Prieškario kūrėjai
Vinco Vilkaičio jaunystės publicistika
|
Vincas Vilkaitis
|
Sausio 18 dieną Žemdirbystės institute
(Akademija, Kėdainių r.) paminėtos profesoriaus Vinco Vilkaičio
(1892 01 16 Kybartuose 1943 01 19 Trofimovske) mokslininko,
buvusio Žemės ūkio akademijos rektoriaus (19341940), Augalų apsaugos
stoties steigėjo (19271940), eksperimentinės fitopatologijos pradininko
Lietuvoje, Akademijos sodybos šeimininko, kūrėjo 75-osios mirties
tremtyje metinės. V. Vilkaitis 19121914 metais studijavo Peterburgo
universitete, 19171921 metais buvo Marijampolės gimnazijos mokytojas,
1925 metais baigė Berlyno universitetą. 19251941 metais buvo Žemės
ūkio akademijos Botanikos katedros vedėjas, 19341940 metais rektorius;
profesorius (1927). 1927 metais Žemės ūkio akademijoje (prie Dotnuvos)
įsteigė Augalų apsaugos stotį ir iki 1939 metų jai vadovavo. V. Vilkaitis
paskelbė darbų apie javų kūles ir rūdis, runkelių, linų, vaismedžių
ir uogakrūmių ligas; šie darbai sudarė pagrindą vėlesniems tų augalų
ligų tyrinėjimams Lietuvoje. 1935 metais suorganizavo Žemės ūkio
akademijos mokslininkų personalo kolektyvą Kamanų (Akmenės r.),
vėliau Šepetos (Kupiškio r.) pelkėms tirti. Paskelbė darbų iš
žemės ūkio fitopatologijos, parazitinės mikologijos, straipsnių
apie botanikos dėstymą vidurinėje mokykloje, išvertė ir parašė vadovėlių
vidurinei mokyklai. 1941 metais buvo ištremtas į Jakutiją, prie
Laptevų jūros, ten po pusantrų metų mirė. V. Vilkaičio vardas 1989
metais įamžintas paminkle Lietuvos agronomams-tremtiniams Akademijos
parke.
Renginį organizavo Lietuvos agrarinių
ir miškų mokslų centras (LAMMC), Lietuvos mokslų akademijos Žemės
ūkio ir miškų mokslų skyrius bei Laptevų jūros tremtinių brolija
Lapteviečiai.
Įžangos žodį tarė LAMMC direktorius prof.
Zenonas Dabkevičius, pranešimus skaitė Žemdirbystės instituto direktoriaus
pavaduotoja mokslui dr. Žydrė Kadžiulienė (Profesoriaus Vinco Vilkaičio
veikla), švietimo skyriaus darbuotojas Rytas Tamašauskas, Lapteviečių
brolijos pirmininkas dr. Jonas Markauskas (Profesorius Vincas Vilkaitis
tremtyje). Ekspozicijoje, kurią parengė Žemdirbystės institutas
ir Lapteviečiai, pateikti dailininkės, tremtinių, kalėjusių su
Vilkaičiais, dukros Viktorijos Daniliauskaitės grafikos darbai,
skirti Leonardo Gutausko poemai apie Dalią Grinkevičiūtę. Minėjime
ir prie ekspozicijos prisiminimais dalijosi Romas Markauskas, Sodininkystės
ir daržininkystės instituto mokslo darbuotojas dr. Česlovas Bobinas,
Lietuvos artojų asociacijos prezidentas Alfonsas Malinauskas, buvę
tremties vaikai Rimantas Pūtvys ir dr. Giedrė Dabkevičienė.
Pateikiame Kėdainių rajono savivaldybės
administracijos Švietimo ir kultūros skyriaus vyriausiojo specialisto
Ryto Tamašausko pranešimo mintis apie veiklaus jaunimo idealus tautinio
atgimimo epochoje, apie kai kuriuos istorijos ir kultūros kontekstus,
kurie brandino kūrėją V. Vilkaitį ir atsispindi jo jaunystės publicistikoje.
Rytas Tamašauskas,
Kėdainių rajono savivaldybės Švietimo ir kultūros
skyriaus vyriausiasis specialistas
Autorystės problema
Prieš du dešimtmečius buvau atsigręžęs į Vinco
Vilkaičio darbus, kartu su dr. Jonu Markausku parengėme V. Vilkaičio
knygą Kūryba (1998; tolesnės citatos ir jų nuorodos yra iš šios
knygos).
Pirmąsyk bandant vienoje vietoje publikuoti dalį
Vinco Vilkaičio poezijos, beletristikos vaizdelių, publicistikos
ir kultūros istorijai skirtų straipsnių, iškilo autorystės problema,
nes V. Vilkaičio jaunystės darbai buvo pasirašyti slapyvardžiais
ar kriptonimais. L. Butkuvienės ir F. Skirutienės parengtame bibliografiniame
apraše (kn. Profesorius Vincas Vilkaitis, 1991) yra 8 pozicijos
apie 19121917 metais proza paskelbtus V. Vilkaičio tekstus.
Pasitelkus aprašą ir leidinį Lietuviškieji slapyvardžiai:
Medžiaga lietuviškųjų slapyvardžių sąvadui (1995), prieš du dešimtmečius
Vilniaus bibliotekose vartyti senieji lietuvių periodikos komplektai,
kuriuose bendradarbiavo V. Vilkaitis, gilintasi į publikacijų turinį,
aprašomų ar minimų vietų nuorodas, ieškota sąsajų su V. Vilkaičio
biografija, iš dalies atsižvelgta ir į rašymo stilių bei specifines
kalbos formas. 19121917 metų leidiniuose dar rasta 19 straipsnių,
skirtinų V. Vilkaičio plunksnai. Dėl kai kurių tekstų autorystės
šiek tiek buvo galima ir suabejoti, bet tikėtina, kad per dvidešimt
metų prasiplėtė bibliografų patirtys, gali būti ir V. Vilkaičiui
skirtų atradimų.
Saviraiškos paieškos istorijos vingiuose
Prisimintinas istorinis kontekstas ir kai kurie
V. Vilkaičio brandos momentai (V. Vilkaičio biografija dažnai
pagal Algirdo Motuzo sudarytą kn. Profesorius Vincas Vilkaitis,
1991).
Nebuvo Lietuvos valstybės, lietuviško žodžio,
rašto ir kultūros laisvės arba jai tebejuosiamos grandinės; tai
laikas prieš Pirmąjį pasaulinį karą, karo metų negandos ir atgimstančio
valstybingumo užuomazgos.
Suvalkijos valstiečių sūnus mokėsi Naumiestyje
(dabar Kudirkos Naumiestis) ir Marijampolės vyrų gimnazijoje (19051912
metais). Beje, ši mokykla išugdžiusi Vincą Pietarį, Joną Basanavičių,
Vincą Kudirką, Joną Jablonskį, Praną Mašiotą, Justiną Staugaitį,
Jurgį Matulaitį, Kazį Grinių, Vincą Mykolaitį-Putiną ir daugybę
kitų Lietuvai nusipelniusių asmenybių. Gimnazijoje penkiolikmečio
V. Vilkaičio kūrybinės pajėgos ryškiau prasiveržė eilėmis 1907 metais
nuo savirefleksijos, nedrąsių meilės jausmų išraiškos, gamtos
ir tėvynės vaizdų, ištikimybės kaimui deklaracijos, nuo visuotinų
socialinės skriaudos, vargo ir kančios akcentų iki kuriamos jauno
žmogaus idealų programos (Tegyvuoja idealai / laisvės ir šviesos,
p. 41; Bet liūdėk, jei jauni metai / slenka be darbų, p. 70) ir
tarnystės visuomenei motyvų. Poetiniai bandymai gausiai spausdinti
19071915 metais Keleivyje (JAV, Bostonas), Vilniaus Lietuvos
žinių priede Aušrinė 19101914 metais, Sankt Peterburge Aušrinės
keliais 1915 metais. Paskui ilgam viešomis eilėmis V. Vilkaitis
aprimo, prie poezijos sugrįžo tremtyje, epinėje poemoje (be pavadinimo)
brandžiai prabildamas apie žmogaus ir tautos kelią.
Paskutiniais mokslo metais gimnazijoje dvidešimtmečio
plunksna jau skiriama ir prozai. Baigęs gimnaziją 19121915 metais
studijavo biologijos mokslus Sankt Peterburge (jų nebaigė). Dėl
Pirmojo karo audrų sugrįžo į Lietuvą, kelis mėnesius talkino laikraščio
Lietuvos žinios redakcijai, po to glaudėsi namuose, dirbo mokytoju
gimnazijoje, kurią ir pats dar neseniai baigė. 1920 metų pabaigoje
išvyko į Berlyną, čia biologijos mokslus nuosekliai studijavo nuo
1921 metų, tobulinosi Prancūzijoje.
Biografų prasitarta, kad jaunystėje V. Vilkaičio
galvota apie literatūros ar kalbos studijas, bet pasirinkta pragmatiškesnė
sritis, labiau užtikrinanti duoną (pra)gyvenimui. Šiandien tik bejėgiai
svarstymai, kas galėję įvykti, jei būtų pasirinkęs kitą kelią. Pažinojusieji
iš Akademijos laikų prisimena, kad biologui natūrali pokalbio tema
galėjusi būti ir apie eilėdarą, kartais jo mintys buvo palydimos
poetų eilių citatomis. Buvo atidus savo ir kitų taisyklingai kalbai,
yra vienas lietuviškų botanikos terminų kūrėjų. Filologinė prigimtis
neretai ryškėjo mokslo ar mokslo populiarinimo darbuose, biologijos
vadovėliuose.
Besimainančios epochos turėjo įtakos formuojantis
visuomeninėms, kultūrinėms pažiūroms, bendrijų idealams. Asmuo bando
suvokti savo paskirtį, brandinamos vertybės, sąmoningai ieškoma
išraiškos būdų, telkiamasi ties mokymusi ir mokslu. V. Vilkaitis
tarsi renesansinis žmogus aprėpė daugelį sferų, nes asmenyje ilgainiui
derėjo poetas, publicistas, vertėjas, visuomenininkas, pedagogas,
vadovėlių autorius, biologas beje, universalumas būdingas daugeliui
XIX amžiaus antrosios pusės XX amžiaus pradžios jaunuolių, išreiškiančių
save ir įvairiais būdais pasiryžusių dirbti Lietuvai, tapusių aktyviais
organizuoto lietuvių kultūrinio judėjimo dalyviais ir kūrėjais,
bruožas.
Lietuvių visuomenės programos link
Mokslininkai tautinio atgimimo epochoje judėjimo
apraiškas apibrėžia kaip lietuviškojo pozityvizmo atmainas, kurios
grindžiamos nuostatomis: aktyvus dalyvavimas politinėje, ekonominėje
ar kultūrinėje veikloje; asmens paskirtis nesavanaudiškas tarnavimas
tautai; tikėjimas tautos švietimo ir teisingos bendruomenės galia.
Geras pavyzdys yra XIX amžiaus pabaigos Vinco Kudirkos Tautiška
giesmė kaip idealo siekis, apsisprendimas ir į(si)pareigojimas,
išreikštas paprastais žodžiais, kurie bundančiai tautai tapo atramine
programa: tėvynės meilė ir šviesa, tarnystė tautai ir žmonėms, moralė
(dora) ir teisingumas (tiesa), laisvė ir vienybė. Savo gyvenimu
ir darbais tai gražiai paliudijo V. Vilkaitis.
Vertinant V. Vilkaičio jaunystės kūrybą (rašyta
esant 2025 metų), reikšmingesni yra beletristikos vaizdeliai (ypač
dienoraštiniai paliudijimai Karo įspūdžiai), publicistika ir straipsniai,
skirti kultūros istorijai (apie K. Sirvydą ir diptikas apie K. Donelaitį).
Prozos raštuose jis gerokai brandesnis nei poezijoje. Bendradarbiavimas
spaudoje tenkino asmenines aspiracijas, buvo vienas iš pragyvenimo
šaltinių.
V. Vilkaičio, jau beveik dvidešimtmečio jaunuolio,
proza pasirodo Lietuvos laikraščiuose: Garnyje (1912), Viltyje
(1912), Lietuvos žiniose (19131915), Lietuvos aide (1917).
Kurį laiką jis buvo Lietuvos žinių patikėtinis Peterburge. Straipsniai
pasirašyti R.M., R. Matas, M. R-s, V-cė, Vincė.
Iš V. Vilkaičio publikacijų Lietuvos žiniose
19131915 metais (nuo 1909 metų pabaigos buvo leidžiamas Lietuvos
demokratų partijos ir pasižymėjo ryškia lietuviškumo sklaida) galima
dėlioti ne tik aktyvios lietuvių visuomenės programą, bet ir jaunuolio
idealų mozaiką. Buvo svarbūs ir leidinio, kuriame bendradarbiauta,
redaktorių ir redakcijos branduolio orientyrai. Kai kurių straipsnių
pavadinimai nusako temą ar svarstymų kryptį (tiesa, kai kurios antraštės
galėjo būti suformuotos redaktorių): Dėl mokinių gimtosios kalbos
ir religijos mokymo mūsų mokyklose, Sodžiaus jaunimo skilimas,
Kaip nyko Tolminkiemio lietuviai, Amatų mokyklas besteigiant,
Apie sodžiaus inteligentes, Parodų sezonui Lietuvoje besiartinant,
Liaudies dainos šventė, Kaimui atbundant.
Temos atplaukia iš sociokultūrinio konteksto,
iš to, kas, kultūrininko akimis, tuo metu buvo svarbu regionui:
socialiniai aspektai, karo pėdsakai ir atgarsiai, tikėjimas švietimo
galia, kaimo kultūrinimas, įvairūs jo raiškos būdai, kaip visuomenės
tobulinimo priemonės, gimtosios kalbos akcentai. Kartais viename
straipsnyje buvo rašoma keliomis temomis.
Atspindimi to meto dalies inteligentijos mąstymo
pasikeitimai. Ideologijų varžybose V. Vilkaitis telkėsi prie tų,
kuriems svarbiausia tėvynė, o Dievo meilė tarsi lieka nuošaly. Ne
kartą šnairomis žvelgė į krikščionis demokratus, regėjo neigiamas
jų spaudos ir veiklos įtakas ir pavojus kaimo gyvenimui (pavyzdžiui,
straipsnis Sodžiaus jaunimo skilimas, 1913, p. 181182). Kaip
išeitį partinėse peštynėse siūlė pirmeivių gretas (jie vadinami
pažangesniais). Jaunasis biologas V. Vilkaitis, nepaklusęs mamos
norui matyti jauniausią sūnų kunigu (tai neišaugo į konfliktą su
tėvais), buvo Čarlzo Darvino teorijos šalininkas.
Dvasios įlobinimo formos
Lietuvoje kaip tautinio ir kultūrinio sąjūdžio
dalis formavosi aktyvaus visuomeninio gyvenimo formos. Bendrystės
ir tautos žadinimo galimybes ne kartą V. Vilkaitis aptaręs Vilniaus
lietuvių periodikoje. Asmens biografijoje nuosekliai persipina kiltis
iš valstiečių, gimnazisto, studento ir inteligento patirtys, todėl
straipsniuose neretai žvilgsnis kreipiamas į kaimiečius (ypač sodžiaus
jaunimą) ir inteligentus, retkarčiais užsimenama apie moksleivius.
Kartais žmogaus ir tautos kūrybinės minties bei
galių įvairovė, t. y. sielos išraiška, nusakoma žodžių samplaika
pasitelkus dvasios ženklą: prakilnesnės žmogaus prigimties lavinimas,
mūsų tautos dvasios prakilnumas (str. Ar ne skriauda? 1913, p.
185), dvasios turtas (str. Parodų sezonui Lietuvoje besiartinant,
p. 194), žmogaus dvasios reikalai, dvasios įlobinimas, naujų dvasios
vertybių gaminimas, dvasios turtas (str. Liaudies dainos šventė,
p. 195).
Tikima, kad apreiškia mūsų krašto iš miego kilimą
vakarai, parodos, draugijos, susirinkimai, ūkio kėlimas (str.
Ar ne skriauda?, p. 184). Tose slaptose ar pusiau slaptose pasipriešinimo
nelaisvei veiklose buvo matomas ir V. Vilkaitis: dalyvavo Marijampolės
vyrų gimnazijos aušrininkų veikloje, buvo aktyvus Sankt Peterburgo
lietuvių studentų draugijos dalyvis, tos draugijos valdybos sekretorius
19141915 metais. Ta draugija rengė lietuviškus vaidinimus ir koncertus,
organizavo kultūrinį studentų gyvenimą (A. Motuzo kn. Profesorius
Vincas Vilkaitis, 1991, p. 9); buvo veiklus visuomenininkas gimtinėje.
Patikimesnis rašantysis apie lietuviškųjų mėgėjų
vakarų iniciatyvas ir tradicijas. Tie vakarai traktuojami kaip sąmonės
ugdymo priemonė: Kad tik savarankus, liuosas ir savo noru atliekamas
darbas išauklėja naujų darbininkų, įskiepija jiems norą varyti tą
darbą tolyn, platinti jį ir rūpintis jo geru pasisekimu. Iš tiesų
mūsų vakarai buvo ir yra gera dirva, kame šiaip ar taip auklėjamas
žmonių savarankumas, visuomenės naudos supratimas ir atsakomybė
prieš ją už pasiimto darbo pasekmes (str. Parodų sezonui Lietuvoje
besiartinant, 1914, p. 193). Pastebima paini valdžios politika
trukdant kultūros judėjimui: Liaudis galėtų prakilnesniąją žmogaus
prigimtį lavinti, gražiai ir padoriai laiką praleisti, ir dėl to
kiekvienas neleistas mums vakaras tai skriauda mūsų tautai, skriauda
jos dvasios prakilnumui (str. Ar ne skriauda?, 1913, p. 185).
Kritiškesniu žodžiu prabyla (taip straipsniuose elgiasi nedažnai,
nes ribojo cenzūra) apie šalies vyriausybę: Žmogus nenoroms turi
kartoti seną, kaip ir mūsų vargas, mintį, kad vyriausybei ne kultūros
kėlimas ir ne žmonių gerovė mūsų krašte rūpi (ten pat, p. 185).
Publikacijoje Liaudies dainos šventė (1914)
pastebima, kad dėl rūpinimosi duonos kąsniu ir dėl teisinės nelaisvės
veik nėra kada pamąstyti apie savo dvasios įlobinimą (p. 195).
Plėtojama mintis, kad žmogaus kūrybinių galių ugdymas yra vienas
iš visuomenės uždavinių ir tautos egzistencijos garantų (laisvos
tautos tvėryba ir veiklumas), nes visiškai demokratiškas visuomenės
sutvarkymas nėra galimas be tinkamo išsiauklėjimo, be tam tikrų
įgytų dvasios kultūros vertybių (p. 196). Remdamasis estų, latvių
ir suomių pavyzdžiu, pritaria Lietuvos žinių paskelbtam kvietimui
organizuoti dainų šventę (pavienių faktų apie chorų sambūrius Lietuvoje
būta nuo 1909 metų), viltingai ir netgi pranašiškai kalba apie lietuvių
dainos šventę, kuri taps iš tiesų Liaudies dainos ir visos liaudies
švente, tautos laisvos ateities garantu (p. 196). V. Vilkaičiui
daina bendruomeninės, tautos būties apraiška.
Senas tradicijas Lietuvoje turėjo žemės ūkio ir
pramonės parodos. V. Vilkaitis publikacijoje Parodų sezonui Lietuvoje
besiartinant (1914, p. 191194) kritiškai apžvelgia kartokas lietuvių
valstiečių, amatininkų patirtis. Aptaria tris aspektus: parodų rengėjų
ir aiškintojų nesusikalbėjimas su valstiečiais dėl vartojamos kalbos;
nesutvarkytas dovanų skirstymas už gerus eksponatus; valstietis
yra parodos svečias, bet jo nėra tarp parodos steigėjų ir rengėjų.
Tik išsprendus kalbos, dovanų skirstymo ir prityrimo tam darbui
atlikti problemas, galima tikėtis, kad tasai valstietis pats rūpinsis
toliau ūkio parodų steigimu, platinimu ir pasisekimu.
Jei Žemaitės kūryboje Lietuvos kaimas iškyla kaip
tamsos įsikūnijimas, tai V. Vilkaičio sodžius yra viltingas šviestis,
rašančiojo žvilgsnis straipsniuose vis krypsta į kaimo jaunimą kaip
iniciatyvų rėmėją ir skleidėją, tikima valstiečio dvasios galiomis.
Lietuvių publicistikoje retokai buvo mąstyta apie
moters vaidmenį, žvalgytasi dažniausiai iš vyrų pozicijos. Štai
V. Kudirka XIX amžiaus antrosios pusės lietuvę moterį traktavo kaip
neišsilavinusią motiną, žmoną ir religijos išpažinėją. V. Vilkaitis
išplečia socialines lietuvės moters paskirtis ir vaidmenį straipsnyje
Apie sodžiaus inteligentes (1914, p. 189191) dėmesį kreipia į
išsilavinusias kaimo moteris, visuomenininkes (mokytoją, pribuvėją,
krautuvės tarnautoją), kurios daugiausia yra kilę (ir tebekyla)
iš mūsų kaulo ir kraujo iš mūsų žmonių sodiečių.
Tačiau šiek tiek išlieka pesimistiškas požiūris,
nes, anot rašančiojo, jos yra aplaidžios gimtajai kalbai, ryškus
kaimo inteligenčių ir merginų sodiečių atotrūkis (nenoras bendrauti
ir darbuotis tarp sodžiaus merginų), yra nevisuomeniškos, neskaito
laikraščių ir lavinimos dalykais neužsiima visa tai mus patenkinti
negali, mūsų laukimus vilia. Tikima, kad sodžiaus inteligentės
sąmoninga veikla duotų geresnius vaisius kaip kad vyro sodžiaus
inteligento darbas (tos pačios rūšies inteligentai vyrai: mokytojai,
felčeriai, aptiekoriai, krautuvių tarnautojai).
V. Vilkaičio pastebėjimai iš dalies atliepia XX
amžiaus pradžioje keltą moterų, kaip aktyvių visuomenininkių, tautinio
ir pilietinio sąmoningumo ugdytojų, paskirtį ir lygiavertį socialinį
tapatinimą su vyrais: Žmonėms reikia daug uolių šviesos darbininkų
ir tik tuom mes kainuojame inteligento vertę, kiek jis tautai ir
žmonėms padaro (p. 191).
Publicistiniuose rašiniuose V. Vilkaitis, aptardamas
lietuvių kultūros reiškinius, nesyk stabteli prie mintijimų apie
gimtąją lietuvių kalbą: kaip priešpriešą pastebi vyraujančią lenkų
ir rusų kalbą visuomenės veikloje, brukamą rusų kalbą švietime ir
religijoje (akcentuojama lietuvių kalbos svarba mokant tikybos;
kaip išguldomoji kalba svarbi amatų mokyklose; svarsto, ar dar
bent kiek savo kalbos bus liaudies mokyklose, nes pradedamųjų
mokyklų išguldinėjimo kalba turi būti mokinių gimtoji kalba (p.
188), atsigręžia į Rytprūsių lietuvių istoriją ir germanizacijos
faktus (Prūsų Lietuvos praeitis tebelaukia dar savo tikro tyrinėtojo-istoriko;
str. Kaip nyko Tolminkiemio lietuviai, 1914, p. 185188). Bet
tikima lietuviško žodžio galia ugdant žmogų ir tautą: Gimtoji kalba
virs ilgainiui valstybės ir švietimo kalba (Kaimui atbundant,
1917, p. 199). V. Vilkaitis šliejasi ir pastiprina bendraminčių
pozicijas to meto socialiniame ir kultūriniame lietuvių judėjime
gimtoji kalba yra kaip tautos išraiška, sąjūdžio vertybė ir siekinys,
kalba vienija tautą, yra vienas tautos (iš)likimo veiksnių.
Individualaus stiliaus ypatybės
Atkreiptinas dėmesys į V. Vilkaičio publikacijų
struktūrą rašant socialinio ir kultūrinio gyvenimo aktualijomis.
Štai straipsnyje Amatų mokyklas besteigiant (1914, p. 188189)
teigia: Tąsias amatų mokyklas besteigiant, mes norėtume visų akis
atkreipti į tai, kuo tarybos amatų mokyklų klausimu paprastai nepasirūpina,
o tai: į amatų mokyklų išguldinėjimo kalbą ir amatų mokyklų mokytojus,
pagaliau dar pakalbėti apie amatų mokyklos tipus ir steigimo vietas.
Tie klausimai naujai steigiamose mūsų krašte mokyklose yra labai
svarbūs mūsų tautai.
Nuosekliai siūlo keturis atsakymus, pasitelkdamas
tos pačios sintaksinės struktūros sakinius: 1) Kokia turi būti
amatų mokyklų išguldinėjimo kalba, apie tai dviejų nuomonių negali
būti (mokinių gimtoji kalba); 2) Kas turi būti mokytojais nūnai
steigiamose amatų mokyklose, taip pat jau mums aišku (turi būti
šio krašto žmonės, pažįstą ir žiną mūsų kalbą ir mūsų krašto ir
tautos gyvenimo aplinkybes ir reikalavimus); 3) Kame turi būti
įsteigtos amatų mokyklos ir kur būtų joms tinkamiausioji vieta,
apie tai geriausiai gali spręsti patys žmonės, kuriems tos mokyklos
yra steigiamos; 4) Kokio ar kokių amatų turi būti mokyklos, apie
tai taip pat gali geriausiai patys žmonės tarti. Įvardindamas gyvenimo
negeroves, V. Vilkaitis dažniausiai iškelia problemas ir ieško atsakymų,
kaip išeitį randa racionalių patarimų konkrečiai veiklai ar reiškiniui
(nėra tik neigimo ar kartaus apsižodžiavimo).
Raiškią autoriaus kalbą ir savimonę iš dalies
atspindi pažeriami frazeologizmai: Gali ir visai nemalonion nuvaryti
mums srovėn (p. 181); Klerikalai ne juokais nori sutverti Lietuvoje
savo viešpatiją; Darbas eina pagreitintu žingsniu (p. 181); Pradėjo
sekti įgrisusio savo pliauškimais Šaltinio pėdomis (p. 182);
Mūsų krašto gyvenimas, kuris Rusijos audros metais buvo bepradedąs
tiesti sau naujus kelius, grąžinamas dabar į savo senąją vagą;
Įėjo į žmonių kūną ir kraują; kas galima senojon vagon sugrąžinti;
varymas senojon vagon (p. 183); Varyti savo darbą ilgai nedūmojus
(p. 184); Apreiškia mūsų krašto iš miego kilimą; mūsų gyvenimas
jau šakoti pradėjo (p. 184); Žmonių valią įstatymų raidė sunaikino
(p. 185); Lieka vienas ir senas kelias išreikšti tuose reikaluose
savo nuomonę (p. 189); Mūsų vakarai buvo ir yra gera dirva (p.
193); Vadovaujasi vedėjų ir politikierių dirigavimu (p. 195).
Iš lyginimų ir kontrastų vaizdinių į junginius paveikiai sugula
ir artojo pasaulėjauta, ir visuomenininko kontekstai.
Publicistiniai tekstai paremti citatomis, duomenimis,
nuorodomis, įvardintomis tendencijomis, lyginimu, asmeninėmis įžvalgomis,
pasvarstymais, aiškiai nusakoma asmenine pozicija.
Publicistas V. Vilkaitis nebuvo ypatingas maištininkas,
nebuvo ir ryškesnis vedlys. Kalba apie socialines ir kultūros blogybes,
valdžios trikdžius, tačiau nėra kategoriškas teisėjas. Turėjęs stuburą,
prisitaikėliškai nepapučiamas laikmečio skersvėjų.
Atrodo, visa tai senų laikų aktualijos. Betgi
Vinco Vilkaičio straipsnis Kaimui bundant buvo išspausdintas Lietuvos
aide 1917-ųjų pabaigoje lietuvių ir vokiečių kalbomis kaip laikraščio
dienos vedamasis po šimto metų publikacija vėl yra atradimas.
Rašinys yra įtrauktas į internetinę svetainę LT1918: šimtmečio
kelionė laiku (žr. http://lt1918.lt/autoriai/vincas-vilkaitis/).
Skaitykime, nes tiek nepriklausomybės priešaušryje, tiek dabar,
minint Lietuvos Respublikos atkūrimo jubiliejų, straipsnio tiesos
darniai dera ir su šiandien gyvu idealu laisva tėvyne, tauta ir
žmogumi.
|
2011 m. birželio 14 d. Barzduose (Šakių
r.) pastatytas paminklas Lietuvos tremčių tragedijoms atminti.
Jis iškilo prof. V. Vilkaičio sesers Teofilės Vilkaitytės-Šiupienienės
jauniausios dukros Albertos Šiupieniūtės-Dragūnaitienės iniciatyva
įamžinant liūdną dėdės Vinco atminimo ženklą Barzdų žemėje,
kur ilsisi jo mama bei viena sesuo. Tai buvo paskutinė jo
viešnagės vieta savo tėvų krašte prieš išvežant į Sibirą.
Idėją parėmė jos sūnus Egidijus Dragūnaitis, giminės, kiti
gyventojai. Bendradarbiaujant su Barzdų bendruomene E. Dragūnaičio
sukurtas paminklas išplėstas paskiriant jį Lietuvos tremčių
tragedijoms atminti
Vido Venslovaičio nuotrauka
|
© 2018 XXI amžius
|