|
Vilniaus Žemutinės pilies Valdovų rūmai
Pastatymas, sugriovimas, atstatymas
Sumanymas atstatyti Žemutinės
pilies Valdovų rūmus - šiandien ypač aktuali tema. Diskutuojama,
ginčijamasi be galo, be krašto. O įvairių sričių specialistai
- istorikai, architektai, geologai jau 14 metų triūsia dėl vieno
gražiausių architektūros paminklų. Atlikta daugybė darbų: parengtas
retrospektyvinis projektas, statybos techninis pagrindimas, rūmų
atkūrimo paminklotvarkos sąlygos, surengtas konkursas dėl rūmų
koncepcijos.
Vykstant ginčams dėl Valdovų rūmų atstatymo tikslingumo, "XXI
amžiaus" skaitytojams naudinga žinoti apie Valdovų rūmų anuometinę
statybą, sugriovimo aplinkybes ir jų atstatymo reikalingumą šiais
laikais. Apie tai žurnalistė Elona GUBAVIČIŪTĖ ir kalbėjosi su
dviem specialistais: istoriku prof. Edvardu GUDAVIČIUMI ir Pilių
tyrimų centro "Lietuvos pilys" architektūrinių tyrimų
centro vedėju dr. Napaliu KITKAUSKU.
|
Prof. Edvardas Gudavičius
|
|
Negaivinkime neatgaivinamo
Atrodo, lietuviai pasiryžę dar kartą
nustebinti pasaulį, padovanodami jam naują religiją. Kai kurių
Seimo narių pastangomis netrukus galime oficialiai tapti Perkūno
garbintojų tauta. Kitaip sakant, taptume šalimi, kurioje atmosferos
kibirkštinių išlydžių ir juos lydinčio garsaus trenksmo, kitaip
dar vadinamo griaustiniu, garbinimas bus juridiškai pripažįstamas
religiniu aktu. Visa tai ir kiti panašūs dalykai tautos atstovų
valia gali prasidėti peržengus XXI amžiaus slenkstį, neregėto
mokslo ir technikos klestėjimo epochoje, kai išsamus perkūnijos
reiškinio aiškinimas tėra fizikos pradžiamokslis.
Įdomu tai, kad įstatymo pataisos, kuria naujoji pagonybė būtų
pripažinta tradicine religija, autoriai nesiteikė net pasidomėti
religijotyros specialistų nuomone. O ji yra vienareikšmė: nėra
jokių prielaidų kalbėti apie senovės lietuvių tikėjimo tęstinumą,
nes šis tikėjimas negrįžtamai nugrimzdo į praeitį. Net paprasčiausia
rugiapjūtės daina, kurią dainuoja šiuolaikinis etnografinis ansamblis,
nebeturi jos atlikėjams tų prasmių, kurias ji kažkada turėjo prieš
daugelį dešimtmečių ar net šimtmečių rugių lauke dirbusiems pjovėjams.
Jeigu šiuolaikinėmis sąlygomis problemiškas net etnografinio paveldo
autentiškumas, tai juo keisčiau atrodo siekiai paversti folklorinius
renginius religinėmis apeigomis. Tai daroma sąmoningai spekuliuojant
šventumo sąvoka. Besišvaistantiems šiuo žodžiu galima tik priminti,
kad šventumo aura kai kuriose religijose buvo apgaubiamas ir toks
ritualinis veiksmas, kai būdavo išplėšiama ir ant aukuro aukojamo
žmogaus širdis. Todėl krikščionis gali iš principo sutikti su
teiginiu, kad Dievas yra vienas, tačiau negali sutikti su tuo,
kad visi keliai į Jį yra vienodai teisingi ir lygiaverčiai.
|
|
|