Svetainė
įkurta
2001 m. spalio 3 d.
PRIEŠPASKUTINIS
NUMERIS
|
|
REKLAMA
LAIKRAŠTYJE
|
Reklamos kaina - tik 1,00 Lt +
PVM
Pageidaujančius prašome kreiptis
į Redakciją
|
|
Mažas atlyginimas ir
bedarbystė šaukiasi Dievo bausmės
Popiežiaus Pranciškaus socialinio mokymo akcentai
Mindaugas BUIKA
|
Vergiško darbo aukų artimieji
reikalauja teisingumo
|
Darbas asmeninio orumo šaltinis
Šv. Juozapo Darbininko liturginės šventės minėjimas
tapo gera proga popiežiui Pranciškui pirmą kartą išsamiau išsakyti
savo socialinio mokymo nuostatas. Tą gegužės 1-ąją, kurią sekuliarizuotame
pasaulyje buvo švenčiama Tarptautinė darbo diena, Šventasis Tėvas
jo aukotų šv. Mišių homilijoje kaip tik palietė darbo temą. Švęsdamas
Eucharistiją Šv. Mortos namų (Domus Sanctae Martae), kuriuose gyvena,
koplyčioje kviestiniams svečiams iš socialiai remtinų sluoksnių,
popiežius Pranciškus paminėjo, kad visuomenė, kurioje žmonėms mokamas
menkas atlyginimas ir paplitusi bedarbystė, rūpinamasi tik biudžetinės
sąmatos reikalais, o ne bendruoju gėriu, egoistiškai siekiama tik
didesnio pelno, o ne tolygaus gėrybių paskirstymo, yra neteisinga
ir šaukiasi Dievo bausmės. Komentuodamas tos dienos Šv. Mato evangelijos
skaitinį, pasakojantį, kad Jėzui sugrįžus į tėviškę, Nazareto miestą,
tenykščiai žmonės jį pažino, kaip dailidės sūnų, Šventasis Tėvas
priminė, kad šiuo amatu užsiėmęs Jėzaus globėjas šv. Juozapas buvo
darbo žmogus, ir Išganytojas jaunystėje irgi įsitraukė į šią veiklą,
įgijo reikiamus įgūdžius. Aptardamas kitą skaitinį, kuriame kalbama
apie dieviškąjį triūsą kuriant pasaulį, Popiežius paminėjo, kad
tai yra Dievo darbininko paveikslas, patvirtinantis, kad darbas
yra daugiau nei tik mūsų kasdienės duonos šaltinis. Darbas mums
suteikia ypatingą asmeninį orumą, o tie vyrai ir moterys, kurie
neturi galimybių dirbti, tokio orumo stokoja. Priverstina bedarbystė
slegia visų mūsų sąžinę, kadangi jeigu ne kiekvienas turi galimybę
būti pateptas darbo orumu, su tokia visuomene yra kažkas negerai.
Tas neteisingumas reiškia ėjimą prieš Dievą, kuris norėjo, kad mūsų
asmeninis orumas nuo darbinės veiklos ir prasidėtų, ragindamas jau
pirmuosius tėvus rūpestingai įsisavinti pasaulį. Improvizuotame
pamoksle popiežius Pranciškus aiškino, kad žmogaus kilnumą apibūdina
ne turima valdžia ir galia, ne sukaupti pinigai ir netgi ne kultūra,
bet pirmiausia sąžiningas darbas ir darbo sąlygų padorumas. Tai
akcentuoti labai svarbu, kadangi ir šiomis dienomis dar yra daug
socialinių, politinių bei ekonominių sanklodų, kuriose žmonės labai
išnaudojami darbo vietose. Nemokėdami teisingo atlyginimo, neapsirūpindami
darbu, kada dėmesys išimtinai sutelkiamas į buhalterinę apskaitą,
finansinius reikalus ir tik didesnio pelno siekimą, einame prieš
Dievą, nurodė Šventasis Tėvas, pabrėždamas, jog dabar paplitęs
biudžetinis griežtumas privalo turėti ribas, kai kalbama apie bendrosios
gerovės uždavinius ar tiesiog padorią žmogiškąją egzistenciją.
|
|
Paminėtas Kauno Arkikatedros
jubiliejus ir palaimintasis Jonas Paulius II
|
Popiežiaus ypatingasis pasiuntinys
Krokuvos arkivyskupas kardinolas
Stanisławas Dziwiszas sveikinasi
su iškilmėse dalyvavusiu premjeru
Algirdu Butkevičiumi ir jo žmona
|
Gegužės 4-osios šeštadienį Kaune pradėtas
minėti Arkikatedros 600 metų jubiliejus ir 20 metų sukaktis, kai
ją ir kitas šventoves Lietuvoje, jos žmones aplankė 1993 metų rugsėjo
pradžioje viešėjęs pal. Jonas Paulius II. Kaune šia proga sulaukta
į iškilmes atvykusio ypač garbingo svečio dar popiežiaus Benedikto
XVI paskirto ypatingojo pasiuntinio, Krokuvos arkivyskupo kardinolo
Stanisławo Dziwiszo, buvusio ilgamečio Jono Pauliaus II asmeninio
sekretoriaus.
|
|
Žengsime ten, kur žengė
Jis
Kun. Vytenis Vaškelis
Paskutiniai Jėzaus žodžiai, prieš Jam regimu ir
visiškai netikėtu būdu atsiskiriant nuo mokinių, patvirtino esminę
tiesą, kad Jis yra daugiau negu pranašas, nes viskas, ką Jis sakė
apie savo kančią bei prisikėlimą, visuotinį Evangelijos skelbimą
ir Šventosios Dvasios atsiuntimą, ne tik išsipildė, bet šie ir kiti
dalykai pasieks kulminacinį tašką ten, kur visus žemiškų vilionių
apgaulingos traukos elementus negrįžtamai suardys dieviškosios transcendencijos
pilnatvė, ir dėl to danguje nebebus ašarų bei visų išgelbėtųjų tikėjimo
darbų apsiaustai bus nuskaidrinti Avinėlio krauju (Apr 7, 14).
|
|
Popiežiaus Pranciškaus pagerbimas
Apaštalinėje nunciatūroje
|
Apaštalinis Nuncijus arkivyskupas
Luigi Bonazzi (dešinėje) sveikina
į susitikimą atvykusius Panevėžio
ir Vilkaviškio vyskupus Joną
Kaunecką ir Rimantą Norvilą
|
Gegužės 7-ąją, trečiadienį, Vilniuje, Apaštalinėje
nunciatūroje, įvyko priėmimas Jo Šventenybės popiežiaus Pranciškaus
išrinkimo proga. Į minėjimą svečius pakvietė Apaštalinis Nuncijus
arkivyskupas Luigi Bonazzi. Renginio pradžioje, Vilniaus Arkikatedros
jaunimo choras atliko Lietuvos ir Vatikano himnus. Po to Apaštalinis
Nuncijus, į susirinkusius svečius kreipėsi su sveikinimo kalba.
Arkivyskupas L. Bonazzi dėkodamas Popiežiaus pagerbimo renginyje
dalyvaujantiems svečiams paminėjo Lietuvos vyskupus, ypač kardinolą
Audrį Juozą Bačkį, kuris jau keletą dienų yra arkivyskupas emeritas
po to, kai vadovavo Vilniaus arkivyskupijai 21 metus, ir naująjį
Vilniaus arkivyskupą Gintarą Grušą, kuris pradeda savo nuotykį.
Nuncijus pasveikino Seimo pirmininką Vydą Gedvilą bei Lietuvos valdžios
atstovus ir diplomatinio korpuso narius. Toliau nuncijus kalbėjo:
Kai šių metų vasario 11-ąją popiežius Benediktas XVI paskelbė naujieną
apie savo ketinimą atsistatydinti, aš pagalvojau, kad Bažnyčia liks
skurdi. Tikėjau, kad, kaip pavyzdžiui, po Bethoveno mirties, žmonija
liko daug skurdesnė, taip pat ir popiežiaus Benedikto XVI pasitraukimas
paliks Bažnyčią nepalyginamai skurdesnę.
|
|
Kronika
Pristatė psalmių, romansų
ir giesmių rinkinius
Romas BACEVIČIUS
|
Chorvedys, pedagogas, vargonininkas,
kompozitorius Pranas Jurkonis
pasakoja apie savo kūrybą
|
Balandžio 28-ąją, sekmadienį, Kaune, Šv. Jurgio
bažnyčioje, po šv. Mišių, kurias aukojo kun. Paulius Bytautas OFM,
vyko gražus ir prasmingas renginys dviejų knygų pristatymas. Tik
tos knygos ne poezija, proza ar atsiminimai, o psalmių su natomis
rinkinys Prisilietimai (2012) ir Dainos, romansai, giesmės (2013).
Šių rinkinių autorius žymus Lietuvos chorvedys, pedagogas, vargonininkas,
ilgametis dainų švenčių dirigentas, kompozitorius Pranas Jurkonis,
neseniai šventęs 75 metų jubiliejų. Bažnyčioje vykusioje sakralinės
muzikos valandoje skambėjo daugiau kaip dešimt pagal šio autoriaus
muziką sukurtų psalmių ir giesmių. Jas giedojo Kauno sakralinės
mokyklos chorai Pastoralė (vadovė ir direktorė Nijolė Jautakienė)
ir Giesmė (vadovė Salvinija Jautakaitė-Hargreaves), chormeisteriai
Reda Dapšauskienė, Vilimas Morkūnas, Irena Semėnaitė, koncertmeisteriai
Dalia Krunglevičienė, Dileta Kubilienė, Greta Drenseikaitė ir Egidijus
Bavikinas.
|
|
Kronika
Kunigo fotoalbumo pristatymas
|
Kun. Gintautas Jankauskas
pasakoja apie savo fotoalbumą
Kryžių kalnas tikėjimo šviesoje
|
Vyresnieji raseiniškiai puikiai prisimena 19921998
metais Raseinių Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų, Kalnujų Šv.
Viktoro ir Alėjų Švč. Trejybės parapijų klebonu dirbusį kun. Gintautą
Jankauską. Šiltai bendravęs su parapijiečiais, greitai radęs bendrą
kalbą ir su senais, ir su jaunais, jis savu tapo ir rajono kultūros
darbuotojams. Kunigo dėka Raseinių viešojoje bibliotekoje keletą
metų vyko susitikimai su žymiais dvasininkais, kultūros veikėjais.
Gaila, kad vėliau kunigui teko persikelti į Seredžių, ten dirbti
Šv. Jono Krikštytojo parapijos klebonu. Tačiau nuo 2002 m. kovo
28 d. gerbiamas kunigas grįžo arčiau Raseinių buvo paskirtas Ariogalos
Šv. arkangelo Mykolo ir Lesčių Dievo Apvaizdos parapijų klebonu.
|
|
Penktadienio pokalbiai
Tarmė kuria betarpiškumą
|
Etninės kultūros globos
tarybos vyresnioji specialistė
Audra Daraškevičienė
|
2013 metai Lietuvoje paskelbti Tarmių metais.
Dar iki jų Etninės kultūros globos taryba atliko apklausą apie jaunimo
požiūrį į tarmes skirtinguose šalies regionuose. Apie šią apklausą
ir tarmių skirtumus, tarmiško žodžio reikšmę mūsų gyvenime kalbėjomės
su Etninės kultūros globos tarybos vyresniąja specialiste, žemaite
nuo Salantų Audra Daraškevičiene.
|
|
Dėl Vilniaus miesto savivaldybės
ir mero A. Zuoko veiksmų
Kunigo Broniaus Laurinavičiaus paminklo paramos
fondo, Lietuvos Laisvės kovų dalyvių sąjungos Alytaus, Kauno, Marijampolės,
Prienų ir Vilkaviškio skyrių rezoliucija
|
Paminklas kun. Broniui
Laurinavičiui Vilniuje,
Kunigo Broniaus Laurinavičiaus
skvere, Žalgirio ir Kalvarijų
gatvių sankryžoje
|
Mes, Lietuvos Laisvės kovų dalyviai, esame pasipiktinę
dėl Lietuvos sostinės Vilniaus vadovybės 2012 metų spalį Kunigo
Broniaus Laurinavičiaus skvere įrengto viešo tualeto. Kunigas B. Laurinavičius
žuvo 1981 m. lapkričio 24 d. Vilniuje, Žalgirio ir Kalvarijų gatvių
sankryžoje, kai piktų jėgų buvo pastumtas po sunkvežimio ratais.
Kunigo Broniaus Laurinavičiaus paminklo paramos fondo ir Laisvės
kovų dalyvių sąjungos (LLKDS) idėja bei tikslas buvo deramai įamžinti
kunigo atminimą ten esantį skverą pavadinti kunigo Broniaus Laurinavičiaus
vardu ir jame pastatyti didingą ir monumentalų paminklą šiam garsiam
dvasininkui bei kitiems nukankintiems ir žuvusiems už Lietuvos Laisvę
kunigams ir pasauliečiams atminti. Vilniaus miesto Taryba dar 1997
m. kovo 25 d. sprendimu Nr. 231 Fondo prašymą patenkino. Esantį
skverą prie Žalgirio ir Kalvarijų gatvių sankryžos pavadino Kunigo
Broniaus Laurinavičiaus vardu. Tik po ilgos ir atkaklios Fondo ir
LLKDS kovos buvo gautas leidimas ir patvirtintas projektas paminklo
statybai. Šis paminklas pastatytas 2010 metais be jokios valstybės
ar savivaldybės paramos. Kilniam tikslui lėšas aukojo asmenys, neabejingi
tautos kančioms, jos laisvei, žuvusiųjų atminimui. 2010 m. gruodžio
4 d. šį iškilų ir didingą paminklą pašventino vyskupas Juozas Tunaitis.
Paminklas amžinai liudys ateities kartoms lietuvių tautos skaudžiausias
kančias ir skriaudas.
|
|
Iš Gudijos dienoraščio:
per Uosininkus, Lavoriškes link Gervėčių ir Rimdžiūnų
Doc.dr. Egidijus Mažintas
Lietuvos edukologijos universitetas
|
Lietuvių liaudies dainų atlikėjos
ir jaunieji lietuviai dainuoja
Gervėčių giesmę
|
Ąžuolėlis žaliukėlis, devynšakis devynlapis,
vasilkom pražydo
XX amžiaus stebuklu laikoma 1970 metais Baltarusijos
lietuvių salose netikėtai atrasti unikalūs lietuvių tautosakos
lobiai. Įsitikinta, kad gyva ir labai populiari pasakų tradicija,
kurios seniai neturi Vakarų Europos ir daugelis Amerikos žemyno
šalių. Užrašyti stebuklai liudijo, kad garsiausiose ir turtingiausiose
pasaulio valstybėse pasakos vaikams seniai skaitomos iš knygų, o
seneliai ir tėvai jų sekti gyvu žodžiu, kaip tai daro čia, netoli
nuo Lietuvos, Gudijos lietuviai, niekas nemoka. Kitas stebuklas,
kad kovojant Lietuvoje prieš žemaičių tarmes, užsimota per stipriai.
Užsilikusi Gervėčių krašto tarmiškai bylojanti tautosaka priklauso
svarbiausiems etniniams lietuvių kalbos tradicijos paminklams kaip
autentiškos pirmapradės lietuvių tautybės didingos praeities uola,
ant kurios pagrindų stovėjo unikali prigimtinio lietuvių tikėjimo
tvirtovės ir stebuklingi rūmai, kurie Egipte, senovės Graikijoje
jau seniai buvo sunaikinti. Krikščionybė, kovojusi nuožmiomis priemonėmis,
Lietuvoje naikino kultūrą, kuri buvo kokiais 46 tūkstančiais metų
senesnė už jos pačios. Pasitaikė, kad sovietmečiu ruošti mokslininkai
ir net kalbos profesoriai tokiems archaiškiems gervėtiškių atradimams
buvo nepasiruošę: pradėjo moderninti įvairiais lygmenimis šiuos
unikalius archaiškus radinius. Tai irgi pakenkė senųjų kalbų ir
tikėjimų raidai. Ypač nukentėjo tekstų rašybos unikalios kalbos
fonetiniai nenuoseklumai ir svyravimai. Tai patvirtina tik tarmiškos
kalbos įvairovę, o autentiškai užrašytuose tekstuose pirmenybė buvo
teikiama tradiciniam, suniveliuotam tarimui. Tuo apribotos minėtos,
nenumatytos Gervėčių šnektai būdingos kitos spalvingos ir vaizdingos
liaudiškos formos.
|
|
Sentikiai domisi savo protėvių
istorija
Petras IVANOVAS
|
Konferencijoje Zarasų sentikių
bendruomenės atstovai
|
Garsi yra Zarasų sentikių bendruomenė. Ji įsteigta
1935 metais. Pirmuosius maldos namus prie Samanių ežero, netoli
Zarasų (dabar šio kaimo pavadinimas Barauka), įkūrė šventikas
tėvas Fiodoras Samanskis. Įkūrėjas įkvėpė sentikių bendruomenę turiningam
gyvenimui. Visais laikais bendruomenė buvo aktyvi. Šis šventikas
yra ir Rygos sentikių bendruomenės įkūrėjas ir puoselėtojas. Šiandien
Rygos sentikių maldos namai yra didžiausi pasaulyje ir garsina sentikių
tikėjimą, tradicijas ir papročius.
|
|
Bet kokia kaina!
Gintaras Visockas
Seimas pritarė siūlymui rengti referendumą dėl
Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo ir dvigubos pilietybės įteisinimo.
Jo tikslas išsaugoti Lietuvos piliečius, lietuvius, kur jie begyventų.
Jeigu tas straipsnis bus pakeistas, jeigu referendumas vyks pagal
Seimo nario Artūro Paulausko scenarijų, praradimai bus dar didesni.
Dabartinis Konstitucijos 12 straipsnis tarsi kviečia lietuvius sugrįžti,
nes grasina nubausti kitą šalį įsimylėjusiuosius, o jeigu jis bus
pakeistas, atriš jiems rankas: gyvenkite svečiose šalyse, negrįžkite
į Lietuvą, bet naudokitės jos teikiamomis gėrybėmis. Emigrantų (nesvarbu
lengvabūdiškai jie išvyko iš Lietuvos ar skurdo, nedarbo slegiami)
bandymas reikalauti ypatingų teisių yra savanaudiškas, Tėvynę
prievartaujantis siekis. Ar turės jie dvigubą pilietybę, ar priims
naujosios šalies ir praras gimtosios (jeigu referendumas, pavyzdžiui,
neįvyks, o jūs jo nepaisysite) pilietybę, vis tiek Lietuvai anksčiau
ar vėliau jie bus skaudi netektis. Jei kas mano, kad bus kitaip,
tegu atidžiai perskaito šiuos žinomo literatūros kritiko Algimanto
Bučio žodžius: Pirmosios lietuvių emigracijos likimas negalėjo būti
kitoks, nei daugumos pasaulio tautinių išeivių. Jau trečioje kartoje
išeivių vaikai, anūkai, proanūkiai, kaip rodo universali patirtis,
nebemoka kalbėti gimtąja kalba. Taip jau yra pagal gamtos dėsnius
nuo tautos kelmo, tautos kamieno atskilusi emigracija pasmerkta
asimiliacijai. Yra, tiesa, išimčių, bet jos liečia arba gausiausias
tautas (kaip kinų), kurios išeivijoje sudaro savo uždaras stambias
kolonijas, arba dvasiškai itin sutelktas tautas (kaip žydai, airiai),
kurios ir svetur sugeba konsoliduoti tautines jėgas savo tėvų tikybos
ir tautinio solidarumo galia. (Algimantas Bučys apie pirmąją, Mindaugo
laikų, emigraciją. Seniausiosios lietuvių literatūros istorija
ir chrestomatija, 2012). Taigi neišvengiamą praradimą teks kompensuoti
normaliu gimstamumu (trys vaikai), ženkliai pagerėjusiu gyvenimu
Lietuvoje, patriotiniu auklėjimu... Jeigu nesugebėsime arba nenorėsime
to padaryti, išgaruosime kaip vandens lašas ant įkaitinto akmens.
Deja, nesugebėjimo ir nenoro šiame reikale labai daug. Nenoro daugiau.
Daug abejingumo. Šių vertybių prisigraibėme staiga atsivėrus globaliajam
pasauliui, tiksliau, pasidavę jo galingiesiems, kurie pripažįsta
visai kitas vertybes, daugelį kurių man norisi rašyti kabutėse.
|
|
|