Kinijos katalikai toliau persekiojami, nors Popiežius siūlo
dialogą
Komunistų valdžia vykdo represijas
prieš Fen Siano vyskupiją Šansi provincijoje, centrinėje Kinijoje,
ir tai gali visiškai nuniokoti dieceziją, - apie tai lapkričio
pabaigoje rašė Italijos dienraštis "La Repubblica".
Praėjusį mėnesį policija suėmė vyskupą Luką Li Džinfeną ir jo
padėjėją - nuo to laiko apie juos nieko nežinoma. Be to, valdžia
nubaudė dvylika šios vyskupijos kunigų - jie turės lankyti vadinamuosius
perauklėjimo (komunistinės indoktrinacijos kursus), uždarė vienuolyną,
o vienuolius bei seminaristus išsiuntė namo. Ir visa tai dėl to,
kad jie priklauso pogrindinei katalikų bendruomenei, atsisakydami
įstoti į oficialiai valdžios pripažintą Kinijos katalikų patriotinę
asociaciją.
Kinijos komunistinė vyriausybė reikalauja, kad visi šalies krikščionys
priklausytų valstybės kontroliuojamoms organizacijoms, įskaitant
minėtą "patriotinę" asociaciją, kuri nepalaiko jokių
ryšių su Vatikanu ir Popiežiumi. Tiesa, pranešama, kad daugelis
Kinijos katalikų viešai meldžiasi "patriotinės" asociacijos
bažnyčiose ir yra lojalūs režimui, bet slapta yra pasižadėję būti
ištikimi Popiežiui. Tačiau veikia ir pogrindinė Kinijos Katalikų
Bažnyčia, kuri už ištikimybę Šventajam Sostui yra persekiojama.
Daugelyje žemyninės Kinijos viena šalia kitos egzistuoja abi katalikų
bendruomenės - pogrindinė ir oficialioji. Fen Siano vyskupija
šiuo atžvilgiu yra unikali: galbūt tai vienintelė diecezija visoje
"Liaudies Respublikoje", kurioje nėra "oficialiosios"
Bažnyčios, o tik pogrindinė bendruomenė, jeigu žodį "pogrindinė"
suprasime kaip nestojimą į "patriotinę" katalikų asociaciją.
Stebėtina, bet iki pastarojo meto vyskupija, nors vyriausybės
nepripažinta, galėjo egzistuoti gana ramiai. Pats vyskupas L.
Li, 16 kunigų, 14 brolių vienuolių, 25 seserys vienuolės ir apie
20 tūkstančių tikinčiųjų gana laisvai išpažino savo tikėjimą parapijose
ir vienuolių bendruomenėse.
Tačiau praėjusią vasarą vyriausybinė bažnytinės veiklos kontrolės
institucija, vadinamoji Religijų reikalų taryba, atidarė savo
biurą Fen Siane, norėdama įregistruoti katalikus, kad jie taptų
"patriotinės" asociacijos nariais. Kadangi tikintieji
ir dvasininkai jokio entuziazmo stoti į komunistų valdžios kontroliuojamą
organizaciją nerodė, buvo imtasi griežtų prievartos priemonių.
Lapkričio pradžioje policijos ir saugumo pareigūnai užplūdo parapijas,
reikalaudami kunigus ir parapijiečius rinktis į bažnyčias ir registruotis.
Mažiausiai dvylika kunigų buvo suimti, prievarta apgyvendinti
trijuose ar keturiuose viešbučiuose ir jiems surengti instruktažai
- "kursai" apie tai, kaip turi būti kontroliuojamos
tikinčiųjų bendruomenės.
Liudininkai pasakojo, kad policija grasino kunigams: "Jeigu
tuoj pat stosite į "patriotinę" asociaciją, jūs daugiau
nebebūsite laikomi dvasininkais ir jūsų šventimai bus paskelbti
negaliojančiais. Jums nebus leista dirbti bažnyčioje ir turėsite
likti namuose". Visus šiuos kunigus buvo įšventinęs vyskupas
L. Li.
Kaip minėta, ganytojas irgi buvo suimtas. "La Repubblica"
šaltiniai nurodo, kad policija įsiveržė į Fen Siano katedrą ir
išsivedė vyskupą, liepę "pasiimti daugiau drabužių ilgai
kelionei". Saugumiečiai sakė vyskupui, kad jis yra "kviečiamas
vyriausybės", smulkiau nepaaiškinę, ką reiškia toks kvietimas.
Ganytojas, kuriam jau 81 metai, drauge su savo padėjėju buvo išvežti
nežinia kur. Nuo lapkričio 4 dienos daugiau apie juos nieko nežinoma.
Po dviejų savaičių policija įsiveržė į Fen Siano vienuolyną ir
liepė visiems ten buvusiems broliams bei seserims vienuolėms "skirstytis
į namus". Saugumiečiai taip pat nuėjo į prie katedros esantį
seminarijos pastatą ir išvarė visus 15 seminaristų. Toks pat likimas
ištiko ir 20 seserų vienuolių, gyvenusių savo bendruomenėje Vajutu
parapijoje. Dabar visoje Fen Siano vyskupijoje liko dirbti tik
du senyvo amžiaus kunigai (vienas - 90, kitas - 78 metų) abu silpnos
sveikatos. Italų laikraštis citavo vieną vietos kataliką, kuris
sakė: "Jie (komunistai) bando sunaikinti mūsų dieceziją.
Mums gerai žinomos šios pastangos. Viskas, ko mes norime - tai
religinės laisvės bei vienybės su Popiežiumi ir Visuotine Bažnyčia.
Ir mes nebijome".
Prieš dvejus metus užsienyje buvo paskelbtas slaptas Kinijos komunistų
partijos dokumentas, kuriame pabrėžiama, kad galbūt ateityje bus
užmegzti galimi Šventojo Sosto ir Kinijos diplomatiniai santykiai,
todėl reikia sustip-rinti "patriotinę" asociaciją, pašalinant
nesukalbamiausius dvasininkus ir tikinčiuosius. Dokumente sakoma,
jog tie Katalikų Bažnyčios nariai, kurie pritaria valdžios veiksmams
(leidžia užregistruoti tikinčiųjų vardus, parapijas, narių skaičių
ir pan.), bet atsisako stoti į "patriotinę" Bažnyčią,
"turės pereiti metus trunkantį perauklėjimą atitinkamuose
centruose". Tačiau tie kunigai, kurie atsisako persiauklėti,
"praras teisę į dvasinę veiklą".
Kai kurie Kinijos vyskupai, tiek oficialūs, tiek ir pogrindiniai,
prašė valdžios panaikinti Katalikų Bažnyčios laisvę varžančią
"patriotinę" asociaciją ir leisti ganytojams patiems
būti atsakingiems už bažnytinę veiklą. Tačiau Pekino režimas atsisakė
tai padaryti, nenorėdamas prarasti kontrolės. Kinijos katalikų
patriotinė asociacija buvo įkurta 1957 metais, ir jos vyskupai
skiriami ne Vatikano, bet gavus komunistų valdžios pritarimą.
Nuo savo pontifikato pradžios popiežius Jonas Paulius II stengiasi
sutaikyti visus Kinijos katalikus - tuos, kurie priklauso "patriotinei"
asociacijai, ir tuos, kurie veikia pogrindyje. Šiuo tikslu Šventasis
Tėvas penkis kartus - 1981, 1994, 1995 (per vizitą į Filipinus),
1999 ir 2001 metais - skelbė savo kreipimąsi į Kinijos tikinčiuosius
ir visus šalies žmones.
Paskutinis kreipimasis buvo paskelbtas spalio 24 dieną, minint
žymaus jėzuitų misionieriaus kunigo Mateo Ričio atvykimo į Pekiną
400-ąsias metines. Popiežius atsiprašė už praeityje Katalikų Bažnyčios
Kinijoje padarytas klaidas ir dar kartą paragino šalies valdžią
pradėti dialogą su Šventuoju Sostu, kad būtų galima atnaujinti
prieš penkis dešimtmečius nutrauktus diplomatinius santykius ir
normalizuoti Bažnyčios veiklą didžiausioje pasaulio valstybėje.
Manoma, jog po šio kreipimosi prasidėjusios naujos represijos
prieš katalikus ir yra Kinijos komunistų režimo atsakymas į Jono
Pauliaus II naujas susitaikymo iniciatyvas.
Be jokios abejonės, Pekiną labiausiai suerzino 120 Kinijos kankinių
kanonizavimas, įvykęs Romoje 2000 m. spalio 1 d. Nors šventaisiais
paskelbti Bažnyčios nariai kankinystę patyrė ne valdant komunistams,
bet ankstesniais amžiais, tačiau Pekinas šį sprendimą pavadino
provokacija, nes kanonizacijos iškilmių data - spalio 1-oji -
sutapo su Kinijos Liaudies Respublikos įkūrimo 50-ųjų metinių
minėjimu. Tuo tarpu Vatikanas nurodė, kad toks sutapimas buvo
atsitiktinis, nes Didžiojo jubiliejaus metų kalendoriuje spalio
1 diena, kaip pirmasis spalio mėnesio sekmadienis ir Šv. Teresės
iš Lizjė šventė, buvo paskirtas Misionierių jubiliejaus minėjimui,
kurio metu ir vyko kankinystę patyrusių Kinijos misionierių kanonizacijos
iškilmės.
Po spalio 24 dieną Popiežiaus paskelbto atsiprašymo už misionierių
klaidas Pekino atstovai pareiškė, jog būtų gerai, kad Vatikanas
atsiprašytų ir už minėtas kankinių kanonizacijas. Komunistų įžūlumas
iš tikrųjų beribis, bet ar neturėtų baigtis ir Šventojo Sosto
nuolaidžiavimai "galingajam" Kinijos režimui, kuris
vieną dieną gali taip pat greitai sužlugti, kaip suiro "nenugalimas"
Sovietų Sąjungos režimas? Kaip ten bebūtų, daugelio ekspertų nuomone,
Šventojo Sosto ir Kinijos Liaudies Respublikos santykių gerėjimo
nėra ko tikėtis bent iki 2002-ųjų pabaigos. Ateinančių metų rudenį
įvyks Kinijos komunistų partijos suvažiavimas, kuriame, kaip tikima,
vadovų postus užims "nauja karta", galbūt pasirengusi
reformuoti šalies vidaus ir užsienio politiką.
M.B.
© 2001 "XXI amžius"