Pokalbių niša
Gyvenimo išbandymai nepalaužė
|
Pranciška Regina Liubertaitė
Algimanto Žižiūno nuotrauka
|
|
Fotomenininkas Algimantas
Žižiūnas 1990 metais
|
|
Po piešinių konkurso aptarimo
su vaikais prie Anciškio
bažnyčios 1998 metais.
Algimantas Žižiūnas antroje
eilėje antras iš kairės,
dešinėje Pranciška
Regina Liubertaitė
|
|
Algimantas Žižiūnas 2011 metais
Stasio POVILAIČIO nuotrauka
|
|
Po A. Žižiūno (centre) fotografijų
parodos Veidai ir mintys:
žurnalistai atidarymo1988
m. gegužės 6 dieną Meno
darbuotojų rūmuose Vilniuje
Algimanto Kunčiaus nuotrauka
|
Prieš gerokai daugiau kaip dvidešimt metų
likimas suvedė du dar gana jaunus žmones: poetę, redaktorę Prancišką
Reginą Liubertaitę ir fotomenininką Algimantą Žižiūną. Poetė yra
išleidusi vienuolika knygų, o kaip redaktorė daugybę jų parengusi
spaudai. Taip pat ji slaugo ir prižiūri insulto ištiktą gyvenimo
draugą Algimantą, kurio slaugai gruodžio 26 dieną sukanka penkeri
metai. Dar anksčiau jai teko slaugyti tėvus ir brolį. Poetė sutiko
atsakyti į XXI amžiaus klausimus.
Ar iki pažinties buvote girdėjusi apie fotomenininką
Algimantą Žižiūną? Kaip su juo susipažinote?
1972 metais Vilniaus universitete baigiau lietuvių
kalbos ir literatūros specialybę. Po valstybinių egzaminų pagal
paskyrimą išvažiavau mokytojauti į Biržų rajoną. Pirmoji darbovietė
Pabiržės vidurinė mokykla. Prasidėjus mokslo metams man paskambino
Vilniuje likusi draugė ir pasiteiravo, ar aš Švyturio žurnalo
įvykių kronikoje mačiau, kad abi esame Algimanto Žižiūno nufotografuotos
prie filologų berželio kaip Vilniaus universiteto absolventės. Susiradusi
žurnalą pamačiau mažytę nuotrauką su mūsų abiejų galvomis. Tąkart
viskas tuo ir baigėsi.
1981 metais persikėliau gyventi į Vilnių. Algimantą
pažinojau tik iš matymo, nes buvau jį sutikusi draugės, dirbusios
Šeimos žurnalo redakcijoje, namuose. Jie kartu važiuodavo imti
interviu: ji rašė, o jis fotografavo jos aprašytus žmones. Gatvėje
sutikusi tik pasisveikindavau, nes mano pirmoji darbovietė buvo
netoli jo kūrybinių dirbtuvių. Kartais su juo susitikdavau šalia
jo dirbtuvių esančioje valgykloje. Jis kviesdavo kavos, bet aš,
pati nežinau kodėl, vis atsisakydavau.
1988 metais Meno darbuotojų rūmuose buvo atidaryta
Algimanto paroda iš ciklo Veidai ir mintys. Ta pati mano draugė
Eglė Kulvietienė, dabar jau žinoma žurnalistė, pakvietė mane padėti
paruošti kuklų vaišių stalą, prie kurio susėdo žinomi fotografai,
fotografijos kritikai, žurnalistai. Abi sutepėme sumuštinius, nes
nieko geresnio tuo metu nebuvo įmanoma sugalvoti parduotuvės aidėjo
apytuštės.
Po kurio laiko draugė paskambinusi pasakė, kad
Algimantas prašo mus supažindinti. Buvo šiltas birželis, ir jis
atėjo į Eglės butą su labai saldžių braškių krepšeliu. Valgėme uogas
ir visi trys kalbėjomės. Tokia buvo mūsų draugystės pradžia.
Koks jis jums pasirodė pažinties pradžioje?
Atrodė labai santūrus, kiek rūstokas, mažakalbis,
kuklus. Pastebėjau, kad yra tiesiog suaugęs su fotoaparatu. Jis
sužavėjo mane giliu savo darbo išmanymu, nepaprastai atsakingu požiūriu
į redakcijoms teikiamų nuotraukų kokybę, meile poezijai, jautrumu.
O nusivilti nebuvo kada tiek jam, nuolat lekiančiam įgyvendinti
užsakymų ir pasimatymams neturinčiam laiko, tiek man, turinčiai
problemų su senstančiais ligotais tėvais ir invalidu broliu, gyvenusiais
Kėdainių rajone, Liolių kaime, už daugiau kaip šimto kilometrų nuo
Vilniaus. Bendraudavome daugiausia vėlai vakare telefonu, pokalbiai
trukdavo valandų valandas. Net poezija būdavo skaitoma telefonu...
Žinoma, kad Algimantas buvo labai pasinėręs
į fotografijos meną, į darbą...
Darbas jam užėmė visą gyvenimą. Jis visai nesirūpino
buitimi, apranga. Toks nereiklumas sau mane stebino ir kartais net
pykdė. Kaip ne kartą įsitikinau, jo vienintelė pati tikriausia mylimoji
buvo ir yra FOTOGRAFIJA. Galėdavo valandų valandas man apie tai
kalbėti, guostis nesėkmėmis, vertinti kitų darbus.
Baigiantis pirmiesiems mūsų pažinties metams prasidėjo
Atgimimas, vyko Sąjūdžio mitingai, įvairūs patriotiniai renginiai,
netikėtai užklupo Sausio 13-oji. Algimanto energija buvo neišsenkanti.
Kiek žinau, fotografuoti įsiprašydavo į butų balkonus, lipdavo ant
stogų, Sausio 13-osios tankus prie LRTV fotografavo iš gyvenamojo
namo laiptinės. 1995 metais folkloro festivalio Skamba skamba kankliai
dokumentiniai kadrai pagauti taip šiltai, kad atrodo, jog koncerto
Alumnato kieme klausosi viena didelė Lietuvos šeima (šios nuotraukos
yra saugomos Etnokultūros centre). Jo dokumentiniai kadrai būdavo
labai meniški.
Teko peržiūrėti daugybę jo nuotraukų, iš tolo
matyti renginiuose nuolat vis skubantį užfiksuoti kuo daugiau dabar
jau istoriniais tapusių įvykių. Aš jam netrukdžiau, nesiveržiau
eiti kartu, nes turbūt nebūčiau pajėgusi visur suspėti arba neatlaikiusi
tokio gyvenimo tempo, kai per vieną vakarą sugebėdavo pabuvoti mažiausiai
trijuose renginiuose. Rašytojų klubo vakaruose jis išbūdavo iki
pabaigos, nes labai mėgo literatūrą, puikiai atrinkdavo talentinguosius
bei mokėjo bendrauti su meno, mokslo žmonėmis, gaudavo jų autografus
ar išgirsdavo jų pamąstymų apie gyvenimą, darbą. Sklisdavo gandai,
kad Žižiūnas taip atkakliai siekia gauti autografą, jog net įkyri...
Žinau ir tokių atvejų, kai autografų taip ir nėra gavęs, nors skambinėjo
ir prašė šešerius ir daugiau metų... Autografo, kuris buvo užrašomas
specialiai paruoštu tušinuku ant popieriaus lapo, neužtekdavo. Reikėjo
jį suderinti su nuotrauka, viską iš naujo perfotografuoti. Su portretuojamaisiais
tekdavo ilgokai bendrauti. O kiek laiko užimdavo negatyvų tvarkymas,
naktimis sėdėdavo... Darbo diena kartais baigdavosi antrą valandą
nakties ar vėliau... Susikaupė vienas iš didžiausių Lietuvoje asmeninių
fotografijos archyvų. Bet pašlijo sveikata, kuria visiškai nesirūpino,
ir į mano perspėjimus, patarimus nekreipė dėmesio, net šaipydavosi.
Kaip Jums atrodo, kodėl jis tokį didelį dėmesį
skyrė savo profesijai?
Tai buvo ne tik jo pragyvenimo šaltinis, bet ir
iš pomėgio fotografuoti išsiugdytas profesionalumas. Tuo metu plataus
nuotraukų gamybos tinklo Vilniuje dar nebuvo, todėl nespalvotas
paties išryškintas ir atspaustas nuotraukas jis dailindavo beveik
iki begalybės, žiūrėdamas pro lupą ir retušuodamas net ir mažiausią
taškelį. Buvo nepataisomas pedantas neleido prisiliesti prie nuotraukų
pirštais (pats jas imdavo pincetu, o dulkeles valydavo švaria nosine),
nuolat siekė tobulybės, norėjo, kad jo darbais niekas nenusiviltų,
nes kito pragyvenimo šaltinio tuo metu neturėjo. Į redakcijas etatiniu
darbuotoju priimti niekas nenorėjo dėl biografijos, todėl dirbo
pagal autorines sutartis. Sovietmečiu buvo globojamas vieno aktyvaus
saugumiečio. Kiek žinau, net konkursinė premija jam nebuvo suteikta,
kai jos skyrėjai pamatė, kad nugalėtoju tapo Algimantas. Jau ir
Atgimimo laikotarpiu sovietinis saugumas vis dar kontroliavo kai
kuriuos spaudos leidinius, tad kai Algimantas bandė įsidarbinti
žinomame dienraštyje, vienas redakcijos darbuotojas viešai prie
bendradarbių paklausė, ar jie žino, kas yra Žižiūnas. Ir Algimanto
į nuolatinį darbą nepriėmė. Jo tėvas buvo 1941 metų Birželio sukilimo
dalyvis, ir to pakako, kad po jo žūties sūnus būtų persekiojamas.
Kokiose parodose ir šalyse buvo eksponuojami
jo darbai?
Žinoma, pirmiausia Lietuvoje. Be parodos, kuri
sutapo su mūsų artimesne pažintimi 1988 metais, buvo dar trys jo
jubiliejinės parodos iš, atrodė, niekad nesibaigsiančio ciklo Veidai
ir mintys, Martyno Mažvydo bei Technikos bibliotekose. Šio ciklo
parodos buvo surengtos dar ir Kaune, Panevėžyje, Pakruojyje ir Biržuose.
Sovietmečiu jo parodos buvo surengtos Maskvoje, Ašchabade (Turkmėnija),
Sverdlovske ir Krasnojarske. Tada buvo proga, prisidengus parodomis
ir draugais Sverdlovske ir Krasnojarske, aplankyti į tą kraštą ištremtus
gimines Dobrovolskių šeimą (mamos seserį Stasę). Dalyvavo ir grupinėse
parodose. Teminė paroda Sąjūdis buvo eksponuota Vespreme (Vengrija),
Berlyne, Vašingtono Alex galerijoje, Osle, o Sausio įvykiai Lietuvoje
Lenkijoje, Slovakijoje, Vengrijoje, Švedijoje, Vokietijoje, Italijoje
ir kt.
Kaip jo kūrybą vertino kritikai, kolegos fotografai,
giminės, draugai?
Kritikos straipsnių po jo parodų beveik nebuvo.
Regis, 2008 metais Skirmantas Valiulis sutikęs Vilniaus mokytojų
namų mažojoje knygų mugėje jį jau sergantį, pavadino maestro. Tai
turbūt aukščiausias Algimantui skirtas tos srities kritiko įvertinimas.
Draugai ir giminaičiai jį labai mėgo kaip sugebantį
šiltai bendrauti. Jo nuotraukoje Močiutė ir anūkė užfiksuota močiutė
Ona Rozenbergienė jau amžinybėje, o anūkė Laima dar ir dabar gyvena
Panevėžyje. Nuotrauka apkeliavo daugelio šalių spaudą, giminaičiai
turi surinkę net iškarpas iš užsienio spaudos. 2006 metų lapkričio
mėnesį ši nuotrauka buvo atsiųsta Algimantui iš JAV labai kokybiškai
atspausta juodai baltame plakate.
Kokia jo darbų vertė? Kaip jis vertinamas užsienyje?
Jo darbų vertę parodys ateitis, nes kaip profesionalus
fotografas kritikų buvo vertintas daugiau žodžiu po parodų. Fotografijų
kolekcija Veidai ir mintys, kaip didžiausia portretų kolekcija,
yra įrašyta į agentūros Factum Lietuvos rekordų knygą, išleistą
2003 metais. Jo pavardė įrašyta ir į enciklopediją Kas yra kas
Lietuvoje. Algimantas buvo vertinamas kaip gabus žurnalistas. Jis
yra išleidęs eiliuotą pasaką vaikams Eketės paslaptys apie žvejus
ir žuvis, nes ir pats mėgo žvejoti. Greitai buvo priimtas į Nepriklausomųjų
rašytojų sąjungą. Yra sukūręs nemažai fotonovelių (tekstas ir nuotrauka),
kurios daug kartų buvo skelbtos Lietuvos periodikoje.
Kartais gaudavo kvietimų dalyvauti užsienio šalių
teminių nuotraukų konkursuose. Daugelyje jų, jei turėdavo tinkamų
nuotraukų, dalyvaudavo. Gaudavo laiškus užpildyti anketas, kad būtų
įrašytas į užsienio šalių enciklopedijas, bet tam vis nerasdavo
laiko ir į tai nekreipė rimtesnio dėmesio.
Iš kokios šeimos kilęs Algimantas, kiek turėjo
brolių, seserų?
Algimanto tėvas Kazimieras Žižiūnas žuvo Birželio
sukilimo metu. Šis faktas uždėjo antspaudą visam Algimanto gyvenimui
sovietmečio laikotarpiu. Mama Ona RozenbergaitėŽižiūnienė, likusi
našle, vertėsi iš namų ūkio. Algimantas turi seserį Genę Rožukienę.
Taip pat turi dar vieną gyvą pusbrolį, gyvenantį
Radviliškyje Vidą Rozenbergą ir dvi pusseseres Teodorą ir Stasę
Dobrovolskytes, gyvenančias Maskvoje. Jie visi kilę iš Anciškio
(Kėdainių r.), čia gyveno jo seneliai.
Kokias jis turėjo buitines sąlygas?
Algimantas visą laiką gyveno labai kukliai. Beveik
visą gyvenimą, kol nenusipirko buto, praleido rūsyje esančiose kūrybinėse
dirbtuvėse. Tai, deja, pakenkė sveikatai. Sovietmečiu į eilę butui
nepriėmė dėl įrašo pase, kad yra registruotas Kaune pas mamą. Atgimimui
prasidėjus kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybę prašydamas geresnių
patalpų kūrybinėms dirbtuvėms ir archyvui, bet jas pasiūlė daug
mažesnes, todėl atsisakė. Taip buvo net keletą kartų. Archyvas nuolat
plėtėsi, kol pagaliau patalpoje liko tik takelis praeiti. Į butą
pareidavo tik miegoti.
Kada ir kokiomis aplinkybėmis Algimantas susirgo?
Jis beveik nekreipė dėmesio į savo sveikatą, šaipydavosi
ir iš aukšto savo kraujospūdžio. Sakė, kad tai jam net pakelia tonusą
ir padeda daugiau darbų nudirbti. 2006 metais, antrąją Kalėdų dieną,
jo kraujospūdis, matyt, siekė daugiau kaip 200... Dėl to ištiko
insultas. Iki šiol jis vis dar nekalba ir nevaldo dešinės rankos
nykštys liko sulenktas lyg būtų pasirengęs spausti fotoaparato
mygtuką...
Koks Algimanto asmeninio fotografijų archyvo
likimas?
Jam susirgus archyvo patalpa buvo palikta likimo
valiai. Prasidėjo nuolatinės kanalizacijos avarijos. Avarines tiek
kaimynams, tiek mums tekdavo kviesti beveik kasdien. Po to du kartus
buvo išlaužtos jo patalpų durys. Vagys ten viską sujaukė. Kartą
pamačiusi, kad jo archyvas apsemtas, skambinau į Valstybės vaizdo
ir garso archyvą, kad paimtų nuotraukas ir negatyvus. Jų išvežė
net septynias mašinas. Kitos išeities tada nemačiau. Jei tuo metu
būčiau archyvo negelbėjusi, viskas gal būtų sugadinta arba sunaikinta.
Dabar jo kūryba jau saugoma valstybės.
Kokios paramos sulaukėte?
Fotomenininkų sąjunga skyrė pašalpą, kuria buvo
apmokėtos pusės metų jo buto ir kūrybinių dirbtuvių komunalinių
paslaugų skolos. Aš pati gyvenau tik iš savo atlyginimo, kurį beveik
visą tekdavo pakloti už vaistus, kol jis buvo gydomas ligoninėse.
Kartą, likus savaitei iki atlyginimo, neturėjau nė cento. Netikėtai
paskambino XXI amžiaus redaktorius ir paklausė, kaip verčiuosi.
Atsakiau, kad prispyrė skurdas. Jis paskyrė mums 400 litų paramą.
Iš susijaudinimo net apsiverkiau. Nežinau, kas jam pašnibždėjo į
ausį, kad priėjau liepto galą nebeturiu jokių išteklių. To neužmiršiu
visą gyvenimą. Netrukus paskambino geras Algimanto pažįstamas socialdemokratų
sąjungos narys Jurgis Bielinis iš Kauno. Jis nuolat atveždavo vaisių
iš savo sodo. Todėl giliai tikiu Apvaizda.
Ar kreipėtės paramos į Prezidentę, kitas valstybės
institucijas?
Taip, kreipiausi, bet apsisuko biurokratinis ratas,
ir aš sužinojau, kiek daug paramos esu gavusi. Buvo įskaičiuota
ir tai, už ką mokėjau nemenkus pinigus logopedės paslaugos. Suvokiau,
kad Prezidentė tokių prašymų gal net ir nemato, o mūsų valstybę
visais klausimais valdo tik griežti patarėjai biurokratai, kurie
puikiai išmokę atsirašinėti. 2007 metais į Kultūros ministeriją
nunešiau visus reikalingus Algimanto dokumentus valstybinei pensijai
gauti. Apie prašymo svarstymą atsakymo nesulaukiau. Supratau, kad
menininkas yra labai toli nuo tokios prabangos kaip valstybinė pensija,
nes per tą laiką ją gavo gal tik buvę valdininkai. Tarp jų net ir
milijonierius. Padovanojus valstybei tokį didžiulį ir svarbų archyvą,
mums tenka durstyti galą su galu Algimanto senatvės pensija nesiekia
nė 600 litų...
Papasakokite apie save.
Gimiau 1950 metų sausio 1 dieną Kėdainių rajone,
Liolių kaime. Tėvas dirbo miestelyje dezinfektoriumi, mama slaugė
savo nusenusią motiną ir jos brolį. Ji buvo gera audėja ir turėjo
labai gražų balsą. Prieš vedybas su mama tėvui teko pabuvoti Vorkutoje,
nes po karo, gyvendamas Kaune, priklausė pogrindinei organizacijai,
kurios nariai visaip stengėsi padėti praradusiems dokumentus tautiečiams:
turėjo antspaudą ir blankus jiems pagaminti. Kažkuris iš organizacijos
narių išdavė paslaptį ir visi per tam tikrą laiką buvo surinkti
ir ištemti. Ši tėvo dėmė skaudžiai atsiliepė visai mūsų šeimai:
buvome žeminami ir tramdomi per visą sovietmetį.
Pasirinkote literatės poetės kelią. Ar randate
save kūryboje?
Turbūt tiksliau būtų pasakyti, kad poezija mane
pasirinko, nes eilės tiesiog beldžiasi, man belieka užrašyti. Dažniau
jos ėmė belstis Atgimimo laikotarpiu. Visa, kas buvo užgniaužta
sovietmečiu, išsiliejo iš manęs per gerą dešimtmetį. Nobelio premijos
laureatas Č. Milošas to laikotarpio kūrėjus pavadino išlaisvintais
protais. Aš galėčiau papildyti jo mintį sakydama, kad kuriu atrakinta
širdimi ir išlaisvinta siela.
Jūs pati rašote, leidžiate knygas, redaguojate.
Gal galėtumėte pasakyti kokios tai knygos?
Rašau poeziją ir prozą. Esu išleidusi 11 knygų:
septynias poezijos ir keturias prozos. Paskutinės fragmentų romanas
Nuotraukos atminčiai ir poezijos Dūžtantys miražai. Mano proza
yra taupaus žodžio, koncentruotos minties, tad aš ją vadinu fragmentine.
Tai, ką sukūriau proza, nėra mano kokie nors asmeniniai atsiminimai
iš vaikystės laikų. Poezija sielos atspindys, redagavimas mano
profesija. Kai vis trūkdavo pinigų Algimantui gydyti, sėdėdavau
naktimis dirbdama pagal sutartį, kad prisidurčiau prie atlyginimo.
Kaip jaučiatės, patyrusi tokius sunkius gyvenimo
išbandymus, atsiųstus jūsų gyvenimo draugui?
Tai, matyt, buvo vienas didžiausių mano gyvenimo
išbandymų...
Kokie Jūsų kūrybiniai planai?
Rašau, kai turiu laiko. Kartais mintyse ima belstis
eilėraštis, kurį neapsikentusi užrašau... Į ateitį neplanuoju nieko,
nes žinau, kad vienas netikėtas akimirksnis gali išblaškyti visus
kūrybinius ar kitokius planus...
Vilnius
© 2011 XXI amžius
|