Tautiškumas ir nacionalizmas
Sausio 24 dieną Lietuvos mokslų
akademijos Mažojoje salėje įvyko bendras MA Mokslininkų rūmų ir
Lietuvių pilietinio forumo renginys seminaras-diskusija Tautiškumas
ir nacionalizmas. Seminarui pirmininkavo ir diskusijai vadovavo
Lietuvių pilietinio organizacijų forumo pirmininkas habil. dr.
prof. Romualdas Grigas, pranešimą skaitė habil. dr. prof. Ona
Voverienė. Spausdiname pranešimo tekstą.
Sovietinio mentaliteto filosofų uždegtas
ir gerai pakurstytas neapykantos savo Tautai, savo Žemei ir tautiškumui
laužas, atrodė, bepradedantis gesti, vėl įsiplieskė į teberusenančią
laužavietę politikams, esantiems ir buvusiems, įpylus alyvos.
Buvau sukrėsta sekmadienį (sausio 20) įsijungusi televizorių ir
dar spėjusi pažiūrėti V.Laučiaus laidą Faktų anatomija, kurioje
politikai ir žurnalistai neigė ir niekino tautiškumą ir lietuvybę,
tarsi jie patys būtų ne lietuvės motinos, o kažkokio per Lietuvą
perbėgusio gyvulėlio pagimdyti. Tai vis tas nelemtas noras greičiau
tapti pasaulio piliečiu, lankytis pasaulio sostinėse ir gražiausiose
vietose, grožėtis viskuo, ką sukūrė tautų genijai. Tai primena
istorines pamokas ir tuos politikus, kurie labai norėjo apsistoti,
kai raudonu žiedu visa žemė skaisčiai pražydės.
Taigi homo sovieticus mentalitetas rado naują dirvą, šį kartą
politikoje. Diegtas nuo pat kūdikystės sovietinėje mokykloje ir
dabar aršiai šiepia dantis, siekdamas sunaikinti paskutinius Tautos
vertybių likučius.
Kaip jau rašėme anksčiau (Tautos ir valstybės ateitis: ar ilgai
dar ji bus valdžios rankose? Lietuvos aidas. 2001 12 03, p. 8),
tokia situacija susiklostė todėl, kad Lietuvos laivas plaukia
pasviręs į vieną pusę: iki šiol neturime vieningo tautinio judėjimo,
kuriam tikrai rūpėtų Tautos likimas ir išlikimas.
Kaip sakė Vladas Putvinskis-Pūtvis, tauta, jeigu nori būti gyva,
turi šalia valstybės varyti savo nepriklausomą nuo valstybės gyvenimo
vagą... Jeigu Tauta to nepadarys, valstybė ją panaudos kaip medžiagą
savo statybai, bet ne kaip savo valstybės valdovę (V.Putvinskis-Pūtvis.
Gyvenimas ir parinktieji raštai. Čikaga, 1973, p. 57).
Stiprios partijos, esančios valdžioje, labai dažnai finansuojamos
svetimos valstybės, kaip tik to ir siekia: iš mūsų padaryti tik
medžiagą savo tikslams realizuoti, mus prisiminti tik per rinkimus,
o po jų elgtis su mumis kaip su avių banda, išleidžiama į lankas
sau maisto pasiieškoti, bet už tai kiekvieną pavasarį ir rudenį
skaudžiai kerpama.
Vėl norėtųsi grįžti prie V.Putvinskio-Pūtvio minčių, tarsi šiandien
pasakytų: Pergyventas dešimtmetis kada nors bus pavadintas valstybingumo
svaigulio laiko tarpu, kuriuo savaiminis tautinis plėtojimasis
mažai tesireiškė.
...Vienintelis Lietuvos išganymas, tai tautinės idėjos gimimas.
Jei ji negims, tai Lietuva žus. Aš nesu pranašas, bet tą idėją
aiškiai matau, tik negaliu jos įvykdyti...
Tautos ateitis reikalauja, kad prablaivėtumėm ir grįždami į apleistą
tautinę dirvą tuo sugrąžintumėm pusiausvyrą ir tuo pačiu sutvirtintumėm
ir pačią valstybę(V.Putvinskis-Pūtvis. Ten pat).
Tarsi pratęsdamas V.Putvinskio-Pūtvio mintį, prof. R.Grigas steigiamojoje
Lietuvių piliečių forumo konferencijoje kalbėjo: ...iki šiol
neturime suformavę tokio valstybinio patriotizmo, kokį turi lenkai,
rusai ar vokiečiai... Būtina lietuvių patriotinėms ir pilietinio
veiksmo organizacijoms jungtis ir bendromis jėgomis pradėti veiksmus
(E.Gubavičiūtė. XXI amžius. 2001 11 28).
Teorinį įdirbį šioje srityje turime nemažą, turime į ką atsiremti.
Tai J.Basanavičiaus, V.Kudirkos, Vydūno, St.Šalkauskio, A.Maceinos,
V.Putvinskio-Pūtvio, J.Aleksos, J.Girniaus, M.Krupavičiaus, R.Grigo,
Lilianos Astros ir B.Kuzmicko darbai, O.Voverienės, Inos Dagytės,
L.Astros, Arimanto Dumčiaus surengtos jau keturios konferencijos,
skirtos tautiškumo problemoms, tų konferencijų pranešimai ir publikacijos
XXI amžiuje, Kultūros baruose, Lietuvos aide, žurnale Į
laisvę ir t.t. Ši literatūra nusipelno gilesnės analizės, diskusijų
ir aktualių idėjų įgyvendinimo.
Taigi šiandien turime jau pakankamas teorines prielaidas ir didžiulį
įdirbį naujam kūrybiniam šuoliui tautotyros mokslinei krypčiai
su jos teorija, istorija, metodika ir kūrybinio taikymo galimybėmis
Lietuvos mokyklose.
Tautiškumas ir nacionalizmas tai svarbiausios tautotyros kaip
teorinės disciplinos sąvokos, šalia tokių kaip tauta, valstybė,
pilietiškumas, tautinė sąmonė, tautinė kultūra, kosmopolitizmas,
internacionalizmas, nutautėjimas tikriausiai tautotyros
raidos procese tų sąvokų atsiras ir daugiau (apie jas rašėme straipsnyje
Ar sugebėsime išsaugoti tautos atmintį ir tautinę savimonę.
(Lietuvos aidas. 2001 11 26, p. 8).
Kiekviena iš tų sąvokų nusipelno savarankiškos analizės, tyrimų
ir tuos tyrimus apibendrinančių studijų. Jų visuma, atskirų sąvokų
ryšiai ir sąsajos, galima pasvajoti, laikui bėgant atskleisti
dėsniai ir dėsningumai guls į harmoningą, mokslininkų išdiskutuotą
tautotyros teorinį pamatą.
Kaip jau rašėme minėtame straipsnyje (Lietuvos aidas. 2001 11
20), tautiškumas yra Tautos savybė. Jis yra prigimtinis, duotas
Dievo ir sąlygotas Tautos t.y. bendruomenės, kurios nariai yra
jungiami gimimu tautinėse šeimose, kalba, bendru gyvenimo būdu,
papročiais, kultūra, tradicijomis (J.Girnius. Tauta ir tautinė
ištikimybė. Čikaga, 1961, p. 53).
Tautiškumo pamatas tautos sąmonė. Ją sudaro keletas struktūrinių
dalių.
Tautinis idealizmas, besireiškiantis dviem būdais politiniu
ir kultūriniu.
Tautos politinis idealas yra siekinys: laisva Tauta nepriklausomoje
savo valstybėje. Tik laisva ir nepriklausoma valstybė gali Tautai
suteikti galimybę gyventi laisvai ir kurti savo Tautos kultūrą.
Normalioje, sveikoje valstybėje tai, kas nepriimtina Tautai, nebus
priimtina ir valstybei.
Tautos kultūros idealas išaukštinti savo Tautą kūrybiniu genijumi.
J.G.Herderis teigė: Žmogaus minties tobulybė visuomet yra individuali
ir tautiška. J.Keliuotis rašė: Tauta gali būti pavergta, jos
kraštas sunaikintas, netgi jos sūnūs išžudyti, bet jos genijus,
įkūnytas jos meno kūriniuose, išliks ir per amžius liudys Tautos
galybę.
Tautinis patriotizmas. Kiekviena tauta sąmoninga tiek, kiek sąmoningi
jos individai. Patriotizmas tai meilė savo tautai, savo kalbai,
savo gimtinei, savo tautos tradicijoms ir papročiams, dorovės
ir kultūros vertybėms. J.Girnius patriotizmą vadino Tautos širdimi
ir dinamiškiausia jėga, kuri Tautos individus daro labai aktyvius
ir kryptingus, kai jie siekia įgyvendinti Tautos idealus.
Neatsitiktinai sovietmečiu, ir ne tik sovietmečiu, o ypač dabar
nutautėję žmogeliai savo išminties smaigalį kaip tik ir nukreipia
tautiniam patriotizmui niekinti ir naikinti. Vieniems Tauta
stabas, kurį reikia kuo greičiau nugriauti; kitiems patriotas
tai idiotas; tretiems Lietuvos nepriklausomybė istorinė
klaida; ketvirtiems Lietuvos nepriklausomybės architektas prof.
Vytautas Landsbergis didžiausias priešas ir ašaka gerklėje.
Dėl to jis raudonųjų žiniasklaidoje yra ujamas ir niekinamas,
kalamas prie kryžiaus nesuvokiant, kad kiekviena vinis į jo kryžių
tai varpo gausmas, kuris budina ir kelia vis dar tebemiegančią
lietuvio dvasią. Jau nemažai lietuvių prabudo, Tauta keliasi ir
jau greitai milžinu pakils ir nušluos tas drumzles ir purvą.
Tautinė kultūra. Ji dar kartais vadinama ir Tautos dvasia. Kiekvienos
Tautos švenčiausia misija yra sukurti savo kultūrą. Savo kultūros
savitumu Tauta įdomi ir pasauliui. Pasaulis Tautos vertę matuoja
jos kultūros verte.
Kultūra Tautos dvasią transformuoja į Tautos valią. Kultūra yra
tautinės vienybės ir solidarumo pamatas. Dainuojanti revoliucija,
antrą kartą XX amžiuje atnešusi mūsų Tautai išsivadavimą ir laisvę,
puikus pavyzdys, demonstruojantis kultūros jėgą, netgi politikos
plotmėje.
Kaip išlikti lietuvių tautai su savo kultūra ir savo vertybių
sistema, kai į ją nukreipta zoologinė neapykanta tų, kuriems svetima
kultūra yra mielesnė už savąją? Kurių dvasia, neįsileidžianti
į savo vertybių sistemą lietuviškos kultūros, yra jau net savo
Tėvynėje nutautėjusi. Tai didžiausia mūsų dienų problema, kuri
šaukšte šaukiasi mokslininkų dėmesio (apie nutautėjimą minėtame
straipsnyje Lietuvos aidas. 2001 11 26, p. 8).
Nacionalizmas. Tai prieštaringiausia mūsų dienų tautotyroje sąvoka.
Dabartinės lietuvių kalbos žodynas šią sąvoką tapatina su tautiškumu.
Vakarų Europos literatūroje sąvokos tautiškumas iš viso nėra.
Tačiau vakariečiai skiria dvi sąvokas: nacionalizmas ir etniškumas
(nationalism ir ethnicity). Tokiais pavadinimais Šiaurės šalyse
Švedijoje, Suomijoje, net ir Latvijoje, įvyko kelios konferencijos.
Etniškumas būdingas kuriai nors tautai, jos kultūrai yra
ir mūsų Dabartinės lietuvių kalbos žodyne. Etninis tapatinamas
su tautiniu, susijusiu su priklausymu kuriai nors tautai.
Atsižvelgiant į istorinę patirtį, kai sąvoka nacionalizmas buvo
sukruvinta, netgi fašistų permerkta krauju ir, kaip rašo Marius
Kundrotas, šiandien daugeliui išgirdus žodį nacionalizmas vaizduotėje
kyla koncentracijos stovyklos, masinis kitataučių ir kitaminčių
naikinimas, imperialistinė agresija (M.Kundrotas. Tautiškumas,
patriotizmas, nacionalizmas. Lietuvos aidas. 2001 09 11, p. 6).
Man, prisipažinsiu, tokios asociacijos, tik dar kruvinesnės ir
kraupesnės, nes buvo žudoma mano Tauta(!), kyla išgirdus žodį
komunizmas. Kiek Lietuvos motinų vaikų buvo nužudyta komunistų
pokario rezistencijoje, tremtyje, Rusijos lageriuose ir kalėjimuose?
Šimtai tūkstančių! O kiek jų, vadinamų nacionalistais ir fašistais,
žuvo nuo dedovščinos sadistų sovietinėje kariuomenėje per penkiasdešimt
okupacijos metų?
Nacionalizmas ir jo ideologijos išpažinėjai naikino kūną ir materialines
vertybes, komunistai ir kūną, ir sielą, ir pirmiausia sielą.
St.Šalkauskis ir J.Girnius sąvokas tautiškumas ir nacionalizmas
griežtai atribojo. Argumentas, kad santarvės mokytojas, Nobelio
premijos laureatas Mahatma Gandis save vadino nacionalistu, o
savo partiją nacionaliniu kongresu neįtikina. Neįtikina netgi
J.G.Herderis, Dž.Madzinis, Dž.Garibaldis ir J.Lelevelis, kurie
save taip pat vadino nacionalistais.
Istorija dažnai moksle padaro pataisas, o mokslininkai, pasiginčiję
dėl sąvokų vartojimo, turi susitarti. Prieškario filosofai dėl
sąvokų tautiškumas ir nacionalizmas buvo susitarę ir laikėsi
vieningos nuomonės. Mūsų karta dėl jų net nesiginčijo: ar dar
neatėjo laikas, ar pritarsime prieškario filosofų nuostatoms,
parodys tolesnė tautotyros raida.
J.Girnius monografijoje Tauta ir tautinė ištikimybė, pervertęs
daugybę lietuvių autorių ir užsienio filosofų kūrinių, skirtų
šių sąvokų analizei, drąsiai ir aiškiai apibrėžia sąvoką nacionalizmas.
Tai sąvokai paaiškinti pasitelkė jau mūsų cituotą sąvoką tautinis
patriotizmas. Jo nuomone, tautinis patriotizmas tai protinga
savo Tautos meilė, vadovaujama dorinių principų ir tuo būdu pakelta
į moralinių dorybių laipsnį, tuo tarpu nacionalizmas tai
patriotizmo karikatūra, neprotinga savo tautos meilė, iškelianti
tautybę aukščiau už dorą ir teisę (J.Girnius . Ten pat, p. 116).
Patriotizmas siekia savo Tautai moralinės ir dvasinės didybės,
kurią jis gali pasiekti per kultūrą ir kūrybos laimėjimus, moralinį
ir dvasinį Tautos vertingumą, kuris remiasi jos narių doriniu
ir kultūriniu vertingumu.
Nacionalizmas siekia materialinės ir fizinės galybės, kuri veda
į imperializmą, kai Tauta iškeliama aukščiau visko, über alles,
kai ji pastatoma aukščiau teisės ir doros.
Antrojo pasaulinio karo įvykiai ir fašizmas tai paliudijo. St.Šalkauskis
fašistinį nacionalizmą griežtai pasmerkė: ...nuo dorinių principų
atpalaiduotas nacionalizmas neša pražūtį savo pačių tautoms...
visi tie nacionalistai, šovinistai, imperialistai, kurie norėtų
pasilaikyti savo monopolijoje tikro patriotizmo vardą, iš tikrųjų
yra ne tik žmonijos, bet ir savo Tautos budeliai. Ten pat St.Šalkauskis
nacionalizmą vadina kultūrinės destrukcijos veiksniu, stumiančiu
tautą į kultūrinį nuosmukį. Mažųjų tautų didybė, teigė jis,
remiasi ne išorine galybe, o vidine jėga, jų kultūrine pažanga
(St.Šalkauskis. Židinys. 1928, Nr. 5-6).
Patriotizmas nuo nacionalizmo skiriasi dar ir tuo, kad skirtingai
žiūrima į kitų tautų kultūrą. Nacionalistai paprastai kitų tautų
kultūrą niekina, savąją iškeldami virš visų. Tikroji savo Tautos
meilė jokiu būdu nesiejama su šovinistine neapykanta kitoms tautoms
ir jų kultūroms, o atvirkščiai, gerbia jų kultūras ir tradicijas,
stengiasi iš jų paimti, kas geriausia, ir pritaikyti savo tautos
kultūroje, o savo tautos kūrybos laimėjimus integruoti į pasaulio
kultūrą. Tik taip ir tegali būti suprastas Tautos unikalumas,
jos kultūros savitumas.
Šiandien vėl tampa aktualūs A.Maceinos žodžiai: Nacionalistinis
blūdas yra prisišliejęs prie tautinio sąjūdžio, griaudamas visa,
ką šis kuria, ir grėsdamas Europos kultūrai tikra pražūtimi. Išvaduoti
Tėvynės meilę iš šio demono vergijos yra svarbiausias šio momento
reikalas, sekdamas F.W.Forsterį ragina A.Maceina (cit. pagal
J.Girnių. Ten pat).
Tiesa, ir A.Maceina, ir St.Šalkauskis savo darbuose yra protegavę
ir sąvoką nacija, kaip aukščiausio kultūrinio ir intelektualinio
tautiškumo pakopą. St.Šalkauskis nacija vadina tautą, kuri savo
kultūrinėmis vertybėmis yra įsiliejusi į pasaulio tautų šeimą,
tapusi nepakeičiamu jos nariu savo universaliai vertinga kūryba
(J.Girnius. Ten pat, p. 63).
J.Girnius, giliai ir visapusiškai išnagrinėjęs tautotyros pagrindinių
sąvokų sistemą, į šiuos A.Maceinos ir St.Šalkauskio tautiškumo
aukščiausio lygmens dalykus žiūri gana skeptiškai. Man irgi atrodo,
kad ir J.Girniaus laikams, ir ypač mūsų laikams, kai Tautos didelę
dalį sudaro TV Klausimėlio herojai ir kai Lietuvai yra tautiškai
nususinta, kalbėti apie naciją A.Maceinos, St.Šalkauskio ir F.W.Forsterio
supratimu yra ankstyva.
Kur kas reikšmingesnė dabar atrodo Seimo nario S.Buškevičiaus
mintis: Jei Lietuva nebus lietuviška, jos nepriklausomybė netenka
prasmės (M.Kundrotas. Ten pat).
Apibendrinant galima teigti:
1. Tautiškumas yra Tautos gyvybės pamatas, stiprinantis Tautos
šaknis tautinės kultūros versme, tautiniu idealizmu ir tautiniu
patriotizmu, Tautos individų dora ir moraline didybe.
2. Nacionalizmas lietuvių tautai svetima savybė, iškelianti
Tautą virš teisės ir doros, siekiant jai materialinių gėrybių
ir imperialistinių tikslų.
3.Tautiškumas ir nacionalizmas nesuderinamos sąvokos tautinėje
savimonėje kultūrine prasme. Tautinis intelektas tarsi medžio
šakos stiebiasi į saulę ir į pasaulio kultūrų kontekstą; nacionalistinis
į uždarumą, į provincialią saviizoliaciją nuo kitų tautų kultūrų
ir vertybių.
Tautiškumą būtina pažinti, nes Tautos dvasinis charakteris yra
mus įpareigojanti tėvų testamentinė valia. Ir tiek būsime savo
tėvų verti, kiek šitą jų valią išpildysime. O mumis galės didžiuotis
tik tie, kurie jau po mūsų ateis. Bet vargas mums būtų, jei tasai
testamentinis žodis, kurį mums perdavė tėvai, liktų mūsų vaikams
neperduotas (J.Girnius. Ten pat, p. 411).
Prof. Ona Voverienė
© 2002 "XXI amžius"