Likimai
Visa atnaujinti ir visa ištverti Kristuje (Dievo
tarnaitė Adelė Dirsytė)
|
Dievo tarnaitė Adelė Dirsytė
|
Šiuo metu Lietuvoje jaunimas gali laisvai
priklausyti kokiai nori organizacijai. Ir tarpukaryje daug jaunimo
pagal savo norus jungėsi į įvairias organizacijas ateitininkų,
pavasarininkų, maironiečių ar kitas. Priklausyti joms nebuvo nusikaltimas.
Bet kai Lietuvą okupavo Sovietų sąjunga, šios organizacijos ne tik
buvo uždraustos, bet ir tai, kad kažkada joms priklausei, buvo tėvynės
išdavimas ir antikomunistinė veikla, už ką galėjai būti nuteistas,
o kalėjime, kuris būdavo kur nors Sibiro ar Šiaurės šalčiuose, tekdavo
patirti daug kančių ir net mirti. Apie vieną tokią kankinę šiandien
pasakojame.
Kun. Nerijus Pipiras,
kun. Andrius Končius
Biografijos eskizai
Adelė Dirsytė gimė 1909 m. balandžio 15 d. Kėdainių
apskrityje, Šėtos parapijoje, Promislavo vienkiemyje, ūkininkų Agotos
Ragaišytės ir Antano Dirsės šeimoje. Tėvas nusipirko 30 ha ūkį.
Jame dirbo visi šeši vaikai. Adelė buvo jauniausia. Tačiau net tris
vaikus šeima leido į mokslus. Pradžioje Adelė mokėsi Šėtos progimnazijoje,
vėliau Kėdainių gimnazijoje. Čia ją mokė žinomas matematikas,
Kėdainių gimnazijos direktorius G. Seliava, jau garsėjantis poezija
ir apsakymais rašytojas Juozas Paukštelis, mokytojai J. Bliūmas,
A. Karazytė, B. Valasčiūtė, K. Vaškevičius ir kiti. 1928 metais
ji įstojo į Lietuvos Universiteto Teologijos-filosofijos fakultetą.
Pasirinko germanistikos studijas. Čia jai dėstė žymūs to meto šviesuoliai:
Maironis, Pr. Dovydaitis, P. Penkauskas, vysk. M. Reinys. Dar besimokydama
Kėdainių gimnazijoje, A. Dirsytė dalyvavo ateitininkų veikloje.
Todėl ir universitete ji aktyviai įsijungė į ką tik sukurtos ateitininkų
kuopos Birutė veiklą. Tačiau dėl sunkių gyvenimo sąlygų staiga
mirė tėvas ir pritrūko mokslui reikalingų pinigų 1932 metais Adelei
universitetą teko palikti. Bet ji ir toliau aktyviai dalyvavo krikščioniškų
organizacijų Carito, Katalikių moterų draugijos, ateitininkų
veikloje. 1935 metais ji įsidarbino Lietuvių katalikių moterų
draugijoje, o nuo 1937 metų pabaigos tapo tos reikalų vedėja. Uoliai
vykdydama tas pareigas, ji tapo viena pagrindinių tos sąjungos veikėjų
iki 1940 metų, o okupuotoje Lietuvoje buvo sustabdyta šios katalikiškos
organizacijos veikla. Nuo 1938 metų pradžios jai atsivėrė platus
darbo laukas: ji steigė naujus draugijos skyrius, organizavo kursus
moterims, tiems kursams vadovavo, skaitė paskaitas. Vienas iš didžiausių
jos darbų 20 paskaitų kursas Kražių rajone 1938 metais. Adelė
rašė straipsnius, kuriuose nagrinėjo moters motinos vaidmenį
šeimoje, gynė žmogiškojo orumo sampratą, rašė ne tik mokslinius
straipsnius, bet ir literatūrinius kūrinius. Skaitė paskaitas, rengė
ir aktyviai dalyvavo įvairiuose kursuose bei renginiuose. Galima
sakyti, išvažinėjo visą Lietuvą. 1940 metais gavo universiteto baigimo
diplomą, įsidarbino vokiečių kalbos mokytoja mergaičių gimnazijoje
Vilniuje, o vokiečių okupacijos metais (19411944) antroje valstybinėje
vidurinėje amatų mokykloje, kur mokėsi berniukai ir mergaitės. Nuo
1944 metų dirbo Salomėjos Nėries vidurinėje mokykloje ir suaugusiųjų
Liaudies universitete.
Vilnius, nepaisant karo meto ir okupacijos, tuomet
buvo iškilių asmenybių susitikimo vieta. Čia 1939 metais dirbti
atvyko kun. Alfonsas Lipniūnas, kuriam šiuo metu Panevėžio vyskupijoje
irgi pradėta beatifikacijos byla. Jis, daug metų ėjęs Panevėžio
vyskupijos, o kartu, galima sakyti, ir visos Lietuvos, jaunimo kapeliono
pareigas, greit rado bendrą kalbą su Vilniaus jaunuomene, studentija.
Daugelį žavėjo jo pamokslai Vilniaus Šv. Jonų bažnyčioje. Čia jis
organizavo vargingųjų šalpą, universitete atkūrė ateitininkų veiklą.
Tiesa, susirinkimai vykdavo jo paties bute mažomis grupelėmis. Jų
metu kunigas stengėsi jaunuomenei perteikti ateitininkijos dvasią,
skolindamas knygas, mokydamas diskusijose ieškoti tiesos. Visai
natūralu, kad į šią veiklą įsitraukė ir A. Dirsytė. 1943 metais
vokiečiams suėmus kun. A. Lipniūną, arkivyskupas Mečislovas Reinys,
pats buvęs prie ateitininkijos lopšio, norėjo, kad nenutrūktų organizacijos
veikla. Todėl jau 1944 metais jos vadovu paskirtas tuometinis kunigų
seminarijos dėstytojas kun. Bernardas Baliukas (Baliukonis). Buvo
sudaryta Vilniaus miesto ateitininkų vadovybė, kurioje mokytoja
Adelė Dirsytė prisiėmė pareigas globoti gimnazijų ateitininkus.
Ji rūpinosi jais kiek galėdama, ypač savo gimnazijoje. Mokytojos
A. Dirsytės veikla nepatiko okupacinei Sovietų Sąjungos valdžiai,
todėl 1946 m. kovo 6 d. ji suimama ir teisiama už tėvynės išdavimą
ir antikomunistinę veiklą, kaip ir daugelis kitų iškilių Lietuvos
veikėjų, nors Tėvynė, skleidžiant krikščioniškas vertybes ir žmogiškąjį
orumą, negali būti išduota... Tardytojai iš A. Dirsytės įvairiais
būdais stengėsi išgauti patogią tiesą. Galima būtų pacituoti vieną
protokolą, kuriame užrašyti tokie žodžiai: Taip, aš dalyvavau fašistinės
ateitininkų organizacijos veikloje. Tačiau tai nėra Dirsytės žodžiai.
Viltis tamsoje
Tremtyje, toli nuo Lietuvos, ryškiausiai sužibo
Adelės šventumo šviesa. Ji nuteisiama 10 metų. Ta kelionė į tremtį
apvainikuoja visą Adelės tikėjimą ir gyvenimą. A. Dirsytei teko
patirti kančią tolimoje Užpoliarėje, Taišete, Kolymoje... Net ir
čia, rodos, pačiomis nedėkingiausiomis sąlygomis, ji tęsė savo,
kaip mokytojos, misiją. Viena iš kartu tremtų mergaičių, dabar jau
senyvo amžiaus, yra užrašiusi tokius žodžius: Mes buvom nusiminusios.
Palikom Lietuvą. Mūsų laukia nežinia. Mes nežinome, ar kada begrįšime.
O traukinys vis dunda... Mes tolstam nuo gimtosios žemės, nuo gimtųjų
namų. Kažkas sušunka: Jau Rusija. Pasidaro taip baisu. Mes pravirkstam.
Tuomet Dirsytė mums pradeda pasakoti apie tautos didvyrius, jų drąsą,
kančias, pasiaukojimą, skatina mus prisiminti istoriją, pasakoja
mums apie mūsų rašytojus, poetus, ragina čia pat, važiuojant, pasimokyti
eilėraščių. Ji daug jų mokėjo. Ir mes, monotoniškai dundant traukiniui,
kartojam eiles apie tėvynę, ilgesį, meilę. Kartojom, kartojom. Ir
stebuklas! Kur baimė dingo? O prieš akis mūsų sodas, besileidžianti
saulė, mano mėgstamiausias serbentų krūmas. Mokytoja žinojo, kaip
mus išblaškyti, nuvyti baimę, kaip nušluostyti ašaras.
Adelė visuomet matydavo artimą, kuris kenčia,
kuriam reikia padėti. Ji visuomet surasdavo būdą, kaip pasiekti
žmogų. Liudytojos pasakoja, kad Adelės žodžiai eidavo tiesiai į
širdį, atgaivindavo, sustiprindavo. Jos tiesiog glausdavosi prie
Adelės, nes nuo jos sklido neapsakoma šviesa. Adelė, kaip minėta,
bendravo su kun. A. Lipniūnu, Dievo tarnu, kuris ypatingai mylėjo
Eucharistiją. Tikriausiai iš jo ji perėmė tą meilę. Be galo išraiškingi
vienos liudytojos žodžiai: Buvo Kolymos pūga, verpetais sukanti
sniego sūkurius. Mus, einančias į darbą, surikiuodavo po penkias
ir skaičiuodavo. Skaičiuodavo tuos penketus be galo. Kai trūksta,
ar vienu per daug vėl iš naujo. Šaukia pavarde. Mes turime pasakyti
numerį, prisiūtą prie nugaros ar skverno. Nuo šalčio kalename dantimis.
Nejaučiame nei rankų, nei kojų. O jei kuri išdrįsdavo pusbalsiu
atsidusti, reikėdavo sėsti ar gulti, nesvarbu į sniegą ar į purvyną.
Viską turėdavome nuleisti tylomis. Mergaitės, sakydavo mūsų geroji
mokytoja. Dabar jų valia. Turime klausyti. O jei atodūsis veržiasi
iš širdies kalbėkit su Dievuliu mintimis. Niekas nežinos, o Jis
išgirs. Ir išmokė ji mus maldelių, kurias kalbėdavome eidamos
į darbą ir grįždamos į zoną, tuometinius savo namus. Ji išmokė,
kaip prieiti dvasinės išpažinties ir dvasiškai priimti Švenčiausiąjį
Sakramentą. Labai svarbus akcentas kalbant apie A. Dirsytę yra
tai, jog ji buvo maldos ir vilties mokytoja artimui sunkiausiais
momentais.
Marija, gelbėk mus
Tikriausiai visai neatsitiktinai toli nuo Lietuvos
1953 metų vasario 16-ąją dienos šviesą išvydo maldų rinkinėlis Marija,
gelbėk mus. Ši knygelė buvo kaip mažas Dovydo akmenėlis prieš milžiną
Galijotą. Vien pavadinimas simbolizuoja begalinę viltį, kad per
galingą Marijos užtarimą mes galime gauti stiprybės, vilties. Marija
yra toji, kuri gali iš Viešpaties išprašyti net Laisvę. Ši knygelė
spinduliuoja paprasčiausiu nuoširdumu. Joje išlaikoma Valandų liturgijos
struktūra. Čia juk galima rasti ryto, vakaro maldas, maldas prieš
darbą ir po jo, švenčių maldas, Mišių apmąstymus. Ten surašytos
visos maldos, kurias kas nors atsiminė. Net litanijos. Knygelės
išleidimas vyko slaptai. Jei prižiūrėtojai būtų sužinoję, visas
būtų nubaudę. Dabar ši knygelė paplitusi po visą pasaulį šimtatūkstantiniu
tiražu, išversta į daugybę pasaulio kalbų. 1959 metais ši knygelė
buvo lietuvių vienuolių išspausdinta Putname. Iki 1963 metų knyga
buvo pasirodžiusi anglų kalba (60000 egzempliorių tiražu), vokiečių
(45000 egzemliorių tiražu), olandų (450000 egzempliorių tiražu),
italų (10000 egzempliorių tiražu), ispanų, portugalų, prancūzų,
lenkų, kinų kalbomis. Jau 1963 metais knyga buvo paplitusi po visą
pasaulį. To galbūt nė viena lietuviška knyga nėra sulaukusi. Tačiau
apie tai nelabai kas ir žino. Gal net skaitytojai nelabai žinojo,
kad tai yra lietuviška knyga. Bet tai yra dvasią stiprinantis žodis,
kuris sklido iš lagerio. Iš jo ir šiandien žmonės meldžiasi, ieškodami
atramos, meilės tėvynei, pasiaukojimo...
Adelė savo kančias aukodavo už Lietuvą. Viena
liudytoja rašo, jog dažnai Adelę kviesdavo tardyti, dažnai jai tekdavo
pabuvoti ir karceryje, ją budelis mušdavo tiek, kiek norėdavo. Ji
niekam nesiskųsdavo, nesakydavo, kad ją taip kankina. Nuėjusios
į pirtį kartu kalinčiosios matydavo vis naujas dėmes ant Adelės
kūno. Dirsytė visas savo kančias aukodavo Dievo Motinai Marijai
už Lietuvą.
Kankinystės vainikas
Liudytoja Kazimiera Dambrauskienė pasakoja: Akyse
stovi vienas vaizdas. Mes prie tiesiamo kelio. Gale geležinkelio.
Dirsytė stovi prie akmenų krūvos. O iš po skarelės nutekėjusios
kraujo srovelės. Tačiau akyse lengva šypsenėlė. Į Magadaną atplaukėm
rudenį, spalio mėnesį. Gyvenom palapinėje. Atsimenu, Dirsytė vieną
rytą niekaip negalėjo atplėšti plaukų, prišalusių prie palapinės.
Tuo metu į darbą ėjom tik norinčios. Pagalvojau, kad Dirsytei būtų
geriau truputį pajudėti, padirbėti. Tačiau ji liko palapinėje. Netrukus
buvo ruošiamas etapas. Mus išvežė iš Magadano. Būdavo, gaudavau
laiškelių iš mylimos mokytojos. Paskutinį gavau, kai buvo Gavėnia.
Klausė, koks momentas iš Kristaus kančios man daro didžiausią įspūdį?
Adelė, kai tik galėdavo, bendraudavo su visomis ten esančiomis.
Kai negalėdavo bendrauti gyvu žodžiu, bendraudavo laiškeliais. Kviesdavo
kartu mąstyti. Žmogus gali daug daryti, veikti, bet labai svarbu
yra ir žmogaus mintys, jo vidinis pasaulis, į kurį Adelė visada
kreipdavo dėmesį. Ji užvesdavo ant tokios paguodos, kuri nustebina.
Pavyzdžiui, Adelė drauge kenčiančių rate iškelia klausimą, kas yra
geriau: laisvė ar laisvės ieškojimas? Jos, visos susirinkusios,
duoda atsakymą: Mes nusprendėme, kad geriau laisvės ieškojimas,
taigi, mūsų dalia rinktinė. Liudytoja sako gerai prisimenanti
tą dvasios pakilimą. Mintis apie laisvės ieškojimą šildė dar ilgai.
Įdomu: Neturiu laisvės, bet laisvės ieškojimas geriau... Adelė
drauge kalinčioms moterims, kurioms per tą laiką gal ir piktumas
kildavo, didžiulis stresas, pyktis ant prižiūrėtojų, kurie niekindavo,
tyčiodavosi, žemindavo, nuolat primindavo: Keršto kelias ne mūsų
kelias. Mes galime tik atleisti.
19541955 metų žiemą ji buvo kažkur išvežta, kankinta,
mušama, patyrė daugybinius sužalojimus. Buvo grąžinta pašlijusios
sveikatos ir psichikos. Tada vėl išvežta. Oficialiame dokumente
užrašyta, kad ji mirė Chabarovske 1955 m. rugsėjo 26 d. A. Dirsytės
palaidojimo vieta nežinoma.
Reikšmė Bažnyčiai
Galima įžvelgti, kuo Adelės Dirsytės gyvenime
pavyzdys ir užtarimas reikšmingas:
Reikšmingas jos pasišventimas teologijos
studijoms ir jų metu siekis savo gyvenimu liudyti Evangeliją jungiantis
į Katalikių moterų bendrijos veiklą, dalyvaujant jaunimo grupių
ugdyme. Dabar, kai Lietuvos Bažnyčioje trūksta katechetų, o teologijos
fakultete studentų, A. Dirsytė tampa atsidėjimo teologijos pažinimui
pavyzdžiu ir drauge moko, jog studijos turi būti sujungtos su krikščioniška
tarnyste bendruomenei.
A. Dirsytė buvo ateitininkų organizacijos
narė, tad beatifikacijos atveju ji taptų globėja ir pavyzdžiu ateitininkams,
kurių Lietuvoje yra keli tūkstančiai, ir paskatintų uolesnį ateitininkų
siekio Visa atnaujinti Kristuje įgyvendinimą.
Esant iškreiptai moteriškumo bei moters
vaidmens visuomenėje sampratai, kuomet radikalusis feminizmas moterį
kviečia atsisakyti savo moteriškumo bei motiniškumo, o populiarioji
kultūra moterį nuvertina iki lytinio potraukio patenkinimo objekto,
A. Dirsytės, kaip aktyvios moters katalikės, veikla būtų pavyzdys
ir parama krikščionėms moterims.
Jos metai tremtyje liudija kiekvienam Lietuvoje
vargstančiam ir kenčiančiam žmogui viltį neužsidaryti nusiminime,
neišsigąsti ir nepasiduoti, bet net ir žmogiškai sunkiai įsivaizduojamomis
aplinkybėmis su malda žvelgti į priekį atnaujinant krikščionišką
dvasią. Šių dienų Lietuvos situacijoje, kuomet eskaluojamos totalitarinės
grėsmės, A. Dirsytė tampa padrąsinimu ir puikiu laikysenos pavyzdžiu
tokiose situacijose kaip ir pal. Jurgis Matulaitis ji vadovavosi
šūkiu Nugalėk blogį gerumu.
A. Dirsytės beatifikacijos bylos pradėjimo
iškilmėse arkivyskupas Sigitas Tamkevičius kalbėjo: Šiandien mūsų
tautiečiai yra tarsi primiršę, kuo alsavo totalitarinė sistema,
naikinusi tokios taurios dvasios žmones kaip Adelė Dirsytė. Daugelis,
pasitaikius gyvenimo sunkumams, dejuoja, o kai kas net ilgisi praėjusių
laikų. Šiandien mūsų kankinė, kaip ir anuomet eidama Kryžiaus kelią,
kviečia mus ne kerštui ar neapykantai, bet susimąstyti, kad tikras
gyvenimas kuriamas ne ant melo ir neapykantos, o ant uolos, kuri
yra Jėzus Kristus. Su Juo mokytoja nepalūžo sunkiausių išbandymų
dienomis, su Juo ir mes nugalėsime dabarties sunkumus.
O ką mes šiandien pasirinktume? Turime laisvę.
O gal geriau neapsiriboti ja ir ieškoti tikrosios, kuri išsiskleidžia
dora ir dorybingu gyvenimu? Adelės žodžiai ir auka itin aktualūs
šiandien. Jos meilė Lietuvai gailestingumo liudijimas.
Malda prašant Adelę Dirsytę paskelbti palaimintąja
Viešpatie Dieve, Tikėjimo Vilties ir ištvermės
šaltini! Tu palaikai ir stiprini pasitikinčius ir sekančius Tavimi.
Žiauriuose Sibiro lageriuose daugelį metų stiprinai mokytoją Adelę
Dirsytę, kad liktų ištikima Tavo valiai ir pamokančiu pavyzdžiu
artimui. Viešpatie, suteik malonę, kad mokiusi žodžiu ir savo gyvenimu,
o tikėjimu paliudijusi kankinystę, galėtų tapti mūsų užtarėja Danguje.
Amen.
© 2016 XXI amžius
|