Nelietuviai Lietuvai
Kantorius
Senosios kantorinės mokyklos giedotojas Šmuelis
Jatomas
Laimutė Vasiliauskaitė-Rožukienė
|
Šmuelis Jatomas Vilniaus choralinės
sinagogos maldų vadovas, Toros skaitovas,
vienintelis Lietuvos kantorius
Nuotrauka iš Beigelių
krautuvėlės naujienų
|
Valstybinio Vilniaus Gaono žydų (VVGŽ)
muziejaus Tolerancijos centro salėje vieną sekmadienį vyko edukacinė
kantorinio giedojimo popietė. Tris valandas (be jokių instrumentų
ir mikrofonų) skambėjo retos senovinės giesmės, graudulingu balso
virpėjimu tarsi rauda, besiskverbianti į klausytojų širdis ir sąžinę,
religinė žydų muzika. Jas atliko kuklus, betgi labai stipraus balso,
vienintelis Lietuvos kantorius Šmuelis Jatomas (Shmuel Yatom). Jis
kartu yra Vilniaus choralinės sinagogos maldų vadovas, Toros skaitovas.
Š. Jatomas padainavo ir linksmesnių žydų liaudies dainų, daugiausia
hebrajų, kelias idiš kalbomis. Popietės metu sugiedotos ir Šabo,
ir pagrindinių švenčių, ir kasdienės giesmės, kelios dainos net
aramėjų (!) kalba. Apie kantorinį giedojimą ir jo atlikėją Š. Jatomą
pasakojo lektorė Natalja Cheifec.
Kantorinis giedojimas perduodamas iš kartos
į kartą. Kantorinį giedojimą išgirsti šimtąkart geriau
nei apie jį pasakoti, kalbėjo N. Cheifec. Jo ištakos siekia
Jeruzalės šventyklos laikus. Žydams būdinga mylėti Visagalį ir meilę
Jam išreikšti giedant ir kai sunku, ir kai vyksta šventės. Visų
tų melodijų šaltinis Jeruzalės šventykla. Yra du būdai išreikšti
meilę ir mokytis kantorinio giedojimo: nuo XI amžiaus antrosios
pusės jo buvo mokoma specialiose mokyklose (kaip ir muzikos mokyklose,
su partitūromis). Viena šiuolaikinių kantorių mokyklų dar senesnė
jos visi vyrai buvę sinagogos kantoriai. Prieš tris tūkstančius
metų visos melodijos buvo perimamos iš kartos į kartą žodine malda.
Šmuelis priklauso tai mokyklai: šią popietę jis suteikė galimybę
išgirsti labai retą rytinę maldą giesmę iš žodinės (ne tik iš
rašytinės) Toros!
Senelis irgi giedodavęs Vilniuje. Šmuelio
senelis, buvęs paskutinis mažo Anopolio miestelio, esančio Ukrainoje,
pasienyje su Lenkija, kantorius ir rabinas, per didžiąsias žydų
šventes dažnai kviestas giedoti į Vilnių. Per Holokaustą jį nužudė
naciai. Galbūt senelis giedodavo toje pačioje sinagogoje kaip ir
aš. Man tai yra gyvoji atmintis, šeimos tradicijų tąsa, kuri įpareigoja.
Mano, kaip kantoriaus, veikla išsaugoti Vilniaus, o ypač Vilniaus
Gaono, tradiciją ir ja vadovautis, teigia Š. Jatomas. Kas mane
laiko Vilniuje? Kai einu jo gatvėmis, jaučiu jį.
Kantorinių giesmių paskirtis malda.
Paprastai jos giedamos per didžiąsias šventes Šabą, žydų
Naujuosius metus, Teismo dieną (kai sprendžiamas žmogaus likimas).
Tačiau tikrasis kantorinis giedojimas yra maldos, nes tikinčio žmogaus
gyvenimas yra nuolatinė malda: įsakymų vykdymas, o svarbiausia
Toros studijavimas. Yra daug Dievo įsakymų, kurie nėra limituoti,
pagrindiniai gerbti ir mylėti tėvus, lankyti ligonius, nenuskriausti
našlių ir našlaičių, garantija berniukams mokytis Toros.
Buvo atlikta labai reta (raudulinga) senovinė
melodija kreipimasis į Visagalį, kad visada tikėsime, pasitikėsime
Juo, niekada to nesigailėsime: N. Cheifec vertė Š. Jatomo giesmių
(ir jų paaiškinimų) žodžius ir aiškino žydų religinius terminus.
Kas yra kantorius? Kantorius
žmogus, kuris gieda per Naujuosius metus ir Teismo dieną. Per
Naujuosius metus jis sinagogoje gieda dvi paras ir dvylika minučių.
Vyrauja tradicija kviestis kantorius iš kitų miestų (sinagogos jais
keičiasi: taip buvo kviečiamas į Vilnių ir Šmuelio senelis). Tradicinių
kantorių atstovai nesinaudoja nei instrumentais, nei mikrofonais
(kaip tą popietę Šmuelis). Vargonai, smuikas, timpanai, būgnas
būta jų sinagogoje, tačiau kol nebus atstatyta Trečioji šventykla,
jais naudotis negalima.
Išimtys dėl instrumentų. Tiesa,
ne sinagogoje, per vestuves, šiais instrumentais grojama. Atlikta
ir tradicinė žydų vestuvinė daina naujos šeimos palaiminimas,
kai jaunuolis stovi po baldakimu (ir mes laimime Jeruzalę: visada
vestuvininkams pranešama, kad vestuvės vyks tada ir tada Jeruzalėje,
bet jei vis dar Mesijas neatvyks, tai tada ir tada, ten ir ten...
(niekada nepamirštama, kad visi atsidursime Jeruzalėje). Ir visi
linki laimės jaunajai porai.
Levitai žydų tautos ištakos. Kantoriumi
gali būti bet kuris žydas iš levių, levitų šeimos. Jokūbas turėjęs
dvylika sūnų (žydų tautos pradžia), kurie giedodavę ant visų penkiolikos
šventyklos laiptelių. Vienas sūnų buvo vardu Levi. Jų (Levi, Levitan,
Levicki) šeimos atstovai iš senųjų šventyklos judėjų, kuriems
būdingas stiprus tikėjimas, fanatiška meilė Visagaliui (be jokių
bet). Levitų nebuvo daug. Jie niekada nebuvo vergai. Egipte visi
žydai Faraono buvę paversti vergais, išskyrus levitus, kurie buvo
atleisti nuo darbo, nes labai tikėjo. Jie buvo mokytojai: mokė Toros
žydų vaikus, karštai meldėsi, giedojo. Galbūt jų dėka esame žydai,
kalbėjo Natalija.
Italų opera iš esmės yra kantorinis
giedojimas. N. Cheifec teigia, kad kai italai okupavo Jeruzalę
ir žydai buvo ištremti, kantorinis giedojimas transformavosi į italų
operą (jie pasinaudojo ne tik kantorine tradicija, bet ir daug kuo).
Eilėraštis, kuriam 700 metų. Pijut
hebrajų kalba reiškia eilėraštį (tarptautinio žodžio poetas
kilmė). Šmuelis kišenėje visada turįs prieš 700 metų Ispanijoje
gyvenusio vieno žydų poeto eilėraštį (jį tada pagiedojęs). Eilėraštis
apie svajonę pasiekti Izraelio žemę ir pamatyti Jeruzalę (parašytas
tuo metu, kai baigėsi Mauritanijos valdžia, prasidėjo inkvizicija):
poetas mažu mediniu laiveliu ją galiausiai pasiekė, beveik iki Jeruzalės
vartų nuėjo, bet vienas raitas arabas jį žiauriai nužudė (visgi
spėjo pamatyti Jeruzalę iš viršaus, nuo kalnelio).
Talmudas parašytas aramėjų, Tora hebrajų
kalba. Viena jaudinanti Šabo giesmė buvo atlikta senovine
aramėjų kalba (buvusia žydų buitine šnekamąja kalba: tik meldžiamasi
ir skaitoma Tora buvo hebrajų kalba).
Talas. Prieš giesmių popietę
Vilniaus kantorius pečius (vienu metu ir galvą su kipa, dar vadinama
jarmulka, šlike) apgaubė baltu audeklu talu. Viena paskutinių
popietės giesmių, atlikta idiš kalba, buvo apie baltą gražų talą,
apie tai, kad tik vedęs vyras gali 100 proc. vykdyti Dievo įsakymus.
Natalija paaiškino: didysis talas (išorinė pusė) ir apatinis talas
(vidinė pusė) primena 613 Dievo įsakymų: kiekviena raidė hebrajų
kalboje turi skaitmeninę reikšmę. Keturi jos kampai simbolizuoja
keturias pasaulio upes, aštuoni siūlai ir penki mazgeliai penkias
Toros dalis. Cicit reiškia 600 + 8 siūlai + 5 mazgeliai = 613 Dievo
įsakymų, kuriais žydai turi vadovautis savo gyvenime.
Daina iš tėvo gimtinės Šmueliui labai
brangi. Š. Jatomo tėvas mirė anksti, bet spėjo jam perduoti
dainą ir tikėjimą. Graudi daina apie tai, kad, nepaisant nuodėmių,
tikimės (laukiame) Jo gailestingumo. Dainos žodžiai apie žmogų,
kuris sėdi kalėjime, žiūri pro mažą langelį, galvoja apie laisvę
(mato krintantį sniegą ir jam laisvės pavydi).
Žodžiai, kurie įeina į bendrą maldą ir
yra visose maldaknygėse. Paskutinė edukacinės popietės
daina malda paskutiniai vieno žydų teisuolio žodžiai prieš mirtį
(atiduoti gyvybę už Torą) tradiciškai atliekama švenčiant žydų
Naujuosius metus.
© 2017 XXI amžius
|