Tikybos pamokas lanko 94 proc. Austrijos katalikų moksleivių
Tikybos mokymas Austrijoje ir toliau
lieka mėgstamiausiu mokymosi dalyku. Kaip rugsėjo pradžioje duodama
interviu Austrijos katalikų žinių agentūrai "Kathpress"
sakė Vienos arkivyskupijos švietimo reikalų vedėja Kristina Man,
tikybos pamokas lanko beveik 900 tūkst. austrų moksleivių, arba
daugiau kaip 94 proc. šalies katalikų vaikų. (Austrijoje apie
75 proc. visų šalies gyventojų yra katalikai.) Taigi šioje katalikiškoje
Centrinės Europos valstybėje tik 6 proc. katalikų moksleivių patys
arba, - kas būna daug rečiau, - tėvų paraginti atsisako studijuoti
religiją bendrojo lavinimo mokyklose.
K.Man pažymėjo, kad religijos mokymas laikomas ypač prestižiniu
tada, kai mokytojas pateikia jo specifinį turinį ne abstrakčiai,
bet susieja su realaus gyvenimo aktualijomis. To tikisi mokinių
tėvai bei plačioji visuomenė, laukdama, kad jaunoji karta per
daugelį metų vykstantį tikybos mokymą sutvirtins žinias ir įsisąmonins
tautos per amžius formuotas religines tradicijas. Matyt, dėl šio
tikslo tikybos mokosi ir daug tokių vaikų, kurie yra kilę iš netikinčių
šeimų ir patys nepriklauso jokiai konfesijai. Moksleiviai įsigyja
gerai parengtus tikybos vadovėlius, jų žinios vertinamos pažymiais,
ir religijos vertinimas gali būti įrašytas į brandos atestatą.
Austrijoje, kaip ir kitose demokratinėse šalyse, įstatymu religijos
laisvė įtvirtinta kaip esminė žmogaus teisė. Valstybės pripažintos
13 religinių bendruomenių - katalikai, liuteronai, kalvinistai
(reformatai), senkatalikiai, graikų apeigų stačiatikiai, sirų
apeigų stačiatikiai, armėnai, Naujųjų apaštalų bendruomenė, metodistai,
mormonai, judėjai, musulmonai ir budistai - tam tikromis sąlygomis
turi teisę į konfesinį religijos mokymą Austrijos mokyklose. "Jeigu
visose pasaulio šalyse būtų tokia tvarka, tai būtų daugiau tolerancijos
ir mažiau nepasitikėjimo bei priešiškumo tarp religijų",
- sakė K.Man.
Šiuo metu daug kalbama, kad besivienijančioje Europoje reikia
ne tik vienyti ekonomiką, bet ir ieškoti bendro tvirto vertybinio
pagrindo, ir religijos mokymas gali duoti nepakeičiamą įnašą.
Jei mokykloje nėra aiškinami gyvenimo prasmės klausimai, tokia
mokymo įstaiga nebeatitinka šių dienų reikalavimų ir negali parengti
jauno žmogaus, kuris būtų pasiruošęs sutikti dabarties ir ateities
iššūkius. Europai nereikia žmonių, kurie gyventų tik šiandiena,
kurie tik būtų užsiėmę kasdieniais rūpesčiais. Be to, vientisu
švietimu ir ugdymu mokykloje turi būti siekiama pažinti mūsų kultūros
dvasinius lobius, kuriuos sukaupė krikščionybė. Baigęs mokyklą
jaunuolis turi tvirtai žinoti religijos duodamus atsakymus į didžiuosius
prasmės klausimus: iš kur? į kur? kokiu tikslu?
Paskutiniu metu daug kas kritikuoja religijos mokymo "konfesionalumą",
bet K.Man yra įsitikinusi, kad tai sąlygojo didesnes dvasinio
ugdymo galimybes. "Šiandien labiau nei bet kada žmonės turi
būti pajėgūs aiškiai išpažinti savo įsitikinimus ir veikti pagal
savo "Confesio". Juk yra ne tik ekonominis ir politinis
"Credo", bet ir visaapimantis "Credo", kuris
padeda suvokti žmogaus, sukurto pagal Dievo panašumą, tikrąją
prigimtį", - sakė K.Man.
* * *
Austrijoje taip pat nuolat daugėja
mokinių, lankančių privačias katalikiškas mokyklas. Šiose mokyklose
mokosi 70 tūkstančių arba 6 proc. šalies mokinių. Šalies sostinės
Vienos arkivyskupijoje šis procentas yra daugiau nei dvigubai
didesnis: katalikiškas mokyklas lanko 15 proc. Vienos moksleivių.
Iš viso Austrijoje yra 345 katalikiškos mokyklos ir iš jų daugiau
kaip 100 veikia Vienoje.
"Mes tuo didžiuojamės ir stengiamės, kad mūsų mokyklose neliktų
neatspindėtos visos pedagogikos naujovės, - sakė K.Man. - Nors
pasiekta didelė pažanga, savaime suprantama, stengiamės išlaikyti
savo mokykloms būdingą savitumą ir dvasingumą." Kad tai yra
sėkmingai daroma ir priimtina tėvams, rodo ir katalikiškų mokyklų
populiarumas. Jos tapo tikrais švietimo ir auklėjimo centrais:
prie katalikiškos mokyklos dažnai veikia vaikų darželis, popietinio
vaikų užimtumo įstaigos. Austrijos vyskupijoms priklausančios
pedagogikos akademijose parengiama daugiau kaip 40 proc. šalies
pedagogų, dirbančių bendrojo lavinimo mokyklose.
Be to, gerai išvystyta Austrijos privačių katalikiškų mokyklų
sistema palengvina valstybės biudžetui tenkančią švietimo finansavimo
naštą. Juk privačių mokyklų išlaikytojai padengia su mokyklos
ūkiu bei remontu susijusias išlaidas, moka atlyginimus mokyklos
darbuotojams nepedagogams. Bažnyčios duomenimis, šitaip per išvystytą
privačių katalikiškų mokyklų tinklą, nors joms ir padėdama - mokėdama
atlyginimus pedagogams, valstybė sutaupo milijardines lėšas.
Išryškėjo dar vienas naujas Austrijos katalikų švietimo sistemos
reiškinys. Plečiantis imigracijai (dabar beveik 10 proc. šalies
gyventojų yra imigrantai, dauguma kurių - musulmonai), į katalikiškas
mokyklas priimama vis daugiau užsieniečių vaikų, kurie išpažįsta
kitą tikėjimą. Bažnytinės statistikos duomenimis, Vienos katalikiškose
mokyklose apie 10 proc. mokinių išpažįsta kitą tikėjimą ir dar
4 proc. nepriklauso jokiai konfesijai. Tokie pokyčiai rodo Austrijos
katalikiškų mokyklų sugebėjimą prisitaikyti prie naujų besikeičiančių
sąlygų, o tuo pačiu - ir jų gyvybingumą. "Tokia gausybė svetimšalių
yra naujas iššūkis, bet su juo susiduria ir visa mūsų Bažnyčia,
ypač Vienoje. Tai kodėl katalikiškos mokyklos turi likti nuošalyje?"
- sakė K.Man.
Mokykla, kuri negali prisitaikyti ir atspindėti naujų visuomenės
pokyčių ir realijų, negalės padaryti savo mokinių asmenybėmis,
kurios būtų pasirengusios tinkamai sutikti naujus iššūkius. "Žinau,
kad katalikiškos mokyklos kitose Vakarų Europos šalyse veikia
varginguose didžiųjų miestų kvartaluose, ir iki 90 proc. jų mokinių
yra iš svetimšalių atvykėlių ir kito tikėjimo žmonių šeimų. Kas
ryžtasi tokiomis sąlygomis jiems perteikti katalikybę, yra tikri
Jėzaus sekėjai, kuriems niekas nėra svetimas", - kalbėjo
K.Man.
Kaip visur, taip ir Austrijos katalikiškose mokyklose nėra galimybių
atsisakyti tikybos mokymo, kuris yra privalomas visiems mokiniams.
Kiekvienas mokinys privalo lankyti savo denominacijos tikybos
pamokas, o tie, kurie nepriklauso jokiai konfesijai, mokosi krikščionių
religijos užsiėmimuose. Taip ugdomas jaunas žmogus integruojasi
į kultūrą, kurioje nuo seno yra nusistovėjusi krikščioniška vertybių
sistema. Katalikiškose mokyklose tikybos mokymas yra neatsiejamas
nuo religinės patirties ir praktikos. Tai dažnai tampa pagrindiniu
motyvu, kad kitų konfesijų religingi tėvai patiki savo vaikus
katalikiškų mokyklų pedagogams.
* * *
Austrijos bei daugelio kitų šalių
vyskupijose rugsėjo pirmoje pusėje, pradedant naujuosius mokslo
metus, rengiamos katechetų dienos, kuriose susitikę tikybos mokytojai
ir ganytojai dar kartą apsvarsto šios srities aktualijas. Austrijos
katalikų žinių agentūra "Kathpress" ta proga perdavė
išsamesnę Graco vyskupo Egono Kapelario kalbos apžvalgą. Pasak
ganytojo, nors dirbama nelengvomis sekuliaziruotos visuomenės
sąlygomis, religijos mokytojai neturėtų leisti, kad jų dėstomo
tikėjimo visuma ir giluma pamokose būtų "suniveliuoti pagal
šių laikų dvasią".
Savaime suprantama, mokykla dažnai suteikia tikėjimo pažinimo
pradmenis, kuriuos mokiniai perneša į tą aplinką, kurioje gyvena.
Tačiau šie pradmenys visada "turi likti atviri Apreiškimo
gilumai", kaip ji yra saugoma, išgyvenama ir skelbiama Bažnyčioje.
"Taigi Jėzus nėra tik žmogus Jėzus iš Nazareto, bet Kristus,
žmogumi tapęs Dievo Žodis, - teigė vyskupas E.Kapelaris. - Ir
Dievas yra ne tik viską aprėpiantis visos būties ir gyvenimo Pagrindas,
bet triasmenis "Tu", kuris visiškai atsiskleidė Velykų
ir Sekminių įvykių giluma. Ir Bažnyčia yra ne tik daugiau ar mažiau
sėkmingai iškilęs religinis susivienijimas, ne tik Dievo tauta
ir namai, bet kartu - tikriausias Jėzaus Kristaus mistinis Kūnas.
Ir Eucharistija yra ne tik valgis, susėdus aplink stalą, bet ir
sakramentinė dabartis Jėzaus Kristaus mirties aukos Didįjį penktadienį."
Vyskupas kvietė katechetus ir tikybos mokytojus siekti, kad ši
tikėjimo visuma ir giluma "sužibėtų" ir "sublizgėtų"
ir jų mokyme, ir asmeniniame liudijime. Dėl to yra reikalingas
"lavinimas krikščionybe", kas religijos mokytojui turi
būti nuolatinis uždavinys. Vyskupas apgailestavo, kad žodis "lavinimas"
sporto ir muzikos srityse teigiamai priimamas, tačiau religiniame
gyvenime toli gražu taip nėra. Čia vyrauja spontaniškumo kultas,
kuris dažnai užstoja veiklią išmintį iki šiol išlikusiose ortodoksinėse
hebrajų ir islamo tradicijose. Ši išmintis sako, kad lavinimo
negalima painioti su dresūra. Be lavinimosi maldoje, liturgijoje,
sakramentuose ir dalijimosi medžiaginėmis bei dvasinėmis gėrybėmis
"užtemdoma religijos šviesa ir lieka tik neaiškus aromatas".
Vyskupas E.Kapelaris kalbėjo: "Aš, aišku, žinau, kaip sunku
taip lavintis esant šiandieninėmis sąlygoms ir požiūriui į religinį
švietimą. Tačiau visgi mums nereikėtų kapituliuoti. Noras, kad
jauni žmonės taip lavintųsi, turi būti kelrodė žvaigždė mūsų pedagoginiame
ir kerigmatiniame kelyje".
Ganytojas padėkojo visiems religijos mokytojams, kad jie "kiekvieną
mokymosi dieną, kiekvienais mokslo metais vykdo Bažnyčios pavedimą
ir Kristaus vardu dovanoja žmoniškumą jauniems žmonėms ir savo
kolegoms, dažnai taip juos pradžiugina ir sulaukia padėkos, bet
dažnai ir be padėkos, o kartais net atrodo, kad dirba nesėkmingai".
Vis dėlto už tą reikšmingą faktą, jog Austrijoje net 94 proc.
visų katalikų mokinių lanko tikybos pamokas, pirmiausia reikia
dėkoti tiems vyrams ir moterims, kurie dėsto tikybą. Pabaigoje
vyskupas E.Kapelaris pažymėjo, jog tikybos mokymas yra svarbi
"bažnytinio gyvenimo ląstelė", tarnaujanti žmogui, ir
ši ląstelė turi nuolat atsinaujinti "tiek Bažnyčios kūne,
tiek mokyklos "organizme".
Šiemet Austrijoje buvo įkurtas "Religijos mokymo draugų"
judėjimas, vienijantis visus, kurie jaučia bendrą atsakomybę už
tikėjimo perdavimą jaunosioms kartoms ir yra susirūpinę religinio
švietimo kokybės ir efektyvumo gerinimu.
Kathpress
© 2001 "XXI amžius"