Atmintis
Prabėgantis vėjas
Margaritos Dvarionaitės
recenzijų žodis Marija Macijauskienė
(Pabaiga. Pradžia nr. 23)
Skaudžiausia autorei dabartinė neperspektyvi
kultūros politika ir išbėgančių į areną jaunų atlikėjų ar kūrėjų susireikšminimas,
paminant mūsų tautai reikšmingus vardus, asmenybes. Štai, kad ir menotyrininkė
bei muziejininkė Valerija Čiurlionytė-Karužienė. Nematysime Jos prie savo Brolio,
didžiojo žmogaus ir menininko M. K. Čiurlionio paveikslų su komentarais; iš šiandienos
Jos reikšmė jau išbraukta. Pasakodama apie Čiurlionių dinastiją, Valerijos Karužienės
turtingą namų atmosferą straipsnyje Bičiulystė (Dienovidyje), M. Dvarionaitė
rašė: Šie namai mokė tesingumo. Motulė taip buvo pakrikštyta Valerija Karužienė
nešykštėjo globos, visi buvome lygiateisiai jos vaikai, jos išminties auklėtiniai,
kur namų širdis buvo pavargęs, ne pirmos jaunystės ir sveikatos pianinas, tačiau
visada pasiruošęs šėlti ir triukšmauti drauge su mumis... Tame pasakojime pro
mūsų akis lyg greitasis traukinys nusineša Jadvygos Čiurlionytės, Sofijos Kymantaitės-Čiurlionienės,
dailininkų Antano Žmuidzinavičiaus, Vlado Eidukevičiaus, Petro Rimšos, tėvo ir
sūnaus Landsbergių paveikslų siluetus... Arba štai mūsų visų ją pažinojusių ir
klausytojų mylimiausia kamerinės muzikos atlikėja Beatričė Grincevičiūtė, kaip
mes į ją kreipdamiesi sakydavome, Bėja. Pirmai pažinčiai M. Dvarionaitė niekada
negaili biografinių detalių ir trumpos jos charakterio ir dainavimo charakteristikos.
Tai visų pirmiausia giliai mąstantis ir jaučiantis menininkas, kurį žavi tikroji
visų žanrų muzika. Beatričė gerai valdo fortepijoną, netgi kuria. Nors ir akla
būdama, ji ir buityje visavertė, išradinga mezgėja, kulinarė svečiams visad
kepdavo pyragus. Pro M. Dvarionaitės žvilgsnį nepraslys
nė viena užmiršta ar tendencingai nepastebėta kūrybinė asmenybė. Sopranų princesė,
taip ji pakrikštijo solistę Janiną Ragaišytę, ilgus metus išskirtiniais vaidmenimis
puošusią Kauno Valstybinio muzikinio teatro sceną. Dar kūrybinio kelio pradžioje
Rygoje vykusiame vokalistų konkurse tapusią I premijos laureate, tada komentatorė
drąsiai pakrikštijo vokalo karaliene. Kodėl šią temą apie užmirštuosius pradėjau
nuo J. Ragaišytės? Kai mano vaikai Jūratė ir Kastytis lankė Kauno sanatorinį vaikų
darželį Nr. 32, ji dirbo čia auklėtoja. Tada ir nežinojau, kad po darbo darželyje
lėkdavo į repeticijas, į teatrą, į sceną ir kurdavo žaismingus operetėse ar tragiškus
operose vaidmenis. Juk tiek Dramos, tiek ir Muzikinio teatro aktoriai gaudavo
menkus atlyginimus ir reikėjo išgyventi ir ne kaip vargeta atrodyti, nes, kur
bebūtum, esi praeivių žvilgsnių taikinys. ...Jauna talentinga dainininkė įsitraukė
į kūrybos sūkurį, sukosi jame, džiaugėsi tuo, ką turėjo. Žinoma, rašo straipsnio
autorė, jeigu J. Ragaišytė būtų turėjusi tokias galimybes pasitobulinti kaip V. Mozūraitytė,
V. Urmanavičiūtė, būtų įgijusi patirties užsieniuose, ir Europos bei kitų žemynų
teatrų afišose būtų buvusi ir jos pavardė. Tačiau ir Kaune, teatre, ji turėjo
puikiausius mokytojus, režisierius ir solistus Aldoną Ragauskaitę ir Rostislavą
Andrejevą, dirigentą, dainininką ir kompozitorių Juozą Indrą. Jų vadovaujama,
tai Margaritos žodžiai, Jonė kaupė patirtį, brendo ir įsiveržė į ryškiausių
solisčių gretas. Bet tik Kaune... Ji nesugebėjo kaip dantingesni, alkūnesni
prasiskverbti į prestižines sostinės scenas, daug plačiau atskleisti jai skirtas
Dievo dovanas. Jonė tris dešimtmečius tobulinosi savose sultyse pati savo
muzikai raktų ieškodama. (...) Suvaidino daugybę vaidmenų beveik šimtą. Buvo
spalvinga operečių ir ne mažiau patraukli operų atlikėja, sugebėjusi šių žanrų
nesuvienodinti. Tačiau nieko nėra amžino. Solistė Jonė
Ragaišytė, palikusi teatrą, rado savo vietą kitoje meno šventovėje M. Žilinsko
dailės galerijoje Kaune. Tyliai, pareigingai, su meile dirbo. O jau žiniasklaida
ir dabartinė karta užmiršo Sopranų princesę. Skaitai M. Dvarionaitę ir jauti,
skauda jai širdį dėl tokio požiūrio ir padėties dabartinėje kultūroje...
Toks platus Margaritos interesų ratas ir didžiulis troškimas siekė apglėbti visus,
kurie dirbo Lietuvos kultūros labui, ir įvertinti, vėl įvesdinti ir priminti...
Bet laikas negailestingas ir sveikata!.. Juk turėjo ar ne devynias akių operacijas...
Ji negali palikti už barjero kukliojo humanitaro, Stepo
Zobarsko asmenybės ir kūrybos sugrąžintojo Lietuvai, net du kartus kalėjusio KGB
rūsiuose ir patyrusio tremtį Rusijos lageriuose kunigo Kastyčio Jono Matulionio.
Juk galėjo tapti dainininku, nes dar studijų metais dalyvaudamas konkurse laimėjo
I vietą, o paskui dalyvavo dviejuose sąjunginiuose konkursuose... Bet... 1980-aisiais
baigė pogrindinę kunigų seminariją. Ir ėjo, kur buvo pašauktas. Pradžioje dirbo
muziejuose, vėliau įvairiose parapijose. Kai buvo perkeltas į Pažaislio bažnyčią
kazimieriečių kapelionu, šaltuose rūsiuose paaštrėjo jo piktasis reumatas, išsukinėjo
sąnarius. Tik Kastyčio Jono akys visad švietė gerumu. Pamenu, buvo sukvietęs į
Pažaislį poetus vakaronei, vėliau mano paprašytas skubiai atvyko į Kauno Raudonojo
Kryžiaus ligoninę ir suteikė paskutinį patepimą mirštančiam rašytojui, taip pat
lagerio kankiniui Juozui Žlabiui-Žengei. Jam nieko nereikėjo, tik, kad kitam būtų
lengviau, šviesiau. Pamenu, studijų metais Vilniaus universitete, kai akademinio
choro koncertuose jis tyru kaip šaltinio vanduo balsu dainuodavo Č. Sasnausko
Karvelėli, mėlynasis. Taigi... Kai susitikdavome, kai susiskambindavome, vis
paklausdavo: Maryte, ar prisimeni Karvelėlį?.. Kurį
tik atverčiu periodikos puslapį su M. Dvarionaitės žodžiu, vis mano būta, pažinota...
Tai juk laikas, kuriame gyvenome, kur buvo ir nepagarbos, ir pavydo, kad esi
moteris, bet... Visų jos širdies paliestųjų neįmanoma čia išvardinti: M. Dvarionaitė
tarsi atidengia Sandoros skrynią, ir, kaip gražioje tarpukalnių upėje vardai,
darbai ir troškimai... Šviesos. Pamenu, kaip kalbėdamas
apie M. Dvarionaitę baleto primarijus Henrikas Kunavičius džiaugėsi, kad pirmoji
apibūdino jį ne kaip partnerį, bet kaip artistą. M. Dvarionaitė rašė: Pirmasis
šokėjas, privertęs kitaip pažvelgti į vyrišką choreografiją, buvo H. Kunavičius,
lyg Gralio riteris nusileidęs iš Montsalvato kalno į mūsų sceną. Jo princas Gulbių
ežere man ir dabar atrodo niekieno nepralenktas. Talentingi jo šokiai, šviežumu
dvelkianti ir teatrinių štampų nepaliesta aktorystė, nepriekaištinga išorė ryškus
šviesulys mūsų baleto istorijoje (Švyturys). Mūsų talentingiausios
balerinos Genovaitės Sabaliauskaitės, su Margarita besimokiusios J. Jablonskio
pradinėje mokykloje, likimas, daugiau kaip 20 metų švietęs teatro scenoje, buvo
lyg suketvirčiuotas, ypač kai intensyviai teatro pajėgiausios jėgos buvo stumiamos
į veteranų gretas. Genovaitė kūrė judesio, muzikos ir aktorystės visumą. Ji išplėšdavo
spektaklius iš kasdienybės (...). Dvasingumo siekimas buvo Genovaitės tikslas.
Kūrybinė apimtis neribota: lyrinė, tragiška. G. Sabaliauskaitė buvo viena iš nedaugelio
mūsų Operos ir baleto teatro gyvybės arterijų, jo pažiba, žiūrovų numylėtinė.
Ji šiandien visai pamiršta, nors kitų teatro veteranų jubiliejai ir darbai buvo
prisiminti ir paminėti. Dabartinis skaitytojas turbūt ir nežino, kad prieš keletą
metų G. Sabaliauskaitė buvo atvykusi į Lietuvą ir paruošė jaunutę baleriną Eglę
Špokaitę Odetos-Odilijos vaidmeniui Gulbių ežere ir daug kuo prisidėjo prie
tolimesnės jaunosios balerinos sėkmės. Tik nei Eglė, nei niekas iš žurnalistų
to fakto neprisiminė, tik kupina meilės ir pagarbos G. Sabaliauskaitei savo esė
Neužmirštamoji rašė Margarita. Jos akiratyje ir jaunieji
instrumentalistai, ypač pianistai, fleitistai ir smuikininkai, kuriems skirti
atskiri lapai, ir pasidžiaugiant, ir nebyliai skatinant nesustoti. Štai žodžiai
skirti fleitistui Valentinui Gelgotui: V. Gelgotas patrauklus ne tik muzikavimu,
bet ir neeilinėmis dvasinėmis savybėmis, suformavusiomis jį tvirtos moralės menininku.
O juk to stinga ne vienam pradedančiam savo kūrybinę biografiją muzikui.
V. Gelgotas šiuo metu dideliais žingsniais žengia tuo sunkiu, tačiau prasmingu
keliu gilyn į meno pasaulį. Mokydamasis LTSR konservatorijoje
pas prof. L. Survilą ir Maskvos P. Čaikovskio konservatorijoje stažuodamasis pas
prof. J. Jagudiną, jis įgijo puikias muzikanto savybes, kurias, be atkaklaus kasdieninio
darbo, tikriausiai, lemia ir įgimta jo dvasinė pusiausvyra, natūralus sąlytis
ir visiškas susiliejimas su instrumentu: jis yra jo paties dalis ir niekuo nepakeičiamas
dvasinio pasaulio reiškėjas. Kodėl, rašydama apie Margaritą,
kaip eseistę, vis pateikiu ištraukas iš jos publikacijų? Pirmiausia, tai autentika,
kaip sakoma, iš pirmų lūpų. Ir straipsniai, ir recenzijos, tilpę periodikoje,
skaitytojui nepasiekiami, nes dienraščių ir žurnalų komplektai, apnešti laiko
dulkių, tūno bibliotekų saugyklose. M. Dvarionaitės parašytuose
puslapiuose tarsi griausminga skausmo papliupa perskrodžia tremties ir sunaikinimo,
paniekos ir užmaršties vilyčios. O juk reikia tik prisiminti Jono Basanavičiaus
žodžius: Kas užmiršta savo tautos istoriją... Taip kančios ir tvirtybės, šventos
meilės tėvynei, žmogui ir savo pašaukimui jos plunksnos palytėtas monumentaliosios
krypties architektas ir skulptorius Antanas Vivulskis. Viešpats jam nepašykštėjo
gabumų, tačiau likimas (ypač tragiški XX amžiaus įvykiai) istorijos tėkmėje jam
būtų (mirė 1919 01 10) sudaužęs širdį. Prisiminkime tik jo Trijų Kryžių susprogdinimą
1950-ųjų pavasarį (per pačią mano studijų Vilniaus universitete pavasario egzaminų
sesiją)... Tačiau Šiluvos Švč. Marijos koplyčia, kurios pamatus 1912 m. liepos
26 d. pašventino poetas ir prelatas J. Mačiulis-Maironis, išliko kaip liudininkė.
Per žymiausio mūsų Operos ir baleto teatro dainininko,
sodraus boso savininko Antano Kučingio gyvenimą tiesiogine prasme pervažiavo visų
ano meto okupacijų geležiniai smagračiai: tremtis Rusijos katorgų kasdienybė
ir piktas pavydas bei šmeižtas, kurio dėka, jau grįžus Lietuvon, apsukriu anuometinio
saugumo reikalavimu būdavo uždrausti su juo spektakliai Vilniuje, ir žeminamas,
ir persekiojamas, netgi sumušimas gatvėje netoli namų... O kai 1961-aisiais Kauno
Sporto halėje vykusiame operos solistų koncerte A. Kučingis sudainavo tremtinio
(!) Pročidos ariją iš Dž. Verdžio operos Sicilijos mišparai (opera jau buvo
repetuojama, ir Pročida būtų atskleidęs ir paties dainininko poziciją bei likimą),
skubiai buvo atleistas iš pareigų jam pačiam prašant.
Atvirai kalba M. Dvarionaitė. Visose publikacijose ji teisybės ir menininko
orumo gynėja. Jai skauda širdį žinant, kad žmonės, dovanoję džiaugsmą ir gyvenimą
kitiems (paskutinė Markučių dvaro palikuonė Varvara Puškina), o tuo labiau ženklus
kultūros amžinybei (Antonas Čechovas, Vladimiras Dubeneckis...) ne tik nesulaukia
dėkingumo, bet ir dažnai netgi užmirštami, išbraukiami iš pažinčių rato, iš biografijų
jų lyg ir nebuvo. Meno, kultūros pasaulyje įsivelia
daug pikto pavydo. Vieni eina nieko nepaisydami ir tik alkūnėmis atveria sau perspektyvų
kelią į karjeros viršūnes, į šlovę, o kitos asmenybės nesistengia ir nemoka už
save pakovoti, todėl ir leidžiama laiko dulkėms padengti jų darbus, vardus (aktorė
Aldona Vederaitė, solistės Salomėja Vaidžiūnaitė, Elena Čiudakova, Julija Dvarionaitė...).
Ir vėlgi atvirai ir nedvejodama M. Dvarionaitė nusistebi, kad taip elgiamasi šiandien
laisvoje Lietuvoje... Labai jautrūs jos žodžiai jubiliejaus
proga apie kompozitorių Justiną Bašinską visą laiką paskyrusį tik muzikai. Beje,
kai pokary mokiausi Kauno II mergaičių gimnazijoje, J. Bašinskas buvo vyresniųjų
klasių choro dirigentas. Tuo metu šioje prestižinėje mokykloje dirbo ne viena
būsimoji įžymybė: V. Klova, P. Tamoliūnas, A. Barniškis. Margarita rašė: Grynas,
orus ir ištikimas savajai mūzai, ėjo pasirinktuoju keliu, klausydamas vien savo
širdies plakimo. Mažakalbis, rūstokas Justinas yra šiltos širdies, kaip ta jo
gimtinės duona: kietos plutos, bet perlaužta kvapni ir minkšta.
Iš kompozitoriaus lūpų išgirdusi (jo ne vieną opusą M. Dvarionaitė buvo dirigavusi),
jog silpnėja regėjimas, ir kūryba užsibaigė, rašydama jubiliejaus proga stengiasi
sužadinti norą vėl imtis plunksnos ir čia pat priešpastato Liudvigą van Bethoveną,
kuris, sulaukęs 32 metų, prarado klausą, bet gyveno su muzika, kūrė vis veržlesnius
simfoninius kūrinius. Deja, po šios publikacijos, prabėgus vos keliems mėnesiams,
J. Bašinsko gyvybė užgeso... Nekrologas baigiamas irgi M. Dvarionaitės žodžiais:
Kai pasiklausai Bašinsko įrašų, negali įsivaizduoti, kaip galėjo jis savo kūrybinį
srautą užrakinti, nutylėti dar neišsakytą muziką, pasislėpti tylos kertėje.
M. Dvarionaitė ne sausų faktų fiksuotoja, bet įžvalgi analitikė, nesidrovėdama
pasako tiesą pagarbiai, nes muzika ir žmogus joje ir su ja didžiausia ir ištikima
autorės meile. Jos pačios gyvenimas, ypač kaip dirigentės
(moteris!), nebuvo rožėmis klotas, tačiau už nuoskaudas nekerštavo; sakydavo tiesiai
į akis, tiesa, savotiškai inteligentiškai... Ateisiu
tik vyriausiuoju jubiliejinį straipsnį pavadino paties dirigento Juozo Domarko
žodžiais, pasakytais dar studijų Leningrado konservatorijoje metais. Sako, jau
Lietuvoje, Filharmonijoje, dirbant tarp jų ne viena juoda katė buvo prabėgusi,
buvo ir apsižodžiavimų, bet aš tuo laiku ten nebuvau, tad ir pasakyti nieko negaliu.
Abu dirigentai stiprios asmenybės ir su charakteriais.
Margarita pasakoja apie pirmąjį J. Domarko susitikimą su Lietuvos Filharmonijos
orkestru, t. y. pirmąją repeticiją. ...Saikinga elgsena, pagarba orkestrui ir
visa tai prigimtinė vadovo savybė. Vienas orkestro vyresniųjų taip apibūdino
debiutantą: Tas berniokas toli eis! Ir toli nuėjo. Nes šalia patogių savo profesijos
ypatybių turi didžiulį nuovokos talentą, ką, kada ir kur pasitelkti į pagalbą
karjerai paramstyti, kokias duris ir dureles tinkamais raktais rakinti. Domarko
statusas greit prigijo, stabilizavosi, padėjo aukštieji vardai, byrėję viens po
kito, autoritetas augo ne dienom, o valandom, ir prasidėjo Juozui aukso amžius.
M. Dvarionaitė akcentuoja kolegos, kaip organizatoriaus,
administratoriaus, sugebėjimus, lakią orientaciją ir, nešykštint savojo laiko,
darbštumą, o tai ir pakėlė orkestro lygį ir buvo leista pirmą kartą išvykti gastrolių
į užsienį (tiesa, tik į Poznanę). Ir ledai buvo pramušti, gastrolių apimtis plėtėsi,
tapo įprastine orkestro veiklos dalimi. Be abejo, raudonuoju kilimu ne viena
juoda katė buvo peršuoliavusi ir pats kitiems tų juodųjų nešykštėjo. Bet vyriausiasis
visada sugeba sausutėlis iš balos išbristi, kates išspardyti.
Ir kitas dirigentas, mūsų kartos su meile ir pagarba minimas, buvo ilgametis Operos
ir baleto teatro Kaune vyriausiasis dirigentas Mykolas Bukša. Tarp faktų faktelių,
ypač jo mokslo metais Peterburgo konservatorijoje, kur dirigavimo ir kitų muzikinių
žinių sėmėsi pas Marijos teatro meno vadovą Eduardą Napravniką, M. Dvarionaitė,
minint M. Bukšos 125-ąsias gimimo metines, įterpia ir savo pastebėjimus.
M. Bukša nesirgo nei gigantomanija, nei karjerizmo ar profesinio pavydo ligomis.
Apie jį spietėsi būrelis entuziastų, svajojančių kada nors pakeisti jį už pulto.
Tačiau niekam nepavyko paveldėti Mokytojo aukštumų: nei jo meno sampratos, nei
tauraus nesavanaudiškumo, kuriuo piktnaudžiavo nedori žmonės.
Diriguoti M. Bukša pradėjo baigdamas studijas ir apkeliavo įvairius Rusijos teatrus,
statydamas vis naujus spektaklius. Su tokiu dideliu patirties bagažu 1927 metais
stojo Kaune prie dirigento pulto. Visas teatras gyveno jaunatvišku, bet reikliu
sau entuziazmu. Kilo talentingi solistai: J. Mažeika, A. Kučingis, I. Nauragis,
A. Kutkus, M. Rakauskaitė, P. Zaniauskaitė, A. Vaitkutė, V. Grigaitienė, A. ir
S. Sodeikos... Veržlų temperamentą dirigentas griežtai
kontroliuodavo: dirigavo santūriai, aiškiai, giliai įsitikinęs tuo, ką daro. Jo
dirigavimas buvo tarsi atskleista knyga, kurioje galėjai perskaityti visa, ko
reikia siekti ir ką atmesti. M. Bukša mėgo jaunimą, o
jaunimas jį. Laikė savo šventa pareiga kiekvieną, bent kiek gabesnį, scenoje tvirtai
pastatyti ant kojų. Taip nutiko ir solistei Irenai Ylienei.
Straipsnis paremtas kontrastais kaip ir laikas, kuriuo gyveno ir dirbo M. Bukša
ir kurio iššūkius patyrė. Šeimos nesukūrė ir dvarų nenusipirko, jokio turto nesukaupė,
nes visas gyvenimas buvo pašvęstas Teatrui ir Lietuvai.
Nepriklausomai nuo temos, M. Dvarionaitės stilius žodingas, įtaigus ir vaizdingas.
Tai aukščiausios prabos plunksnos darbai. Rašydama niekad nepažemina kito žmogaus
orumo, buvo moteriškai jauki lyg prie kavos ar arbatos puodelio sėdėdama pasakotų.
Beje, čia neaptariu ir nevertinu autorės pasirinktų žanrų ypatybių, subtilybių,
man svarbiausia jos misija; ką pasako ir ką leidžia įžvelgti tarp eilučių, kad
atsitokėtume ir vertintume, ką mūsų tauta turi. M. Dvarionaitė
dėstė ir Lietuvos teatro ir muzikos akademijos Kauno skyriuje, todėl kiekvieną,
berods, penktadienio rytą ji traukinuku atvažiuodavo į Kauną, Laisvės alėja pereidavo
ir pasukdavo link Aleksoto, kur ir dunksojo rūmas ir jos laukią studentai.
Ne, ne, M. Dvarionaitei pataikavimo neprikiši, nors, kai rašė apie Stasį Čepinskį,
muziką, instrumentalistą, dirigentą ir pedagogą jo 70-ojo gimtadienio proga, dirbo
abu R. Čepinskio vadovaujamame fakultete. Bendravo jiedu, ir kai St. Čepinskis
dirbo Liepojos muzikos mokykloje, buvo tos mokyklos orkestro vadovas. Jis ne kartą
buvo pakvietęs M. Dvarionaitę diriguoti Liepojos vasaros sezono koncertams su
pačios pasirinktais solistais. Ne, ne, ji nepataikavo, atskleisdama ir Stasio,
ir Kauno muzikinio teatro solistės Kristinos Krukauskaitės šeimos istoriją, kurios
centre sūnus, žinomas ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje smuikininkas Vilhelmas
Čepinskis. Prisimindama laiką, kai St. Čepinskis 25 metus
dirbo Kauno Muzikiniame teatre dirigentu, Margarita rašė: Jam būdinga inteligencija
neišvengiamai skverbiasi į muzikos interpretavimą, santykius su bendradarbiais.
Vertinu jo kuklumo bruožą, neleidusį kokiais nors požeminiais labirintais siekti
karjeros. Menininko tikslas vien muzikos ir jos tikroviškumo siekimas. Tačiau
laikas negailestingas; St. Čepinskis neteko orkestro dirigento posto, bet dar
dėsto dirigavimą instrumentalistams. Muzika visuomet buvo ir tebėra Stasio užuovėja.
Praradęs orkestrą, muzikos neprarado: dabar suskambo pati prasmingiausia jo gyvenimo
simfonija Vilhelmas. Nedaug kas gali pasidžiaugti savo profesijos pratęsimu,
o pati Čepinskių giminė tokia karūna, kokią iškėlė jos ainiai, sykiu pašlovinę
ir savo gimtąjį Pašvitinio kraštą. M. Dvarionaitės temų
paletė turtinga tarsi meilė, kuri išsilieja pavasarėjant per Lietuvos lankas,
miškus ir kalnelius įvairiausių tonų ir pustonių spalvomis... Ji mokėjo džiaugtis
kitų sėkmėmis ir atradimais. Pastaruoju metu beveik neliko muzikinio žanro, kuris
neturėtų savo entuziastingų atlikėjų, rašė Margarita 1969-aisiais Jaunimo gretų
žurnale. Ypač suklestėjo kamerinė muzika. (...) Dieniniai koncertai sekmadieniais
tapo klausytojų būtinybė, peraugusi į tradiciją. Architektūra ir tapyba čia gražiai
konsonuoja su muzika, ypač klasikine, kurią čia (Paveikslų galerijoje M. M.)
dažniausiai girdime. Ir įvardina naujus perspektyvius muzikinius kolektyvus
pučiamųjų kvintetą, kelis styginius kolektyvus ir tada dar jaunus operos dainininkus
V. Kuprį, B. Almonaitytę, N. Ambrazaitytę, A. Kisielienę, papildžiusius kamerinės
muzikos atlikėjų gretas. Tai lyg įžanga primenant pirmąjį Lietuvoje fortepijoninį
duetą Liudą ir Kęstutį Grybauskus. Fortepijoninių duetų
repertuaras, reikia pripažinti, ne toks gausus kaip pavienių instrumentų. Muziką
dažniausiai tenka patiems pritaikyti savo duetui. (...) Grybauskus girdime rečitaliuose,
bet jie koncertuoja ir simfoniniam orkestrui pritariant. (...) Duetas neturi konkurentų,
darbas neapkartintas grumtynių už savo egzistenciją, visa energija sukaupta tikslui.
Dueto pirmasis smuikas, galima sakyti, yra Liuda, nors fortepijoniniuose duetuose
abiejų instrumentų funkcijos tolygios. (...) Šios dvi meninės individualybės,
nesusijungusios į ansamblį, kažin ar būtų sulaukusios tokio pasisekimo. Abu pianistus
sieja skirtingos meninės savybės. Jeigu Liudai būdingas veržlumas, valingumas,
tai Kęstutis lyrinių vaizdų kūrėjas. Bet kurio muzikinio kolektyvo gyvavimo
principas visapusiškas ansambliškumas. Pirmoji jo pakopa jau yra Grybauskų muzikinės
biografijos praeityje. Menininkai yra pasiekę ansamblio meistriškumą, bendrą tempą,
muzikinės minties pojūtį, sugebėjimą aprėpti ansamblio muzikinę visumą, pažinę
vienas kito muzikinį pulsą, manierą ir kita. M. Dvarionaitės
recenzijos ir straipsniai atlieka dvigubą misiją (žiūrint kokio pobūdžio periodiniame
leidinyje išspausdinti); prusina, skatina ir pratina gilintis į naują meninę raišką,
erdvę ir asmenybes. Profesionalus įvertinimas geranoriškas, tačiau reiklus,
kvėpuoja atmosfera, kurioje pasirodo, pavyzdžiui, jauni atlikėjai (kad ir violančelininkas
Edvardas Armonas). Jeigu ne atsiminimų skiautės, papildytos intymiomis, gyvomis
ir gyvenimiškomis detalėmis, mūsų kultūrinė atmintis liktų daug skurdesnė. M. Dvarionaitės
mintys periodiniuose leidiniuose (negalėjau visų išvardinti, kur jie spausdinti
M. M.), nepamatuojamas didžiulis turtas, net ir kuriant jos pačios dvasinį
paveikslą. Kai mokiausi Vilniaus Akademinio dramos teatro
Dramos studijoje, turėjome galimybę lankyti dramos, operos ir baleto spektaklius
nemokamai. Aptikę laisvą vietą, sėdėdavome, neradę, stovėdavome arba sėdėdavome
praėjimuose ant laiptų, kad tik išgirstume (ypač įžymius gastrolierius), pamatytume.
Stebėdavome po kelis kartus spektaklius. Į bendrabutį grįžusi užsirašydavau viską
į korteles. Jas gražiai sudėdavau į vokus... Bet kraustantis iš vietos į vietą,
iš Vilniaus į Kauną, pasimetė... Todėl sakau, branginkime kiekvieną dokumentą,
publikaciją, laišką, laiškų nuorašus (kartais dėl vienos ar kitos priežasties
būkštaujant, perrašant daug kas svarbaus išbraukiama), literatūrines pastabas,
nes laikas ir aplinkybės sparčiai naikina tas relikvijas, ir vertinga informacija
dingsta. Todėl, kad gyvenimo (ir pulko draugų) nustumta, bet nepasidavusi pirmoji
Lietuvoje moteris operos ir simfoninės muzikos orkestrų dirigentė, talentinga
pianistė, paliko žodžiais savo priesakus, turime jai žemai nusilenkti.
Šiaip Margarita mėgdavo paklajoti po miškus, senamiesčius, pasinerti į prisiminimus
ir pripildyti sielą muzikos. Kai nebebus kuo vaikščioti, teks tenkintis fotografijų
albumais, jų namuose nestinga. Tad ir nelikus muzikos dar daug kas liko, kad tik
liktų akys ir kojos... Paklausta apie paskutinįjį savo
koncertą, M. Dvarionaitė atsakė: Pasirinkau Šventų Jonų bažnyčią. Esu joje jau
dirigavusi. Čia man jauku kaip namuose, ir klausytojai savi. Ir arčiau Dievo skverno.
Nors akustika ne koncertinė, užtat aplink barokiniai vaizdai, teikiantys polėkio,
emocijų. Jaučiuosi tarsi išpažinties priėjusi ir Komuniją priėmusi.
Pavydėtini jos žodyno spalvų, išraiškos priemonių ir emocijų turtai, stoiška ištvermė.
© 2014 XXI amžius |