Dviejų tautų šviesuolis
Tas šviesuolis - tai Juozas Eretas
- šveicarų tautos sūnus, bet taip pat unikalus reiškinys ir mūsų
Tėvynės istorijoje: šveicarų armijos leitenantas, humanitarinių
mokslų daktaras (apgynęs disertaciją apie teatro meną), 23 metų
jaunuolis, tarytum Don Kichotas sąmoningai apsisprendęs ginti
savosios Dulsinėjos - Lietuvos nepriklausomybę ir paveikti joje
teocentriškai orientuotos visuomenės pažangą; vedęs studentę zanavykę
nuo Sintautų ir penkiems savo vaikams įskiepijęs pagarbą jų paliekamai
tėvynei, kai 1941 metais jiems teko repatrijuoti į senelių kraštą...
Kuo gi mums buvo, kuo yra Juozas Eretas? - Tai nėra pasiuntinio
aureolės gaubiamas žmogus. Pasiuntiniu gali būti tik mūsų pačių
pasiųstasis, kuris, anot prof. V.Daujotytės, turi "sugrįžti
ir sugrąžinti svetur įgytą potencialą". Toks buvo kitas "šveicaras"
- prof. kun. J.Juraitis; tokie yra profesoriai A.Rubšys, V.Kazlauskas,
A.Paškus, K.Trimakas, padedantys atsitiesti mūsų Katalikų teologijos
fakultetui VDU... Tokie buvo ir po Didžiojo karo Šveicarijoje,
Fribūro universitete, tarytum šiltadaržyje susibūrę lietuviai
šviesuoliai. Tai jie užkrėtė J.Eretą lietuvybe, o iš jų labiausiai
- Mikelis Ašmys iš Mažosios Lietuvos, toks artimas J.Eretui savo
vokiška kultūra ir prieš pat savo - džiovininko mirtį išgavęs
draugo pažadą: "Aš tęsiu tavąjį - lietuvybės darbą!"
Taip J.Eretas, papildomai paragintas mūsų diplomato dr. J.Purickio,
tapo Lietuvos... misionieriumi, likęs ištikimas savajai
Šveicarijai, kurioje buvo sukaupęs mums nešamas vertybes: "aš
noriu būti partneris lietuvių tautai, jai kuriant naująjį humanizmą".
Dviejų tėvynių žmonių būta ir daugiau: tai ir J.Zauerveinas ("Lietuviais
esame mes gimę..."), ir Česlavas Milošas, profesoriai A.Senas,
L.Karsavinas, V.Sezemanas... Bet nė vienas nebuvo tokiu "savu
žmogumi", kokiu J.Eretą apibūdino Juozas Girnius.
Tas misionierius buvo ir būsimų kataklizmų, ir bendro europinio
likimo pranašas, kai jo sociologinės analizės tartum chirurgo
skalpelis atverdavo visas nuo teocentrinės pasaulėžiūros atitolusio
mokslo ir civilizacijos žaizdas. Antai 1936 metais nerimo kupinoje
apybraižoje "Quid de nocte?" ("Kas mūsų laukia,
ateinant nakčiai?") jis rašė, kad Maskvos ir nacių įkūnytas
totalizmas kyla "lemiamam iššūkiui prieš teocentrizmą, ir
nuo to visas pasaulis sudrebės". Kviesdamas bendraminčius
anų laikų krizei įveikti, jis net suabejoja, ar pavyks tai padaryti
"dėl jų nesiorientavimo, idėjinio silpnumo, prisitaikėliškumo
ir išlepimo". Tuo tarpu 1961 metais vėl pranašiškai numato
šviesesnę Europos ateitį "visų laisvų valstybių susivienijime
į federaciją - Jungtines Europos Valstybes"! Ar profesorius
lygiai taip pat nepranašautų naujo "drebėjimo" mūsų
laikais, įsiviešpataujant nuo moralumo atitrūkusiai kapitalo diktatūrai,
dehumanizuojančiai žmonių santykius, nes nemažiau už totalizmą
jam buvo nepriimtinas ir liberalizmas, kuriam svetimas visuomenę
vienijantis krikščioniškas solidarumas?!
Mums tas pranašas ir misionierius visų pirma buvo universalus
kultūros plėšinių artojas, galima sakyti, net religinio "įkultūrinimo"
pranokėjas! Prof. S.Šalkauskis liudija: "Su tuo pačiu entuziazmu,
su kuriuo buvo atsidėjęs nepriklausomos Lietuvos kūrimui"
(įsteigęs nacionalinę telegramų agentūrą Eltą, dalyvavęs tarptautinėse
Lietuvos gynimo konferencijose, Suomijoje išrūpinęs Lietuvos pripažinimą
de jure, tarnavęs 1-ajame savanorių pulke, net buvęs II Seimo
seimūnu, nes neatsispyrė charizminei krikdemų lyderio kun. M.Krupavičiaus
traukai, ir tai savo paties nelaimei, nes kaip dabar puolami "amerikiečiai",
taip tada kliuvo tam "šveicarui"...), "Eretas atsidėjo
katalikų visuomeninio gyvenimo organizavimui".
Matyt, neužteko S.Šalkauskio idėjų; neužteko Kazio Pakšto, tautos
šauklio, aistringo žodžio; reikėjo dar J.Ereto organizacinės veiklos,
kuri nusidriekė nuo blaivininkų telkimo iki sportinio sąjūdžio
(tai ir "Muštukas ir kumščiasvydis" 1923 metais, ir
LGSF su dar mano menamu europinio lygio futbolo klubu...); nuo
angelaičių iki pavasarininkų, pažadinusių gaivališkas kaimo jaunimo
galias, eksponuotas įspūdinguose jų kongresuose (ateitininkų niša
jau buvo užimta P.Dovydaičio); pagaliau nuo teatrinių seminarų,
nuo Bethoveno ar Bairono minėjimų, nuo studentų korporacijos "Šatrija"
(net senstančio J.Ereto namuose Šveicarijoje pagarbioj vietoj
kabojo šatrijiečio kepuraitė...) iki fakulteto literatų žurnalo
"Athenaeum" ir Lietuvių katalikų mokslo akademijos suvažiavimų
darbų redagavimo, iki publicistinių apybraižų Hispanus slapyvardžiu
"XX amžiuje" ("Jei Maironis savo programą skelbė
poezija, tai Eretas publicistika", - rašė Juozas Ambrazevičius).
Natūralu, kad J.Ereto veiklos viršūne tapo jo solidžiausias -
akademinis pašaukimas. Drauge su V.Mykolaičiu-Putinu jis
buvo vienas ryškiausių VDU humanitarinio sparno Teologijos-filosofijos
fakultete konstruktorių, idant fakulteto skrydis būtų subalansuotas
ir visavertis! Pagal universiteto statuto reikalavimus tapęs ekstraordinariniu
visuotinės literatūros ir germanistikos profesoriumi ("o
pagal mokslinius nuopelnus tikęs į ordinarinius profesorius",
- taip apie jį sakė S.Šalkauskis), tuometinei valdžiai tendencingai
sumažinus humanitarinį fakulteto potencialą, J.Eretas turėjo tenkintis...
vyresniojo asistento etatu!
Tačiau studentams imponavo J.Ereto kruopštesni už kitų dėstytojų
metodiniai nurodymai, jo gyvas, improvizuotas dėstymas ("iš
jo paskaitų išeidavome tarytum po gero spektaklio teatre"),
panašus į J.Tumo-Vaižganto stilius, tik kur kas... "elegantiškesnis".
Mūsų kultūrai atvėrusį vokiečių mistikų (Eckharto, Taulerio, Seuse's)
ir Getės pasaulį, vokiečių kultūriniame gyvenime ieškojusį lietuvybės
pėdsakų (tai ir I.Kantas, ir Liudvikas Rėza - toks artimas autoriui:
kultūra - vokietis, apsisprendimu - lietuvis), J.Eretą vis labiau
traukė kultūros akiračiai; vėlyvieji jo darbai kaip tik
buvo lietuviškosios ir krikščioniškosios kultūros skerspjūvis,
monografijos apie didžiuosius bendražygius - S.Šalkauskį ir K.Pakštą,
Lietuvai ištikimų žmonių tremtyje dvasią keliantys rašiniai ir,
žinoma, "užmirštųjų baltų" atminties garsinimas.
Persikelkime į dabartį... J.Ereto laikais fakultetas neturėjo
tokio rūmų ansamblio, tokio centro, kuris kyla mūsų akivaizdoje.
Universiteto vadovybė tada toli gražu nebuvo tokia geranoriška
fakultetui, kokia yra dabar. Tiesa, fakulteto specialybių diapazonas
tąsyk buvo kur kas didesnis, o teologiją studijuojančių jaunuolių
kontingentas - itin specifinis, tačiau dabar mūsų bakalaurams
pasiekiama daug sertifikatų, atviros kitų fakultetų magistrantūros,
o ir į teologijos (su stipria filosofine įžanga) studijas vyksta
gausi pasauliečių (ypač moterų!) invazija - tai vis būsimas evangelizuojamos
ir ekumenizuojamos Lietuvos stuburas!
Šį istorinį Teologijos fakultetui momentą, kai J.Eretas jau apčiuopiamai
lieka su mumis (priešais fakultetą pastatytas koplytstulpis J.Eretui
ir jo žmonai atminti), kai grąžiname jo paties atmintį ("Grįš
Solovjovas pas rusus! Grįš Šalkauskis pas lietuvius!"), išgirskime
ir tai, kuo į mus apeliuoja pats profesorius:
"Turime veikti vietoj tų, kurie tapo gyvi palaidoti; kurie
tapo vergais pinigo, malonumų ir geidulių, kuriems dingsta gimto
krašto ateitis."
"Nes jei nenušviesime pasaulio tikinčios ir mylinčios širdies
šviesa, tai paliksime jį griuvėsių tamsoje."
"Neužtenka tyrinėti, privalome mąstyti..."
"Kartu su protu turi būti lavinama ir mūsų siela, ir charakteris..."
"Kaip svarbu, kad susitelkę čia sukurtume tokią tirštą dvasios
atmosferą, kurioje gimtų kurio nors iš mūsų - filosofo, rašytojo,
kultūros veikėjo - didingi kūrybiniai užmojai. "
Doc. dr. Faustas JONČYS
© 2001 "XXI amžius"