Ką reiškia būti lyderiu Lietuvoje?
Klausimas, atrodo, - paprastas
ir aiškus: būti juo arba nebūti. Tačiau ką reiškia šis buvimas
būnančiam lyderiu ir tiems, kurių interesams jis atstovauja ir
yra jų remiamas? Tuoj pat iškyla kitas klausimas: kokiems interesams
ir kieno, kokio visuomenės sluoksnio ar žmonių grupės, ar didelė
toji grupė, didesnė visuomenės dalis joje ar mažesnė, ji organizuota
ar pakrikusi, kaip jis tapo lyderiu ir kokius tikslus jis įkūnija,
į kur veda šį būrį, kolektyvą ar šalį? Pagaliau, ką reiškia pats
žodis "lyderis" ir ką jis reiškia Lietuvoje? Kokį vaidmenį
atlieka lyderis, kokie nuopelnai gali būti priskiriami jo gabumams,
talentui, išminčiai ir kokie - tiems, kuriems jis vadovauja?
Diskusijos šiais klausimais iniciatorė Piliečių chartijos taryba
vargu ar tikėjosi, jog po šiuo paprastu klausimu slypi neišsemiama
gelmė, kuri atsivėrė tik po porą valandų užsitęsusio pokalbio,
nuomonių išsisakymo, po kuriomis vėl brovėsi daugybė klaustukų
ir nežinomųjų. Prireikė gerokai pakedenti intelektualinius resursus
ir išmintį keletui oponentų, filosofų, politologų ir Seimo narių,
kol buvo prieita prie išvados, kad šis klausimas yra pernelyg
plati tema, kurią norint tinkamai išspręsti, reikėtų telkti dar
didesnes intelektualų pajėgas ir gvildenti ją mokslinėje konferencijoje.
Šią užduotį palikime ateičiai ir trumpai peržvelkime žiupsnelį
paskleistų minčių ir neabejotinos tiesos momentų tą karšto pokalbio
vakarą Piliečių chartijos salėje susirinkus nemažam dalyvių būriui.
Labai svarbu kiekvienam mūsų turėti bent šiokį tokį supratimą
apie lyderio sąvoką, vadovavimą, t.y. atstovavimą mūsų interesams,
apie žmones, kuriuos mes išrenkame ir įduodame į jų rankas pasitikėjimo
mandatą mums vadovauti, vesti į geresnį gyvenimą. Juolab kad jau
beldžiasi į duris artėjantys svarbiausio šaliai asmens - prezidento
rinkimai.
Profesoriaus V.Kubiliaus nuomone, mūsų lyderių ir lyderiukų
kova dėl pirmavimo šiandien, globalinės grėsmės akivaizdoje, atrodo
nerūpestingi provincijos žaidimai. Tačiau kodėl tie žaidimai tokie
svarbūs mums, lyg mūsų bendruomenei ar valstybei nebūtų kitų svarbių
rūpesčių? Juk gyvename demokratinėje sistemoje, ir vieno asmens
- lyderio vaidmuo neturėtų tapti dominuojančia institucija. Deja,
užmirštame, kad demokratinėje sistemoje lemiamu tampa brandžios,
pilietiškai sąmoningos ir aktyvios visuomenės balsas! O kol
toji visuomenė bręsta, susidaro palanki dirva visokiems šaukliams,
žmonių nepasitenkinimo ir pykčio katalizatoriams. Šiandien lyderius
gamina televizija, kuriai reikia sensacingų reginių, šmaikščių
pasakymų ir skandalų. Užtenka iškelti raudonos plytos gabalą ir
pagrasinti mūsų valdžiai, ir tu iš karto tampi dienos lyderiu.
Nusistovėjusių demokratijų šalyse lyderiu tampa politikas, sugebantis
jausti ir reikšti to krašto visuomenės, to laiko vertybes, sugebantis
išanalizuoti to krašto padėtį bendrame pasaulio kontekste, programuoti
raidos perspektyvas ir tikslus. Dabar į lyderius žengia vis daugiau
naujalietuvių, be jokio vertybinio mąstymo, be etinio asmenybės
potencialo, be dvasinės traukos, grynai pragmatinių interesų specialistai,
lengvai keičiantys savo orientaciją pagal pasikeitusią politinę
situaciją. Sovietmetis išmokė neturėti savo pažiūrų, išmokė laviruoti
pagal besikeičiantį kursą. Tas mimikrijos instinktas išliko iki
šiol. Todėl nemaža dalis į lyderius pretenduojančių politikų iš
esmės neturi savo tikrų įsitikinimų.
Didelė blogybė yra tai, kad kai kurie lyderiai savo politinį kapitalą
kraunasi ne iš ateities siekinių, ateities prognozių ir tikėjimo,
o iš praeities prisiminimų, iš sovietinės industrijos ir kolūkinio
klestėjimo vaizdinių, žadindami skurstančių žmonių anos epochos,
visuotinės valstybės globos, kontrolės ilgesį ir nepasitikėjimą
dabartine nepriklausoma valstybe.
Tad kokių lyderių Lietuvai šiandien reikia? Ar sunku juo
tapti - kokių reikia atlikti šokiruojančių veiksmų ar didelių
pinigų šį tikslą pasiekti? Pagaliau kam tie lyderiai atstovauja
- oligarchams, stambiesiems žemvaldžiams, lietuviškam kapitalui
ar platiems visuomenės sluoksniams?
Į šiuos klausimus pamėgino atsakyti kiti diskusijoje dalyvavę
oponentai. Daugelis V.Kubiliaus iškeltų minčių sutapo su jų nuomonėmis.
Seimo narė Rasa Juknevičienė mano, jog mūsų visuomenė skiriasi
nuo gilias demokratijos tradicijas turinčių šalių - kiekvienas
lyderį suprantame kitaip. Kai kas mano, jog yra dvi Lietuvos :
viena - su sovietiniu šleifu, o kita - beužsimezganti nauja ir
jauna, laukianti pažangių lyderių, atspindinčių jų siekius, tačiau
visų visuomenės sluoksnių bendras vardiklis - visi nori teisingo
lyderio. Bet ir pažangiausiose demokratinėse sistemose gyvenimas
nesiklosto savaime, be lyderių įsikišimo. Net JAV, kur gyvenimas
sustyguotas, suderintas kaip laikrodis, ištikus tragiškoms rugsėjo
11-osios nelaimėms, buvo labai svarbu turėti stiprų lyderį, tokį
kaip D.Bušas. Kitas dalykas, kad laikas, besikeičiančios situacijos
iškelia vis naujus ir kitokius reikalavimus, naujų lyderių reikmę,
ir ne visada šiuos postus užima patys protingiausi ar gabiausieji.
Yra ir laiko konjunktūra. Visas pasaulis pripažįsta, kad kovoje
su R.Reigano įvardinta blogio imperija didžiausias pastangas ir
išmintį Rytų ir Vakarų Europoje įdėjo dešinieji. Tačiau, vos griuvus
Berlyno sienai, reikiamu momentu pasinaudojo kairieji - perėmė
dešiniųjų idėjas, pakeitė raudonas vėliavas ir pasislinko laisvosios
rinkos ekonomikos pusėn, visų bendruomeninių dalykų link, pakeitė
naujus, jaunus lyderius ir paskelbė trečiąjį kelią. Dešinieji
pralaimėjo ir Vokietijoje, ir Anglijoje, ir Lenkijoje. Dešiniuosius
praktiškai paliko be idėjų arba jas suniveliavo Didžiojoje Britanijoje
- T.Bleiras, Vokietijoje - G.Šrioderis, Lenkijoje stiprus lyderis
A.Kvašnievskis sugebėjo suburti kairiuosius, o dešinieji, ginčydamiesi
tarpusavyje, neturėdami stipraus lyderio ir išrinkę nepasisekusį
premjerą, valdžioje patyrė pralaimėjimą. Dešiniųjų partijos išgyvena
politinę krizę. Jaunieji lyderiai į valdžią atėjo ne be politinių
ir diplomatinių gudrybių. Pavyzdžiui, T.Bleiras prieš rinkimus
interviu rimtam laikraščiui sakė mėgstąs tik rimtą muziką, o lengvo
pasiskaitymo laikraščiui tą pačią dieną sakė mėgstąs tik lengvąją
- "Faip Bill" ansamblį, populiarų tarp jaunimo. Neapsieita
be populizmo.
R.Juknevičienė pabrėžė ir žiniasklaidos didžiulį vaidmenį bei
atsakomybę pasirenkant lyderius. Ji pateikė pavyzdį, kaip Švedijos
televizija, užfiksavusi viename mitinge, kuriame kalbėjo jų lyderis
Karlas Bildtas, antiglobalistų skandalingą išsišokimą, programoje
jo beveik nerodė, o spauda irgi pažymėjo tik vienu sakiniu. Tuo
tarpu mūsų net visuomeninė televizija, pašaukta ginti nacionalinius
interesus, beveik kiekvieną savaitę pirmame plane demonstruodavo
už sukčiavimą stambiu mastu nuteistą A.Butkevičių. Kas tai - nesubrendimas
ar dideli pinigai?
Laimė, kad šiuo metu turime paslankų lyderį Premjerą, pastumiamą
link tų dalykų, kuriuos Lietuvai reikia daryti. Prisiminkime kad
ir NATO klausimą 1994-aisiais, kai partijų pareiškimas vis dėlto
privertė A.Brazauską duoti paraišką narystei, o tuo tarpu slovakų
toks pat lyderis Miačaras oficialiai atsisakė Slovakijos narystės
NATO, nors tam buvo paruošti visi dokumentai ir ją būtų priėmę
drauge su Čekija.
O šiaip lyderiui viskas yra svarbu - ir antraeiliai dalykai, tokie,
kaip atrodo jo žmona, kokią jis mėgsta muziką, net kokį kaklaraištį
užsiriša prieš sakydamas kalbą.
Aišku, kad politikai šiandien egzistuoja masinės kultūros
kontekste, Seimo narės mintis papildė prof.V.Kubilius. Jie turi
vadybininkus, kurie režisuoja jų kalbas, laikyseną, išvaizdą.
Jei pažiūrėtume į JAV rinkimų istoriją, pamatytume, kad ten rinkimus
laimi visada jaunas, gražus, energingas vyras. Tai, kad suteikė
moterims balsavimo teisę, yra lemtingas demokratijos laimėjimas,
garantuojąs jaunų, gražių lyderių pergalę, tokių kaip JAV B.Klintonas
ar anksčiau D.Kenedis, Didžiojoje Britanijoje - T.Bleiras, jaunas,
žavus džentelmenas, mokąs flirtuoti su pop žvaigždėmis. Deja,
tik Lietuvoje mūsų G.Vagnoriui nepasisekė, nors ir buvo įsteigęs
valstybinę premiją "Fojė" grupei. Lyderių arsenale turime
net grasinančių iššaudyti, pakarti, turime ir kitokio tipažo:
lietuviškų rypautojų, rūpintojėlio tipo lyderių, linkusių į užuojautą,
gailestį. Jie kurį laiką sėkmingai funkcionavo, nors ir neturėdami,
kaip vokiečiai sako, "Wille zur Macht" (be valios gyvuoja
trumpam laikui). Rytų regione seniai išnyko monarchijos, tačiau
valdžios paveldėjimo tradicija išlieka. Jei tu buvai kompartijos
CK sekretorius, net ir tada, kai ši sistema sugriuvusi, vis tiek
turi teisę į valdžią. Disidentai, Sąjūdžio veikėjai yra tik laikini
"įsibrovėliai valdžion". Valdžia - tai pastovumas ir
jį gali garantuoti tik anos, pastovios, totalinės sistemos veikėjai,
be abejonės, šiandien labai smarkiai, tiesiog radikaliai pasikeitę.
Vis dėlto žmonių akyse jie simbolizuoja ano gyvenimo pastovumą,
ano gyvenimo ilgesį, o ne nuolatinę reformų karštligę, kurią skelbia
ir vykdo dešinieji. Nuo reformų karštligės bėgama į pastovumą
ir jo reprezentantai ateina Rumunijoje, Lenkijoje, kaip ir Lietuvoje,
į valdančius lyderius. Tai turbūt yra viena A.Brazausko, kaip
lyderio, populiarumo priežastis. Be abejo, yra ir kitų patraukiančių
savybių - mokėjimas bendrauti su žmonėmis, atvirumas ir neginčytini
interesai tautos kultūra. Nemanau, kad mūsų liberalai būtų skyrę
šitokius pinigus Valdovų rūmams atstatyti. Buvo vilties, o gal
ir tebėra, kad A.Brazauskas išlaikys oligarchų spaudimą, ko neįstengė
liberalai. Tačiau pastaruoju metu ima atrodyti, kad jis tampa
to "lietuviško" kapitalo belaisviu.
Seimo narys Gediminas Kirkilas pastaraisiais klausimais
nepanoro veltis į ginčus. Jis bevelijo pasidalinti mintimis apie
lyderius. Priminė vokiečių sociologą ir politologą Maksą Vėberį,
praėjusiame amžiuje rašiusį šia tema ir, išnagrinėjus 100 garsių
politikų gyvenimus bei veiklą, mėginusį išvesti bendrą vardiklį.
Deja, darbas buvo bergždžias. Jo paskatintas, remdamasis nemaža
savo, kaip profesionalaus politiko, patirtimi, G.Kirkilas taip
pat pamėgino sukurti schemą, kurioje įvardijamos būtinos politikui
savybės ir veiklos formos, norint tapti lyderiu:
1. Charizma (Dievo duoti gabumai). Tai viena iš tų savybių, be
kurios lyderiu tapti negalima.
2. Išsilavinimas. Politikoje praktiškai neįmanoma dalyvauti nežinant
ekonomikos, teisės, sociologijos ir žmonių psichologijos.
3. Darbštumas. Politikas turi tapti darboholiku. Politikoje neįmanoma
dirbti kaip kokioje kontoroje po aštuonias darbo valandas. Tu
turi atiduoti save, arba tave ištiks nesėkmė.
4. Iškilti į aukštus postus - prezidento, partijos vado - reikia
palankiai susiklosčiusių istorinių aplinkybių. Jeigu jų nėra,
politikai neiškyla.
5. Žmogaus pasiryžimas tapti politiku - reikia turėti didelį norą,
politiko temperamentą, be to - nieko neišeis.
6. Reikia mokėti nepavargti nuo žmonių. Nors kontaktai su žmonėmis
ir labai išsekina, tačiau juos reikia girdėti, aprėpti visus visuomenės
sluoksnius ir sugebėti išreikšti jų interesus. Jų socialiniai
rūpesčiai ir kiti klausimai turi tapti tavo veiklos ir tavo partijos
programos dalimi.
7. Nuolatinis lavinimasis, švietimas. Jeigu politikas nesugeba
eiti kartu su laiku, atsiliepti į gyvenimo iškeltus naujus reikalavimus,
nemoka dirbti intelektualinio darbo, trūksta valios ar darbštumo,
jis gali iškilti tik trumpam laikui.
Šie septyni reikalavimai yra neišvengiami kiekvienam, norinčiam
būti lyderiu.
G.Kirkilas užsiminė apie pasaulyje ir Europoje stiprėjantį radikalizmą
ir ekstremizmą. Tokių radikalų, populistų ir komediantų, kokių
turime mes, netrūksta ir Vakaruose. Prisiminkime rinkimus Austrijoje,
Italijoje, net ir Vokietijoje. Ši grėsmė yra aktuali. Ateityje
šių reiškinių gali daugėti vien dėl išvystytos komunikacijos.
Sužinoję apie radikalų pergalę bet kurioje šalyje, jų vienminčiai
mėgins pakartoti tas pačias priemones ir idėjas savame krašte.
Rimtiems politikams pro tokius reiškinius nedera praeiti pro šalį:
tai iššūkis demokratijai. Tad ir V.Šustausko išrinkimas nėra toks
paprastas reiškinys. O dėl populizmo, tai nuo šios nuodėmės nė
vienas neapsaugotas. Prieš rinkimus visi daromės geresni, doresni,
daug žadantys - jei nieko nepažadėsi, nebūsi išrinktas. Tik nereikia
šituo piktnaudžiauti. Kitas klausimas - kad mūsų valstybėje per
lėtai vyksta pilietinės visuomenės branda. Politikai eina greičiau,
negu rinkėjai spėja juos atrinkti. Rinkėjų savimonė auga, tačiau
jie dar nepajėgūs atskirti visas gudrybes, kuriomis politikai
naudojasi su žiniasklaidos pagalba. Be to, mūsų visuomenėje vyrauja
primityvi demokratijos samprata - nuėjau, pabalsavau ir mano misija
atlikta, net užmiršau, ką man politikas žadėjo. Nekokia padėtis
su mūsų programomis - partijos jas pristato viena kitai, o rinkėjai
jų net nereikalauja. Ir pačios programos būna pernelyg sudėtingos,
sunkiai suprantamos, pateikiamos net keletu variantų su besikeičiančiais
pažadais. O, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje trys pagrindinės
partijos pateikia struktūrizuotas, kruopščiai paruoštas programas
vienoje knygoje, kurią pasiskaitęs rinkėjas žino, ką jam gali
duoti konservatoriai, leiboristai ar liberalai.
Mūsų rinkimų sistema labai netobula - ji leidžia patekti į Seimą
pavieniams parlamentarams. Prieš rinkimus nuolat kalbama, kad
reikia rinkti asmenybes, tačiau pavieniai asmenys jokios sprendimo
galios neturi. G.Kirkilo dažnai klausia, kodėl tokį pareiškimą
padarė V.Šustauskas ar J.Veselka. Jis atsako, kad tai - vienintelė
galimybė jiems atsidurti spaudoje ar televizijoje. Jie jaučia
auditoriją ir pasako tą, ką pasigriebs žiniasklaida. Asmenybes
į savo sąrašus turi atsirinkti partijos, o į parlamentą turime
rinkti politinės jėgos komandas. Politinės partijos ir yra tų
lyderių ugdymo terpė, mokykla. Tik politinės partijos lemia demokratijos
raidą. Pasaulyje niekas gudresnio dar nesugalvojo. Lietuvoje būtų
idealu, jeigu nusistovėtų nuosekli kaita - į valdžią atėjusius
dešiniuosius keistų kairieji ir taip skatintų vieni kitus pasitempti.
Tik mūsų šalyje kol kas taip nebus, nes visos partijos turi vykdyti
daugiau ar mažiau, geriau ar blogiau tą pačią integracijos politiką.
Dabar partiškumas pasireiškia tik per rinkimus.
Politologas Lauras Bielinis pritarė G.Kirkilo mintims dėl
vienmandačių rinkimų pakeitimo tik daugiamandačiais, t.y. pagal
partijų sąrašus. Šios formos būtina kuo greičiau atsikratyti,
norint išvengti tokių populistų, kaip V.Šustauskas arba J.Veselka,
kuriam pasirodžius televizijos ekrane, iš karto sugenda nuotaika,
nes iš anksto žinai, kokį pokštą jis iškrės. Svarbiausia, kad
tokie avantiūristai nustelbia rimtus dalykus, iš visos laidos
nieko daugiau neatsiminsi, išskyrus tokius akibrokštus. L.Bielinio
nuomone, Lietuvos demokratija - labai jauna, nes mūsų valstybės
savarankiško gyvenimo būta labai mažai. Kai kas idealizuoja aną,
prieškarinį Nepriklausomybės laikotarpį, tačiau jo būta taip pat
labai trumpo, o užsimezgusias demokratijos tradicijas sugniuždė
karai ir pokario pusę amžiaus trukusi okupacija. Deja, tokių sąlygų,
kokios buvo praėjusio amžiaus pradžioje, daugiau neturėsime, nes
visuomenė yra pakliuvusi į visai kitą ekonominę, komunikacinę,
kultūrinę terpę, kuri kelia naujas problemas. Klasikinis lyderis
turėjo savo partiją, komandą, kurią, vedant paskui save, išsiskleidusią
po visą šalį, buvo galima organizuoti ir nukreipti visuomenės
mases viena ar kita politinio gyvenimo kryptimi, tačiau šiandien
pakanka vienos televizijos laidos, gero režisieriaus ir bus pasiektas
dar didesnis efektas. Šiandien lyderius ir partijų populiarumą
kuria ne kas kitas, o žiniasklaida. Per vieną akimirką televizija
ar radijas pasiekia tolimiausius užkampius, ir žmonės viską sužino.
Jei politikas ar partijos lyderis iškrito iš ekrano, jo vardo
nelinksniuoja spauda, galima manyti, kad toji partija ar lyderis
išnyko ir iš gyvenimo. Pavyzdžiui, Centro sąjunga buvo nebloga
partija, o šiandien jos tarsi nebėra.
Vienintelis K.Glaveckas mėgina palaikyti jos gyvybę, atgaivinti,
tačiau kažin ar jam pasiseks. O populistai kaip tik tuo ir naudojasi.
Todėl L.Bielinis, kaip jis sakė, ir pritaria partijoms, o ne ažiotažinėms
asmenybėms. Jie puikiai suvokia, kad jų egzistavimo politikoje
galimybes palaiko tik informacijos priemonės, eina tik per informaciją,
žiniasklaidą, o ne per politines partijas. Ir todėl jie užgožia
visus kitus ten, kur jiems reikia, pačioje stipriausioje santykių
su visuomene grandinėje - žiniasklaidoje. Visos kitos sistemos
gyvybiškai, politiškai yra stipresnės, tačiau efektyviausia yra
ši. Tik ji ir kuria naujus lyderius. O žmonės mėgsta šou žanrą
labiau negu rimtus dalykus. Seime didesnė politikų dalis yra rimti
ir protingi, tačiau daugelio jų gerų sprendimų, ir ypač vykdymo,
mes net nesužinome. Pavyzdžiui, kas sukūrė geležinkelių tranzito
iš Rusijos į Karaliaučiaus sritį įstatymą? Tai geras įstatymas,
kuris neblogai veikia jau keletą metų. Jo autorius būtų išrinktas
kelioms kadencijoms, jei apie jį būtų sukūrę televizijos šou.
Tačiau koks įdomumas žiūrėti, kaip kuriami geri įstatymai. Mūsų
komercinės televizijos ir radijo komerciniai kanalai, išskyrus
visuomeninę televiziją, kuri stengiasi iškelti svarbesnius, rimtus
dalykus, nuėjo pataikavimo žiūrovams keliu... Daugelis žurnalistų
taip pat savo talentą atiduoda ne tam, kad kurtų brandesnę visuomenę,
o tam, kad patenkintų tą visuomenę, kokia ji yra dabar. Ką gi
- visiems reikia valgyti. Apmaudu, kad ši tendencija didėja į
blogąją pusę.
Reikia išstumti iš tos naujos nišos tuos, kurie parazituoja rimtuose
dalykuose. Reikia naujo rinkimų įstatymo, kad rinktume tik politines
partijas. Asmenybės - gerai, bet partijos - geriau, nes vienos
asmenybės be komandos nieko negali.
Filosofas Kresencijus Stoškus grįžo prie klausimo, ką reiškia
būti lyderiu Lietuvoje. Tą patį, ką ir Italijoje. 1985-ųjų žodynas
aiškina, ką reiškia žodis "lyderis". Be partijos vadų,
dar nurodo laivą, plaukiantį laivų grupės priekyje, pirmaujantį
sportininką, juo gali būti priekinis arklys jojant, laikraščio
vedamasis ir t.t. Gal šio renginio organizatoriams rūpėjo daugiau
sociologinė, psichologinė šio žodžio reikšmė? K.Stoškus apibrėžė:
lyderis - tai asmuo, turintis pripažintą valdymo, viešpatavimo,
vedimo, pirmavimo galią ir ją naudojantis kitų asmenų atžvilgiu.
Tai tam tikros asmenų galios sąlygotas poveikis, taikomas kokiai
nors asmenų grupei, arba tos grupės pasidavimas šiam poveikiui.
Nuo ko priklauso lyderio galia? Diskutuota, kad viskas priklauso
nuo lyderio, o lyderis - pats nuo savęs. Lyderiavimas yra santykis,
kuris priklauso nuo to, ko laukia ir ko tikisi, kuris įpareigoja
pasitikintį lyderį, ir, žinoma, nuo to, kaip tą įpareigojimą,
pasitikėjimą lyderis priima. Tai yra asmens pasirinkimo klausimas,
arba, dar kitaip, socialinis santykis.
Kas paskatina ieškoti lyderių? Gyvūnijos pasaulyje, pavyzdžiui,
išplaukia upeliu antys, vedamos vedlio, ir jeigu kas tą vedlį
sunaikina, jos nemoka grįžti namo. Jų veiksmai - koordinuoti,
suderinti su lyderiavimo funkcija. Kai reikia veikti, o nėra kam
imtis iniciatyvos, turi atsirasti lyderis. Jeigu neatsiranda,
jį reikia pagimdyti, jeigu nepagimdo, - tai kalbėsime šį kartą
apie valstybę - gali atsitikti, kad stokojama asmeninės iniciatyvos.
Reikia gi kam nors prisiimti atsakomybę, o niekas negali. Tai
labai atsakingas dalykas, susijęs su rizika, baime, ypač jeigu
reikia daryti atsakingą sprendimą. Vadinasi, nuo vedamųjų aktyvumo
priklauso, koks yra lyderis. Jei jis neatsiranda, tuos veiksmus
tenka deleguoti. Prisiminkime pavyzdį iš rusų istorijos, kai buvo
kreiptasi į Skandinavijos vikingus - Rusijoje visko yra: ir miestai
turtingi ir gražūs, ir gyventojai neblogai valgo, bet nėra kam
valdyti, t.y. generacija nebuvo subrendusi atsirasti valdovui.
Egzistuoja minios lyderiai, kurie negali būti kokie nors racionaliai
veikiantys žmonės. O jeigu jie yra racionalūs, šį momentą turi
paklusti impulsui. Kyla klausimas, kas toji minia, kam ji susirinkusi.
Žinoma, jeigu visi žmonės gyvena geležinkelio stoties interesais,
tos minios išvis neįmanoma organizuoti. Jie nėra partikulizuoti
ir jiems nereikia nieko spręsti. Bet jeigu jie susirenka į mitingą,
jie patiria tam tikrą psichologinę įtampą arba turi tam tikrą
ideologinę nuostatą, programą, arba nori pareikšti kokį protestą,
šiuo atveju reikalingas aistringas lyderis, demoniškas, o gal
ir charizmatinis. Gaila, kad mūsų žiniasklaida šį žodį nususino,
nesinori sutikti, kad charizmatinis nieko nereiškia. M.Vėberis
viename veikale aprašinėja šio žodžio reikšmę: tai turintis Dievo
malonę arba išskirtinis asmuo. Jo niekas negali pakeisti. Tokie
lyderiai, M.Vėberio nuomone, labai reikalingi revoliuciniams laikotarpiams.
Stabiliai visuomenei jie nereikalingi. Jų reikia tik tada, kai
suskilusi tvarka, nėra kuo pasikliauti. Tada reikia pasikliauti
žmogaus asmeniniu svoriu, pasitikėti juo, kaip turinčiu Dievo
malonę. M.Vėberis aiškina, kad charizmatinis herojus laikui bėgant
gali pavirsti demokratiniu lyderiu, kaip buvo Europoje, Kromvelis,
Napoleonas. Tokie lyderiai yra pakeliui iš plebiscitinės visuomenės
į visuomenės demokratizaciją. Jie nėra demokratinės valstybės
lyderiai, lengvai gali uzurpuoti valdžią. Jie yra išrinkti intymiu
draugų pasitikėjimu, toji grupė juos palaiko, o paskui į tą palaikymą
įsijungia visuomenė ir savotiškai vykdo plebiscitą. M.Veberio
požiūriu, tikrasis charizmatinis lyderis yra žynys, šamanas, pranašas.
Demokratiniai institutai turėtų egzistuoti su racionaliu arba
legaliu lyderiu. M.Veberis skiria tris lyderių tipus: charizmatinį,
legalų - racionalų, kuris gali motyvuoti savo veiksmus ir kritiškai
priima visų nuomones, diskutuoja. Charizmatinis nediskutuoja.
Trečias tipas - lyderiai, paremti kokių nors tradicijų. Masėms
reikia charizmatinio lyderio. O jeigu organizuota, pavyzdžiui,
karinė grupė, reikalingi racionalūs lyderiai. Gerai organizuotos
grupės lyderio funkcijas gali daug kas atlikti.
Nuo kokių dydžių priklauso lyderiai? Nuo vienijančių interesų,
ideologinių nuostatų (pavyzdžiui, religiniai, politiniai, mokslo,
garbės lyderiai), ilgalaikio veikimo lyderiams reikalinga gyvenimo
patirtis, o trumpalaikio - užtenka, kad jis palengvintų užduoties
sprendimą. Lyderio veikimas priklauso nuo to, kiek vedamieji juo
pasitiki, kiek tas pasitikėjimas ginčytinas, kiek jam pritaria
ir kiek ne. Jie gali būti stiprūs kaip asmenybės, bet silpni kaip
lyderiai vien dėl to, kad nėra bendro sutarimo, grupė suskilusi
- vieni palaiko, kiti griežtai atmetinėja; egzistuoja destruktalizacijos
grupė, ir asmuo negali susiformuoti kaip valingas lyderis. Kaip
matome, lyderis daug mažiau priklauso pats nuo savęs negu nuo
tų, kurie lyderio geidžia, kam jis reikalingas - jie formuoja.
Antras dalykas - lyderį daro ir išorinės jėgos. Pavyzdžiui, už
lyderio gali būti stipri, brutali fizinė jėga (kriminalinių nusikaltėlių
pasaulis) arba valdymo institucijos, įteisinančios lyderio funkcijas.
Su saugia institucija lyderis gauna saugios lyderystės garantijas.
Gali būti ir turtinės galios lyderis, viešosios nuomonės arba
daugumos lyderis - susijęs su L.Bielinio minėtu reklaminiu lyderiu,
kurį suformuoja žiniasklaida. Tik dabar būtų galima kalbėti apie
individualias savybes, kurias formuoja pats asmuo ir kurios priklauso
nuo jo paties pastangų. Tačiau atrodo keistas teigimas, kad būtų
galima surašyti lyderio požymius į kokį nors sąrašą ar lentelę.
Viskas priklauso nuo to, kokiai funkcijai realizuoti lyderiai
egzistuoja. Iš lyderio ne kiekvienoje situacijoje laukiama vienodų
savybių. Lietuvoje, regis, labiausiai stokojama racionalių lyderių,
kurie patys galėtų programuoti valstybės valdymą. Jie patys galėtų
savarankiškai pagrįsti, sukurti tam tikrą politinę kultūrą, išplaukiančią
iš jo asmens autonomijos. Situacijoms, kur reikalingas staigus
veikimas, reikia valios lyderio, ne sprendimų, o pasiryžimo veikti,
nes sprendimas gali būti rizikingas. Norint galutinai apibrėžti,
kokie lyderiai reikalingi Lietuvai, reikia žinoti, kokiam tikslui,
kokių jų reikia, o ne apskritai kalbėti apie kokius nors lyderius.
Reikia žinoti, kokius uždavinius jiems reikia spręsti ir kokie
tam reikalingi. Jeigu tokių nėra, reikia sudaryti sąlygas jiems
atsirasti, jeigu neatsiranda, sukurti institucijas, kurios tuos
lyderius kompensuotų.
Lyderio klausimas turėtų būti labai konkretizuotas, susietas
su situacija, uždaviniais ir sutarties partneriais, kurie dalyvauja
lyderio rinkime. Jeigu taip apibrėžtume lyderio temą, po svarstymo
galėtume pasiūlyti diskutuoti žiniasklaidai ar kokiam nors seminarui.
Tai būtų mūsų svarstymo, apgalvojimo pažanga.
Parengė Eugenijus IGNATAVIČIUS
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"