Paveldas
Kryžių kalnas šių laikų liaudies pamaldumo Dievo
gailestingumo objektas
Prof. habil. dr. Alfonsas MOTUZAS
Vytauto Didžiojo universitetas
Pasaulyje yra kraštų, kur katalikybė įleidusi
daug gilesnes šaknis nei pas mus, bet tokios liaudies pamaldumo
praktikos, tokios dvasingumo išraiškos, kokia yra Kryžių kalne,
niekur nesutiksi. Jis yra unikalus, vienintelis toks pasaulyje.
Kryžių kalnas, žmonių nuomone, yra nepaprasta,
paslaptinga ir stebuklinga vieta. Jį lanko žmonės individualiai
ir grupėmis, religinių švenčių metu vyksta organizuotos ir neorganizuotos
pamaldos. Būtina pabrėžti, kad kryžiai ir ženklai (stulpai, koplytėlės,
paveikslai, rožiniai ir kt.) buvo ir tebėra votyviniai, t. y. paliekami
dėkojant ar prašant ko nors (sveikatos, sėkmės, blaivybės, laimingų
vedybų ir panašiai), memorialiniai (susiję su žuvusiais, dingusiais,
tremtiniais, nuteistaisiais ir panašiai), skirti istoriniams įvykiams,
jubiliejams pažymėti.
Kiekvienas atneštas kryžius turi savo istoriją,
žmogiškosios kančios Golgotą. Atnešęs čionai kryžių, atnešė dalį
savo vargo, ligos ir širdgėlos. Kiek kančių čia sunešta iš visur:
Rusijos, Estijos, Latvijos, Baltarusijos, daugiausia iš Lietuvos
ir Lenkijos.
Svarbus elementas įrašai, dedikacijos. Jos rodo
kryžių statymo paskatas. Dauguma įrašų asmens, šeimos intymus
pokalbis su Dievu, prašant sveikatos, laimės, gero gyvenimo, taip
pat už visa tai dėkojant. Antroji grupė visuomeniškesnė, susijusi
su tauta ir Lietuvos valstybe, jos skausmingu likimu ir gerovės
jai linkėjimais. Įrašų yra įvairiomis kalbomis. Pasitaiko ir nekatalikiškų
ženklų (pvz., šešiakampė žydų žvaigždė ir kt.). Sovietmečiu darant
įrašus praktikuota užuominų, simbolių kalba, kurią puikiai suprato
ir paprasti žmonės, ir valdžios atstovai.
Labai svarbus elementas yra įvairių visuomenės
sluoksnių santykis su Kryžių kalnu. Pagrindinis tikintieji, statantys
kryžius, laukiantys malonių, tikintys jomis ir neretai pasitvirtinančiais
lūkesčiais. Daug žmonių jį gerbia ne tik kaip religinį objektą,
bet ir kaip tautos dvasios, tautiškumo, laisvės simbolį. Be abejo,
yra ir šiaip smalsuolių, turistų, ekskursantų, kurie labiau domisi
neįprastumu, egzotika.
Kryžių kalnas yra dvasinės kultūros objektas,
meno paminklas. Tai stichinė nereglamentuota liaudies religinė kūryba,
kurioje kaip lygiateisiai nariai stovi ir monumentalūs, meniški
kūriniai, ir kuklūs kryželiai. Šie paminklai rodo lietuvių liaudies
religinio meno tendencijas. Daugelis jų galbūt neskoningi, kičas,
bet tai yra dalis visumos, dvasine, dedikacine, votyvine prasme
jie visi lygiaverčiai.
2011 metus Katalikų Bažnyčia yra paskyrusi Dievo
gailestingumui, todėl natūraliai kyla klausimas, ar šiais laikais
Kryžių kalnas yra Dievo gailestingumo objektas? Norint atsakyti
į jį, reikėtų žvilgtelti į šios šventovės kilmės ištakas, tradicinį
ir šiandien praktikuojamą pamaldumą.
Kryžių kalnas yra 12 km į šiaurę nuo Šiaulių miesto,
netoli plento į Rygą. Šiandien jis priklauso Šiaulių vyskupijai.
Žmonės šį kalną vadina įvairiais vardais: Jurgaičių, Pilies kalnas,
Jurgaičių kapai, Kryžių kalnas arba tiesiog Šventkalnis.
Pats kalnas yra Kulpės upelio kairiajame krante,
juosiamas mažyčio, bevardžio jos intako. Jis yra maždaug 70 metrų
ilgio, 60 metrų pločio, dviejų aukštų namo aukščio. Geografiniu
požiūriu, tai aukščiausia vieta apylinkėje, tyrinėtojų dar mažai
paliesta. Pirmieji rašytiniai šaltiniai yra iš 1850 metų Šiaulių
ekonomijos iždininko Mauriko Hriškevičiaus Šiaulių ekonomijos dvaro
aprašas, pristatantis 1847 metais įvykusį atsitikimą, liudijantį
apie vietinio kaimo gyventojo pasižadėjimą Dievui, kad, jei nuo
ligos gyvas liks, tai ant to kalno pastatys kryžių. Atsitiko taip,
kad anas pagijo kryžių ten statydamas. Toji žinia tarp žmonių paplito,
todėl per trejus metus iš tolimesnių kaimų daug kryžių čia buvo
privežta ir pastatyta kaip apžadai Dievui, meldžiant sveikatos,
pagijimo.
1885 metais rusų ir 1900 metais lenkų archeologų
bei 1972 metais Raudonosios vėliavos kolūkiui ėmus kasti smėlį
statyboms, atskleista, kad čia būta kapinyno. Archeologinę medžiagą
papildo istoriniai šaltiniai, bylojantys, kad šių apylinkių valstiečiai
buvo aktyvūs 1863 metų sukilimo prieš carizmą dalyviai. Pralaimėjus
ties Šiauliais carinės imperijos baudėjams, lietuviai sukilėliai
buvo sušaudyti, pakarti ir pakasti kalnelyje palei kelią iš Šiaulių
į Kuršėnus. Vietiniai gyventojai jį pavadino Sukilėliu kalneliu.
Pasakojamoji medžiaga liudija, kad šiame mūšyje žuvę vadai kariūnai
iš Lenkijos ir dvasininkai carinės administracijos nurodymu buvo
išmesti į ties Šiauliais esančią dykvietę, o vietiniai gyventojai
juos palaidojo Jurgaičių kalne ir pastatė kryžius žuvusiesiems pagerbti.
Lietuviškoje spaudoje Kryžių kalnas bene pirmą
kartą aprašytas 1888 metais JAV lietuvių laikraštyje Lietuviškas
balsas, kuriame sakoma, kad Jurgaičių kalnas pasižymi kryžių gausa
bei prie kelio į jį įrengtas 14-os stočių Kryžiaus kelias (stacijos).
Vėliau turtingų vietos ūkininkų iniciatyva, sutarus su to meto carine
vietos valdžia, buvo pastatyta koplytėlė, kuri kelis kartus perstatyta.
1935 metais Vyriausios statybos inspekcijos nurodymu nugriauta.
Liko tik pamatai. Jos vietoje buvo pastatyta balta Marijos statula,
kuri šiandien iš Kryžių kalno yra išgabenta.
XX amžiaus pradžios lietuvių spaudoje, remiantis
surinktais senų žmonių pasakojimais, Jurgaičių kalne buvo švenčiami
Šv. Jono Krikštytojo ir Švč. Mergelės Marijos Škaplierinės atlaidai,
meldžiantis už kalne palaidotus žuvusiuosius buvo apeinamas Kryžiaus
kelias, kalbamas Švč. Jėzaus Vardo (už mirusiuosius) rožinis bei
giedamos šermeninės giesmės. Taip pat rašyta apie vadinamuosius
apžadų kryžius, ligonius, einančius pasimelsti į šį kalną, keliais
apvaikščioti kryžius, apeiti ten įrengtą Kryžiaus kelią.
Sovietmečiu komunistai suorganizavo penkias Kryžių
kalno griovimo egzekucijas. Pirmoji įvyko 1961 metų balandžio 5
d. Buvo sunaikintas 14-os stočių Kryžiaus kelias bei maždaug 5000
kryžių. Antroji 1973 metų balandžio 26 d. naktį. Trečia 1974
metų lapkričio 23 d., ketvirta tais pačiais metais per šventas
Kalėdas. Sunaikinta beveik 400 kryžių. Penktoji egzekucija įvyko
1976 metų vasarą. Tada nuo Kryžių kalno nušluota viskas, dalis jo
net nukasta.
Lietuva nepabūgo raudonojo maro. Tikintieji ir
toliau šioje šventoje vietoje meldėsi, o naktimis statė kryžius.
Kryžių kalnas išliko. Po to, kai 1990 metais Lietuva atgavo nepriklausomybę,
1993 metų rugsėjo 7 d. popiežius Jonas Paulius II čia atnašavo šventąją
Mišių auką, kalne pastatė didelį menišką kryžių su žmogaus ūgio
krucifiksu, nurodė Kryžių kalnu rūpintis Šv. Pranciškaus Mažesniųjų
brolių ordino Lietuvos šv. Kazimiero viceprovincijos vienuolijai,
kuri nupirko žemės sklypą, pastatė vienuolyną bei kalne įrengė 14-os
stočių Kryžiaus kelią ir įteisino liepos paskutinį sekmadienį Kryžių
kalno atlaidus (vietoj tradicinių Šv. Jono Krikštytojo ir Švč. M.
Marijos Škaplierinės). Šventasis Tėvas, lankydamasis Kryžių kalne,
įvertino lietuvių ir lenkų bendras kovas už tautinę ir religinę
laisvę paragindamas: Užkopkite ant Kryžių kalno ir prisiminkite
visus šio krašto sūnus ir dukras, kadaise nuteistus, įmestus į kalėjimus,
išsiųstus į koncentracijos stovyklas, ištremtus į Sibirą ar į Kolymą,
nuteistus myriop. Tai tardamas Šventasis Tėvas turėjo mintyse ir
lenkų sukilėlius, kurie žuvo už tautos laisvę, nes Kryžių kalnas
savo kilme yra lenkų ir lietuvių kovos už religinę laisvę simbolis.
Taip apie Kryžių kalną sužinojo visas pasaulis.
Šiandien kryžių statymo kalne neįmanoma reguliuoti.
Stato juos piligrimai, religinio turizmo atstovai, krikštynų ir
santuokų ceremonijos bei individualiai savo intencijomis besimeldžiantys.
Kryžių kalną pamėgo jaunimas, aktyviai dalyvaujantis pranciškonų
rengiamose vasaros nakties vigilijose. Jų metu skamba Taize giesmės,
gitarų garsai. Piligrimų ir religinio turizmo atstovų gausa, savaiminis
kryžių statymas, įvairių maldų ir giesmių giedojimas yra vienas
svarbiausių Šiaulių vyskupijos administracijos tvarkos palaikymo
veiksnių. Jų sureguliavimą, rimties ir susikaupimo bei sakralumo
išsaugojimą įgalintų šalia Kryžių kalno, nesugriaunat sakralios
kalno erdvės, šventovės pastatymas. To siekia Šiaulių vyskupija.
Dalis Lietuvos visuomenės klausia: Kam to reikia, kai šalia yra
pranciškonų vienuolyno ir popiežiaus Jono Pauliaus II vizito Kryžių
kalne šv. Mišių atnašavimo koplyčios? Tai ir parodo, kad Kryžių
kalnas yra katalikiškosios Lietuvos simbolis, jos dvasinės ir materialinės
būsenos, pamaldumo išraiška. Tai ne vien piliakalnis. Tai šventa
piligrimų ir liaudies pamaldumo kryžiui vieta, Dievo gailestingumo
praktikų Lietuvoje tvirtovė, jos gynėjų kapai, religinė kulto vieta,
kurią pagerbti kiekvienas galėtų ne vien atviroje erdvėje, o šių
laikų Dievo gailestingumo objekte, šalia Kryžių kalno pastatytoje
šventovėje.
© 2011 XXI amžius
|