Pastabos dėl Rugsėjo 11-osios
Įvadas
2001 m. rugsėjo 11 d. JAV įvykdytas
grandiozinis teroro aktas verčia permąstyti saugumo struktūrų
požiūrį į ideologinį-psichologinį ginklą. Galingiausiai pasaulio
valstybei buvo suduotas smūgis, panaudojant minimalias technines
priemones, (kaip juokaujama, piloto pažymėjimą ir peilį popieriui
pjaustyti). Pagrindinė smūgio jėga buvo intelektualinis-ideologinis
ginklas.
Šis teroro aktas egzaminuoja ne tik ikišiolines saugumo nuostatas,
bet ir pačią saugumo sąvoką, ir net filosofiją. Supervalstybė
nesugebėjo apsaugoti beveik trijų tūkstančių savo piliečių gyvybių.
Buvo sukrėsta jos, kartu ir pasaulio, finansinė bei ekonominė
sistema. Kad ir kaip būtų vertinami įvykiai JAV, visi ekspertai
sutaria, jog egzistuojanti pasaulio tvarka patyrė sukrėtimą,
kurį galima apibūdinti kaip iššūkį (challenge), vartojant kultūros
istoriko Arnoldo Džozefo Toinbyo terminologiją. Anot istoriko,
civilizacija, gavusi iššūkį, turi arba duoti atsaką (response),
arba žūti (tokiu iššūkiu, pavyzdžiui, buvo barbarų antpuoliai
prieš Romos imperiją). Vienaip ar kitaip, klausimas, kas toliau,
yra globalus ir į jį privalu duoti globalų atsakymą.
Ar tokio masto atsakymas bus vien militarinės ir policinės priemonės?
Kaip žinia, JAV ir jos sąjungininkai atliko plataus masto karinę
operaciją prieš teroristų bazes. Aljanso viduje imtasi iki tol
neregėto masto policinių priemonių. Suprantama yra šių pastangų
politinė motyvacija ir reikšmė. Tačiau akcijų silpnoji vieta yra
ta, kad iš esmės nėra identifikuotas pats nusikaltėlis, nusikaltimą
organizavusi pasaulėžiūrinė-politinė jėga.
Versijos
1. Kaip oficiali, pateikiama islamiškoji,
arba O. bin Ladeno versija (ekspertų vertinimuose dar galima rasti
iraniškąją ir irakiškąją, kurios tėra pirmosios versijos variantai).
2. Kaip alternatyvą galima paminėti ir versiją apie neįvardytas
dešiniąsias jėgas pačiose JAV. (Yra pagaliau trečioji versija.
Tai JAV kraštutinių dešiniųjų suokalbis, turintis tikslą pastumti
dešinėn politinę būklę ir išprovokuoti naują kryžiaus žygį už
krikščioniškojo pasaulio vertybes. Ta aplinkybė, kad akivaizdžiai
siūlomi įkalčiai arabiškosios versijos naudai, gali būti būtent
šio varianto argumentas. (Borisas Kagarlickis, Rusijos MA lyginamosios
politologijos institutas.) Šios versijos atmainos gali būti ir
tokios: teroro aktą inspiravo ar stimuliavo tarptautinės finansinės
struktūros, net tiesiogiai nurodoma į žinomą tarptautinį finansininką
Džordžą Sorosą, globalinių finansinių operacijų žinovą, gebantį
uždirbti iš krizinių situacijų, kaip manoma, milijardus dolerių.
3. Islamo pasaulyje teroro autoriais įvardijami tarptautinis sionizmas
ir jo specialiųjų tarnybų tinklas. Pavyzdžiui, Rusijos Eurazijos
partijos ir muftijų tarybos pareiškime sakoma, jog įvykis buvo
panaudotas Izraelio politikų sukelti antiislamiškai isterijai,
o Eurazijos partijos politinės tarybos pirmininkas AbdulVahad
Nijazovas pareiškė, kad nei O. bin Ladenas, nei arabų šalys neturi
galimybės įvykdyti tokio masto teroro akto ir kad tai galėjo padaryti
tik tarptautinis sionizmas, kuriam šis įvykis naudingas. Rusijos
islamo komiteto pirmininkas Geidaras Džemalis teigia: Kas vykdytojas
nesvarbu. Svarbu, kam tai naudinga. Jis ir yra užsakovas (
).
Smūgis JAV buvo rezultatas tarptautinės oligarchijos suokalbio
su fašistuojančiais amerikietiškosios administracijos elementais
ir jėgos žinybų viduje.
Komentarai
Kai dėl arabiškosios versijos,
ji turi silpnų pusių. Tą pripažino ir JAV sekretorius Kolinas
Pauelas, sutikdamas, jog esamų įkalčių nepakaktų O. bin Ladeno
kaltei įrodyti teisme. Tačiau netiesioginių įkalčių sankaupa laikui
bėgant didėja O. bin Ladeno nenaudai, bet šitai nedaug pakeis
teisinį aspektą. Osama bin Ladenas yra ideologinischarizmatinis
lyderis, asmenybė, bet ne komanduotojas, vadas. Islamo teroristų
organizacinė struktūra yra ne lokali, bet tinklinė, t. y. kiekvienas
struktūros elementas veikia savarankiškai, nepriklausomai, ir
todėl lokaliniai smūgiai didelio efekto neduos. Dar daugiau
O. bin Ladeno įtakos sfera yra labiau partizaninis karas, bet
ne megapolių terorizmas, kuris yra visai kitokio plano reiškinys,
pirmiausia intelektualine prasme. O. bin Ladenas nėra intelektualas,
nėra plačiai išsilavinęs žmogus, nors ir baigė Saudo Arabijos
universitetą. Atvirkščiai, tai yra labai asketiška asmenybė, imponuojanti
trečiajam pasauliui tuo, jog, būdamas milijonierius, pasitenkina
duona ir vandeniu, gyvena olose, dėvi skurdų apdarą, o turtą išdalina.
Biografija
Osama bin Ladenas gimė Saudo Arabijos
multimilijonieriaus šeimoje, keturioliktu iš 17 sūnų (kiti šaltiniai
teigia 40-uoju iš 52). Buvo gabus verslui, nes iš tėvo gautą
57 milijonų dolerių palikimą padidino iki 300 milijonų. Piktinosi
perdėta savo aplinkos gerove, kol įsitraukė į karą Afganistane,
kur sukilėlius prieš okupaciją rėmė ne tik ginklais, bet ir statė
poliklinikas, ligonines. Pasibaigus karui, dalyvavo islamistų
kovose Alžyre, Sudane, Eritrėjoje. Kovą prieš Amerikos įtaką arabų
pasauliui ypač suaktyvino per Persų įlankos karą, dėl to pradėjo
aštriai konfliktuoti su aplinka neteko savo verslo (išskirtinės
teisės rekonstruoti šventyklas) ir buvo išvarytas iš Saudo Arabijos.
Jam buvo atimtas pasas. Įkūrė organizaciją Al Qaida, per kurią
plunksna, žodžiu, dantimi propaguoja grynąjį islamą.
Al Qaida
Organizacija Al Qaida (pagrindas,
bazė arab.) įkurta 1989 m. Kaip teigia ekspertai, jos taktikai
būdinga: a) savižudžių atakos, b) atakų koordinacija tą pačią
dieną, c) siekimas kuo didesnio nuostolio JAV, d) totalinis aukų,
tarp jų ir musulmonų, nepaisymas, e) metodiškas, ilgalaikis planavimas,
f) atakuoti be įspėjimo.
Al Qaidos vadovaujamoji struktūra SURA. Jai, be kitų, priklauso
Egipto islamo džihado lyderis Aymanas Zawahiris ir O. bin Ladeno
padėjėjas Abu Hats Al-Marri. Al Qaida kontroliuoja verslą šių
kompanijų: Wadi Al Aqiq, statybų firmą Al Hirja ir žemės ūkio
bendrovę Al Themar Al Hubaraka, taip pat investicijų kompanijas
Ladin International ir Taba Investments.
Al Qaida kaltinama susprogdinusi JAV ambasadas Kenijoje ir Tanzanijoje
(žuvo 224 žmonės) ir JAV karo laivo ataka 2000-ųjų spalio 12 d.
(žuvo 17 žmonių).
Amerikos saugumo struktūros ANS (INSA Nacionalinio Saugumo Agentūros,
užsiimančios ryšių ir informacijos sistemomis) duomenimis, O.
bin Ladenas naudojosi Inmarsat palydovinio ryšio sistema (su tokia
dirba geologai ir jūrininkai). Yra užfiksuoti jo pokalbiai su
motina, tačiau tik iki 1998 m. Manoma, kad įtakos tam turėjo Džocharo
Dudajevo žūtis, kai buvo užpelenguotas jo pokalbis per palydovinį
ryšį. Žinoma, jog O. bin Ladeno aplinka palaiko ryšį kompiuteriu,
sujungtu su šifravimo įranga (pavyzdžiui, atakos JAV vykdytojai
palaikė ryšį vietinių bibliotekų kompiuteriais), tačiau Afganistano
sąlygomis ryšys palaikomas ir labai primityviomis priemonėmis.
Tai verčia abejoti Al Qaidos vadą buvus tiesioginiu koordinatoriumi.
Pats O. bin Ladenas, prisiėmęs, atrodo, atsakomybę už JAV ambasadų
Kenijoje ir Tanzanijoje, taip pat JAV karo laivo sprogdinimus,
savo dalyvavimą pastarajame grandioziniame teroro akte neigia,
aiškindamas, jog tai neatitinka jo religinių įsitikinimų (beje,
tarp žuvusiųjų Niujorko dangoraižiuose buvo nemažai musulmonų,
daugiausia iš aptarnaujančio personalo). Šio protesto, tiriant
teroro ideologinę pusę, nereikėtų ignoruoti.
Būtina skirti islamą kaip religiją ir kaip pasaulėžiūrinę sistemą.
Pasaulėžiūrine prasme islamas pasižymi didele įvairove. Juk niekas
nevadina Šiaurės Airijos IRA ir baskų ETA kovotojų katalikų teroristais,
nors ir vieni, ir kiti konfesine prasme priskirtini būtent šiems.
Nenuostabu, kad islamiškoji pasaulėžiūra gali pagimdyti įvairias
perversijas, netgi islamiškąjį fašizmą. Grynai teologinereligine
prasme džihadas (jihad) reiškia visų pirma kovą su pačiu savimi,
su blogiu savyje ir yra skirtas tam, kas krikščionybėje vadinama
dvasiniu tobulėjimu. Šventa kova su islamo priešais yra antrinė,
paskesnė džihado prasmė. Spaudoje galima rasti paviršutinišką
apibrėžimą šachido, žuvusio per džihadą`kovotojo: jo siela eina
tiesiog į rojų ir ten neribotai džiaugiasi visais malonumais,
ypač moterų meile. Tačiau šachido, apie kurį Korane pirmąkart
užsimenama trečioje suroje, tikroji reikšmė, tikrasis atitikmuo
yra martyros (graikiškas krikščioniškas vertinys) kankinys
už tikėjimą. Nekaltų žmonių žudikas teologine prasme negali būti
šachidas.
(Ir apskritai, O. bin Ladeno versija, kaip teigia kultūrologai,
greičiau primena seno, dar kryžiaus karų laikotarpio mito reinkarnaciją.
Krikščioniškoje Europoje, susidūrusioje su islamu kryžiaus karų
metu, populiari buvo legenda apie piktą išminčių, turintį mistiniųgalių,
gyvenantį neprieinamuose kalnuose ir siunčiantį islamo karius,
apsvaigintus hašišu, žudyti krikščionių ir klaidatikių musulmonų.
Italų, vėliau ir prancūzų kalbose hašišininkas yra virtęs bendriniu
žodžiu žmogžudys, a s s a s i n.)
Kalbant apie religinį faktorių, būtinas preciziškumas. Mohamedo
Atta, teroro akto JAV lyderio, testamento leksika turi sektantizmo
bruožų, pasižymi psichologiniu spaudimu, chaotiška sandara. Tapatinti
sektą su tradicine konfesija būtų metodinė klaida tokia pati,
kaip, pavyzdžiui, pranašo Muno pseudokrikščionybę tapatinti su
krikščioniškomis konfesijomis.
Dėl irakietiškosios ir iranietiškosios versijų. Irakietiškosios
politiniais sumetimais laikosi Izraelis. Tačiau Sadamo Huseino
režimas iki šiol nepasižymėjo intensyviu terorizmo eksportu ir
yra uždarai diktatoriškas. Svaresnė yra iraniškoji versija.
Irano Sargybinių korpusas yra pajėgi struktūra, kaip manoma,
sugebėjusi išvengti svetimų agentūrų infiltracijos, ko negalima
pasakyti apie slaptas islamo organizacijas Vakaruose.
Tačiau tada netenka prasmės kaltinimai Talibanui. Irano islamas
konfrontuoja su Afganistanu ne tik istoriškai senu teologiniu
pagrindu (šiitai sunitai), bet ir naujųjų laikų iranietiškojo
islamo konservatyvizmas su Talibano neoislamu. Juk Iranas labai
konkrečiai tiek ginklais, tiek politiškai palaikė Šiaurės
aljansą, pagrindinį Talibano priešą.
Kokią tad versiją reikėtų laikyti pagrindine? Ar iš vis galime
taip kelti klausimą, kai įvykis reikalauja globalaus, visaapimančio
atsakymo?
Spaudoje galima rasti samprotavimų apie galimą antiglobalistinių
idėjų įtaką šiam teroro aktui, trečiojo pasaulio kerštą auksiniam
milijardui (turima galvoje, kad iš 6 milijardų žemės gyventojų
1 milijardas gyvena daugmaž pasiturinčiai, o kiti skursta, ir
šis atotrūkis gilėja), Šiaurės ir Pietų civilizacinę priešpriešą.
Iš tiesų, rugsėjo 11-osios teroro akto, gal grandioziškiausio
naujaisiais laikais, scenarijuje simboliai vaidina pirmaeilį vaidmenį.
Smogta buvo pirmiausia simboliams. Jeigu būtų norėta pakenkti
materialiai, kiekybiškai, būtų smogta energetiniams ir kariniams
objektams. Tuo tarpu smogta Pasaulio prekybos centrui globalizmo
simboliui ir Pentagonui JAV karinės galios simboliui. Norėta
ne tiek pakenkti, kiek įžeisti. Globalizmas (dangoraižių pavidalu),
kaip pirmasis laiko atžvilgiu atakos objektas, pasirinktas neatsitiktinai.
Dar neseniai antiglobalistai buvo pristatomi spaudoje kaip saujelė
marginalų ir chuliganų. Tačiau tikslas pasiektas antiglobalizmas
tapo viena pagrindinių žiniasklaidos temų, nors ir traktuojamų
paviršutiniškai. Antiglobalistai pristatomi kaip agresyvūs maištininkai
nežinia prieš ką, protestuojantys dėl paties protesto. Neatkreipiamas
dėmesys į intelektualinę antiglobalizmo atramą, į simpatijas jam
akademiniuose Vakarų sluoksniuose, humanitarinių discipinų katedrose,
į istorines šaknis, siekiančias vadinamąjį Romos klubą, ir į lemiančią
kibirkštį, įskėlusią prezidento Bušo administracijos veiksmą,
Kioto susitarimų dėl kovos su šiltnamio efektu atsisakymą
(kai JAV antiglobalistų kaltinamos kaip pagrindinis teršėjas).
(Jei terorizmas neturi intelektualinio matmens, jis neišeina iš
lokalių rėmų, neįgyja universalaus poveikio. Terorizmas pasirodo
kaip esamos santvarkos gangrenos požymis, liguista reakcija į
intelektualiai suvoktą pokyčių būtinybę. Toks buvo terorizmo pliūpsnis
XIX a. pabaigoj Rusijos ir Habsburgų valdose, plataus masto, įvairus
savo ideologija bei metodais nuo Kaliajevo iki Veros Zasulič,
nukreiptas prieš išsivadėjusį monarchizmą, rėmęsis universaliomis
tautų pavasario ir socialinio teisingumo idėjomis. Tuo tarpu
6-7 dešimtmečio terorizmo pliūpsnio Vakarų Europoje, BaderioMainhofo
grupės, raudonųjų brigadų ideologinis pagrindas buvo siaurai
kairuoliškas, todėl neįgijo universalaus pobūdžio ir greit užgeso.)
Tuo tarpu antiglobalizmas jungia labai įvairų ideologinį spektrą.
Pirmiausia, tai žalieji, akcentuojantys gamtos apsaugą nuo nuosaikių,
atmetančių agresiją, tarp kurių galima rasti ir prokrikščioniškų
organizacijų, iki žaliojo fašizmo, suradikalėjusių po ištikusios
ideologinės ir politinės krizės žaliųjų. Kitas sparnas įvairios
kairuoliškos organizacijos, eksploatuojančios socialinės nelygybės
temą, pradedant maoistais ir baigiant atsigavusiais neokairiaisiais.
Prie jų šliejasi ir anarchistai. Ypač grėsminga, kad šis judėjimas
pačios Vakarų sistemos produktas, jo nariai ne Vakarų visuomenės
autsaideriai (išmesti į užribį), bet, pasak naujos terminologijos,
insaideriai, esantys viduje. Beje, tokie insaideriai yra ir
šiurpiojo teroro akto autoriai nors kilę iš Artimųjų Rytų, bet
mokslus baigę Vakaruose, Europoje, ir daug metų gyvenę Europoje
bei JAV. Trečiasis pasaulis jau seniai yra ne už Vakarų kultūros,
Vakarų oikumenos, bet viduje, inside. JAV latinosų procentas
jau viršijo afroamerikiečių, o baltieji tampa rasine mažuma. Kaip
insaiderizmo paradoksą galima nurodyti Paryžiaus ir kitų Prancūzijos
didmiesčių priemiesčių jaunimą, daugiausia Alžyro išeivius, kurie
savo asocialiu elgesiu kelia daug rūpesčių. Visi jie išpažįsta
amerikietišką gyvenimo būdą ir tuo pat metu nekenčia Amerikos.
Tad kur lokalizuoti rugsėjo 11-osios nusikaltėlius? Kur taikinys?
Apibendrinimas
Atsakingas už teroro aktą jėgas galima
apibūdinti sąveikavus sprogmens principu. Sprogstamoji medžiaga
čia buvo antiglobalizmas. Užpildas trečiojo pasaulio skurdas,
o detonatorius radikalusis pseudoislamas. Vien iš sprogstamosios
medžiagos sprogmens nepagaminsi antiglobalistai nebūtų savižudiškai
atakavę dangoraižių. Detonatorius pats vienas duoda tik pokštelėjimą.
Užpildas yra masės, socialinio masto faktorius. Grandiozinis sprogimas
įvyko, kai visos trys sudėtinės dalys susijungė į vieną mechanizmą.
Tačiau kas padėjo sprogmenį?..
(Atskira kalba būtų JAV specialiųjų tarnybų atsakomybė už šį įvykį.
Daugiau kaip penkiolikos JAV specialiųjų tarnybų nuo oro uosto
apsaugos iki FTB darbo brokas yra toks rimtas, jog verčia kalbėti
ne apie vieną ar kitą klaidą, bet jų apibūdinimui ekspertai netgi
vartoja terminus paralyžius, kolapsas ir net eliminavimas.
Žlugus Sovietų Sąjungai, kuriai, žurnalistų duomenimis, buvo skiriama
58 proc. specialiųjų tarnybų biudžeto (Rusijai tenka tik 13 proc.),
pagrindiniu objektu tapo Artimųjų Rytų ir gretimi regionai. Labai
trūko ir tebetrūksta šio regiono specifikos žinovų. Pavyzdžiui,
į perimtą pranešimą apie Libijos teroristų ruošiamą susprogdinti
lėktuvą nebuvo operatyviai reaguota, nes nesugebėta greit išversti
įrašo iš vienos berberų tarmės.)
Post scriptum
Lietuvos Respublika, tęsdama proatlantinę
užsienio politiką, įsijungė į Vakarų bendrijos, vadinamąją antiteroristinę,
koaliciją. Apmaudu, kad šitai buvo padaryta mechanistiškai ir
serviliškai, stokojant valstybinio orumo. Suprantama, realus pavojus
Lietuvai iš jėgų, įvykdžiusių diversinį aktą, yra menamas ir sukels
rūpesčių daugiausia pasienio bei migracinei tarnyboms, o kitas
privers profilaktiškai pasitempti. Tačiau juo labiau Lietuva integruosis
į Vakarus, tuo labiau negalės likti nuošalėje nuo pasaulyje vykstančių
procesų. Juk čia pat, už valstybės sienos, turime autoritarinį
Lukašenkos režimą Europos talibaną. Susiformuoti sprogmeniui
yra visos trys prielaidos: a) grėsmingas ir vis augantis karinis
potencialas; b) ydinga ideologija (kad ir slaviškasis nacionalizmas,
patylom režimo toleruojamas, paremtas pseudoistorinėmis Mikolos
Jarmalovičiaus pasekėjų idėjomis); c) specialiosios tarnybos,
kontroliuojamos paties Prezidento, įvaldžiusios vidaus priešų
likvidavimo techniką. Pridurkime dar Ignalinos AE, buvusį karinįstrateginį
objektą su jos darbuotojų ideologiniu etniniu anklavu, karinį
tranzitą, Kaliningrado karinįsocialinį anklavą, taip pat penktąją
koloną.
Pati didžiausia grėsmė, atsiradusi po rugsėjo 11-osios gali
būti pradėta kvestionuoti NATO plėtra. G7 šalys, spekuliuojant
susidariusia situacija, yra spaudžiamos daryti nuolaidas Rusija
reikalauja keisti požiūrį į Čečėniją, Kinija į Taivaną, Tibetą
ir uigurų separatistus.
Lietuvos Respublika privalo imtis prevencijos. Vienas jų naujai
akcentuoti specialiųjų tarnybų darbą, ypač atkreipiant dėmesį
į ideologinį informacinį ginklą (kaip teigiamą pavyzdį galima
nurodyti politinę globą mas media įstaigoms baltarusių kalba,
įsikūrusioms Lietuvos teritorijoje). Įvykiai pasaulyje rodo, jog
valstybės pajėga ir atsparumas informacinėje visuomenėje labai
priklauso nuo jos intelektualinio potencialo ir pasirengimo pasitikti
ideologinius iššūkius.
Algirdas Patackas
© 2002 "XXI amžius"