Penktadienio pokalbiai
Pagarba žmogui, idėjoms ir pamatinėms vertybėms
|
Lietuvos valstybinės premijos
laureatas dailininkas
ir fotomenininkas
Rimantas Dichavičius
Autorės nuotrauka
|
|
Kovo 1-ąją savo 75-erių metų jubiliejų
paminėjęs žymus dailininkas ir fotomenininkas, Lietuvos valstybinės
premijos laureatas Rimantas Dichavičius ką tik pristatė monumentalaus
leidinio fotoalbumo Laisvės paženklinti pirmąją dalį. Leidinys
pasakoja apie Lietuvos dailininkus, tapytojus, grafikus, monumentalistus,
keramikus ir dizainerius, sukūrusius valstybingumo ženklus: heraldiką,
pinigų banknotus ir monetas, pašto, kariuomenės, policijos, muitinės,
pasienio ir kitų tarnybų ženklus, uniformas, valstybės apdovanojimus,
paminklus, liturginius reikmenis.
Šio albumo aptarimuose ne kartą nuskambėjo
mintis, kad ši knyga titaniško patriotizmo ir begalinės meilės,
pagarbos kūrėjui pavyzdys. Akcentuota, kad tai, ko nesukruto padaryti
valstybė, nuveikė vienas žmogus žymus šalies menininkas, pastarąjį
dešimtmetį aktyviai užsiimantis leidyba. Su dailininku, fotomenininku
ir leidėju R. Dichavičiumi kalbėjomės apie valstybingumo ženklus,
jų ir žmogaus gyvenimo prasmę, vertę ir, žinoma, reikšmingus jubiliejus.
Gal pradėkime nuo to, kas žmogui yra jubiliejus?
Kaip paminite svarbias gyvenimo datas?
Savo gimtadienių nesureikšminu. Jeigu draugai
nebūtų paskambinę ir pasveikinę, turbūt, nė nebūčiau jo pastebėjęs,
būčiau darbavęsis, kaip esu įpratęs. Rimčiau paminėjau tik vieną
jubiliejų 50-metį.
Kaip ir kada kilo sumanymas surinkti įvairių
sričių dailininkų sukurtus valstybingumo ženklus į fotoalbumą?
Apie sumanymą išleisti tokį fotoalbumą skelbiau
dviejuose Lietuvos dailininkų suvažiavimuose, medžiagą rinkau ir
su aprašomais autoriais bendravau beveik penkerius metus. Pats sumanymas
kilo iš baisios neteisybės ir nevilties. Anksčiau Komunistų partija,
Glavlitas (pagrindinė cenzūros įstaiga red. past.) mokė, ką daryti,
kaip gyventi, dabar eilinis žmogus taip pat jaučiasi nieko neišmanantis,
mulkinamas, iš jo tik šaiposi naujieji milijonieriai ir įvairūs
valdžios pasiekę perėjūnai.
Dailininkai tarp tų mulkinamųjų, nepastebimų,
negerbiamų. Niekas jų tarsi nė nemato, nemini. Kiekviena valstybė
turi savo simboliką, istorija yra užrašoma ne tik žodžiu, bet ir
vizualiai įtvirtinama. Mūsų dailininkai tai padarė ir kasdien daro.
Šalies atpažinimo ženklai pasikeitė, neliko raudonos vėliavos su
pjautuvu ir kūju, sukurti nauji ordinai, medaliai, banknotai ir
monetos, pašto, kariuomenės, kitų tarnybų ženklai, paminklai, plakatai,
kiti valstybingumo simboliai. Be tų istorinių atpažinimo ženklų
valstybė yra ne valstybė, o avinų banda, nežinia kas.
Šis nepasitenkinimas, noras atkreipti dėmesį į
mūsų atkurtos valstybės nepriklausomybės ženklus ir jų kūrėjus ragino
imtis neįprasto darbo tautiečiams papasakoti, kas kūrė mūsų atgimusios
šalies valstybingumo simbolius. Tai darė daug žmonių, jie daug dirbo
ir daug nuveikė. Kiek herbų sukūrė Arvydas Stanislovas Každailis,
kokių monumentalių istorinių paveikslų nutapė Giedrius Kazimierėnas,
kiek dekoratyvinių mažųjų skulptūrų, skulptūrinių portretų, antkapinių
paminklų, memorialų, medalių gimė iš skulptoriaus Stanislovo Kuzmos
rankų...
O kaip atrinkote įvairių sričių dailininkus
ir jų darbus pirmajam fotoalbumo tomui? Ką pristato pirma fotoalbumo
dalis?
Labai griežtos atrankos nebuvo. Puikiai žinojau,
kas svarbiausia: pirmasis valstybės herbo autorius, paskui sukūręs
memorialą kritusiems už valstybės laisvę ir mūsų dabartinių pinigų
autorius. Būta daug atsitiktinumo. Pirmasis fotoalbumo tomas pristato
58 įvairių kartų šalies dailininkus: tapytojus, grafikus, monumentalistus,
keramikus, dizainerius ir jų darbus. Pirmame tome pristatau Vaidą
Liudviką Gedminą, Šarūną Sauką, Nerijų Treinį, Gintarą Karosą, Vaidotą
Žuką, Vytautą Valių, Antaną Žukauską, Joną Jagėlą, Petrą Repšį,
Gitenį Umbrasą, Arūną Sakalauską, Algirdą Bosą, Eimantą Ludavičių,
Joaną Noreikaitę, Petrą Henriką Garšką ir kitus. Į antrą ir trečią
albumo tomą patenka daugiau negu 100 su valstybingumo įtvirtinimu
susijusių autorių ir jų darbų. Tiesa, sumanęs išleisti fotoalbumą,
galvojau, kad yra 2030 įvairių sričių dailininkų, dirbančių tam,
kad mes šiandien žinotume, kas tokie esame ir daugiau mąstytume
apie savo identitetą. O kai pradėjau daugiau gilintis, tokių dailininkų
radau dešimteriopai daugiau, tapo aišku, kad vieno fotoalbumo tomo
bus maža, teks išleisti dar du.
Kaip šį sumanymą sutiko dailininkai, tapytojai,
grafikai, monumentalistai ir kiti valstybingumo simbolių kūrėjai?
Labai nevienareikšmiškai. Iš pradžių su nepasitikėjimu,
ironijos gaidele: Ką tu čia sumanei, kas tai bus per leidinys?..
Daugelį šių kūrėjų pažįstu: su vienais mokiausi, kitus pats mokiau,
tad savo požiūrį jie man reiškė gana atvirai. Kai darbas įsisiūbavo,
kai parodžiau pradinį albumo maketą, nuostatos pasikeitė. Tada jau
ragino skubėti per tuos ketverius su puse albumo rengimo metus
mirė septyni leidinyje pristatomi žmonės.
Ir dabar, jau pristatant pirmąją albumą dalį,
vis atsiliepia dailininkų, apie kuriuos ir jų sukurtus darbus verta
papasakoti. Vien Vilniaus knygų mugėje tokių autorių atsiliepė kone
dešimt.
Kaip sekėsi rinkti medžiagą fotoalbumui?
Dirbau daugiausia vienas važinėjau po Lietuvą,
po keliolika kartų skambinau daugiau kaip 200 žmonių. Reikėjo su
įvairiuose miestuose gyvenančiais autoriais aptarti, ko aš tikiuosi,
ko jie. Man gana lengva juk daugumą dailininkų pažįstu. Tačiau
labai sunku buvo surinkti nuotraukas. Nemažai dailininkų sugeba
sukurti gerą darbą, bet tik retas turi gerą jo nuotrauką, yra nusifotografavęs
prie savo darbų. Dailininkai atsiųsdavo labai prastų nuotraukų,
reikėdavo prašyti vis naujų, kartais tekdavo ir piktai pasibarti.
Juk negali geras meno kūrinys nuotraukoje atrodyti kreivas, šleivas,
neryškus jis turi būti nufotografuotas parinkus tinkamą rakursą
ir apšvietimą.
Ar pavyko ko nors pasimokyti iš šio fotoalbumo
herojų?
Man pavyzdys yra Stranislovas Kuzma. Jo namuose
mačiau lapelių su lentelėmis, kurias skulptorius kasdien užpildo
tam tikrais ženklais, nusakančiais, kiek prasminga buvo ta diena.
Tai kasdienė menininko ataskaita sau, Tautai, Dievui. Tokios lentelės
nepildau, bet atsiguldamas miegoti stengiuosi pagalvoti, ką tądien
nuveikiau, ar ne per mažai padariau. Ar ta moralinė atsakomybė
naudingumo koeficientas neapsunkina žmogaus gyvenimo? Manau, kad
ne, tai tarsi švytuoklė, kuri nukreipia reikiama kryptimi, jeigu
ne ten eini. Metams bėgant, perkopus 50-metį, dauguma žmonių supranta,
kad vidinė disciplina yra būtina. Jaunystėje gali žavėtis bohema,
bet palaipsniui supranti, kad joje nėra nieko gero.
Ką laikote svarbiausiomis tautos gyvybingumo
ir žmogaus gyvenimo vertybėmis?
Pirmoje vietoje yra laisvė, antroje atsakomybė.
Turime suprasti, kad niekas nėra absoliučiai laisvas, nes kito žmogaus
negalima užgauti, įžeisti ar įskaudinti. Vis dažniau prisimenu kažkada
rusų kalba skaitytą Margaret Tetčer dienoraštį, kurį ji rašė nuo
12 metų. Būdama 15-metė paauglė ji ryte pagalvodavo, ką turi tądien
padaryti, ir įvertindavo, kaip tai atsilieps jos kraštui. Tai matas,
pagal kurį gali matuoti save ir kitus.
Tarp žymiausių šalies dailininkų darbų pristatote
ir Versmės leidyklos leidžiamą Lietuvos valsčių lokalinių monografijų
seriją.
Šios leidyklos darbuotojai, jos vadovas Petras
Jonušas mano bendraminčiai. Atgavus nepriklausomybę, panaikinus
cenzūros gniaužtus, atgijo žmonių dvasia, skleidėsi užslopintos
kūrybinės galios, išvydome nepaprastą visų kūrybos sričių proveržį.
Įdėmiau pažvelgę pamatėme sunkiai suvokiamų, titaniškų pastangų
reikalaujančių reiškinių, kurie atrodo neįmanomi vieno žmogaus fizinėms
ir dvasinėms galimybėms. Tarp tokių Versmės leidyklos, leidžiančios
unikalią Lietuvos valsčių lokalinių monografijų seriją, pasakojančią
apie mūsų šalies miestus ir miestelius, kaimus ir vienkiemius, jų
pačių ir apylinkių raidą bei istoriją nuo seniausių iki mūsų laikų,
kovas už nepriklausomybę, tradicinę kultūrą, verslą, kalendorines
ir šeimos šventes, papročių teisę, liaudies išmintį, bažnyčias,
žymius žmones, tarmių ir vietos šnektų ypatumus, tautosaką, tautines
mažumas, jų papročius ir kita. Remdamiesi leidyklos organizuotų
ekspedicijų metu surinkta medžiaga, žmonių atsiminimais, archyvų
duomenimis, mokslo studijomis, kitais rašytiniais šaltiniais, kiekvieną
iki kelių tūkstančių puslapių siekiančią monografiją rašo dideli
iki 120 autorių kolektyvai: žinomi Lietuvos mokslininkai, žurnalistai,
rašytojai, kraštotyrininkai, kraštiečiai. Lietuvoje būta daugiau
kaip 400 valsčių, kurių vietoje įkurta apie 300 seniūnijų. Versmės
leidykla, jau išleidusi 28 serijos monografijų tomus, Lietuvos valstybės
nepriklausomybės šimtmečiui (t. y. iki 2018 metų) tikisi išleisti
šimtą išsamių šios serijos knygų. Taip leidykla kuria originalų,
niekur analogų neturintį šalies valstybingumo paminklą. Šio sumanymo
autorius Versmės leidyklos vadovas P. Jonušas. Lietuvos valsčių
lokalinės monografijos turi savo stilių, tęstinumą, kuriam rūbą
užvilko dailininkė dizainerė Ona Liugailienė be jos pastangų,
originalių knygos viršelių, serija nebūtų tokia įspūdinga.
Kaip manote, kas bendra šalies valstybingumo
ženklus kūrusiems žmonėms?
Naujus laisvės ženklus, simbolius galėjo sukurti
tik žmonės, turintys pilietinės nuovokos, gerai suprantą žmogaus
ir valstybės reikšmę ir prasmę, jaučiantys ir mokantys valdyti meno
formas, sugebantys linijomis, dėmėmis, spalvų plastika ar žodžiais
sukurti iškalbingą kūrinį.
Daug Lietuvos kūrėjų veikė ne tik savo profesijos
srityje, nes žmogus susikuria ir nuolat plečia savo veiklos lauką.
Turime pavyzdžių, kai dailininkai, atėję į literatūrą ar žurnalistiką,
ten palieka žymių pėdsakų, pavyzdžiui, Leonardas Gutauskas, Vytautas
Mačiuika, Vytautas Šerys, Šarūnas Šimulynas, Jurga Ivanauskaitė,
Vaidotas Žukas, Antanas Martinaitis, Eduardas Juchnevičius ir kt.
P. Jonušas fizikas, tapo banko skyriaus vadovu,
įkūrė Versmės leidyklą ir jai vadovauja, įgyvendina Lietuvos lokalinių
tyrimų ir jų publikavimų sumanymą.
Dar truputėlį papasakokite apie save. Kas Jus
labiausiai džiugina ir skaudina, liūdina?
Daugiausia džiaugsmo teikia kūryba tiek mano
paties, tiek draugų. Paimi gražiai bičiulio išleistą knygą ar nusibeldi
į draugų dirbtuves pasižiūrėti jų paveikslų ar eskizų ir jautiesi
laimingas. Prieš kelis mėnesius perskaičiau Rusijos rašytojo, politinio
kalinio Varlamo Šalamovo knygą. Tai knygų knyga. Mintį, kad menas
ne gyvenimo atspindys, o pats gyvenimas, ne technika, bet dvasia,
plėtoju ir savo paskutiniame albume. Turime ir mes Lietuvoje savo
gerų autorių. Tačiau ir kūryboje daug standartinių žodžių, frazių,
nors ji savo esme išsiveržimas iš visų tų standartų ir stereotipų.
Labiausiai liūdina ir gąsdina dažnai ir daug kur jaučiama nuostata
Po manęs nors ir tvanas. Nėra mąstymo, kad gamta, miestai
mūsų visų turtas, kad mes jais ne tik naudojamės, bet ir saugome,
puoselėjame, rūpinamės. Labai erzina televizorius ir jame rodoma
banalybių virtinė. Vis tie patys žmonės kalba, šoka. Pakalbink bet
kokį kaimietį įdomiau pakalbės, daugiau pasakys. O jeigu žiūri
filmą, tai gaudo, šaudo, žudo. Per valandą ekrane krenta keliolika
lavonų.
Kokią vertybių skalę propaguojame? Žinoma, žmogus
didžiausia vertybė, užauginti jį didžiausias darbas. O ką mes
matome filmuose? Tik pach nėra, nužudyti tolygu nusičiaudėti...
Pasaulyje kasdien padaroma šimtai atradimų įvairiose sferose, ieškokime
tų žmonių, jaunų kūrėjų, suteikime jiems eterį, tegul pasakoja apie
savo atradimus, sunkumus, kuriuos įveikė, tai žadins atradimų, kūrybinio
džiaugsmo ilgesį, poreikį.
O kas Jums yra kovo 11-oji?
Man tai stebuklas, keliolika metų protu gerai
net nesuvoktas. Tik dabar supratau. Buvo ledynas, atrodė, jis neištirps,
nesitrauks, o pajudėjo, pasitraukė. Manau, tik vyresnioji karta
supranta šį stebuklą, o jaunimas nė nesuvokia jiems viskas buvo
paduota ant lėkštelės. Ir švietimo sistema turėtų skirti daug dėmesio,
kad tai parodytų. Savo albumo įžangoje rašau: Mūsų laisvė prisikėlė
iš pelenų lyg stebuklingas paukštis Feniksas. Laisvei atkovoti reikėjo
šviesios dvasios, stiprios valios, drąsos ir pasiaukojamų veiksmų.
Laimė, kad lemiamu momentu šias savybes mūsų tauta parodė. Atgimusius
iš kovos ir kančios mus vedė tiesa ir teisingumas: DIEVAS, GARBĖ,
TĖVYNĖ, LAISVĖ iš amžių atėjusi ir vėl atgimusi pamatinių vertybių
hierarchija... Jos netekus veikia tik savisaugos instinktas, nebelieka
nei jėgų, nei sparnų dvasiniam skrydžiui, tikrajai kūrybai. Žmogus
gali numirti nė nesuvokęs, kas jis toks ir kuo jis galėjo tapti.
Surakinta siela negali tobulėti, skleistis, o baimėje gyvendamas
žmogus tampa nevisavertis. Ir tauta be laisvės įgauna vergo požymių.
Nelaisvė pakerta tautos kūrybines galias. Visų okupantų buvo ir
lieka viena politika: palikti užimtą kraštą be šviesuolių, be kultūros,
istorinės atminties, be kūrybinių galių. Palūžusios dvasios žmogus
žūva anksčiausiai. Meno ženklai yra užkoduota atmintis. Todėl pirmiausia
ir buvo siekiama ją ištrinti.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Daiva Červokienė
© 2012 XXI amžius
|