Išnašos
Miškų ir nakties duktė (Apie Dianą
Glemžaitę ir jos poeziją) Jonas STALIULIONIS
Varėnos miesto knygyne 1994 metų vasarą pastebėjau poezijos knygelę Mes mokėsim
numirt. Suintrigavo neįprastas pavadinimas, ir knygą paėmiau į rankas. Viršelyje
išradingai įkomponuota jaunos besišypsančios mergaitės su kasytėmis fotografija
nesiderino su antrašte. Tik kelios eilutės po nuotrauka: Poetė Diana Glemžaitė
Lietuvos pasipriešinimo kovų dalyvė, 1949 metais žuvusi miškuose prie Juodupės,
nunešė mano mintis į žiaurius ir kruvinus partizaninio karo laikus, kuriuos
ir aš dar suspėjau pamatyti vaiko akimis. Todėl jau nuo mažų dienų krūtinę kaitindavo
karo atšvaitai, sukibirkščiavę graudžiose dainose, pasididžiavimą keldavo kiekviena
sėkmingesnė miško brolių pasala. Patiko ir šioje knygoje jau pirmas atsitiktinai
atsiverstas posmelis: Tavęs didvyre niekas nelaikė,
Ateity gal taip pat nelaikys, Tu mergaitė, iš kaimo mergaitė, Kuriai
motina tapo naktis. Perskaičiau vieną, kitą kartą ir iš
mano gimtojo Nemaitonių kaimo, dar apkurtusio nuo šūvių, atvilnijo kadaise girdėta
daina: Man tik šautuvas draugas beliko, naktis motina, miškas namai... Tas
iš laiko ūkų išniręs posmelis persipina su poetės eilėmis, ir knygos jau nepaleidi
iš rankų. Juk mano karta su partizanų ir tremtinių dainomis užaugo ir subrendo.
Jos ir įpūtė mums patriotizmą, meilę Tėvynei. Ištremtųjų naman įkelta pradžios
mokykla, kurią pradėjau lankyti miškuose dar tebeaidint šūviams, tokių jausmų
neugdė. Mūsų, klumpėtų pradinukų, vadovėliai mokė mylėti socialistinę tėvynę Sovietų
Sąjungą, geriausią vaikų draugą Staliną, armiją išvaduotoją... O šios dainos
lyg mūsų senelių ar prosenelių vargo mokyklos carinės priespaudos metais puoselėjo
tautiškumą, protėvių tradicijas, skatino priešintis prievarta brukamai okupanto
tvarkai. Parsinešęs namo mergaitės iš kaimo knygą, garsiai
po keletą kartų skaičiau, labiausiai patikusias eilutes. Poetė atvertė patį skaudžiausią
ir kruviniausią Lietuvos istorijos puslapį, gerai pažįstamą ir mums, per karą
gimusiems, partizaninio karo vaikams. Juk mes, dar nesimokę istorijos, jau pažinojome
žmones, savo krauju rašančius Lietuvos istoriją. Partizanai dažnai vakarais, o
kartais ir dieną užsukdavo į valstiečių trobas, užkalbindavo ir mus, vaikus: paklausdavo,
kaip sekasi mokytis, ar nesiruošiame stoti į pionierius. Su pasididžiavimu atšaudavome,
kad tikrai nebūsime Lenino anūkais. Dianos knygą nuolat
laikau po ranka. Tylią susikaupimo valandą imu ir skaitau tik man vienam suprantamais
ženklais kadaise pažymėtus eilėraščius: Ir mąstei,
sesule, kam tu audei drobes, Kam rietimai dūli skrynioj suvynioti, Jei
net skepetaitę nuo galvos nugobus Brolio basų kojų negali užkloti.
Skaitau ir matau, kaip iš padūmavusių partizaninio karo laukų lyg didžiulis akmuo
atrieda skausmas ir užgula krūtinę. Skaitau vieną, kitą, trečią eilėraštį, o iš
Sušaudytų dainų knygos atsiliepia nežinomos poetės posmelis:
Atleisk, kad neverkiau suklupus, Nevadinau tave vardu, Ir tardant priešui
išsyginiau Ne, nežinau, nepažįstu. Skaitau ir prisimenu
piemenavimo dienų draugę Onutę, kuri po brolio Stasio žūties partizanuose ant
didžiulio Barkštinės pakrantės akmens liūdnai dainuodavo:
Man uždrausta prie jo prieiti, Nušluostyti kraują nuo kaktos Ir paskutinįkart
priglausti Prie širdies mylinčios karštos. Net nebaigusi
posmelio mergaitė apsipildavo ašaromis. Aš, atsisėdęs šalia, stengdavausi paguosti,
bet Onutė tik dar graudžiau imdavo krūpčioti... Skaitant
Dianos Glemžaitės poeziją, iš atminties išnyra tie tolimi laikai, kai pro Užuguosčio
septynmetės mokyklos langą išvydau prie bažnyčios šventoriaus nudrėbtus paskutinius
mūsų krašto partizanus brolius Grigaravičius. Skaudu,
labai skaudu suvokti, kad jau niekada nepareis, nepardainuos nei papieviais, nei
paupiais dešimtys tūkstančių jaunų vyrų, suguldytų ant šaltų gatvės akmenų, nuskandintų
raistų akivaruose, apleistų sodybų šuliniuose... Prisimenu, Merkinės kryžių kalnelyje,
pagerbdamas žuvusius Dainavos krašto partizanus, monsinjoras Alfonsas Svarinskas
kalbėjo: Garbė šitiems vyrams, nebėgusiems paskui raudoną skarulį užkariauti
Europos, o kovojusiems už savo Tėvynės laisvę ir nepriklausomybę ir žuvusiems
gimtinės laukuose. Vaikystėje atmintin įstrigę dainos
žodžiai : Jiems pagalvėlė gatvės plytos, saujelė kruvinų šiaudų... susišaukia
su Dianos eilėmis, kurios lyg kokia tolima graudi daina atplaukė į šias dienas
iš anų kruvinų laikų ir užbūrė mus: Nepuošk kasų šįvakar,
sese, mėtomis Ir nedainuok senų, linksmų dainų Mes ėjom mirt, kad Tu
jauna žydėtumei, Kad neganda neslėgt tavų namų. Skaitai
tokius posmus ir jauti, kaip skausmas spaudžia krūtinę ir skruostu nusirita ašara...
Skauda kiekvienam žmogui, skaitančiam šias eilutes. Negali neskaudėti. Ir keleriais
metais jaunesnis poetas Algimantas Mackus, nublokštas už vandenyno, savo pirmuose
eilėraščiuose nuolat rašė apie tremtinių kančias, partizanų kraują, motinų ašaras
ir ragino savo draugus moksleivius susilaikyti nuo šokių, linksmybių, kai Tėvynėje
kovoja ir žūsta partizanai. Dvi poetiškos prigimties sielos įkvėpimo sėmėsi iš
tų pačių šaltinių, panašiai jautė ir rašė, nors juos skyrė tūkstančiai kilometrų.
Tragiško likimo neišvengė ir pati poetė. 1949 metų lapkritį,
nesulaukusi nė dvidešimt trejų, neatpažįstamai sprogimo sužalotu veidu drauge
su penkiais partizanais, žuvusiais tame pačiame bunkeryje, buvo nudrėbta ant Juodupės
miestelio grindinio. Poetės tėvai jau vargo Sibire, ir Dianos šiose vietose, regis,
niekas nepažinojo. Taigi mergina, pakasta kokiame nors patvoryje, turėjo amžiams
išnykti iš atminties, bet ant Tėvynės aukuro paaukotas talentas nenugrimzdo į
nežinią. Užmarštis nepasiglemžė poetės. Ir, kai vieną kartą kruvina vėliava
nukrito, Diana atėjo pas mus su savo knyga, su pranašišku eilėraščiu Mes mokėsim
numirt II, parašytu trys mėnesiai prieš žūtį: O juk
bus dar diena, kai pro vėliavų plazdantį mišką Baltas vytis pakils ir padangėj
aukštoj suspindės! Mūsų kraujas giedos pro gimtinės velėną ištryškęs, Ir
ant kapo nykaus šviesios taurės lelijų žydės.
Pardundės traukiniai, išsivežę jaunatvišką dalią, Visi monai išdils tarsi
pjautuvas dyla delčios. Grįžę mūsų tėvai, mūsų sesės iš Komi, Uralo, Atsiklaupę
čionai, verkdami gimtą žemę bučiuos.
Mes mokėsim numirt ne už svetimą mintį ar žodį, Ne už tuos, kurie skriaus
dengdami viską melo tamsa. Tik už rytą, kuris laisvės saulę didingą parodys
Mes mokėsim numirt giedru veidu ir tvirta dvasia.
Poetė su žygio draugais savo priesaiką ištesėjo, kovojo ir gynė savo žemę kaip
protėviai apgultuose Pilėnuose, žuvo, bet nepasidavė. Skaitai ir stebiesi kaimo
mergaitė, miške ant kelmo pasitiesusi sąsiuvinio lapą, užrašė pranašiškas eiles,
kurios su kaupu išsipildė po pusės amžiaus. Tokią aiškią tautos prisikėlimo viziją
tais kruvinais laikais regėjo tik stiprios dvasios žmonės. Tai ne vien poetinė
išmonė, kūrėjo fantazija, tai tikėjimas savo tauta, savo kovos prasmingumu.
Dianos Glemžaitės eilėraščiai man primena Bernardo Brazdžionio poeziją, sukurtą
per pirmąją sovietų okupaciją. Kai S. Nėris, L. Gira ir daugelis kitų mūsų poetų
čiulbėjo himnus Stalinui, Leninui, važiavo į Maskvą parvežti Stalino saulės,
B. Brazdžionis eilėraštyje Bėgimas iš Tėvynės, parašytame 1940 metų rudenį,
jau okupuotoje Lietuvoje, išpranašavo komunizmo žlugimą:
Žus visam pasaulyje komuna, Iš vergijos stos išlaisvintas žmogus Neteisybė
greit pakyla, greitai žūna: Jos nelaimina nei žemė, nei dangus.
Poetų pranašytės išsipildė žodis žodin. Ir kraujuota vėliava nukrito, ir mūsų
Vytis pakilo. Nuo šūvių apkurtę miškai jau seniai išverkė visas raudas. Kadaise
dainomis statyti kryžiai ir paminklai dabar ženklina partizanų kovų, žūties ir
išniekinimo vietas. Tik menininko pašaukimą turintis žmogus galėjo taip parašyti.
O literatūra vykdo savo pašaukimą, kaip rašė Vytautas Alantas dar 1932 metais,
atsižvelgdama į tautos reikalus. Tokie buvo Maironis, Kudirka, tokie buvo ir kiti
pirmojo atgimimo poetai, rašytojai, žadinę tautos sąmonę. Vėliau šias tradicijas
tęsė jau kita rašytojų karta sovietinės okupacijos metais. Kai tauta praranda
laisvę, nepriklausomybę, visada atsiranda patriotų, kovojančių ir šaukiančių kitus
į kovą. Jų balsai išsiskiria iš prisitaikėlių, kolaborantų choro, įrašomi tautos
vėliavoje, eina iš lūpų į lūpas ir niekada nemiršta. Kai
Tėvynės laisvę ir nepriklausomybę mindė okupanto batas, kai Lietuva plūdo kraujais
ir ašaromis, Diana Glemžaitė universiteto auditorijas iškeitė į miško žemines,
paėmė į moteriškas rankas automatą ir pašventė save beviltiškai, bet prasmingai
kovai kaip Bronius Krivickas, Mamertas Indriliūnas ir kiti partizanų kovose žuvę
rašytojai. Todėl mus pasiekusi jų kūryba verta ypatingo dėmesio. ©
2014 XXI amžius |