Laikas ir žmonės
Ilgo gyvenimo paslaptis glūdi meilėje ir tikėjime
Genovaitė Baliukonytė
|
Šimto metų sulaukusi Leokadija
Pivariūnienė yra linksma,
veikli ir labai mėgsta pasipuošti
|
|
Leokadija ir Alfonsas Butkevičiai
šeimoje stengėsi gyventi darniai
ir meilėje, tad sėkmingai sulaukė
sutuoktuvių auksinio jubiliejaus
|
|
Leokadijos vyresnis brolis
kun. Kazimieras Pivariūnas
studijų metais Kaune
|
|
Kun. Kazimieras Pivariūnas
(1910 03 07 1936 05 31 1984 05 05)
|
Mylėk savo artimą, kaip pats save. Rūpinkis
savo kūnu ir siela: neapleisk maldos, rinkis, ką valgai, ilgaamžiškumo
paslapties moko Alytuje su jauniausia bendravarde dukra gyvenanti,
per Valstybės gimtadienį liepos 6 dieną šimtmečio jubiliejų
atšventusi ir vis dar guvi, besišypsanti, senovines dainas iš širdies
traukianti amžinybėn iškeliavusio kun. Kazimiero Pivariūno jaunesnioji
sesuo Leokadija Pivariūnaitė-Butkevičienė. Šimtametė savo didžiąją
gyvenimo dalį nugyveno gražiame jos senelių iš motinos pusės kampelyje
miškais ir kalvelėmis pasipuošusiame Alytaus rajono Akalyčios
(Bajorkaimio) kaime, kuris iš praeities griuvėsių vėl kyla naujam
gyvenimui.
Gyvenimo praradimai neužgesino meilės ir džiaugsmo
Jubiliatės vienintelės likusios gyvos iš šešių
Pivariūnų vaikų ir gyvenančios su vienintele iš jos pačios trijų
vaikų (sūnaus ir dviejų dukterų) gyva likusia jauniausia dukra
pasveikinti buvo atvykę 5 anūkai, 9 proanūkiai ir netgi viena 10metė
proproanūkė. Santarvėje ir meilėje gyvenusi moteris visą gyvenimą
malda, kuriai skiria kelias valandas per parą, stiprina savo sielą.
Gal tai jai ir padėjo sulaukti šimto metų amžiaus. Su savo mylimu
vyru Alfonsu ir mes, kaip mano tėveliai, auksines vestuves atšventėm,
giriasi senolė, tik jis dar 1982 metais iškeliavo amžinybėn,
palikęs mane našlauti, nes visada labai mane mylėjo ir man linkėjo
šimto metų sulaukti. Bet ir po vyro mirties moteriai meilės bei
dėmesio nestigo, ir šiandien nestinga, todėl, kol sveikata dar gana
gera, tai ir noras gyventi bei džiaugtis gyvenimu yra. Pasak pačios
senolės, vyrą jai Dievas skyrė tokį, kokio ji ir norėjo. Alfonsą
Leokadija pažinojo nuo pat vaikystės, mat gyveno kaimynystėje. Jos
vyras A. Butkevičius buvo aštuoneriais metais vyresnis, tačiau puikus
žmogus, todėl būdama 19-os ji ir ištekėjo už gero žmogaus, bet
ne už gražuolio. Gal todėl, nors gyveno kaime, jai pačiai neteko
dirbti sunkių namų ūkio darbų. Tik gaila, kad vyras tokio jubiliejaus
pats nesulaukė. Tačiau nežiūrint ją užpuolusių netekčių (vyro, ir
vaikų mirčių) bei patirto gyvenime vargo, optimizmo ir gyvenimo
džiaugsmo senolė nepritrūksta. Jai vis dar rūpi pasipuošti. Dukra
teigė, kad mama labai mėgsta baltus karoliukus užsidėti ar kokią
sagę įsisegti. Senolei Leokadijai labai svarbu, kad ir jos drabužiai
visada būtų gražūs, švarūs ir tvarkingi, mat anksčiau pati yra savo
siuviniais papuošusi ne vieną kaimo moterį. Siūti Leokadija pramoko
dar paauglystėje. Su sese Genovaite siuvo ne tik namie, bet ir po
kaimus ėjo, vėliau pati mokėjo labai gražiai ir moderniai siūti,
užsakovai visada buvo labai patenkinti, o pati senolė tik visai
neseniai, vos prieš 5 metus, pametė šį savo pomėgį. Pasak dukros,
mama ir jai daug ką pasiūdavo, bet kartais nenorėdavusi jos trukdyti,
medžiagą nunešdavo miesto siuvėjai. Tačiau po to visuomet tekdavo
prašyti mamos, kad ši pasiūtą drabužį pataisytų. Tada Leokadija
dukrą pabardavo, nes taisyti kitų padarytą broką jai buvo daug sunkiau,
nei naują pasiūti. Ir dabar be akinių senolė įveria siūlą į adatą,
kaip pati sako, net nematydama, iš įpratimo. L. Butkevičienė buvo
ir gera kaimo konditerė bei kulinarė. Ji gamindavo konditerinius
ežiukus, grybukus, kankorėžius, knygos ir kelmo formos tortus iškepdavo,
mokėjo skaniai paruošti mėsos patiekalų ir kitų skanėstų. Pakviesta
į vestuves šeimininkauti, ant kiekvieno stalo vis kitokį tortą pagamindavo.
Gražiai mokėjo ir namus per šventes išpuošti. O laisvu nuo kaimo
darbų metu kartu su vyru kolūkio kultūros namuose mokėsi liaudiškų
šokių, net, pasak senolės, Kaune ant scenos šoko.
Nors tėvams leidus į mokslą vyresnį brolį, Leokadijai
neteko laimės mokslų ragauti rimtose mokyklose, bet ji toli gražu
nebuvo bemokslė ar neapsišvietusi kaimo moterėlė savarankiškai
išmoko lenkiškai, lietuviškai, ir net rusiškai skaityti bei rašyti.
Pradžiamokslį lenkiškai ji išėjo griežto dėdės padedama savo namuose.
Vėliau tobulėti padėjo miestuose besimokančios draugės iš turtuolių
šeimų. Ir šiandien, nežiūrint metų naštos, ponia Leokadija tebėra
aktyvi ir smalsi žiūri televizorių, skaito laikraščius, domisi
politika ir moka ne vieną skambią jaunystės laikų dainą užtraukti.
Aplinkinius senolė stebina ir puikia jos amžiui atmintimi ji gerai
atsimena ne tik tai, kas buvo jaunystėje, bet ir vardija nesenų
laikų įvykius, atpažįsta giminaičius, buvusius kaimynus bei dukros
draugus.
Svarbiausia malda ir šeimos santarvė
Pasak senolės, tiek jos tėvelių, tiek senelių
šeimose, maldai ir santarvei buvo skiriamas ypatingas dėmesys: Mano
tėvelis A. Pivariūnas buvo kilęs iš Ignalinos rajono. Mano mama
D. Leškevičiūtė su seserimi iš Akalyčios (Alytaus r.) buvo nuvykusios
į Tverečių dėl darbo ir ten susipažino su tėvuku, prisimena L.
Butkevičienė. Tverečiaus parapijoje gimė ir visi penki vaikai,
tik šeštasis Mykolas jau Akalyčioje. Prasidėjus karui dar gyvenome
Tverečiuje. Pamenu, artėjo frontas, viskas dega, mus veža į kitą
kaimą, gyvename keturios šeimos viename name... Iš Tverečiaus tėvelis
turėjo išvykti į karą ir Sankt Peterburgą statyti laivo Auroros.
Kartu su juo vyko tėvelio sesuo ir aš. Tėvelis labai mane mylėjo
ir visada klausydavo, tad mano pareiga buvo jį prižiūrėti, kad neitų
į lošimo namus. (Dideliame mieste būna daug pagundų). Ten begyvenant
man pačiai teko matyti ir gyvą Leniną. Vėliau grįžau su teta namo
į Tverečių, o tėvelis dar liko. Iš Tverečiaus į Akalyčią mūsų šeimą
parvežė su vežimu kažkokios dvi elgetos apie 1918 metus, nes tada
1915 metais gimusi Adelė tebuvo vos trejų metukų ir, pamenu, nenorėjo
važiuoti vežime, lipo iš jo, prašydama leisti jai pažaisti. Jau
į Akalyčios kaimą iš karo sugrįžo ir tėvelis. Pamenu, bėgu pasitikti
jį pamačius, o jis susizgrimba, kad neturi dovanų dukrai, tada išsisega
iš milinės žiogelį ir padovanoja
Po to atmintyje įstrigęs šeimos
maldos ritualas. Ryte tėvelis atsikelia ir atsiklaupia, prikelia
mus visus ir suklupdo maldai. Papoteriavę, sėdame valgyti. Toks
pats maldos ritualas vykdavo ir prieš vakarienę. Mano tėveliai labai
sutarė, visada rūpinosi mumis vaikais ir stengėsi blogo žodžio vienas
kitam nepratarti. Ir nors buvo neturtingi, bet labai darbštūs, tai
sugebėjo šiek tiek pinigėlių sutaupyti, todėl vieninteliai iš neturtingų
Alovės apylinkės gyventojų brolį Kazimierą į kunigus išleido. Kazimieras
buvo trečias mūsų šeimoje ir už mane jaunesnis dviem metais (be
jo ir manęs, šeimoje augo dvi vyresnės seserys Elena ir Genovaitė
bei jaunesnė sesuo Adelė ir jauniausias brolis Mykolas). Brolis
Kazimieras buvo ne tik į tikėjimą linkęs, bet ir mokslams labai
gabus. Skaitydavo ganydamas kiaules ir karves. Tėvai, matydami tokį
jo norą, labai stengėsi ir leido mokytis į pradžios mokyklą Alovėje.
Vėliau K. Pivariūnas baigė septynias Alytaus gimnazijos klases,
paskui Kauno Jėzuitų gimnazijos aštuntąją klasę ir 1931 metais
įstojo į Kauno kunigų seminariją, kurią baigęs Kaišiadoryse vyskupo
Juozapo Kuktos 1936 metų gegužės 31 dieną buvo įšventintas kunigu.
Vikaravo Žasliuose, Pivašiūnuose ir Alytuje, klebono pareigas ėjo
Stirniuose, Paparčiuose ir Kernavėje, Krivonyse. Pasak sesers Leokadijos,
už tai, kad klausė partizanų išpažinčių, brolis Kazimieras buvo
KGB saugumo suimtas ir 10 metų praleido Irkutsko lageriuose. Ten
dirbo visokius darbus, kol gavo arklių gydytojo pareigas, tačiau
sveikata jau buvo prarasta (liko tik pusė plaučių), tad namo grįžo
nusilpęs. Dėl silpnos sveikatos kurį laiką buvo altaristu Vilkijoje.
Grįžęs į savo vyskupiją, klebonavo Dubingiuose, Pusnėje, Kirdeikiuose,
Kazokiškėse, Joniškyje, Perlojoje, Nemunaityje ir Vilūnuose, kur
buvo užpultas plėšikų, bet drąsiai apsigynėsi. Po užpuolimo vyskupo
paprašė leidimo apsigyventi Žasliuose altaristos teisėmis. Vėliau
persikėlė į Stakliškes. Susirgus I Alytaus klebonui, vyskupo paprašytas,
kunigas Kazimieras išvyko jo pavaduoti, tačiau pablogėjo jo paties
sveikata ir 1984 metų gegužės 5 dieną Alytuje mirė. Palaidotas Alovės
bažnyčios šventoriuje. Jauniausias brolis Mykolas, pasak Leokadijos,
žuvo pokariu vos 20-ies. Jis nuo armijos slapstėsi pas kunigą Kazimierą.
Kartą jam nuėjus į kitą kaimą ir besimeldžiant bažnyčioje su draugu,
tos parapijos kunigas perspėjo, kad kaime pasirodė stribai ir jeigu
užeis į bažnyčią ir juos čia ras, bus visiems blogai. Jaunuoliams
teko bėgti miško link ir nors pasivijus stribams vyrai iškėlė rankas,
rodydami jog yra be ginklų, vis tiek buvo nušauti. Ten, Žibaliuose,
ir palaidoti.
Mirusios jau ir visos Leokadijos seserys, tik
viena jų irgi ilgesnio amžiaus 97 metų mirė, kiti šeimos nariai
nebuvo ilgaamžiai.
Save reikia tinkamai prižiūrėti ir vertingu maistu
aprūpinti
Šimtametė šiandien kiekvieną gyvenimo dieną pradeda
prabudusi prieš šeštą valandą ryto ir išgėrusi taurelę kaštavolo
(vaistinės taukės, stiprinančios kaulų struktūrą) užpiltinės bei
užkandusi sumaltų riešutų, o po to vėl gulasi ir pasnaudžia iki
kokios devintos. Vėliau su dukra tvarkosi buitį ir sėda pusryčiauti.
Mėgsta išgerti kavos, užkąsti tikros mėsos (nepripažįsta kitų senolių
valgomos daktariškos dešros ir košių), dar geriau parūkytos, bet
neriebios. Riebių produktų išvis nevalgo, tik storą sluoksnį sviesto
mėgsta užsitepti. Taip pat mėgsta kiaušinius.
Visą gyvenimą Leokadija teigė buvo ir šeimynykščių
mylėta, ir prižiūrėta, ir pati savimi rūpinosi, nors gyvenimas toli
gražu nebuvo lengvas. Susituokus neturėjo kur gyventi, vėliau jaunavedžius
priglaudė bevaikis dėdė Leškevičius. Leokadija prisimena kokius
baisumus jai teko iškęsti karo ir pokario metais. Kadangi netoliese
mūsų sodybos ėjo kelias, tai juo per karus ėjo ir vokiečiai, ir
rusai, ir net lenkai, varėsi gyvulius. Karo metu į mūsų namus dažnai
užsukdavo vokiečiai, tai tėvelis, nenorėdamas prisišaukti bėdos,
tik juos pamatęs, tuoj ant stalo padėdavo reikiamo valgio, prisimena
senolė. Užėję į trobą ir pamatę padėtą valgį bei būrį vaikų, vokiečiai
vaikams duodavo saldainių, o išvydę ant sienos šventus paveikslus,
pagirdavo šeimininkę, sakydami: gut, matka, gut. Labiausiai siaubą
karo metais mums kėlė vokiečių elgesys su žydais. Alovės miestelyje
ir už jo ribų gyveno keletas žydų šeimų, pamenu juos vadino Šaika,
Abraomėlis, Irša... Daugelis jų miestelyje turėjo parduotuvėles,
kiti vertėsi amatu. Teko regėti kaip per miestelį vokiečiai varė
žydus sušaudyti. Visus suženklino. Buvo labai baisu. Atmintyje liko
toks vaizdas: eina verkdama varomo Abraomėlio žmona... O tokia graži
moteris buvo, kaip gaila....
Kadangi tekdavo dažnai keisti gyvenamąją vietą,
tai gyvenome ne tik Akalyčioje, Dobrovolėje, buvome apsistoję ir
Bogušiškės kaime, šalia Varčios miško, tai mums baisiausias laikotarpis
buvo pokaris.
Į mūsų namus užsukdavo partizanai ir buvo labai
baisu, kad to nepastebėtų stribai ar pavydūs kaimynai neįskųstų.
Ačiū Dievui, blogiausio išvengėme, nors buvome gerokai nuskriausti
atėmė arklius, kluoną, o žemės liko tik 60 arų plotelis prie namų.
Aš dar prisimenu ir tuos laikus, kai kaimas buvo gatvinis ir visi
turėjome žemės, išdalintos po kelis laukus, vadinamus šniūrais
(virvėmis).
Sovietmečiu moteriai teko darbuotis ne tik savo,
bet ir kolūkio laukuose, ravėti daržus, atlikti kitą nekvalifikuotą
rankų darbą. Prašyta įvertinti nugyventą amžių ir pasakyti, kuris
gyvenimo laikotarpis buvo jai geriausias, senolė nedvejodama atsakė,
kad gyventi geriausia yra dabar ir patikino, kad tokio amžiaus
sulaukus reikia tik džiaugtis, Dievui dėkoti, o ne skųstis. Skųstis
ji neturi kuo, nes visas jos džiaugsmas dukra jai visur gelbsti,
todėl atsidėkodama mama jai kasdien meldžia sveikatos iš Dievo.
To paties ji prašo ir kitiems žmonėms, gal todėl Dievas ir jos pačios
neapleidžia, suteikdamas progą ne tik grąžų jubiliejų atšvęsti,
bet ir jėgų bei proto tokiame gražiame amžiuje neprarasti.
Alytus
© 2012 XXI amžius
|