Kai žmogus užmušamas dėl linksmybės, arba Tautos
ištikimuosius prisimenant: rašytojas Jonas Laucė
Inga Stepukonienė
|
Rašytojas Jonas Laucė
Nuotrauka iš www.kaisiadoriumuziejus.lt
|
Artėjant Visų Šventųjų dienai ir Vėlinėms, atmintyje
iškyla daug iškentėjusių okupacijų laikotarpiais taurių lietuvių
rašytojų, mokslininkų, švietėjų veidų. Norisi ne tik uždegti
žvakelę prie jų kapų, bet ir širdyje pagerbti, nulenkti galvą, susimąstyti
apie žmogaus likimą ir sudėtingą jo gyvenimo kelią, atsispindėjusį
kūrybos puslapiuose, įrašytą tautos literatūron kaip dramatiškos
patirties liudijimą.
Toks rašytojas Jonas Laucė. 1991 metais pasirodė
vienas įspūdingiausių jo romanų Negandų metai, kuris skaitytoją
nukelia į šiurpius karo ir pokario rezistencijos metus. Šiam kūrėjui
teko sunki kalinio dalia už parašytą autobiografinį romaną 1971
metais jis nuteisiamas dvejiems metams kalėjimo. Romanas, aišku,
negali pasirodyti ir turi laukti savo laiko. Jis ateina tik po 20
metų kūrinys, ilgai gulėjęs stalčiuje, sukrečia skaitytoją savo
šiurpia nuoga tiesa; autorius sąmoningai nedramatizuoja jokių kolizijų,
jokių įvykių, netirština spalvų tiesiog atvirai, nieko neslėpdamas
ir nenutylėdamas vaizduoja tai, kas yra tikra ir daugeliui gerai
pažįstama realybė.
Romano viršelis esmingai perteikia jo turinį:
rūstus, daugybe raukšlių paženklintas sunkiai parimusio vyro veidas
atspindi dramatišką pagrindinio veikėjo Vytauto Norkaus patirtį
ir dvasinę įtampą, sugniuždyto, vienišo ir nelaimingo žmogaus koncepciją.
Vyro išgyvenimai nepaprasti laikotarpis jam lėmė atsidurti dramatiškiausiose
epochos scenose, patirti įvairiopą siaubą: jis nueina ilgus ir tragiškus
tarnybos vokiečių legione kelius, kartu su kitais kaunasi Kuršo
mūšyje, patenka į rusų rankas, patiria sunkią karo belaisvio ir
bėglio dalią, vėliau tampa partizanų vadu, išgyvena draugų žūtį,
išsiskyrimą su mylima mergina, galiausiai kalėjimo vargą ir Sibiro
tremtį. Asmenine rašytojo gyvenimo patirtimi paremtas pasakojimas
yra pilnas įvykių, faktų bei sukrečiančių dramų, tarsi įprasminantis
visas įmanomas epochos žmogaus, atsidūrusio istorijos mėsmalėje,
padėtis ir išgyvenimus. Žmogaus paveikslas čia įgyja plačių apibendrinimų,
simbolinės prasmės bruožų. Romane atkuriamas tipiškas mažos tautos
žmogaus likimas, jo situacija: didelių istorinių sukrėtimų užgriūtas
mažos tautos žmogus prieš savo valią įtraukiamas į sudėtingų įvykių
verpetą ir blaškomas istorijos audrų, atsiduria tai vienoje, tai
kitoje barikadų pusėje. Istorija neleidžia likti nuošalyje; ji priverčia
žmogų tapti aktyviu dramatiškų įvykių dalyviu, jausti nuolatinį
pavojų dėl savo gyvybės, kasdien akis į akį susidurti su mirtimi.
Dėmesio centre nuolatinės beviltiškos situacijos, į kurias patenka
tautos žmogus. Vokiečių ir rusų okupacija, karo atšvaitai romane
atsiveria iš kario (puskarininkio) perspektyvos: įstojęs į savisaugos
pagalbinės policijos batalioną užsidirbti pinigų studijoms,
Vytautas netikėtai tampa vokiečių sutelkto lietuvių būrio kariu,
patenka į Šiaurės frontą, veikiančią armiją, taip lietuvių prozoje
atsiveria originalios, lig tol nepažintos patirties momentai, lig
šiol dar menkai žinomų įvykių ir faktų autentiškumas, tos XX amžiuje
konfliktavusiųjų santykių pusės, apie kurias lig šiol mažai kalbėta.
Iš praeities tikrovės autorius atrenka vaizdžiausiai
jo ir tautiečių patirtį atspindinčius faktus. Romaną sudarančios
trys dalys trys ilgi pasakojimai apie skirtingus žmogaus ir tautos
susidūrimus su brutalia svetima jėga: pirmojoje dalyje Giltinės
išdaigos vaizdžiai portretuojama dramatiška vokiečių legione
tarnaujančių lietuvių gyvenimo realybė, antrojoje Kraujo klanai
dėmesio centre atsiduria sudėtinga ir šiurpi partizanų veikla
ir likimas, trečiojoje meniškai rekonstruojama tautos golgota Sibire.
Kintanti veiksmo erdvė ir laikas chronologiškai perteikia svarbiausius
herojaus gyvenimo tarpsnius.
Dokumentiniame romane autoriui būdingas tapybinis
vaizdas išsiskiria konkrečiais vietos ir laiko kontūrais: vokiečių
legione tarnaujantys lietuviai perkeliami į Latvijos teritoriją,
darbuojasi pasienio apsaugos tarnyboje; skaitytojui atsiveria įspūdingi
Latvijos peizažai, kaimų gyvenimo vaizdai, turtingų latvių ūkininkų
buities, papročių detalės, atspindinčios to meto etnografinį koloritą.
Vokiečių kariuomenėje Vytautas susitinka su daugybe lietuvių. Autoriui
rūpi realios jų biografijos, gyvenimo epizodai, kiekvieno savaip
dramatiškas likimas. Kiekvienas herojus įdomių istorijų ir nutikimų
dalyvis ar liudininkas. Rašytojas veikėjų išgyvenimus tapo ryškiais,
emocingais potėpiais herojai kupini aistros, gaivališkumo, jų
viduje glūdi paslėptos dvasinės jėgos, dažnai prieštaringos, prasiveržiančios
aštriais kontrastais; jie atsiveria sudėtinga ir įvairialype savo
psichologija ir kiekvienas vidine savo drama.
Vienas iš pastebimiausių vaizduojamos tikrovės
momentų J. Laucės romane karo ir pokario laikotarpiu itin aktuali
didžiųjų ir mažųjų tautų tarpusavio santykių koncepcija, didiesiems
būdingas mažųjų niekinimas, prieštarų kupini susidūrimai. Ši tema,
vaizdžiai realizuojama painioje karo lauko erdvėje, kuria esminę
romano dramatinę įtampą. Ne savo noru patekę į karą ir į vokiečių
kariuomenę lietuviai išgyvena nuolatinę baimę ir nerimą, jaučia
nuolatinę traumą ne tik dėl įprastinį gyvenimą sugriovusio karo,
kasdienės grėsmės savo gyvybei, kamuojančio šalčio, drėgmės, blogo
maisto, bet ir dėl vokiečių kariuomenėje tvyrančio nepasitikėjimo
lietuvių kareiviais, nuolatinio jų žeminimo. Vokiečių laikysena
lietuvių atžvilgiu yra pabrėžtinai arogantiška, lietuviai vokiečiams
prakeikti litaueriai. Kuriamas įtaigus kasdienio gyvenimo karo
metu vaizdas kiekviena diena kupina baisių kraštutinumų, intrigų,
nuolatinio prieštaringumo momentų. Ilgainiui lietuvių ir vokiečių
santykiai tampa netikėtos dramatiškos kolizijos pradžia: bataliono
vadas Vytautas Norkus gauna įsakymą nuginkluoti lietuvių karius,
o vokiečių kariai apvagia lietuvius, išnarsto ir išsirenka geresnius
jų daiktus, ginklus, šovinius. Įtampos kulminacija iš būrio vokiečiai
atrenka grupelę lietuvių vyrų ir vieni jų karo lauko teismo nuteisiami
sušaudyti, kiti gauna po kelerius metus konclagerio. Vyrai turi
mirti dėl to, kad sutartomis naktimis iš Gotlando salos, priklausiusios
Švedijai, atplaukdavusiam kateriui leisdavę paimti ant kranto laukusius
latvius, atvykusius iš Rygos ir kitų rusų apsuptyje esančių gyvenviečių,
kurie prukdavę nuo bolševikų ne į Vokietiją, bet į Švediją1
. Lietuviai kareiviai netrukdydavę laivui ir valtims priartėti prie
kranto ir leisdavę civiliams išplaukti, o bėgliai dosniai atsilygindavę
maisto produktais, degtine, netgi auksu. Su paskutiniais bėgliais
į Švediją rengėsi išplaukti ir patys, bet nesuspėjo vokiečiai
susekė jų planus.
Palaipsniui stovykloje kasdien auganti visuotinio
nerimo ir įtampos atmosfera sprogsta neįtikėtinu vokiečių žiaurumu:
armijos vyresnybė nusprendžia, kad kaltuosius turį sušaudyti bataliono
draugai lietuviai. Lietuviai karininkai sunkia širdimi priversti
vykdyti įsakymą, atrinkti egzekucijos vykdytojus. Numatytą dieną
prie duobės krašto stoja nuteistieji: viršila Macijauskas2,
grandininkas Sendrius, eiliniai Bašinskas, Krasauskas, Kortušas,
Jovaiša, Stulgys. Jaunutis vaikinukas tyliai meldžiasi, rankose
maigo šventojo paveikslėlį, kurį jam kažkada dovanojusi motina.
Kitas eilinis, pamatęs kareivius su šautuvais ir duobę, rauda balsu.
Vyrai į savo kovos draugus šauna užsimerkę, nebegalėdami pakelti
akių.
Romane ryškus asmeniškas įvykių ir įspūdžių perteikimas;
dinamiška pasakotojo savimonė lemia sparčią vaizdų kaitą ir intensyvų
psichologinės dramos stiprėjimą. Kūrinyje nuolat koncentruojamasi
ties dramatiško žmogaus likimo, žmogaus ir žiaurios tikrovės santykio
problemomis, atskiro individo šiurpioje istorijos scenoje egzistencinio
vienišumo, jokių atramų nebuvimo tema. Kiekviena karo diena pilna
giliausio tragizmo, netekčių ir aukų, kas žingsnis Norkus susiduria
su jaudinančiais vieno ar kito žmogaus išgyvenimais. Tęsiantis karui,
herojaus trauma stiprėja: frontas pamažu stumiasi į priekį, o lietuvių
gretos retėja, vienas po kito iš rikiuotės krinta bičiuliais tapę
vyrai, į kurių vietą vokiečiai iš Lietuvos atsiunčia vis naujų aukų,
per prievartą išplėštų iš savų namų, visiškai nesubrendusių karui
jaunuolių, kurie greitai žūsta Vytauto akyse, vienas kitą keičia
fragmentiškų, greitai užsimezgančių ir tuoj pat nutrūkstančių santykių
momentai, palikdami herojaus širdyje vis daugiau žaizdų; pasakojime
šmėsteli trumputės tragiško likimo suvestų žmonių portretinės ir
psichologinės charakteristikos. Išnyksta bet kokia galimybė jausti
nors kokią atramą ir lieka tik nerimastingas kitos, ne mažiau šiurpios
ir naujais praradimais paženklintos dienos laukimas. Egzistencinę
Vytauto ir kitų lietuvių karių dramą gilina kovos beprasmybės ir
baisumo suvokimas: po ilgų ir tragiškų kovų Latvijos teritorijoje
lietuviai, atsidūrę Kuršo katile, į pirmąsias fronto linijas eina
nenoriai ne tik dėl baimės netekti gyvybės, bet ir dėl to, kad
bijo nušauti priešakinėse linijose kariaujantį lietuvį. Gal jie
tokie pat bolševikai kaip mes hitlerininkai, samprotauja mūšiui
besirengiantys vyrai. Kančių taurę perpildo dramatiška mūšių baigtis:
lemiamų kovų metu, kuomet lietuviai, susitelkę iš visų jėgų, kovoja
už savo pozicijas, pagalbos iš užnugario nėra radijas skelbia
Vokietijos kapituliaciją. Rašytojas vaizdžiai atkuria jų emocines
reakcijas: lietuviai sutrikę, nebegalintys nuslėpti savo nevilties
ir apmaudo, jų laukia bolševikų, esančių čia pat, už apkasų, vergų
likimas. Tai supratęs pulkininkas Kalvaitis, (...) paėjęs į nedidelį
pušaičių guotelį ant jūros kranto, nusišovė (p. 153).
J. Laucės romane vaizdžiai atsiveria autentiška
ir paties autoriaus išgyventa rusų karo belaisvio realybė: nakvynė
brūzgynuose ant savo pasitiestų drapanų, badas, nuolatinės tarybinių
karių patyčios. Girti, šėlstantys dėl iškovotos pergalės savo emocijas
jie nukreipia į priešingose barikadų pusėse kovojusius žmones: bado
juos peiliais, daužo kumščiais, trypia batais, plėšia jų daiktus.
Iš ryto vienas kareivis rusas nuo kapitono Klevo kojų nuauna ir
pasiglemžia batus. Į Lietuvos žemę kapitonas Klevas įžengė nebe
išdidus, pakelta galva kuopos šefas, o suvargęs, sudulkėjęs, basas,
mažytis ir nusiminęs žmogeliukas, lyg pajuokai dėvįs palyginti aukšto
vokiečių karininko antpečius (p. 16). Išsilaisvinusiai, šėlstančiai
tamsiajai, gyvuliškajai prigimties pusei nėra ribų: prie Palangos
belaisvių koloną lenkiantis sunkvežimis staiga pasuka į ją ir partrenkia
nemažai bežygiuojančių vokiečių, kelis užmušdamas vietoje, kitus
sunkiai sužalodamas. Nesustojusi mašina taip ir nurūksta tolyn
kurį laiką matėsi iškišta iš kabinos lango galva su besišypsančiu
ir patenkintu dėl iškrėsto pokšto veidu (p. 161). Žmogus užmušamas,
netenka gyvybės iš įdomumo, dėl linksmybės, tarsi nerūpestingai
pokštaujant, iš nugalėtoją persmelkusios visagalybės.
Antroji romano dalis toliau besitęsianti romano
herojaus kova už savo išlikimą, tik jau kitoje, bet ne mažiau dramatiškoje
tikrovėje: vieną okupacinę valdžią pakeitusi kita rusų okupacija
priverčia išeities ieškoti miške, rinktis partizano kelią. Tai
žmogaus, sugniuždyto slegiančios istorijos ir neturinčio jokio
kito pasirinkimo, situacija ir nauji dramatiški gyvenimo vingiai:
sėkmingai pabėgęs iš kalinių gretų Vytautas Norkus, dabar jau Šarūnas,
ima organizuoti vyrus, telkia pajėgas. Vytautas nenori kovos, nenori
jokio kraujo praliejimo, bet laisvai gyventi jis negali, autorius
įtaigiai motyvuoja ir atskleidžia tokio kelio pasirinkimo priežastis.
Kartu su tuo atsiveria istorijos bangų užkankinto žmogaus savimonės
lūžis ir vidinis protestas prieš visa, kas su juo įvykę šaltas
ir abejingas santykis su pasauliu, prasiveržiantis negailestingomis
ir šaltakraujiškomis stribų žudynėmis, nestabiliais, neatsakingais
santykiais su moterimis (herojus turi mylimąją, bet abejodamas stabilaus
gyvenimo galimybe, skuba tenkinti instinktus pas kitą). Partizano
kasdienybė yra šiurpi ir negailestinga, apsupta daugybės mirčių
ir žiaurumo iš vienos ir kitos pusės, paženklinta dramatiška išdavysčių
lavina ir artimų žmonių praradimu: bunkeryje, apsupti stribų, nusišauna
Liudinskų Petras ir Kvikliukas, jų motinos ištremiamos į Sibirą.
Artėja ir tragiškas kovos finalas: iššaudyti kovos draugai, kiti,
patikėję legalizacija, apgauti tremiami į Sibirą, uždaromi kalėjimuose.
Herojų nuolat lydi nepabaigiama netekčių grandinė. Sugriūva ir Vytauto
bandymas stabilizuoti asmeninį likimą, pasistatyti bent vieną tvirtesnį
pamatą: miške gimusi netikėta jo meilė ryšininkei Emai, buvusiai
kaimo mokytojai, savojo krašto patriotei, teikusiai įvairią paramą
partizanams, priversta žlugti: Norkus gelbsti savo mylimąją, gauna
jai svetimus dokumentus, kurie leistų legalizuotis Rokiškio apylinkėje,
tačiau švytinti būsimos gyvenimo laimės mintimi mergina patenka
į spąstus, išduodama, ir bet kokios abiejų mylimųjų viltys gyventi
kartu baigiasi. Taip romane palaipsniui vis stiprėjęs esminis
žmogaus vienišumo, dramatiško likimo motyvas pasiekia kulminaciją:
prarasta meilė herojui kraštutinė, totalaus lūžio akimirka; čia
jo charakteryje įvyksta esminė permaina, kurią rašytojas pavaizduoja
labai įžvalgiai ir motyvuotai. Norkus romane savotiškas superherojus:
per visą savo kovų laikotarpį karo metais jis pasiekia neįtikėtinų
pergalių, gauna apdovanojimų, pakyla hierarchijos laiptais. Ir tarnaudamas
vokiečių kariuomenėje, ir rusų okupacijos metais būdamas partizanu,
jis įveikia baisiausias kryžmines ugnis ir išlieka gyvas. Tačiau
visa tai išorinės pergalės gelbstint savo gyvybę, kurios žmogui
nieko daugiau nesuteikia. Vis labiau merdi ir nyksta meilės ir švelnumo,
jokių harmonijos šviesulių nepasiekianti jo siela. Tai žmogų ištinkanti
dvasinė, vidinė mirtis.
Romane aktualiai svarstomos reikšmingiausios
tautos okupacijos, pavergimo ir jos išsilaisvinimo temos. Rašytojas
realistiškai atkuria įvairiopą patirtį, skirtingų tautos narių svarstymus
jos likimo tema tekste įprasminami autentiški autoriaus sutiktų
žmonių pokalbių fragmentai, mintys, laiškai. Įspūdingas savo gyvenimiška
ir psichologine tiesa mokytojo Kalmanto charakteris. Jis stiprios
vidinės jėgos ir aukštos erudicijos žmogus. Mokytojo lūpomis išsakomas
komplikuotesnis pokario kovų vertinimas. Jis nepritaria rezistencinei
pasipriešinimo kovai; anot mokytojo, lietuviams tai nenaudinga,
daug geriau prisitaikyti prie naujų sąlygų ir augti, stiprėti
kultūriškai, ekonomiškai. Jeigu inteligentai ir toliau vengs darbo,
tai geriausias ir atsakingiausias vietas valdžios aparate, pramonėje
ir prekyboje užims nemokšos, prisiplakėliai, karjeristai, kurie,
be blogo, nieko gero neduos mūsų tautai. (...) Dėl to tarybų valdžia
nesužlugs: kur bus reikalingi aukštesnio intelekto žmonės, ten atvyks
ar bus atsiųsti atitinkami pareigūnai iš Rusijos. Vėliau iš šiltų
vietų juos iškrapštyti bus nelengva. Be to, atvykėliai rusai atsikvies
gimines, pažįstamus ir išeis velniava. Štai ką atneš tautai laikymasis
nuošaly ir vengimas darbo (p. 210).
Nelaimingo, galutinai sužlugdyto gyvenimo pojūtis,
mažos tautos žmogaus likimo suvokimas atsiveria trečioje romano
dalyje iš Norkaus vidinių refleksijų Sibiro kalėjimų tikrovėje:
gyvenimas kalėjime ir laisvėje jam jau nebeturi esminio skirtumo,
todėl patekęs į rusų rankas, jis nepasiduoda jokiems jų siūlymams
laimėti sau laisvę, išsigelbėti ar pirkti ją sau kitų kraujo sąskaita.
Melagingai apkaltintas grobęs kito žmogaus turtą, atsidūręs kalėjime,
jis apmąsto dramatišką savo sunaikintą, be gyvybės gyvenimą:
Dienomis Norkus atrodė nerūpestingas ir linksmas,
tarytum jam būtų vis vien kalėjime ar laisvėje: juokavo, krėtė
pokštus, neužgauliai erzino draugus, ypač tuos, kurie staiga nusimindavo,
prisiminę šeimas, ūkius arba paprasčiausiai išsiilgę kaimo laukų
platybių, tylaus ir ramaus gyvenimo, darbo. Jam buvo gaila senyvų
kaimo žmonelių, kuriuos jis urmu pravardžiuodavo rūpintojėliais.
Daugelis iš jų už grotų pateko faktiškai be jokios kaltės. Raski
pasaulyje žmogų ar net gyvulį, kuris nesirūpintų, neglobotų savo
vaikų? Taip darė ir šie žmoneliai, dabar slankioją po kamerą it
šešėliai. Kentė jie todėl, kad baudėjai nušovė jų vaikus ar brolius,
o jei kurių dar nenušovė, tai artimiausiu laiku nušaus. Keista likimo
ironija. Tie žmonės, nuo savo gimimo dienos sąmoningai vengę politikos
ir ja nesidomėję, dabar buvo didžiausi politiniai nusikaltėliai.
(...)
Norkui ypač gaila buvo savęs ir savo artimųjų.
(...) Su gilia nuoskauda mąstė, kaip jis skurdžiai augo, sunkiai
siekė mokslo, kaip stengėsi nieko neįžeisti, nenuskriausti. Toks
jis galėjo sulaukti ir senatvės. Bet ne. Prieš jo norą ir valią
viskas staiga susimaišė, tarsi gražų vidurdienį nelauktai būtų kilusi
audra. Karas Europoje virto pasauliniu karu, ir jį lyg šapelį įtraukė
tas baisusis verpetas, ėmė sukti iš viršaus į apačią, iš apačios
į viršų tai galva, tai kojom žemyn. Kaip norėjo ištrūkti iš kruvinojo
uragano, bet negalėjo. Pabėgs nuo vokiečių, bolševikai sugavę sudoros,
pasiliks pas vokiečius, irgi galas nuo bolševikų. (...)
Atsistodavo jam priešais daugiau kaip šešeri
kareiviavimo ir slapstymosi metai, iškildavo mintys apie ilgą kalėjimą
ateityje, paniekinimus, pažeminimus. Klausdavo, už ką? Kodėl?
Atsakyti tegalėjo jis pats. Teisingiausias
atsakymas, Norkaus manymu, viskas jam taip susiklostė tik todėl,
kad jis pilietis mažos tautos, kurią stiprieji gali pavergti,
niokoti ir tarsi pasityčiodami tai vadinti išlaisvinimu, išvadavimu
ar panašiai. Išvaduotojai ar išlaisvintojai be jokio sąžinės graužimo,
pasiremdami stipriojo teise ir savo išleistais įstatymais, nebaudžiami
galėjo skriausti, kankinti ir net žudyti lietuvius, kurie jiems
neįtiko ar priešinosi jų užmačioms (p. 385).
Tai klausimai ir atsakymai, kurie būdingi visų
šiuo metu kuriamų lietuvių tradicinių romanų herojams. Praeitis
ir laikas, ir žmonės vertinama brandaus, daug patyrusio žmogaus
žvilgsniu. Totalinis vienišumas ir atstumas žmogų ištinka sugrįžus
iš tremties vietos. Sugrįžusio niekas nebepriima dirbti, niekas
nepriregistruoja. Vienintelė vieta, kurioje po baisių gyvenimo vėtrų
suranda dvasios paguodą, tėvų kapai. Sukalba, kaip mokiusi motina,
tris kartus Amžiną atilsį, paklūpi, paprašo pagalbos. Ir nueina
nežinodamas, kur pasuks pirmoje kryžkelėje, tokia metaforiška
romano pabaiga, atspindinti realią daugelio to meto žmonių situaciją.
Romanas charakteringas okupacijos tematikos kūrinys.
Rašytojas Jonas Laucė sukūrė įspūdingą panoraminį,
subtilia epine distancija pagrįstą pasakojimą. Daugybė įvykių vietoje
savarankiško veiksmo, noras aprėpti kuo daugiau tikrovės medžiagos
lėmė, kad romanas daugiau įvykio, o ne charakterio istorija. Kūriniui
kiek stinga pagrindinės idėjos precizijos, kiek padrikoka romano
struktūra atėmė iš jo dalį meninio žavesio. Tragiški žmonių likimai,
gražaus jų gyvenimo žlugimas pagrindinė kūrinio įtampa, tačiau
įvykiai nedramatizuojami iki aukščiausios tragizmo gaidos autoriaus
vaizdavimo manieros leidžia pajusti, kad jis savo emocijas, blaivią
išmintį linkęs valdyti, kiek įmanoma, pridengti išoriniu santūrumu.
Tačiau savo atsiveriančia realybe J. Laucės romanas Negandų metai
sukrečianti kronika, šaukte šaukianti apie tragišką ir suluošintą
mažos tautos žmogaus gyvenimą.
1 Remiantis liudijimais, būtent taip
į Švediją pabėgo ir sovietinių represijų išvengė garsūs latvių literatūros
kūrėjai poetė Veronika Strėlertė ir rašytojas Anšlavas Eglytis,
daug dailininkų, muzikantų, gydytojų.
2 Menininko A. Macijausko tėvas aut.
past.
© 2016 XXI amžius
|