Ar atsakingai deramės su Europos Sąjunga?
2002 metų sausio 30 dieną Europos
Komisija (EK) pasiūlė būsimų naujų Europos Sąjungos narių ūkininkams
skirti tik ketvirtadalį tos finansinės paramos, kurią gauna dabartinių
ES narių ūkininkai, o išmokos susilygintų tik 2012 metais. Šie
siūlymai pribloškė realiausias kandidates į ES.
Europos Komisija nenurodo tikrų priežasčių, dėl kurių nusprendė
vykdyti diskriminacinę politiką šalių kandidačių atžvilgiu. Europos
Sąjungos žemės ūkio politika kasmet kainuoja 35 mlrd. JAV dolerių,
arba maždaug pusę viso ES metinio biudžeto, tačiau ji nebetenkina
vidaus poreikių. Pagrindinė priežastis gali būti nenoras iš 35
mlrd. dolerių pyrago daugiau atriekti pusalkanėms naujosiomis
narėms, nes ES šalių ūkininkai gautų mažiau lėšų.
Keista, bet svarbiu argumentu, kodėl Europos Sąjunga negali taikyti
vienodų išmokų šalių kandidačių ir šalių senbuvių žemdirbiams,
laikoma tai, kad Lietuvos ūkininkai gaus daug didesnes pajamas,
nei gauna universiteto profesorius, o ūkininko pajamos bus žymiai
didesnės negu miestiečio. Tai galėtų sukelti socialinę įtampą,
priverstų miestiečius grįžti į kaimą, stabdytų bet kokią pažangą
Lietuvos žemės ūkyje.
Nuo kada pinigai ir investicijos stabdo pažangą? Atvirkščiai.
Aš manau, kad, racionaliai panaudojus lėšas, galima modernizuoti
ūkį, sutvarkyti griūvančius pastatus, geriau pamaitinti ir gražiau
aprengti vaikus. Žmonės pradėtų pirkti daugiau maisto prekių,
kaimuose neužsidarinėtų parduotuvės. Galų gale, turėdamos didesnes
pajamas, jaunos šeimos gimdytų daugiau vaikų, pagerėtų demografinė
situacija. Kaime nereikėtų uždarinėti mokyklų, bibliotekų, pašto,
taupomojo banko skyrių ir t.t. Žmonės galėtų užsiprenumeruoti
spaudą, nevargtų eilėse prie laikraščių kaimo skaityklose. Juk
šiuo metu kaime gyventojų pajamos dvigubai mažesnės nei mieste.
Dar nuostabiau, kai tuos pačius argumentus pateikia ir Lietuvos
valstybės vyrai. Neduok Dieve, kaimietis geriau gyvens, nevaikščios
su vyžomis, gal gražiai pasipuošęs atvažiuos į sostinę, aplankys
teatrą, parodas. Tačiau niekas nelaiko nelaime, kai teisėjo ar
kito valdininko iš valstybės biudžeto mokama alga šimtus kartų
didesnė už žemdirbio.
Kitas EK argumentas, dėl ko šalims kandidatėms skiriamas mažesnis
finansavimas,esą jos nesugebės panaudoti skiriamų lėšų, taip pat
niekuo nepagrįstas. Mes jau turime akivaizdų pavyzdį, kai Airija,
Graikija, Ispanija, Portugalija, tapusios ES narėmis ir gavusios
tokį patį finansavimą kaip ir šalys senbuvės, puikiausiai panaudojo
tas lėšas savo ūkiui modernizuoti. Šiose valstybėse gaunamos didesnės
ūkininkų pajamos socialinės įtampos tarp miesto ir kaimo nesukėlė,
miestiečiai į kaimą nebėgo ir pažangos jame nesustabdė. Priešingai,
jos dabar sėkmingai konkuruoja ES rinkoje. Manau, kad Lietuva
ir kitos šalys kandidatės ne mažiau sėkmingai panaudotų skiriamas
lėšas.
Kai pritrūkstama argumentų, motyvuojama tuo, kad jau 2001 metų
kovo 30 dieną Lietuva preliminariai uždarė Laisvojo kapitalo judėjimo
skyrių.
Apginti EK siūlymą 2002 vasario 5 dieną į Lietuvą atvyko Europos
Komisijos Plėtros direktorato Lietuvos skyriaus vadovas Andersas
Henrikssonas. LR Seime susitikęs su Kaimo reikalų komiteto nariais
bei žemdirbių atstovais, skyriaus vadovas pareiškė sunerimęs dėl
to, jog praėjusiais metais pasiektus susitarimus Lietuva dabar
norėtų keisti. Aukštas pareigūnas nesugebėjo išsklaidyti Seimo
narių bei žemdirbių abejonių dėl nepagrįstų argumentų. Į Žemės
ūkio rūmų pirmininko Jono Ramono konkretų klausimą, kuo Lietuvai
žalingas pereinamasis laikotarpis, A.Henrikssonas atsakė replika:
Gal galite pateikti užsieniečių sąrašą, kurie nori pirkti jūsų
žemę? Į mano prašymą paaiškinti, kodėl ES laiko tokiu svarbiu
dalyku žemės pardavimą užsieniečiams, jeigu nėra užsieniečių,
norinčių pirkti žemę, pareigūnas nieko neatsakė. Nesigilino ir
į kitas žemdirbių mintis, tik paragino atsargiau rinktis argumentus
siūlant atnaujinti diskusijas su ES.
Čia noriu papriekaištauti ir mūsų derybininkams bei Vyriausybei
dėl labai neatsakingo žingsnio paskubant uždaryti Laisvojo kapitalo
judėjimo skyrių. Viena, tai buvo padaryta ignoruojant ir visiškai
nesitariant nei su LR Seimo nariais, nei su žemdirbių atstovais.
Antra, vienas svarbiausių derybinių skyrių uždarytas nesuteikiant
Lietuvai galimybių keisti savo poziciją, jei keistųsi ES politika.
Belieka apgailestauti, kad ES ketinimai paaiškėjo tik prieš trejetą
savaičių.
Nesuprantama, kodėl Lietuvos derybininkai ir valstybės vadovai
nuosaikiai reagavo į mūsų ūkininkams skirtingai nei kitų šalių
kandidačių pateiktas diskriminuojančias ES finansinės paramos
sąlygas.
Siekiant apsaugoti šalies žemės ūkį dešimčiai metų, per kuriuos
taps vienodos visų ES šalių ūkininkų rėmimo sąlygos, mūsų derybininkams
siūlau reikalauti:
1. Lietuvos rinką iš ES įvežamai žemės ūkio produkcijai apsaugoti
muitais. Pagrindinis mūsų argumentas skirtingos ūkininkavimo
sąlygos. Muitai saugotų žemdirbius nuo nelygios konkurencijos
su ES ūkininkais, kurie, turėdami modernias technologijas, gaudami
keturis kartus didesnes tiesiogines išmokas ir galėdami siūlyti
žemesnes kainas, tikrai nušluos mūsiškius nuo žemės.
2. Kad nebūtų kvotomis ribojama eksportuojama į ES šalis žemės
ūkio produkcija.
3. Susieti galimybę parduoti žemę užsieniečiams su ES paramos
lygiu mūsų žemdirbiams. Būdami vieningoje ekonominėje zonoje ir
negaudami vienodo finansavimo, Lietuvos žemdirbiai bankrutuos
ir eis elgetauti į ES šalis.
Kaip išvengti tarpusavio nesupratimo, nesusikalbėjimo ir kitų
pavojų?
ES, keldama naujus reikalavimus, turėtų labiau atsižvelgti į mūsų
padėtį ir teikti galimybę koreguoti derybų susitarimus, turinčius
didelę socialinę ir politinę reikšmę. Akivaizdu, kad netikėti
siūlymai įpusėjus derybų procesui gali neigiamai paveikti šalių
kandidačių gyventojų nuomonę.
Lietuvos Vyriausybė, savo ruožtu, spartą derybose dėl stojimo
į ES privalo atsakingiau derinti su valstybės interesais bei tartis
su visomis šalies visuomenės interesų grupėmis.
Petras Gražulis
© 2002 "XXI amžius"