Istorija
ir dabartis Varviškės kaimą gynę didingais kryžiais rymo
Eugenija Sidaravičiūtė
|
Kalba šaulys Danielius Saukevičius, dešinėje
Saulė Sadeckaitė |
| Tauras Česnulevičius su šeima prie savo
kryžiaus Krivonyse |
| Kryžių šventina kun. Jonas Cikana |
Renginys, apie kurį noriu papasakoti, birželio 29-ąją
prasidėjo nušienautoje Guronių kaimo aikštėje, kur į dangų žvelgė du aukšti mediniai
kryžiai ir trys granito plokštės, įamžinusios 36 karžygius. Iš abiejų pusių paminklus
supo tautiniais rūbais pasipuošusios Karolina ir Justina Miniotaitės su Guoda
ir Marija Vaikšnoraitėmis, Kapčiamiesčio užkardos pasieniečiais.
Kairiojo Nemuno kranto bendruomenės pirmininkė Saulė Sadeckaitė kreipėsi į žmones
giliaprasmiais poeto Kazio Bradūno apmąstymais, kodėl mūsų tauta nebuvo nuplauta
istorijos bangų, o išliko kaip stipri baltiškoji uola... Ar ne todėl, kad gerbė
ir mylėjo savo kraštą? Tokie savo šalies patriotai, narsuoliai,
prieš kuriuos galvas lenkiame, buvo 19181923 metais kritę už Tėvynės Laisvę Varviškėje
ir jos apylinkėse. Pirmininkė išsakė liūdną tiesą, kad ne 1920-aisiais, kaip visoje
Lietuvoje, o tik trejais metais vėliau šiame krašte nustatyta valstybinė siena.
Kad paaiškėtų priežastys, kodėl čia vyko žūtbūtinės kovos,
ypač susirinkusiems jaunesniojo amžiaus žmonėms, norėčiau pažerti šiek tiek istorijos
faktų, įvykių. Durpėtame, nuošaliame Pūščios girios Varviškės kaime, įsikūrusiame
Nemuno, į kurį įteka Juodosios Ančios upė, kilpoje, įsiliepsnojo vienas iš baisiausių
terorizmo židinių. Tautų Sąjungai nustačius Lietuvos ir tuometinės Lenkijos pasienyje
1012 km neutralumo juostą, čia neturėjo teisės įžengti abiejų valstybių kariuomenės.
Dėl to, pasinaudoję palankiomis sąlygomis, 1920 metais jau buvo spėję įsitvirtinti
svieto perėjūnai, bastūnai, apie 400 civiliai apsirengusių kariškių. Jų tikslas
gąsdinti, terorizuoti, plėšti, net žudyti vietinius gyventojus, kad šis nukraujavęs
žemės lopinėlis atitektų Lenkijai. Nusikaltėliams vadovavo Varviškės savivaldos
ar net Varviškės respublikos lenkų kariuomenės poručikas Pilevskis, pasivadinęs
Chmūra. Jie pasiekdavo Veisiejus, Leipalingį, Kučiūnus, Simną, Liškiavą.
Į kovą pakilo ūkininkai, milicininkai, krašto apsaugos darbuotojai, inteligentija.
Norėčiau keletą žodžių tarti apie Lazdijų mokinius šaulius, kuriuos, rodos, visi
pamiršo. 1919 m. rugpjūčio 23 d. lenkams Seinuose, be kitų įstaigų, užgrobus ir
gimnaziją, pareikalauta, kad mokyklos direktorius ir mokytojai būtų Lenkijos piliečiai.
Dalis moksleivių, atbėgusių į Lazdijus 1920 m. sausio 12 d., jau dalyvavo pirmose
pamokose. Vyresniųjų klasių gimnazistai kartu su miesto ir kaimo vyrais buvo pagrindinė
ginkluota jėga, kovojant su lenkų partizanais. 19211923 metais jie veikė KapčiamiesčioKučiūnųLazdijų
ruože, padėdami šių apylinkių ginklo broliams. 1940 metų Karo archyvo 12 tome
atskleidžiama tokia realybė: Moksleiviai ateina į gimnaziją ir drauge atsineša
šautuvus, o kišenėse granatų, šovinių (p. 269). Naktimis eidavo sargybą, o kilus
neramumams, kaudavosi su grobikais ištisomis paromis, išbėgę net iš pamokų.
Kairiojo Nemuno kranto bendruomenės pirmininkė pasveikino su profesine švente
95-osiomis Šaulių sąjungos įkūrimo metinėmis ir pasieniečių diena Savanoriškos
krašto apsaugos Druskininkų kuopą, šios savivaldybės šaulių atstovą ir Kapčiamiesčio
užkardos pasieniečius, kurie padėjo gražiai sutvarkyti renginio aplinką, pakvietė
pakalbėti Tauragėje gyvenantį guroniškį, kuris gimtosiose vietose savo lėšomis
stato paminklus, įamžindamas Laisvės kovotojus. Būtent jo rūpesčiu pastatytas
aukštas kryžius ir trys juodo granito plokštės, kuriose tarsi švieselės spindi
19211923 metais už Tėvynės laisvę kritusių 10 šaulių, 10 kareivių, 6 milicininkų,
5 karininkų ir 5 ūkininkų pavardės. Šaulys Danielius Saukevičius
deklamavo poeto Antano Miškinio eilėraščio Lietuva ištraukas: vieni sveiki,
kiti sužeisti sugrįžo, o tretiems ant lygaus lauko mediniai kryžiai stovi. Patikslino,
jog trečdalį lėšų už paminklus jam skyrė savivaldybės meras Artūras Margelis.
Dėkojo kaimo žmonėms, kurie padėjo jam statyti istorinės atminties ženklus. Priminė,
kaip už žemę ir Laisvę grumtasi. 1922 m. spalio 7 d. Guronis puolė su savo gauja
Chmūra, kurį tik po ketverių metų, kertantį ties Cipliške Lietuvos sieną, mūsų
sargybiniai nušovė. Kaimą saugojo milicininkai. Deja, negausus jų ir gyventojų
būrys su ūkininku K. Visocku žuvo. Apie šaulių narsą byloja toks faktas: jie Norkūnų
kaime patys atrėmė puolimą ir nukovė vieną iš vadų Stabingį. 1923 metais į Paliepio
kaimą įsiveržė daugiau nei 100 lenkų raitininkų ir pėstininkų. Pasieniečius užkapojo
kardais, kaimiečius pasibaisėtinai apiplėšė. Ne kartą bandyta banditus įveikti,
tačiau nepasisekdavo, nes juos dar iš kitos Nemuno pusės rėmė reguliarioji lenkų
kariuomenė. Tik tada, kai jau buvo panaikintas neutralumo ruožas, 1923 metų kovo
23-osios rytą į Varviškę įžengė mūsų keturios kuopos pėstininkų ir viena kulkosvaidininkų
apie 400 kareivių, kuriems talkino vietos šauliai ir milicininkai. Varviškės
respublika buvo likviduota. D. Saukevičius kreipėsi Maironio žodžiais į Aukščiausiąjį,
prašydamas apsaugoti šiuos dzūkų kaimus, tą visą mylimą šalį, kur mūsų sodybos,
kur bočių kapai (Kur bėga Šešupė). S. Sadeckaitė pasidžiaugė,
jog bendruomenė pritarė jos minčiai, kad Guronių ir Krivonių kaimuose iškiltų
du skulptoriaus Tauro Česnulevičiaus ąžuoliniai kryžiai laisvės kovotojams. Bendruomenės
pirmininkė samprotavo, jog šie monumentalūs paminklai primins Kristaus auką žmonijos
išganymui, žmonių auką Laisvei. Tad būkime verti tos didžiosios aukos! Priėjęs
prie paminklo, stūksančio šalia memorialo, Liškiavos klebonas kun. Jonas Cikana
prabilo: Viešpatie, palaimink šitą naują kryžių, kad mes, pro šią vietą eidami,
nepamirštume, kiek kainuoja Laisvė. Prieš tai kunigas Guronių kaime pašventino
D. Saukevičiaus įsodintą akmenyje geležinį, o vėliau Krivonyse skulptoriaus
T. Česnulevičiaus išdrožtą 6 metrų aukščio ąžuolinį kryžių. Abu ankstesni karšinčiai
jau buvo sutrūniję, atgyvenę savo amželį. S. Sadeckaitė
kartu su dukra Neringa Miniotiene ėmė rypuoti raudą Oi ūžkit, gauskit, girios
medeliai apie jaunų seselių, senos motinėlės skausmą, negrįžus iš karo sūneliui.
Galingai suskambo V. Vaikšnoro sodriu balsu deklamuojamas R. Roždestvenskio Rekviem.
Kaip kontrastas aidėjo jo vaikaitės Marijos Vaikšnoraitės, Druskininkų savivaldybės
mokyklų 14 klasių skaitovų konkurso nugalėtojos, eilės apie Laisve alsuojantį
mūsų krašto grožį... A. Smilgevičiūtės kompaktinio disko Broliai melodija ir
žodžiai visus tarsi grąžino į netolimus laikus, kai čia, Pūščios girioje, tęsdami
savanorių, šaulių kovas, grūmėsi dėl Laisvės su sovietiniais okupantais ir mūsų
partizanai. Paskutinė, iškilmingiausioji renginio dalis
klebono kun. J. Cikanos aukojamos šv. Mišios Gerdašių bažnyčioje.
Suorganizuoti tokią šventę ištuštėjusiuose Pūščios kaimuose, kad į ją susirinktų
beveik šimtas kaimiečių, svečių, programos dalyvių, iš tiesų didelis laimėjimas.
Kiekvienas žodis, rauda, muzikos ir poezijos kūrinys aidėjo graudžiai, pakiliai,
emocingai, jaudindamas širdis. Druskininkų savivaldybė
Alvydo LUKOŠEVIČIAUS nuotraukos ©
2014 XXI amžius |