai į lizdus.
Tikiu, kad iš tremties ir jūs, mano brangieji,
sugrįšit vėl į tėviškės namus.
Tikiu, kad vėl susėsime prie Kūčių stalo,
kad įsikurs užgesus aukuro ugnis,
kad būsim vėl visi kartu nedaloma
viena šeima, viena tauta, viena gentis.
Pasak japonų, žmogui poezija parūpsta tik tada, kai jis turi daugiau
negu vieną kepalėlį duonos.
Duona
Ne iš gero, ne iš soties
Aš rašau ir medituoju.
Ne todėl nuo žodžių krinta
Sūrūs prakaito lašai.
Mano eilės mano kraujas,
Mano gyvastis ir duona,
Jos aš visuomet stokojau,
Jos man buvo per mažai.
Badmirystė nuolatinė
Kaip liga mane kankino.
Iš besielių protapilvių
Duonos kąsnio neprašiau.
Aš turėjau dosnią širdį
Ji mane krauju maitino
Mano eilės kraujo skonio.
Aš eiles krauju rašiau.
Mano duona kasdieninė
Troškulys ir badmirystė,
Širdgėla apskrudę žodžiai
Be minkštimo tik pluta
Mano duona mano saulė,
Patekėjusi vaikystėj,
Mano kūnas, mano kraujas,
Štai kodėl ji man šventa.
Ir dar noriu pakalbėti apie lietuvišką žodį. Tai ne ketvirtoji valdžia
tai pirmoji valdžia. Vienintelė tikroji valdžia. Jūs žinote, kad
pas mus, Lietuvoje, vis kalba apie ketvirtąją valdžią: žodis, laikraščiai,
literatūra ketvirtoji valdžia. Ne ji pati didžiausia, pati galingiausia,
vienintelė valdžia. Jeigu ta valdžia bloga, jei ji nedora, tada
blogai, tada vergija. Yra laisvas žodis, apie kurį rašo poezijos,
laisvės šauklys patriarchas Bernardas Brazdžionis, ir yra vergiška,
vergų kalba.
(...) Visi mes esame viena Lietuva, viena šeima,
kur begyventume. Jūs turėjote lizdą, turėjote Tėvynę, ir jūsų vaikai
tai išsaugojo savo genuose. Žinau daug nesuprantamų pavyzdžių, kai
žmogus, pirmąkart atvykęs Lietuvon, sako: Atvažiavau į Lietuvą
ir atrodo, lyg būčiau čia šimtus metų gyvenęs, ir verkia: Nenoriu
iš čia išvažiuoti! Kas suveikė? Genai? Štai kas yra tas lizdas,
per tūkstančius metų kurta mūsų lietuviška dvasinė aura jums visiems
žinoma, koks tai stebuklas.
Kodėl mes turime kalbėti, kad esame Lietuva? Šimtus
metų mus žemino, šimtmečių šimtmečius engė. Kartą man lietuviškai
kalbantis su kitu lietuviu, žymus rusų artistas paklausė: Kodėl
tu negali kalbėti žmogiška kalba?.. Ir nesuprato, kaip giliai mane
įskaudino šitas pasakymas, nors jis nėra blogas žmogus. Pajutau,
lyg skruzdėlės ėmė bėgioti po visą kūną, lyg su smaigu kažkas mane
perdūrė. Norėjau kažką sakyti, po to suskaičiavau iki dvidešimties,
pyktis atslūgo, ir pagalvojau: Vargšeli tu, vargšeli... Negi pradėsiu
jam aiškinti, kas yra lietuvių kalba...
Žinokime, kas mes esame, iš kur esame.
(Iš Kęstučio Genio kalbos Los Andžele, 27-ajame
literatūros vakare, 1993 m. lapkričio 5 d.)
Terra Incognita
Mes kiekvienas esam Terra Incognita. Nepažįstam
vienas kito. Ir mūsų Lietuva yra kaip Terra Incognita. Man kartais
atrodo, kad mes dar tik pradėję rašyti savo tautos istoriją, kad
mūsų tauta į visos žmonijos istoriją dar pakankamai neįsirašė, ir
ne dėl mūsų kaltės ir mūsų kalba, ir mūsų dvasinės vertybės, ir
tai, ką mes davėme Vakarams, ir ką mes davėme Rytams. Jūs turbūt
žinote, kad, pavyzdžiui, Anglijoje yra įsikūręs Karaliaus Mindaugo
klubas. Į Lietuvą buvo atvažiavę to klubo nariai, kurie kalbėjo
per televiziją. Ogi tos Anglijos nebūtų dabar, jeigu Lietuvos nebūtų
buvę senovėje. Jie taip sako ne mes. O gal Europos nebūtų buvę,
jeigu nebūtų Lietuvos? Tai jie taip sako mokslininkai, istorikai.
O gal nebūtų buvę Rusijos, prieš kurią mes drebam (ne visi, žinoma),
ir tos Rusijos galbūt nebūtų, jeigu nebūtų Lietuvos. Taigi šimtmečiais
mūsų tautą žemino svetimtaučiai, kurie iš tikrųjų turėtų dėkoti
mums, mūsų tautai, kad mes suteikėm jiems galbūt netgi gyvybę. Jūs
suprantate, ką turiu galvoje sakydamas, kad nebūtų buvę Vakarų,
jeigu čingischanai būtų veržęsi į Vakarus jie būtų ten dykumą
palikę. Štai ką reiškia Terra Incognita.
(Iš Kęstučio Genio kūrybos vakaro Čikagoje
1994 metais.)
* * *
Penktadienio numeryje taip pat spausdinsime poetės
Eglės Perednytės įspūdžius iš neseniai įvykusio jos apsilankymo
pas Kęstučio Genio našlę Lolitą ir jų sūnų Gintautą Kaune, K. Genio
gatvėje. Ten ji buvo sužavėta namų šiluma ir poeto dvasios išlikimu.
Penktadienį taip pat spausdinsime K. Genį pažinojusio Vido Abraičio
pisiminimus.
© 2011 XXI amžius
|