Negaivinkime neatgaivinamo
Atrodo, lietuviai pasiryžę dar kartą
nustebinti pasaulį, padovanodami jam naują religiją. Kai kurių
Seimo narių pastangomis netrukus galime oficialiai tapti Perkūno
garbintojų tauta. Kitaip sakant, taptume šalimi, kurioje atmosferos
kibirkštinių išlydžių ir juos lydinčio garsaus trenksmo, kitaip
dar vadinamo griaustiniu, garbinimas bus juridiškai pripažįstamas
religiniu aktu. Visa tai ir kiti panašūs dalykai tautos atstovų
valia gali prasidėti peržengus XXI amžiaus slenkstį, neregėto
mokslo ir technikos klestėjimo epochoje, kai išsamus perkūnijos
reiškinio aiškinimas tėra fizikos pradžiamokslis.
Įdomu tai, kad įstatymo pataisos, kuria naujoji pagonybė būtų
pripažinta tradicine religija, autoriai nesiteikė net pasidomėti
religijotyros specialistų nuomone. O ji yra vienareikšmė: nėra
jokių prielaidų kalbėti apie senovės lietuvių tikėjimo tęstinumą,
nes šis tikėjimas negrįžtamai nugrimzdo į praeitį. Net paprasčiausia
rugiapjūtės daina, kurią dainuoja šiuolaikinis etnografinis ansamblis,
nebeturi jos atlikėjams tų prasmių, kurias ji kažkada turėjo prieš
daugelį dešimtmečių ar net šimtmečių rugių lauke dirbusiems pjovėjams.
Jeigu šiuolaikinėmis sąlygomis problemiškas net etnografinio paveldo
autentiškumas, tai juo keisčiau atrodo siekiai paversti folklorinius
renginius religinėmis apeigomis. Tai daroma sąmoningai spekuliuojant
šventumo sąvoka. Besišvaistantiems šiuo žodžiu galima tik priminti,
kad šventumo aura kai kuriose religijose buvo apgaubiamas ir toks
ritualinis veiksmas, kai būdavo išplėšiama ir ant aukuro aukojamo
žmogaus širdis. Todėl krikščionis gali iš principo sutikti su
teiginiu, kad Dievas yra vienas, tačiau negali sutikti su tuo,
kad visi keliai į Jį yra vienodai teisingi ir lygiaverčiai.
Viena iš pagrindinių žodžio "tradicija" reikšmių yra
"perdavimas". Tad kas yra mums perduota iš senovės lietuvių
religijos, jeigu šiandieniniai jos kūrėjai yra priversti viešai
įsipareigoti kada nors, ateityje sukurti jos principus,
tikėjimo tiesas ir visa kita, kas būdinga seniai egzistuojančioms,
gyvoms ir turinčioms tikrą tradiciją religijoms? Jau vien šie
pažadai įrodo, kad visos kalbos apie neva išlikusį senąjį mūsų
protėvių tikėjimą yra įžūlus melas. Čia iš tikrųjų reikia kalbėti
apie gerai žinomą ir gana paplitusį XX amžiuje reiškinį - neopagonybę
- ir prisiminti kai kuriuos su tuo susijusius dalykus.
Lietuva yra laisva šalis, ir jos piliečiai turi teisę privačiai
jaustis pagonimis ir žaisti naujapagoniškus žaidimus. Tačiau visai
kas kita - paversti naujosios pagonybės puoselėjimą oficialia
valstybės politika, ypač kai nesunku numatyti praktinius tokio
žingsnio padarinius. Įdomu, ką darys valstybės pareigūnai, kai
prasidės įvairių neopagonių grupelių pjautynės dėl teisės tapti
tradicine religine bendruomene? Tačiau be šio akivaizdaus tikslo
- sukiršinti šalies piliečius - įstatymo pataisos autoriai turi
ir kitų, daug toliau siekiančių tikslų.
Verta prisiminti, kad praėjusio šimtmečio totalitariniai režimai
įnirtingai puolė krikščionybę, tačiau atlaidžiai ir net palankiai
vertino moderniosios pagonybės apraiškas. Nesunku suprasti, kodėl.
Religija apibrėžia fundamentalius žmogaus buvimo šiame pasaulyje
parametrus, trukdo laisvai manipuliuoti žmogumi ir jo sąmone.
Kas kita - religijos surogatas. Tai išskydusi forma be turinio,
kurią galima užpildyti bet kuo. Tad tikrasis įstatymo pataisos
tikslas - naujomis sąlygomis atkurti seną, puikiai žinomą sovietinę
praktiką - dirbtinai tautos kultūrines tradicijas priešpriešinti
krikščioniškajam jos daugumos tikėjimui ir šitaip griauti ir viena,
ir kita. Juk, priėmus tokią pataisą, visi dabartiniai etnografinio
sąjūdžio dalyviai teisiniu požiūriu automatiškai ir prievarta
būtų padaryti pagonimis, o kadangi daugumos iš jų tokia perspektyva
greičiausiai nevilioja, jie būtų priversti trauktis iš mėgstamos
veiklos. Naujapagonių kaukes užsidėjusiems praeities ateistams
būtų puiki proga dėl to apkaltinti Katalikų Bažnyčią ir kitas
tradicines Lietuvos religines bendruomenes. Strateginį ir ilgalaikį
šio užmojo tikslą galima nusakyti trumpai - jau ir taip dvasiškai
bei moraliai pakrikusią ir toliau demoralizuojamą naujapagonių
tautą valdyti būtų kur kas paprasčiau ir lengviau.
Šioje situacijoje yra tik vienas sprendimas. Kas nors iš naujųjų
pagonių vadų turėtų atvirai ir sąžiningai pasiskelbti naujos,
kad ir dirbtinai bei nerangiai lipdomos, religijos pranašu, o
įstatymų leidėjai turėtų suteikti mums bent jau keleto dešimtmečių
laikotarpį, kad galėtume pamatyti ir įvertinti tokio pranašo veiklos
vaisius.
Vytautas RADŽVILAS
© 2001 "XXI amžius"