Požiūris
Mintys po filmo apie Vaižgantą peržiūros
Vytautas BAGDONAS
|
Kan. Juozas Tumas-Vaižgantas
|
Pasitinkant artėjantį Lietuvos valstybės 100-metį
Nacionalinio transliuotojo (LRT) kūrybinė grupė, pasitelkusi būrelį
aktorių, televizijos ekrane jau kurį laiką rodo dokumentinius filmus
su vaidybiniais elementais iš ciklo Žmonės, kurie sukūrė Lietuvą.
Jau buvo parodyti ar bus rodomi filmai apie Joną Basanavičių, Antaną
Smetoną, Petrą Vileišį, Jurgį Šiaulį, Stasį Lozoraitį, Aleksandrą
Stulginskį, Saliamoną Banaitį, Gabrielę Petkevičaitę-Bitę, Adolfą
Ramanauską-Vanagą bei kitus gerai žinomus žmones: šalies politinius
ir visuomenės veikėjus, 1918 metų vasario 16-osios Nepriklausomybės
Akto signatarus, kovotojus už Lietuvos laisvę.
Sausio 21-osios vakarą buvo parodytas filmas iš
ciklo Žmonės, kurie sukūrė Lietuvą, skirtas lietuvių literatūros
klasikui, visuomenės veikėjui, tautos švietėjui ir blaivintojui
kanauninkui Juozui Tumui-Vaižgantui. Savaime suprantama, tokio filmo
ypač nekantriai laukė ir su įdomumu žiūrėjo Aukštaitijos žiūrovai.
Juk savo gimtąjį kraštą ir jo žmones Vaižgantas labai mylėjo, gerbė,
aprašė daugybėje grožinės literatūros kūrinių, publicistikoje, čia
saugomas rašytojo atminimas, išlikę iki šių dienų ir gausiai lankomi
Vaižganto gimtieji Malaišiai, čia, Svėdasų krašte, kiekvieną rudenį
organizuojami garsūs respublikiniai renginiai Vaižgantinės,
o restauravus dar carizmo laikais statytos Kunigiškių pradžios mokyklos,
kurioje mokėsi ir Tumų Juozukas, pastatą, įkurtas muziejus, veikiantis
jau daugiau kaip 30 metų.
Vaižganto kūrybos gerbėjai, jo atminimo sergėtojai,
šios įžymybės kraštiečiai tą vakarą akis smeigė į televizijos
ekraną, atidžiai sekdami, kaip filme įamžino prie Lietuvos valstybės
sukūrimo prisidėjusius žmones idėjos autorius Rolandas Skaistgirys,
režisieriai Alvydas Šlepikas ir Laurynas Paukštė, ką nufilmavo operatorius-statytojas
Šarūnas Burža su būriu savo kolegų TV operatorių. Pagrindinį vaidmenį,
įkūnijęs rašytoją, kunigą, literatūros mokslininką, laikraščių redaktorių,
draudžiamos lietuviškos spaudos platintoją, visuomenės veikėją,
tautos patriotą Juozą Tumą-Vaižgantą, sukūrė aktorius Andrius Bialobžeskis.
Dar šiame filme vaidino apie dvi dešimtis žmonių. Išsamius komentarus
apie Vaižganto gyvenimo ir kūrybos kelią, tarnystę Katalikų Bažnyčiai
ir tikintiesiems, labai plačią visuomeninę veiklą, žmoniškąsias
savybes filme išsakė Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto
Leidybos centro vadovas Gytis Vaškelis, šio instituto bendradarbė
Aistė Kučinskienė, Lietuvos policijos kapelionas kun. Algirdas Toliatas,
Kaune veikiančio Juozo Tumo-Vaižganto memorialinio muziejaus direktorius,
poetas Alfas Pakėnas. Archyvinių nuotraukų, išlikusių istorinių
kino filmo kadrų, chronologinio pasakojimo apie Vaižganto gyvenimo
kelią bei komentarų ir, žinoma, vaidybinių elementų dėka prieš televizijos
žiūrovus atsiskleidė pilnas šio veiklaus, energijos kupino, vienoje
vietoje nenustygstančio žmogaus biografija nuo pat gimimo iki gyvenimo
saulėlydžio. Televizijos filme žiūrovas galėjo sužinoti ir apie
Tumų Juozuko vaikystę, ir apie mokslo metus Kunigiškių pradžios
bei Daugpilio realinėje mokyklose, studijas Kauno kunigų seminarijoje,
tarnystę Dievui ir žmonėms įvairiose šalies bažnyčiose, carizmo
laikais draudžiamos lietuviškos spaudos leidimą ir platinimą, lietuvių
literatūros kurso dėstymą Kauno universitete, dalyvavimą daugelio
visuomeninių organizacijų veikloje, sėkmingą jo, kaip rašytojo,
kūrybą, nenuilstamas pastangas kovoti už blaivybę, tautiškumą, patriotiškumą,
lietuviškumą, jo nuolatinį rūpinimąsi Tėvynės likimu. Pasitelkus
amžininkų, giminių prisiminimus, to meto laikraščių informacijas,
filme buvo atskleista įdomių, tiesiog intriguojančių, daugeliui
žiūrovų visiškai nežinomų faktų apie Vaižgantą.
Vis dėlto reikia pastebėti, kad šis ilgai ir nekantriai
lauktas filmas daugumą Vaižganto kūrybos gerbėjų ir jo nenuilstančios
veiklos sekėjų, atminimo puoselėtojų gerokai nuvylė. Ypač buvo nuvilti
svėdasiškiai Vaižganto kraštiečiai. Perteikiant filmo kaltininko
biografinius faktus ne kartą buvo paminėtas Svėdasų kraštas. Tačiau
ekrane buvo rodomi vaizdai visiškai ne iš Svėdasų, ne iš Anykščių
rajono ir netgi ne iš Aukštaitijos. Nežinia kodėl, užuot apsilankius
Aukštaitijoje ir konkrečiai Vaižganto gimtajame Svėdasų krašte buvo
apsiribota vaizdų iš Liaudies buities muziejuje Rumšiškėse, Vilniaus
regioniniame parke ir dar kai kur filmavimu. O juk tebėra išlikęs
Svėdasų seniūnijoje iki šių dienų Vaižganto gimtasis Malaišių sodžius
(bendrinėje kalboje vadinamas Maleišiais), kur tebesama ir senų,
etnografinių, dar XIX amžių menančių sodybų, senosios architektūros
elementų. Todėl kai kuriuos filmo epizodus tikrai buvo galima užfiksuoti
autentiškoje aplinkoje, kaime, dar menančiame Vaižganto vaikystės
ir jaunystės pėdsakus. Žvalgantis nuo netoliese esančio Kalniečių
kaimo, atsiveria nuostabi Vaižganto gimtųjų Malaišių panorama, ne
ką prastesnė už parodytą filme, įamžintą kažkur Vilniaus apylinkėse
ar Dzūkijoje. Pasakojant apie Tumų Juozuko mokymąsi Kunigiškių pradžios
mokykloje, parodyta vėlgi nežinia kokia (tikriausiai, Rumšiškių
liaudies buities muziejuje esanti?) mokykla, be jokios abejonės,
visiškai nesusijusios su Vaižgantu. O Kunigiškiuose toji mokykla,
kur Vaižgantas vaikystėje mokėsi, išlikusi, tiesa, pastatas restauruotas,
bet autentiškumas išsaugotas. Buvusioje mokykloje, kur mokėsi Tumų
Juozukas ir kuri 1930 metais buvo pavadinta kanauninko Juozo Tumo-Vaižganto
vardu, atkurta senovinė klasė, pastato išorę puošia atkurtas užrašas,
koks buvo užkabintas ant mokyklos sienos tuomet, kai ji buvo pavadinta
Vaižganto vardu. Ar nekeista, kai dokumentiniame filme pasakojama
apie konkrečią Kunigiškių pradžios mokyklą, o parodoma nežinia kokia?
Be to, buvo dar parodyta ir nekokybiška nuotrauka, kurioje prieškaryje
nusifotografavę kunigiškiečiai moksleiviai šalia savosios mokyklos.
Ta nuotrauka su Vaižgantu visiškai nesusijusi, nėra išlikusių fotografijų
(tokių gal net ir nebuvo), kur būtų nusifotografavęs Kunigiškiuose
besimokęs Tumų Juozukas su savo bendraamžiais. Įvairių kokybiškų
nuotraukų, net ir paties Vaižganto, dargi ir unikalių, niekur iki
šiol neskelbtų, Svėdasų krašto (Vaižganto) muziejaus fonduose yra
gana daug. Filmo kūrėjai galėjo tomis nuotraukomis pasinaudoti,
tačiau tai jų tikriausiai nesudomino. Jie nesusidomėjo galimybe
pasinaudoti labai kokybiškomis 2009 metais išleistame fotografijų
albume Nusilenkime Vaižganto Žemei... išspausdintomis nuotraukomis.
Kažkodėl vietoje ryškių, kokybiškų nuotraukų, kurias galėjo suteikti
Vaižganto gimtajame Svėdasų krašte esantis muziejus, filme buvo
panaudotos kai kurios aptrintos, apiplėšytos, neryškios fotografijos.
Kraštotyrininkus, istorikus, muziejininkus, pedagogus,
literatus, moksleiviją, Vaižganto gyvenimu bei kūryba besidominčius
žmones gerokai nustebino ir kai kurie iškraipyti faktai, tikrovės
neatitinkantys teiginiai, nuskambėję iš TV ekrano. Pavyzdžiui, teigiama,
kad Juozas buvo dešimtasis Tumų vaikas ir aštuntasis jų sūnus. Iš
tikrųjų Juozukas buvo dešimtasis vaikas, bet sūnus ne aštuntasis,
o septintasis. Tumų šeimoje gimę penki berniukai mirė dar ankstyvoje
vaikystėje, o augo trys mergaitės ir du berniukai. Taigi, suskaičiavus
penkis mirusius sūnelius ir kartu augusį vyresnįjį Juozuko brolį
Joną, paaiškėtų, kad būsimasis rašytojas ir kunigas Juozas Tumas-Vaižgantas
buvo septintasis Tumų sūnus. Paprasta matematika. Iki šiol niekam
nekildavo didelių abejonių dėl Juozo Tumo pasirinkto literatūrinio
Vaižganto slapyvardžio, kuris ilgainiui taip prilipo, kad tapo
jo antrąja pavarde, asmens simboliu. Kaip liudija raštijos šaltiniai
ir lietuvių mitologijos tyrinėtojai, Vaižgantu (Vaisgantu, Vaišgantu)
senovės lietuviai vadino vieną iš derliaus dievų, linų ir kanapių
augintojų globėją. Gimtajame Vaižganto krašte buvo auginami linai,
iš senolių rašytojas girdėjo nemažai pasakojimų apie linus, apie
Rytų Aukštaitijoje gyvavusį paprotį ieškoti dvilypio lino, kurį
įpindavo į linarūtės pabaigtuvių vainiką kaip gausos simbolį, vadinamą
vaisgančiu. Filme nuskambėjo ir keistokas teiginys, esą, tokį slapyvardį
kūrėjas pasirinkęs todėl, kad buvo tokia linų veislė Vaižgantas.
Taip, tokiu pavadinimu pluoštinių linų veislė iš tikrųjų buvo sukurta
Dotnuvos selekcijos stotyje, auginta nuo 1939 metų, registruota
1950 metais (plačiai apie tai leidinyje Mokslo Lietuva 2014 metais
išspausdintame straipsnyje Senųjų lietuviškų linų veislių tyrimai
pasakoja Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro filialo Upytės
bandymų stoties darbuotojos Zofija Jankauskienė ir Elvyra Gruzdevienė,
šis rašinys yra pateikiamas ir internete). Akivaizdu, kad J. Tumo
gyvenimo metais sodiečiai sėjo kitų veislių linus, o veislė Vaižgantas
atsirado jau po rašytojo mirties, taigi, negalėjo turėti įtakos
slapyvardžiui pasirinkti.
Būta filme ir daugiau abejonių keliančių teiginių,
nežinia iš kokių šaltinių paimtų duomenų, neatitinkančių literatūros
tyrinėtojų skelbiamų teiginių, viešai skelbiamų Vaižganto gyvenimo
ir kūrybos aprašymų, tačiau nesinori plačiau apie juos diskutuoti
ir trikdyti mūsų laikraščio skaitytojų dėmesį. Bet vis dėlto būtų
pravartu stabtelti ties filme pakartotu, gal jau porą dešimtmečių
sklandančiu, žiniasklaidoje vis pasirodančiu mitu apie Vaižganto
amžinojo poilsio vietą. Keistokai ir dviprasmiškai nuskambėjo TV
filmo pabaigoje teiginys, kad Vaižgantas buvo toks žinomas, populiarus,
mylimas, mėgstamas, todėl jį laidojo visa Lietuva. Kaip suprasti
tai, kad Vaižgantą laidojo visa Lietuva, tačiau jo laidojimo vieta
nežinoma, kapas nesurastas? Pačiuose įvairiausiuose šaltiniuose
nurodoma, kad kan. J. Tumas-Vaižgantas yra palaidotas Kauno Švč.
Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčioje, kurios
rektoriumi jis buvo 19201932 metais. Iš gatvės pusės toje vietoje,
kur bažnyčios rūsyje buvo Vaižganto kapas, įrengta paminklinė lenta,
išlikusi iki šių dienų. Visi, kas domisi Vaižgantu, kas skaitė šio
iškilaus žmogaus biografiją, tai žino. Nežinia kas, kada ir kokiu
tikslu pradėjo skleisti visuomenėje žinią, jog šios bažnyčios rūsyje
Vaižganto kapo nebėra. Tai kurgi jis dingo? Ar kas kapą išniekino
ir velionio palaikus sunaikino, paslėpė, pagrobė, kažkur išvežė,
slapčia kitur palaidojo? Tai tik nuolat kartojami, tiražuojami
kliedesiai, kvailoki, niekuo nepagrįsti apmąstymai, pavirtę dingusio
kapo legenda. Kad kai kurie tyrinėtojai mėgėjai Vaižganto kapo bažnyčios
rūsyje nepastebėjo, nesurado, tai dar nereiškia, kad tos kapavietės
tenai iš viso nėra. Istoriniai šaltiniai pasakoja, kad ne kartą
buvę labai dideli potvyniai ir Nemunas vis užtvindydavo bažnyčios
rūsį, todėl vanduo galėjo pakenkti ir ten palaidotų žmonių, tarp
jų ir kan. J. Tumo-Vaižganto palaikams. Galbūt jie buvo vis sutvarkomi,
perlaidojami, pernešti iš vienos vietos į kitą? O gal Vaižganto
kapavietė pradingo ne kartą rūsyje vykstant remonto darbams? Keista,
kad dabar, mokslo ir pažangos, informacinių technologijų laikais,
niekam nekyla minčių, iniciatyvų, norų su atitinkama įranga Vaižganto
kapo paieškoti, atlikti mokslinius, archeologinius tyrinėjimus.
Kažkodėl nueinama lengviausiu keliu: vietoj konkrečios paieškos,
istorinių tyrinėjimų, sveikos nuovokos pateikiami niekuo nepagrįsti
postringavimai apie dingusį Vaižganto kapą. Todėl negali nestebinti,
kad šį abejotiną teiginį už gryną pinigą priėmė ir pusiau dokumentinio,
pusiau vaidybinio filmo kūrėjai.
Norėtųsi paklausti, ar labai jau svarbūs ir reikalingi
panašūs filmai, kuriami iš valstybės biudžeto visų mokesčių mokėtojų
pinigų? Kas iš tokių filmų, jeigu apie šalį garsinusius žmones pasakoma
tik dalis tiesos, jeigu pateikiami tikrovės neatitinkantys, abejotinos
vertės faktai?
Beje, 2016-ųjų vasarą LRT kūrybinė grupė (tik
kita, ne šio ciklo kūrėjų komanda) Malaišiuose atliko būsimojo dokumentinio
filmo su vaidybiniais elementais apie Vaižgantą bandomuosius filmavimus
(tuomet Vaižganto vaidmenį atliko aktorius Ramūnas Cicėnas). Tikėtasi
gauti filmo kūrimui finansavimą, buvo planuojama svarbiausius epizodus,
susijusius su Vaižganto gyvenimu, kūrybine, visuomenine veikla,
filmuoti konkrečiose vietose, kur jo gyventa. Gimtiesiems Malaišiams
ketinta filme skirti išskirtinį dėmesį. Tačiau, matyt, tokiam filmui
nebuvo lemta pasirodyti ekranuose, jo kūrimui neskirtas finansavimas.
Vaižganto gimtajame Svėdasų krašte praėjusių metų
rudenį darbavosi LRT kūrybinė grupė, rengusi laidų ciklą apie žymių
rašytojų gimtines Mano tėviškė. Tai, kas buvo nufilmuota Malaišiuose,
Svėdasų krašto (Vaižganto) muziejuje, žiūrovai irgi neseniai galėjo
pamatyti savo televizorių ekranuose. Abu filmai skiriasi kaip diena
nuo nakties. Jei pirmojo kūrėjai, filmavę dokumentinį-vaidybinį
filmą apie Vaižgantą, net nesiteikė apsilankyti šio iškilaus kūrėjo,
visuomenės veikėjo, laisvės ir nepriklausomybės šauklio gimtajame
Svėdasų krašte, parodyti žiūrovams autentiškų kadrų, tai visa tai
kompensavo gimtąsias Vaižganto vietas įamžinę ciklo Mano tėviškė
autoriai.
© 2018 XXI amžius
|