Eutanazija - civilizacijos poreikis ar bėgimas nuo moralės
Valstybei, tapusiai atvirai
pasauliui, tenka perimti ne tik laimėjimus, bet ir problemas.
Kasmet pasaulyje "įteisintai" nužudoma apie 60 mln.
beginklių mūsų visuomenės narių. Abortų ir eutanazijos plitimas
leidžia suvokti, kad tarp mūsų nėra nė vieno nekalto ir už nieką
neatsakingo. Bendra atsakomybė už silpnųjų žudymą įstūmė pasaulį
į ontologinę kaltę ir neviltį. Ši nesuvokta kaltė stumia į neregėtą
agresiją ir priešiškumą. "Mirties kultūros" apraiškos
pasiekė ir Lietuvą.
"XXI amžiaus" redakcija pakvietė šiuo klausimu padiskutuoti
autoritetingus pašnekovus bei specialistus. Apskritojo stalo pokalbiui,
tema "Eutanazija - civilizacijos poreikis ar bėgimas nuo
moralės", buvo pakviesti: Kauno medicinos universiteto Filosofijos
ir socialinių mokslų katedros vedėja doc. Irayda Jakušovaitė,
Lietuvos "Caritas" federacijos direktoriaus pavaduotoja,
VDU socialinių profesinių studijų centro dėstytoja socialinių
mokslų magistrė Ramunė Jurkuvienė, Kauno slaugos ligoninės gydytoja
Inesa Poniškaitienė, Kauno jėzuitų gimnazijos direktorius kun.
Gintaras Vitkus, SJ. Pokalbiui vadovavo "XXI amžiaus"
žurnalistė edukologijos magistrė Elvyra ŽEIŽIENĖ.
E.Žeižienė: Ginčai dėl eutanazijos
vyksta kone visame pasaulyje. Svarstymų tema yra ne tik eutanazija
ligoniui prašant arba pagalba nusižudyti, bet ir eutanazija be
ligonio sutikimo, eutanazijos taikymas naujagimiams, luošiems
arba sutrikusio intelekto vaikams, sąmonės neturintiems asmenims
ir psichikos ligoniams. Olandijoje jau 20 metų įteisinta eutanazija,
ir kasmet ji čia įvykdoma apie 25 tūkst. žmonių.
Eutanazija (graikiškai - gera, lengva mirtis, neskausmingas neišgydomo
ligonio numarinimas) buvusioje Sovietų Sąjungoje buvo laikoma
nusikaltimu.
Lietuvą prieš keletą metų sukrėtė įvykis, kai motina gydytoja,
slaugiusi savo beviltiškai sergantį sūnų, suleido jam mirtiną
dozę vaistų ir pati bandė nusižudyti.
Taigi, kas yra eutanazija - užuojauta žmogaus kančiai, pagalbos
nesulaukusio ir į skausmo bei kančios "kampą" įsprausto
žmogaus veiksmas ar nusikaltimas? Kaip krikščioniškasis mokymas
traktuoja šiuos dalykus?
Kun. G.Vitkus: Žinome, kad
mirtis - neišvengiama. Ir kyla klausimas, kaip gyvenant pasirengti
mirčiai, kaip garbingai mirti. Manau, kad su mirtimi susiję labai
daug žmogaus baimių. Tuo laikotarpiu išgyvenami įvairūs jausmai,
mirties akivaizdoje peržiūrimi įsitikinimai. Mirtis realybėje
- pakankamai grėsminga, ir troškimas, kad ji žmogaus nesugniuždytų,
neiškankintų, yra natūralus.
Tačiau ar būtinai turime mirti lengvai ir gražiai (plg. žodžio
"eutanazija" reikšmę)? Nuo to, kas sprendžia šį klausimą,
priklauso atsakymas. Ar tai nusikaltimas, ar tai teisė pasirinkti?
Eutanazijos problema atspindi tą žmonijos vystymosi stadiją, kai
žmogus imasi drąsiau ginti savo laisves. O viena iš jų - laisvė
pasirinkti mirtį, laisvė išeiti iš gyvenimo pakelta galva tada,
kada norisi, o ne kada Dievas, likimas ar gamta pašauks. Tai yra
individualistinių nuostatų pasekmė. Žmogus mano turįs teisę pasirinkti
gyventi ar mirti. Tada išryškėja jo požiūris į autoritetus. Toks
kontekstas ir padaro šią problemą aktualesnę nei anksčiau.
Eutanazija yra labai artimai susijusi su žmogaus požiūriu į gyvenimą,
į mirtį ir į savižudybę. Kai kurie nagrinėjami atvejai byloja,
jog žmogus leidžia, kad jį nužudytų kitas, pats nusižudo, išgėręs
gydytojo paskirtą nuodų dozę, arba nepriima jam teikiamos pagalbos
ir, atsisakydamas gydymo, renkasi mirtį.
I.Jakušovaitė: Eutanazija yra aktyvi ir pasyvi. Dažniau kalbama
apie aktyvią eutanaziją, kuri gali būti prievartinė ir savanoriška.
Hitlerio valdymo laikais buvo vykdoma prievartinė eutanazija.
Žinome, kad tai - antihumaniška.
Kalbant apie eutanaziją savo noru, kyla klausimas, kaip suprasti
tą savanoriškumą. Kodėl žmogus duoda sutikimą eutanazijai?
Santykių liberalėjimas iškėlė problemą, ar žmogus gali su savo
kūnu, su savo gyvybe daryti tai, ką nori. Čia žmonių požiūriai
ir pozicijos išsiskiria. Krikščioniškoji pozicija yra vienokia,
liberalioji filosofija ir požiūris akcentuoja kitokius dalykus,
tačiaus labai svarbu sužinoti jų argumentus. Šiandieninė medicina
gali daug padaryti malšinant skausmą, tačiau galbūt gydytojai
nesugeba valdyti to skausmo, nelaiku skiria skausmą malšinančius
vaistus. Krikščionis sugeba suprasti, kad kančia yra prasminga,
tačiau netikinčiam žmogui su tuo susitaikyti yra sunkiau. Ką daryti,
jeigu žmogų nepakeliamas skausmas įvarė į kampą? Jo supratimu,
kitos išeities paprasčiausiai nėra. Tad ar galima sakyti, kad
eutanazija pasirenkama savo noru? Ar, priimdamas šį sprendimą,
žmogus iš tiesų yra laisvas? Paradoksas - kuo toliau yra pažengusi
medicina, kuo daugiau galimybių padėti, tuo dažniau užfiksuojama
eutanazijos faktų.
Olandija neturėtų būti pavyzdys. Dalyvaujant ten surengtuose seminaruose
teko bendrauti su Halės katalikų universiteto profesoriumi. Jo
teigimu, Olandijoje eutanazija prigijo todėl, kad šalyje neišvystyta
paliatyvinė medicina. Paliatyvinė medicina - tausojanti slauga
- galėtų būti alternatyva eutanazijai.
Eutanazija yra daugialypė - juridinė, psichologinė, medicininė,
etinė, filosofinė problema.
R.Jurkuvienė: Būtina atkreipti
dėmesį į vertybes, į jų kaitą. Suplikacijose giedama: "Nuo
staigios ir netikėtos mirties gelbėk mus, Viešpatie". Staigi
ir netikėta mirtis buvo tarsi baisiausias dalykas. Dabar mes trokštame
staigios mirties. Taigi pasikeitė vertybių skalė. Žmogaus gyvenimo
tikslas - subrandinti save, o kančia ir teikia tos brandos. Dar
senovės graikai sakė: bėk nuo žmogaus, kuriam viskas sekasi, nes
jį dievai pamiršo. Jis neatjaus kito, jis nesupras kito. Vieniems
gyvenimas pasibaigė šioje žemėje, kitiems - ne. Vertybėms keičiantis,
aktualesnis tampa eutanazijos klausimas.
Baisu pasidaro pagalvojus apie gydytoją, vykdantį eutanaziją.
Daug metų dirbau gydytoja, vėliau perėjau į socialinį darbą. Esminis
šių profesijų skirtumas - gydytojas prisiima visą atsakomybę,
kad išgelbėtų žmogui gyvybę, o socialiniame darbe viena didžiausių
vertybių yra kliento apsisprendimas. Prieš kiekvieną operaciją
gydytojas turi gauti ligonio sutikimą, tačiau jeigu ligonis yra
be sąmonės, gyvybei gresia pavojus, gydytojas gali to nepaisyti.
Jis daro viską, kad išsaugotų gyvybę. Jeigu gydytojas negina gyvybės,
už ką jis tuomet atsakingas? Kam jis atsakingas? Jis tampa tarsi
aptarnavimo sferos darbuotoju, kurio lyg kirpėjo prašoma nukirpti
trumpiau ar ilgiau. Jis neprisiima atsakomybės už žmogaus gyvybę.
Gydytoją gerbiame už tai, kad jis prisiima atsakomybę, daro viską,
kad išgelbėtų žmogų.
Kokios bebūtų pažiūros - ar liberalios, ar krikščioniškos, - negalima
pasitikėti tuo gydytoju, nebeginančiu gyvybės. Žmonių susitarimas,
jų priimti įstatymai tokiam gydytojui yra aukščiau negu žmogaus
prigimtinė teisė gyventi.
I.Jakušovaitė: Vokietijoje
gydytojai eutanazijos neatlieka. Tai daro medicinos seserys. Amerikoje
veikia specialios draugijos, kur niekas neatlieka eutanazijos.
Žmogus turi galimybę ten gauti vaistų eutanazijai, joks gydytojas
nesikiša. Taip ir bėgame nuo atsakomybės. Niekas nenori būti budeliu.
E.Žeižienė: Olandijoje eutanzija
tapo nebekontroliuojama, pacientai numarinami be jų žinios ir
sutikimo. Nuo atsakomybės atleisti gydytojai eutanaziją gali atlikti
savo nuožiūra, iš pykčio ar netekę kantrybės. Kyla pagrįstas klausimas:
ar netapsime gydytojo įkaitais?
Apgailestaujant tenka konstatuoti, kad daugeliui žmonių gyvenimas
yra ne kelionė, bet kova. Kai kuriose visuomenėse eutanazija tapo
priimtina alternatyva slaugai ir globai.
I.Poniškaitienė: Mūsų slaugos
ligoninė veikia nuo 1993 metų. Per tą laiką turėjome daug sunkių
ligonių ir neteko matyti, kad kažkas būtų labai norėjęs mirti.
Bėda ir ta, kad Lietuvoje dar nesuteikiama reikiama pagalba. Gydytojai
nėra tinkamai parengiami ir supažindinami su paliatyviąja medicina.
Ir studentams, ir podiplominėse studijose reikalinga paliatyviosios
medicinos programa. Šiemet Kauno medicinos universitete parengta
pirmoji paliatyvinės medicinos programa. Vilnius tokios programos
neturi. Kentėdamas didelius skausmus, neseniai mirė vienos gydytojos
giminaitis, kuriam gydantis gydytojos neskyrė reikiamų vaistų,
nerekomendavo paliatyvios slaugos. Tačiau ar reikia laukti, kol
numirs kokio nors žymaus žmogaus giminaitis, kad būtų imtasi konkrečių
veiksmų padėti ištverti skausmą? Negalima palikti žmogaus vieno
su jo skausmu.
Paliatyviajai medicinai keliami ypatingi reikalavimai. Mūsų ligoninėje
su pacientais dirbama daugiaprofilinės komandos principu: gydytojas,
slaugytojai, socialiniai darbuotojai, šeima. Didelę reikšmę turi
kapelionas. Šiuo metu mūsų kapelionas studijuoja Italijoje, jį
pavaduoja Petrašiūnų parapijos kunigai. Lankosi ir kitų konfesijų
kunigai: stačiatikių, sentikių, liuteronų. Jų apsilankymas palengvina
išėjimo kančią. Neseniai teko dalyvauti Lenkijoje vykusiame seminare
"Patyrimas per jausmus paliatyvinėje medicinoje" pagal
knygą "Alisa stebuklų šalye". Tai buvo nepaprastai sunkūs
kursai, nes viską buvo stengiamasi perteikti per jausmus. Akcentuota,
jog gydytojui bendraujant su pacientu labai svarbūs keturi dalykai:
ką tu matai, ką jauti, ką galvoji, ką darai. Pavyzdžiui, kad geriau
įsijaustume į ligonių savijautą, vieną dieną vaikščiojome mūvėdami
sauskelnes.
Kun. G.Vitkus: Kiekvieną konkretų
eutanazijos atvejį vertinti labai sunku. Dažniausiai žmonės vertindami
kaltina ir teisia.
Matydamas savo artimiausio žmogaus kančią ir neturėdamas perspektyvų,
esi visiškai vienas ir nesulauki realios pagalbos, kuri duotų
vaisių, kada neturi vilties. Sprendimą nulemti gali momentinis
nuotaikos blykstelėjimas.
Požiūrį į eutanaziją ir mirtį turime pradėti ugdyti būdami sąlyginai
ramios būsenos. Turime apie tai mąstyti, daryti išvadas, kurios
galėtų tapti įsitikinimais.
Kad susiformuotų tam tikras požiūris, turėtų veikti šeima, tėvai,
mokykla, mokytojai, dvasininkai. Visi bendromis jėgomis turime
padėti formuotis vertybių sistemai. Matome, jog šių dienų pasaulyje
įsivyraujančios vertybės yra pliuralistinės. Visų rūpestis - padėti
jas suformuoti ne chaotiškai, o pagal sistemą ir kryptį, kad jaunas
žmogus, lyg ta upė, turėtų krantus, kurie padėtų plukdyti vandenis
į prasmingesnį visavertį gyvenimą. Bendras visų žmonių uždavinys
- iškelti problemą, ją suvokti ir turėti savo požiūrį, požiūrį
į gyvybę ir gyvenimą.
Kartais žmonės atsisako teisės gyventi tam, kad gyventų kažkas
kitas. Tai heroizmas. Krikščionybės kankiniai, Jėzus nebuvo įsikabinę
į gyvenimą. Jie gana noriai atsisakė gyventi. Ar tai yra į savižudybę
vedanti tendencija? Ne. Pripažįstame, jog tai yra teisė atiduoti
gyvybę vardan aukštesnių idealų. Kai vertiname Romo Kalantos ar
kitų žmonių, atidavusių gyvybę vardan aukštesnių idealų, poelgį,
nuščiūvame ir nežinome, ką pasakyti. Tačiau tą poelgį pateisiname.
Kaip mes, krikščionys, turėtume vertinti gyvybę? Skaudu, jog tikinčiųjų
vertybės taip sumišusios, kad jų pasirinkimas dažniausiai nesiskiria
nuo netikinčių žmonių pasirinkimo. Vadinasi, mūsų visuomenė nepažįsta
Bažnyčios mokymo, krikščioniško mokymo. Tai yra visų Bažnyčios
narių rūpestis.
R.Jurkuvienė: Popiežiškosios
sveikatos apsaugos darbuotojų pastoracinės tarybos dokumentuose
teigiama: "Mirštančių ligonių, negalios ištiktų vaikų, psichikos
ligonių, pagyvenusių asmenų, nepagydomomis ligomis sergančių skausmo
ir kančios keliama užuojauta neįgalina imtis jokios aktyvios ar
pasyvios eutanazijos. Tai ne pagalba ligoniui, tai tyčinis žmogaus
nužudymas". O pasyvioji eutanazija - kai ligoniui nesuteikiama
reikiama pagalba ir dėl to jis miršta.
Kun. G.Vitkus: Pasyvioji eutanazija
- kai ligonis atsisako priimti gydymą, arba kada nutraukiama instrumentinė
mašininė pagalba.
I.Poniškaitienė: Ar tik mašininė
instrumentinė pagalba? Matant, kad ligonis tuoj mirs, nebeleidžiami
ir antibiotikai.
R.Jurkuvienė: Kai ligonis
atsisako medicininės pagalbos, tai gali būti ori mirtis. Ji neturi
nieko bendra su eutanazija. Žmogus turi teisę mirti krikščioniškai
oriai. Apie tai rašoma minėtame Popiežiškosios sveikatos apsaugos
darbuotojų pastoracinės tarybos dokumente. Yra visiškai kita teisė
mirti žmogiškai ir krikščioniškai oriai. Tai tikra ir pagrįsta
teisė. Sveikatos apsaugos personalas yra pašauktas ją pagerbti,
rūpindamasis mirštančiuoju, priimdamas natūralią jo gyvenimo pabaigą.
Egzistuoja esminis skirtumas tarp mirties sukėlimo ir sutikimo
mirti. Pirmuoju atveju tai - gyvybę žudantis veiksmas, antruoju
- gyvybę priimame iki galo. Kartais ligonis paprasčiausiai "nurašomas".
Jei ligoniui yra 90 metų, sakoma, kad jam nereikia pagalbos.
Kaip "Caritas" darbuotoja susiduriu su tuo, kad šiuo
metu yra labai daug niekam nerūpinčių žmonių. Net valdžios institucijos
nemato problemos, kad daugybė žmonių serga sunkiomis nepagydomomis
ligomis. Šeimos gydytojas rūpinasi daugybe ligonių ir neturi laiko,
medicinos sesuo taip pat neturi laiko, artimieji nebeištveria
arba jų visai nėra. Ir kas tuo sunkiai sergančiu žmogumi turi
rūpintis? Sakome, tarp šių dalykų egzistuoja sąsaja. Turime teisę
laisvai pasirinkti mirtį, jeigu mirties artėjimas susijęs su kančia,
išvenkime to. Esą verta gyventi sveikam, gabiam, turtingam, o
jeigu esi negabus, negražus, neįgalus, vadinasi, esi mažiau vertingas,
o jeigu tu dar ir gulintis ant patalo ir jau sulaukęs 90 metų,
esi apskritai nuvertintas, niekam nerūpi.
I.Jakušovaitė: Iš tiesų ši problema neatsiejama nuo juridinių,
sociologinių ir ekonominių dalykų. Ar neatrodo, kad medikai pernelyg
uzurpavo mirtį? Juk yra mirtis ir yra mirimas.
Japonai nesutinka su teiginiu, jog žmogaus smegenų kamienų mirtis
yra jo mirtis. Žmogaus gyvybė atiduota į medikų rankas. Teigiama,
kad medicina tapo pernelyg agresyvi, nustūmė šalin teisę, Bažnyčią.
Šiandien medicina tapo uzurpatoriumi. Ji nusako, kam verta gyventi,
kam - ne.
Mediciną paleidome lyg džiną iš butelio. Ar galima viską patikėti
medikams? Gal reikėtų pasitelkti ir kunigus, filosofus, juk tai
ne vien medikų problema?
Kun. G.Vitkus: Šiuo metu įsigalintis
pragmatizmas, naudos kriterijus, naudos siekimas veikia dalį mūsų
pasirinkimų.
Įteisinus eutanaziją, gali atsirasti pagunda duoti sutikimą iškeliauti
žmogui, kuris jaučiasi esąs nereikalingas, našta artimiesiems.
Visuomenė, ypač jaunesnioji jos dalis, gali daryti spaudimą. Slaugantys
žmonės gali ligoniui taip leisti pajusti, kad jis nereikalingas,
skatinti pasirašyti raštus dėl savanoriškos mirties.
Gyvybės ir mirties apibrėžimai tikslinami, jų ribos yra gana jautrios.
Šie apibrėžimai nėra stabilūs. Laikui bėgant jie kinta. Kada yra
etiška žmogui atjungti aparatą ir pasakyti, kad perspektyvų gyventi
jam nėra? Vienintelė sąlyga pasyviai eutanazijai - atjungiant
aparatus, palaikančius kvėpavimą arba širdies funkciją, kada pripažįstama,
kad organizmas bei dauguma žmogaus funkcijų, leidžiančių jam prasmingai
bendrauti su aplinka, savaime neatsistatys, kada šios viltys žlunga.
Tada galima atjungti aparatą, gavus paties ligonio ar (jei jis
yra nesąmoningas) jo artimųjų sutikimą, ir leisti žmogui mirti
natūraliai. Pasyvios eutanazijos atveju yra leidžiama procesui
vykti natūralia kryptimi. Liga progresuoja, žmogus miršta.
Aktyvi eutanazija Bažnyčios neleidžiama dėl to, kad ligoniui duodama
konkreti vaistų - nuodų dozė, kuri arba sušvirkščiama, arba nuryjama.
Tada mirtį sukeliantis veiksmas, chemikalo veikimas, paliečia
ir nutraukia gyvenimą.
Pasyvios eutanazijos atveju nėra išorinio veikimo, sukeliančio
mirtį. Mirimo procesas, kuris niekur nevedė, gali būti begalinis.
Tuo atveju, Bažnyčios teigimu, yra moralu, nesmerktina nepalaikyti
šią būseną. Bažnyčia nereikalauja iš savo tikinčiųjų ekstraordinarinių
dorybių, heroizmo, kad išlaikytų tą žmogų, kuriam tik aparatais
palaikoma gyvybė. Nėra nieko blogo, kai žmogus melsdamasis prašo:
"Dieve, leisk man numirti".
Neturime teisės veikti aktyviai prieš savo ar kito gyvenimą. Gyvybė
yra Dievo dovana. Kiekvieno žmogaus gyvybė, nepaisant gabumų,
kitų charakterio bruožų, yra vertinga, unikali, šventa. Paveldėję
Dievo bruožų, turime iki galo džiaugtis gyvybe.
E.Žeižienė: Tiesioginis eutanazijos
tikslas, kad ir kokie būtų jos motyvai ir priemonės, yra nutraukti
neįgalių žmonių, ligonių arba mirštančių gyvybę. Doriniu požiūriu
tai - nepriimtina.
Katalikų Bažnyčios katekizme sakoma, kad veiksmas arba aplaidumas,
kurie savaime numarina žmogų arba kuriais siekiama jo mirties,
idant jam nebereikėtų kęsti skausmo, yra nužudymas, visiškai nesuderinamas
su žmogaus orumu ir pagarba gyvajam Dievui, žmogaus Kūrėjui.
Klaidinga nuomonė šiuo klausimu gali atsirasti ir neturint blogos
valios, tačiau ji nekeičia tų nusikaltimų, visada smerktinų ir
atmestinų veiksmų prigimties.
Gali būti leista nutraukti daug kainuojantį, rizikingą, išimtinį
arba lūkesčių nepateisinantį gydymą. Vadinasi, atsisakoma "atkakliosios
terapijos". Taip nenorima paspartinti mirties, tik sutinkama,
jog nepavyks jos išvengti. Nuspręsti turi pats pacientas, jeigu
tik sugeba tai padaryti ir tai supranta; priešingu atveju - teisėtai
įgalioti asmenys, atsižvelgiant į protingus paciento norus ir
teisėtus interesus.
Hipokratas - medicinos tėvas, gyvenęs dar IV amžiuje prieš Kristų,
neleido savo mokiniams, baigusiems medicinos studijas, dirbti
gydytojo darbą nedavus moralinės priesaikos. Ar laikosi garbingos
Hipokrato priesaikos saugoti ir gelbėti žmogaus gyvybę šiandieniniai
medikai?
Visos problemos yra išsprendžiamos bendromis jėgomis - tokia pagrindinė
eutanazijos sąjūdžio mintis bei išeities taškas.
Viliamės, jog šios prie "apskritojo stalo" išsakytos
garbių žmonių mintys prisidės prie gyvybės kultūros skleidimo,
moralės principų įtvirtinimo.
Kviečiame, mieli skaitytojai, pasidalyti ir savo mintimis. Rašykite
mums.
© 2001 "XXI amžius"