Lietuvos vaidmuo Vakarų Europoje
35-ųjų politinių studijų, vykusių Los Andžele
(JAV), pranešimas
Įžanga
Mano pasisakymo tema galėtų būti
labai plati, apimanti įvairias sritis: geografiją, istoriją, kultūrą,
ekonomiką, politiką, diplomatiją, žemės resursus ir kitką. Taip
pat negalima atsiriboti ir nuo vaidmens kitų, galingų kaimyninių
valstybių, darančių įtaką Europos padėčiai, taip pat ir Lietuvos
vaidmeniui.
Suirus Sovietų Sąjungai prasidėjo procesas, kurį dar labiau paspartino
praėjusių metų rugsėjo 11-osios įvykiai. Dabar matome labai akivaizdų
regioninį bei globalizacinį procesą, ieškantį strateginio bendradarbiavimo
galimybių. Po tos dienos įvykių nebegalime galvoti apie konkurenciją
anksčiau priimtame Rytų Vakarų kontekste. Tačiau nenorėčiau
pritarti tiems, kurie galvoja, kad apskritai baigiasi itin galingų
valstybių konkurencija ir kova su terorizmu vienija anksčiau konkuravusias
valstybes bei visiems laikams panaikina savanaudiškus interesus.
Pasaulis yra sudėtingas, tad galima tikėtis, kad ir ateityje konfliktams
spręsti bus naudojama jėga. Artimiausias pavyzdys pastaruoju
metu paaštrėjęs konfliktas tarp Indijos ir Pakistano. Afrikos
padėtis taip pat labai nestabili. Iš tikrųjų iššūkiai saugumui
dabar yra sudėtingesni ir sunkiau prognozuojami.
Europos saugumas Lietuvos saugumas
Kalbėdamas apie Lietuvos vaidmenį
Vakarų Europoje, šiandien norėčiau šį klausimą apibrėžti ir kalbėti
tik apie Lietuvos vaidmenį Vakarų Europoje saugumo plačiąja prasme
atžvilgiu. Tai saugumas ne tik nuo išorinių grėsmių, bet ir valstybės
galimybės vykdyti savarankišką vidinę politiką ir tvarkyti savo
ūkį nepriklausomai nuo išorės kontrolės. Pavyzdžiui, ekonominė
nepriklausomybė nuo užsienio monopolistinės kontrolės. Visi suprantame
naftos bei gamtinių dujų oligarchijos įtaką pasaulio rinkoje.
Šis klausimas itin aktualus ir Lietuvai, ypač šiuo metu, kai šios
ūkio šakos pereina iš valstybinio sektoriaus į privatų. Imkime
Iraną: tai valstybė, turinti nepaprastai didelius resursus, tačiau
negali jų išnaudoti dėl jai pateiktų sankcijų.
Praeityje žiūrėjome į grėsmes, kylančias dėl karinių veiksmų,
nors ir tada ekonominė sankloda buvo konfliktų pagrindas. Vis
dėlto Rytų-Vakarų poliarizacija buvo nubrėžusi aiškias varžybų
ribas, kurias peržengus kiltų branduolinis karas be galutinio
nugalėtojo. Komunizmas daugiau nei pusšimtį metų besitęsusiose
varžybose bankrutavo, ir Sovietų Sąjunga subyrėjo
Daugiau nei dešimtmetis praėjo, kai politikai, mokslininkai, diplomatai
bei tarptautinės organizacijos kuria naują pasaulio tvarką, bet
aiškios sistemos vis dar nematyti. Taip, Europa vienijasi ir bando
sukurti saugumą ekonominės pusiausvyros dėka. Šio proceso tikslas
taip sujungti Europos valstybes, kad jos nenorėtų ir neturėtų
rimtos inspiracijos viena prieš kitą kovoti. Tačiau tokia pusiausvyra
yra tik tarp Europos Sąjungos valstybių. Ekonomiškai galinga Europa
meta iššūkius ir kitoms, toliau ir arčiau esančioms šalims. Labai
svarbus klausimas, ar Kinija, Indija ir Rusija bus patenkintos
savo padėtimi ateityje. Ar nedidės skirtumas tarp turtingųjų ir
nuskriaustųjų? Nors tai ne pagrindinė šios dienos tema, bet,
manau, šių momentų negalima nepaisyti.
Silpnomis reikėtų, matyt, vadinti tokias valstybes, kurių politinė
sistema nėra iki galo susiformavusi bei stabili. Jų ekonomika
yra silpna, jos negali savo piliečiams suteikti bent jau minimalių
socialinių garantijų, užtikrinti jų saugumo bei efektyviai spręsti
nusikalstamumo problemų. Tai valstybės, kurios susiduria su ekologinėmis
bei kitomis problemomis ir turi labai ribotas galimybes jas spręsti.
Stiprioms valstybėms paprastai būdingos visos priešingos savybės.
Manoma, kad silpnos valstybės dažniausiai yra nesaugios, o stiprios
atvirkščiai.
Šiuo metu Vakarų Europa ir jai priklausančios valstybės yra stiprios.
Jos garantuoja šalies vidaus saugumą turi efektyvią, ilgus metus
veikiančią demokratinę sistemą, leidžiančią užtikrinti pagrindines
žmogaus teises ir laisves. Šalyse puikiai funkcionuoja laisvosios
rinkos ekonomika, kuri ir leidžia piliečiams kurti savo gerovę,
o valstybei padeda užtikrinti aukštą pragyvenimo lygį bei suteikti
būtinas socialines garantijas. Tos valstybės užtikrina savo piliečių
saugumą efektyviai spręsdamos nusikalstamumo ir jo prevencijos
problemas. Visos jos gana stiprios taip pat ir karine prasme
ten jau seniai sukurtos bei ištobulintos karinės doktrinos ir
procedūros. Kariuomenės egzistuoja ilgus metus ir turi susiformavusias
tradicijas, nepriekaištingai parengtą personalą, yra gerai ginkluotos.
Visa tai leidžia užtikrinti šalių efektyvų karinį saugumą bei
spręsti kitas naujai kylančiais grėsmes.
Galime daryti išvadą, kad Lietuva po komunistinio nualinimo yra
ekonomiškai silpna ir nėra saugi. Bet šio krašto žmonės pasirinko
tinkamą kelią integraciją į saugią Vakarų Europos draugiją.
Deja, dėl geografinės padėties Lietuva vėl atsiduria tarp konkuruojančių
jėgų.
Globalinis saugumas
Nors Vakarų Europos šalys gali garantuoti
savo vidinį saugumą, tačiau jos nepajėgia ir niekada negalės atsiriboti
nuo jas supančios išorinės regioninės bei tarptautinės aplinkos
įtakos. Visa tai ir nulemia pastangas gerinti išorinį regioninį
ir tarptautinį saugumą.
Bendradarbiaudamos tarpusavyje Vakarų Europos šalys sukūrė nemažai
institucijų, tokių kaip NATO ir ES. Jos, racionalios ir efektyviai
veikiančios, gali adekvačiai reaguoti į naujus iššūkius bei prisitaikyti
prie naujų besiformuojančių aplinkybių. Visa tai užtikrina kiekvienos
šalies narės ir vidinį, ir išorinį saugumą. Priklausymas tokioms
institucijoms ir bendradarbiavimas su jomis kiekvienai šaliai
leidžia siekti nacionalinių interesų bei efektyvesnio tikslų įgyvendinimo.
Pasibaigus šaltajam karui Vakarų Europa susidūrė su naujomis,
iki tol dar nepatirtomis regioninio ir tarptautinio saugumo problemomis.
Viena tokio pobūdžio problemų konfliktai valstybių arba buvusių
sudėtinių valstybių viduje, kylantys dėl etninių, religinių skirtumų.
Jie gali peraugti į tarptautinius regioninius konfliktus ir plėstis.
Pavyzdžiui, kariniai konfliktai buvusios Jugoslavijos teritorijoje.
Tokie procesai sukelia pasekmes, būdingas silpnoms valstybėms
ir visuomenėms: politinį ir ekonominį nestabilumą, bedarbystę,
migraciją, nusikalstamumą ir t.t.
Po šaltojo karo Europos žemyne susikūrė arba savo nepriklausomybę
atgavo nemažai valstybių. Dauguma jų pirmaisiais metais susidūrė
su panašiomis, visoms besikuriančioms valstybėms bei visuomenėms
būdingomis problemomis. Tai ir neaiški politinė sistema, ir pereinamojo
laikotarpio ekonomika, ir piliečių socialinių garantijų stoka
bei pilietinės kultūros pasikeitimai. Logiška, kad tokios silpnos
valstybės ne pačios geriausios ir mėgstamiausios kaimynės. Dažniausiai
jų silpnybės peržengia teritorines ribas ir gali sudaryti nepatogumų
kaimynams.
Tačiau būtų neatleistina nepastebėti, kad dauguma tokių pereinamojo
laikotarpio šalių vis dėlto jau pasiekė didžiulės pažangos politinėje,
karinėje, ekonominėje, socialinėje ir teisinėje srityse. Kartu
jos sukūrė palankesnę aplinką ir savo kaimynėms. Kita vertus,
kad pasivytų Vakarų Europos valstybes, jos ir toliau turi daug
dirbti ir stengtis. Aišku, kad visiškas Vakarų Europos ir jos
šalių regioninis saugumas galėtų būti garantuotas tik tada, kai
šios šalys pasieks lygiavertį Vakarų Europai ekonominį ir politinį
lygį. Ypač tada, kai visos ar bent dauguma bus priimtos į pagrindines
tarptautines organizacijas ES bei NATO.
Europos globalinis saugumas
Kita vertus, visos be išimties Vakarų
Europos šalys susiduria su naujomis, tarptautinio saugumo problemomis.
Jų pagrindine priežastimi, matyt, reikėtų laikyti globalizacijos
stiprėjimą. Kaip parodė paskutinio meto įvykiai, bene aštriausia
problema ir grėsmė yra tarptautinis terorizmas. Tokios formos
agresija neapsiriboja konkrečios šalies teritorija, nepaiso jokių
žmogiškumo bei tarptautinės teisės ribų.
Šiuo metu didžiulę grėsmę kelia nelegali prekyba masinio naikinimo
cheminiais, bakteriologiniais bei branduoliniais ginklais, ypač
tuomet, kai tai glaudžiai siejasi su terorizmu. Ne viena valstybė,
veikdama atskirai, nepajėgtų efektyviai kovoti su šiais reiškiniais.
Tik bendros pastangos gali prisidėti prie jų apribojimo. Norint
visiškai juos sunaikinti, reikėtų ieškoti giluminių priežasčių.
Kadangi viena jų globalizacija, kurios panaikinti neįmanoma,
matyt, tikėtis visiško terorizmo sunaikinimo būtų naivu. Tai jau
žmonijos ir šio pasaulio egzistenciniai klausimai, tačiau pasipriešinimas
atviram terorui bendromis pastangomis turėtų duoti siekiamų rezultatų.
Kaip iliustracija tam galėtų būti paskutinieji įvykiai Afganistane.
Afganai savo noru atiduoda ginklus, o Al Qaidos organizacija
išblaškyta.
Vis dėlto mūsų dienomis kyla ir kitų, ne mažiau svarbių, nekarinio
pobūdžio saugumo problemų, ypač ekonominėje-socialinėje sferoje.
Vis labiau reiškiasi gilėjantis ekonominis skirtumas tarp atskirų
pasaulio šalių. Niekur nedingsta struktūrinės ekonomikos problemos:
bedarbystė, pramonės monopolizacija. Didžiulės tarptautinės kriminalinės
korporacijos įgyja vis daugiau monopolinių bruožų ne tik atskirose
valstybėse, bet ir tarptautiniu mastu. Šis procesas grasina iškreipti
laisvosios prekybos sąlygas. Šiuolaikinė modernizacija padeda
iškilti ir tarptautinėms organizacijoms, kurios turi tiek finansinių
pajėgumų, kad gali destabilizuoti net ir vidutinio dydžio valstybės
tvarką. Tik bendros šalių pastangos leistų efektyviai spręsti
šias problemas.
Lietuva ir istorine, ir geografine prasme yra Europos sudėtinė
dalis. Taigi natūrali išvada Lietuvos valstybės likimas yra
susijęs ir apspręstas Europos likimo. Lietuvos saugumui tiesioginę
įtaką daro Europos šalys ir atskiri jų regionai. Taip pat ir Vakarų
Europos saugumas. Kita vertus, Lietuvos saugumas vienokiu ar kitokiu
mastu daro įtaką Europos ir jos atskirų regionų saugumui. Taigi
judėjimas yra dvipusis.
Šiuo požiūriu ir atsižvelgiant į plačiąją saugumo sąvoką kyla
pagrindiniai klausimai. Kokią ir kokio masto įtaką Vakarų Europos
ir jos šalių saugumui gali daryti Lietuva? Ypač, jei ji būtų stipri
politine, ekonomine, karine, socialine-visuomenine ir ekologine
prasme?
Jau kalbėjome apie sunkumus, kurie kyla nepriklausomybę atgavusioms
šalims. Lietuva ne išimtis. Savo nepriklausomybės pradžioje
Lietuva susidūrė su dauguma iš jų, pavyzdžiui, korupcija. Vis
dėlto buvo nuolat ir atkakliai stengiamasi sukurti demokratinę,
Vakarų modelį atitinkančią valstybę, kad ji taptų lygiaverte ir
integralia Vakarų Europos dalimi.
Politinio saugumo srityje Lietuva pasiekė gerų rezultatų. Šalies
valdyme vadovaujamasi demokratinėmis vertybėmis, formuojasi ir
nusistovi jų sistema. Sukurtos ir ėmė veikti pagrindinės demokratinei
valstybei būdingos institucijos. Šiuo metu vidaus ir užsienio
politiką galima apibrėžti kaip santykinai stabilią, t.y. keičiantis
valdančiosioms partijoms išlaikomas jos pagrindinių krypčių tęstinumas.
Ji remiasi į pagrindines demokratines vertybes, kurias toliau
siekiama garantuoti, stiprinti bei formuoti lietuviškas tradicijas.
Neneigiu, kad dar turime didelių kliūčių demokratinei sistemai
efektyviai veikti. Pavyzdžiui, sovietmečio nomenklatūros spaudos
kontrolė palieka visuomenę informacijos dykumoje. Lietuva vykdo
aktyvią užsienio politiką, yra daugelio tarptautinių organizacijų
narė, siekia narystės NATO ir ES. Jos interesai sutampa su daugumos
Vakarų Europos šalių ir pagrindinių tarptautinių organizacijų
atstovaujamais interesais. Jos politinė nuomonė bei valia mažai
kuo skiriasi nuo kitų Vakarų socialistinių demokratinių šalių
nuomonių.
Dabar Lietuva palaiko gerus santykius su savo kaimynėmis ir kitomis
valstybėmis. Kuriamas tvirtas regioninio gynybinio bendradarbiavimo
tinklas su daugeliu NATO šalių ir jos partnerių. Kaip pavyzdį
galima paminėti intensyvėjantį Lietuvos įsitraukimą į Danijos-Lenkijos-Vokietijos
gynybinio bendradarbiavimo trikampio veiklą. Taip pat dvi strategines
partnerystes: vieną su JAV, kitą su Lenkija. Plėtojamas dvišalis
bendradarbiavimas su NATO partneriais, Šiaurės Europos šalimis,
naujomis NATO narėmis. Tarptautiniu lygiu yra remiami ir mūsų
gynybinio bendradarbiavimo projektai su Estija bei Latvija.
Tiltas į Rytus
Lietuva gerai žino Rytų Europos šalis,
pažįsta jų tradicijas, kultūrą ir politiką, todėl gali būti puikiu
tiltu tarp Rytų ir Vakarų. Šiuo metu ji vykdo aktyvią politiką
Rytų Europos valstybių atžvilgiu. Praeitą rudenį buvo sudarytas
gynybinio bendradarbiavimo susitarimas su Ukraina, kuri sveikina
Lietuvos siekį tapti NATO nare. Lietuva taip pat pritaria Ukrainos
ir NATO susitarimui dėl ypatingos partnerystės. Šiemet panašaus
turinio susitarimą pasirašėme su Gruzija. Tai yra įtikinantys
besikeičiančių Nepriklausomų Valstybių Sandraugos (NVS) politinių
nuostatų pavyzdžiai. Reiktų pastebėti, kad Lietuvos karių būrys
tarnauja Kosove bendrame Lenkijos ir Ukrainos batalione.
Didelis dėmesys visuomet buvo teikiamas stabilių santykių su mūsų
kaimynais palaikymui. Todėl šiandien sienų ir tautinių mažumų
klausimai yra išspręsti. Tai taikytina ir Lietuvos santykiams
su Rusija. Lietuva visada pabrėžia savo dalykišką bendradarbiavimą
su Karaliaučiaus sritimi ir mano, kad tas regionas ir toliau turi
būti demilitarizuojamas. Jis turi gauti naują ekonominio augimo
impulsą. Lietuva yra viena iš aktyviausių verslo partnerių Karaliaučiuje.
Dialoge su Rusija gynybos klausimais pabrėžiamos skaidrumą, pasitikėjimą
bei saugumą skatinančios priemonės. Prie to prisidės ir pernai
pasirašyta dvišalė ginkluotės inspektavimo sutartis.
Dialogas su Rusija yra svarbi Lietuvos saugumo politikos dalis.
Tokio dialogo dėka mes parodome Rusijai, kad mūsų kursas NATO
narystės link, kaip ir kiti Lietuvos saugumo politikos elementai,
nėra nukreipti prieš teisėtus Rusijos saugumo interesus. Priešingai,
NATO plėtra bus naudinga Rusijai, kadangi stabilizuos saugumą
šiame regione. Šioje srityje aktyviai turėtų pasidarbuoti jau
beveik metus Rusijoje veikiantis karinis atašė Maskvoje.
Ekonominėje srityje Lietuva taip pat pasiekė pažangos. Jau padėti
pamatai ir kuriama laisvosios rinkos ekonomika, baigiamas privatizacijos
procesas. Stengiamasi visa tai toliau tobulinti, naikinti kliūtis
laisvajai rinkai. Pastebimai pradėjo augti BVP, eksportas ir investicijos.
Ekonomika tapo žymiai labiau diversifikuota, o prekyba su ES pasiekė
45,6 proc. visos užsienio prekybos. Be to, siekiama vis daugiau
dėmesio skirti šalies piliečiams ir jų socialinei gerovei. Deja,
sovietmečio nomenklatūros finansinė bei politinė įtaka tebėra
pagrindinė kliūtis smulkaus verslo plėtrai. Nesuderinti poįstatyminiai
aktai, neskaidrūs nuostatai bei ištisos brigados inspektorių ieško,
kaip apsunkinti smulkiųjų verslininkų veiklą, atimti galimybę
užsidirbti pragyvenimui. Daugybė įvairių mokesčių yra nepakeliami
net vidutiniam verslui, tačiau reikalingi vis dar socialistiškai
Vyriausybės sudaromam šalies biudžetui ir stambiajam kapitalui.
Stipri, integruota į Vakarus, Europos ekonomines struktūras Lietuva
pirmiausia reikštų pritarimą ekonominiams ir ekonominiams-politiniams
Europos interesams bei jų įgyvendinimui. Lietuva būtų besiplečianti,
nors ir nedidelė, bet nauja rinka, kuri vadovaujasi liberalios
ekonomikos principais. Vadinasi, čia yra garantijos saugioms investicijoms
bei pelnui, saugiam ir pigiam tranzitui. Tai būtų patogus ryšys
tarp Vakarų ir Rytų, Šiaurės ir Pietų, kadangi Lietuvos teritorijoje
kertasi pagrindiniai keliai įvairiomis kryptimis. Tam gali puikiai
pasitarnauti jau dabar gerai išplėtota infrastruktūra oro ir
jūrų uostai, kelių tinklas ir kt. Reikėtų pridurti ir tai, kad
Lietuva turi daug aukštos kvalifikacijos specialistų, ypač tokiose
šiuo metu svarbiose srityse kaip fizika, chemija, informatika,
mikrobiologija. Šių žmonių potencialas galėtų būti daug efektyviau
panaudojamas. Kaip pavyzdį galima būtų pateikti keletą Lietuvos
mokslininkų projektų, pristatytų NATO Mokslas taikai (Science
for Peace) programai.
Stiprėjanti Lietuva
Socialiai bei visuomeniškai sustiprėjusi
Lietuva, besivadovaujanti Vakarų Europos priimtomis socialinėmis
vertybėmis, visokeriopai atstovaus ir sieks visų socialinių ir
visuomeninių sluoksnių interesų įgyvendinimo. Priėmus Europos
Sąjungos verslo nuostatus turėtų būti pažabota ir biurokratinė
korupcija. Sakau turėtų, nes čia daug kas priklauso nuo teisėtvarkos
ir teisėsaugos veiklos. Deja, kol kas Lietuvos valstybėje šios
grandys dar tebėra labai silpnos. Dažnai tenka apgailestauti,
kad teisingumo ir sąžiningumo principas Lietuvoje dar nėra neginčijama
vertybė.
Kaip rodo praktika, stiprėjanti valstybė pajėgia sudaryti bei
užtikrinti geresnes gyvenimo ir visuomenines sąlygas savo piliečiams.
Tai nulemia mažesnę jų emigraciją į kitas, labiau išsivysčiusias
šalis. Atitinkamai mažėja emigracijos problemos. Vadinasi, stiprėjanti
Lietuva taip pat turėtų sudaryti žymiai geresnes sąlygas savo
piliečiams. Kartu ji prisidėtų prie emigracijos imigracijos
problemų sprendimo Vakarų Europoje.
Tą patį būtų galima pasakyti ir apie sienų apsaugą, kovą su tarptautiniu
terorizmu ir nusikalstamumu.Lietuva prisidėtų tramdant nelegalų
migraciją, įvairią kontrabandą, plėstų bendradarbiavimą teisėsaugos
srityje bei atitinkamos informacijos pasikeitime. Stabilus ir
efektyvus Lietuvos atitinkamų tarnybų darbas su Vakarų Europos
šalių kolegomis būtų efektingas. ES veikla šioje srityje bei paskutiniu
metu jos pasiekti rezultatai yra labai sveikintini. Lietuvos indėlis
čia taip pat gali būti reikšmingas. Ypač atsižvelgiant į tai,
kad Lietuvą galima laikyti tranzitine valstybe, jos pastangos
su kitomis Europos šalimis kovoje su terorizmu gali būti visapusiškai
naudingas.
Lietuvos kariuomenės plėtra
Lietuvos kariuomenė plėtojama pagal
demokratinėms šalims būdingus principus bei reikalavimus. 1998
metais buvo paruoštas dešimties metų raidos planas, kuris nustatė
aiškius kariuomenės plėtros prioritetus. Į žmones orientuotos
programos yra prioritetų sąrašo viršuje. Kitas prioritetas infrastruktūros
kūrimas, įskaitant priimamos į NATO valstybės paramą sąjungininkų
pajėgoms. Šis planas buvo NATO šalių entuziastingai priimtas,
ir vykdoma reforma gerai įvertinta.
Atsižvelgdama į galimybę tapti NATO nare, šalies saugumo poreikius
ir pasiruošimą vykdyti tarptautinius įsipareigojimus, Lietuva
peržiūrėjo savo gynybos struktūras. Patikslino ilgalaikes saugumo
stiprinimo programas ir trumpalaikius ginkluotųjų pajėgų plėtros
planus. Pagrindinis prieš ketverius metus pradėtos ir tebetęsiamos
reformos tikslas pasiekti optimalų balansą tarp reikalingų pajėgumų
ir esamų resursų, kuriuos šalis gali skirti šiems pajėgumams plėtoti.
Buvo nutarta prioritetą teikti efektyvių, patikimų ir mobilių
sausumos pajėgų ir nedidelių, joms nustatytas misijas gebančių
vykdyti, karinių jūrų bei oro pajėgų vystymui. Nuolatinės parengties
brigada ir karinių regionų teritorinės pajėgos turi tapti Lietuvos
gynybos branduoliu. Daugiausia dėmesio skiriama nuolatinės parengties
brigados plėtrai, kurios misija bus remti teritorines pajėgas
ir, jeigu reikės, būti Aljanso pajėgų struktūros sudėtyje vykdant
operacijas pagal NATO susitarimo
V straipsnį, Lietuvos žemėje arba artimiausių kaimyninių šalių
teritorijose. Iki 2002 metų pabaigos planuojama parengti galintį
sąveikauti su NATO batalioną (priklausantį būsimai nuolatinės
parengties brigadai). Praeitais metais gruodžio mėnesį Lietuva
tapo pirma užsienio valstybė, pasirašiusi sutartį įsigyti naujausios
technologijos prieštankinį ginklą JAVELIN iš JAV. Šiuo ginklu
bus aprūpintas minėtas batalionas. Šiais metais tikimės pasirašyti
sutartį dėl artimo nuotolio priešlėktuvinės sistemos įsigijimo.
1997 m. Lietuvos kariuomenės pradėta reforma didžiausią dėmesį
skyrė kario parengimui ir jo gerovei. Mokomasis pulkas, kuris
apmoko mūsų šauktinius, buvo įsteigtas 1998 metais ir gali būti
parodomasis Centrinėje Europoje, net ir vakariečiai kartais į
jį žvelgia pavydžiai. Čia bazinis kareivių apmokymas vyksta pagal
Britų jūrų pėstininkų programą. Puskarininkių mokykla buvo baigta
reformuoti 2000 m. pabaigoje taip pat pagal Britų programą. Lietuvos
karo akademijos reforma prasidėjo 1997 m. padedant britams. Per
trejus metus ir pirmamečiai kariūnai, ir mūsų instruktoriai buvo
apmokomi britų specialistų iš Sandhurst karo akademijos, nors
mūsų akademija yra panašesnė į West Point modelį. Noriu paminėti,
kad pradedant nuo 1997 m. dauguma kareivinių bei mokomųjų įstaigų
buvo remontuojamos ir renovuojamos, o Tauragės batalione buvo
pastatytos visiškai naujos, lietuviškos kareivinės. Šioje srityje
planas tik iš dalies įgyvendintas, bet viliuosi, kad kareivių
gerovės projektai bus tęsiami. Kariuomenės kokybė ir galia priklauso
nuo joje tarnaujančių žmonių savijautos.
Lietuvos priklausymas Vakarų Europos karinio saugumo struktūroms
reikštų saugumo zonos išsiplėtimą, kuris ypač aktualus Lietuvos
kaimynėms. Jos jaustųsi žymiai saugiau turėdamos ribas su saugia,
stabilia bei prognozuojama valstybe, o ne nestabilia šalimi. Stipriausios
Lietuvos rėmėjos NATO narystės siekyje yra kaimyninės Vakarų Europos
valstybės Lenkija, Danija ir Švedija. Neutrali Švedija jau perdavė
dviejų priešlėktuvinių batalionų ginklus, radarus, radijo stotis,
transportą ir šaudmenis. Taip pat gauta ginkluotė vienam motorizuotųjų
pėstininkų batalionui ir viena inžinerijos kuopa. Čia yra viskas,
ko reikia 700 karių batalionui: nuo šautuvų, dujokaukių ir transporto
iki buldozerių inžinierių kuopai. Iki 2003 metų vasaros Švedija
perduos Lietuvai visos brigados ginklus ir įrangą bei dvi medikų
kuopas su lauko ligonine.
Šiuo metu Lietuva aktyviai dalyvauja taikos palaikymo operacijose,
vadovaujamose NATO. Šiandien mūsų kariai tarnauja KFOR ir SFOR.
Be to, KFOR ir SFOR aptarnauja iš Neapolio vienas Lietuvos transporto
lėktuvas su įgula. Lietuvos įtraukimas į gynybines euroatlantines
struktūras atspindėtų, matyt, didesnę ir ypač kokybiškesnę sąveikumo
atžvilgiu kontribuciją ir didesnius įsipareigojimus vykdant paieškos
bei gelbėjimo, taikos įvedimo ir palaikymo bei V straipsnio operacijas.
Kitaip tariant, būtų užtikrinta didesnė kontribucijos pobūdžio,
dydžio ir kokybės kontrolė. Nors ir dabar šioje srityje Lietuva
deda labai daug pastangų. Lietuvos medikai ruošiami dalyvauti
karinėse operacijose čekų kariuomenės lauko ligoninės sudėtyje
Afganistano regione ir apsaugos vienetas danų kariuomenės sudėtyje
Tadžikistane.
Karinėje bei karinėje-politinėje srityje vis aktualesniu ir svarbesniu
klausimu tampa keitimasis žvalgybine ir kitokio pobūdžio kariuomenei
reikalinga informacija. Ypatingai paskutiniu metu susiduriama
su netradicinio pobūdžio grėsmėmis, tokiomis kaip tarptautinis
terorizmas. Čia vienos šalies pastangos būtų bevaisės, o efektyvi
kova gali būti užtikrinta tik daugelio valstybių vieningomis pastangomis.
Pabaiga
Baigdamas norėčiau pasakyti, kad
mums reikia ir toliau labai atkakliai dirbti visose srityse. Tik
tada Lietuva galės tapti tikrai stipria ir saugia valstybe, sugebės
įrodyti Vakarų Europos šalims bei svarbiausioms Europos ir euroatlantinio
regiono saugumo organizacijoms, NATO ir ES, kad yra verta jų draugystės
ir narystės. Tik tada ji galės jaustis lygiaverte demokratinės
Europos dalimi bei pozityviai prisidės prie senojo Europos žemyno
stabilumo. Tuo tikslu Lietuvai yra reikalingas solidarumas, parama
ir iš NATO narių, ir iš tų partnerių, su kuriais sieja bendras
narystės siekis.
NATO narystės siekyje ypatingą reikšmę turi Amerikos lietuviai,
nes jie, būdami JAV piliečiai, turi įtakos JAV politiniams sprendimams,
kurie dažnai būna lemiami, ypač NATO narystės klausimu. Jei visi
Amerikos lietuviai aktyviai veiktų, padėdami Lietuvai siekiant
NATO narystės, jei jie sugebėtų įtaigoti kitokios kilmės amerikiečius,
kad Lietuvos NATO narystė yra remtina, tai Lietuvos kelias į saugumą
ir į išties vakarietišką valstybę, be abejo, būtų lengvesnis ir
tikresnis. Tai ne tik didelis uždavinys, bet ir tik JAV piliečių
privilegija.
2002 m. sausio 25 d.
Gen. mjr. Jonas Kronkaitis
© 2002 "XXI amžius"