"XXI amžiaus" priedas apie pasaulio krikščionis Nr.5 (5)

PRIEDAI






Popiežius ir visa Bažnyčia solidarizuojasi su Šventosios Žemės krikščionimis

Dramatiška padėtis Artimuosiuose Rytuose

Tikrai dramatiškomis aplinkybėmis gruodžio 13 dieną Vatikane įvyko Šventosios Žemės katalikų vyskupų ir popiežiaus Jono Pauliaus II susitikimas, kuriame drauge su Jeruzalės lotynų, sirų, armėnų, melkitų ir chaldėjų apeigų katalikų ganytojais dalyvavo Romos kurijos dikasterijų vadovai bei pasaulio episkopatų atstovai. Kelias valandas prieš susitikimą po keleto teroristinių išpuolių, kuriuos įvykdė palestiniečių savižudžiai radikalai, Izraelis paskelbė nutraukiąs visus kontaktus su Palestiniečių nacionalinės savivaldos vadovu Jasiru Arafatu, kuris izraeliečių buvo paskelbtas tiesiogiai atsakingu už bombų sprogdinimus. Izraelio kariuomenei palestiniečių teritorijose pradėjus baudžiamuosius veiksmus, tarp jų ir valstybinių įstaigų apšaudymą raketomis, J.Arafato atstovai nurodė, jog faktiškai tai esąs "oficialus karo paskelbimas".
Tą pačią gruodžio 13 dieną duodamas interviu Romos katalikų žinių agentūrai "I Media", Izraelio ambasadorius prie Šventojo Sosto Josefas Nevilis Lamdanas sakė: "Didžiausių problemų sukėlė ta terorizmo atmosfera, kurią sukūrė palestiniečių teroristai, vykdydami išpuolius pirmiausia prieš Izraelio piliečius. Izraelis negali leisti, kad jo vaikai būtų žudomi. Jeigu J.Arafatas nepajėgus arba nenori veikti, Izraelio valstybė turi gintis pati". Ambasadorius pažymėjo, kad, Izraelio vyriausybės įsitikinimu, "J.Arafatas gali padaryti daugiau, tačiau dabar iš tikrųjų jis nieko nedaro. Jo pastangos pažaboti terorizmą yra tik farsas". Ne tik Izraelis ragina baigti terorą, bet ir Jungtinės Valstijos, Rusija bei Europos Sąjunga. Popiežius Jonas Paulius II savo kreipimesi pasaulinei taikos dienai, kuri Bažnyčioje tradiciškai bus minima sausio 1-ąją, aiškiai nurodė, jog terorizmas yra nuodėmė prieš žmogų ir prieš Dievą.
Tačiau vienas aukštas Vatikano diplomatinis pareigūnas, nenorėjęs, kad būtų minima jo pavardė, JAV katalikų žinių agentūrai CNS sakė, jog Vatikanas nepritaria pastarojo meto bandymams Izraelyje laikyti J.Arafatą vos ne "vyriausiuoju teroristu". Pareigūnas priminė, kad popiežius Jonas Paulius II buvo vienas pirmųjų pasaulio lyderių, priėmusių J.Arafatą per audienciją kaip tikrą palestiniečių vadovą. "Mes nenorime kanonizuoti J.Arafato, tačiau už šio asmens glūdi reikalai, kurie turi būti remiami ir ginami", - teigė diplomatas. Per Palestinos autonominės administracijos vadovo rinkimus, kuriuose dalyvavo 80 proc. palestiniečių, J.Arafatas nugalėjo gavęs daugiau kaip 70 proc. balsų.
Kai kurie gruodžio 13-osios susitikimo Vatikane dalyviai pastebėjo, kad tarptautinė bendruomenė pernelyg didelį dėmesį skiria palestiniečių ekstremistų išpuoliams, kurių, žinoma, niekaip negalima pateisinti, tuo tarpu ypač Jungtinėse Valstijose nepakankamai smerkiama Izraelio karinių pajėgų prievarta. Juk praėjus daugiau kaip metams nuo vadinamosios Al Aksos intifados (tai yra palestiniečių riaušių, prasidėjusių po dabartinio Izraelio premjero A.Šarono "provokacinio" apsilankymo prie Jeruzalės didžiosios Al Aksos mečetės 2000 metų rudenį) pradžios, žuvo daugiau kaip 1100 žmonių, o tarp jų keturi penktadaliai buvo palestiniečiai.
Prieš susitikimą vienas pagrindinių jo dalyvių, Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas Mišelis Sabachas Italijos katalikų žurnalui "Famiglia Christiana" teigė, jog dabartinį konfliktą Artimuosiuose Rytuose nulėmė Izraelio vykdoma palestiniečių teritorijų okupacija. "Užuot tik medžiojęs palestiniečių ekstremistus, A.Šaronas geriau pamatytų pačią okupaciją ir paieškotų politinių būdų jai užbaigti, - sakė patriarchas. - Izraelio vyriausybė turi suprasti, kad, tęsdama okupaciją, ji net negalės apsaugoti savo žmonių." Pažymėtina, kad savo nepasitenkinimą dėl agresyvių Izraelio veiksmų netiesiogiai pareiškė ir Šventasis Sostas: gruodžio 11 dieną Romoje lankantis Izraelio užsienio reikalų ministrui Šimonui Peresui, jį audiencijoje atsisakė priimti popiežius Jonas Paulius II. Oficialiai buvo pranešta, kad Šventasis Tėvas yra užsiėmęs kitais reikalais ir negali patenkinti per vėlai pateikto ministro prašymo. O šiemet Popiežius su J.Arafatu jau buvo susitikęs du kartus.

Kviečiama neprarasti vilties

Popiežiaus vadovaujamas Šventosios Žemės hierarchų pasitarimas, pavadintas "Krikščionių ateitis Šventojoje Žemėje", turėjo daugiau pastoracinį pobūdį, tačiau dėl anksčiau aptartos padėties persipynė su politinių klausimų svarstymu bei tarpreliginio dialogo regione analize. Apibūdinęs dabartinę padėtį regione kaip dramatišką, kurioje krikščionys "yra atsidūrę tarp dviejų ekstremizmų", Jonas Paulius II pasmerkė terorizmą ir kvietė Šventosios Žemės ganytojus "prašyti Viešpatį vilties ir vieningai Jo melsti, kad Jis suteiktų pagalbos vadovauti patikėtai tikinčiųjų kaimenei".
Popiežius priminė, kad 2000 metų Jubiliejaus pradžioje patriarchai ir kiti Šventosios Žemės bendruomenių vadovai paskelbė "tikėjimo, vilties ir meilės kreipimąsi", kviesdami visus Šventojoje Žemėje ir visame pasaulyje gyventi laikantis taikos ir teisingumo. "Kaip mes troškome, kad tas kreipimasis būtų buvęs išgirstas ir įgyvendintas!(...) Kaip troškome matyti, kad mūsų broliai žydai ir musulmonai drauge su mumis deda visas įmanomas pastangas, idant Šventajai Žemei būtų sugrąžintas Taikos Žemės vardas", - teigė Popiežius.
Tačiau ir dabartinėmis sunkiomis aplinkybėmis Šventasis Tėvas toliau kviečia vyskupus Šventojoje Žemėje vykdyti svarbų uždavinį - "būti Dievo meilės žemėje liudininkais ir Jo mokslo nešėjais musulmonų bei judėjų daugumos sąlygomis". Prisimindamas vykstančią krikščionių emigraciją, Popiežius pabrėžė, kad jie turi tęsti dviejų tūkstančių metų buvimo Šventojoje Žemėje istoriją. Jų pašaukimas - "būti krikščionimis Šventojoje Žemėje, o ne kitose šalyse". Vyskupai turi kviesti tikinčiuosius nepasiduoti baimei ir neprarasti vilties iškilus sunkumams.
Kalbos pabaigoje Jonas Paulius II patvirtino, jog dalyvavimas šiame pasaulio episkopatų atstovų susitikime rodo, kad Šventosios Žemės ganytojai nėra vieniši. Mat tarp ganytojų buvo Jungtinių Valstijų vyskupų konferencijos pirmininkas, Belvilio (Ilinojaus valstija, JAV) vyskupas Viltonas Gregoris ir Europos vyskupų konferencijų tarybos pirmininkas, Ciuricho (Šveicarija) vyskupas Amadė Grabas. "Visa Bažnyčia dalijasi jūsų rūpesčiais, remia kasdienes jūsų pastangas, yra artima jūsų tikinčiųjų kančioms ir per maldas palaiko gyvą viltį", - sakė Šventasis Tėvas.
Po to kalbėjęs Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Andželas Sodanas pažymėjo, jog pirmiausia reikia dėti visas įmanomas pastangas, kad būtų atkurti "taikūs santykiai tarp izraeliečių ir palestiniečių". Abu konflikto dalyviai turi nuolat prisiminti, jog tame pačiame regione galima gyventi taikiai tik "vienodomis teisėmis ir vienodomis pastangomis". Kardinolas priminė popiežiaus Jono Pauliaus II mintį, jog negali būti jokios taikos be teisingumo ir teisingumas neįmanomas be atleidimo. Taikos procesą Artimuosiuose Rytuose visa Bažnyčia ir ypač Šventasis Sostas visada rėmė, taip pat ir "šiais liūdnais laikais".
Kardinolas A.Sodanas toliau sakė, kad Šventosios Žemės žaizdos yra "vaisius daugiau kaip 50 metų skausmingos įtampos, kurios pradžią žymi Jungtinėse Tautose inicijuotas garsusis 1947 metų planas padalyti Palestiną" į žydų ir arabų valstybes. "Tai ašarų ir kraujo istorija", kurios taikų sprendimą ragino rasti visi popiežiai nuo Pijaus XII iki Jono Pauliaus II. Jų nurodymu buvo stiprinami Šventojo Sosto diplomatiniai veiksmai: siūlomi konkretūs sprendimai ir pirmiausia pabrėžiama paliaubų ir derybų svarba. 1993 metais I.Rabino ir J.Arafato rankų paspaudimu prasidėjo daug žadantis taikos procesas, bet prieš metus jis buvo šiurkščiai nutrauktas.
Susitikime kalbėta ir apie krikščionių ateities perspektyvas Šventojoje Žemėje. Vatikano valstybės sekretorius minėjo, kiek nedaug čia liko krikščionių: iš 6,1 mln. Izraelio ir palestiniečių teritorijose gyvenančių žmonių katalikų tėra apie 117 tūkstančių (mažiau kaip 2 proc.), o visi krikščionys nesudaro ir 3 proc. Dauguma Šventosios Žemės krikščionių yra palestiniečiai ir tik nedidelė dalis - hebrajų kilmės. "Jie gyvena specifinėje religinėje aplinkoje, ir mes turime išsiaiškinti, kaip galėtume jiems padėti palaikyti jų dialogą su judėjų ir musulmonų pasauliais", - sakė kardinolas A.Sodanas. Šventosios Žemės krikščionys "privalo naudotis tomis pačiomis teisėmis kaip ir kiti civilizuotos visuomenės piliečiai". Turėdamas omenyje pirmiausia jų interesus, Šventasis Sostas pasirašė tarptautines sutartis 1993 metais su Izraeliu ir 2000 metais su Palestiniečių autonomijos savivalda.

Pasisakoma už palestiniečių valstybės įkūrimą

Tarp kitų svarbių pranešėjų Vatikane vykusiame susitikime buvo Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos pirmininkas kardinolas Frensis Arinzė, kuris iškėlė krikščionių ir musulmonų dialogo reikšmę, ypač svarbią po rugsėjo 11-osios teroristinių išpuolių. Šventojo Sosto santykių su valstybėmis sekretorius arkivyskupas Žanas Lui Toranas aptarė taikos proceso Artimuosiuose Rytuose santykį su šventųjų vietų Jeruzalėje saugaus statuso įtvirtinimu, o Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas kardinolas Fransua Ksaveras Ngujen Vantuanas savo pranešime aptarė palestiniečių pabėgėlių problemą. Pažymėtina, jog Artimųjų Rytų bažnytinių vadovų susitikime, kuriam, kaip minėta, vadovavo popiežius Jonas Paulius II, pirmą kartą buvo aiškiai pasisakyta už palestiniečių valstybės įkūrimą, kartu garantuojant Izraelio saugumą.
Gruodžio 14 dieną Vatikane paskelbtame baigiamajame susitikimo komunikate pabrėžiama, jog patvari taika Šventojoje Žemėje gali būti įgyvendinta tuomet, kai, sprendžiant esminius klausimus, pagrindinis dėmesys bus skiriamas teisei ir teisingumui. Dokumente išvardijamos šios spręstinos problemos: Izraelio valstybės saugumo garantavimas, palestiniečių tautos valstybės sukūrimas, okupuotų sričių išlaisvinimas, tarptautinės bendruomenės garantuotas Jeruzalės šventųjų vietų ypatingasis statusas ir teisingas palestiniečių pabėgėlių klausimo sprendimas. Kiekviena iš šių taikos proceso dalių yra gerai žinoma ir nuolat minima įvairiomis progomis, tačiau jas įgyvendinant iškyla daug prieštaravimų.
Štai neseniai JAV prezidentas Džordžas Bušas pirmą kartą paskelbė apie palestiniečių valstybės įkūrimo galimybę 1967 metais Izraelio okupuotose teritorijose (iki tol ta sritis, dar vadinama Jordano upės vakariniu krantu, priklausė Jordanijai), ir tuojau Izraelio premjeras A.Šaronas šį siūlymą prilygino Miuncheno paktui. (1938 metais vadinamąja Miuncheno sutartimi perduodant nacių Vokietijai vokiečių apgyventą dalį Čekoslovakijos teritorijos, buvo siekta patenkinti Hitlerio siekį į vieną valstybę suvienyti visą vokiečių tautą ir taip užtikrinti taiką Europoje. Bet šios nuolaidos tik sustiprino agresyvų nacių apetitą ir nulėmė Antrąjį pasaulinį karą.) Jo nuomone, sukūrus palestiniečių valstybę dabartinėmis teroro salygomis, tik bus sustiprintas islamo ekstremistų siekis užgrobti visą Šventąją Žemę, vadinasi, ir patį Izraelį. Nors J.Arafatas oficialiai yra pripažinęs Izraelio valstybės egzistavimą, tačiau palestiniečių mokyklose naudojamuose žemėlapiuose ir istorijos pamokose nuolat akcentuojama, jog visa Šventoji Žemė turi priklausyti jos "tikriesiems šeimininkams" arabams.
Jeruzalės statuso klausimas - irgi jautri problema. Anksčiau Vatikanas laikėsi nuostatos, kad šis miestas, kaip trijų monoteistinių religijų dvasinis centras, privalo turėti tarptautines saugumo garantijas su nevaržomu visų tikėjimų šventųjų vietų lankymu. Bet Izraelis laiko Jeruzalę "vieninga ir nedaloma" savo sostine, o palestiniečiai nori paskelbti arabų apgyventą Rytų Jeruzalę savo būsimos Palestinos valstybės sostine. Šiai nuostatai pritaria ir palestinietis Jeruzalės patriarchas M.Sabachas. Todėl dabartinė šiek tiek pakeista Vatikano pozicija tapo realesnė: sutinkama, kad tarptautinės garantijos būtų suteiktos jeigu ne visam Jeruzalės miestui (tai daugiau politinių derybų problema), tai bent Jeruzalėje esančioms svarbiausioms krikščionių, musulmonų ir judėjų šventovėms. Beje, apie regione esančių šventųjų vietų saugumo garantijas kalbama ir Jungtinių Tautų dokumentuose.
Atrodo, pabėgėlių teisės grįžti į savo namus niekas neturėtų ginčyti, tačiau klausimas dėl palestiniečių pabėgėlių, dešimtimis tūkstančių išvarytų arba dėl prievartos pasitraukusių iš dabartinio Izraelio teritorijos, grįžimo tebėra neaiškus. Pagal demografinį augimą arabai yra vieni pirmaujančių pasaulyje.
Taigi šių pabėgėlių, susibūrusių vargingose stovyklose arba išsisklaidžiusių po kaimynines šalis, skaičius pasiekė beveik tris milijonus. Jeigu jie visi grįžtų į Izraelį, tai iš esmės pakeistų šalies etninę padėtį, - dabar arabai Izraelyje sudaro apie 20 proc. gyventojų, - ir dar labiau paskatintų konfrontaciją. Po kiek laiko žydai savo valstybėje taptų nacionaline mažuma, nes jų gimstamumas - gerokai mažesnis nei arabų. Todėl pripažinus palestiniečių pabėgėlių problemos teisėtumą, jos sprendimas turėtų būti kiek galima labiau suderintas, ieškoma bendro sutarimo. Galbūt daliai pabėgėlių ir jų palikuonių, panašiai kaip nacių terorą patyrusiems žmonėms, pakaktų išmokėti kompensacijas. Vis dėlto neaišku, ką daryti su pabėgėlių stovyklose gyvenusiais palestiniečiais, kurių ištisos kartos svajoja grįžti į savo namus, nors jų jau seniai neliko.

Tarpreliginio dialogo reikšmė

Vatikano susitikime dalyvavo 21 ganytojas: septyni Šventosios Žemės vyskupai, septyni Šventojo Sosto atstovai ir septyni Europos bei Amerikos vyskupų konferencijų vadovai. Baigiamajame komunikate jie kreipėsi į musulmonų ir judėjų religinius vadovus, į Izraelio ir palestiniečių politinius lyderius ir kvietė be paliovos darbuotis, kad Artimuosiuose Rytuose liautųsi smurtas ir įsitvirtintų teisingumu grindžiama taika. Abi tautos - izraeliečiai ir palestiniečiai - dabar yra tapusios prievartos įkaitėmis, dėl to žuvo daugybė žmonių, ypač jaunų. Dokumente pabrėžtinai nurodoma, kad atsakingi abiejų tautų asmenys turi ieškoti naujų ir taikių būdų, kaip spręsti šį jau pernelyg ilgai užsitęsusį konfliktą.
Bet ir tarptautinė bendruomenė, ypač Jungtinės Valstijos ir Europos Sąjunga, turi aktyviau siūlyti naujas iniciatyvas, kurios abiem konflikto dalyviams padėtų įveikti neapykantą ir kerštą. Kaip parodė problemų, susijusių su Balkanais ir Afganistanu, sprendimas, tarptautinė bendruomenė yra pajėgi kritiškomis aplinkybėmis reikiamu momentu efektyviai sutelkti jėgas. Dabar padėtis Šventojoje Žemėje yra ne mažiau dramatiška. Krikščionys irgi privalo prisidėti vedant tarpreliginį dialogą su musulmonais bei judėjais, nes šio dialogo tikslas - susitaikymas ir taika.
Kaip ir reikėjo laukti, susitikimo komunikate paminėta prieštaringos mečetės statybos prie Nazareto Apreiškimo bazilikos problema. Jame sakoma, kad dėl šios mečetės statybos, kuriai "kompromisinį" leidimą suteikė Izraelio vyriausybė, nusileisdama grupės islamo fundamentalistų spaudimui, susirūpinusi visa pasaulinė krikščionių bendruomenė. Prieš dvejus metus iškilusi problema gerokai pakenkė ne tik krikščionių ir musulmonų santykiams Šventojoje Žemėje, bet ir santykiams tarp Katalikų Bažnyčios ir Izraelio valstybės. Komunikate pabrėžiama, jog mečetės pastatymas prie vienos pagrindinių krikščionių šventovių reikštų "didelį pagarbos stygių" krikščionių jausmams ir gali būti suprasta kaip provokacija. Pranešama, kad mečetės pamatus pradėta kloti lapkričio antroje pusėje.
Minėtame gruodžio 13 dienos interviu Izraelio ambasadorius Vatikane teigė, kad ši problema dar nėra galutinai išspręsta. "Dabar Izraelio valstybė yra labai dėmesinga krikščionių jausmams, - sakė ambasadorius J.Lamdanas. - Todėl šitoje situacijoje mes turime elgtis labai rūpestingai ir rasti sprendimą, kuris būtų priimtas abiem pusėms. Mes negalime ignoruoti fakto, kad musulmonai ten nustatė esant šventą vietą, todėl ir nori statyti mečetę. (Neva toje vietoje buvo palaidotas žymus senovės islamo karvedys, turintis šventojo statusą - M.B.) Mes esame atsakingi, kad būtų užtikrinta tikėjimo išpažinimo laisvė." Beje, kad jau dabar, rengiant mečetės statybos aikštelę ir nuolat toje vietoje organizuojant musulmonų pamaldas, Nazareto bazilika yra tarsi apgulta. Galima įsivaizduoti, kas ten vyks, kai mečetė bus pastatyta. Taip pat pažymėtina, jog ginčytinos mečetės statybą remia musulmonų radikalų, arba vadinamųjų fundamentalistų, grupės, tuo tarpu žymūs dvasiniai musulmonų vadovai tam nepritaria.
Gruodžio viduryje Izraelio užsienio reikalų ministras Š.Peresas pranešė, kad ginčytinos mečetės statyba prie Nazareto Apreiškimo bazilikos kol kas sustabdyta. Italijos katalikų televizijai "Telepace" ministras sakė, kad šis projektas pristabdytas ir atidėtas. Tačiau Vokietijos katalikų žinių agentūros KNA po to klausinėjami Nazareto gyventojai tvirtino, kad betoniniai mečetės pamatai toliau klojami. Ši Nazareto mečetės problema tik patvirtina tarpreliginio dialogo svarbą. Juk šis dialogas stiprintų tarpusavio supratimą, pagarbą bei pasitikėjimą ir padėtų izoliuoti fanatiškąjį fundamentalizmą, kuris, kaip pabrėžė popiežius Jonas Paulius II, "iš pagrindų prieštarauja tikėjimui į Dievą".

Mindaugas BUIKA

© 2001 "XXI amžius"


Po gruodį surengtų Izraelio karinių naikintuvų atakų iš daugelio Palestiniečių savivaldos įstaigos pastatų liko tik griuvėsių krūvos

Palestiniečių teroristų išpuolis prieš izraeliečių autobusą pareikalavo dešimties žmonių aukų, daugiau kaip 30 buvo sužeista. Po šios tragedijos gruodžio 12 dieną Izraelio vyriausybė ėmėsi atsakomųjų karinių akcijų

Gruodžio 11-ąją Izraelio užsienio reikalų ministras Šimonas Peresas susitiko su Italijos prezidentu Karlu Čiampiu, tačiau pageidautoje Popiežiaus audiencijoje nebuvo priimtas

Islamo fundamentalistų organizacijos "Hamas" vadovas šeichas Ahmedas Jasinas palestiniečių administracijos nurodymu atsidūrė namų arešte

EPA-ELTA nuotraukos

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija