Pagrindinio tautos tikslo siekimo prielaidos
Nepaisant intensyvėjančios globalinės
demokratizacijos, modernizacijos bei integracijos, tautos egzistencijos
pagrindinio tikslo siekimas susiduria su gana rimtomis kliūtimis.
Apie kai kurias iš jų jau užsiminėme, apie kitas čia pakalbėsime
kiek plačiau (jokiu būdu nepretenduodami susistemintai jas pateikti).
Suprantama, tų kliūčių esama daug ir gana įvairių. Tai gali būti
ankstyvesniame tautos gyvenimo tarpsnyje susiformavęs, bet naujosioms
sąlygoms neadekvatus žmonių mentalitetas, taip pat politikų negebėjimas
sistemiškai aprėpti prasiplėtusios socialinės visumos; inertiška
valstybės politika, kuriai tebebūdinga išlikimo siekio bet kuria
kaina tradicija; dominuojantis ekonomizmas, t.y. įsitikinimas,
jog dėmesys gamybai, materialinės gyvenimo sąlygos vaidina lemiamą
vaidmenį ir kt. Čia paliesiu keletą kitų esminių prielaidų, kurios
veikia tautos pagrindinio egzistencinio tikslo siekimą.
Pirmiausia, šis tikslas turėtų būti teisingai suvokiamas bent
visų aplink gyvenančių ir veikiančių tautų panvisuomenės narių.
Tautinė arba valstybinė agresija, egocentrizmas, kuris buvo būdingas
anksčiau, turėtų būti eliminuotas. Šia prasme integracija naudinga
jau vien dėl to, kad ir stipresniųjų, ir silpnesniųjų egzistencijos
ir raiškos sąlygas daugmaž išlygina. Žinoma, stipresniojo dominavimas
taip lengvai neišnyksta: jis įsigėręs į kultūrą, į mentalitetą,
pasireiškia intertiškomis, nesąmoningomis pastangomis klestėti
kitų sąskaita. Jis neadekvatus civilizuotam mąstymui. Nesunku
prognozuoti, kad stipresniojo dominavimas, prasiverždamas atsiradusia
trintimi, įtampa, netgi ginkluotais konfliktais, silpsta, gęsta,
užleisdamas vietą susitarimams, taikingesniam ekonominių bei politinių
interesų derinimui ir tautų bendradarbiavimui. Akivaizdu, kad
tokį bendrabūvį lemia ne tik gera valia ar išaugusi kultūra, bet
ir planetos ekologinė situacija, gyvybės ir civilizacijos išsaugojimo
aplinkybės.
Iškovotos de facto nepriklausomybės pripažinimas de jure iš esmės
išreiškia tik formalųjį tautos suvereniteto pripažinimą. Esminis
pripažinimas tautos, jeigu ji yra dar užspausta stipresniųjų kaimynų,
skinasi kelią ganėtinai sunkiai, su nuostoliais įveikdamas politinių,
ekonominių ir kitokių interesų bei išskaičiavimų brūzgynus. Akivaizdu,
kad žmonių pasaulis vis labiau įgauna holistinį (organiškai persipynusį,
tarpusavyje suaugusį) pavidalą, ir padėtį gali gelbėti tik toks
pat holistinis, sisteminis, iš esmės humanistinis mąstymas. Žvelgiant
iš šių pozicijų, tiek tautinis egoizmas (etnocentrizmas), tiek
ir kosmopolitinis indiferentiškumas (abejingumas) tautiškumui
ir juo labiau imperialistinė pozicija yra vienodai nepriimtini
ir smerktini. Europos Sąjunga, jos bendrosios koncepcijos, taip
pat jos struktūrų evoliucionavimas gana artimas tam modeliui,
kuris gali palyginti sėkmingai spręsti ką tik čia paminėtą prieštaravimą.
Antra, pasirinkta tikslo siekimo strategija ir jos realizavimo
keliai privalo būti evoliucinio pobūdžio, t.y. privalo paklusti
socialinės raidos dėsningumams. Šie dėsningumai šiandien susiję
toli gražu ne vien su įvairiausio pobūdžio technologijomis ar
komunikacijomis, su informacinės visuomenės sklaida. Jie susiję
ir su demokratizacija, su atviros pilietinės visuomenės sklaida,
su globaline integracija. Vienokio ar kitokio voliuntarizmo
nesiskaitymo su evoliucijos dėsningumais pasekmes gana akivaizdžiai
parodo įvairiausių pavyzdžių turtinga tautų bei valstybių gyvenimo
bei tvarkymosi praktika. Užtenka priminti kad ir tą pačią bolševikinę
Rusiją, žiauriai nusiaubtą Lietuvos kraštą, ypač tautos dvasinę
kultūrą, izoliavusią lietuvius nuo natūralaus socialinės evoliucijos
kelio. Bolševikinė revoliucija bei ideologija pavertė ir savo
pačios tautą (žinoma, ir kitas Rusijos imperijoje gyvenančias
tautas ir tauteles) žiauraus eksperimento poligonu, nukreipusiu
jos evoliuciją istorijos aklavietėn. Pasaulyje dar esama daugelio
ir kitų, didesnių ar mažesnių voliuntaristinių valstybės tvarkymosi
eksperimentų, kurių įsitvirtinimą lėmė civilizacinis bei kultūrinis
tos ar kitos tautos atsilikimas, persipynęs su istorijos požiūriu
ganėtinai atsitiktiniais įvykiais (kaip antai Fidelio Kastro ilgus
dešimtmečius vairuojama ar vairuota Kuba).
Tačiau klaidinga būtų manyti, kad tauta, išsivadavusi iš ilgalaikės
svetimųjų priespaudos (ypač tos, kuri buvo primesta kultūros požiūriu
atsilikusios kaimynės), turės pakankamai vidinių išgalių sėkmingai
tvarkyti savo nepriklausomą valstybę ir siekti savo egzistencijos
pagrindinio tikslo neklaidžiodama, iškart susiradusi tiesų kelią.
Tokių stebuklų nebūna.
Štai viena iš tipiškiausių tokio pobūdžio iliustracijų. Atkūrus
Lietuvos nepriklausomybę, staigus ir vos ne prievartinis koncentruotų
žemės ūkių panaikinimas lėmė tebesitęsiančią Lietuvos kaimo socialinę
dramą (o gal ir tragediją...).
Trečia, pasirinktos tikslo siekimo priemonės turi atitikti realias
tautos ir jos valstybės galimybes ir sąlygas. Pastarosioms reikėtų
priskirti ne vien, sakykim, turimus materialinius išteklius, ekonominį
potencialą, politinę valdymo sistemą ar išorinę apsuptį. Joms
priskirtini ir susiklostę vyraujantys sociopsichologiniai žmonių
įpročiai, orientacijos, bendravimo būdas, jų mentalitetas, t.y.
realiai susiformavusi sociokultūra. Būtent ji ir lemia vardytus
išteklius, valstybingumo įtvirtinimo bei raidos pobūdį (dažniausiai
apie ją politikai ir vadybininkai nekalba).
Kaip netikusį šios sąlygos ignoravimo, nesiskaitymo su realybe
pavyzdį galime nurodyti Iraną. Buvęs šachas Mohamedas Reza Pechlevis
savo valdžios metais (kelis pokario dešimtmečius), nesiskaitydamas
su gyventojų nuotaikomis, jėga bandė sparčiai vakarietinti šalį.
Tačiau toks šuolis nepasiteisino. Susikaupusios neigiamos gyventojų
nuotaikos sprogo fanatiška musulmoniška revoliucija prieš viską,
kas priminė Europos kultūrą. Nepatenkintųjų dvasinio vadovo Ajatolos
Chomeinio vadovaujama revoliucija 1978 metais laimėjo, grąžindama
šalį į praeitį. Šiuo atveju abu iraniečių tautos lyderiai pamiršo
nuoseklios evoliucijos dėsnius. Ir vienu, ir kitu atveju pačių
iraniečių tarpusavio konfliktais ir net skerdynėmis, jas lydėjusiomis
ekonominėmis bei politinėmis suirutėmis buvo platinama civilizacinės
tuštumos erdvė. Regis, šitaip iraniečių tauta mažino savo išlikimo
šansus... Bet, kita vertus, buvo klojami ir jos palingenezinio
atgimimo pamatai.
Pavyzdžių, kurie iliustruotų šios sąlygos nesilaikymą mūsų šalyje,
parinkti taip pat nebūtų sunku.
Daugeliui Lietuvos žmonių, tarp jų ir specialistams, yra nesuprantama
skubota administracinė teritorinė valstybės reforma dabar egzistuojančių
dešimties apskričių sudarymas.
Panašiai būtų galima pasakyti apie ne pagal išgales palyginti
staigiai išsiplėtusį aukštųjų mokyklų tinklą. Daliai absolventų
darbo tenka ieškoti užsienyje, o ir profesūros atlyginimai dažnai
žemesni už ką tik iškeptų jų auklėtinių atlyginimus.
Ketvirta, pagrindinio tikslo siekimas reikalauja tam tikros politinės
kultūros brandos, lemiančios valstybingumo sąrangą. Galima būtų
apie tai atskirai nekalbėti. Tačiau, kaip rodo praktika, politinė
mintis ir politinio veiksmo organizavimas turi savo specifiką
ir dėl tos priežasties gali būti traktuojama kaip tam tikrą autonomiškumą
turinti prielaida.
Sunku įsivaizduoti pagrindinio tikslo siekimą, jeigu nėra strategiškai
apgalvotos valstybingumo ir valstybės vizijos ir jos įgyvendinimo
programos, mobilizuojančios visą tautą; jeigu pilietinė energija
sunaudojama politinių grupuočių ir politikų tarpusavio batalijoms,
kovai dėl valdžios kaip savitikslo. Pagaliau, žvelgiant ir iš
kitos pusės, tikslo siekimas išlieka komplikuotas, jeigu tradiciškai
tebesireiškia apatiškas, inertiškas arba atskirais atvejais netgi
priešiškas pačių piliečių nusiteikimas savo valstybės atžvilgiu.
Individualus arba grupinis egocentrizmas, savanaudiškumas, bendruomeninių
interesų ignoravimas tautos išlikimo ir jos evoliucionavimo požiūriu
taip pat gali būti netgi nuostolingesnis, pragaištingesnis dalykas
už atvirą agresiją ar aneksines okupanto užmačias (psichologiškai
tautos narius šis atvejis labiau suburia). Todėl netikusi yra
ir ta valstybingumo sąranga, kuri atpalaiduoja ne tik politiką,
bet ir eilinį pilietį nuo atsakomybės prieš sociumą, neskatina
bendruomeninio jausmo ir neakcentuoja bendrų interesų prioriteto.
Lygiai kaip yra netikusi ir ta sąranga, kuri slopina sociumo narių
iniciatyvumą, nesudaro sąlygų laisviau reikštis jų savaveiksmiškumui,
suprantama, tuo pat metu neišleisdama iš akių ir negatyvių tokios
laisvės įteisinimo palydovų: anarchiškumo, alkoholizacijos bei
narkomanijos, įvairiausių formų nusikalstamumo ir pan. Laisvė,
atskiro žmogaus teisės negali būti suabsoliutinamos jos visada
turi būti derinamos su bendraisiais tautos, socioetnosistemos
egzistenciniais tikslais.
Išdėstėme tik keletą bendresnio pobūdžio teiginių bei samprotavimų,
susijusių su tautos pagrindinio egzistencijos tikslo siekimo prielaidomis.
Šio tikslo įsisąmoninimas, o iš to išplaukiantis ir labiaufokusuotas
jo siekimas savaime tampa dar ir papildomu socioetnosistemos pasionariškumo,
socialinės organizacijos gyvybingumo šaltiniu. Todėl pažintine
prasme, taip pat ir grynai praktiniais sumetimais, pravartu turėti
labiau detalizuotą, sustruktūrintą pagrindinio tikslo supratimą,
teikiantį platesnį panoraminį ir labiau harmonizuoto siekimo vaizdą.
Toks kelias gali pasirodyti vaisingas dar ir dėl tos priežasties,
kad jis gali padėti nusakyti ne tik pagrindinius valstybingumo
įtvirtinimo ir jo plėtojimo kontūrus, bet ir esamą būvį.
Prof. Romualdas Grigas
© 2002 "XXI amžius"
|
Tauta yra stipri tada, kai turi idėją, kaip
saugoti savo valstybę, savo žmones, kaip auklėti savo jaunąją
kartą. Per tūkstantmetę istoriją tauta iškelia savo vertybes,
numato tikslus, ateities perspektyvas. Tauta išlaiko savo dvasią
per išpuoselėtą pasaulėjautą, per tautines istorines vertybes,
per pagarbą pasionariškoms asmenybėms, per egzistencinius valstybės
kūrimosi taškus. Eltos nuotraukose: šiemetė Vasario 16-oji prie
Signatarų namų ir prie Krašto apsaugos ministerijos.
|