Kronika
Pirmoji privati meno galerija
Asta Gvildienė
|
Galerijos savininkė Daiva Bublaitienė
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka
|
|
Kalba Gintaras Česonis
Dariaus Pavalkio nuotraukos
|
|
Žiedų salos galerijos
krikštatėviu tapo
fotomenininkas
Rimaldas Vikšraitis
|
|
Parodos lankytojai apžiūri
R. Vikšraičio darbus
|
Šakiai. Išsipildė ne tik floristės Daivos Bublaitienės, bet ir visų menui prijaučiančių žmonių svajonė kovo 22 dieną Žiedų galerijoje duris atvėrė pirmoji tokia meno oazė šiame mieste. Tikriausiai ne atsitiktinai pirmoji joje atidaryta kraštiečio, pripažinimą pelniusio ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, fotomenininko Rimaldo Vikšraičio paroda. Daug metų D. Bublaitienės puoselėta svajonė savo gėlių salone įkurti nedidelę meno galeriją pagaliau išsipildė. Floristė dėkojo savo šeimai ir draugams, kurie ją palaikė ir padėjo šiam gražiam norui išsipildyti, parodos organizatoriui šakiečiui fotografui Vidui Venslovaičiui bei pačiam galerijos krikštatėviui fotomenininkui R. Vikšraičiui. Jam, pasak menotyrininko Tomo Pabedinsko, Lietuvos fotografijos scenoje tenka ypatinga vieta, nes jo kūrybos negalima tapatinti nei su lietuviškos forografijos tradicijomis, nei su vyraujančiomis šiuolaikinės fotografijos tendencijomis.
Fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkas Gintaras Česonis sveikino šakiečius su nuostabia dovana privačių verslininkų atidaryta meno galerija nepadarytų gėdos bet kuriam didesniam miestui. Tai pavyzdys ir sostinės, ir Kauno verslininkams, tvirtino jis. Manau, kad simboliška ir teisinga pirmą parodą skirti vieno iš garsiausių savo krašto fotomenininkų R. Vikšraičio, pelniusio pasaulinį pripažinimą prestižinėse užsienio šalių galerijose, darbams. Didžiausia jo fotografijų paslaptis ta, kad menininkas sugebėjo parodyti tamsiąją gyvenimo pusę. Todėl ši fotosesija leidžia pamatyti Lietuvos skaudulius iš vidaus.
Nuspręsti, kas galerijoje pirmasis surengs parodą, D. Bublaitienei
sunku nebuvo. Nors vienas žymiausių šalies fotomenininkų R. Vikšraitis
jau maždaug porą metų Kudirkos Naumiestį iškeitė į Vilkaviškį,
tačiau jis vis dar mūsiškis. Man didelė garbė atidaryti savo
fotografijų parodą šioje neseniai įsikūrusioje galerijoje, teigė
R. Vikšraitis. Savo darbuose jis pateikė tikroviškus ir kartu labai
individualius šiandieninės Lietuvos provincijos vaizdus. Jis nekuria
psichologinių porterų ir nefiksuoja natūralios provincijos gyvenimo
tėkmės. Menininko fotografuojami žmonės sąmoningai inscenizuoja
groteskiškiausias savo kasdienybės situacijas. T. Pabedinsko teigimu,
R. Vikšraitis yra ne atsiribojęs stebėtojas, su kuriuo dažnai tapatinasi
šiuolaikiniai menininkai, bet fotografuojamų situacijų dalyvis.
Iš kitų fotomenininkų jis išsiskiria tuo, kad įamžina tą pačią bendruomenę,
kurioje ir pats gyvena. Nesislėpdamas nei už išraiškingos meninės
fotografijos formos, nei už šalto šiuolaikinės fotografijos konceptalumo,
fotomenininkas dokumentuoja atvirai jo akivaizdoje atliekamus vaidmenis.
Jie šokiruoja žmonių, savanoriškai incenizuojančių savo pačių nuosmukį
prieš fotokamerą, sukurtu spektakliu.
Savivaldybės Kultūros ir turizmo skyriaus vyriausioji
specialistė Aurelija Papievienė džiaugėsi R. Vikšraičio paroda,
kurioje jau matytos fotografijos iš ciklų Vienkiemio godos, Pavargusio
kaimo grimasos, Vizijos ir tikrovė. Ta proga ji prisiminė pačią
pirmąją šio fotomenininko darbų parodą, kuri buvo eksponuota 1998
metais Šakių kino teatre. Pamačiusi, kas vaizduojama R. Vikšraičio
fotografijose, aš išsigandau, kad mane, tuo metu jauną specialistę,
už tai išmes iš Kultūraus skyriaus. Tuomet jo darbų niekas gerai
nesuprato ir taip, kaip šiandien nevertino, atviravo ji. Bet
viskas praėjo gerai, todėl vėliau Šakiuose buvo surengta dar ne
viena tokių fotografijų paroda, akivaizdi, suprantama ir aktuali
ne tik lietuviams, bet ir kitų šalių žmonėms. 2009 metais kraštiečio
sukurtos fotografijos pelnė tarptautinį pripažinimą didžiausiame
Europos fotografijos festivalyje Recontres dArles. Čia R. Vikšraitis
buvo įvertintas prestižiniu Metų atradimo apdovanojimu. Jo darbus
šiai nominacijai pristatė garsus britų fotografas Martinas Parras.
Žiedų salos galerijoje susirinkę menininkai ir jiems prijaučiantys žmonės džiaugėsi galimybe pažvelgti į socialinę tikrovę iš vidaus, ateičiai išsaugoti nykstančio, vartotojiškos kultūros mažai paliesto gyvenimo vaizdus. Apnuogintos tikrovės metraštininkas R. Vikšraitis išliko toks pat paprastas ir nuoširdus kaip anksčiau.
© 2013 XXI amžius
|